Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2021

Εικόνες και σκίτσα που εκφράζουν ή σαρκάζουν αισθήματα και καταστάσεις
















Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε














Ελάχιστα είναι γνωστά για τον Ιάπωνα καλλιτέχνη που αποκαλεί τον εαυτό του Avogadro. Τα μόνα πράγματα που είμαστε σε θέση να ξέρουμε για τον εν λόγω καλλιτέχνη είναι πως του αρέσει η χημεία και ότι η φωτογραφία προφίλ του είναι ένα πορτραίτο του Ιταλού επιστήμονα Αμεντέο Αβογκάντρο. 

Βέβαια, τα έργα του δεν έχουν καμία σχέση με τις κουραστικές και δυσνόητες χημικές ενώσεις. Τα έργα του αποτελούνται από έντονες και ζωντανές αναπαραστάσεις που απεικονίζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα με έναν ιδιαίτερο κατανοητό τρόπο. Τα περισσότερα ίσως εκ των συναισθημάτων τα οποία περιγράφει μάλλον είναι πολύ δύσκολο να εκφραστούν με λόγια και αυτό ακριβώς είναι που καθιστά τα έργα του αυτά ιδιαίτερα και μοναδικά. 

Δείτε παρακάτω 20 από τα πιο εντυπωσιακά έργα του καλλιτέχνη:


Όταν προσπαθείς να διατηρήσεις κάτι που πρέπει να μείνει στο παρελθόν 

Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 2 

Όταν τα φτερά σου δεν μπορούν να σε κουβαλάνε άλλο 




Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 3 Σιωπή 


Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 4 

Μερικές φορές θες απλά να απλωθείς σαν βούτυρο στο κρεβάτι 



Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 5 Εξαντλημένος 



Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 6 Επανεφευρίσκοντας τον εαυτό μας 


Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 7

Ο χρόνος είναι αμείλικτος 



Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 8 

Είμαι μια χαρά! 



Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 9 Ανυπόφορα εύθραυστοι 


Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 10 

Όταν δεν έχουμε άλλη ενέργεια 



Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 11 

Όταν έχουμε κολλήσει 



Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 12 

Όταν κλειδώνουμε την καρδιά μας 



Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 13Χρόνος 


Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 14 

Τόσες πολλές λέξεις 


Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 15 Απάθεια 


Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 16 

Το τραύμα μου και εγώ 



Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 17

 Όταν συναντιώνται οι ματιές 



Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 18

Όταν νιώθουμε ότι η δουλειά ρουφάει όλη μας την ενέργεια 


Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 19 Νιώθουμε ευτυχισμένοι και πετυχημένοι μόνο στο διαδίκτυο 


Καλλιτέχνης ζωγραφίζει συναισθήματα που όλοι έχουμε αισθανθεί αλλά δεν μπορούμε να περιγράψουμε - Εικόνα 20 

Κενό στην εκπαίδευση 



 

Πέμπτη 16 Σεπτεμβρίου 2021

Ο παραιτηθείς καθηγητής Νομικής Κώστας Βαθιώτης για την ψευδαίσθηση δικαστικής δικαίωσης προσφυγών κατά της υγειονομικής δικτατορίας

 


Δημοσκοπήσεις Ρωσία: Οι νοσταλγοί της Σοβιετικής Ένωσης υπερισχύουν των φιλελεύθερων μεταρρυθμιστών...

 

Η τελευταία δημοσκόπηση του “ανεξάρτητου” κέντρου Levada-Centr διαπιστώνει ξανά ότι οι νοσταλγοί της Σοβιετικής Ένωσης υπερισχύουν των φιλελεύθερων μεταρρυθμιστών.

“Όσο υπάρχει κράτος δεν υπάρχει ελευθερία. Όταν υπάρχει ελευθερία, δεν υπάρχει κράτος”.
              Βλαντίμιρ Ιλίτς Ουλιάνοφ, γνωστός ως Λένιν

Ρωσία, το μεγάλο μυστήριο. Τριάντα χρόνια έχουν περάσει από τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης και του σοσιαλιστικού μοντέλου διακυβέρνησης που “αποξένωνε” τη χώρα από τον υπόλοιπο κόσμο. Ο μέσος δυτικός νους όμως, παραμένει δύσπιστος, καχύποπτος και γεμάτος απορίες που του εξάπτουν τη φαντασία για το πώς διαβιεί ο μέσος Ρώσος. Χρόνια τώρα δημοσκόποι ερευνητικών κέντρων και αναλυτές “βασανίζονται” θέτοντας στον εαυτό τους το ίδιο ερώτημα: Πώς θέλουν οι ίδιοι οι Ρώσοι τη Ρωσία τους;

Και η απάντηση που λαμβάνουν είναι σχεδόν πάντα η ίδια. Ο μέσος Ρώσος ακόμα δεν έχει δει κάτι στις δυτικές δημοκρατίες που να τον πείσει.  

Το “ανεξάρτητο” κέντρο Levada, το οποίο έχει κατηγορηθεί για “πρακτορικές” τακτικές και διασυνδέσεις με δυτικές κυβερνήσεις από το υπουργείο Δικαιοσύνης της Ρωσίας, έδωσε στις 10 Σεπτεμβρίου στη δημοσιότητα τα ευρήματα μιας ακόμη δημοσκόπησής του για το κατά πόσο οι Ρώσοι εμπιστεύονται το πολιτικό σύστημα της χώρας τους και πώς στέκονται απέναντι στις δυτικού τύπου φιλελεύθερες δημοκρατίες.

Στην ερώτηση: “Ποιο πολιτικό σύστημα πιστεύετε ότι είναι το καλύτερο;”, μόλις το 16% απάντησε: “η δημοκρατία των κρατών της Δύσης”. To 18% των ερωτηθέντων έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στο σύστημα διακυβέρνησης του Βλαντίμιρ Πούτιν και το 49% είπε απλά και σταράτα πως “θα προτιμούσε μια διακυβέρνηση σοβιετικού τύπου, σαν αυτή που είχαν μέχρι τη δεκαετία του ‘90”.  

To 2017 σε δημοσκόπηση πάλι του κέντρου Levada το ποσοστό των Ρώσων που εξέφραζε τη λύπη του για τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης έφθανε το 58%.  Το μεγαλύτερο ποσοστό των επονομαζόμενων “νοσταλγών” της Σοβιετίας είχε καταγραφεί το 2000, όταν το 75% των Ρώσων είχε εκφράσει τη λύπη του για τη διάλυση της ΕΣΣΔ. 

Ήταν ακριβώς η χρονιά που ανήλθε στην εξουσία ο Βλαντίμιρ Πούτιν. 

Από το 2017 μέχρι σήμερα, το 49% του 2021 είναι η μεγαλύτερη ψήφος που έχει καταγραφεί ποτέ υπέρ μιας κυβέρνησης σοβιετικού τύπου στη Ρωσία. 

Και το “ανεξάρτητο” κέντρο Levada διενεργεί με συνέπεια την ίδια δημοσκόπηση από το 1996.

Η τάση της αυξανόμενης νοσταλγίας για τη Σοβιετική Ένωση είναι όλο και πιο αισθητή, δήλωνε το 2007 η κοινωνιολόγος Καρίνα Πιπία του Levada-Centr, η οποία εκτιμούσε ότι αφορμή για την ενίσχυση αυτών των διαθέσεων, υπήρξε η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος.

 “Ο κόσμος εξηγεί τη νοσταλγία του για τη Σοβιετική Ένωση επικαλούμενος κυρίως ανορθολογικές αντιλήψεις που έχει για την ισχυρή οικονομία και την ευημερία της εποχής εκείνης, ξεχνώντας τις ελλείψεις και τα κουπόνια που υπήρχαν, και με βάση τις αυξανόμενες ανησυχίες που έχει σήμερα για τα ζητήματα της ευημερίας”,

 πιστεύει η Καρίνα Πιπία.

Η στήριξη των Ρώσων πολιτών στο υφιστάμενο πολιτικό σύστημα δείχνει σήμερα χαμηλή, αλλά ισοδύναμη με τον μέσο όρο που καταγράφηκε την τελευταία δεκαετία και πάνω από τα μονοψήφια στοιχεία που καταγράφηκαν, όταν το Levada άρχισε να κάνει αυτήν την έρευνα. 

Αντίθετα, ο αριθμός εκείνων που θα προέκριναν μια δημοκρατία δυτικού τύπου έχει υποχωρήσει σημαντικά την ίδια περίοδο, από το περίπου 30% στα τέλη της δεκαετίας του ’90 στο 18% σήμερα!...

Σύμφωνα με τον καθηγητή Ρωσικής και Σοβιετικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο της Οτάβας του Καναδά, Πολ Ρόμπινσον, υπάρχει μια δημογραφική εξήγηση για τα ευρήματα της τελευταίας δημοσκόπησης του κέντρου Levada που εδρεύει στη Μόσχα. 

“Οι άνθρωποι μιας προχωρημένης ηλικίας είθισται να νοσταλγούν τα χαμένα τους κομμουνιστικά νιάτα, ενώ οι νεότεροι είναι περισσότερο φιλοδυτικοί και υπέρ των μεταρρυθμίσεων ”,

 αναφέρει ο Καναδός καθηγητής και εκδότης του ιστολογίου, Irrussianality.

Σύμφωνα με τη δημοσκόπηση της Levada, μόνο το 30% των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών υποστηρίζει την επιστροφή στη σοβιετική κυριαρχία, σε σύγκριση με το 62% των ατόμων ηλικίας 55 ετών και άνω. Αντίθετα, το 32% των νέων προτιμά τη δυτική δημοκρατία και μόνο το 9% των πιο ηλικιωμένων συμπατριωτών τους επιθυμεί το ίδιο. 

“Αν κλίνετε θετικά προς τις φιλοδυτικές δημοκρατίες, μπορείτε να παρηγορηθείτε από αυτά τα στατιστικά και να φανταστείτε ότι, καθώς θα μεγαλώνει η νεότερη γενιά, η Ρωσία στο σύνολό της θα μοιάζει περισσότερο με εσάς”, λέει ο Πολ ΡόμπινσονΉ μήπως όχι;  

Η αλήθεια είναι, επισημαίνει ο Καναδός, ότι οι 55άρηδες του σήμερα που νοσταλγούν τη Σοβιετική Ένωση και είναι επιφυλακτικοί με τη Δύση, είναι οι ίδιοι που πριν από 30 χρόνια είχαν βγει στους δρόμους κατά του κομμουνιστικού κόμματος της Σοβιετικής Ένωσης και υπέρ του Μπορίς Γέλτσιν.

 Είναι οι ίδιοι που τον Δεκέμβριο του 1993 ενέκριναν το νέο σύνταγμα του Γέλτσιν και περίπου το 30% εξ αυτών είχε ρίξει την ψήφο τους σε φιλελεύθερα κόμματα, όπως το “Επιλογή για τη Ρωσία” του Γεγκόρ Γκαϊντάρ, το “Γιαμπλόκο” του Γκριγκόρι Γιαβλίνσκι ή το “Ρωσικό Δημοκρατικό Μεταρρυθμιστικό Κίνημα” του Ανατόλι Σομπτσάκ. Σήμερα, οι διάφορες φιλελεύθερες φατρίες της Ρωσίας είναι ζήτημα αν μπορούν να συγκεντρώσουν μόλις 5% αναμεταξύ τους.

“Ως εκ τούτου βλέπουμε τους πρώην εχθρούς του σοσιαλισμού να είναι σήμερα οι νοσταλγοί του συστήματος που είχαν μισήσει, γιατί κάπου στην πορεία η καθημερινότητα τους προσγείωσε. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι δεν θα συμβεί το ίδιο με τη σημερινή ρωσική νεολαία, η οποία σε κάθε περίπτωση είναι εξίσου πιθανό να θέλει μια σοβιετική κυβέρνηση όσο μια δυτική δημοκρατία”, εκτιμά ο Πολ Ρόμπινσον.

Εν ολίγοις, οι Ρώσοι στο σύνολό τους δεν τρελαίνονται για το σύστημα διακυβέρνησής τους σήμερα, αλλά όταν κοιτούν τη Δύση, δεν βλέπουν κάτι αξιόλογο προς μίμηση. Τουναντίον το απορρίπτουν… γελώντας και στρέφονται στο μόνο άλλο δοκιμασμένο μοντέλο που γνωρίζουν – τη Σοβιετική Ένωση.

Τι μας λένε όλα αυτά; Η Δύση διατηρεί την εικόνα του καταπιεσμένου, μη δημοκρατικού  Ρώσου ενώ ο Ρώσος που ξέρει ότι το σύστημά του δεν τον ικανοποιεί, βλέπει κάτι περισσότερο: αυτά που ισχύουν στις ΗΠΑ και την ΕΕ δεν είναι λύση”, γράφει ο Πολ Ρόμπινσον και καταλήγει: 

“Αυτό μπορεί να σοκάρει κάποιους δυτικούς πολιτικούς και αναλυτές που πιστεύουν ότι το μέλλον και η βούληση του λαού δείχνουν μόνο προς τη δική τους κατεύθυνση”.

Μίκης Θεοδωράκης: Καταγγελία αντικομμουνισμού-αντισταλινισμού

Καταγγελία αντικομμουνισμού-αντισταλινισμού προς την εφημερίδα "Τα Νέα" 26.8.2017


 "Με τρομάζει η αντικομμουνιστική υστερία που κατακλύζει την εφημερίδα σας.
Ως νέος κομμουνιστής είχα την τιμή να παλέψω μέσα απ' τις γραμμές του ΕΑΜ για την κατάκτηση της Ελευθερίας. Αργότερα, την εποχή της χούντας, μέσα από το Πατριωτικό Μέτωπο για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας.


Όμως για την πάντοτε ενιαία εθνικοφροσύνη και για εσάς που την εκπροσωπείτε μαζί με τα υπόλοιπα ΜΜΕ δεν έχουν καμιά σημασία οι όποιες πράξεις με αριστερό πρόσημο, ακόμα και οι πιο σημαντικές, όσο και αν αυτές βοηθούν και τιμούν την πατρίδα και το λαό μας.
Ακόμα και την αναγνωρισμένη από εχθρούς και φίλους, ντόπιους και ξένους προσφορά μας στην ανάδειξη του νεοελληνικού πολιτισμού, την αγνοείτε επιδεικτικά.


Το μόνο που μετράει για σας είναι η ήττα μας στον Εμφύλιο και η ενόχλησή σας γιατί η ιδεολογία της Αριστεράς εξακολουθεί να υπάρχει, να δρα και να επιδρά ύστερα από τόσους και τόσους διωγμούς.

Εντάξει λοιπόν! Νικηθήκαμε και μπήκαμε στην γωνία! Τι άλλο θέλετε από εμάς εσείς οι νικητές και ξύνετε τις πληγές μας; Με το αίμα το δικό μας που συνέβαλε αποφασιστικά στην κατάκτηση της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας τα πήρατε όλα! Κράτος, Κυβέρνηση, Παιδεία, Πολιτισμό, Στρατό, Αστυνομία, Τράπεζες, Τύπο, Τηλεοράσεις.

Εμείς μείναμε στην γωνία, ουσιαστικά και πάλι (όπως στον Εμφύλιο) πολίτες β' κατηγορίας.

Και από τον Στάλιν δεν θυμάστε παρά μόνο "τα εγκλήματά του.".. Το μόνο που δεν άκουσα γι' αυτόν είναι ότι με το πρωινό του έτρωγε τηγανητό ανθρώπινο κρέας.
Για εκείνο τον Στάλιν, τον Αρχιστράτηγο του Κόκκινου Στρατού με τις νίκες στο Στάλινγκραντ, στη Μόσχα, στο Λένινγκραντ και στο Βερολίνο, δεν έχετε τίποτα να πείτε;
Αν έλειπε ο Κόκκινος Στρατός και ο Στάλιν, τι θα είχαμε σήμερα;

* Τσε Γεβάρα: "Ασπάστηκα τον Κομμουνισμό εξαιτίας του Στάλιν"
https://antilogoshanion.blogspot.com/2018/03/blog-post.html


«Ασπάστηκα τον κομμουνισμό εξαιτίας του Στάλιν»«Ασπάστηκα τον κομμουνισμό εξαιτίας του Στάλιν»
«Ασπάστηκα τον κομμουνισμό εξαιτίας του Στάλιν»
Άραγε το σκεφτήκατε; Ποιος θα εμπόδιζε τον Χίτλερ να γεμίσει την υφήλιο με χιλιάδες Αουσβιτς; Φαντάζεστε την Ελλάδα γεμάτη με στρατόπεδα εξόντωσης;
Εκεί πάνω στην Ευρώπη και ειδικά στα ρατσιστικά κράτη, ξέρω γιατί πονάνε και τα βάζουνε με τον Στάλιν και τον κομμουνισμό. Γιατί νίκησε κατά κράτος τον πολυαγαπημένο τους Φύρερ.
Τον Αδόλφο Χίτλερ! Ομως εσείς εδώ, τι λόγο έχετε;
Εσείς τους κομμουνιστές τους σκοτώνατε σαν μύγες. Με τις συμμορίες τύπου Σούρλα και Βρεττάκου. Με τα στρατοδικεία και τις εκτελέσεις 16.000, νέων κυρίως κομμουνιστών. Αγοριών και κοριτσιών. Με τα Μακρονήσια όπου μαρτύρησαν 100.000 Ελληνες κομμουνιστές. Με τα σφαγεία της Ασφάλειας, όπου βασανίστηκαν με τις πιο φρικαλέες μεθόδους χιλιάδες κομμουνιστές και κομμουνίστριες. Τι είμαστε λοιπόν όλοι εμείς, εγκληματίες ή θύματα; Και γιατί παλεύαμε;
Δεν αγωνιζόμασταν τάχα για την Ελλάδα και τον Ελληνικό Λαό; Μήπως μέσα από τις γραμμές μας ξεπήδησαν ο θρόνος, οι παρακρατικές οργανώσεις που σκότωσαν τον Λαμπράκη και η Χούντα;
Για να μην αναφερθώ στους συνεργάτες των ξένων κατακτητών που πάνω τους στηρίχτηκε η Αμερικανοκρατία που ζει και βασιλεύει μεταμφιεσμένη σε Μνημόνια και Τρόικες που μας έχουν οδηγήσει στο χείλος της εθνικής καταστροφής.
Πιστεύω ότι εύκολα μπορείτε να κατανοήσετε το θυμό μου, γιατί για μένα όπως και για χιλιάδες άλλους, η στράτευση και οι αγώνες μας κάτω από την Κόκκινη Σημαία αποτελεί την ιερότερη περίοδο της ζωής μας, που είχε ένα και μόνο στόχο, να κάνει τον Λαό μας ελεύθερο, ανεξάρτητο και ευτυχισμένο".
Αθήνα, 26.8.2017
Μίκης Θεοδωράκης
Επιστολή προς την εφημερίδα "Τα Νέα"

Τετάρτη 15 Σεπτεμβρίου 2021

Νίκος Καρούζος και καπιταλιστική παλινόρθωση της ΕΣΣΔ: Το θέμα δεν είναι η ανάπτυξις σοσιαλιστικής ιδεολογίας αλλά σοσιαλιστικής ψυχολογίας...

«Το θέμα δεν είναι η ανάπτυξις σοσιαλιστικής ιδεολογίας
(αυτό είναι εύκολο)

το θέμα είναι η ανάπτυξις σοσιαλιστικής ψυχολογίας
(αλλ’ αυτό είναι δύσκολο)»!

 Νίκος Καρούζος*


Νίκος Καρούζος : ο επαναστάτης, ο άνθρωπος με χιούμορ και ο ρομαντικός επίλογος

Ο επαναστάτης

*Σε μια από τις τελευταίες του συνεντεύξεις αναφερόταν στην κατάρρευση των καθεστώτων του «υπαρκτού σοσιαλισμού» που συντελούνταν εκείνο τον καιρό, επιμένοντας ο ίδιος στη σοσιαλιστική προοπτική:

«Για να δούμε τι θα προκύψει. Η πλευρά της Ιστορίας που είναι ο ακροβάτης, η επανάσταση, θα σταθεί στο σχοινί ή θα πέσει; Γιατί, αν πέσει, θα έχουμε την πλήρη παλινόρθωση του καπιταλισμού σε όλη τη Σοβιετική Ενωση και την Κίνα, γιατί σε χώρες όπως η Ανατολική Γερμανία η παλινόρθωση έχει ήδη συντελεστεί. Αν λοιπόν σταθεί ο ακροβάτης, είναι πολύ πιθανό ο άνθρωπος να φτάσει στην αταξική κοινωνία, αφού φυσικά φτάσει μέσα από τη συνείδησή του σ’ αυτή την κοινωνία. Χρειάζεται η από μέσα ανύψωση του ανθρώπου, που θα γίνει εφικτή μόνο με τη σοσιαλιστική παιδεία που θα αφήσει τη σοσιαλιστική ηθική ν αναπτυχθεί. 

Το θέμα δεν είναι η σοσιαλιστική ιδεολογία – αυτό είναι εύκολο. Το θέμα είναι η σοσιαλιστική ψυχολογία – αυτό είναι το δύσκολο».

 

Ο άνθρωπος…με χιούμορ

Το χιούμορ, σε όλες τις διαβαθμίσεις και τις ποικιλίες του, είναι ένα ακόμη όπλο που θα χρησιμοποιήσει ο Νίκος Καρούζος στον διαρκή αγώνα του εναντίον της υπαρξιακής απόγνωσης αλλά συχνά και εναντίον της απαράδεκτης πολιτικής και πνευματικής οργάνωσης της κοινωνίας μας.

Διαβάζουμε ενδεικτικά στο ποίημα «Κοντά στον κάθε ήλιο», ένα ποίημα συγκλονιστικής ποιητικής αυτογνωσίας: «Είμαστε ακόμη στην προϊστορία του χιούμορ», γιατί, όπως θα γράψει αλλού, «Το χιούμορ είναι βραδύτητα· δεν είναι για βιαστικούς». 

Εξάλλου, ακόμη και τα πιο αγωνιώδη ερωτήματα της ύπαρξης μπορούν να αντιμετωπιστούν με το χιούμορ, ένα είδος μεταφυσικού χιούμορ, όπως διαβάζουμε στον τίτλο ενός ποιήματος: «Το σύμπαν έμοιαζε καμωμένο για να διασκεδάσω μαζί με την αιωνιότητα μόνος», «ερεβώδη αστειάκια στο στίβο της νόησης», «καταλήγω πως η μια αλήθεια είναι το χιούμορ της άλλης».

 

Ο ίδιος ομολογεί: «Εγώ, κύριοι, τη διασκεδάζω την αποτυχία μου στην ύπαρξη», «Θα συνεχίσω την ποίηση μονάχα για πλάκα», «Η ζωή μάς προτρέπει σταθερά ναν το ρίξουμε στα ανέκδοτα», «Δεν παίζω σοβαρότητα», «Η μια μου λέξη ας κοροϊδεύει πάντα την άλλη». Δεν διστάζει εξάλλου να δηλώσει «Γελοίος όσο και το γέλιο». Αν και πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη μας τη διευκρίνιση των ανθρωπολόγων ότι «Το χιούμορ και το γέλιο, αν και στενά συνδεδεμένα, δεν πρέπει να θεωρούνται αδιαχώριστα, θα ήταν λάθος να υποθέσουμε ότι το κριτήριο για το αστείο είναι το κατά πόσον προκαλεί γέλιο ή όχι. Δεν είναι απαραίτητο να μπούμε στη φυσιολογία και την ψυχολογία του γέλιου, αφού είναι γενικά αποδεκτό ότι μπορεί κανείς να εκτιμήσει ένα αστείο χωρίς να γελάσει, καθώς και ότι μπορεί να γελάει για λόγους πέραν του ότι έχει αντιληφθεί ένα αστείο».

Ο Νίκος Καρούζος διέθετε στη ζωή του «ένα δαιμονικό χιούμορ για πρόσωπα και πράγματα. Κορόιδευε το λογής κατεστημένο με καυστικά σχόλια αλλά και μια βαθύτερη χριστιανική επιείκεια». Τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά διατηρούνται και στην ποίησή του:

Ο ποιητής κύριοι περισσεύει!

Μου το ‘παν οι τσιγγάνες ένα βράδυ.

Μου το ‘χε πει κι η μάνα μου παλιότερα:

«Πρόσεξε, πρόσεξε σ’ αυτό τον κόσμο που σ’ έφερα.

Στο λέω για το καλό σου, παιδάκι μου,

CINTURATO υπάρχει μόνο PIRELLI».

Μα εγώ δεν την άκουσα.»

Μετά τα τελευταία γενέθλια της ζωής του, στις 17 Ιουλίου 1990, κλείνοντας τα 64 και μπαίνοντας στα 65, ο Νίκος Καρούζος έλεγε με χαρμόσυνο πένθος: «65 χρονών πέθαναν και οι τρεις μέγιστοι άνθρωποι: ο Ηράκλειτος, ο Ιωάννης Σεβαστιανός Μπαχ κι ο Καρλ Μαρξ».

Αν δεν αγαπάς και τους τρεις, μη διαβάσεις τα ποιήματα του Καρούζου.

 

Ρομαντικός επίλογος 

Μὴ μὲ διαβάζετε ὅταν δὲν ἔχετε
παρακολουθήσει κηδεῖες ἀγνώστων
ἢ ἔστω μνημόσυνα.
Ὅταν δὲν ἔχετε
μαντέψει τὴ δύναμη
ποὺ κάνει τὴν ἀγάπη
ἐφάμιλλη τοῦ θανάτου.
Ὅταν δὲν ἀμολήσατε ἀϊτὸ τὴν Καθαρὴ Δευτέρα
χωρὶς νὰ τὸν βασανίζετε
τραβώντας ὁλοένα τὸ σπάγγο.
Ὅταν δὲν ξέρετε πότε μύριζε τὰ λουλούδια
ὁ Νοστράδαμος.
Ὅταν δὲν πήγατε τουλάχιστο μιὰ φορὰ
στὴν Ἀποκαθήλωση.
Ὅταν δὲν ξέρετε κανέναν ὑπερσυντέλικο.
Ἂν δὲν ἀγαπᾶτε τὰ ζῶα
καὶ μάλιστα τὶς νυφίτσες.
Ἂν δὲν ἀκοῦτε τοὺς κεραυνοὺς εὐχάριστα
ὁπουδήποτε.
Ὅταν δὲν ξέρετε πῶς ὁ ὡραῖος Modigliani
τρεῖς ἡ ὥρα τὴ νύχτα μεθυσμένος
χτυποῦσε βίαια τὴν πόρτα ἑνὸς φίλου του
γυρεύοντας τὰ ποιήματα τοῦ Βιγιὸν
κι ἄρχισε νὰ διαβάζει ὦρες δυνατὰ
ἐνοχλώντας τὸ σύμπαν.
Ὅταν λέτε τὴ φύση μητέρα μας καὶ ὄχι θεία μας
Ὅταν δὲν πίνετε χαρούμενα τὸ ἀθῶο νεράκι.
Ἂν δὲν καταλάβατε πῶς ἡ Ἀνθοῦσα
εἶναι μᾶλλον ἡ ἐποχή μας.
ΠΡΟΣΟΧΗ
ΧΡΩΜΑΤΑ
Μὴ μὲ διαβάζετε
ὅταν
ἔχετε
δίκιο.
Μὴ μὲ διαβάζετε ὅταν
δὲν ἤρθατε σὲ ρήξη μὲ τὸ σῶμα…
Ὥρα νὰ πηγαίνω
δὲν ἔχω ἄλλο στῆθος.

 






.
Νίκος Καρούζος
Ελλάδα

Νίκος Καρούζος (1926-1990). Ο Νίκος Καρούζος του Δημήτρη και της Κωνσταντίνας, το γένος Πιτσάκη, γεννήθηκε στο Ναύπλιο. Ο πατέρας του ήταν δάσκαλος στρατευμένος στο Εθνικό Απελευθερωτικό Μέτωπο, διώχτηκε κατά τη διάρκεια του εμφυλίου και εξορίστηκε μετά τη συνθηκολόγηση της Βάρκιζας. Η μητέρα του ήταν κόρη ιερωμένου και δασκάλου.

 Κατά τη διάρκεια των γυμνασιακών του χρόνων ο Καρούζος έδρασε στην ΕΠΟΝ και εξορίστηκε στην Ικαρία (1947) και στη Μακρόνησο (1951), από όπου έφυγε τελικά το 1953 μετά από νευρικό κλονισμό.

 Σπούδασε νομικά και πολιτικές επιστήμες στην Αθήνα, δεν ολοκλήρωσε όμως τις σπουδές του, καθώς ήδη από το 1941 είχε στραφεί στην ποίηση. Το 1949 πραγματοποίησε την πρώτη επίσημη εμφάνισή του στο χώρο των γραμμάτων με τη δημοσίευση του ποιήματός του "Σίμων ο Κυρηναίος" στο περιοδικό "Ο Αιώνας μας". 

Η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο "Η επιστροφή του Χριστού" εκδόθηκε το 1954. Στους λογοτεχνικούς κύκλους έγινε πιο γνωστός στη δεκαετία του ’60 με τις συλλογές "Η έλαφος των άστρων", "Ο υπνόσακκος" και "Πενθήματα". 

Ακολούθησαν πολλές ακόμη συλλογές και συγκεντρωτικές εκδόσεις των ποιημάτων του ως τη συγγραφή του τελευταίου του ποιητικού έργου "Αιώρηση", γραμμένου στις 29 Αυγούστου 1990 στο νοσοκομείο Υγεία, όπου ο ποιητής νοσηλευόταν τα δύο τελευταία χρόνια της ζωής του, άρρωστος από καρκίνο. Συνεργάστηκε με τα περιοδικά όπως "Νέα Εστία", "Αθηναϊκά Γράμματα", "Ευθύνη", "Σπείρα", "Τομές", "Η Λέξη".

 Τιμήθηκε με το Β΄ Κρατικό Βραβείο Ποίησης (1963), το Βραβείο της Ομάδας των Δώδεκα (1963), 

το Α΄ Εθνικό Βραβείο Ποίησης, από κοινού με τους Τάκη Βαρβιτσιώτη και Μίλτο Σαχτούρη (1972) 

και το Α΄ Κρατικό Βραβείο Ποίησης (1988). 

Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Νίκου Καρούζου βλ. Ι. Μ. Χατζηφώτης, "Καρούζος Ν.Δ.", στη "Μεγάλη εγκυκλοπαίδεια της νεοελληνικής λογοτεχνίας", τ. 8, Αθήνα, Χάρη Πάτση, χ.χ. [1968], Αλέξανδρος Αργυρίου, "Νίκος Καρούζος", στο "Η ελληνική ποίηση· η πρώτη μεταπολεμική γενιά", Αθήνα, Σοκόλης, 1982, Αλέξης Ζήρας, "Καρούζος Νίκος", στο "Παγκόσμιο βιογραφικό λεξικό", τ. 4, Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1985, Κωστής Παπακόγκος, "Αιχμάλωτος της ελευθερίας", περιοδικό "Η λέξη", τχ. 88-89, 10-11/1989, Ελισσάβετ Λαλουδάκη, "Νίκος Καρούζος (1926-1990): Χρονολόγιο", περιοδικό "Διαβάζω", τχ. 393, 2/1999 και Αλέξης Ζήρας, "Καρούζος, Νίκος" στο "Λεξικό νεοελληνικής λογοτεχνίας", Αθήνα, Εκδόσεις Πατάκη, 2007.

(Πηγή: Αρχείο Ελλήνων Λογοτεχνών, Ε.ΚΕ.ΒΙ.)

Τρίτη 14 Σεπτεμβρίου 2021

Η "άλλη άποψη" περί Μελιγαλά 1944...

 


Γράφει ο Νίκος Μόττας 

Εδώ και πολλές δεκαετίες, κάθε Σεπτέμβρη τέτοιες μέρες, η κωμόπολη του Μελιγαλά Μεσσηνίας γίνεται το επίκεντρο ακροδεξιών, φασιστικών συναθροίσεων στις οποίες τιμούνται τα… «θύματα των κομμουνιστοσυμμοριτών». Το ακροδεξιό πολιτικό «πανηγύρι» στο Μελιγαλά κρατάει χρόνια. Από το 1953, με την ανοχή και στήριξη του αστικού πολιτικού συστήματος, ξεκίνησε στην περιοχή η τέλεση ετήσιων «εκδηλώσεων μνήμης». Η Χούντα αναβάθμισε το γεγονός προσθέτοντας επισημότητα στις φασιστοσυνάξεις του Μελιγαλά- το 1967 παραβρέθηκε ο αρχιπραξικοπηματίας Παττακός, ενώ την επόμενη χρονιά ήταν η σειρά του «αντιβασιλέα» Ζωιτάκη.

Στα χρόνια της μεταπολίτευσης, βουλευτές και στελέχη της ΝΔ, που πολιτεύονταν στην ευρύτερη περιοχή, δεν έχαναν ευκαιρία να παραστούν στις αντικομμουνιστικές εκδηλώσεις της Πηγάδας. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Αντώνη Σαμαρά που έσπευδε το 1982, ως νέος βουλευτής της ΝΔ και πνευματικό τέκνο του Ευ. Αβέρωφ, να τιμήσει τα «τους σφαγιασθέντες από τους εαμοκομμουνιστές».

Την τελευταία δεκαετία πρωταγωνιστικό ρόλο στις εκδηλώσεις έχουν οι υπόδικοι εγκληματίες της ναζιστικής Χρυσής Αυγής που μαζεύονται στο Μελιγαλά να τιμήσουν τους πολιτικούς τους προγόνους με συνθήματα τύπου «Τιμή στους χίτες και ταγματασφαλίτες»!...Παράλληλα με τις φασιστοσυνάξεις του Μελιγαλά ξεδιπλώνεται, εδώ και πολλά χρόνια, μια προσπάθεια διαστρέβλωσης της ιστορικής αλήθειας και των πραγματικών γεγονότων της εποχής εκείνης. Η προσπάθεια αυτή δεν περιορίζεται ασφαλώς μονάχα στον χοντροειδή, λυσσασμένο αντικομμουνισμό του χρυσαυγίτικου εσμού. Βασικό ρόλο στη χυδαία παραποίηση της ιστορίας παίζει η σοβαροφανής αστική ιστοριογραφία του λεγόμενου «νέου κύματος» που εκπροσωπούν καθηγητές όπως οι περίφημοι κ.κ. Μαραντζίδης και Καλύβας.

Στο πλαίσιο αυτό επιχειρείται: α) Να συκοφαντηθούν οι αγώνες του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, του ΔΣΕ και ευρύτερα το ΚΚΕ και η ταξική πάλη, β) Να αθωωθεί στην συνείδηση του λαού το αστικό πολιτικό σύστημα και οι επιλογές της εγχώριας πλουτοκρατίας και γ) Να παρουσιαστούν τα Τάγματα Ασφαλείας και οι λοιπές εγκληματικές δωσιλογικές συμμορίες δήθεν ως πατριωτικές οργανώσεις.

Με βάση τα παραπάνω, οι αναθεωρητές της Ιστορίας επιχειρούν να κάνουν το άσπρο-μαύρο αναφορικά με τα γεγονότα του Μελιγαλά. Για να το πετύχουν αυτό δε διστάζουν, ούτε λίγο ούτε πολύ, να παρουσιάσουν τη δράση των Ταγμάτων Ασφαλείας ως… άμυνα και αντίσταση πληθυσμών και οργανώσεων απέναντι στην υποτιθέμενη βία του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ! Σε ένα όργιο παραχάραξης της Ιστορίας γράφει, λόγου χάρη, ο καθ. Στάθης Καλύβας: «Η εκστρατεία δολοφονίας αμάχων που διεξήγαγε το ΕΑΜ το χειμώνα του 1943-44 δεν περιορίστηκε στην Αργολίδα. Ένα παρόμοιο κύμα δολοφονιών σάρωσε ολόκληρη την Πελοπόννησο, ενδεχομένως και ολόκληρη τη χώρα» [1]. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πολυσυζητημένος βρετανός ιστορικός Mark Mazower, ο οποίος δικαιολογεί τις θηριωδίες των Γερμανών Ναζί και των ταγματασφαλιτών ως αποτέλεσμα της… ΕΑΜικής βίας! Να τι γράφει: «η Αριστερά με τις συστηματικές δολοφονίες πολιτικών αντιπάλων της, πυροδότησε τα αντίποινα των Γερμανών και των Ταγμάτων Ασφαλείας» [2].

Τα Τάγματα Ασφαλείας, που συγκροτήθηκαν στα τέλη του 1943 από την κατοχική κυβέρνηση του Ι.Ράλλη, ήταν γέννημα της αστικής τάξης και εντάχθηκαν στους αστικούς σχεδιασμούς για την μεταπολεμική εξέλιξη της κατάστασης στη χώρα. Σκοπός τους ήταν να αποτελέσουν την οπισθοφυλακή των Γερμανών όταν αυτοί θα αποχωρούσαν, ώστε να απασχολήσουν και να φθείρουν τον ΕΛΑΣ μέχρι την έλευση των «συμμαχικών» βρετανικών δυνάμεων.

Σύμφωνα με τον ίδιο τον κατοχικό πρωθυπουργό Ράλλη «ήτο απαραιτητος ανάγκη να υπάρχουν τμήματα απολύτως εθνικιστικά, δυνάμενα να αντιπαλαίσουν κατά των καταχθονίων σκοπών του κομμουνισμού» [3]. Το ρόλο των Ταγμάτων Ασφαλείας ομολογεί και ο αρχηγός της βρετανικής αποστολής ταγματάρχης Κρις Γκουντχάουζ γράφοντας: «Ο Ράλλης έβλεπε τα Τάγματα Ασφαλείας ως μία γέφυρα διά το πέρασμα της Ελλάδος από της γερμανικής κατοχής εις την απελευθέρωσίν της υπό των συμμάχων, χωρίς να μεσολαβήσει κανένα χάος». Το σύνολο του αστικού πολιτικού συστήματος, από τους δωσίλογους Ράλληδες μέχρι τους «αντιστασιακούς» του Καϊρου Γεώργιο Παπανδρέου και Σοφ. Βενιζέλο, υπήρξε συνυπεύθυνο για τα εγκλήματα των Ταγμάτων Ασφαλείας. Δρώντας στο πλευρό των κατοχικών δυνάμεων, οι ταγματασφαλίτες έπαιρναν μέρος σε μάχες μαζί με τους Ναζί, συμμετείχαν σε μπλόκα (Καλογρέζα, Κοκκινιά κλπ.), βασάνιζαν, κρεμούσαν και εκτελούσαν πατριώτες, έκαιγαν, βίαζαν, λεηλατούσαν. Συμμετείχαν σε απάνθρωπες θηριωδίες όπως αυτές στα Καλάβρυτα, στο Δίστομο, στο Χορτιάτη.

Τα γεγονότα του Μελιγαλά έλαβαν χώρα το Σεπτέμβρη του 1944. Οι Γερμανοί είχαν ήδη αποχωρήσει από την Πελοπόννησο. Ωστόσο, οι οδηγίες της λεγόμενης κυβέρνησης «εθνικής ενότητας» και των Βρετανών προς τα Τάγματα Ασφαλείας ήταν να πολεμήσουν τον ΕΛΑΣ έως ότου φτάσουν οι πρώτες βρετανικές δυνάμεις. Εντωμεταξύ, λίγους μήνες πριν, ομάδες ταγματασφαλιτών στη Μεσσηνία επιδίδονταν σε όργια βίας και τρομοκρατίας, σκοτώνοντας αντιστασιακούς και λεηλατώντας ολόκληρα χωριά (Εφημ. «Ελεύθερη Μεσσηνία», 21/6/1944).

Μετά την απελευθέρωση της Καλαμάτας από τον ΕΛΑΣ στις 8/9/1944, ένα τμήμα ταγματασφαλιτών με επικεφαλής τον κατοχικό νομάρχη Μεσσηνίας Δ.Περρωτή κατάφερε να διαφύγει προς το Μελιγαλά. Στο δρόμο προς το Μελιγαλά, οι συνεργάτες των Ναζί δολοφόνησαν 34 άτομα (30 εκ των οποίων ήταν άμαχοι). Οι δυνάμεις του ΕΛΑΣ, αν και θα μπορούσαν εύκολα, χωρίς καμία προειδοποίηση να κατατροπώσουν τους περίπου 1000 εγκλωβισμένους στο Μελιγαλά ταγματασφαλίτες, ζήτησαν την παράδοση των Ταγμάτων Ασφαλείας ώστε να λήξουν οι συγκρούσεις. Ακολουθώντας τις οδηγίες των βρετανών και της κυβέρνησης του Καϊρου, οι Ταγματασφαλίτες αρνήθηκαν να παραδοθούν. Έπειτα από τριήμερη, σκληρή μάχη στην περιοχή του Μελιγαλά ο ΕΛΑΣ βγήκε θριαμβευτής.

Στα γεγονότα εκείνα αναφέρεται εκτενώς ο Στάθης Κανναβός, γιατρός και έπαρχος διοικητικού προσωπικού της ΠΕΕΑ (Πολιτική Επιτροπή Εθνικής Απελευθέρωσης) την εποχή εκείνη [4]:

«11 Σεπτέμβρη. Στην οχυρωμένη μ’ όλα τα μέσα της πολεμικής τέχνης από τους Γερμανούς κωμόπολη του Μελιγαλά, έχουν συγκεντρωθεί να δώσουν την αποφασιστική δολοφονική τους μάχη, οι πιο αιμασταγείς ταγματαλήτες 2 επαρχιών. Οι βάσεις Βελίκας, Καλαμάτας, Μελιγαλά, Διαβολιτσιού, Δώριου, Κοπανακιού. Αποβραδίς, οι ηρωικοί ΕΛΑΣίτες του 8ου και 9ου Συντάγματος, έχουν δέσει γύρω από το άντρο αυτό της εθνοπροδοσίας ασφυκτικό κλοιό. Εφεδροελασίτες και από τις 3 επαρχίες πλαισιώνουν κι εδώ, στις πρώτες γραμμές, τον ΕΛΑΣ, ενεργούν αναγνωρίσεις, δίνουν πληροφορίες. Και τρεις μέρες και τρεις νύχτες, από το χάραμα της 12 Σεπτέμβρη, ο μικρός κάμπος και τριγύρω τα βουνά κρατούν την ανάσα τους στο ασταμάτητο σάλαγο της φονικής σύρραξης. Για τον ΕΛΑΣ, χάρη στις Καζέρτες και στα Λίβανα, κάθε σφαίρα, είναι ακριβότερη κι από το χρυσό. Είσαι υποχρεωμένος χίλιες να σφυρίζουν στ’ αυτιά σου και ν’ απαντάς με μία. Μονάχα που διαθέτει κανόνι! Είναι μια σκέτη κάννη, ψαρεμένη από το ΕΛΑΝ στ’ απομεινάρια κάποιου ναυαγίου. Για να ψευτοσταθεί στον τόπο της, ύστερα από κάθε βολή, φορτώνεται μ’ έναν αρμακά πέτρες. Μα κι έτσι, πάλι κλοτσοπηδάει και τα φέρνει όλα γύρω της, άνω – κάτω. Και οι άντρες για σιγουριά έχουν δέσει από τη σκανδάλη της ένα καραβόσκοινο, κι αυτό τραβάνε από καμιά δεκαριά μέτρα μακριά κάθε φορά που θέλουν να πυροβολήσουν!

14 Σεπτέμβρη. Μια εγγλέζικη αποστολή έρχεται καταϊδρωμένη και ζητάει να περάσει στις γραμμές της εθνοπροδοσίας. Θα έπειθε λέει, τους αλήτες να σταματήσουν την αιματοχυσία, να παραδοθούν στον ΕΛΑΣ και να περιμένουν να κριθούν από την Κυβέρνηση. Οταν το παράλλο πρωινό, αιχμάλωτοι πια του ΕΛΑΣ, οι διπλοπουλημένοι αυτοί στους ξένους επιδρομείς “εθνικόφρονες” ρωτήθηκαν γιατί έστω και την τελευταία στιγμή δε δέχτηκαν να σταματήσουν την αιματοχυσία, η απάντησή τους ήταν και πάλι αυτή του αναίσθητου, επαγγελματία προδότη.

– Οι Εγγλέζοι μας πίεσαν να συνεχίσουμε…

Για το Μεσσηνιακό λαό για μια ακόμη τώρα φορά ενισχύονταν οι ανησυχίες του για το αύριο, ενώ οι ταγματαλήτες με τις ευλογίες τώρα γερμανών, εγγλέζων, της κυβέρνησης συνέχιζαν με πιο πολλή λύσσα, και αναισθησία το αιματοκύλισμα του λαού. Ο ΕΛΑΣ έχασε όσα σε καμιά μάχη του με τους Γερμανούς, κάπου 200 διαλεχτά παλικάρια. Οι ταγματαλήτες ως την τελευταία στιγμή, έβγαλαν από το Μπεζεστένι ομήρους τους και τους εκτελούσαν.

15 Σεπτέμβρη. Λίγο μετά το ηλιοβάρεμα, οι δολοφόνοι του Μελιγαλά, σηκώνουν από παντού λευκές σημαίες. Πετούν στα φυλάκια τα άτιμα όπλα τους και μπουλούκια – μπουλούκια, τρέχουν να κλειστούν στο Μπεζεστένι. Λίγες στιγμές πριν την παράδοσή τους, στις ανατολικές παρυφές της κωμόπολης είχε φτάσει χωρίς να προλάβει να πάρει μέρος στη μάχη το 11ο Σύνταγμα του ΕΛΑΣ μαζί με το θρυλικό καπετάνιο του Λαϊκού μας στρατού – τον Αρη Βελουχιώτη. Ο πόνος, η οργή και το αίσθημα της πιο άγριας εκδίκησης των χιλιάδων μαυροφορεμένων από τα γύρω χωριά που πλημμύρισαν την κωμόπολη ήταν ολόκληρο βουνό. Και μ’ όλα αυτά, ο πατριωτισμός και η ανθρωπιά του εθνικολαϊκού μας κινήματος δεν υστέρησε. Από την πρώτη ημέρα με τη βοήθεια του ΕΛΑΣ διώχτηκαν στα χωριά τους εκατοντάδες ανοργάνωτοι, που περιφέρονταν στην πόλη, λεηλατούσαν και προκαλούσαν ανεύθυνα. Από τις πρώτες στιγμές οι κατά τόπους οργανώσεις ξεκαθάρισαν από το Μπεζεστένι πάνω ίσως κι από χίλιους γερμανοντυμένους που υποτίθονταν ότι δε βαρύνονταν μ’ εγκλήματα και τους έστειλαν στα σπίτια τους. Από την ίδια ημέρα το Λαϊκό Συμβούλιο Αυτοδιοίκησης συνέρχονταν και με εισήγηση του υποφαινόμενου αποφάσιζε την οργάνωση συσσιτίου για τις οικογένειες των ταγματαλητών!

Και μέσα σ’ ένα τέτοιο αιμοσταγές περιβάλλον το ανθρώπινο πρόσωπο του Λαϊκού μας αγώνα, εύρισκε και πάλι την αντοχή του να εκδηλωθεί.

16 Σεπτέμβρη. Ενα μετά το άλλο τα 3 Συντάγματα του Λαϊκού Στρατού αποσύρονται από το Μελιγαλά και προχωρούν από την απάνω Τριφυλία, την Ιθώμη, την Εύα, τη Βουφράδα, σ’ ένα μέτωπο που πιάνει όλο το μάκρος του Νομού. Ολες οι δυνάμεις θα συγκλίνουν στους Γαργαλιάνους, τη μεγάλη αντάρτισσα πόλη του Μωρηά, με τους 600 αντάρτες της και τους χιλιάδες κυνηγημένους της. Εδώ έχει φωλιάσει ο αρχιδολοφόνος Στούπας και με τις ορδές του συνεχίζει και μετά την αποχώρηση των Γερμανών τις επιδρομές και τη σφαγή στα χωριά της Κάτω Τριφυλίας και της Πυλίας.

Στη σύρραξή του αυτή με τα τελευταία υπολείμματα της εθνοπροδοσίας, ο ΕΛΑΣ πληρώνει και πάλι μ’ ακριβές απώλειες. Οι δολοφόνοι του Στούπα, ηττημένοι, σκορπίζονται στις σταφίδες και στην πορεία τους προς την Πύλο αιματοκύλησαν την περιοχή, σκοτώνοντας άνανδρα, κάθε χωριάτη που δούλευε ανύποπτος στα χτήματά του. Ο αρχιπροδότης Στούπας κλείνεται στο Κάστρο της Πύλου να γλιτώσει. Μα κάποτε αποκάνει από την αντιλαϊκή λύσσα του και αυτοκτονεί.

Ετσι, στις 20 Σεπτέμβρη η Μεσσηνία είναι λεύτερη. Ο ηρωικός καπετάνιος του Εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα Αρης Βελουχιώτης προχωρεί σ’ όλο το μάκρος, από Πύλο – Μεσσήνη, Αρκαδικά σύνορα, αποχαιρετάει το λαό και με τα 3 Συντάγματα του ΕΛΑΣ τραβάει για το κέντρο του Μωρηά.

Εκεί, στα τέλη του Σεπτέμβρη, έφτανε στην Καλαμάτα και ο αντιπρόσωπος της Κυβέρνησης «Εθνικής Ενότητας» κ. Παναγ. Κανελλόπουλος. Από την πρώτη κι όλας στιγμή φάνηκε ότι μοναδική έγνοια και αγωνία της Κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου ήταν το πώς θα περιμαζέψει, θα διατηρήσει οπλισμένους και θα μεταφέρει στην Αθήνα τους ταγματαλήτες, για τη νέα αιματοχυσία που ετοίμαζε με τους Αγγλους πάτρωνές της.

 

Λαϊκές επιτροπές από όλα τα στρώματα ανεβοκατεβαίνουν κάθε μέρα στο ξενοδοχείο που στάθμευε ο Αντιπρόσωπος της κυβέρνησης, χωρίς να παίρνουν έστω μια αόριστη απάντηση για τα προβλήματα ζωής ή θανάτου, που τους πίεζαν. Κι ήταν πάλι και τότε η πρωτοβουλία και πίεση των λαϊκών οργανώσεων, που έδινε μια άμεση και σωστική λύση σε πολλά αδιέξοδα. Με την υπογραφή του κ. Κανελλόπουλου του Διοικητ. Αντιπροσώπου Επαρχίας Καλαμάτας και του υποφαινόμενου σαν Διοικητικού αντιπροσώπου της Επαρχίας Μεσσήνης, εκδίδονταν για το Νομό και κυκλοφορούσαν ειδικά χαρτονομίσματα, εγγυημένα από το κράτος που θα δημιουργούνταν. Μ’ αυτά πληρώθηκαν χιλιάδες υπάλληλοι που ένα δυο μήνες έμειναν απλήρωτοι και νηστικοί. Μ’ αυτά άνοιξε και κινήθηκε η αγορά κι ο λαός ένιωσε ξανά ότι μπορεί μόνος του να κουμαντάρει κάθε πλευρά της ζωής του».

Το τιμωρό χέρι του λαού

Ο θρίαμβος του ΕΛΑΣ απέναντι στους συνεργάτες των κατακτητών και η απελευθέρωση της περιοχής ξεσήκωσε το λαό της Μεσσηνίας που ζητούσε πλέον εκδίκηση για τα εγκλήματα των Ταγματασφαλιτών. 

Ομάδες οργισμένων πολιτών, άνθρωποι που είχαν δει τους δικούς τους να βασανίζονται και να εκτελούνται από τους Ναζί και τα Τάγματα Ασφαλείας, πήραν το νόμο στα χέρια τους. Αναφέρει χαρακτηριστικά ο καπετάνιος του ΕΛΑΣ Αρίστος Καμαρινός: «Είχα την ευθύνη της συγκέντρωσης των αιχμαλώτων στο Μπεζεστένι. Το έργο μας ήταν πολύ δύσκολο. Έπρεπε να συγκρατήσουμε ομάδες εξοργισμένων πολιτών, οι οποίοι οπλισμένοι με τσεκούρια ορμούσαν να εκδικηθούν για τα θύματά τους. Για να περιφρουρήσουμε τους αιχμαλώτους, βάλαμε ισχυρή φρουρά στο Μπεζεστένι και γράψαμε με μεγάλα γράμματα: “Προσοχή Νάρκες!”» [5].

Αντίθετα με όσα ισχυρίζονται οι σοβαροφανείς ιστορικοί του «νέου κύματος», τα φερέφωνα του αντικομμουνισμού και τα πολιτικά «εγγόνια» των ταγματασφαλιτών, τα γεγονότα του Μελιγαλά δεν ήταν ούτε τυφλή πράξη εκδίκησης εκ μέρους του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, ούτε ασφαλώς δείγμα «κόκκινης τρομοκρατίας». Ήταν μια μάχη με ταξικά χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο του πολέμου, μεταξύ των δυνάμεων της λεύτερης Ελλάδας και των μαντρόσκυλων της αστικής τάξης.

Με δυό λόγια, στο Μελιγαλά, οι φονιάδες, οι βιαστές, οι συνεργάτες των κατακτητών, οι Ταγματασφαλίτες και Ταγματαλήτες, οι προδότες του λαού, πληρώθηκαν όπως ακριβώς τους άξιζε. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο.

Σημειώσεις:

[1] Mark Mazower, Μετά τον πόλεμο. Η ανασυγκρότηση της οικογένειας, του έθνους και του κράτους στην Ελλάδα, 1943-1960, σελ.166, εκδ. Αλεξάνδρεια.
[2] Ό.π., σελ. 171.
[3] Γ. Ράλλης, Ο Ιωάννης Δ.Ράλλης ομιλεί εκ του τάφου, σελ.59, Αθήναι, 1947.
[4] Το χρονικό δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Εθνική Αντίσταση» (τεύχος 21, 1979). Αναδημοσίευση από το “Ριζοσπάστη”, 11 Σεπτέμβρη 2005.

* Το άρθρο είχε πρωτοδημοσιευθεί στο «Ατέχνως» στις 9 Σεπτέμβρη 2016.

Νίκος Μόττας Γεννήθηκε το 1984 στη Θεσσαλονίκη. Είναι υποψήφιος διδάκτορας (Phd) Πολιτικής Επιστήμης, Διεθνών Σχέσεων και Ιστορίας. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Westminster του Λονδίνου και είναι κάτοχος δύο μεταπτυχιακών τίτλων (Master of Arts) στις διπλωματικές σπουδές (Παρίσι) και στις διεθνείς διπλωματικές σχέσεις (Πανεπιστήμιο Τελ Αβίβ). Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε ελληνόφωνα και ξενόγλωσσα μέσα.

Ο ΤΟΤΕ ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΗΣ ΚΥΠ ΣΤΗΝ ΚΕΡΥΝΕΙΑ: ΑΝ ΗΘΕΛΕ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΘΑ ΠΑΘΑΙΝΑΝ ΠΑΝΩΛΕΘΡΙΑ ΤΟ 1974 ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ! ΟΜΩΣ ΗΤΑΝ ΟΛΑ ΠΡΟΔΟΜΕΝΑ!!!

Ο Αλέξανδρος Σημαιοφορίδης, σήμερα απόστρατος συνταγματάρχης του ελληνικού στρατού, υπήρξε ο επικεφαλής του κλιμακίου της ελληνικής Κεντρικής Υπηρεσίας Πληροφοριών ΚΥΠ στην Κερύνεια !!!

"ΓΝΩΡΙΖΑΜΕ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΒΟΛΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΠΡΙΛΙΟ ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΝΑΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΝΤΕΣ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΙ ΧΡΩΜΑ ΣΩΒΡΑΚΟ ΦΟΡΟΥΣΑΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΟΙ !!!
ΑΝ ΗΘΕΛΕ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΘΑ ΠΑΘΑΙΝΑΝ ΠΑΝΩΛΕΘΡΙΑ ΔΕΝ ΗΘΕΛΕ ΟΜΩΣ ΗΤΑΝ ΟΛΑ ΠΡΟΔΟΜΕΝΑ!!!"

"Οι προετοιμασίες για την εισβολή, άρχισαν από τον Απρίλιο του 1974. Κορυφώθηκαν δε τον Ιούλιο, με την μεταφορά των αποβατικών δυνάμεων, στην περιοχή της Μερσίνας.
Μια προετοιμασία, που χρειαζόταν χρόνο για να ολοκληρωθεί.
Οι προετοιμασίες του τουρκικού στρατού, γίνονται αμέσως γνωστές στο κλιμάκιο της Ελληνικής ΚΥΠ Κερύνειας, όταν αυτές εξελίσσονταν. Στις 17 Ιουλίου ημέρα Τετάρτη, το δίκτυο της Ελληνικής ΚΥΠ, είχε όλες τις πληροφορίες για την εισβολή.
Όπως αναφέρει σχετικά ο Σημαιοφορίδης, «οι πληροφορίες αυτές, δεν επιδέχονταν καμία αμφισβήτηση, ή διάψευση.
Σαν να ήμασταν μέτοχοι των εντολών των Τούρκων διοικητών».
«Τρεις μέρες κουβαλάγανε πυρομαχικά όλων των διαμετρημάτων, τόνους ολόκληρους, στον χώρο συγκέντρωσης για την απόβαση».
Την Παρασκευή 19 Ιουλίου, στις 17:00 το απόγευμα, το τουρκικό ΓΕΣ, ανάβει το πράσινο φως για την εισβολή.
Το σήμα με τη διαταγή για έναρξη της εισβολής, οι συνομιλίες των Τούρκων αξιωματικών και η αναφορά τους για την δύναμη του αποβατικού στόλου, υποκλέπτονται και προωθούνται αμέσως στους επιτελείς του ΓΕΣ στην Αθήνα.
Όλοι ήταν ενήμεροι, για το τι επίκειται.!!!"

Η μαρτυρία-συνέντευξη: