Σάββατο 22 Ιουλίου 2023

Ο ταγματάρχης τότε Αχιλείδης, νυν στρατηγός ε.α. μιλάει για την ηρωική άμυνα στην Σχολή Γρηγορίου για τόσα κυκλοφόρησαν μετά το 2014 για τον ουδέποτε ειπόντα κάτι τέτοιο, ηρωικό όσο όλοι οι συμμαχητές του Μπικάκη

Ποιος είναι ο ηρωικός,  ταγματάρχης τότε, Κ. Αχιλείδης, νυν στρατηγός ε.α. - ομιλητής στο βίντεο;

 ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΣΙΑΡΔΗΣ 
βλ και:  1. Κύπρος 1974: ΤΑΞΙΑΡΧΟΣ Ε.Α ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΣΙΑΡΔΗΣ "Η ΜΑΧΗ ΠΟΥ ΚΡΑΤΗΣΕ ΚΛΕΙΣΤΕΣ ΤΙΣ ΠΥΛΕΣ ΤΗΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ"
 2. Η μάχη της Λευκωσίας 14-16 Αυγούστου 1974 Infognomon αναδημοσ. Αντίλογος Χανίων 

"Η Σχολή Γρηγορίου επροσβάλλετο τρεις ημέρες 14-16 Αυγ από όλα τα επίγεια και εναέρια μέσα όπου αμύνετο ο πατέρας μου Λοχαγός Ανδρέας Πασιαρδής με το 1ο Λόχο/212 και μάλιστα ετραυματίστηκε όπως και οι περισσότεροι άνδρες του. 
Μετά τη Σχολή Γρηγορίου εκεί στου Κολοκασίδη πολέμησαν ξανά. Εκεί που σύμφωνα με τη μούφα ήταν μόνος ο Μπικάκης. Εκτός από τον Λοχαγό Πασιαρδή υπήρχαν Κύπριοι εθνοφρουροί του 212ΤΠ που πολεμούσαν ακατάπαυστα τρεις μέρες. 
Από το πρώτο φως της 14ης Αυγ μέχρι και τη κατάπαυση του πυρός στις 7μμ της 16ης Αυγ. 
Καταπονημένοι και πολλοί τραυματισμένοι. Πλάϊ στους ΕΛΔΥΚάριους και δεν είναι θέμα διαχωρισμού σε Ελλαδίτες και Κύπριους όπως τόσο λανθασμένα και παραπλανητικά προσπαθούν κάποιοι να το τοποθετήσουν. Εκείνες τις ώρες κάποιοι πολέμησαν και κάποιοι θυσιάστηκαν για τη σωτηρία αυτού του τόπου. 
Είναι όλοι δικά μας παιδιά. Το ίδιο και ο Μπικάκης. Διότι και αυτός έπραξε το καθήκον του εκείνες τις 1-2 ώρες που συμμετείχε στη μάχη. Τίποτε περισσότερο τίποτε λιγότερο.
Πρέπει να διαχωρίζουμε την πραγματική προσφορά του από την μούφα που πλασάρουν κάποιοι. 
Αυτή η κατά φαντασίαν ιστορία δεν βασίζεται σε καμιά μαρτυρία αξιωματικού ή οπλίτη που πολέμησε εκεί παρά μόνο στο κείμενο του 1993.
 Αυτοί που επινοούν αυτά τα πράγματα δυστυχώς δεν σέβονται κανένα που πολέμησε εκεί. Ούτε και τον Μπικάκη. 

Συνεπώς πρέπει με ψυχραιμία και αντικειμενικότητα να διαβάζουμε την ιστορία. 
Όσον για τον κ Αχιλλείδη, ως ερευνητής, έχω να πω πάρα πολλά για την προσφορά του. Ήταν ένας άξιος αξιωματικός που με τις επιτελικές του κινήσεις και διαταγές άφησε τη σφραγίδα του στο πεδίο της μάχης. Από τους Διοικητές των μονάδων που υπεράσπισαν τη Λευκωσία ήταν ο κορυφαίος, με σεβασμό και προς τους υπόλοιπους. Άξιοι και οι Λοχαγοί του, Α. Πασιαρδής, Γ. Χατζηδαμιανού, Κ. Μιχόπουλος, που πολέμησαν ριψοκίνδυνα επικεφαλής των ανδρών τους. Το Τάγμα του αποτελείτο από μεγάλο αριθμό εφέδρων Αξιωματικών και ένα Λόχο εθελοντών του Λοχαγού Α. Πασιαρδή. Ήταν ένα Τάγμα επίλεκτων πολεμιστών και αυτό αποδείκτηκε στη πράξη. 
Άν και πολεμούσε τρεις μέρες, 14, 15, 16 Αυγ, βρήκε τα ψυχικά αποθέματα το απόγευμα της 16ης Αυγ, μετά που έφυγε και η ΕΛΔΥΚ και μαζί με τα υποδιοίκηση τμήματα, αυτά που το ενίσχυσαν (386ΤΠ) και το ΠΒ (187ΜΠΠ, 184ΠΠΠ) απέκρουσε τη κύρια τουρκική επίθεση κατά της Λευκωσίας.
Εκεί που ηττήθηκε ο τουρκικός στρατός και σώθηκε η Λευκωσία. Δεν είναι τίποτε τυχαίο από όλα αυτά. 
Στη συνέντευξη του κ Αχιλλείδη διακρίνεται η σεμνότητα, η μετριοφροσύνη και ο σεβασμός απέναντι στην προσφορά όλων. Μιλά για συλλογική προσπάθεια και ορθώς πράττει. Όμως η προσφορά της μονάδας του ήταν πρωταγωνιστική. 
Αν δεν αντιστεκόταν με το σθένος που αντιστάθηκε κανείς δεν γνωρίζει τι θα εγίνετο η Λευκωσία. Το τι έγινε τότε φαίνεται και μέσα από τις έρευνες της εποχής. Εκεί που σύμφωνα με τη μούφα ήταν ένας ράμπο μόνος του.
Η εφημερίδα ‘’Ο ΑΓΩΝ’’ την 16 Ιουλίου 1975 έγραφε:

 "…Το Τάγμα του (του Ταγματάρχη Αχιλλείδη), το 212, αγωνίστηκε επί τριήμερον (14, 15 και 16 Αυγούστου). Βασική αποστολή του ήτο να κρατήση τη διάβαση που τυχόν υποχώρησίς της θα επέτρεπε στα τουρκικά άρματα να κινηθούν προς το κέντρον της Λευκωσίας. Και το πέτυχαν.

Όπως μας είπε ένας αξιωματικός που πολέμησε στη περιοχή,
όλο το Τάγμα του 212 αντιδρούσε σαν τον οδηγό του αυτοκινήτου τελείως μηχανικά. Οι διαταγές, είπε, ξεκινούσαν αμέσως από τον εγκέφαλο και κατέληγαν στη κίνησι των δυνάμεων. Όλοι ενεργούσαν μηχανικά. Η λογική δεν εχρησιμοποιείτο τότε. 
Αν για παράδειγμα οι άνδρες και οι αξιωματικοί περίμεναν να κρίνουν τη διαταγή που τους εδίδετο και να σκεφθούν ότι με τα μέσα που διέθετον δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τα τουρκικά τανκς ασφαλώς η γραμμή θα υποχωρούσε. Και οι συνέπειες θα ήσαν πολύ μεγάλες και σοβαρές για την τύχη της Κύπρου. Στην μάχη αυτή πολλές φορές οι άνδρες ανελάμβαναν και πρωτοβουλίες από μόνοι τους. Σε πολλές περιπτώσεις μερικά υψώματα κρατήθηκαν χάρις στη μεγαλοψυχία μερικών ανδρών. Αλλά κρατήθηκαν και διατηρούνται μέχρι σήμερον. 
Κατά την άποψι του αξιωματικού αυτού μια μάχη κρίνεται πολλές φορές από μερικά κρίσιμα λεπτά. 
Για το 212 Τ.Π. η κρίσιμος στιγμή ήταν η 2α απογευματινή της Παρασκευής 16 Αυγούστου. Την στιγμή αυτή το 212 είχε πάρει όλο το βάρος του πολέμου. 
Αυτή την στιγμή η ΕΛΔΥΚ ηναγκάσθη να συμπτυχθή και να εγκαταλείψη το στρατόπεδο της και να μετακινηθή στη περιοχή του Αρχαγγέλου."

Την επομένη 17 Ιουλίου 1975 ‘’Ο ΑΓΩΝ’’ συνέχισε: 
«Από την στιγμή αυτή δηλαδή την 2α απογευματινή της Παρασκευής 17 Αυγούστου (16 Αυγούστου), σε διάστημα τεσσάρων ωρών το 212, δέχθηκε όλο το βάρος της τουρκικής επιθέσεως που γινόταν από αέρος και από πεζοπόρα και μηχανοκίνητα τμήματα. 
Παρά την πίεσι όμως αυτή και παρά τον περιορισμό των όπλων που διέθετε, κατώρθωσε να κρατήση την γραμμή.
 Σ’ αυτή την στιγμή το 212 έδειξε όλη την αυτοθυσία του.
 Οι διαταγές έφευγαν από τον Ταγματάρχη Αχιλλείδη βροχή. 
Και έφθαναν στις δυνάμεις μέσα σε χάλαζα από σφαίρες και όλμους. Οι άνδρες ενεργούσαν μηχανικά. Και κρατήθηκαν.». 

Αυτά προς ενημέρωση. 
Παραπέμπω επίσης στο ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΔΡΑΣΗ 212 ΤΠ 1974 όπου έχει αρκετές πληροφορίες.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΣΙΑΡΔΗΣ







Γιαχνάκης, Μανώλης (5 Νοεμβρίου 2015). http://archive.e-mesara.gr/index.php/2014-01-29-19-21-29/14542-2015-11-05-06-22-49
 *Επειδή κάποιοι το κατέβασαν στον σύνδεσμο, διαβάστε εδώ, μετά την ομιλία του ηρωικού ταγματάρχη τότε,νυν στρατηγού ε.α. Κων/νου Αχιλείδη, τον επικήδειο του Μπικάκη από χωριανό και στενό του φίλο, όπως δημοσιεύτηκε το 2015 χωρίς καμιά αναφορά σε μύθους που κατασκεύαζαν εκείνο το διάστημα γι αυτόν κι ενάντια στην ντομπροσύνη και ηθική του ακεραιότητα, 20 χρόνια μετά τον θάνατό του,40 χρόνια μετά εκείνη τη μάχη,  μερικοί ανερμάτιστοι ψευδολόγοι χάριν εντυπωσιασμού, που τον παρουσιάζουν σε φυλλάδες  σαν "Έλληνα ...Ράμπο"-πράγμα που στηλιτεύεται στον επικήδειο:


Επιμνημόσυνος λόγος στο ετήσιο μνημόσυνο του Μανώλη Μπικάκη στον Αμύγδαλο των Αστερουσίων


Ο αλησμόνητος Μανώλης Μπικάκης, ως γνωστόν, ανδραγάθησε στην Κύπρο αντιμαχόμενος τον Αττίλα κατά την εισβολή του εκεί το 1974. Στο κείμενο αυτό:

  1. Η εικόνα του ως αδάμαστου μαχητή συμπληρώνεται με χαρακτηριστικά της ευγενικής του ψυχής.
  2. Η λειτουργία του εν μάχη αντιδιαστέλλεται πλήρως και απολύτως με τη δράση ενός «ράμπο».
  3. Η συνολική στάση του στη ζωή εξηγείται ως κληρονομιά πραγματικών ιδιοτήτων της οικογένειας και του τόπου του, μεταξύ των οποίων ο σεμνός ανδρισμός, η ανθρωπιά, ο πατριωτισμός, η πνευματικότητα.
  4. Χαρακτηρίζεται δίκαια Αστερούσιος για την αρχέγονη λαμπρή ουσία του ανθρώπινου Είναι την οποία ανέδειξε.
  5. Προτείνεται ως άξιος αναφοράς σε μαθήματα τοπικής ιστορίας. Συνάγεται, τέλος, πως στις σημερινές συνθήκες της πανανθρώπινης Κρίσης το υπόδειγμα του Μανώλη καλεί σε Αντίσταση: για το ίδιο το ανθρώπινο Όν και ταυτόσημη με τον Πολιτισμό με την έννοια που αυτός διαμορφώθηκε και βιώθηκε στα Αστερούσια όρη της Κρήτης.

Το κείμενο είναι λόγος επιμνημόσυνος στο ετήσιο μνημόσυνό του στον Αμύγδαλο των Αστερουσίων στις 1 Νοεμβρίου 2015.

"Λίγα λόγια για την Ιερή και Αγαπημένη Μνήμη του Μανώλη Μπικάκη, κατά χρέος μας πολλαπλό. Συνοδευόμενα με μεγάλη συγκίνηση, συγχωρητέα ελπίζω γιατί είναι ανθρώπινο.
Ως στενό οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον του Μανώλη μιλούμε, ενώπιοι ενωπίοις: για «ό,τι είδαμε, ακούσαμε, αγγίξαμε».

Μερικά από τα λόγια αυτά διατυπώνονται συστηματικά εδώ για πρώτη φορά, με πλήρη συναίσθηση της ευθύνης μας. Σκοπός είναι να δόσουμε λησμονημένες ή αγνοημένες διαστάσεις που εμείς θεωρούμε σημαντικές μιας εικόνας του Μανώλη πληρέστερης εκείνης που συνήθως διακινείται στα διαδικτυακά και τα έντυπα μέσα. Με στοιχεία που τεκμαίρονται ιστορικά, γενεαλογικά, βιωματικά.

Μανώλης Μπικάκης, του Μπικογιάννη και της Γαλανολευτερίας. Γεννημένος στον οικισμό Αμύγδαλος της νυν τοπικής κοινότητας Παρανύμφων στην οροσειρά των Αστερουσίων της Κρήτης το έτος 1994, χάθηκε πρόωρα – στα 40 του χρόνια – στο τέλος του Οκτώβρη του 1994. Ήρωας που αντιμετώπισε μοναχός του μα με επιτυχία τον Αττίλα κατά την Τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974.

Σάρκα από τη σάρκα μας και αίμα από το αίμα μας. Μα και ψυχή από την ψυχή μας.   

Στο πεδίο της μάχης, ως καταδρομέας, στη μεγάλη του ώρα, «είδες εκείνα τά ’καμα, που άλλος δεν τα δυνάστη,  κ’ εις μιά μπαμπακερή κλωστήν η ζήση μου εκρεμάστη»: Αποδείχτηκε αγωνιστής, πατριώτης, αποφασιστικός, ψύχραιμος και άφοβος, ριψοκίνδυνος, καρτερικός και ανθεκτικός, ευφυής, αποτελεσματικός, ανδρείος υπερασπιστής ιδανικών, ήρωας.

Ο δικός μας Μανώλης ήταν αυτός; Εμείς τον Μανώλη μας τον γνωρίσαμε και τον θυμούμαστε αλλοιώς στο περιβάλλον της οικογένειας και της τοπικής κοινωνίας μας, στο πατρικό του αρχικά και μετά ξενιτεμένο αμούστακο έφηβο, μαραγκουδάκι μαθητευόμενο: ομορφοπλασμένος, καλοαναθρεμμένος και ευγενικός, φιλότιμος, ήσυχος και φρόνιμος, ήμερος και ήρεμος, συναισθηματικός και τρυφερός κι αγαπητερός, χαμογελαστός και ευχάριστος και καλόκαρδος.

Κι όταν επέστρεψε από τα μαρμαρένια αλώνια της Λευκωσίας, αυτός ήταν ο Διγενής μας που ενίκησε για τότες τον Χάροντα; Άντρας άξιος, σοβαρός και σεμνός, μακρυά από επιδείξεις και καυχησιολογίες. Φιλήσυχος, συμβιβαστικός, μεγαλόψυχος. Αξιοπρεπής και περήφανος. Οικογενειάρχης εργατικός και επιμελής. Ευθύς, έντιμος και ειλικρινής. Τιμούσε τη φιλία, λάτρευε τα κρητικά μας τραγούδια, ήξερε να διακρίνει την αληθινή ομορφιά της ζωής.

Ναι, αυτός ακριβώς ήταν. Μορφή λεβέντικη από κάθε άποψη. Του παλιού καιρού παλληκάρι, με όλες τις χάρες. Ένας Άνθρωπος, «αμάλαγος» Άνθρωπος, ολοκληρωμένος, με αξίες.

Γενναία πάλεψε πάντοτε, από μικρός, όλες της ζωής του τις ατυχίες, σε όλες τις μεγάλες του δυσκολίες, εντός του και γύρω του. Ποτέ, ποτέ δεν λερώθηκε. Επέδειξε σε όλα και πάντοτε αριστεία.

Ψυχή ανθρώπινη ήταν ο Μανώλης μας, πολύτιμο πετράδι του ωραίου πανάρχαιου Πολιτισμού μας: εκείνου που κατέχει καλά τι θα πει ανδρισμός και ανθρωπιά και ευγένεια, που κατέχει το πότε και το πώς και το γιατί και το τι πρέπει, και που το πράττει με νεύρο και εσωτερική δύναμη, με στιβαρό χέρι και με γόνατο που δεν τρέμει, τότε που πρέπει.

Ναι, έτσι ακριβώς ήταν. Με όλα εκείνα χωρίς τα οποία η σωματική αλκή ή η οποιαδήποτε άλλου τύπου υπεροχή συχνά γίνεται άχρηστη ή ακόμα και κοινωνικά επικίνδυνη. Χωρίς όλα αυτά ο ηρωισμός του θα είχε νόημα πολύ διαφορετικό.

Τι σχέση μπορεί να έχει με τη βαρβαρότητα ο Μανώλης; Η ηρωική καρδιά του γνώριζε καλά πως λειτουργούσε γιατί υπερασπιζόταν, από τη θέση που ετάχθη μέσα σε όλη εκείνη τη μεγάλη τραγωδία, το εξάμηνο βρέφος του Τραχωνίου Κυθραίας που έμεινε τότε αγνοούμενο και βρέθηκε σήμερα μόνο, 41 χρόνια μετά, θαμμένο μαζί με την πιπίλα του.

Ο Μανώλης δεν υπήρξε ποτέ Άτομο, νευροψυχωτικό, βίαιο, με νοοτροπία ξενόφερτου «ράμπο». Δεν ήταν δημιούργημα μηχανημάτων και ουσιών. Δεν ήταν φερέφωνο, σφαγέας, τυφλός εκτελεστής εντολών. Δεν πολεμούσε από διαστροφή, για παιχνίδι, ούτε καν για τη ζωή του την ίδια μέσα στον κίνδυνο. Λοξοδρομούν όσοι τονίζουν μόνο το ανδραγάθημά του στη μάχη.

Καμαρώνουμε αλλά δεν κομπάζουμε, όπως ποτέ του δεν κόμπασε. Έκαμε απλώς εκείνο που έπρεπε. Απέδειξε ό,τι ακριβώς εμείς περιμέναμε από αυτόν, και ό,τι περιμένουμε από τον καθέναν μας εδώ, τίποτα διαφορετικό. Τίμησε την οικογένειά του, τον τόπο του.

Ψυχή όμορφη, γενναία και με γνώση, ήταν ο Μανώλης μας, γέννημα και ανάθρεμμα του ωραίου Πολιτισμού μας, της Ιστορίας μας, του Τόπου μας.

Ας ανακαλέσουμε στοιχεία αληθινά της αυτογνωσίας μας: Της Κύπρου το ρηγόπουλο, ο Κυπρίδημος, και κι άλλοι, πώς μάχονται αντρίκεια μα και με πόση «καλοθέληση» και ευγένεια μιλούν, στον Ερωτόκριτο του Κρητικού Βιτσέντζου Κορνάρου που είναι ακόμη και σήμερα μέσα στη βούργια μας; Εδώ στα Αστερούσια δε χάθηκαν οι επαναστατημένοι κατά των Βενετσιάνων κατακτητών Ψαρομήλιγγοι; Δεν είναι τα Αστερούσια ο τόπος της Αντίρρησης του λόγιου Ιωσήφ του Φιλάγριου, και της τόσο βαθειάς πνευματικότητας; Μα κι ο όμαιμός μας, ο υπέροχος επαναστάτης αρχηγός καπετάν Γιάννης Αϊνικολιώτης, δεν πέθανε μια μόλις γενιά – και ούτε σωστή – πριν γεννηθεί ο Μανώλης αφήνοντάς μας τόσα διδάγματα; Και ένας άλλος, παππούς του Μανώλη, ο γέρο Πανάγος Παντέχης, δεν χάθηκε μαχόμενος κι αυτός μέσα στη Μεγάλη Επανάσταση κάμποσο καιρό μετά που σαν τέτοιες μέρες ανατινάξαμε το Αρκάδι; Μα κι ο πατέρας του ο ίδιος, ο πολύπαθος αρχοντάνθρωπος Μπικογιάννης, δεν ετιμήθηκε κι αυτός για τη συμμετοχή του στην Εθνική Αντίσταση τότε που χρειάστηκε; Στην Ιερά Μονή της Παναγίας του Κουδουμά, εδώ, δεν έχουν μείνει ανεξίτηλα τα ίχνη του Γέρο Ζαχάρη, του Δαβίδη, και τόσων άλλων πάλι εδικών μας; Τυχαία η οικογένεια και ο τόπος του βρίθουν με τα ονόματα Λευτέρης και Ελευθερία; Στον καιρό της γέννησης του Μανώλη, στη δεκαετία του 1950, οι αγράμματοι αγνοί πατριώτες μας εδώ δεν νοιαζόταν για ό,τι κρατούσε την Κύπρο βουτηγμένη στο αίμα και για διαμαρτυρία συμπαράστασης επέστρεψαν μαζικά τα μετάλλιά τους που τιμητικά είχαν λάβει για την πατριωτική δράση τους στα χρόνια της Γερμανικής Κατοχής;

Μ’ αυτά όλα επλάστηκε, έτσι ζυμώθηκε, αυτών υπήρξε δημιούργημα ο Μανώλης και όχι του χρόνου, της τύχης και της ανάγκης. Τα χαρακτηριστικά του, εξ αυτών υπήρξαν επιγενετικά. Αυτά υπαγόρευσαν και το Χρέος του που συνειδητά επιτέλεσε: τόπος και πρόγονοι, «πνοή ζώσα».

Εμπνέει τώρα και ο ίδιος εμάς. Η βαρειά κληρονομιά των ιδανικών του συνεχής και ατέρμονη, σήμερα μέσω ημών.

«Από τα βάθη του καιρού φωνιάζουν οι προγόνοι – όρτσα τση Κρήτης τα πανιά, και ντρέτα το τιμόνι!», κατά την έκφραση του Κορνάρου των ημερών μας.

Στο θρήνο μας για την πρόωρη απώλεια της ζωής του και σε στιγμές άλλες αναπόφευκτης ψυχικής φόρτισης, από το περίσσευμα της καρδιάς μας εκάμαμε τον Μανώλη μας ίαμβο. Μα «τον αντρειωμένο μην τον κλαις».

Γιατί υπερασπίστηκε την Πόλη που ετάχθη, αλλά και γιατί από κάθε άποψη άφησε παρακαταθήκες για την Πόλη του μέλλοντος, ο Μανώλης έχει περάσει από τη σφαίρα του πολέμου σε εκείνη του Πολιτισμού. Του ιδιαίτερου ολοκληρωμένου ανθρώπινου Πολιτισμού των Αστερουσίων μας, μάλιστα, του οποίου έγινε άξιος συνεχιστής και διαπρύσιος κήρυκας.

