Παρασκευή 9 Ιουλίου 2021

Η διάσημη ζωγράφος Φρίντα Κάλο ...και η άγνωστη άποψή της για , Λένιν, Στάλιν, Μάο και Τρότσκι.

Η Φρίντα Κάλο (6 Ιουλίου 1907 – 13 Ιουλίου 1954) ήταν Μεξικάνα ζωγράφος.

Αν και  ήταν μια επιτυχημένη καλλιτέχνιδα στη διάρκεια της ζωής της, η μεταθανάτια φήμη της εκτοξεύτηκε και έφτασε σε αυτό που ορισμένοι κριτικοί ονομάζουν «Φρινταμάνια» τον 21ο αιώνα.

Τα δραματικά γεγονότα της ζωής της – ο εξουθενωτικός τραυματισμός, ο ταραγμένος γάμος, οι συγκλονιστικές ερωτικές υποθέσεις και η καταφυγή στο αλκοόλ και τα ναρκωτικά – ενέπνευσαν πολλά βιβλία και ταινίες μετά το θάνατό της.

Το 2002 θα γυριστεί η ταινία «Φρίντα» (Frida) αμερικανικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Τζούλι Τέιμορ. Η ταινία αφηγείται τη ζωή της ζωγράφου και είναι βασισμένη στο βιβλίο «Frida: A Biography of Frida Kahlo» του Χέιντεν Χερέρα. Με πρωταγωνιστές την Σάλμα Χάγιεκ, τους Άλφρεντ Μολίνα και Αντόνιο Μπαντέρας, το «Φρίντα» ήταν υποψήφιο για 6 Όσκαρ, κερδίζοντας τα δύο (Μουσική – μακιγιάζ).







Αρκετά έργα της είναι αυτοπροσωπογραφίες, μέσα από τις οποίες εκφράζεται ο προσωπικός πόνος και η σεξουαλικότητά της. Ήταν και παρέμεινε ως τον θάνατό της μέλος του Κομουνιστικού Κόμματος Μεξικού.



Το 1929 η Φρίντα Κάλο παντρεύτηκε το Μεξικάνο τοιχογράφο Ντιέγκο Ριβέρα, με τον οποίο αρχικά μοιράζονταν τις ίδιες πολιτικές απόψεις αλλά στην ρήξη Στάλιν-Τρότσκι διαφώνησε ριζικά με τον τροτσκισμό του Ντιέγκο.

 Ο Ντιέγκο Ριβέρα δώρισε το 1957 το «Γαλάζιο Σπίτι» της στο Κογιοακάν (Coyoacán), στην Πόλη του Μεξικού, και λειτουργεί πλέον ως μουσείο.

Νεανικά χρόνια

Γεννήθηκε  στο (Κογιοακάν) στην Πόλη του Μεξικού. 

Στην ηλικία των έξι αρρώστησε από πολιομυελίτιδα, με αποτέλεσμα το ένα της πόδι να είναι μικρότερο από το άλλο και ημιπαράλυτο. Παρακολούθησε την Escola Preparatoria μία από τα 35 κορίτσια ανάμεσα σε 2000 άτομα όπου και είδε για πρώτη φορά τον μετέπειτα σύζυγό της, τοιχογράφο Ντιέγκο Ριβέρα, ο οποίος ζωγράφιζε τους τοίχους της σχολής.

To 1925, στα 18 ένα τραμ συγκρούστηκε με το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε. Υποβλήθηκε σε μεγάλο αριθμό εγχειρήσεων και έκτοτε η ζωή της σημαδεύτηκε από πόνο και θλίψη για την αδυναμία της να κάνει παιδιά.

Πρώτα Έργα

Το 1926, ενώ ανάρρωνε από το ατύχημα η Φρίντα Κάλο ξεκίνησε μαθήματα ζωγραφικής. Η οικογένειά της δε μπορούσε να υποστηρίξει την καλλιτεχνική της δραστηριότητα οικονομικά, για αυτό και την προέτρεψαν να εικονογραφεί βιβλία ιατρικής. Το 1929 έδειξε τη δουλειά της στον Ντιέγκο Ριβέρα, τον οποίο είχε γνωρίσει στους καλλιτεχνικούς κύκλους του Μεξικού που σύχναζε. Την ίδια χρονιά παντρεύτηκαν.


