Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

Καζαντζάκης: «Τι θα πει ευτυχία; Να ζεις όλες τις δυστυχίες. Τι θα πει φως; Να κοιτάς με αθόλωτο μάτι όλα τα σκοτάδια»

ΔΥΟ ΦΩΝΕΣ ΜΕΣΑ ΜΟΥ ΠΑΛΕΥΟΥΝ. O νους: «Γιατί να χανόμαστε κυνηγώντας το αδύνατο;». Μέσα στον ιερό περίβολο των πέντε αιστήσεων χρέος μας ν’ αναγνωρίσουμε τα σύνορα του ανθρώπου. Μα μια άλλη μέσα μου φωνή, ας την πούμε έχτη δύναμη, ας την πούμε καρδιά, αντιστέκεται και φωνάζει: «Όχι! Όχι! Ποτέ μην αναγνωρίσεις τα σύνορα του ανθρώπου! Να σπας τα σύνορα! Ν’ αρνιέσαι ό,τι θωρούν τα μάτια σου! Να πεθαίνεις και να λες: Θάνατος δεν υπάρχει!»
ΔΕ ΖΥΓΙΑΖΩ, ΔΕ ΜΕΤΡΩ, ΔΕ ΒΟΛΕΥΟΜΑΙ! Ακολουθώ το βαθύ μου χτυποκάρδι. Ρωτώ, ξαναρωτώ χτυπώντας το χάος: Ποιος μας φυτεύει στη γης ετούτη χωρίς να μας ζητήσει την άδεια; Ποιος μας ξεριζώνει από τη γης ετούτη χωρίς να μας ζητήσει την άδεια;
ΝΑΙ, ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΓΗΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ, δεν είναι ο άνθρωπος. Έζησε χωρίς αυτά, θα ζήσει χωρίς αυτά. Είναι σπίθες εφήμερες της βίαιης περιστροφής της.
ΑΣ ΕΝΩΘΟΥΜΕ, ΑΣ ΠΙΑΣΤΟΥΜΕ ΣΦΙΧΤΑ, ΑΣ ΣΜΙΞΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΜΑΣ, ΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΜΕ ΕΜΕΙΣ, όσο βαστάει ακόμα η θερμοκρασία τούτη της Γης, όσο δεν έρχουνται σεισμοί, κατακλυσμοί, πάγοι, κομήτες να μας εξαφανίσουν, ας δημιουργήσουμε έναν εγκέφαλο και μιαν καρδιά στη Γης, ας δώσουμε ένα νόημα ανθρώπινο στον υπερανθρώπινον αγώνα!
Ν’ ΑΓΑΠΑΣ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ. Να λες: Εγώ, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης. Αν δε σωθεί, εγώ φταίω. Ν’ αγαπάς τον καθένα ανάλογα με τη συνεισφορά του στον αγώνα. Μη ζητάς φίλους. Να ζητάς συντρόφους!
ΝΑ ‘ΣΑΙ ΑΝΗΣΥΧΟΣ, ΑΦΧΑΡΙΣΤΗΤΟΣ, ΑΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΟΣ ΠΑΝΤΑ. Όταν μια συνήθεια καταντήσει βολική, να τη συντρίβεις. Η μεγαλύτερη αμαρτία είναι η ευχαρίστηση.
ΠΟΥ ΠΑΜΕ; ΘΑ ΝΙΚΗΣΟΥΜΕ ΠΟΤΕ; Προς τι όλη τούτη η μάχη; Σώπα! Οι πολεμιστές ποτέ δε ρωτούνε!
ΣΚΥΒΩ ΚΙ ΑΦΟΥΓΚΡΑΖΟΜΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΤΟΥΤΗ ΚΡΑΥΓΗ ΣΤΑ ΣΩΘΙΚΑ ΜΟΥ. Αρχίζω και μαντεύω το πρόσωπο του Αρχηγού, ξεκαθαρίζω τη φωνή του, δέχουμαι με χαρά και με τρόμο τις σκληρές εντολές του.
Η ΚΡΑΥΓΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΗ ΣΟΥ. Δε μιλάς εσύ, μιλούν αρίφνητοι πρόγονοι με το στόμα σου.
ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΛΕΥΤΕΡΟΣ. ΑΟΡΑΤΑ ΜΥΡΙΑΔΕΣ ΧΕΡΙΑ ΚΡΑΤΟΥΝ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΣΟΥ και τα σαλεύουν. Όταν θυμώνεις, ένας προπάππος αφρίζει στο στόμα σου• όταν αγαπάς, ένας πρόγονος σπηλιώτης μουγκαλιέται• όταν κοιμάσαι, ανοίγουν οι τάφοι μέσα στη μνήμη και γιομώνει βουρκόλακες η κεφαλή σου.
ΜΑ ΕΣΥ ΝΑ ΞΕΔΙΑΛΕΓΕΙΣ. Ποιος πρόγονος να γκρεμιστεί πίσω στα τάρταρα του αίματού σου και ποιος ν’ ανηφορίσει πάλι στο φως και στο χώμα. Κάθε σου πράξη αντιχτυπάει σε χιλιάδες μοίρες. Όπως περπατάς, ανοίγεις, δημιουργός την κοίτη όπου θα μπει και θα οδέψει ο ποταμός των απόγονων.
ΌΤΑΝ ΦΟΒΑΣΑΙ, Ο ΦΟΒΟΣ ΔΙΑΚΛΑΔΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΑΝΑΡΙΘΜΗΤΕΣ ΓΕΝΕΕΣ  και εξευτελίζεις αναρίθμητες ψυχές μπροστά και πίσω σου. Όταν υψώνεσαι σε μια γενναία πράξη, η ράτσα σου αλάκερη υψώνεται και αντρειεύει.
ΚΟΙΤΑΞΕ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ, ΛΥΠΗΣΟΥ ΤΟΥΣ. Κοίταξε τον εαυτό σου ανάμεσα στους ανθρώπους, λυπήσου τον. Μέσα στο θαμπό σούρουπο της ζωής αγγίζουμε ο ένας τον άλλον, ψαχνόμαστε, ρωτούμε, αφουκραζόμαστε, φωνάζουμε βοήθεια!
ΤΡΕΧΟΥΜΕ. ΞΕΡΟΥΜΕ ΠΩΣ ΤΡΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΠΕΘΑΝΟΥΜΕ μα δεν μπορούμε να σταματήσουμε. Τρέχουμε. Μια λαμπάδα κρατούμε και τρέχουμε. Το πρόσωπό μας, μια στιγμή, φωτίζεται. Μα βιαστικά παραδίνουμε τη λαμπάδα στο γιο μας κι ευτύς σβήνουμε, κατεβαίνουμε στον Άδη.
Η ΚΑΡΔΙΑ ΣΜΙΓΕΙ Ο,ΤΙ Ο ΝΟΥΣ ΧΩΡΙΖΕΙ, ξεπερνάει την παλαίστρα της ανάγκης και μετουσιώνει το πάλεμα σε αγάπη.
ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ ΕΥΤΥΧΙΑ; Να ζεις όλες τις δυστυχίες. Τι θα πει φως; Να κοιτάς με αθόλωτο μάτι όλα τα σκοτάδια.