Μα όχι για το τοπωνυμικό Αστερούσια της καταγωγής του, παρά γιατί με την όλη συνειδητή δια βίου Ευποιία του φανέρωσε τόσο ξεκάθαρα την Ουσία, εκείνη των ίδιων των άστρων, την ακατάλυτη ψυχή, που οι άνθρωποι πάντοτε διατηρούμε εντός μας, κέρδισε δια παντός την περγαμηνή του Αστερούσιου.

Ο Μανώλης είναι ήδη ένας θρύλος. Αλλά, για όλα τα παραπάνω, είναι και μια μορφή άγια στη συλλογική μας συνείδηση, άξια να διδάσκεται: Όταν κάποτε με το καλό φτάσουμε στο ευτυχές να διδάσκεται συστηματικά στα σχολεία του τόπου μας κατά προτεραιότητα η τοπική ιστορία, ο τοπικός πολιτισμός σωστότερα, τότε ο Μανώλης θα μπορεί να διδάσκεται γιατί συμπυκνώνει και παρέχει πλείστα διδάγματα και παραδείγματα και αφορμές αρετής και παιδείας αληθινής. Για να μη μείνει ο χώρος που αναπαύονται τα οστά του στο κοιμητήριο του Αμύγδαλου φολκλορική ατραξιόν και η μνήμη του σκεπασμένη με τη σκόνη της άσοφης λήθης, για να μη μείνει ο Μανώλης το πολύ ένα όνομα σε κάποιους δρόμους ή ακόμα και μια προτομή…

Μαζί με την ιερή μνήμη του αγαπημένου μας Μανώλη τιμούμε, γιατί έτσι αρμόζει, και όλα εκείνα τα άλλα ηρωικά παλληκάρια που κείτονται στα Φυλακισμένα Μνήματα και στον Τύμβο της Μακεδονίτισσας και όπου αλλού, τους άλλους Κρήτες συμπολεμιστές του που επίσης στάθηκαν άξιοι, αλλά και εκείνους τους απανταχού στην ελληνική γη ξεχασμένους. 

Τιμούμε, ακόμη, και όλες τις άλλες ευγενικές και άξιες φυσιογνωμίες του τόπου μας που μέσα στο διάβα του καιρού μέχρι και σήμερα αφιέρωσαν τη ζωή τους σε μια ωραία Αποστολή για τον Άνθρωπο και την Κοινωνία.

Η μνημόσυνη προσευχή μας εδώ για την ψυχή του Μανώλη είναι να ξημερώσει πλέον στη γη ο καινούργιος καλύτερος κόσμος για τον οποίο εκείνος αποτέλεσε Ελπίδα: Με έγκαιρη επικράτηση σε όλη τη γη της Φρόνησης και της Ειρήνης για πάντα. Με το λαό της πατρίδας μας κερδισμένο στα Δίκια του, μακρυά από τη βία που γεννά βία, μακρυά από απάνθρωπες ιδεολογίες και πρακτικές. Και χωρίς πουθενά στον πλανήτη τα άφταιγα παιδιά χειμαζόμενα, με ρημαγμένη την παιδικότητα ή χαμένα, σαν τα παιδιά της λαθρομετανάστευσης σήμερα.

Αλλά ως γνωστόν για όλα τούτα, για κάθε καλό και αγαθό, απαιτείται πάντα ο ωραίος και δύσκολος αγώνας.
Στις σημερινές ήδη ακραίες συνθήκες της παγκόσμιας πολύπλευρης Κρίσης, σήμερα που ήδη περνά από πάνω μας πάλι το βαρύ άρμα της Ιστορίας, ο Μανώλης Μπικάκης μας οδηγεί στο δρόμο της Αντίστασης: Αντίσταση στο Απάνθρωπο, στο Κτηνώδες, στη φθορά του Προσώπου, για χάρη του ίδιου του Ανθρώπινου Όντος, έμπρακτη, ταυτόσημη με τον Πολιτισμό, τον ωραίο Πολιτισμό των Αστερουσίων. Υπερβαίνοντες «κατά πολύ την εκτέλεσιν του καλώς εννοουμένου καθήκοντος», σαν και κείνον, Αντιστέκεστε!

Μέρος αυτής της Αντίστασης και η οικογενειακή και κοινωνική μας συνοχή: Ομονοείτε και αλληλοστηρίζεστε.

Δεν μιλούμε για τον Μανώλη, μιλούμε μαζί με τον Μανώλη. Γιατί για εμάς η ψυχή του πάντοτε Ζει: δεν είναι ζωή μας μόνο «ό,τι αγγίζουμε, ακούμε και βλέπουμε», ούτε «το σύνορό της θα το δείχνει ένα ορθό κυπαρίσσι».

Αξέχαστος. Αθάνατος. Μακάριος μαζί με τους άλλους δικούς μας…"

Δρ. Μανώλης Γιαχνάκης















Χάξλεϊ : Οι προβλέψεις του για διαφορετικών αιτίων από του Όργουελ αιτίων (αυτο)υποδούλωσης κι εκφυλισμού της ανθρωπότητας


ΕΥΔΑΙΜΟΝ ΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ,ΤΟ Δ ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΤΟ ΕΥΨΥΧΟΝ ΚΡΙΝΟΜΕΝ...…

[Το μπλόγκ δημιουργήθηκε εξ αρχής,γιά να εξυπηρετεί,την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και την ελευθερία του λόγου...υπό το κράτος αυτού επιλέγω με σεβασμό για τους αναγνώστες μου ,άρθρα που καλύπτουν κάθε διάθεση και τομέα έρευνας...άρθρα που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο κι αντιπροσωπεύουν κάθε άποψη και με τά οποία δεν συμφωνώ απαραίτητα.....Τά σχόλια είναι ελεύθερα...διαγράφονται μόνο τά υβριστικά και οσα υπερβαίνουν τά όρια κοσμιότητας και σεβασμού..Η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές..]




Τρίτη 23 Ιουλίου 2019

ΟΡΓΟΥΕΛ ΚΑΙ ΧΑΞΛΕΪ...ΤΑ ΣΚΟΤΕΙΝΑ ΤΟΥΣ ΟΡΑΜΑΤΑ..

Neil Postman: Διασκέδαση Μέχρι Θανάτου.

[…] στο τέλος προσπάθησε να μας πει ότι αυτό που βασάνιζε το λαό στο «Θαυμαστό Καινούργιο Κόσμο» δεν ήταν το γεγονός ότι γελούσαν αντί να σκέπτονται, αλλά ότι δεν ήξεραν γιατί γελούν και για ποιο λόγο είχαν σταματήσει να σκέπτονται.
Neil Postman
Όλοι είχαμε το βλέμμα στραμμένο στο 1984. Όταν η χρονιά αυτή έφτασε και η προφητεία δεν βγήκε αληθινή, οι σκεπτόμενοι Αμερικανοί άρχισαν να σιγοτραγουδούν ικανοποιημένοι. Οι ρίζες της φιλελεύθερης δημοκρατίας είχαν κρατήσει. Στην Αμερική, τουλάχιστον, οι εφιάλτες του Όργουελ δεν πραγματοποιήθηκαν, έστω και αν ο τρόμος είχε βρει αλλού εδάφη να εγκατασταθεί.

