Τετάρτη 17 Οκτωβρίου 2018

Η Τέχνη στην Αρχαία Σπάρτη


ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣΗ Τέχνη στην Αρχαία Σπάρτη, σε πείσμα των ανιστόρητων και των παραχαρακτών της ιστορικής αλήθειας, ήταν όχι μόνο υπαρκτή, αλλά είχε να επιδείξει και σημαντικά έργα, ιδίως στον τομέα των θρησκευτικών καλλιτεχνημάτων. Σε αυτό το ζήτημα φιλοδοξεί να ρίξει κάποιο, αμυδρό έστω, φως, η παρούσα εργασία ανοίγοντας τον ορίζοντα για μία εκτενέστερη, στο μέλλον μελέτη. Στο σημείο αυτό Θα πρέπει να διευκρινισθεί ότι η Τέχνη στην Αρχαία Σπάρτη ήταν υποκείμενη στην δωρική τεχνοτροπία και νοοτροπία, γι' αυτό ήταν λιτή χωρίς βεβαίως να υπολείπεται σε κάλλος, σε σχέση προς τις άλλες τεχνοτροπίες και τους υπόλοιπους Ελληνικούς Ρυθμούς (Ιωνικό, Κορινθιακό).
Η αυστηρότητα και η λιτότητα του Δωρικού Ρυθμού, η υιοθέτηση του οποίου δεν περιορίσθηκε στα κλειστά πλαίσια της σπαρτιατικής αρχιτεκτονικής, αλλά αντίθετα προσέλαβε πανελλήνιο χαρακτήρα, δεδομένου ότι ακόμη και αυτός ο περικαλλής ναός της Παρθένου Αθηνάς που κοσμούσε την Ακρόπολη των Αθηνών ήταν δωρικού ρυθμού, συνέβαλε σημαντικά στην άνθιση της Ελληνικής Τέχνης προσφέροντάς τις νέες εκφραστικές δυνατότητες, με γνώμονα ένα πιο αυστηρό μέτρο.
Από την πρώιμη αρχαιότητα παρατηρείται μία άνθιση των λακωνικών τεχνών, με άξονα την κεραμική, την υφαντουργία καθώς και τη μεταλλουργία. Ήδη από την 60η Ολυμπιάδα, αναφέρονται δύο ονομαστοί σπαρτιάτες τεχνίτες: Ο Δορυκλείδας και ο Δόντας. Στον μεν Δόντα αποδίδεται η κατασκευή αγαλμάτων από χρυσό και ελέφαντο, για λογαριασμό των Μεγαρέων, αγάλματα τα οποία προσεφέρθησαν στην Ολυμπία. Στον δε Δορυκλείδα αποδίδεται η δημιουργία αγάλματος της Θέμιδος, το οποίο κόσμησε το εσωτερικό του Ναού της Ήρας στην Ολυμπία, επίσης χρυσελεφάντινο. Σημαντική καλλιτεχνική φυσιογνωμία επίσης υπήρξε και ο Θεοκλής, γιος του Ηγύλου του Λακεδαιμονίου, στον οποίο αποδίδεται η δημιουργία των Εσπερίδων στο Ηραίο της Ολυμπίας.
Ακόμη στον τομέα της αγαλματοποιίας, της αρχιτεκτονικής αλλά και της μουσικής (δωρικών ασμάτων) διακρίθηκε ο σπαρτιάτης Γιτιάδας, η δραστηριότητα του οποίου εντοπίζεται στο 540 π.Χ. Σύμφωνα με τον Παυσανία (Ζ', 16-18). Στα έργα του Γιτιάδου συγκαταλέγονται η κατασκευή του Ναού αλλά και του αγάλματος της Αθηνάς Χαλκοιοίκου στην Ακρόπολη της Σπάρτης, όπως και πολλά αξιόλογα έργα στις Αμύκλες. Περίφημοι χαλκουργοί ήταν οι Λακεδαιμόνιοι Χάρτας και Συάρδας. Ο Ηρόδοτος αναφέρει ότι οι Λακεδαιμόνιοι είχαν στείλει στον Κροίσο έναν κρατήρα εξαιρετικής τέχνης διακοσμημένο με ζώδια. Ο δε Παυσανίας επισημαίνει ότι ο θρόνος του Απόλλωνα στις Αμύκλες, ήταν ένα από τα καλλιτεχνικά Θαύματα της Αρχαίας Ελλάδος. Η ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ
Επίσης από την αναφορά για τα δημόσια κτίρια, τα καλλιτεχνήματα, τους Ναούς και τα Ιερά που πραγματοποιεί ο Παυσανίας στο έργο του "Ελλάδος περιήγησης", προκύπτει ότι η Τέχνη υπήρξε στην Αρχαία Σπάρτη ακμαία έως και το 396 μ.Χ., έτος κατά το οποίο η ρωμαιοκρατία σάρωσε τα πάντα και στην Λακωνία. Βεβαίως στο σημείο αυτό ανακύπτει το εύλογο ερώτημα γιατί δεν έχουν αναδειχθεί σημαντικά καλλιτεχνικά ευρήματα από την Λακωνία, γιατί η αρχαιολογική σκαπάνη δεν έχει φέρει στο φως του ήλιου καλλιτεχνικούς θησαυρούς, όπως σε τόσες άλλες περιοχές του ελλαδικού χώρου.
Η απάντηση στο ερώτημα αυτό μπορεί να εξαχθεί αβίαστα εάν λάβουμε υπ' όψη μας το γεγονός ότι η Αρχαία Σπάρτη κατ' ουσία δεν έχει ανασκαφεί, καθώς ολόκληρη η αρχαία πόλη βρίσκεται θαμμένη κάτω από τα Θεμέλια της συγχρόνου πόλεως, κάθε δε αρχαιολογικό εύρημα το οποίο έρχεται στην επιφάνεια τυχαίως κατά την εκτέλεση οικοδομικών εργασιών, καταχώνεται εκ νέου, ή καταστρέφεται, προκειμένου να μην παρακωλυθεί η οικοδομική δραστηριότητα, σβήνοντας και αφανίζοντας κατ' αυτόν τον τρόπο τις μαρτυρίες περί του Πολιτισμού των Λακεδαιμονίων.
Ορθή αντίληψη για την σπουδαιότητα του Σπαρτιατικού Πολιτισμού, θα μπορέσουμε να έχουμε μόνο εάν αναδειχθεί ο πλούτος των μνημείων που ευλαβικά διαφυλάττει η λακεδαιμονική γη στα σπλάχνα της, κάτω από τα θεμέλια των σημερινών οικισμών. Με γνώμονα τα προαναφερθέντα, η προκατάληψη ότι στην Αρχαία Σπάρτη δεν υφίστατο καλλιτεχνικό αίσθημα, είναι όχι μόνο εσφαλμένη, αλλά και αβάσιμη, απορρέει δε είτε από άγνοια είτε από σκόπιμη διαστρέβλωση των πηγών της ιστορίας.
Τον μύθο των δήθεν άξεστων και απολίτιστων σπαρτιατών κατατροπώνει μία εξέχουσα μορφή της γαλλικής αρχαιολογίας, ένα επιστημονικό πνεύμα που ασχολήθηκε εμπεριστατωμένα με τον Σπαρτιατικό Πολιτισμό, διατυπώνοντας πορίσματα εντελώς ενάντια προς τις κατεστημένες απόψεις.
Πιο συγκεκριμένα έπ’ αυτού ο γάλλος αρχαιολόγος Ε. Peule στις Πελοποννησιακές του μελέτες, μεταξύ των άλλων, αναφέρει: "Όχι, το σπαρτιατικό πνεύμα δεν υπήρξε βάναυσο και βάρβαρο. Όχι, το πολεμικό πάθος δεν είχε καταπνίξει τα υψηλά ιδεώδη και την καλαισθησία. Όχι, η αγωγή δεν έτεινε να εξαφανίσει πάσαν ψυχική χαρμόνη. Όχι, τα γράμματα δεν ήταν αδιακρίτως εξορισμένα και περιφρονημένα, όπως επί μακρόν συνέβη στη Ρώμη......."
Και ο Peule' συνεχίζει: "Εάν δε η πολιτεία υπήρξε αυστηρός τιμητής, υπήρξε συγχρόνως και φωτισμένος προστάτης. Αυτή έταξε τους ποιητές συγκάθεδρους με τους νομοθέτες, η τους διέταζε να τίθενται επικεφαλής των στρατιωτών. Αυτή διέταζε την αρχιτεκτονική να εγείρει τα μεγάλα έργα, και χορήγησε στη γλυπτική τα πολύτιμα μέταλλα........." Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ
Η Σπάρτη ανέδειξε ποιητές, καλλιτέχνες, φιλοσόφους, γνωμικούς. Ο προαναφερόμενος αρχαιολόγος πραγματοποιώντας μία γενική θεώρηση του πολιτισμού των Λακεδαιμόνιων, αποφαίνεται τα ακόλουθα: "Δεν διατείνομαι ότι η Σπάρτη ήτο πλήρης αριστουργημάτων και η τέχνη σε αυτή είχε αναπτυχθεί σε βαθμό υπέροχο. Αλλά είναι βέβαιο ότι η πόλη του Λυκούργου δεν ήτο άθροισμα οικιών άτεχνων και άκομψων....."
Έργα όπως η περσική στοά και ο Ναός της Χαλκοιοίκου Αθηνάς, αποτελούν επιτεύγματα που συνδυάζουν την αρμονική ένωση της Αρχιτεκτονικής και της Γλυπτικής. Ναός όπως αυτός της Ενόπλου Αφροδίτης (διώροφο οικοδόμημα στη Σπάρτη), ήταν αληθινό αρχιτεκτονικό κόσμημα. Ο Παυσανίας επισημαίνει ότι ανάλογό του ούτε στην Αραβία, ούτε στην Ιταλία ή στην Αίγυπτο δεν συνάντησε, γεγονός το οποίο υποδηλώνει, μεταξύ των άλλων, την ανυπέρβλητη μεγαλοπρέπεια αλλά κυρίως τη μοναδικότητα της Ελληνικής Τέχνης, η οποία δεν προσιδιάζει σε καμιά άλλη ψυχοσύνθεση, παρά μόνον σε αυτή των γηγενών, των Ελλήνων. Η γλυπτική σχολή των Σπαρτιατών, συγκαταλεγόταν μεταξύ των 6 μεγαλυτέρων της αρχαίας Ελλάδος.
Ανεπτυγμένη επίσης υπήρξε και η λυρική ποίηση, ιδίως δε η ηρωική της εκδοχή. Ονομαστός είναι ο ποιητής Τυρταίος, ο οποίος με τους εμπνευσμένους στίχους του, αναπτέρωνε το ηθικό των Λακεδαιμονίων. Δια του ποιήματος "Ευνομία" επέφερε τη συνένωση των Σπαρτιατών, ενώ δια των "Υποθηκών" αφύπνισε τα αισθήματα ανδρείας και φιλοπατρίας των Λακώνων.
Είναι αλήθεια ότι η Σπάρτη δεν είχε να επιδείξει μεγαλοπρεπή δημόσια οικοδομήματα, όπως αυτό του Παρθενώνος και των Προπυλαίων της Αθηναϊκής ακροπόλεως. Αυτό όμως οφειλόταν όχι στην ατεχνία ή στην ακαλαισθησία των Σπαρτιατών, αλλά αφενός στην αυστηρότητα που ίσχυε, και η οποία επηρέαζε κάθε έκφανση της ζωής και της σκέψεώς τους, άρα και την καλλιτεχνική τους έμπνευση, αφ’ ετέρου οφειλόταν στο γεγονός ότι η Σπάρτη δεν είχε τα τεράστια εκείνα έσοδα που εισέρεαν στα αθηναϊκά ταμεία από τις "φόρου υποτελείς" πόλεις-μέλη της αθηναϊκής "συμμαχίας".
 