2 σχόλια:

ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ ΧΑΝΙΩΝ είπε...

από τα ''σύμμικτα''

[1]

Όταν διάβασα, έφηβος, την φράση του Καζαντζάκη «Φτάσε όπου δεν μπορείς», μου έκανε μεγάλη εντύπωση και με συνεπήρε... Αργότερα βρήκα κάτι παρόμοιο στον Nitzsche «όσο πιο ψηλά πετάς τόσο μικρότερος φαίνεσαι σ' αυτούς που σε θωρούν από κάτω» (Όσο πιο ψηλά πετάμε τόσο πιο μικροί φαντάζουμε σ´εκείνους που δεν μπορούν να πετάξουν) και, ξέροντας πια την επιρροή του στον Κρητικό, το θεώρησα φυσικό. Ώσπου, σχεδόν ταυτόχρονα, έπεσα πάνω στο «κανείς δεν πετά ψηλότερα από εκείνον που δεν ξέρει πόσο ψηλά πετά» του Κρόμγουελ και κατάλαβα πως σε μεγάλο βαθμό όλα τα ανήσυχα πνεύματα κάνουν παρόμοιους συλλογισμούς ακόμα κι' οταν οι κοσμοθεωρίες τους διαφέρουν... Με συνεχή δάνεια και αντιδάνεια, επιρροές και προεκτάσεις κινούνται μπροστά οι ατμομηχανές της σκέψης. Και πολλές φορές αυτά γίνονται χωρίς καμιά επαφή μεταξύ τους, χωρίς καν γνώση των έργων του ενός απ'τον άλλο. Υπάρχουν λοιπόν ήδη σε ένα συλλογικό ασυνείδητο, κοινό στον σκεπτόμενο νου, που όταν μέρος του φωτίζεται από τον προβολέα της συνείδησης, συμβαίνει αυτή η ανερμήνευτη ταύτιση. Όλα τα μεγάλα έχουν ειπωθεί και το ίδιο βιβλίο γράφεται συνεχώς αιώνες τώρα. Κι' όμως πάντα νοιώθουμε έκπληξη και θαυμασμό σαν να μην έχουν ειπωθεί ποτέ. Γιατί; Μα γιατί το ίδιο θαύμα εκδηλώνεται με ανεξάντλητους τρόπους και μπρος στην μαγεία του κάθε τρόπου, το θαύμα ξεχνιέται και θαύμα γίνεται ο ίδιος ο τρόπος κάθε φορά...