Ωστόσο, είχαμε λησμονήσει ότι εκτός από το σκοτεινό όραμα του Όργουελ υπήρχε και ένα άλλο, εξίσου ανατριχιαστικό – λίγο παλαιότερο και κάπως λιγότερο γνωστό: Ο «Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος» του Άλντους Χάξλεϊ. Αντιθέτως με ό,τι πιστεύει ο πολύς κόσμος, ακόμη και οι άνθρωποι κάποιας παιδείας, ο Χάξλεϊ και ο Όργουελ δεν έκαναν την ίδια προφητεία. Ο Όργουελ προειδοποιούσε ότι κάποια στιγμή θα επιβληθεί ένας έξωθεν αυταρχισμός. Αντιθέτως, για τον Χάξλεϊ δεν χρειάζεται Μεγάλος Αδελφός για να στερηθεί η ανθρωπότητα την αυτονομία, την ωριμότητα και την ιστορική της μνήμη. Εκείνος πίστευε ότι σιγά σιγά οι άνθρωποι θα καταλήξουν να αγαπούν την καταπίεσή τους, να λατρεύουν την τεχνολογία και να αποδομήσουν την ικανότητά τους για σκέψη.
Τον Όργουελ τον φόβιζαν οι άνθρωποι που θα απαγόρευαν τα βιβλία. Το Χάξλεϊ τον φόβιζε το γεγονός ότι δεν θα υπήρχε λόγος να απαγορευτεί ένα βιβλίο γιατί δεν θα βρισκόταν άνθρωπος πρόθυμος να διαβάσει. Ο Όργουελ φοβόταν εκείνους που θα μας στερούσαν την πληροφόρηση. Ο Χάξλεϊ φοβόταν εκείνους που θα μας υπερπληροφορούσαν τόσο ώστε να καταντήσουμε πλάσματα παθητικά και εγωιστικά. Ο Όργουελ φοβόταν ότι η αλήθεια θα φυλασσόταν μυστική. Ο Χάξλεϊ φοβόταν ότι η αλήθεια θα πνιγόταν σε έναν ωκεανό σύγχυσης. Ο Όργουελ φοβόταν ότι θα αναπτύσσαμε πολιτισμό υποτέλειας. Ο Χάξλεϊ φοβόταν ότι θα αναπτύσσαμε πολιτισμό κοινοτοπίας ασχολούμενοι μόνο με δραστηριότητες αντίστοιχες του όργκυ-πόργκυ, του φυγόκεντρου αγριοκουταβιού και των αισθησιακών ταινιών.
Όπως επισήμανε ο Χάξλεϊ στο βιβλίο του «Θαυμαστός Καινούργιος Κόσμος», οι υπέρμαχοι της ελευθερίας της σκέψης και οι ορθολογιστές που πάντα γρηγορούσαν και αντιμάχονταν κάθε μορφή τυραννίας «παρέλειψαν να εκτιμήσουν την ακόρεστη δίψα του ανθρώπου για ψυχαγωγία. Στο «1984», σημείωνε ο Χάξλεϊ, «οι άνθρωποι ελέγχονταν μέσω της οδύνης». Με λίγα λόγια, ο Όργουελ φοβόταν ότι θα μας καταστρέψουν αυτά που μισούμε. Ο Χάξλεϊ φοβόταν ότι θα μας καταστρέψουν αυτά που αγαπάμε.
Το βιβλίο αυτό εξετάζει την πιθανότητα να έχει δίκιο ο Χάξλεϊ, όχι ο Όργουελ.
    Πηγή: «Διασκέδαση Μέχρι Θανάτου» εκδ. Κατάρτι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:



ΑΣΤΕΡΑΚΙ.....: ΟΡΓΟΥΕΛ ΚΑΙ ΧΑΞΛΕΪ...ΤΑ ΣΚΟΤΕΙΝΑ ΤΟΥΣ ΟΡΑΜΑΤΑ..: Neil Postman: Διασκέδαση Μέχρι Θανάτου. Σ. Αμάραντος […] στο τέλος προσπάθησε να μας πει ότι αυτό που βασάνιζε το λαό στο «Θα...

Πέμπτη 20 Ιουλίου 2023

                   Το κρητικό λεξιλόγιο



 Σύμφωνα με τον Ν. Κοντοσόπουλο* το λεξιλόγιο της κρητικής διαλέκτου αποτελείται από λέξεις:
 α. που είναι γνωστές και χρησιμοποιούνται σε ολόκληρο (ή τουλάχιστον στο μεγαλύτερο μέρος) του ελληνόφωνου κόσμου 
 β. διαλεκτικές που προφέρονται κατά τον ίδιο τρόπο σ' όλη την έκταση του νησιού ή που παρουσιάζονται με διαφορετική μορφή στα διάφορα μέρη του νησιού. 
Οι διαλεκτικές περαιτέρω διακρίνονται σε:
 1. Λέξεις που αφορούν ονομασίες αντικειμένων και εννοιών διαφορετικές από εκείνες που χρησιμοποιεί η κοινή νεοελληνική γλώσσα (παράδειγμα: «τσιμπούρι» στην κοινή νεοελληνική, «μάντακας» στην κρητική διάλεκτο). 
 2. Λέξεις που χρησιμοποιούνται στην κοινή νεοελληνική γλώσσα, αλλά που ακούγονται ή γράφονται στην Κρήτη με δια φορετικά φωνητικά ή μορφολογικά (αντίστοιχα) χαρακτηριστικά ή με αρχαϊκότερη μορφή ή διαφορετικό γραμματικό γένος κ.ά. (παράδειγμα: «ο έρωτας, το κεφάλι, το πόδι» στην κοινή νεοελληνική, «ο έρωντας, η κεφαλή, ο πόδας» στην κρητική διάλεκτο). 

 *Κοντοσόπουλος Ν.Γ. , Γλωσσικός Άτλας της Κρήτης, Πανεπ. Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο1988