Απόσπασμα από το άρθρο του Ν. Θεοδώρου στο "Απολλώνειο Φως", Μάρτιος - Απρίλιος 1998

Τρίτη 16 Οκτωβρίου 2018

Αυτό ήταν το πρώτο ελληνικό σώμα Μακεδονομάχων: Όλοι από τα Χανιά της Κρήτης!

ΡΙΖΙΤΙΚΟ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΟΜΑΔΑ ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΆΧΩΝ  του 1903


«Παιδιά, κ’ είντα ‘ναι τούτη η βοή και εσείσθη ο Ψηλορείτης;
Εξεκινήσαν τα θεριά, τση Κρήτης τα λιοντάρια!
Και ποιοι είναι αυτοί που πέρασαν στα πάρωρα τση νύχτας
κι ακούστηκε το διάβα ντων και τρόμαξεν ο κόσμος 

και βουβαθήκαν τα πουλιά κι εσκιάχτηκαν τ΄αγρίμια;
Είν΄ ο Λουκάκης, ο Μακρής, ο Γιώργης Σεϊμένης,
ο Καντουνάτος, ο Βρανάς, ο Γιώργης Στρατινάκης,
είναι ο Μπονάτος ο Στρατής, ο Πέρρος, ο Ζουρίδης
και καπετάνιος κι αρχηγός ο Θύμιος ο Καούδης..
Είναι οι δέκα Κρητικοί, οι πρώτοι του αγώνα»


(Τραγουδιέται με τον ίδιο σκοπό όπως το "Παιδιά κι είντα γινήκανε του κόσμου οι γι αντρειωμένοι,τση συννεφιάς οι σταυραετοί, οι καστροπολεμάρχοι...")




Γεώργιος Στρατινάκης
Georgios Stratinakis greek revolutionary.jpg
Γενικές πληροφορίες
Γέννηση1882
ΘάνατοςΙανουαρίου 1972
ΥπηκοότηταΕλλάδα
Εκπαίδευση και γλώσσες
Ομιλούμενες γλώσσεςΝέα ελληνική γλώσσα
Πληροφορίες ασχολίας
Ιδιότηταγεωργός
στρατιωτικός
Στρατιωτική σταδιοδρομία
Πόλεμοι/μάχεςΜακεδονικός αγώνας
Ο Γεώργιος Στρατινάκης του Δημητρίου, ήταν Κρητικός Μακεδονομάχος, από τους πρωτοπόρους του Μακεδονικού αγώνα.

Βιογραφία[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Γεννήθηκε στο Ορθούνι Κυδωνίας Χανίων το 1882 με καταγωγή από τη περιοχή των Σφακίων.
Το 1903 στρατολογήθηκε από την Ελληνική κυβέρνηση (μέσω του Παύλου Μελά και Γεωργίου Τσόντου) μαζί με άλλους εννέα άνδρες από την περιοχή των Χανίων και εστάλη τον Ιούνιο του 1903 στη Μακεδονία, όπου και εκεί αποτέλεσαν το πρώτο ελληνικό σώμα που ξεκίνησε το Μακεδονικό αγώνα. Το πρώτο αυτό σώμα, αποτελούσαν οι παρακάτω: Ευθύμιος Καούδης, Γιώργης Πέρος ή Περάκης, Γιώργης Δικώνυμος – Μακρής, Λαμπρινός Βρανάς, Γιώργης Σεϊμένης, Γιώργης Ζουρίδης, Νικόλας Λουκάκης, Στρατής Μπουνάτσος, Μανούσος Καντουνάτος και Γιώργης Στρατινάκης.
Αυτή η πρώτη ελληνική αποστολή παρουσιάστηκε στο Μητροπολίτη Καστοριάς Γερμανό Καραβαγγέλη, ο οποίος για μεγάλο χρονικό διάστημα είχε ζητήσει από την Ελλάδα να στείλει στην περιοχή ένοπλα σώματα για να μην πέσει η Μακεδονία στα χέρια των Βούλγαρων. Αυτός τους ευλόγησε και τους εξήγησε ότι ο πρωταρχικός σκοπός τους θα ήταν η αναπτέρωση του εθνικού φρονήματος των Ελλήνων της περιοχής, που κινδύνευε από τους κομιτατζήδες, που είχαν σαν σκοπό τους τη «βουλγαροποίηση» της Μακεδονίας. Πράγματι οι πρώτοι Έλληνες Μακεδονομάχοι εξόρμησαν στη περιοχή, αναγκάζοντας σε πολλές περιπτώσεις τους Βούλγαρους να σταματήσουν τις θηριωδίες τους, ενώ αναπτέρωσαν το φρόνημα των Ελλήνων. Εντύπωση στους ντόπιους έκανε και η Κρητική ενδυμασία των πρώτων ανταρτών, ενώ αναπτερώθηκε και το ηθικό τους διότι έβλεπαν Κρητικούς, οι οποίοι φημίζονταν για το θάρρος τους. Η παραμονή και δράση τους στη περιοχή μαθεύτηκε και κυνηγημένοι από τους πολυπληθέστερους κομιτατζήδες αλλά και τους Τούρκους, μετά από ένα μήνα παραμονής επέστρεψαν στην Αθήνα, αφήνοντας μάλιστα κι έναν νεκρό, τον Γιώργη Σεϊμένη, που σκοτώθηκε σε συμπλοκή με τους Βούλγαρους.
Ο Γιώργης Στρατινάκης προσαρμόστηκε γρήγορα στις συνθήκες του ανταρτοπόλεμου και μετά από τις συστάσεις για το ακέραιο του χαρακτήρα του, ο Παύλος Μελάς τον διάλεξε ως μέλος της 35μελούς αντάρτικης ομάδας που δημιούργησε για να δράσει στη περιοχή. Εκεί συμμετείχε σε όλες τις αποστολές. Στις 12 Οκτωβρίου 1904 διανυκτέρευσε στο χωριό Στάτιστα (σημερινός Μελάς), στο ίδιο δωμάτιο με τον Μελά, μαζί με τους Λάκη Πύρζα, Πέτρο Χατζητάση, Ντίνα Θεόδωρο και το ψυχογιό του Μελά, Βλάχο. Χωρίς να το γνωρίζουν όμως στο ίδιο χωριό βρισκόταν ο Βούλγαρος βοεβόδας Μήτρος Βλάχου. Ο Βλάχου με στόχο να τους παγιδεύσει ειδοποίησε τον τουρκικό στρατό μέσω τρίτων πως στο χωριό βρισκόταν ο ίδιος και έφυγε. Στις 13 Οκτωβρίου το χωριό περικυκλώθηκε από Τουρκικό απόσπασμα 150 ανδρών που πίστευε πως κατεδίωκε τον Βλάχου και ύστερα από αδιευκρίνιστες συνθήκες ο Μελάς πέθανε.[1]
Ο Στρατινάκης, μετά τη περισυλλογή του σώματος του Μελά και τον ενταφιασμό του στο Ζέλοβο, συγκλονισμένος επέστρεψε στην Κρήτη και δε συμμετείχε άλλο στο Μακεδονικό Αγώνα. Συνέχισε τη ζωή του ως αγρότης και το 1948 εγκαταστάθηκε στην περιοχή Λαγγός Ορθουνίου Κυδωνιάς Χανίων. Πέθανε τον Ιανουάριο του 1972
Είχε τρία παιδιά. 
Ο Γεώργιος Στρατινάκης δεν έχει αναγνωριστεί ως Μακεδονομάχος!!! και ούτε είναι εγγεγραμμένος στις σχετικές επετηρίδες.
  Η μη αναγνώρισή του οφείλεται στο ότι ούτε ο ίδιος, ο οποίος ήταν αγράμματος, ούτε κάποιος συγγενής του υπέβαλαν σχετική αίτηση για την αναγνώρισή του κατά τη δεκαετία του 1930, αλλά και το 1962, όταν συντάχθηκαν οι σχετικές επετηρίδες των Μακεδονομάχων...

Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2018

«Η Ευρωπαϊκή Ένωση δημιουργήθηκε με σκοπό να καταστρέψει την Ευρώπη και να φέρει την Νέα Παγκόσμια Τάξη»

Η Ida Magli (γεννήθηκε στη Ρώμη το 1925 και πέθανε  τον Φεβρουάριο του 2016) υπήρξε ανθρωπολόγος, φιλόσοφος, συγγραφέας και ακαδημαϊκός. Συνεργάστηκε για πολλά χρόνια με την εφημερίδα ‘La Repubblica’ και το εβδομαδιαίο περιοδικό ‘L'Espresso’, καθώς και με την εφημερίδα ‘Il Giornale’. Δίδαξε στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας της και έγραψε εκατοντάδες έργα που αναλύουν τα κοινωνικά φαινόμενα με την μέθοδο της ανθρωπολογικής επιστήμης. Η Magli υπήρξε η πρώτη που χρησιμοποίησε την ανθρωπολογική μέθοδο για την ανάλυση της ευρωπαϊκής κοινωνίας και ιδιαίτερα της ιταλικής, από την αρχαιότητα μέχρι τη σύγχρονη εποχή. Έντονα επικριτική στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδιαίτερα στην λεγόμενη «ευρωπαϊκή ενοποίηση», στην ‘πολιτική ορθότητα’ (την οποία ονόμαζε «την πιο ριζική μορφή πλύσης εγκεφάλου που οι κυβερνήτες επέβαλαν ποτέ στους υπηκόους τους») και στο πολυπολιτισμικό μοντέλο κοινωνιών (βλ. αναλυτικότερα εδώ). 



Κόκκινος Ουρανός: «Η Ευρωπαϊκή Ένωση δημιουργήθηκε με σκοπό να κατασ...: Η Ida Magli (γεννήθηκε στη Ρώμη το 1925 και πέθανε φέτος, τον Φεβρουάριο του 2016) υπήρξε ανθρωπολόγος, φιλόσοφος, συγγραφέας και ακαδη...

Πέμπτη 11 Οκτωβρίου 2018

Μια απίθανη ψαροτουφεκο...ποντικοεμπειρία στη νησίδα Παξιμάδι

Η εικόνα ίσως περιέχει: ουρανός, υπαίθριες δραστηριότητες, φύση και νερό

Νησίδα ανατολικό Παξιμάδι 15 χιλιόμετρα νότια της Αγιάς Γαλήνης Ρεθύμνου. 
Ανακάλυψα σήμερα στο διαδίκτυο αυτή την φωτογραφία. Τι μου θύμισε! 
...Μεγάλη 😏λαχτάρα τότε, 😝γέλιο τώρα κάθε που το θυμάμαι:
Σ΄αυτήν ακριβώς την κόγχη του βράχου έζησα μια ...συγκλονιστική εμπειρία Ιούνιο του 1999. 
Είχα πάει στα Παξιμάδια μόνος μου, από Αγιά Γαλήνη με ένα παλιό φουσκωτό συμβατικό 3,60 μέτρα με 25άρα δίχρονη εξωλέμβια που είχα. 
Μετά από ολοήμερο ψαροτούφεκο και στα δυο νησάκια, σαν άρχισε να νυχτώνει, άραξα εκεί, βγήκα από την βάρκα σε αυτό ακριβώς το σημείο, το μόνο βολικό για ύπνο αφού είχε λίγη άμμο, τηγάνισα δυο ψαράκια, ήπια το κρασάκι μου, έφαγα μερικά από τα βερύκοκα που κρατούσα, κρέμασα τα υπόλοιπα με την τσαντούλα που τα είχα βάλει στον βράχο από πάνω μου και, κατάκοπος, τυλίχτηκα σ΄ ένα σεντόνι και ξάπλωσα στην άμμο. Πολύ γρήγορα αποκοιμήθηκα, νανουριζόμενος από τον φλοίσβο της θάλασσας και το παιχνίδισμα του φεγγαριού στο πέλαγος...
Ξαφνικά, με ξυπνά ένα δυνατό χτύπημα σαν από πέτρα, στον μηρό μου! Αμέσως πετάγομαι όρθιος,ανάβω τον φακό, και τι να δω!!!
Δεκάδες μεγάλα ποντίκια γύρω μου, ψηλά στον βράχο πάνω από δώδεκα μέτρα ύψος,παντού! Το πιο εκπληκτικό ήταν πως, αφού προφανώς έφαγαν τα λίγα ψαροκόκαλα που πέταξα παραπέρα, είχαν κάνει στόχο τα βερύκοκα, αλλά πώς;...
Επειδή ο βράχος σε μια μικρή εξοχή του οποίου τα είχα κρεμάσει με την σακκούλα ήταν κάθετος και λείος και δεν μπορούσαν να αναρριχηθούν από κάτω ή από πλάι, έκαναν ...ελεύθερη πτώση, βουτιές στην σακκούλα, από την κορυφή του βράχου πολύ πιο πάνω!!! Την είχαν ξεσκίσει ήδη με τις βουτιές σ΄αυτήν, άλλα ποντίκια εύρισκαν τον στόχο,άλλα έπεφταν δίπλα και χτυπούσαν κάτω μετά!
Προφανώς ένα από αυτά είχε πέσει έτσι, ...από σπόντα, πάνω στο πόδι μου!
Κατέβασα την σακκούλα, πέταξα όσα βερύκοκα είχαν μείνει πολύ μακριά και πού να με πάρει ύπνος μετά!
Η παρέλαση των τρωκτικών συνεχιζόταν αμείωτα....
Μετά από πολλή ώρα, κουκουλώθηκα ολόκληρος με το σεντόνι μπας και πάει να με δαγκάσει κανένας αποθρασυμένος ποντικός σε αυτιά όπως είχα ακούσει πως μπορεί να συμβεί σε ανάλογες περιπτώσεις και ..λαγοκοιμήθηκα ως το χάραμα...
😏Απίστευτο ε;...

Κ. Ντ.

Η ΜΑΚΕΔΟΝΟΜΑΧΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΙΣΣΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΑ ΚΡΑΚΑ (1860-1938)

ΤΡΕΛΟ-ΓΙΑΝΝΗΣ: Η ΚΑΠΕΤΑΝΙΣΣΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΑ ΚΡΑΚΑ (1860-1938):   Αρχηγός επαναστατικού σώματος, την περίοδο της Επαναστάσεως των Ελλήνων στη Μακεδονία, το 1878. Αδελφή του καπετάν Γούλια Κράκα, γεννη...

Η εικόνα ίσως περιέχει: 1 άτομο

Δευτέρα 8 Οκτωβρίου 2018

Η υποβολιμαία από διεθνή κέντρα εξουσίας θεωρία περί "Ιμπεριαλιστικής Ελλάδας"

 Το δικό μας  σχόλιο στο αποπροσανατολιστικό κείμενο και την ύποπτη όσο και επικίνδυνη για το λαϊκό κίνημα θεωρία περί "Ιμπεριαλιστικής Ελλάδας":



Μόνο ηλίθιοι ή βαλτοί δεν καταλαβαίνουν πως τέτοιες ασκήσεις δεν δείχνουν ..."επεκτατισμό" αλλά απόλυτη υποτέλεια στα αφεντικά των κυβερνήσεών "μας"ΗΠΑ/ΕΕ/ΝΑΤΟ και σιωνιστές ολιγάρχες που χρησιμοποιούν τις "ελληνικές"-νατοϊκές ένοπλες δυνάμεις όπως και τις βάσεις τους στην
πατρίδα μας για συμμετοχή στα βρώμικα σχέδια και πολέμους τους... Στον αντίποδα αποπροσανατολιστικών όσο και ηλίθιων θεωριών περί ..."ιμπεριαλιστικής Ελλάδας" οι πραγματικοί αντιιμπεριαλιστές λένε ό,τι ακριβώς και ο μεγαλύτερος διεθνιστής επαναστάτης Τσε: "Patria libera o
muerte" -Πατρίδα ελεύθερη ή θάνατος! (Βέβαια κάποιοι βουτυρομπεμπέδες-"επαναστάτες"του γλυκού νερού, επειδή βγάζουν σπυράκια όταν ακούν για εθνική ανεξαρτησία και πατρίδα, έχουν και το θράσος να λένε πως στην Κούβα,ποτέ δεν υπήρξε επανάσταση ούτε καν απόπειρα σοσιαλιστικής οικοδόμησης! Οι ίδιοι αναρχοτροτσκιστικοί μικροχώροι (χωρίς ποτέ έστω και τώρα να 
κάνουν αυτοκριτική γιαυτό...) ζητωκραύγαζαν υστερικά πως γίνεται ..."πολιτική επανάσταση στην ΕΣΣΔ" με την ..."περεστρόικα"της παρασιτικής άρχουσας νομενκλατούρας που εκφύλισε σταδιακά, όσο εδραιωνόταν ως νέα ιδιόμορφη  καπιταλιστική τάξη εκεί, την όποια κι όση σοσιαλιστική πορεία της ΕΣΣΔ και μετά, με  τους επικεφαλής της Γκορμπατσόφ-Γέλτσιν και CIA την οδήγησε ύπουλα,μεθοδικά σε άγριο καπιταλισμό μαφιόζων ολιγαρχών.

Καμαρώστε την ίδια "περεστροϊκή" αναρχοτροτσκιστικής φρασεολογίας-εκτροχιαστικής του (όποιου κι όποτε αναγεννηθεί) λαϊκού κινήματος στόχευσης, "λογική"των κυκλωμάτων αυτών: 


Δευτέρα, 8 Οκτωβρίου 2018   http://diktiospartakos.blogspot.com/


Ο Αδίστακτος Επεκτατισμός...


Ο Αδίστακτος Επεκτατισμός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έδωσε το παρών στην Άσκηση γενικευμένου Πολέμου ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΑΣ!
To ΔΙΚΤΥΟ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΦΑΝΤΑΡΟΣ ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ Απαίτησε την Ακύρωση της Άσκησης ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΑΣ και Δικαιώνεται για αυτή την ξεκάθαρη ταξική πολιτική θέση. Σε ανακοίνωση μας γράφαμε:
στο όνομα της «εθνικής άμυνας, της υπεράσπισης της εδαφικής ακεραιότητας» και όλων των άλλων εθνικών μύθων που προβάλλει η καθεστωτική προπαγάνδα, αξίζει να επισημάνουμε το εξής: 
  • η άσκηση ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΑΣ 2018 είναι ενταγμένη στον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας, της αντιμετώπισης των ασύμμετρων απειλών, στον πόλεμο κατά των μεταναστών και των επιδιώξεων αναβάθμισης του γεωστρατηγικού ρόλου του ελληνικού κράτους μέσα από την συμμετοχή του σε ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις και διεθνείς συμμαχίες.
  • η άσκηση ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΑΣ 2018, παρά τους εθνικούς μύθους εντάσσεται "στην αντιμετώπιση της δημιουργούμενης από τις διεθνείς εξελίξεις κατάστασης, στο εγγύς και ευρύτερο περιβάλλον της χώρας μας". 
Ουσιαστικά ο χώρος δράσης των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων διευρύνεται, δεν είναι η ελληνική επικράτεια, αλλά μια τεράστια περιοχή από τα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο, μέχρι την Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή.
Είναι κάτι που το ζήσαμε πρόσφατα με την αποστολή (3) φρεγατών στην περιοχή, υποβρυχίου και άλλων σκαφών του Πολεμικού Ναυτικού, τις συνεχείς ασκήσεις στα Βαλκάνια για την επιβολή των δογμάτων Πολέμου-Καταστολής, την πρόταση του ΥΠΕΞ Ν.Κοτζιά για τη δημιουργία Βαλκανικού ΝΑΤΟ, με την αποστολή πολεμικών αεροσκαφών σε Βέλγιο-Ισπανία-Νορβηγία...
Αυτός είναι ο ρόλος ΧΩΡΟΦΥΛΑΚΑ των λαών που διεκδικούν οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Ένας ρόλος ενταγμένος στον ελληνοτουρκικού ανταγωνισμό για τις ΑΟΖ και τα ενεργειακά κοιτάσματα-θαλάσσιους δρόμους παγκόσμιας σημασίας, στην προάσπιση των ελληνικών αστικών συμφερόντων στα Βαλκάνια-Ζωτικό Χώρο του ελληνικού κεφαλαίου, αλλά και στους ευρύτερους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς ΗΠΑ-ΕΕ-Ρωσίας για τον έλεγχο-μοίρασμα-ξαναμοίρασμα της περιοχής με το αίμα των λαών.   
 Η άσκηση ΠΑΡΜΕΝΙΩΝΑΣ προσομοιάζει την πολεμική αντίδραση του ελληνικού κράτους, τι θα έκαναν δηλαδή οι Ένοπλες Δυνάμεις σε περίπτωση πολεμικής αναμέτρησης. 
Ο πόλεμος κατά της τρομοκρατίας -όπου εντάσσουν τον πόλεμο κατά των προσφύγων- και οι διεθνείς επεμβάσεις συνδέονται άμεσα αφού ο έλεγχος των προσφυγικών ροών μπροστά στα τείχη της Ευρώπης Φρούριο αποτελεί προϋπόθεση για την διεξαγωγή τους!
Κοινωνικός πόλεμος και ιμπεριαλιστικές επεμβάσεις αποτελούν μια μαύρη συνέχεια...

Τις θέσεις αυτές του Αντιπολεμικού Κινήματος ήρθε να δικαιώσει ο Υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος, τονίζοντας σε ομιλία του κατά τη διάρκεια  της Διακλαδικής Άσκησης «ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ 2018» από τη Φρεγάτα «ΨΑΡΑ»:
«Η Ελλάδα αποκτά μια ιδιαίτερη γεωπολιτική δύναμη στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και τα Βαλκάνια. Είμαστε η χώρα σταθερότητας, η χώρα - κέντρο, με τις διμερείς συμφωνίες που έχουμε χτίσει με το Ισραήλ, την Αίγυπτο, την Ιορδανία, το Λίβανο, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αλλά και βόρεια με τις χώρες της Βαλκανικής. Αποτελούμε τον πλέον αξιόπιστο σύμμαχο του ΝΑΤΟ και των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής.
Όπως γνωρίζετε καλά, μέσα στους επόμενους μήνες ξεκινά η εκμετάλλευση του υποθαλάσσιου πλούτου και ιδιαίτερα του φυσικού αερίου. Αυτό σημαίνει ότι θα γίνει άμεσα η αναγνώριση της ΑΟΖ και η επέκταση του τομέα ευθύνης του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, ιδιαίτερα προς τα νότια.
Αναλαμβάνουμε, λοιπόν, την ευθύνη μιας περιοχής, ιδιαίτερα αυτής που είναι μεταξύ της Κρήτης, του Σουέζ, της Κύπρου και της Μάλτας....  Άρα αναλαμβάνουμε έναν τομέα ευθύνης που θα πρέπει να μας βάλει μπροστά, ως μια χώρα ενήμερη στην αντιμετώπιση της τρομοκρατικής απειλής. 

ΕΠΕΚΤΑΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ, ΕΝΩ Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΣΤΡΑΤΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΧΩΡΟΦΥΛΑΚΑΣ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΣΕ ΒΑΛΚΑΝΙΑ, ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ, Μ.ΑΝΑΤΟΛΗ-ΑΦΡΙΚΗ 
Ο Πάνος Καμμένος, εκπροσωπώντας την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ επαναλαμβάνει ολοένα συχνότερα το θέμα της Επέκτασης του Ελληνικού κράτους και το πως οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μετατρέπονται σε ΧΩΡΟΦΥΛΑΚΑ των λαών.

Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2018

Μακεδονία -Κρήτη: Από τους 6.000 Μακεδονομάχους οι 3.000 ήταν Κρητικοί!






Γνωρίζατε πως 3.000 από τους 6.000 Μακεδονομάχους ήταν Κρητικοί;

 Tα ονόματα των 39 Kαπεταναίων












Του Σταύρου Φωτάκη* από το Άρδην τ. 85
Ο Μακεδονικός Αγώνας είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο της νεώτερης ελληνικής ιστορίας και η ευτυχής έκβασή του υπήρξε τεράστιας εθνικής σημασίας για το γένος των Ελλήνων, γιατί η Μακεδονία αποτελούσε από αρχαιοτάτων χρόνων τη ραχοκοκαλιά των ελληνικών χωρών, όπως αποτελούσε τη ραχοκοκαλιά και της νεώτερης Μεγάλης Ελλάδας των δύο Ηπείρων και των πέντε Θαλασσών, όπως την οραματίστηκε ο Μέγας Εθνάρχης του γένους μας, Ελευθέριος Βενιζέλος, που θα πει αργότερα: «Εθνικοί λόγοι επιβάλλουν ο Μακεδονικός Αγών να γίνει το Ευαγγέλιον της ελληνικής φυλής … Αξίζει να στεφανωθεί ο αμυντικός εθνικός εκείνος Αγώνας, ο οποίος έσβησε την ντροπήν του 1897, διότι με το παράδειγμα των ηρωικών εθελοντών εξύπνησε και ενθάρρυνε ολόκληρο το αποθαρρυμένον έθνος». Για την οικονομία του χρόνου, θα αναφερθούμε μόνο στην κρητική παρουσία και συμμετοχή, που υπήρξε όχι μόνο η πολυανθρωπότερη, αλλά και η ουσιαστικότερη από άποψη εμπειροπόλεμων αγωνιστών, και επομένως αποφασιστικής σημασίας στην έκβαση αυτού του αγώνα.
Οι Κρήτες εκείνης της εποχής, φωτισμένοι ακόμη από τη λάμψη του Αρκαδίου, δεν ήταν μόνο οι πιο εμπειροπόλεμοι αγωνιστές, από τις αλλεπάλληλες επαναστάσεις των κατά των Τούρκων, αλλά διεκρίνοντο για το υψηλό εθνικό τους φρόνημα και τη φιλοπατρία τους, ιδεώδη που είχαν σφυρηλατηθεί κατά τους πολύχρονους αγώνες για την ανεξαρτησία και την ελευθερία τους και είχαν εδραιωθεί στη συνείδηση και στη σκέψη τους.
Δεν είναι τυχαίο πως, στην αρχή ακόμη, πριν ξεσπάσει ο Μακεδονικός Αγώνας, ο Γερμανός Καραβαγγέλης Αρχηγός, γράφει στον πρωθυπουργό Ζαΐμη: «Στείλε μου πενήντα άντρες. Πενήντα όμως Κρητικούς, να ενωθούν με τους αγέρωχους καπεταναίους Στρεμπενιώτη και Κώττα, για ν’ αντιμετωπίσουν τις βουλγαρικές ορδές». 
Για σκεφτείτε για τι άντρες μιλούμε, όταν μόλις πενήντα ήταν αρκετοί για να κατατροπώσουν τις ορδές των Βουλγάρων!
Τα κρητικά εθελοντικά σώματα, τα πολυπληθέστερα όλων, καταφθάνουν πρώτα για να συνδράμουν τον μακεδονικό Αγώνα. Γιατί άραγε; Λίγοι στίχοι του προικισμένου και φωτισμένου ηγέτη Μακεδονομάχου Παύλου Γύπαρη δίδουν την απάντηση. Ακούστε τους:
Αχ, όποιος έζησε σκληρά,  σ’ αγέρα σκλαβωμένο,
κι έφαγε μ’ αίμα το ψωμί και δάκρυα ζυμωμένο,
όποιος της μαύρης της σκλαβιάς δοκίμασε τον πόνο,
σκλαβιά και πόνος τι θα πει, εκείνος ξέρει μόνο.
Τούτος ο προαιώνιος κληρονομικός έρωτας των Κρητικών για τη λευτεριά ήταν η κινητήρια δύναμη που τους έσπρωξε να σπεύσουν να βοηθήσουν τους αδελφούς Μακεδόνες να την αποκτήσουν.
Τρεις χιλιάδες, οι μισοί δηλαδή απ’ όσους πήραν μέρος σε τούτο τον υπέρτατο αγώνα, ήταν οι Κρητικοί, από τους οποίους οι επτακόσιοι πότισαν με το τίμιο αίμα τους τη μακεδονική γη κι έμειναν στα σπλάχνα της, για να ριζώσει, ν’ ανθίσει και να καρπίσει το δέντρο της λευτεριάς, όταν η ίδια η ιδιαίτερη πατρίδα τους δεν είχε βρει ακόμη το δρόμο της απόλυτης ελευθερίας κι εμάχετο ακόμη για ανεξαρτησία κι αυτοδιάθεση. 
Ένωση ή θάνατος ήταν τότε το σύνθημα στους κρητικούς αγώνες.
Από τους τρεις Γενικούς Αρχηγούς του Μακεδονικού Αγώνα μόνο ο ένας δεν ήταν Κρητικός: Ο Παύλος Μελάς, το γενναίο τούτο παλικάρι από την Παλιά Ελλάδα, με το ψευδώνυμο Καπετάν Ζέζας.
Ο Γεώργιος Κατεχάκης, με το ψευδώνυμο Καπετάν Ρούβας, ήταν από το Ηράκλειο Κρήτης, κι ο Γεώργιος Τσόντος,που παρέμεινε αρχηγός πολύ μεγαλύτερο διάστημα από τους προηγούμενους,  με ψευδώνυμο Καπετάν Βάρδας, από τ’ Ασκύφου Σφακίων.
Από τους είκοσι πολίτες αρχηγούς, οι δεκατέσσερις ήταν Κρητικοί, κι από τους ογδόντα δύο σημαιάρχες, οι δεκαεννέα πάλι Κρητικοί.
Ο Μακεδονικός Αγώνας στηρίχτηκε από τους Κρητικούς σαν δικός τους αγώνας, γι’ αυτό βλέπουμε μια τόσο μεγάλη συμμετοχή όχι μόνο σε απλούς αγωνιστές, αλλά ιδιαίτερα σε εμπειροπόλεμα στελέχη αυτού του αντάρτικου που ουσιαστικά διεξήγε τούτο τον αγώνα.
