Προέλευση
(Σημ. Αντίλογου: Ο γενοκτονικός κατά βρεφών και νηπίων των "αλλοφύλων", σιωνιστικός ρατσισμός επενδυμένος με δήθεν θεϊκή πρακτική!Αν είναι δυνατό...)
Χριστιανικό Πάσχα
Γιορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο που ακολουθεί την εαρινή ισημερία της 21ης Μαρτίου μη συμπεριλαμβανομένης,
κατά το Ιουλιανό ημερολόγιο στην Ορθόδοξη εκκλησία
και κατά το Γρηγοριανόστην Ρωμαιοκαθολική.
Ο "θαλασσινός Επιτάφιος", στο Καμίνι της Ύδρας
Ιστορία του εορτασμού της Ανάστασης
Λαογραφία
Σύμφωνα με τη μυθολογία ήταν γιος του Κινύρα και της κόρης του Μύρρας
*Σημ. Αντίλογου: προσωποποιημένων συμβολισμών στοιχείων της Φύσης, των οποίων την "αιμομιξία" προκάλεσε η επίσης θαλασσογέννητη, έχει σημασία ο επαναλαμβανόμενος συμβολισμός, Αφροδίτη.
Η Αφροδίτη λοιπόν, εκλιπαρεί την Περσεφόνη να της δώσει τον νέο πίσω και οι δύο θεές αποφασίζουν να περνούν μαζί του από έξι μήνες, συμβολίζοντας τη νίκη του έρωτα επί του θανάτου.
Προς τιμή του Άδωνη κάθε χρόνο, την άνοιξη κατά την πρώτη πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία, στην κυρίως Ελλάδα, εορτάζονταν τα «Αδώνια», γιορτή στην οποία έπαιρναν μέρος μόνο γυναίκες.
Μέσα στα σπίτια τοποθετούσαν κέρινα ή ξύλινα ομοιώματα του θεού πάνω σε νεκρινές κλίνες και τα στόλιζαν με λουλούδια, κλαδιά και καρπούς. Γύρω του άναβαν λιβάνια και άλλα θυμιάματα. Στη συνέχεια, οι γυναίκες με λυμμένα μαλλιά, ξυπόλητες και γυμνόστηθες περιέφεραν τα ομοιώματα του θεού στους δρόμους θρηνώντας και ψάλλοντας ειδικά άσματα, τα «Αδωνίδια», με τη συνοδεία ενός μικρού, πένθιμου αυλού που ονομαζόταν «γίγγρας».
Η δεύτερη μέρα των «Αδωνίων», η «Εύρεσις», ήταν ημέρα χαράς και εορτασμού για την ανάσταση του θεού, κατά τη διάρκεια της οποίας θυσίαζαν αγριόχοιρους και έτρωγαν πλούσια γεύματα.
Ο Άδωνις αποτελεί προσωποποίηση του μυστηρίου της βλάστησης και η γιορτή του είναι μια τελετουργία που αποβλέπει στην αναζωογόνηση της γης με τη βοήθεια του νερού.
Ο θάνατός του αντιπροσωπεύει το μαρασμό της φύσης κατά τη διάρκεια του χειμώνα και η ανάστασή του την αναγέννησή της με τον ερχομό της άνοιξης.
Η παραμονή του κοντά στην Περσεφόνη συμβολίζει το φύτεμα του σπόρου και η επιστροφή του στην Αφροδίτη τη βλάστησή του.
Από τα «Αδωνίδια» σώζεται ο «Επιτάφιος Αδώνιδος», του βουκολικού ποιητή Βίωνα από τη Σμύρνη. Κατάλοιπο των «Αδωνιδίων» είναι ένα παραδοσιακό τραγούδι της Ηπείρου που συνοδεύεται από το ανάλογο παιχνίδι, ο «Ζαφείρης», που παίζεται την Πρωτομαγιά. Ένα αγόρι παριστάνει τον πεθαμένο, τα κορίτσια το στολίζουν με λουλούδια και το μοιρολογούν και ξαφνικά σηκώνεται. Παρόμοια έθιμα συναντάμε και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Αν και κατά τους πρώτους αιώνες της εκ μέρους των γνωστών Ρωμαίων "χριστιανών" αυτοκρατόρων συστηματικής καταδίωξης κάθε αρχαιοελληνικού θρησκευτικού εθίμου,
οι εκκλησιαστικοί ηγέτες καταδίκαζαν τα αρχαία συμβολιστικά ταφικά τελετουργικά δρώμενα.
Η προσήλωση όμως σε αυτά των Ελλήνων, και όλων σχεδόν των γύρω λαών που είχαν επηρεαστεί από τον ελληνικό πολιτισμό, ήταν τόσο ισχυρή που αναγκάστηκαν να τα ενσωματώσουν στην χριστιανική λατρεία.
Η γιορτή των «Αδωνίων» παραπέμπει άμεσα στον εορτασμό της "Λαμπρής", του εξελληνισμένου Πάσχα, γεγονός που αποδεικνύει τις βαθιές ρίζες των συγκεκριμένων εθίμων.
Η αντικατάσταση του Άδωνη από το Χριστό έρχεται να ταυτίσει στην συνείδηση των Ελλήνων τη Φύση με το Θεό.
Η "ΛΑΜΠΡΗ" ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
Όλα όμως, θύμισες και ξεχασμένα, συνθέτουν έναν σπουδαίο λαϊκό πολιτισμό…
Λαμπρή… ενώθηκαν οι λέξεις ΑΝΑΣΤΑΣΗ… ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ… Πατρίδα… ΕΛΛΑΔΑ… εκκλησιές και ξωκλήσια… Άνοιξη κι αγριολούλουδα…
Ήθη, έθιμα και παραδόσεις που αναβιώνουν κάθε Λαμπρή… κάποια ζουν και διατηρούνται, κάποια ξεθώριασαν στη διαδρομή του χρόνου…
Όλα όμως, θύμισες και ξεχασμένα, συνθέτουν έναν σπουδαίο λαϊκό πολιτισμό…
Αχνά στη μνήμη έρχονται νοσταλγικές εικόνες, από το χωριό που έκανα τα πρώτα μου βήματα… το ζύμωμα απ’ τα τσουρέκια της Λαμπρής… το γλέντι ανήμερα της ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ στις αλάνες και τις πλατείες… το πρώτο κόκκινο αυγό που έβαφαν οι νοικοκυρές κι έπαιρνε θέση στο εικονοστάσι του σπιτιού, φυλαχτό για το σπίτι και για τα χωράφια…
Ήταν κι εκείνα τα κόκκινα αυγά που τ’ άνοιγες και μέσα τους ήταν σοκολατάκια μαργαρίτες…
Η μέρα της Λαμπρής όμως, ήταν το γλέντι μικρών και μεγάλων…
Όχι… δεν είμαι πουθενά σ’ αυτές τις φωτογραφίες… μικρό το χωριό δεν υπήρχαν φωτογράφοι… οι μνήμες όμως, μοιάζουν…
Θύμησες που μένουν αναλλοίωτες στη μνήμη, εκείνες οι Μεγαλοβδομάδες και οι Λαμπρές στο χωριό… και στο μέρος της καρδιάς ένα φωτεινό δωμάτιο γεμάτο απ’ αυτές… είναι ότι θα πάρει μαζί της η ψυχή στο αέναο ταξείδι της…
Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ στη Ρούμελη, είχε πάντα για μένα την έννοια της επιστροφής στη πατρική γη… εικόνες, μυρωδιές και γεύσεις γεμάτες ΠΑΤΡΙΔΑ…
Η ΛΑΜΠΡΗ των ΕΛΛΗΝΩΝ, έχει και πρέπει να έχει το άρωμα της επερχόμενης Λευτεριάς…
*Σημ. Αντίλογου: Βλ. εδώ σχετικά, σε pdf, τι ήταν τα αρχαία Ανθεστήρια :
http://ikee.lib.auth.gr/record/129498/files/kokonezaki.pdf