Στην αρχαία Κρήτη, με το πέρασμα του χρόνου επικράτησε η δωρική διάλεκτος, η λεγόμενη «αυστηρά δωρική». Σ’ αυτήν είναι γραμμένη και η επιγραφή της Γόρτυνας, 5ος αιώνας π.Χ.
(σημ. Κ.Ντουντουλάκη: Όπως απέδειξε ο Βέντρις από το 1952, οι πινακίδες της Γραμμικής Β΄ του 1.450 πΧ, είναι στη μηκυναϊκή-δωρική διάλεκτο και είναι τα πρώτα γραπτά μνημεία ελληνικής γλώσσας. Είναι πολύτιμος μάρτυρας της ιστορίας της Ελληνικής γλώσσας.)
  Η διάλεκτος αυτή μιλιόταν στην Κρήτη μέχρι τους πρώτους αιώνες μ.Χ., μέχρι δηλαδή της επικράτηση της αλεξανδρινής ή ελληνιστικής κοινής. 
Μετά, μέχρι το 14ο αιώνα μ.Χ. δεν υπάρχουν γραπτά μνημεία ώστε να ξέρουμε πώς μιλούσαν οι Κρητικοί μετά της επικράτηση της ελληνιστικής κοινής. Αλλά οι δωρισμοί και τα αρχαϊκά λεξιλογικά στοιχεία, στα τοπωνύμια κυρίως, αποδεικνύουν πως η ελληνική γλώσσα δεν έπαψε ποτέ να μιλιέται στο νησί.. 
Κατά την περίοδο της ενετοκρατίας έχομε γραπτά κείμενα από τις αρχές του 14ου αιώνα. Τα κυριότερα λο
γοτεχνικά κείμενα σε κρητική διάλεκτο είναι, όπως είναι γνωστό, τα έργα της «Κρητικής σχολής» των δυο τελευταίων αιώνων της ενετοκρατίας. Στην ιστορία της νεοελληνικής διαλεκτολογίας η Κρήτη κατέχει ιδιαίτερη θέση, η οποία οφείλεται όχι τόσο στη φύση της διαλέκτου της και των γλωσσικών χαρακτηριστικών, αλλά κυρίως στη σχέση της με τη λογοτεχνία. Κατά τον 16ο και 17ο μ.Χ. αιώνα, περίοδο που είναι γνωστή και ως «Κρητική Αναγέννηση» η γλώσσα της κρητικής λογοτεχνίας έπαιξε το ρόλο μιας κρητικής κοινής γλώσσας, σχετικά με τα κρητικά ιδιώματα. 
Η Κρήτη δηλαδή κατά τον Α. Μirambel δημιούργησε μια ιδιωματική κοινή γλώσσα στην οποία η νεοελληνική κοινή αλλά και η λογοτεχνία του σύγχρονου ελληνισμού οφείλει πολλά. 
Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας μπορούμε να παρακολουθήσομε την εξέλιξη της διαλέκτου κυρίως από τα δημοτικά τραγούδια (μαντινάδες, ριζίτικα, ρίμες κ.τ.λ.) και από κάποια δικαιοπρακτικά έγγραφα
Η κρητική διάλεκτος κατά την άποψη όλων των διακεκριμένων επιστημόνων, οι οποίοι τη μελετούν συστηματικά, είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες τοπικές μορφές της γλώσσας μας, με πολλά αρχαϊκά στοιχεία στο λεξιλόγιο, στη μορφολογία και στη σύνταξη. 
Ο συντηρητικός της χαρακτήρας συνετέλεσε ώστε να διατηρηθούν παλαιότερες μορφές της γλώσσας μας (κλασική, Βυζαντινή) γι΄ αυτό η γνώση της κρητικής διαλέκτου βοηθά πολλές φορές στη επίλυση διαφόρων προβλημάτων ετυμολογικών κ.ά. της κοινής νεοελληνικής. 
Μάλιστα όπως υποστηρίζουν νεώτεροι μελετητές πολλές λέξεις των ομηρικών επών που δεν μαρτυρούνται στην αττική πεζογραφία, επιβίωσαν στις ελληνικές διαλέκτους. Μια απ’ αυτές είναι και η κρητική. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η λέξη αλισάχνη, η οποία στην κρητική διάλεκτο σημαίνει το λεπτό αλάτι που μένει στα κοιλώματα των βράχων της παραλίας, όταν εξατμιζόταν το θαλασσινό νερό, αλλά και το πολύ αλμυρό π.χ. 
"πολύ αλάτσι ήβαλες στο φαΐ κι εγίνηκε αλισάχνη".
Η λέξη προέρχεται από το αλός άχνη ( = αφρός της θάλασσας) και απαντά στην Οδύσσεια (ε 403) «είλυτο δε πανθ’ άλός άχνη» 
και στην Ιλιάδα(Δ 426) 
«Ως δ΄ ότε κύμα θαλάσσης…μεγάλα βρέμει, αμφί δε τ`άκρας κυρτόν εόν κορυφούται, αποπτύει δ’ αλός άχνην».
Έτσι και η λέξη πέζα διασώθηκε στις νεοελληνικές διαλέκτους, ενώ δεν απαντά στην αττική διάλεκτο, που την συναντούμε στο Ω 272 της Ιλιάδας «πέζη επί πρώτη» και στα σύνθετα αργυρόπεζα (επίθετο της Θέτιδας) κυανόπεζα (επίθετο τραπεζιού)
Το απλό πέζα (ομόριζο του ποδ-) δεν απαντά στην αττική διάλεκτο, ενώ επιβιώνει στην Κρήτη και σε μερικά νησιά του Αιγαίου. Στην κρητική διάλεκτο η λέξη πέζα σημαίνει τον απόκρημνο βράχο των βουνών, κάτι σα σκαλοπάτι στο γκρεμό, όπου κατεβαίνουν οι αίγες, για να βοσκήσουν. «εκατέβηκε η αίγα στην πέζα να φάει χόρτα και δε μπορεί να ξαναβγεί»
Στην κοινή νεοελληνική επιβιώνει με τα παράγωγα πεζούλα, πεζούλι, πεζουλάκι. 

Πέρα όμως από τις ομηρικές λέξεις που είναι σπανιότερες ένα τεράστιο πλήθος λέξεων έρχονται κατ’ ευθείαν από τα αρχαία ή τα μεταγενέστερα βυζαντινά ελληνικά. 
Συστηματική καταγραφή τους δεν έχει γίνει ακόμη και δυστυχώς πολλές απ΄ αυτές χάνονται με το πέρασμα του χρόνου.
Ενδεικτικά θα αναφέρω μερικές. Το ρήμα παίζω (από το αρχ. παίω = κτυπώ) διατηρεί την ίδια σημασία. «Έπαιξέ ντου ένα σκαμπίλι μα τού ’βγαινε». Αλλά και «παίζει τη γ-καμπάνα» ή «παίζει του λαγού». 
Το ρήμα ρέγομαι (αρχ. ορέγομαι) και θαμάζομαι, το οποίο μάλιστα διατηρεί τη σημασία του απορώ, εκπλήσσομαι, όπως φαίνεται καθαρά στα τραγούδια και τις μαντινάδες της Κρήτης.

«Πώς ρέγομαι να σε θωρώ τσι ράπες φορτωμένη, να `σαι του ήλιου κόκκινη και του φιλιού γραμμένη».

 «Θαμάζομαι η μάνα σου πώς δε μ-πετά στα νέφη, τέθοιο σγουρό βασιλικό απού `χει κι αναθρέφει».

 «Λουλούδι σ’ είχα στη γ-καρδιά και γίνηκες αγκάθι κι ο κόσμος το θαμάζεται η αγάπη πώς εχάθη».

Ανεστορούμαι (σημ. Κ.Ντ: ή αναστορούμαι) και ανεστορίζω που σημαίνει θυμούμαι και διηγούμαι (από το αρχ. ανιστορέω). 

« Όντε δα σ’ αναστορηθώ α(ν)  γεύγομαι σκολάζω κι αν είμαι και με συντροφιά κλαίω κι αναστενάζω».

 Πολλές φορές άκουγα από τη γιαγιά αλλά και από τη μητέρα μου τη φράση «εσάβαξε το σπίτι», δηλαδή σείστηκε το σπίτι. Δε μπορούσα όμως να ξέρω τότε ότι επρόκειτο για το αρχαίο ρήμα σαβάζω το σχετικό με τη λατρεία του Βάκχου, ο οποίος στη Φρυγία της Μ. Ασίας λεγόταν Σαβάζιος
Ίσως από τη θορυβώδη αυτή λατρεία το ρήμα κατέληξε να σημαίνει προξενώ μεγάλο θόρυβο, σείομαι και μετακινούμαι. 
«Όλη νύχτα εκοιμούντανε και δεν εσάβαξε» 
(δε σάλεψε καθόλου). 
 Η αρχ. ελληνική λέξη όμβρος έγινε ομπρά και το ομβρέω, ομπριώ.
 «Εγόρασα ένα θραψανιώτικο σταμνί απού κρατεί το νερό κρυγιό μα ομπρεί», 
(δηλαδή δεν είναι στεγανό, βγάζει νερό από την εξωτερική επιφάνειά του). 
Η δρόσος επιβιώνει στην κρητική διάλεκτο αλλά με τη σημασία επιθέτου και μόνο στην ονομαστική. «Ήκοψα δυο απίδια και τά ’φαγα κι ήτονε δρόσος»
(πολύ δροσερά). 
Λέγεται και δροσά ή δροσιά με τη σημασία επιρρήματος 
«Όλη μέρα δεν ήβαλα στο στόμα μου δροσά» (δεν έφαγα τίποτα).
 Απαντάται όμως και σε πολλά άλλα παράγωγα και σύνθετα . π.χ. Δροσούλα, δροσερεύγω (δροσίζομαι), δροσάπιδο, δροσοκοκαλιάζω (δροσίζομαι ως το κόκαλο), δροσοποτά (ως απρόσωπο ρήμα, σημαίνει πως το μέρος είναι δροσερό). Από την ίδια λέξη προέρχεται και το δροσερικό (το δροσερό φρούτο, κυρίως το αγγούρι). «Έλα μπρε να σου δώσω ένα δροσερικό απού το `κοψα ίδια εδά απ΄το περβόλι».
 Αλλά και μεταφορικά η δροσοπεζούλα σημαίνει το καθησιό, την ξάπλα, όπως φαίνεται από τη λαϊκή ρήση «όποιος τον ύπνο αγαπά και τη δροσοπεζούλα, πολλά καλά λιγώνεται η γι-έρημή ντου γούλα». Πρόσφατα, σε μια επίσκεψή μου στο χωριό Γκαγκάλες, άκουσα μια ηλικιωμένη γυναίκα να χρησιμοποιεί το αρχαίο ρήμα συνεικάζω, που σημαίνει συγκρίνω. «Εγώ τον ε-συνείκασα και μου φάνηκε πως είναι απού το σόι μας» 
μου είπε. 
 Θα αναφερθώ ακόμη στη λέξη πουργός ή προυγός και προυγεύγω. Πού να φανταστεί κανείς πως ο ταπεινός πουργός, δηλαδή ο βοηθός του χτίστη που μετέφερε λάσπη και άλλα υλικά, έχει σχέση με τον υπουργό; Κι όμως αυτή είναι η πρώτη σημασία της λέξης στην αρχ. ελληνική. Ο αρχαίος υπουργός ήταν ο υπηρέτης, ο βοηθός κάποιου. Ο ιστορικός Πολύβιος (2ος αι. π.Χ.) αναφερόμενος στον κολοσσό της Ρόδου, λέει «Πτολεμαίος επηγγείλατο… εις την του κολοσσού κατασκευήν τάλαντα τρισχίλια, οικοδόμους εκατόν, υπουργούς τριακοσίους και πεντήκοντα»
Τη λέξη διασώζει στα «Δίφορά» του ο αείμνηστος Κ. Φραγκούλης. 
«Μιαν εκκλησάν εχτίζανε σ΄ένα περιθαλάσσιμα αποβραδίς τελεύγουν τη και το πρωί χαλούσε. Χλίβεται ο πρωτομάστορας χλίβουνται κι οι μαστόροι κι απορημένοι στέκουνται πουργοί και πετροκόποι» 
Επίσης αντί των κοινών κατσίκα, κρεβάτι, λάσπες, οι κρητικοί διατήρησαν τα αρχαϊκά: αίγα, κλίνη, πηλά. 
 Αλλά και στη σύνταξη διατηρήθηκαν πολλά από τα γνωρίσματα της αρχ. ελληνικής, όπως π.χ. η αντίστροφη θέση της αντωνυμίας ως προς το ρήμα. Έφερά σου, παρακαλώ σε, λέω σου ( αντί σου έφερα, σε παρακαλώ κ.τ.λ.).
 Όπως διαπιστώνουμε λοιπόν,
η κρητική διάλεκτος, εκτός από τον πλούτο του λεξιλογίου, την πολυσημία των λέξεων, τον εκπληκτικό αριθμό των συνωνύμων, διατηρεί και την αρχαϊκότερη μορφή μεγάλου πλήθους λέξεων και βρίσκεται πλησιέστερα στις παλαιότερες φάσεις της ελληνικής και συγκεκριμένα στη μεταγενέστερη φάση της ελληνιστικής και στη βυζαντινή. 
Αποτελεί επομένως ένα κρίκο ανάμεσα στη σύγχρονη μορφή της γλώσσας μας και στις παλαιότερες εκείνες μορφές της. 
Όμως εκτός από τους ειδικούς επιστήμονες, για τους οποίους η μελέτη της είναι πολύ χρήσιμη, πρέπει και μεις και κυρίως οι νεότεροι, όποτε μπορούμε, να την μελετούμε γιατί αποτελεί σημαντικότατο μέρος της παράδοσής μας.

Ευαγγελίας Πετρουγάκη, φιλολόγου



 *Διάλεκτοι και ιδιώματα της νέας ελληνικής / Νικολάου Γ. Κοντοσόπουλου
Έκδοση3η έκδ.
Στοιχεία ΈκδοσηςΑθήνα : Γρηγόρης, 2001
Φυσική περιγραφή222σ. ; 21εκ.
Βιβλιογραφία / ΕυρετήριοΒιβλιογραφία: σ.203-219
ISBN960-333-257-7
Ταξ. Αριθμός489.331 ΚΟΝ
 


 
Εξώφυλλο 
 
ΠερίληψηΤο βιβλίο αυτό αποτελεί ένα πανόραμα των γεωγραφικών παραλλαγών της γλώσσας μας σ' ολόκληρο τον ελληνόφωνο χώρο (Ελλάδα, Κύπρο, ελληνόφωνες νησίδες της νότ. Ιταλίας, της Κορσικής και της Ουκρανίας, ελληνόφωνες μέχρι το 1922 περιοχές της Μ. Ασίας). Είναι το μοναδικό στη γλωσσική βιβλιογραφία εγχειρίδιο νεοελληνικής διαλεκτολογίας.
Ο συγγραφέας του περιγράφει τις διαλέκτους και τα ιδιώματα της νεοελληνικής από φθογγολογική, μορφολογική, συντακτική και λεξιλογική άποψη με επιστημονική ακρίβεια, αλλά και με εκλαϊκευτικό συνάμα τρόπο απευθυνόμενος έτσι σε ευρύτερο αναγνωστικό κοινό. Τα εκτιθέμενα στις παραγράφους και τα κεφάλαια του έργου διαφωτίζονται με τα παρεχόμενα δείγματα διαλεκτικού λόγου από διάφορες περιοχές του ελληνόφωνου χώρου, με γλωσσικούς χάρτες και πίνακες γλωσσικών φαινομένων.
Μια πλούσια βιβλιογραφία συμπληρώνει το έργο.

Γιάννης Μπαλτζώης: Απέτυχαν σχέδια ΝΑΤΟ στη Ζαπορίζια. Αρχηγός CIA στον ...

Εξοργισμένοι εμβολιασμένοι, απαιτούν συγγνώμη από τους ανεμβολίαστους που ..."δεν τους προειδοποίησαν"! Ας τους ζητήσω λοιπόν συγγνώμη…

 

Το ανέκδοτο της χιλιετίας:

 Εξοργισμένοι εμβολιασμένοι, απαιτούν συγγνώμη από τους ανεμβολίαστους! 

Ας τους ζητήσω λοιπόν συγγνώμη…


Ένα απίστευτο άρθρο, ήρθε να δείξει την ανωριμότητα ορισμένων, που αδυνατούν ν’ αναγνωρίσουν τα λάθη τους κι επιμένουν να επιρρίπτουν ευθύνες οπουδήποτε αλλού…

γράφει ο Καταχανάς (Γ. Μεταξάς)


Ένα πραγματικά απίστευτο άρθρο δημοσιεύτηκε στο the people’s voice με τίτλο Furious Vaxxed Are Blaming the Unvaccinated For Their Health Problems: ‘Why Didn’t You Warn Us?’ (μτφρ. Εξοργισμένοι εμβολιασμένοι κατηγορούν τους ανεμβολίαστους για τα προβλήματα υγείας τους: «Γιατί δεν μας προειδοποιήσατε;») . 

Το άρθρο αυτό, το είδα μεταφρασμένο στην «Τρικλοποδιά«, αλλά επειδή έχω μία… «μανία» να θέλω να διαβάζω το πρωτότυπο, το διάβασα στο the people’s voice.

Ούτε λίγο ούτε πολύ, ένας απίστευτος τύπος, σε άρθρο του ισχυρίζεται ότι οι ανεμβολίαστοι έχουν το αίμα των εμβολιασμένων «στα χέρια τους» επειδή «οι ανεμβολίαστοι γνώριζαν αυτό που εμείς δεν γνωρίζαμε» και δεν έκαναν αρκετά για να προειδοποιήσουν τον κόσμο για τους κινδύνους των εμβολίων.

Σύμφωνα με τον συγγραφέα, τα περισσότερα εμβολιασμένα άτομα, συμπεριλαμβανομένου του ίδιου, μετανιώνουν βαθύτατα που έκαναν το εμβόλιο και τώρα αναπτύσσουν μια αίσθηση οργής που απευθύνεται ...σε μη εμβολιασμένους!

Advertisements
REPORT THIS ADΑΠΟΡΡΗΤΟ

Πρόκειται για μία κλασσική περίπτωση ευθυνοφοβικού και ανεύθυνου ατόμου που ποτέ δε φταίει ο ίδιος, αλλά πάντα φταίνε οι άλλοι

Κι αν νομίζετε ότι είναι ο μόνος, είστε πολύ γελασμένοι. Σαν αυτόν υπάρχουν πολλοί κι εδώ στην Ελλάδα.

Αλλά, επειδή οι τακτικοί αναγνώστες του ιστολογίου μας ξέρετε πόσο μεγαλόψυχος και ψυχοπονιάρης είμαι, αποφάσισα ...να ζητήσω συγνώμη από τους εμβολιασμένους όντας ανεμβολίαστος ο ίδιος.

Θα το κάνω βέβαια με τον δικό μου τρόπο και θέλω να πιστεύω ότι μέσα από τη συγγνώμη μου, εκφράζω το σύνολο των ανεμβολίαστων…

Αγαπημένε μου εμβολιασμένε που με κατηγορείς ότι δεν έκανα αρκετά για να σε προστατεύσω, σου ζητώ συγνώμη! Συγγνώμη που…

  • Όταν σου έλεγα να μην εμβολιαστείς μου έλεγες ότι «οι επιστήμονες ξέρουν καλύτερα»…
  • Όταν σου έλεγα ότι η Pfizer, η Moderna και όλη η Big Pharma σε έχουν για πειραματόζωο, εσύ μου έλεγες ότι δεν ξέρω τι μου γίνεται…
  • Όταν σου έβγαζα ανεξάρτητες επιστημονικές μελέτες για τα εμβόλια, τις απέρριπτες λέγοντας ότι αυτοί «δεν είναι επιστήμονες αλλά κομπογιαννίτες«
  • Όταν σου έδειχνα τις μελέτες του Dr. Luc Montagnier, του Dr. Sucharit Bhakdi εσύ τους αποκαλούσες «απατεώνες»
  • Όταν σου εξηγούσα τους λόγους που τα εμβόλια του θανάτου είναι επικίνδυνα, εσύ με αποκαλούσες «ψέκι» κι «αρνητή της επιστήμης«
  • Όταν κάναμε διαδηλώσεις διαμαρτυρίας εσύ χειροκροτούσες τα ΜΑΤ που μας γέμιζαν νερό και δακρυγόνα
  • Όταν έβγαιναν τόσοι άνθρωποι επώνυμα και σου έλεγαν για τους κινδύνους των εμβολίων του θανάτου, εσύ φώναζες να το βάλουν φυλακή
  • Όταν σου έλεγα ότι τα εμβόλια του θανάτου δεν έχουν καμία έγκριση, εσύ επαναλάμβανες σαν παπαγάλος ό,τι σου έλεγαν οι «εκλεκτοί» της λίστας Πέτσα (Πορτοσάλτε, Ευαγγελάτος, Στεφανίδου, Κοσιώνη, Χατζηνικολάου κλπ) και κατέληγες να με λούζεις με βρισιές
  • Όταν σου έλεγα ότι πρέπει να καταλάβεις πώς για να επιβάλλουν τέτοιες κυρώσεις, «κάτι δεν πάει καλά», αλλά εσύ καλούσες αμέσως το ρουφιανονούμερο για να έρθει η αστυνομία να με συλλάβει
  • Όποτε με βλέπεις χωρίς μάσκα βάζεις υστερικά τις φωνές σα σχιζοφρενής
  • Όποτε ανέβαινε μια δημοσίευση που γκρέμιζε το αφήγημα των εμβολίων του θανάτου, εσύ χειροκροτούσες τα «ellinika hoaxes» που την έβγαζαν «ψευδή είδηση» γιατί ο… Βασιλακόπουλος, η Παγώνη, ο Χαρδαλιάς κι όλοι οι άλλοι ήταν «αυθεντίες» για σένα
  • Όταν άκουγες πως είμαι ανεμβολίαστος εσύ με κοιτούσες σα να είχα μαύρη πανώλη κι ούρλιαζες υστερικά, ξεστομίζοντας βρισιές και κατάρες καθώς έτρεχες να… «γλυτώσεις» από εμένα τον «ψεκασμένο αρνητή της επιστήμης»
  • Όταν η κυβέρνηση Μητσοτάκη απείλησε με απολύσεις τους υπαλλήλους των επιχειρήσεων, εσύ τη χειροκροτούσες κι απαιτούσες το κεφάλι των ανεμβολίαστων είτε ως υπάλληλος, είτε ως επιχειρηματίας
  • Όταν απείλησαν τους φαρμακοποιούς ότι θα τους έκλειναν τα φαρμακεία αν δεν εμβολιάζονταν, εσύ φώναζες να τους πάρουν και την άδεια εξασήσεως επαγγέλματος
  • Όταν έβλεπες γιατρό ανεμβολίαστο, έτρεχες μίλια μακρυά κι αμέσως καλούσες το ρουφιανονούμερο να τον καταγγείλεις
  • Όταν οι υγειονομικοί αρνήθηκαν να εμβολιαστούν εσύ τους αποκαλούσες «ψέκια» και φώναζες στον Θάνο Πλεύρη να μείνουν άνεργοι για πάντα
  • Όταν οι υγειονομικοί σε αναστολή κήρυξαν απεργία πείνας, εσύ (σκατόψυχε) φώναζες στον Θάνο Πλεύρη να τους αφήσει να πεθάνουν
  • Όταν τελικά η αγαπημένη όλων μας Χρυσάνθη, η 36χρονη οδοντίατρος άφηνε την τελευταία της πνοή επειδή κινδύνευε να χάσει το ιατρείο της ως ανεμβολίαστη, εσύ σκατόψυχεανάθεμα την ψυχή σου, χειροκροτούσες και φώναζες «ένα ψέκι λιγότερο»...

Και τελικά… Συγγνώμη που είσαι τόσο ανεύθυνος μαλάκας κι αφήνεις άλλους να σου καθορίζουν τη ζωή και τώρα ζητάς τα ρέστα από εμένα…

Ε, ΟΧΙ ΡΕ! Αν οφείλω μια συγγνώμη, αυτήν την οφείλω σε αυτήν την ευλογημένη ψυχή, τη μητέρα της ΧΡΥΣΑΝΘΗΣ, η οποία θρηνεί το παιδί της επειδή ΕΣΥ στήριξες τους δολοφόνους της Big Pharma και τα εντεταλμένα τσιράκια τους, που στις εκλογές τους έδωσες ξανά εντολή για να κάνουν τα ίδια και χειρότερα!

Advertisements
REPORT THIS ADΑΠΟΡΡΗΤΟ

Μόνο σε αυτήν τη γυναίκα οφείλω μία τεράστια συγγνώμη, να πέσω στα πόδια της και να τα μουσκέψω από το κλάμα, γιατί δεν ήμουν εκεί ως όφειλα, να στηρίξω αυτό το κορίτσι. Γιατί δεν ήμουν εκεί να το πάρω αγκαλιά και να του δώσω τη δύναμη που είχε ανάγκη.

Ήμουν εκεί για σένα τον αχάριστο σκατόψυχο και δεν ήμουν εκεί σε αυτό το αγγελούδι…

Δε σου χρωστάω λοιπόν ΚΑΜΙΑ ΣΥΓΓΝΩΜΗ! 

Εσύ όμως, χρωστάς πολλές συγγνώμες. 

Όχι σ’ εμένα (κι όταν λέω «εμένα» εννοώ τον κάθε ανεμβολίαστο) που έπραξα το καθήκον μου απέναντί σου, αλλά

 σε αυτούς που υποφέρουν εξ’ αιτίας της κακίας σου και της μικροψυχίας σου…