                                                "Χωρίς ελπίδα", 1945

Οι πίνακές της είναι αντιδιαμετρικοί από τους πίνακες του Ριβέρα. Eνώ ο Ριβέρα αντλούσε τα θέματά του από το Μεξικό της προκολομβιανής εποχής, η Φρίντα παρέμεινε πιστή στην τάση της mexicanidad, τη μεξικανική κουλτούρα που ανθούσε εκείνη την περίοδο. Συχνά οι πίνακές της επηρεάζονται τα δημοφιλή λαϊκά χριστιανικά τάματα (retablos) και αποτελούν ευχαριστία στην Παρθένο Μαρία για την πραγματοποίηση μιας ευχής.

Ο Ριβέρα ήταν ήδη αναγνωρισμένος ζωγράφος και οι τοιχογραφίες του είχαν μεγάλη ζήτηση στις Η.Π.Α.. Το ζευγάρι μετακόμισε στο Σαν Φρανσίσκο και αργότερα στο Ντιτρόιτ. Εκεί η Φρίντα απέβαλλε, η θλίψη της για τις αποβολές της αποτυπώνεται στους πίνακες «Αποβολή στο Ντιτρόιτ» και «Νοσοκομείο Χένρι Φόρντ».




Στο έργο "The Broken Column" το 1944 εκφράζει την αγωνία και την ταλαιπωρία με έναν απλό και τρομακτικό τρόπο.

Αναγνώριση

Κατά τη διάρκεια της ζωής της η Φρίντα Κάλο ήταν κυρίως γνωστή ως γυναίκα του Ριβέρα και όχι ως ξεχωριστή καλλιτέχνης. Το 1938 ο Αντρέ Μπρετόν γνώρισε την Κάλο και τον Ριβέρα κατά το ταξίδι του στο Μεξικό. Εκείνος εντυπωσιάστηκε από τη δουλειά της, την κάλεσε να πάρει μέρος στην έκθεση μαζί με άλλους σουρεαλιστές ζωγράφους και οργάνωσε μια έκθεση της προσωπικής της δουλειάς στο Παρίσι. Εκείνη ωστόσο τόνισε πως οι πίνακές της δεν ήταν όνειρα, αλλά η δική της πραγματικότητα. Στη διάρκεια της ζωής της πραγματοποίησε τρεις μόνο εκθέσεις: στο Παρίσι, στη Νέα Υόρκη και στο Μεξικό.


Το 1939 χώρισε προσωρινά από τον Ριβέρα και αποσύρθηκε στο Μεξικό, στο «Γαλάζιο Σπίτι». Εκεί ζωγράφισε τον πίνακα «Οι δύο Φρίδες», στον οποίο απεικονίζει το δίλημμά της για το διαζύγιο. Σε όλη τη διάρκεια του 1939 διατηρούσε εξωσυζυγική σχέση με τον Νίκολας Μάρεϊ, τον οποίο είχε γνωρίσει μαζί με τον Ριβέρα στη Νέα Υόρκη. Σύντομα μετά το διαζύγιο, το 1940 χώρισε με τον Μάρεϊ και ξαναπαντρεύτηκε με τον Ριβέρα.

                     Το "Γαλάζιο Σπίτι" της Φρίντα Κάλο που σήμερα είναι Μουσείο.

Το 2010, η κυβέρνηση του Μεξικού, σε αναγνώριση της συνεισφοράς της Φρίντα Κάλο αλλά και του Ντιέγκο Ριβέρα απεικόνισε τα πρόσωπά τους στις δύο όψεις του χαρτονομίσματος των 500 πέσος, στην έκδοση για τον εορτασμό της 200ής επετείου της ανεξαρτητοποίησης της χώρας και της 100ής επετείου της Μεξικανικής Επανάστασης.


Πέρα από τα έργα της, η Φρίντα έχει αφήσει πλούσια αποφθέγματα που αποτύπωναν τον ψυχισμό της, αλλά και διάφορες φάσεις της ζωής της:

 «Στο τέλος της ημέρας, μπορούμε να αντέξουμε πολλά περισσότερα απ’ όσα νομίζουμε»

«Πόδια. Τι τα χρειάζομαι από τη στιγμή που έχω φτερά για να πετάξω;»

«Τίποτε δεν αξίζει περισσότερο από το γέλιο. Είναι δύναμη το να μπορείς να γελάς, να αφήνεις τον εαυτό σου να νιώθει ελαφρύς. Η τραγωδία είναι το πιο γελοίο πράγμα».

«Τίποτα δεν είναι απόλυτο. Όλα αλλάζουν, κινούνται, τα πάντα περιστρέφονται, τα πάντα πετούν και φεύγουν μακριά».

«Αυτό που δεν με σκοτώνει, με θρέφει».

«Έπινα για να πνίξω τη θλίψη μου, αλλά η καταραμένη βρήκε τρόπο να κολυμπά».

«Με αναφέρουν ως σουρεαλίστρια αλλά δεν είμαι. Ποτέ δεν ήμουν. Ποτέ δεν ζωγράφισα όνειρα. Ζωγράφισα τη δική μου πραγματικότητα».

«Τίποτε δεν αξίζει περισσότερο από το γέλιο. Είναι δύναμη το να μπορείς να γελάς, να αφήνεις τον εαυτό σου να νιώθει ελαφρύς. Η τραγωδία είναι το πιο γελοίο πράγμα».

«Ο πόνος, η χαρά και ο θάνατος δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια διαδικασία για την ύπαρξη. Η επαναστατική πάλη σε αυτή τη διαδικασία είναι μια πόρτα ανοιχτή για την ευφυΐα»...




Το εγκώμιο της Φρίντα Κάλο στους Μαρξ, Έγκελς, Λένιν,  Στάλιν, Μάο και η απόρριψη του "φίλου" της Τρότσκι!


 "Σήμερα, για πρώτη φορά, δεν είμαι μόνη. Είμαι κομουνίστρια εδώ και 25 χρόνια.
 Γνωρίζω τις αρχές της κεντρικής προέλευσης. Ενώνονται μαζί με αρχαίες ρίζες. 
Έχω διαβάσει την ιστορία της χώρας μου και σχεδόν κάθε πόλης.
 Έχω γνωρίσει εδώ και πολύ καιρό τις οικονομικές και ταξικές συγκρούσεις.
 Καταλαβαίνω ξεκάθαρα την υλιστική διαλεκτική των Μαρξ, Ένγκελς, Λένιν, Στάλιν και Μάο Τσε Τουνγκ. 
Τους αγαπώ ως πυλώνες του νέου κομμουνιστικού κόσμου.
 Είχα ήδη καταλάβει το σφάλμα του Τρότσκι απ' όταν έφθασε στο Μεξικό
Δεν ήμουν ποτέ τροτσκίστρια. Αλλά εκείνη την εποχή, το 1940 - ήμουν απλά σύμμαχος του Ντιέγκο (Ντιέγκο Ριβέρα), πολιτικό λάθος. 
Αλλά πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ήμουν άρρωστη από τότε που ήμουν έξι ετών και στην πραγματικότητα είχα πολύ λίγη υγεία στη ζωή μου και ήμουν άχρηστη στο Κόμμα. Τώρα, το 1953, μετά από 22 χειρουργικές επεμβάσεις νιώθω καλύτερα και θα μπορώ να βοηθήσω το Κομμουνιστικό Κόμμα μου.
 Αν και δεν είμαι εργάτρια, είμαι μια χειροτεχνίτρια - και άνευ όρων σύμμαχος του κομμουνιστικού επαναστατικού κινήματος."

Φρίντα Κάλο, 4 του Νοέμβρη 1952 


        Self Portrait with Stalin (1954) by Frida Kahlo in the Casa Azul (Blue House) Coyoacan, Mexico City, Mexico

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.