Η Κρητική μουσική είναι μονοφωνική, όπως η Δημοτική μουσική της υπόλοιπης Ελλάδας (πλην ορισμένων πολυφωνικών τραγουδιών της Ηπείρου και Επτανήσου).
Μορφολογικά προσομοιάζει με κάποιες μουσικές των νησιών, Κυκλάδων και Δωδεκανήσων, όπως και στο χορό.
Οι διαφοροποιήσεις από νομό σε νομό και από τις πεδινές στις ορεινές περιοχές, δίνουν ένα ιδιαίτερο και μοναδικό χρώμα. Επιρροές μπορεί να υπήρξαν από τα 400 περίπου χρόνια της Ενετοκρατίας και εντοπίζονται στις δυτικότροπες Λασιθιώτικες μελωδίες, που στην πορεία όμως υιοθετήθηκαν από τους κάτοικους του Ψηλορείτη και μετετράπησαν σε καθαρό κρητικό ιδίωμα, τις χυ(ει)ματικές κοντυλιές που έως τότε πιθανολογούμε ότι τραγουδιόνταν σε άλλους σκοπούς ή ήταν μόνο απαγγελία.
Μορφολογικά προσομοιάζει με κάποιες μουσικές των νησιών, Κυκλάδων και Δωδεκανήσων, όπως και στο χορό.
Οι διαφοροποιήσεις από νομό σε νομό και από τις πεδινές στις ορεινές περιοχές, δίνουν ένα ιδιαίτερο και μοναδικό χρώμα. Επιρροές μπορεί να υπήρξαν από τα 400 περίπου χρόνια της Ενετοκρατίας και εντοπίζονται στις δυτικότροπες Λασιθιώτικες μελωδίες, που στην πορεία όμως υιοθετήθηκαν από τους κάτοικους του Ψηλορείτη και μετετράπησαν σε καθαρό κρητικό ιδίωμα, τις χυ(ει)ματικές κοντυλιές που έως τότε πιθανολογούμε ότι τραγουδιόνταν σε άλλους σκοπούς ή ήταν μόνο απαγγελία.
Για τις ρίμες, οι παλιοί υποστηρίζουν ότι τραγουδιόνταν σε δύο σκοπούς.
Ρίμες βγάζανε σε όλη την Κρήτη, για γεγονότα ιστορικά, ηρωικά ή της καθημερινότητας, μία συνήθεια πανάρχαιη.
Το δημοτικό τραγούδι και η βυζαντινή μουσική, που διαιωνίζουν την αρχαιοελληνική μουσική κληρονομιά όπως διαδόθηκε από τον Μ.Αλέξανδρο στους λαούς της ανατολής μέχρι Ινδία, Περσία, Αραβία, είναι μουσική της εγρήγορσης του νου.
Ο παραδοσιακός Έλληνας ακροατής και χορευτής, και ειδικότερα ο Κρητικός, συμμετέχει και στο παραμικρό μουσικό παιχνίδισμα του οργανοπαίκτη, τη μελωδική δημιουργία του οποίου παρακολουθεί άμεσα, χορεύοντας ή ακούγοντας ή και τραγουδώντας μαζί του αλλά και ο μουσικός συμμετέχει αυτοσχεδιάζοντας σε κάθε τσαλίμι του χορευτή!
Ρίμες βγάζανε σε όλη την Κρήτη, για γεγονότα ιστορικά, ηρωικά ή της καθημερινότητας, μία συνήθεια πανάρχαιη.
Το δημοτικό τραγούδι και η βυζαντινή μουσική, που διαιωνίζουν την αρχαιοελληνική μουσική κληρονομιά όπως διαδόθηκε από τον Μ.Αλέξανδρο στους λαούς της ανατολής μέχρι Ινδία, Περσία, Αραβία, είναι μουσική της εγρήγορσης του νου.