[2]

Και μια και ανέφερα τον Νίτσε ας θυμηθούμε κι αυτό από τους «Dionysos-Dithyramben (Οι διθύραμβοι του Διόνυσου, ποίηση, 1892)» : «... όποιος τα βάραθρα αγαπά / φτερά πρέπει να' χει...» γιατί στην πτώση αναδεικνύεται το μεγαλείο αν υπάρχει. Πιό δυνατά, πιο γυμνασμένα φτερά θέλει η πτώση παρά η ανύψωση.

ΑΝΤΙΛΟΓΟΣ ΧΑΝΙΩΝ είπε...

ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, ΔΗΜΩΝΑΞ, ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΑΠΟ ΦΟΒΟ ΚΙ ΕΛΠΊΔΑ ΚΑΙ Η ΔΗΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ "ΚΥΝΙΚΩΝ"...
Θεμελιώδης αρχή των "κυνικών" φιλοσόφων ήταν ότι ο άνθρωπος πρέπει να είναι ακέραιος και συνεπής. Αυτό που λέει πρέπει να το εννοεί και αυτό που πρεσβεύει πρέπει να το εφαρμόζει. Γνωστό είναι το του Δημώνακτα :
«Mόνον εὐδαίμονα ἔφη τὸν ἐλεύθερον, ἐκεῖνον νομίζω τὸν μήτε ἐλπίζοντά τι μήτε δεδιότα» (Ο αληθινά ευτυχισμένος είναι ο ελεύθερος. Μιλώ για εκείνον που μήτε ελπίζει μήτε φοβάται τίποτα).
-Ο ΝίκοςΚαζαντζάκης, προφανώς επηρεασμένος και από τον λόγο των κυνικών ανεφώνησε επίσης ως επίλογο στην "Ασκητική" του: "Δεν ελπίζω τίποτα, δεν φοβάμαι τίποτα, είμαι Λεύτερος!"
Οι απλοϊκά (ή και ...καθόλου) σκεπτόμενοι παρερμηνεύουν φυσικά, όπως τα πάντα σχεδόν, το απαύγασμα αυτό σοφίας σειράς συλλογισμών του, την κατάληξή τους στο παραπάνω βιβλίο. Οι συνειδητά ή λόγω φοβιών αντιφάσκοντες κουτοπόνηροι "πτωχοί τω πνεύματι", θέλουν να θεωρούν ηθική ή ανήθικη, ωφέλιμη ή βλαπτική, κάθε πράξη που θεωρούν πως θα αμειφθεί ή θα τιμωρηθεί από θεό ή ανθρώπους. Αντίθετα, ο ανώτερος, πραγματικά ηθικός νους, πράττει αυτό που θεωρεί κοινωνικά καλό γιατί το θεωρεί χρέος,τον γαληνεύει και τον ευχαριστεί, αποφεύγει ό,τι θεωρεί κακό επειδή τον στεναχωρεί και τον υποβιβάζει στην αυτοεκτίμησή του...

Οι κυνικοί φιλόσοφοι χρησιμοποιούσαν επίσης τον αστεϊσμό, την δηκτικότητα (το λεκτικό "δάγκωμα", ονομάστηκαν κυνικοί γιατί "δάγκωναν" λεκτικά) και το λογοπαίγνιο ως μέσο για να προβάλουν τις πολιτικές τους απόψεις αλλά και ως μέσο διδαχής:
"Όταν αγαπάς κάποιον και κυρίως όταν ενδιαφέρεσαι γι‘ αυτόν τον κρίνεις με αυστηρότητα, τον «δαγκώνεις», με σκοπό να τον βελτιώσεις."

😇😊Κάθε άλλο λοιπόν παρά από μηδενιστική διάθεση γράφω κι εγώ ό,τι γράφω και σχολιάζω με δηκτικό ενίοτε ύφος τα κακώς κείμενα...

Κ.Ντουντουλάκης