Κι ο πρώτος μη Μακεδόνας που έπεσε στο πεδίο της τιμής Κρητικός ήταν. Ο Γεώργιος Σεϊμένης από τα Σφακιά, που για τον δι’ αποκεφαλισμού φρικτό θάνατό του θρυλούνται πολλά. 
Ότι δηλαδή, η κομμένη κεφαλή του έφτυνε κατάμουτρα τους κομιτατζήδες, που τρομαγμένοι από το υπερφυσικό τούτο φαινόμενο, ετράπησαν σε φυγή και δεν ξαναπολέμησαν.
Συμπληρώθηκε ήδη φέτος ένας ολόκληρος αιώνας από τότε που οι Κρήτες σταυραετοί πέταξαν από τις κορφές του Ψηλορείτη και της Μαδάρας, στα βουνά του Μοριχόβου και της Μπελκαμένης, να κυνηγήσουν, να διώξουν και να εξοντώσουν τα λογιώ λογιώ μυαρά, που ’χαν πέσει να κατασπαράξουν την ελληνική μακεδονική γη.
Η λαϊκή μούσα δεν παρέλειψε το χρέος της να υμνήσει τους Κρήτες Μακεδονομάχους με τους παρακάτω στίχους:
Για τον Τσόντο:
Μεριάστε ο Βάρδας να διαβεί να πάει στο Μοναστήρι
κει που’ ν ο πόλεμος χαρά κι η μάχη πανηγύρι …
Για τον Κατεχάκη:
Οι σφαίρες δε σε τρόμαζαν γιατί ’σουν αντρειωμένος
ήσουν σεμνός κι αντρόπιαστος, απ’ όλους διαλεγμένος
Για το Βολάνη:
Δόξα σε σένα Αρχηγέ των Λάκκων το καμάρι
όπου πολέμας όρθιος με θάρρος και με χάρη …
Για το Νταφώτη:
Νταφώτη μου ατρόμητε πετάξ’ από τον Άδη
και βάλε κάθε Βούλγαρο κομιτατζή σημάδι.
Και τόσοι άλλοι ατελείωτοι στίχοι με τους οποίους η κρητική λαϊκή μούσα υμνολόγησε τους αείμνηστους Κρήτες Μακεδονομάχους. [  ]
*Τέως πρ. του Συλλόγου Κρητών Ηλιούπολης
Ονομαστική Αναφορά των 39 Κρητικών Καπεταναίων Μακεδονομάχων
  • Γεώργιος Τσόντος – ΒάρδαςΑνθυπολοχαγός (ΠΒ). Γενικός Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από τα Ασκύφου Σφακίων Χανίων. Αριθμός Ανδρών 168.
  • Γεώργιος Κατεχάκης ή Ρούβας: Ανθυπολοχαγός (ΠΖ). Γενικός Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα. Από την Πόμπια Καινουρίου Ηρακλείου. Αριθμός Ανδρών 160
  • Ευθύμιος Καούδης: Aρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από το Καψοδάσος Σφακίων Χανίων. Αριθμός Ανδρών 150.
  • Γεώργιος Βολάνης: Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα. Από τους Λάκκους Κυδωνίας Χανίων. Αριθμός Ανδρών 175.
  • Ιωάννης Πούλακας: Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα. Από το Θέρισο Κυδωνίας Χανίων. Αριθμός Ανδρών 98.
  • Παύλος Γύπαρης: Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από την Ασή Γωνιά Αποκορώνου Χανίων. Αριθμός Ανδρών 110.
  • Ιωάννης Καραβίτης: (ο Μακρυγιάννης του Μακεδονικού Αγώνα) Αρχηγός1903-1908. Από την Ανώπολη Σφακίων Χανίων. Αριθμός Ανδρών 132 – Απόγονος του μεγάλου επαναστάτη του 1770 Γιάννη  Δασκαλογιάννη, ήταν 20 ετών όταν ακολούθησε τον Παύλο Μελά στη Μακεδονία. Γρήγορα και μετά το θάνατο του Παύλου Μελά έγινε Αρχηγός Σώματος. Στην Φλώρινα υπάρχει η προτομή του στην κεντρική πλατεία. Σε όλες τις κωμοπόλεις της Φλώρινας υπάρχουν δρόμοι με το όνομά του. Πέθανε το 1949 σε ηλικία 66 ετών όσο και ο Μακρυγιάννης.
  • Θεόδωρος Κουκουλάκης: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα. Από τους Λάκκους Κυδωνίας Χανίων. Αριθμός Ανδρών 108.
  • Εμμανουήλ Σκουντρής: Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από το Άδελε Ρεθύμνου. Αριθμός Ανδρών 148.
  • Εμμανουήλ Νικολούδης: Αρχηγός Σώματος Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από τους Λάκκους Κυδωνίας Χανίων. Αριθμός Ανδρών 120.
  • Νικόλαος Ανδριανάκης: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από τους Λάκκους Κυδωνίας Χανίων. Αριθμός Ανδρών 82.
  • Ευάγγελος Φραγκιεδάκης- Γαλλιανός: Οπλαρχηγός Σώματος Μακεδονικού Αγώνα . Από τον Πρινέ Ρεθύμνου. Αριθμός Ανδρών 84.
  • Ιωάννης Δοξάκης – Δοξογιάννης: Οπλαρχηγός Σώματος Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908 . Από τον Πρινέ Σελίνου Χανίων. Αριθμός Ανδρών 98.
  • Ηλίας Δεληγιαννάκης : Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα. Φονεύθηκε στο Σκρά το 1918. Ανθυπολοχαγός. Από την Αργυρούπολη Ρεθύμνου. Αριθμός Ανδρών 135.
  • Νικόστρατος Καλομενόπουλος – Νίδας: Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα, μετέπειτα Στρατηγός. Από το Ρέθυμνο Κρήτης. Αριθμός Ανδρών 105.
  • Γεώργιος Δικώνυμος – Μακρής: Αρχηγός Σώματος Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908 . Από τον Καλλικράτη Σφακίων Χανίων. Αριθμός Ανδρών 120.
  • Εμμανουήλ Κατσίγαρης- Καραμανώλης: ΑρχηγόςΜακεδονικού Αγώνα. Φονεύθηκε στον Όλυμπο στις 20-4 1908. Από το Νίπος Αποκορώνου Χανίων. Αριθμός Ανδρών 75.
  • Λεωνίδας Παπαμαλέκος: ΑρχηγόςΜακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από τον Βάμο Αποκορώνου Χανίων. Φονεύθηκε στις 4-11- 1912 στα Σιάτιστα Κοζάνης. Αριθμός Ανδρών 63.
  • Γρηγόρης Παπαδάκης: Οπλαρχηγός Σώματος Μακεδονικού Αγώνα . Από τον Κάστελο Αποκορώνου Χανίων. Φονεύθηκε στην Μικρά Ασία το 1922. Αριθμός Ανδρών 50.
  • Ιωάννης Νταφώτης : Αρχηγός Σώματος Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από το Αβδού Πεδιάδος Ηρακλείου. Αριθμός Ανδρών 108.
  • Αριστείδης Κιτράκης – Νύσταρης: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα . Από τα Ρούστικα Ρεθύμνου. Αριθμός Ανδρών 8.
  • Λαμπρινός Βρανάς: Οπλαρχηγός Β Τάξεως. Από τον Καλλικράτη Σφακίων Χανίων. Φονεύθηκε ηρωικά στη Μπελκαμένη (Άσπρη Πέτρα-Δροσοπηγή Φλώρινας) στις 17- 4 -1905. Αριθμός Ανδρών 18.
  • Ανδρέας Δικώνυμος – Μπαρμπανδρέας: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από τον Καλλικράτη Σφακίων Χανίων. Φρούραρχος Λεχόβου (τραυματίας του Στρεμπένου-Χωριό Ασπρόγεια). Αριθμός Ανδρών 24.
  • Γεώργιος Μηναδάκης- Λιάπης: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1906. Από το Αμπελάκι Ρεθύμνου. Έπεσε στο Λέχοβο (Χωριό της Φλώρινας). Αριθμός Ανδρών 6.
  • Πέτρος Μάνος- Βέργας, επίλαρχος (1903-1908) Αρχηγός Σώματος Μακεδονικού Αγώνα, αδελφός του Κων/νου,διαδέχθηκε στην προεδρία τον Καλαποθάκη (Μακεδονικό Κομιτάτο). Από τα Χανιά της Κρήτης.Αριθμός Ανδρών 47.
  • Ευάγγελος Νικολούδης: Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1906. Από τους Λάκκους Κυδωνίας Χανίων. Φονεύθηκε στο Γκορνίτσοβο (Κέλλη-σημαίνει χωριό που βρίσκεται σε υψόμετρο) στις 18-7-1906 με 14 συμπολεμιστές του, μεταξύ των νεκρών και ο Μανούσος Γρύλλος έξ Αλικάμπου Αποκορώνου Χανίων, ανήκων στην ομάδα Καραβίτη. Αριθμός Ανδρών 45.
  • Γεώργιος Καμηλάκης: Ομαδάρχης Μακεδονικού Αγώνα 1903-1907. Απαγχονίσθηκε στο Μοναστήρι στις 20-5-1907. Από το Καστέλλι Καινουρίου Ηρακλείου. Αριθμός Ανδρών 16.
  • Γεώργιος Σπυριδογιάννης: Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1912. Από τα Γρυμπιλιανά Κολυμβαρίου Κισσάμου Χανίων. Αριθμός Ανδρών 18.
  • Γεώργιος Λιαπάκης: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα. Από το Ρέθυμνο Κρήτης. Αριθμός Ανδρών 17.
  • Ιωάννης Μαυρογέννης: Οπλαρχηγός Α Τάξεως. Από τους Λάκκους Κυδωνίας Χανίων. Αριθμός Ανδρών 18.
  • Γεώργιος Σκαλίδης: Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1906. Από το Έλος Κισσάμου Χανίων. Έπεσε ηρωικώς μαχόμενος στις 20-3-1906 στο Ίβεν Μακεδονίας (χωριό δυτικά του Μοναστηρίου στην καμπή του Εριγώνα ποταμού) μαζί με τους 16 συντρόφους του, επέζησε ένας.
  • Στυλιανός Κλειδής: Αρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από τα Αγκουσελιανά Αγίου Βασιλείου Ρεθύμνου. Αριθμός Ανδρών 120. Έπεσε στο Μέτσοβο το 1912, πολεμώντας όρθιος τους Τούρκους
  • Παναγιώτης Γερογιάννης: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από το Γαλατά Κυδωνίας Χανίων. Αριθμός Ανδρών 37.
  • Στυλιανός Κοκκινάκης: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από την Ασή Γωνιά Αποκορώνου Χανίων. Αριθμός Ανδρών 10.
  • Εμμανουήλ Μπενής: Οπλαρχηγός Α Τάξεως Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από τον Καλλικράτη Σφακίων Χανίων. Αριθμός Ανδρών 55.
  • Ιωάννης Καλογεράκης: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα. Φονεύθηκε στον Αετό στις 28-7-1905. Από το Ζυβραγού Κισσάμου Χανίων. Αριθμός Ανδρών 14.
  • Εμμανουήλ Λυκοβαρδής: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908.Από τα Περβολάκια Κισσάμου Χανίων. Αριθμός Ανδρών 38.
  • Ευστράτιος Βολάνης: Οπλαρχηγός Μακεδονικού Αγώνα 1903-1908. Από τους Λάκκους Κυδωνίας Χανίων. Αριθμός Ανδρών 20.
  • Παναγιώτης Φιωτάκης: Οπλαρχηγός Α Τάξεως Μακεδονικού Αγώνα 1903-1907. Από το Γαλατά Κυδωνίας Χανίων. Έπεσε ηρωικά κοντά στη Μονή Παραλόβου στο Μορίχοβο τον Απρίλιο του 1907 Αριθμός Ανδρών 10.
Σύνολο Ανδρών                    2976
Η προσέλευση Κρητικών εθελοντών συνεχίστηκε μέχρι το τέλος του 1908.
Από τους 6000 εθελοντές οι 3000 ήταν Κρητικοί. (Όπως αναφέρθηκαν αριθμητικά προηγουμένως).
Από τους 3 Γενικούς Αρχηγούς οι 2 ήταν Κρητικοί.
Από τους 82 Αρχηγούς Σωμάτων οι 19 ήταν Κρητικοί
Και από τους 19 ιδιώτες αρχηγούς οι 14 ήταν Κρητικοί
Αυτοί που έμειναν για πάντα στη Μακεδονική γη ήταν:
Αρχηγοί- Οπλαρχηγοί:                         13
Oμαδάρχες:                                         12
Εθελοντές Οπλίτες-Πράκτορες:           639
Εθελοντές σε σώματα μη Κρητικών:    108
Σύνολο :                                                769
Βέβαια, στο Μακεδονικό Αγώνα πολέμησαν και θυσιάστηκαν, επίσης, γενναίοι αγωνιστές από τη Μάνη, Μεσσηνία, Αρκαδία, Αθήνα, Ρούμελη, Ήπειρο, Θεσσαλία, Θράκη, Μικρά Ασία, τα νησιά μας και από κάθε άλλη γωνιά του ελεύθερου και υπόδουλου ελληνισμού.