Παρασκευή 10 Σεπτεμβρίου 2021

Ο Ουίλιαμ Κάμπελ, Νόμπελ Φαρμακευτικής 2015 για την ανακάλυψη της Ιβερμεκτίνης που θεραπεύει και από κόβιντ, αλλά δεν την προωθούν οι πολυεθνικές φαρμάκου...

 "Το όνομά μου είναι  Ουίλιαμ Κάμπελ, το 2015 κέρδισα το βραβείο Νόμπελ στην φαρμακευτική για την ανακάλυψη της ιβερμεκτίνης.

Θεραπεύει πολλές ασθένειες συμπεριλαμβανομένης της covid.

Οι ψευδείς ειδήσεις και οι μεγάλες φαρμακευτικές σε θέλουν να ζεις με φόβο.

Ο Φάουτσι δεν προωθεί την ιβερμεκτίνη γιατί ο ίδιος είναι το μικρό παράσιτο που καταστρέφει..."



Κοινή δήλωση για την ευρεία χρήση της ιβερμεκτίνης στην Ινδία για την πρόληψη και την πρώιμη θεραπεία

3 Μαΐου 2021

Το Evidence-Based Medicine Consultancy Ltd (E-BMC Ltd) είναι μια ανεξάρτητη εταιρεία ιατρικής έρευνας με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο που συμβάλλει στην ποιότητα της υγειονομικής περίθαλψης παγκοσμίως μέσω της αυστηρής αξιολόγησης των ιατρικών στοιχείων που υποστηρίζουν τις οδηγίες κλινικής πρακτικής.

Η Frontline Covid Critical Care Alliance (FLCCC) Alliance είναι μια μη κερδοσκοπική ανθρωπιστική οργάνωση με έδρα τις ΗΠΑ, αποτελούμενη από φημισμένους, παγκόσμιους εμπειρογνώμονες κλινικούς-ερευνητές, των οποίων η μοναδική αποστολή τον τελευταίο χρόνο ήταν η ανάπτυξη και διάδοση των πιο αποτελεσματικών πρωτοκόλλων θεραπείας για covid-19.

Επιδοκιμάζουμε τις τεράστιες προσπάθειες της ινδικής κεντρικής κυβέρνησης, των κρατικών κυβερνήσεων, του προσωπικού των μέσων ενημέρωσης, των γιατρών, του νοσηλευτικού προσωπικού, του αστυνομικού προσωπικού, του παραϊατρικού προσωπικού και άλλων οργανώσεων για τον μετριασμό των δεινών των Ινδών αυτήν τη στιγμή. Τα μέτρα που έλαβε η ινδική κυβέρνηση για την αντιμετώπιση των αναγκών των Ινδών κατά τη διάρκεια αυτής της άνευ προηγουμένου ανθρωπιστικής κρίσης είναι παραδειγματικά και αξιέπαινα. 

Τους τελευταίους τέσσερις μήνες, η E-BMC Ltd συνεργάζεται με το FLCCC για να ενθαρρύνει κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο να υιοθετήσουν εκ νέου σχεδιασμένα υπάρχοντα φάρμακα για την έγκαιρη θεραπεία covid-19.

Ένα τέτοιο φάρμακο είναι το Ivermectin, ένα ασφαλές φάρμακο που χρησιμοποιείται για σχεδόν 40 χρόνια για τη θεραπεία παρασιτικών λοιμώξεων. Νέα στοιχεία δείχνουν ότι έχει ισχυρές αντιιικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες επίσης. 

Η E-BMC Ltd παρουσίασε τα στοιχεία για το Ivermectin για την πρόληψη και τη θεραπεία covid-19 στην ομάδα του British Ivermectin Development (BiRD) το Φεβρουάριο του 2021.

Η ομάδα BiRD περιλαμβάνει ερευνητές και γιατρούς από όλο τον κόσμο που αναζητούν αποτελεσματικές θεραπείες για την καταπολέμηση της πανδημίας.

Η επιτροπή της BiRD συζήτησε τα στοιχεία για τη χρήση του Ivermectin κατά covid-19 καταλήγει σε σύσταση υπέρ της Ιβερμεκτίνης ως covid-19 θεραπεία πρώτης γραμμής

Τα δελτία ειδήσεων στην τηλεόραση που δείχνουν δραματικές σκηνές από τα δεινά του λαού της Ινδίας μας ώθησαν να παροτρύνουμε την ινδική κυβέρνηση και όλα τα κράτη της Ινδίας να υιοθετήσουν επειγόντως το Ivermectin ως προφύλαξη και θεραπεία για την πρώτη γραμμή covid-19. Πράγματι, τουλάχιστον ένα από τα κράτη της Ινδίας, το Ουτάρ Πραντές, έχει ήδη χρησιμοποιήσει αυτό το φάρμακο με μεγάλο αποτέλεσμα. Τώρα ενθαρρύνουμε ακόμη περισσότερο ότι το Ινστιτούτο Ιατρικών Επιστημών της Ινδίας και το Ινδικό Συμβούλιο Ιατρικής Έρευνας ανταποκρίθηκαν επειγόντως με μια σύσταση για χρήση της ιβερμεκτίνης σε ήπια νοσοκομειακή νόσο. Το BiRD και το FLCCC υποστηρίζουν ολόψυχα αυτήν την πρακτική. 

Παρόλο που συμφωνούμε με αυτήν την προσέγγιση, με βάση την έρευνά μας και τις γνώσεις μας για εμπειρίες θεραπείας όχι μόνο από την Ινδία αλλά και από άλλα μέρη του κόσμου, 

προτείνουμε το Ivermectin για covid-19 σε πρώιμη νόσο του εξωτερικού ασθενούς σε δόση 0.2 mg / kg - 0.4 mg / kg και για μεταγενέστερη φάση, ασθενείς στο νοσοκομείο 0.4 mg - 0.6 mg / kg.

Σε κάθε φάση, το υψηλότερο εύρος δόσεων πρέπει να χρησιμοποιείται σε πιο σοβαρές ασθένειες. Επιπλέον, συνιστούμε ανεπιφύλακτα τη συνέχιση της ιβερμεκτίνης για 5 ημέρες ή έως ότου ανακτηθεί.

Τέλος, θα πρέπει να χορηγείται βιταμίνη D, κατά προτίμηση με τη μορφή καλσιφεδιόλης.

Συνιστούμε επίσης να χρησιμοποιείται το Ivermectin ως covid-19 προφύλαξη σε μεγάλη κλίμακα μέσω της μαζικής κατανομής της ιβερμεκτίνης στη δόση των 0.2 mg / kg (12 mg για ένα άτομο 60 kg) εβδομαδιαίως σε ενήλικες για μείωση της μετάδοσης μεταξύ του γενικού πληθυσμού στην τρέχουσα κρίση.

Πιστεύουμε ότι αυτό θα σώσει χιλιάδες ζωές και θα μειώσει τα δεινά εκατομμυρίων. 

Ιστορικά της ικανότητας του Ivermectin να νικήσει covid-19 μπορεί να βρεθούν σε πολλά μέρη του κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Δομινικανής Δημοκρατίας, του Περού, της Ζιμπάμπουε και της Νότιας Αφρικής, καθώς και σε άλλες αφρικανικές χώρες όπου ασκείται μαζική χορήγηση ιβερμεκτίνης κατά παρασιτικών λοιμώξεων.

Περισσότεροι από 3.7 δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν υποβληθεί σε θεραπεία με Ivermectin για παρασιτικές λοιμώξεις και έχει βρεθεί ότι είναι εξαιρετικά ασφαλές. 

Η ομάδα BiRD και το FLCCC επιθυμούν και προσεύχονται για την καλή υγεία του λαού της Ινδίας και επαναλαμβάνει ότι η Ivermectin θα σώσει εκατομμύρια ζωές. Ελπίζουμε ότι το μήνυμά μας διαδίδεται ευρέως για την καλύτερη υγεία των Ινδιάνων.

Με εκτίμηση,

Ο Δρ Tess Lawrie και ο Δρ Shashikanth Manikappa εξ ονόματος της Ομάδας BiRD, και ο Δρ Pierre Kory εξ ονόματος της FLCCC.



Ο Μίκης Θεοδωράκης τραγουδά για τον Μάνο Κατράκη - Live 1984 Αθήνα.

Ξεκινά με υπέροχη, όπως το διδάχτηκε απ΄τον πατέρα και παππού του,  απόδοση του ριζίτικου "Σε ψηλό βουνό σε ριζιμιό χαράκι κάθετ΄έν΄αητός". Απόδοση απ΄τον ίδιο τον Μίκη, στον αυθεντικό σκοπό και "ακαπέλα", δίχως συνοδεία οργάνου -σε αντίθεση με παραποιήσεις που κυκλοφορούν από καλλίφωνους μεν αλλά άσχετους ή μη σεβόμενους τα ριζίτικα μουσικούς... 


Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2021

Μίκης Θεοδωράκης - Ο Επαναστατικός Μίκης Θεοδωράκης | Non Stop Mix





Η ηρωική αντίσταση της Κρήτης στους Ρωμαίους, με στρατηγούς τους Λασθένη της Κνωσσού και Πανάρη της Κυδωνίας

 

της Ιωάννας Δημητριάδου 


Έλα μια κι άλλη μια
Οι άντρες οι φανήσιμοι
κι οι καστροπολεμάρχοι
Έλα μια κι άλλη μια
πως είν’ οι μπάλες δανεικές
κατέχουν ντο στη μάχη
Έλα μια κι άλλη μια
κι αν πληγωθούν ή σκοτωθούν
δε θέλουν μοιρολόγια
Έλα μια κι άλλη μια
θέλουν στεφάνια δάφνινα
τραγούδια για τα ‘ξόδια...


Η Κρήτη ήταν για τους Ρωμαίους «..σημείον επίκαιρον για την εν ανατολή κυριαρχία τους..» όπως μας λέει ο Στέφανος Ξανθουδίδης στην Ιστορία της Κρήτης. Η Ρωμαϊκή αυτοκρατορία είχε επεκταθεί τόσο πολύ γύρω στον 1οπ.Χ.αιώνα έχοντας καταλάβει την Ηπειρωτική Ελλάδα, την Μακεδονία και τα παράλια της Μ. Ασίας, ενώ η Ήπειρος είχε ήδη λεηλατηθεί από τους Ρωμαίους και η Σπάρτη είχε ατονήσει σαν μια μικρή ασήμαντη πόλη.
Οι Ρωμαίοι ήταν απασχολημένοι με τους μεγάλους πολέμους κατά των Περσών, του Αντίοχου και του Πόντιου Μιθριδάτη που αντιστεκόταν σθεναρά στην υπεροχή τους και η Κρήτη δεν ήταν στα επεκτατικά τους σχέδια προς το παρόν. Γνώριζαν εξάλλου πως οι Κρητικοί τοξότες ήταν σκληροί πολεμιστές και ονομαστοί για την ανδρεία τους και δεν αποφάσιζαν να τα βάλουν με τους απογόνους του Μίνωα και του Τάλου.
(Ο Τάλως είναι ο μυθικός φύλακας της Κρήτης. Ένας πελώριος ανθρωπόμορφος, με σώμα καμωμένο από χαλκό).
Στο παρελθόν έστειλαν πρεσβείες κατά διαστήματα στην Κρήτη ζητώντας την απελευθέρωση των αιχμαλώτων Ρωμαίων από τους διάφορους πολέμους που λάμβαναν μέρος οι Κρήτες μισθοφόροι, όπως τον Κόιντο Φάβιο. Η Γόρτυνα μόνο δέχτηκε ενώ οι άλλες πόλεις αρνήθηκαν θεωρώντας ταπεινωτική την αξίωση.
Η Ρώμη άρχισε να εκνευρίζεται με τους Κρήτες και να τους μέμφεται με την αιτιολογία πως έστειλαν πολλούς μισθοφόρους στο πλευρό του Περσέα ή του Μιθριδάτη εναντίον τους κι εκείνοι εύρισκαν δικαιολογίες πως έστειλαν και στη Ρώμη μισθοφόρους αλλά η Συγκλητικοί δεν τους δέχονταν με την πρόφαση να ανακαλέσουν τους μισθοφόρους τους από τα αντίπαλα μέτωπα.
Έτσι ο κλοιός γύρω από την χώρα του Μίνωα στένευε ώσπου ήρθε η αφορμή. Οι Κρήτες είχαν συμμαχήσει με τους τρομερούς πειρατές Κίλικες που κούρσευαν τα Ρωμαϊκά πλοία.
Οι Κίλικες συνελάμβαναν επιφανείς Ρωμαίους ζητώντας αδρά λύτρα, εμπόδιζαν δε το εμπόριο και την εισροή σιτηρών στην Ρώμη που απειλείτο με λιμό. Τους επέτρεπαν να κρύβονται λιμενίζοντας τα πειρατικά πλοία τους στους απόκρημνους όρμους και στα παράλια του νησιού και οι Ρωμαίοι έξαλλοι με την συμπεριφορά των Κρητών στέλνουν πρεσβεία στην Κρήτη ζητώντας να διώξουν τους Κίλικες.
Οι Κρητικοί δεν συμμορφώνονται με την απαίτηση των Ρωμαίων και γύρω στο 74 π.Χ. εκστρατεύει κατά του νησιού ο ύπατος Μάρκος Αντώνιος για να τιμωρήσει τους Κρητικούς.
Όμως δεν υπολόγισε καλά τα πράγματα γιατί έφερε στο στόλο του περισσότερες αλυσίδες για τους αιχμαλώτους σκλάβους, παρά όπλα.
Μαθαίνοντας οι Κρήτες την επικείμενη εκστρατεία εναντίον τους καλούν τους μισθοφόρους τους από όλα τα μέρη που πολεμούσαν κι εκείνοι στο πρόσταγμα της πατρίδας ανταποκρίνονται με χαρά.
Στρατηγός ο Λασθένης από την Κνωσσό που ανέλαβε μαζί με τον Πανάρη από την Κυδωνία την άμυνα του νησιού οργανώνοντας την ναυτική εκστρατεία κατά του εχθρού.
Ο Λασθένης είχε την ευστροφία και την πολεμική δεινότητα να επιτεθεί εκείνος πριν οι Ρωμαίοι φτάσουν στην Κρήτη. Κάλεσε επίσης τους συμμάχους Κίλικες και Κάρες πειρατές να συνδράμουν στον πόλεμο. Οι Κρήτες ήταν πιο έμπειροι ναυτικοί και απίθανοι σκοπευτές πετώντας τα βέλη τους σε διπλάσια απόσταση από τους άλλους τοξότες πετυχαίνοντας τον στόχο τους. Από την παιδική ηλικία έμαθαν να ιππεύουν να εκπαιδεύονται στα όπλα και μεγαλώνοντας αρμένιζαν μεσοπέλαγα σαν μισθοφόροι σε ξένους τόπους.
Ο Λασθένης με τα Κρητικά πλοία πρόλαβε τον Μάρκο Αντώνιο ανάμεσα στο Ηράκλειο και στην νήσο Ντία και οι πολεμιστές του κατατρόπωσαν τα Ρωμαϊκά πλοία βυθίζοντας τα περισσότερα και συλλαμβάνοντας αιχμαλώτους τα πληρώματα.
Βλέπετε τα Κρητικά καράβια ήταν μικρότερα, μακρόστενα και πιο ευκίνητα από τα τεράστια δυσκίνητα Ρωμαϊκά. Κι οι Κρήτες ήξεραν καλά να πολεμούν στη θάλασσα, πετώντας τα πύρινα βέλη τους και κατακαίοντας τα εχθρικά πλοία.
Μόνο εννέα ρωμαϊκά πλοία γλύτωσαν από την κόλαση της φωτιάς. Εκατόν σαράντα πλοία έγιναν παρανάλωμα του πυρός, ενώ οι Κρητικοί έχασαν συνολικά τέσσερα καράβια σε όλη την εκστρατεία.
Υποχρέωσαν δε τον Μάρκο Αντώνιο να υπογράψει συνθήκη με επαχθείς όρους για την Ρώμη. Εκείνος επιστρέφει στην Ρώμη ηττημένος όπου οι Ρωμαίοι του δίδουν ειρωνικά τον τίτλο του ‘’Κρητικού’’ και μετά λίγο καιρό πεθαίνει ντροπιασμένος.
Σε όλο το νησί γίνονται θυσίες στους Θεούς και μεγάλες γιορτές. Ο Λασθένης ο Κνώσσιος κι ο Πανάρης από την Κυδωνία ανακηρύσσονται αρχιστράτηγοι της Κρήτης και δαφνοστεφανώνονται με τιμές.
Ωστόσο οι Ρωμαίοι αρνήθηκαν να αποδεχθούν τους όρους της συνθήκης και οργάνωσαν αντεπίθεση.
Το 71 π.Χ. οι Κρήτες στέλνουν στην Ρώμη 30 επιφανείς πρόκριτους ως πρέσβεις για να προλάβουν την αντεπίθεση των Ρωμαίων και επισκέπτονται την Σύγκλητο.
Οι συγκλητικοί τους υποδέχονται με καλές προθέσεις μα ο συγκλητικός Λέντουλος Σπινθήρ βγάζει πύρινο λόγο, λάβρο κατά των Κρητών και πείθει και τους υπόλοιπους για τις αδικίες που έκαναν οι Κρήτες κατά των Ρωμαίων.
Οι όροι που θέτουν οι Ρωμαίοι είναι πολλοί σκληροί και άκρως ατιμωτικοί για τους Κρήτες.
Ζητούν να τους παραδώσουν όλα τα πλοία τους ακόμα και τα τετράκωπα και να δώσουν 300 ομήρους τους επιφανέστερους πρόκριτους του νησιού. Επίσης και το σπουδαιότερο, ζητούν να τους παραδοθούν ο Λασθένης και ο Πανάρης και να πληρώσουν πρόστιμο 4000 Ρωμαϊκά τάλαντα ήτοι 24.000.000 αρχαίες δρχ.
Οι Κρήτες φυσικά αρνούνται και οι Ρωμαίοι στέλνουν στρατηγό τον ύπατο Κόιντο Καικίλιο Μέτελλο κατά της Κρήτης. Ο Λασθένης έδωσε εντολές να οχυρωθούν όλες οι πόλεις των Κρητών και να προετοιμασθούν οι στρατιώτες για γενικευμένο πόλεμο.
Ο ύπατος Κόιντος Καικίλιος Μέτελλος κατάπλευσε στην ακτή της Κυδωνίας και αποβιβάστηκε με τρεις πάνοπλες λεγεώνες. Στις σφοδρές μάχες που επακολούθησαν οι Κρήτες έχασαν.
Ο Πανάρης κλείστηκε πίσω από τα τείχη της Κυδωνίας ενώ ο Λασθένης κατέφυγε στην Κνωσό, ετοιμάζοντάς την για πολιορκία. Οι πύλες της Κυδωνίας έκλεισαν ερμητικά και άρχισε η πολιορκία, αλλά ο Πανάρης δεν άντεξε τον ασφυκτικό κλοιό και παρέδωσε την πόλη στους Ρωμαίους.
Μετά την Κυδωνία οι σιδηρόφρακτες λεγεώνες του Μέτελλου προχώρησαν προς την Κνωσό, τα τείχη της οποίας ορθώνονταν μπροστά στις λεγεώνες. Ο Λασθένης μαζί με τα παλληκάρια του τόξευσε χιλιάδες πύρινα βέλη εναντίον τους. Λιθάρια και ό,τι άλλο υπήρχε μέσα στην πόλη έπεφτε πάνω στα κεφάλια των Ρωμαίων. Ο Λασθένης εμψύχωνε τους άνδρες του πάνω στα τείχη, τους φώναζε να μην δειλιάσουν και πως μέσα από τα τείχη ήταν τα σπίτια των πατέρων τους και πως γι' αυτά πολεμούσαν.
Δυστυχώς όμως, οι δυνάμεις του Μέτελλου ήταν κατά πολύ μεγαλύτερες από των Κρητών. Τα βλήματα από τις πολιορκητικές μηχανές γέμισαν την πόλη και τα τείχη δεν άντεξαν τα αλλεπάλληλα χτυπήματα. Ο Λασθένης βλέποντας πως από ώρα σε ώρα η πόλη θα έπεφτε στα χέρια των Ρωμαίων, μάζεψε μια ομάδα έμπιστων στρατιωτών, συγκέντρωσε όλους τους θησαυρούς της πόλης σε ένα σπίτι και το έβαλε φωτιά. Δεν ήθελε οτιδήποτε πολύτιμο να πέσει στα χέρια τους.
Όταν οι Ρωμαίοι μπήκαν τελικά μετά από έφοδο στην πόλη, επακολούθησε σφαγή. Οι στρατιώτες με τα ξίφη γυμνωμένα και με τα δόρατά τους, επιτέθηκαν στους Ρωμαίους που τώρα ήταν μέσα στην πόλη. Το αίμα κύλαγε ποτάμι στους δρόμους της Κνωσού. Ο Λασθένης με το ξίφος στο χέρι γεμάτο αίματα, δεν μπορούσε να βλέπει την αγαπημένη του πατρίδα να φλέγεται και να λεηλατείται από βαρβάρους. Με ένα μέρος του στρατού του άνοιξε δρόμο και βγήκε από την πόλη. Δυο χρόνια κράτησαν οι μάχες. Δυο ολόκληρα χρόνια ο Λασθένης πολεμούσε κατά των Ρωμαίων για να μην αφήσει έστω κι ένα προπύργιο της Κρήτης στα βέβηλα χέρια τους.
Η Κνωσός είχε χαθεί όπως και όλη η δυτική Κρήτη. Η μοναδική ελεύθερη γωνιά ήταν η ανατολική Κρήτη. Έτσι κατέφυγε στην Ιεράπυτνα (Ιεράπετρα) στην Ν.Α. Κρήτη. Εκεί έδωσε μια τελική μάχη με τους Ρωμαίους το 67 π.Χ., μάχη την οποία επίσης έχασε.
Ο Λασθένης, όταν καταλαβαίνει ότι δεν μπορεί να κρατήσει άλλο κι ότι εδώ στην Ιεράπυτνα θα είναι το τέλος της καταδίωξης, στέλνει μήνυμα στον Μέτελλο ότι θα παραδοθεί.
Όμως στη συνέχεια του μηνύματος του λέει ότι δεν θέλει να παραδοθεί σ’ αυτόν, αλλά στον Πομπήιο! Ο Πομπήιος είναι αρχιστράτηγος στην εκστρατεία κατά των Κιλίκων πειρατών. Στέλνει λοιπόν στον Μέτελλο τον υποστράτηγό του Οκτάβιο να εγκαταλείψει την Κρήτη, καθώς οι Κρήτες δήλωσαν σε αυτόν υποταγή, ενώ συνάμα μηνύει στους Κρήτες να μην υπακούουν πια στον Μέτελλο.
Έτσι, βάζει τους δυο Ρωμαίους στρατιωτικούς να τσακωθούν μεταξύ τους και μ’ αυτόν τον ελιγμό γλυτώνει την ατιμωτική τιμωρία εκεί στην Ρώμη και την μεταβάλει σε προσωπικό θρίαμβο.
Από κει και πέρα τα ίχνη του Λασθένη χάνονται. Δεν γνωρίζουμε με ποιον τρόπο θανατώθηκε κι αν σκοτώθηκε σε κάποια από τις μάχες. Εκείνο που γνωρίζουμε είναι πως ο Λασθένης από την Κνωσσό που πολέμησε για ολόκληρο το νησί είναι ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΗΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ!! (Διότι από ‘κει και έπειτα, οι ήρωες μας πολέμησαν σκλαβωμένοι για την λευτεριά της πατρίδος τους).
Το παντέρμο νησί μας ακολούθησε την μοίρα των σκλαβωμένων. Έγινε προτεκτοράτο της Ρώμης.
Μια Ρωμαϊκή επαρχία διοικούμενη από Ρωμαίο πραίτορα ή ανθύπατο εδρεύοντα στην Γόρτυνα η οποία έγινε πρωτεύουσα του νησιού, «ευνοηθείσα από τους Ρωμαίους δια την καλήν διαγωγή που επέδειξε», ενώ η Κνωσσός κατεστράφη, υπέστη μεγάλες φθορές διότι με αρχηγό τον στρατηγό και ναύαρχο Λασθένη αντιστάθηκε….
Στην Ιεράπετρα, στον Άγιο Νικόλαο, στη Νεάπολη, στο Ηράκλειο και στα Χανιά έχουν δοθεί οδοί με το όνομα του Λασθένη. Τιμή στον μεγάλο ήρωα που δυστυχώς πολλοί ελάχιστοι γνωρίζουμε την ιστορία του και το τι προσέφερε στο νησί μας....


Η μοριακή βιολόγος Γιασεμή Καψάλη στον Μάκη Τριανταφυλλόπουλο: "Γιατί δε...

Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021

Γιώργος Κοντογιώργης, Ο Μίκης Θεοδωράκης και το ζήτημα της ελληνικότητας. Εις μνήμη Μίκη Θεοδωράκη.

 


JOHN KOLESIDIS VIA REUTERS

Το 1973 ο Μίκης Θεοδωράκης, το ιερό τέρας για όλους εμάς την εποχή εκείνη, πραγματοποίησε μία συναυλία στο αμφιθέατρο της διεθνούς πανεπιστημιούπολης του Παρισιού. Δίπλα μου ακριβώς καθόταν ένας ιεραπόστολος της καθολικής εκκλησίας και όταν μας άκουσε να μιλάμε ελληνικά μου λέει: ”Εάν είχαμε εμείς τον Θεοδωράκη θα είχαμε κατακτήσει την Αφρική μαζί του!”.

Είναι συγκλονιστικό να το ακούει κανείς από έναν άνθρωπο που τοποθετείται στην άλλη όχθη, όταν μάλιστα γνωρίζει ποια ακριβώς είναι η αντιμετώπιση όσων εξέχουν από την ελλαδική άρχουσα τάξη. Στην περίπτωση του Μίκη εφαρμόσθηκε συχνά το αρχαίο ρητό των τυράννων «το τους υπερέχοντας στάχεις κολλούειν». 

Τον Μίκη Θεοδωράκη τον γνώρισα πραγματικά το 1992 όταν είχε κυκλοφορήσει στο Παρίσι ένα βιβλίο μου «Ελληνική Ιστορία - Histoire de la Grèce», το οποίο διαπραγματευόταν την ελληνική εξέλιξη στις σταθερές της και στη συνέχειά της από τους κρητομυκηναϊκούς χρόνους μέχρι τότε (μέχρι το 1992).

  
360p geselecteerd als afspeelkwaliteit

Με το που βρεθήκαμε κάποια στιγμή στον δρόμο μου είπε με περισσή ικανοποίηση ότι το είχε διαβάσει. Με κάλεσε να ανέβω στο σπίτι του (μέναμε πολύ κοντά στην ίδια γειτονιά) και είχαμε έναν μακρύ διάλογο για το επιχείρημα του βιβλίου. Από τότε αρχίσαμε έναν διάλογο για τα μεγάλα ζητήματα του ελληνισμού και της ανθρωπότητας, τον οποίο λυπάμαι απολογιστικά που δεν είχα την πρόνοια να κρατήσω σε μαγνητόφωνο.

Ο Μίκης Θεοδωράκης, εκτός από την αφηγηματική του ικανότητα η οποία εντυπωσιάζει, ήταν και βαθιά στοχαστικός ως φιλόσοφος. Γι′ αυτό και η τέχνη του θεωρώ ότι είναι φιλοσοφούσα τέχνη· δεν απευθύνεται απλώς στο απολαυστικό μέρος της ζωής. 

Συνεχίσαμε με αραιότερο ρυθμό και στην Ελλάδα να βρισκόμαστε και να μιλάμε, ώσπου το 1995 ο Έρικ Χομπσμπάουμ (ένας Άγγλος ιστορικός) έδωσε συνέντευξη με αφορμή το Σκοπιανό που είχε ως τίτλο «Μύθος η ελληνική συνέχεια 3000 χρόνων». Έλεγε διάφορες ανοησίες που κυριολεκτικά δεν στέκουν στη λογική της επιστήμης, όπως για παράδειγμα ότι δεν μπορεί να θεωρηθεί Έλληνας ένας Θηβαίος αγρότης ο οποίος δεν γνωρίζει Πλάτωνα και Αριστοτέλη. Ως εάν ο Άγγλος χωρικός στην χώρα του δεν μπορεί να δηλώσει Άγγλος επειδή δεν γνωρίζει Σαίξπηρ.

Εν πάση περιπτώσει, είχα προβεί στην αντίκρουση του επιχειρήματος αυτού, η οποία συγκέντρωσε τότε την ομοβροντία μιας χυδαίας επίθεσης από σύσσωμη τη λεγόμενη «Αριστερή διανόηση» –και όταν λέω χυδαία, εννοώ κυριολεκτικά χυδαία και στον τρόπο, στις εκφράσεις. Εθίγη ο μύθος, ο μέντορας των αρχών της επιστήμης και της Ιστορίας στον οποίο έθυε η διανόηση της Αριστεράς.

Σημειώνω ότι ο Νίκος Πουλαντζάς σε ένα ανέκδοτο έργο του που εξέδωσα αργότερα (Νίκος Πουλαντζάς, Κράτος, κοινωνικές τάξεις, καπιταλισμός, ιμπεριαλισμός, με εκτενή Προλεγόμενα δικά μου, Εκδόσεις Παπαζήση, 2019) γράφει για την εν λόγω Αριστερά ότι έχει τεράστιο πρόβλημα με το έθνος διότι έχει τεράστιο πρόβλημα με τον εαυτό της. Ότι είναι καθεστωτική.

Μόλις πληροφορήθηκε ο Μίκης τα συμβάντα με κάλεσε στο σπίτι του και είχαμε μία πολύ εκτενή συζήτηση. Στο τέλος μου είπε ότι πάντα ήθελε να κάνει μια παρέμβαση με βάση το επιχείρημα της δικής μου ανάλυσης για το ζήτημα του έθνους και της ελληνικής συνέχειας. Μου πρότεινε να την πραγματοποιήσουμε από κοινού.

Συνέβη τότε να είναι έτοιμο να κυκλοφορήσει το βιβλίο που άνοιξε το ζήτημα του έθνους στη μεταπολίτευση και περιείχε την αντίκρουση του Χομπσμπάουμ καθώς και άλλα συναφή θέματα, επιπλέον και τις ανοίκειες επιθέσεις που δέχθηκα. Έφερε τον τίτλο «Έθνος και Εκσυγχρονιστική Νεοτερικότητα»(Εναλλακτικές Εκδόσεις).

Του πρότεινα λοιπόν να λάβουμε αυτό ως αφετηρία. Στον χώρο του Ιανού έγινε η παρουσίαση του ανωτέρω βιβλίου, στο πλαίσιο της οποίας αναπτύχθηκε ένας εξαιρετικά ενδιαφέρων διάλογος. 

.
Ο Μίκης Θεοδωράκης μαζί με τον Γιώργο Κοντογιώργη

Το κείμενο της παρουσίασης του βιβλίου από τον Μίκη, ένα πρόσθετο κείμενό του και δύο δικά μου κείμενα για την ελληνική διανόηση στο Παρίσι στα δύο επάλληλα κύματα του εμφυλίου και της δικτατορίας αποτέλεσαν το σώμα του κοινού μας βιβλίου που φέρει τον τίτλο «Ελληνικότητα και Διανόηση»(Εκδόσεις Ιανός, 2007). 

Στην πραγματικότητα με την παρέμβασή του αυτή ο Μίκης θέλησε να δώσει το στίγμα της συνηγορίας του σε έναν διάλογο που, με αφετηρία τις πραγματικότητες του ελληνισμού, αναδείκνυε το έθνος σε φαινόμενο συστατικό της ελευθερίας, δηλαδή στο βάθος σε ανάχωμα κατά του αποκαλούμενου  «ιμπεριαλισμού» ή, ορθότερα, της «διεθνούς των αγορών». Τον ενόχλησε ιδιαίτερα το γεγονός ότι η λεγόμενη «ανανεωτική» Αριστερά ανελάμβανε εργολαβικά να στρατευθεί εναντίον της προόδου και να υπηρετήσει ως θεραπαινίδα ένα κατεξοχήν ιμπεριαλιστικό δόγμα. 

Αυτό που εντυπωσίασε ιδιαίτερα τον Μίκη, και μάλιστα συνέλαβε με πάρα πολύ παραστατικό τρόπο στο μάθημα της ελληνικής Ιστορίας ήταν η επισήμανσή μου  ότι ο ελληνισμός με τις λεγόμενες «κοινότητες» στην Τουρκοκρατία συγκροτούσε μια αδιάπτωτη συνέχεια από την απώτατη αρχαιότητα.

Οι κοινότητες αποτελούσαν την ομοθετική συνέχεια των πόλεων κρατών με το ίδιο πολιτειακό σύστημα, ως επί το πλείστον με τη μέση δημοκρατία στο οικονομικό και πολιτικό πεδίο και με τις ίδιες αρχές, όπως εναρμονίσθηκαν σταδιακά την περίοδο της οικουμένης. Αυτές οι θεμέλιες κοινωνίες των Ελλήνων ήσαν η αιτιακή βάση του ελληνικού ταυτοτικού ιδιώματος και πολιτισμού.

Κατάλαβε δηλαδή ότι ουσιαστικά η συγκρότηση του νεοελληνικού απολυταρχικού/δεσποτικού κράτους μετέβαλε τον ελληνισμό που έως τότε σταδιοδρομούσε ως έθνος με όρους κοσμοσυστήματος σε προσάρτημα της δεσποτικής Δύσης και, το χειρότερο, τον επανέφερε εξ επόψεως εξέλιξης στους προ-σολώνειους χρόνους.

Ο Μίκης αντελήφθη μέσα από την ανάγνωση της «Ελληνικής Ιστορίας»/ Histoire de la Grèce ότι η εξαναγκαστική προσομοίωση της ελληνικής κοινωνίας με το φεουδαλικό ιδιώνυμο της Δύσης είναι το πρόβλημα για τη νεοελληνική πραγματικότητα του κράτους έθνους και, βεβαίως, το κεντρικό πρόβλημα με το οποίο δεν μπορεί να συμβιβαστεί η Αριστερά.

Έχει σημασία να αναφέρω ένα μικρό απόσπασμα αυτής της συνάντησης του Μίκη με τον εαυτό του και τη φιλοσοφία που έχει για τον ελληνικό κόσμο όπως την παρουσίασε στις σελίδες του κοινού μας βιβλίου και είναι ένα ψυχογράφημα του ιδίου:

«…Στα 1954 βρέθηκα στο Παρίσι για να σπουδάσω σε βάθος τη μοναδική κατάκτηση των Ευρωπαίων στον τομέα της τέχνης, τη συμφωνική μουσική. Για έναν Έλληνα όπως εγώ, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορούσε να υπάρξει μεγαλύτερη πρόκληση και δοκιμασία.

Γιατί κινδύνευα να πνιγώ είτε να αφομοιωθώ, όπως οι περισσότεροι νέοι συνθέτες που προέρχονταν από χώρες της περιφέρειας, μέσα στη μεγάλη θάλασσα της ευρωπαϊκής μουσικής τέχνης.

Γι’ αυτόν τον λόγο έπρεπε να μεγαλώσει μέσα μου και να ατσαλωθεί η πίστη μου στην ελληνικότητα, γνωρίζοντας ότι μονάχα έτσι θα κατόρθωνα να διατηρήσω την ιδιαιτερότητά μου ως Έλληνας με το διαχρονικό βάρος και σημασία αυτής της έννοιας προκειμένου να προβάλλω ακόμα και μέσα από τα τόσο ισχυρά ευρωπαϊκά ηχητικά υλικά την ουσία της ελληνικότητας».

Κι αφού εξηγεί πως γέμιζε τους πνεύμονές του και οικοδομούσε τις αντιστάσεις του απέναντι σε θεωρίες που υιοθετούσε κυρίως η Αριστερά των Φαλμεράγιερ, Χομπσμπάουμ και Ζαχαριάδη, καταλήγει:

«… Τότε, σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές, διάβασα το πρώτο βιβλίο του Γιώργου Κοντογιώργη, το Ελληνική Ιστορία - Histoire de la Grèce στα γαλλικά, και στη συνέχεια γνώρισα τον ίδιο προσωπικά στο Παρίσι. Και ομολογώ ότι έκτοτε το ταξίδι μου έγινε ευκολότερο καθώς ο ήλιος της βεβαιότητας έσβηνε σιγά-σιγά τις μαυρίλες που μας σκέπαζαν και που δυστυχώς μας απειλούν ακόμα με τον σκοταδισμό τους και σήμερα».

Αναφέρει και αναλύει ακριβώς αυτήν την ταύτισή του όχι με τον Κοντογιώργη, αλλά με ένα επιχείρημα το οποίο είναι απολύτως οφθαλμοφανές γιατί βασίζεται στις πηγές και έχει να κάνει με την καθαρότητα της έννοιας ελληνικότητα.

Αυτή η αντίστιξη της ελληνικότητας και της ελλαδικής κρατικής ιδεολογίας οδήγησε τα βήματά του σε μία εντυπωσιακή, αν θέλετε, προσέγγιση του ελληνικού προβλήματος. Στον πυρήνα του σημερινού ελληνικού προβλήματος. 

Στο κλίμα αυτό, ο Μίκης συνειδητοποίησε ότι η άρνηση της ελληνικής συνέχειας έχει να κάνει με την άρνηση της προόδου. Διότι άλλο είναι η δυτική δεσποτική/φεουδαλική πραγματικότητα και άλλο η ελληνική ανθρωποκεντρική οικουμένη, η οποία, μόνο αυτή, διδάσκει τη διαχρονική εξέλιξη της ανθρώπινης κατάστασης εν ελευθερία, δηλαδή με πρόσημο την πρόοδο εν δημοκρατία.

Το ερώτημα που θέτει ο Μίκης είναι ακριβώς αυτό: τι είναι εκείνο που κάνει την Αριστερά να αρνείται τον εαυτό της, να αρνείται την ταυτότητά της, να αρνείται την ίδια την ιστορική της μήτρα, να βλέπει τον εαυτό της μέσα από τους αντικατοπτρισμούς του άλλου;

Το συμπέρασμά του είναι ότι έχει βαθιά αντιδραστικά αντανακλαστικά, τα οποία ανάγονται στις ιδεολογικές δουλείες του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Ακριβώς αυτό είναι το κεντρικό πρόβλημα του ελληνισμού σήμερα, το οποίο διέκρινε ότι ήταν διάχυτο σε όλο το ελληνικό πολιτικό φάσμα με προέχουσα τη διανόηση.

Εν πάση περιπτώσει, θέλω να επανέλθω εν κατακλείδι σε μία επισήμανση που διατύπωσα στην αρχή του λόγου μου, την οποία θεωρώ κρίσιμη για την κατανόηση του Μίκη.

Η τέχνη του είναι, όπως και η σκέψη του, φιλοσοφούσα. Ο Μίκης, όταν οι άλλοι παρακολουθούσαν τις αποφάσεις του με αφετηρία τις κομματικές τους οριοθετήσεις, εκινείτο με μέτρο το βάθος των πραγμάτων, με πρόσημο το εθνικό και μέτρο την πρόοδο.

Ο Μίκης έφερε τους μεγάλους της ποίησης και το Βυζάντιο στη ζωή μας!

 

Έβγαλε κυριολεκτικά την ποίηση από το μαυσωλείο και το Βυζάντιο από την εκκλησία και τα κατέθεσε ως κοινό κτήμα πάνω στο οποίο όφειλε να οικοδομηθεί το ελληνικό πολιτισμικό παράδειγμα στον διάλογό του με τη Δύση και τον κόσμο.

Τούτο όμως δεν είναι εφικτό χωρίς να αντλήσει κανείς από τη μεγάλη δεξαμενή της ελληνικής κοσμοσυστημικής παγκοσμιότητας. Το να μηρυκάζει κανείς αμάσητες τις ιδεολογικές παλινωδίες της Δύσης, το να υιοθετεί τις περί Βυζαντίου απόψεις της δυτικής ταξινομίας, τις οποίες η Δύση οικοδόμησε για να αρνηθεί την ελληνική συνέχεια και να παρεμβληθεί η ίδια ως γέφυρα της αρχαιότητας με τη νεοτερικότητα, σημαίνει ότι αρνείται ουσιαστικά την έννοια και της Αριστεράς, αλλά κυρίως την έννοια της προόδου.

Ο Μίκης είχε πεισθεί ότι ο Έλληνας όφειλε να τα βρει με τον εαυτό του και μάλιστα ότι η πρόοδος της ανθρωπότητας σήμερα συμβαδίζει με τη σημειολογία της εξέλιξης που διδάσκει ο ελληνικός κόσμος από την αρχαιότητα έως και την Τουρκοκρατία.

Γνώριζε καλά ότι ο ελληνικός πολιτισμός στο σύνολό του διατηρεί ατόφια την επικαιρότητά του και εμπνέει την εποχή μας υπό το πρίσμα του μέλλοντος της προόδου. Αν το έργο του κατέκτησε τον πλανήτη και συγκέντρωσε τον σεβασμό όλων οφείλεται ακριβώς στο ότι εγγράφεται ως ομοθετική προέκταση της ανθρωποκεντρικής οικουμενικότητας του ελληνικού παραδείγματος. 

Λέγεται συχνά ότι ο Μίκης υπήρξε αντιφατικός στην πολιτική του πράξη. Θα έλεγα ότι η αντιφατικότητά του οφείλει να αναζητηθεί στους άλλους, στις διαφορετικές αφετηρίες που υπαγόρευαν τις αποφάσεις του.

Οι κριτές του διέκριναν σ’αυτόν την αποστασία από την κομματική τους ορθοταξία ή ιδιοτέλεια, τη στιγμή που ο Μίκης διέκρινε στις επιλογές του το συμφέρον της κοινωνίας και του έθνους. Είναι οι ίδιοι αυτοί που τώρα που έφυγε σπεύδουν να τον περιβάλλουν με πλήθος εγκωμίων για να επενδύσουν στην φήμη του, ενώ λίγο πριν δεν δίσταζαν να τον περιλούσουν με δακρυγόνα και να καταστείλουν τις ιδέες του. 

Εν ολίγοις ο Μίκης υπήρξε συγχρόνως ένας συνεπής και ασυμβίβαστος αγωνιστής, ένας στοχαστής του βάθους των πραγμάτων και ένας απαράμιλλος δημιουργός. Ο στοχασμός του οδηγούσε την πράξη του και τα δύο μαζί το δρόμο της δημιουργίας. Κοινός παρονομαστής της ενότητάς τους η ελληνικότητα ως πρόταση ζωής και ως πολιτισμός, ο λαός ως χρέος δικαιοσύνης και ελευθερίας, η ανθρωπότητα ως πρόοδος.

Κατά τούτο, η μοναδικότητα του Μίκη έγκειται στο ότι μια μεγάλη μουσική δημιουργία εφάμιλλη αν όχι ανώτερη των μεγάλων του κόσμου έγινε κτήμα του λαού και των αγώνων του. Οι μεγάλοι μουσικοί δημιουργοί που γνωρίζουμε ήσαν συνήθως τρόφιμοι της αυλικής δεσποτείας.

***

 

Ο Γιώργος Κοντογιώργης είναι ομ.καθηγητής και πρώην πρύτανης
του Παντείου Πανεπιστημίου.

Δέκα διαμάντια του Μίκη Θεοδωράκη