Κυριακή 24 Μαρτίου 2019

Ποιες ήταν οι πραγματικές αιτίες που οδήγησαν σε εμφύλιο την επανάσταση του 1821;

ΟΙ ΔΥΟ ΑΠΟΨΕΙΣ (ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΚΑΤΟΧΉΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΜΕ ΠΡΟΤΥΠΟ ΤΗΝ ΓΑΛΛΙΚΉ ΑΣΤΙΚΉ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Ή ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΟΎ ΦΕΟΥΔΑΡΧΙΚΟΎ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΎ ΚΡΑΤΟΥΣ) ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΑΝ ΣΕ ΕΜΦΥΛΙΟ ΤΗΝ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821...
Τα βιβλία της ιστορίας συνήθως αναφέρουν την ελληνική σύγκρουση ως σύγκρουση τοπικιστικών αιτίων, ως σύγκρουση πολιτικών εναντίον στρατιωτικών, ως προσωπικές αντιζηλίες και αρχηγικές φιλοδοξίες. Κάποια απ’ όλα αυτά, πράγματι υπήρχαν. Ήταν όμως αυτά τα κύρια αίτια; Ήταν αυτοί οι πρωτογενείς λόγοι; Αναμφισβήτητα όχι. Ήταν τα σημεία όπου πατούσαν κάποιες φορές οι έριδες. Δεν ήταν αυτά τα αίτια των εμφυλίων. Τι είπαμε στην αρχή; Ότι υπήρχαν δυο απόψεις, παγιωμένες πολύ πριν την Επανάσταση, που οργανώθηκε από την πολυεθνική πλευρά. Η εθνική πλευρά όμως είχε κάνει αισθητή την παρουσία της στην Φιλική Εταιρεία και το 1820 υπήρξαν αναταράξεις.
-Για να πάρουμε μια ιδέα των δυο απόψεων, ας ακούσουμε για λίγο τον Αδαμάντιο Κοραή που το 1805, συμβούλευε από το Παρίσι τους Γραικούς τι να κάνουν, τώρα που ο Ναπολέων νίκησε τους Ρώσους και τους Αυστριακούς στη μάχη των τριών αυτοκρατόρων· τη μάχη του Αούστερλιτς. Το κείμενο έχει μορφή διαλόγου. Λαμβάνουν μέρος ο διστακτικός Κλεάνθης και ο ενημερωμένος Αριστοκλής. (Μιλάει πρώτος ο Κλεάνθης) :
"ΚΛ. Συγχώρησόν με να σου διακόψω προς ολίγον τον λόγον. Σε ακούω πάντοτε να μας ονομάζης Γραικούς· διατί όχι Ρωμαίους, ως ωνομαζόμεθα έως τώρα;
- ΑΡ. Από τας αναριθμήτους, φίλε μου, δυστυχίας, όσας προξενεί η βαρβάρωσις εις τα έθνη, μια είναι και το να λησμονώσιν έως και αυτήν την αρχήν και τ’όνομα της γενεάς των. Οι πρόγονοί μας ωνομάζοντο το παλαιόν Γραικοί· έπειτα έλαβον το όνομα Έλληνες, όχι από ξένος έθνος, αλλ’ από Γραικόν πάλιν, όστις είχε κύριον όνομα το Έλλην, καθώς ημείς ονομαζόμεθα, συ Κλεάνθης, Αριστοκλής εγώ. Εν από τα δυο λοιπόν ταύτα είναι το αληθινόν του έθνους όνομα. Επρόκρινα το Γραικοί, επειδη ούτω μας ονομάζουσι και όλα τα φωτισμένα έθνη της Ευρώπης. Αν προκρίνης το, Έλληνες, ονομάζου φίλε μου, Έλλην· αλλά μη, δια τους οικτιρμούς του Θεού, Ρωμαίος. -ΚΛ. Διατί τούτο;
-ΑΡ. Διότι δεν είσαι Ρωμαίος. Οι Ρωμαίοι πρώτοι μας εστέρησαν από την ολίγην ελευθερίαν, την οποίαν είχαν μας αφήσει της Ελλάδος αι διχόνοιαι· και το να φέρωμεν τυπωμένα εις το μέτωπον τα στίγματα της δουλείας συμβουλεύων να κρατώμεν τ’ όνομα των Ρωμαίων.
-ΚΛ. Ποιαν ταύτην;
-ΑΡ. Εάν κανενός αδόξου και πτωχού υιός ηρνείτο το πατρικόν του όνομα, δια να λάβη άλλου πλουσιωτέρου και πλέον ενδόξου όνομα, πώς ήθελες ονομάσει τον τοιούτον υιόν;
-ΚΛ. Άνθρωπον αχάριστον, άνθρωπον αχρείον, άνθρωπον, εις ολίγα λόγια, απάνθρωπον.
-ΑΡ. Όχι μόνον απάνθρωποι, αλλά και μωροί προς τούτοις έπρεπε να ονομασθώμεν, εάν επροκρίνομεν το όνομα των Ρωμαίων από τ’ όνομα των Γραικών, ή των Ελλήνων, χωρίς τα φώτα των οποίων ποτέ ο ι Ρωμαίοι δεν ήθελαν τόσον δοξασθή.
-ΚΛ. Όστις μ’ ονομάση πλέον Ρωμαίον, θέλω τον στοχάζομ’ ως εχθρόν μου. Από της σήμερον εις το εξής είμαι Γραικός."
Ο Κοραής με τον διάλογο αυτό προτρέπει τους Γραικούς να αποκολληθούν από την τσαρική φεουδαρχική Ρωσία (δηλαδή να εγκαταλείψουν την Επανάσταση που ετοιμαζόταν από τα Επτάνησα) και να προσκολληθούν στην γαλλία της αστικής επανάστασης, επειδή οι Ρώσοι είναι μεν καλύτεροι των Τούρκων, αλλά οι Γάλλοι είναι πολύ πιο «φωτισμένοι» από τους Ρώσους. Ενημερώνει επίσης τον αναγνώστη ότι οι Γραικοί ήταν πάντα υπόδουλοι των Γραικορωμαίων αυτοκρατόρων, άρα δεν επαναστατούν οι Γραικοί ως προς τους Τούρκους μόνον, αλλά και ως προς τους Ρωμαίους που ήταν ελληνόφωνοι Χριστιανοί.
- Ο Υψηλάντης από την άλλη πλευρά, καλούσε τους Γραικούς να επαναστατήσουν ως συνεχιστές των Βυζαντινών "Έλληνες Χριστιανοί". ...
Διαβάστε όλο το άρθρο: https://www.logiosermis.net/2015/03/1821.html…
Διαβάστε όλο το άρθρο:https://www.logiosermis.net/2015/03/1821.html#.XJfiwyIzbIV

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.