Ο παραδοσιακός Έλληνας ακροατής και χορευτής, και ειδικότερα ο Κρητικός, συμμετέχει και στο παραμικρό μουσικό παιχνίδισμα του οργανοπαίκτη, τη μελωδική δημιουργία του οποίου παρακολουθεί άμεσα, χορεύοντας ή ακούγοντας ή και τραγουδώντας μαζί του αλλά και ο μουσικός συμμετέχει αυτοσχεδιάζοντας σε κάθε τσαλίμι του χορευτή!
Εξάλλου η Κρητική Μουσική, εξακριβωμένα, δεν αποδίδεται επακριβώς με την ευρωπαϊκή μουσική σημειογραφία όπου καταγράφονται μόνο τόνοι και ημιτόνια και οι σταθερές νότες.
Η λύρα και το βιολί δεν έχουν τάστα και οι μουσικοί της Κρητικής - Ελληνικής μουσικής και οι τραγουδιστές των Ριζίτικων, μπορούν να παίζουν και να τραγουδούν και στα μεσοδιαστήματα μεταξύ νότας και ύφεσης ή δίεσής της.
Για το λόγο αυτό, το λαγούτο που συνοδεύει τη λύρα και το βιολί, δεν έχει σταθερά προσαρμοσμένα τάστα αλλά τους κινητούς "μπερντέδες" τους οποίους οι μερακλήδες γνώστες μουσικοί μετακινούν, ανάλογα με τον Δρόμο (μακάμι) που θα ακολουθήσουν όταν παίζουν πρίμα τη μελωδία.
(Το ούτι δεν έχει καν τάστα ή μπερντέδες για τον ίδιο λόγο).
Η λύρα και το βιολί δεν έχουν τάστα και οι μουσικοί της Κρητικής - Ελληνικής μουσικής και οι τραγουδιστές των Ριζίτικων, μπορούν να παίζουν και να τραγουδούν και στα μεσοδιαστήματα μεταξύ νότας και ύφεσης ή δίεσής της.
Για το λόγο αυτό, το λαγούτο που συνοδεύει τη λύρα και το βιολί, δεν έχει σταθερά προσαρμοσμένα τάστα αλλά τους κινητούς "μπερντέδες" τους οποίους οι μερακλήδες γνώστες μουσικοί μετακινούν, ανάλογα με τον Δρόμο (μακάμι) που θα ακολουθήσουν όταν παίζουν πρίμα τη μελωδία.
(Το ούτι δεν έχει καν τάστα ή μπερντέδες για τον ίδιο λόγο).
Η Βυζαντινή μουσική παρασημαντική, όπου οι νότες χωρίζονται μεταξύ τους έως και σε 9 διαστήματα, μπορεί να καταγράψει καλύτερα την Κρητική μουσική, αλλά και πάλι περιορισμένα.
Μια άλλη βασική διαφορά της Ευρωπαϊκής Μουσικής με την Ελληνική παραδοσιακή μουσική και συνεπώς τη Κρητική, είναι ότι
η Κρητική Μουσική (όπως και η Βυζαντινή και η Δημοτική Ελληνική Μουσική) είναι τροπική, ακολουθεί δηλ. τους λεγόμενους δρόμους (τους αρχαίους "τρόπους", τους ήχους της Βυζαντινής μουσικής, τα εξ αυτής "μακάμια" των λαών της ανατολικής Μεσογείου) ξεκινώντας από τη βασική νότα που επιλέγει ο μουσικός ενώ η δυτική μουσική με τη συγκερασμένη μουσική κλίμακα καταγράφει επακριβώς συγκεκριμένες νότες.
η Κρητική Μουσική (όπως και η Βυζαντινή και η Δημοτική Ελληνική Μουσική) είναι τροπική, ακολουθεί δηλ. τους λεγόμενους δρόμους (τους αρχαίους "τρόπους", τους ήχους της Βυζαντινής μουσικής, τα εξ αυτής "μακάμια" των λαών της ανατολικής Μεσογείου) ξεκινώντας από τη βασική νότα που επιλέγει ο μουσικός ενώ η δυτική μουσική με τη συγκερασμένη μουσική κλίμακα καταγράφει επακριβώς συγκεκριμένες νότες.
(Πηγή: Βικιπαίδεια)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου