Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2021

 

Ο Μπομπ Κένεντι κι η "δημοσιογραφική" ομερτά ΟΛΩΝ των ΜΜΕ...


Σχολιάζει ο Νίκος Κλειτσίκας

«Μας έχουν πάρει κάθε δικαίωμα στην Αμερική,
είναι ένα παγκόσμιο πραξικόπημα και αυτό συνέβη μόλις σε 20 μήνες.
Το "πιστοποιητικό εμβολιασμένου" (Green pass) είναι ένα... πραξικόπημα,
ένα εργαλείο που χρησιμοποιούν για να αφαιρέσουν τα δικαιώματά μας,
δεν είναι μια απλή υγειονομική δικτατορία, αλλά ένα όργανο ελέγχου της ζωής σου,
των κινήσεών σου, του τραπεζικού σου λογαριασμού,
είναι ένα εργαλείο επιτήρησης-ελέγχου
»
Μπομπ Κένεντι
 (Robert Kennedy Jr), Μιλάνο 13 Νοέμβρη 2021

Λαοθάλασσα χθες στο Μιλάνο, χιλιάδες άνθρωποι, εμβολιασμένοι κι ανεμβολίαστοι για να πουν ΟΧΙ στο περιβόητο "πιστοποιητικό εμβολιασμένου" και στον τρομακτικό "υγειονομικό" Λεβιάθαν.

Οι ελευθερίες και τα δικαιώματα που κατάσχεσε το υπερεθνικό κεφάλαιο δεν θα επιστραφούν σαν να μην είχε συμβεί τίποτα: θα πρέπει ν' ανακτηθούν-κατακτηθούν ξανά, το ένα μετά το άλλο.

«Εάν δεν είστε προσεκτικοί, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης
θα σας κάνουν να μισείτε τους ανθρώπους που καταπιέζονται
και να αγαπάτε αυτούς που καταπιέζουν!»
Μάλκολμ Χ

 "Ρόμπερτ Κένεντι, ο βασιλιάς των ψευδών ειδήσεων (fake news):
Εδώ για να πει πως τα εμβόλια σκοτώνουν"

Άμεση η απάντηση της κυβέρνησης του δοτού πρωθυπουργού τραπεζίτη Ντράγκι (δεν έχει εκλεγεί, όπως απαιτεί το Σύνταγμα), που διευθύνει μια κυβέρνηση με την όλη αριστερά, δεξιά, ακροδεξιά και "αγανακτισμένους" (κίνημα 5 αστέρων), μέσω της ναυαρχίδας της ιταλικής "αριστεράς" La Repubblica. Η εφημερίδα των Ρότσιλντ και της Λέσχης Μπίλντερμπεργκ δίνει τη γραμμή της κυβέρνησης Big Pharma. Πανεύκολη η μέθοδος των ετικετών για να εξουδετερώσεις-υποτάξεις το λαό... "ψεκασμένοι", αρνητές της "επιστήμης", ακροδεξιοί και πάει λέγοντας... Ότι ακριβώς συμβαίνει στην Ελλάδα, μόνον που στη γειτονική χώρα υπάρχουν βουλευτές, γερουσιαστές, πολιτικά κόμματα, κινήματα που δεν υποτάχθηκαν στις πολυεθνικές Big Pharma.

Αυτός ο εντελώς ανόητος, ψεκασμένος, ακροδεξιός κι όλα τα "γαλλικά" κοσμητικά επίθετα της άρχουσας τάξης, χθες στην "Αψίδα της Ειρήνης" στο Μιλάνο, θύμισε ένα "αγνοημένο" ζήτημα για τα πολιτικά κόμματα και "διαφεύγει" λόγων "αμνησίας" από τη "δημοσιογραφία": «Το "Γεγονός 201"». Δηλαδή, «Την πανδημική προσομοίωση κι εκείνο το υλικό με τα αδιάψευστα ντοκουμέντα του Οκτώβρη του 2019, στη Νέα Υόρκη».
Ο ψεκασμένος ηλίθιος μας λέει ότι «Έχουμε όλη την τεκμηρίωση, όλα τα αδιάψευστα ντοκουμέντα: ότι στις 12 Σεπτέμβρη 2019 αυτός ο ιός κυκλοφορούσε, ήταν ήδη εκεί, στην κινεζική συνοικία από την οποία θα έβγαινε».
Ο φάκελος "Γεγονός 201", πάλι αυτός ο τρελός, ψεκασμένος, ηλίθιος Κένεντι, μας θυμίζει τα ντοκουμέντα: «Η χρηματοδότηση παρασκευής του ιού έγινε από τον "φιλάνθρωπο" Μπιλ Γκέιτς και τη γνωστή CIA, που συμμετείχε, από τη μεταπολεμική περίοδο έως σήμερα, σε 73 πραξικοπήματα»Βέβαια, ο τρελός, ψεκασμένος, ηλίθιος Κένεντι, που δεν κέρδισε τηλεπαιχνίδια κι όλη τη σαβούρα που μας σερβίρουν τα ΜΜΕ στην "πολιτισμένη" Ευρώπη, δεν θέλει να πιστέψει πως το πολιτικό σύστημα έχει θέσει τις υπηρεσίες του στις πολυεθνικές Big Pharma. Φυσικά, θα θεωρούσε αυτός ψεκασμένο όποιον του έλεγε, τουλάχιστον για τον "κομμουνιστή" κύριο Κουτσούμπα [Βλέπε, σε: «ΚΑΝΑΜΕ και την τρίτη δόση! Τώρα περιμένουμε τους ταξικούς αγώνες...»] και για τον "αριστερό" κύριο Τσίπρα [Βλέπε, σε: Έτσι έστειλε ο Αλέξης το "ενωτικό" του μήνυμα, στο διχασμένο πόπολο... Οκ! Το πιάσαμε το υπονοούμενο!] και τους "λαϊκούς αγώνες", για τον επιστημονισμό των Τσιόρδα, Βασιλακόπουλου, Μητσοτάκη και σια... Με μια φράση: «Η ΑΘΛΙΑ πραγματικότητα της σημερινής Νατοϊκής αριστεράς, εξηγείται σε ένα σκίτσο!»

Μεταξύ πολλών, επισημαίνει ο τρελός, ψεκασμένος, αντιεμβολιαστής, βασιλιάς των fake news... Κένεντι: «Αν το πράσινο πάσο (πιστοποιητικό εμβολιασμένου) είναι υγειονομικό μέτρο γιατί εκδίδεται μέσω του Υπουργείου των Οικονομικών; Νομίζουν ότι είμαστε ηλίθιοι. Τι είναι αυτό το πράσινο πάσο, τι ωφελεί να είμαι όλος εμβολιασμένος; Δεν είμαι εναντίον των εμβολίων. Είμαι, μόνον κατά των κακών εμβολίων.
Δεν σας λέω ότι πιστεύω, αλλά αυτό που είπε η ίδια η Pfizer στην FDA. Η Pfizer έπρεπε να είχε πραγματοποιήσει κλινική δοκιμή για τρία χρόνια, αλλά να τη διέκοψε στους 6 μήνες και έδωσε επίσης το εμβόλιο σε ομάδα ελέγχου. *
[
σημείωση δική μας: ΣΟΚ! Παραποίηση στοιχείων από τη Pfizer’s κι όχι μόνον δεν είναι πρώτο θέμα, αλλά το εξαφανίζουν!]
Γιατί και πως τελείωσαν τη μελέτη τόσο γρήγορα, μέσα σε έξι μήνες;
Επειδή κατάλαβαν ότι μέσα σε έξι μήνες εξαφανίζεται η προστασία των αντισωμάτων. Έτσι μείωσαν τη μελέτη σε έξι μήνες επειδή το αποτέλεσμα δεν ήταν αυτό που σχεδίαζαν...
»
.

Τα συνθήματα της λαοθάλασσας στο Μιλάνο:
Κυρίαρχο εκείνο των Λιμενεργατών της Τεργέστης [Βλέπε, σε: ΕΝΑΣ ΛΙΜΕΝΕΡΓΑΤΗΣ... πανικοβάλει την παγκόσμια ελίτ!], που σήμερα αντιλαλεί στις πλατείες της Ιταλίας, τραγουδιέται στα μέσα μαζικής μεταφοράς, σιγοτραγουδούν ψωνίζοντας εκατομμύρια Ιταλών πολιτών... «Άνθρωποι σαν εμάς δεν τα παρατάνε ποτέ!»... «Κάτω τα χέρια από τα παιδιά μας!» και πανό με τις λέξεις «Ήρθαμε ελεύθεροι σ' αυτή τη γη και ελεύθεροι θα πάμε σπίτι!».


Η παρέμβαση στη συγκέντρωση ενός Δημοσιογράφου χωρίς εισαγωγικά και με Δ κεφαλαίο, του Carlo Freccero, πρώην Διευθυντής της κρατικής τηλεόρασης Rai 2, παραδοσιακά από τη δεκαετία του '60 του αριστερού καναλιού, σπάει την ομερτά (νόμος της σιωπής των μαφιόζων) της αργυρώνητης δημοσιογραφικής πορνείας: «Ο Κένεντι έκανε μια υπέροχη ομιλία στο Βερολίνο το 2020 κι εξήγησε ότι οι πανδημίες είναι σαν τους πολέμους, δηλαδή γίνονται για να ελέγχουν τους ανθρώπους.
Μας εξηγεί πολύ καλά τι είναι έλεγχος, χειραγώγηση, προπαγάνδα κι ο Κένεντι είναι νομικός, οπότε είμαι εδώ και γι' αυτό.
Υπάρχει κάποιος που τον θεωρεί πως παραπληροφορεί;
Για μένα είναι το αντίθετο. Είναι ένας αληθινός νομικός σε διεθνές επίπεδο
»
.

Πως θα μπορούσαν να μην δολοφονήσουν τον χαρακτήρα του Κένεντι, οι υπάλληλοι-ιατρικοί επισκέπτες (πολιτικοί, "ειδικοί" με ασυλία κι ακαταδίωκτο, "δημοσιογράφοι") που σιτίζονται στις  πολυεθνικές Big Pharma;

Ενδεικτικά:

Πριν λίγα χρόνια επιστημονική φαντασία... σήμερα πραγματικότητα, αλλά παραμένει άγνωστη στη διεθνή κοινή γνώμη. Έτσι, είναι ψεκασμένος ο Κένεντι που εναντιώνεται στα καλλιεργούμενα στο εργαστήριο κρέατα (βλέπε επενδύσεις Μπίλ Γκέιτς, για την αναγκαιότητα της πλαστικής μπριζόλας ως λύση κατά της μόλυνσης του περιβάλλοντος), που προσφέρει στις πολυεθνικές εταιρίες τη δυνατότητα δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας στην ανάπτυξη κρέατος και έτσι να δημιουργήσουν οικονομικά οφέλη σε βάρος της ανθρώπινης υγείας: Patented Fake Meat Is All About Big Profits for Big Corporations — Not Health

Ψεκασμένος ο Κένεντι, όταν αποκαλύπτει εκθέσεις που δείχνουν πώς η Pfizer, μέσω μυστικών συμβάσεων, χρησιμοποίησε το μονοπώλιο της στα εμβόλια COVID για να αποσπάσει παραχωρήσεις από κυβερνήσεις, αλλά και την "πολιτισμένη" ΕΕ: Secret Vaccine Contracts Reveal How Pfizer Strong-Armed Governments to Maximize Profits

Ψεκασμένος ο Κένεντι... Παλιά τηλέφωνα, φορητοί υπολογιστές, τοστιέρες κι άλλα πεταμένα ηλεκτρονικά και συσκευές (τα λέμε οικολογική ανακύκλωση στην "πολιτισμένη" Ευρώπη), καταλήγουν σε μαζικές ψηφιακές χωματερές στον  "υπανάπτυκτο" Παγκόσμιο Νότο, όπου παιδάκια διαλέγουν και συλλέγουν πολύτιμα μέταλλα από τα σκουπίδια, που περιέχουν περισσότερες από 1.000 τοξικές ουσίες: Consumers Will Throw Away 63.3 Million Tons of Electronic Waste This Year. Where Will It Go?

Ψεκασμένος ο Κένεντι... Ένας συνασπισμός περισσότερων από 40 οργανώσεων ζητά διερεύνηση για «τις βλάβες του Facebook» και να κλείσει τη «μηχανή παρακολούθησης», συμπεριλαμβανομένης της ψήφισης νομοθεσίας για να διασφαλιστεί ισχυρή προστασία των προσωπικών δεδομένων, της ιδιωτικής ζωής των ανθρώπων: Facebook’s ‘Surveillance Machine’ a Threat to Children’s Safety and Democracy

Δεν πρόκειται να δούμε το τι συμβαίνει στη γειτονική Ιταλία, όπως φυσικά δεν μπορούμε να δούμε τι συμβαίνει στην Ελλάδα από το ναζιστικής έμπνευσης "πιστοποιητικό εμβολιασμένου" και φυσικά της καλπάζουσας "Πανδημίας των Εμβολιασμένων", που κι αυτή θα γίνει εργαλείο για την 3η σήμερα δόση, την 4η αύριο κι απόδοση των ευθυνών με εξοστρακισμό στους "ανυπάκουους μη εμβολιασμένους" σε νέες Μακρόνησους και Σπιναλόγκες με "δημοκρατική" μορφή για το καλό του "κοινωνικού συνόλου".

Στην Ελλάδα του 2021 ο λαός ηττήθηκε. Νικητές με δάφνες: Μητσοτάκης, Τσίπρας, Κουτσούμπας, Παπανδρέου, Βαρουφάκης κι οι "ειδικοί με ασυλία κι ακαταδίωκτο, με τη συνδρομή των "πανεπιστημιακών", των "δημοσιογράφων", της ιεραρχίας της εκκλησίας, της "δικαστικής εξουσίας", των εργατοπατέρων των συνδικάτων... που σιτίζονται στον κρατικό κορβανά!

«Εσύ δεν μπορείς να αλλάξεις κανέναν.
Το να προσπαθείς να αλλάξεις κάποιον είναι χάσιμο χρόνου, λέξεων και ενέργειας.
Στη ζωή προχωράς μόνο με δική σου επιλογή.
Μπορείς να εκτελέσεις την αποστολή σου,
μόνο δείχνοντας έναν νέο πιθανό κόσμο με λόγια και έργα.
Κι αυτό είναι αρκετό
»
Σαλβατόρε Μπρίτσι

Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2021

Το βίντεο-πρότζεκτ των μαρτυριών παθόντων στο Ισραήλ από τα σκευάσματα δήθεν εμβολίων κόβιντ Testimonies Project Greek Subs

 Επίσημοι Πίνακες Βενιζελείου Νοσοκομείου Ηρακλείου και 7ης Υγειονομικής Περιφέρειας (Κρήτης)

11 Νοεμβρίου, 4 Νοεμβρίου, 3 Νοεμβρίου 2021








Το Ίδρυμα Rockefeller από το 2009 "προβλέπει" επικείμενη ευρείας κλίμακας πανδημία με εκατομμύρια θύματα παγκοσμίως!

 The Rockefeller Foundation

Bold FutuΤο Ίδρυμα Rockefeller από το 2009 προβλέπει επικείμενη ευρείας κλίμακας πανδημία με εκατομμύρια θύματα παγκοσμίως!

In the 1930s, Warren Weaver, who led The Rockefeller Foundation’s programs in natural sciences, had a hunch that chemical and physical explanations of life would lead to a whole new world of research and discovery. He coined the term “molecular biology” and a field was born.

In 1956, The Rockefeller Foundation supported the Dartmouth Summer Research Project on Artificial Intelligence, which was the first use of “artificial intelligence” as well. After some fits and starts, that field exploded too.

And now, artificial intelligence has combined with molecular biology to accelerate the development of vaccines and therapeutics for the world’s worst pandemic since 1918.

Could any of this have been predicted? Absolutely not. However, both molecular biology and artificial intelligence were guided by visions of positive futures where both fields contributed to improving people’s well-being.

Unfortunately, we must also plan for futures that aren’t as bright – be it due to a disease outbreak or natural disaster – to minimize harm and prepare for recovery.

In 2009, The Rockefeller Foundation conducted an exercise to explore the future of technology in development and identify ways to better respond to emerging challenges. The results were captured in a report that includes several plausible scenarios that could impact millions of people around the world. One such scenario, “Lockstep,” described a fictional pandemic that would infect 20% of the world in 2012, killing eight million people in just seven months.

Now that we’re well into a real pandemic, we see some chilling similarities between our current Zoom-centered world and Lockstep. The report predicted that telepresence technologies would “respond to the demand for less-expensive, lower bandwidth, sophisticated communications systems for populations whose travel is restricted.” Other predictions were off, including the emergence of MRI technologies to detect abnormal behavior with anti-social intent.

While baseless posts have circulated recently calling the exercise part of a “diabolical plan for world domination,” we see it as further evidence of the importance of scenario planning in helping governments, institutions and others navigate near-term decisions that can have long-term impact. Our hope then – as it is now – was to focus on what we don’t know so we could make better plans to address a real pandemic, such as the one we’re facing today.

WHAT’S UNIQUE ABOUT TODAY IS THAT THE FUTURE IS MORE OF A BLANK CANVAS THAN IT’S EVER BEEN.

There are many reasons to worry that things will get worse. But there’s also reason to believe that leaders have a window to propose bold solutions that can reset our social, economic, and environmental systems to a much better ‘new normal.’

That’s why The Rockefeller Foundation is again making big bets on the future to ensure a more equitable return to ‘normal’ for all. As we’ve done several times over the past 100+ years, we’re pushing the boundaries of what’s possible to address some of the greatest challenges of our time.

One way we’re doing that is by reimagining how we grow, access and consume food. Through our Food System Vision Prize we’re developing a vision for a regenerative and nourishing food system that can deliver sustainable, healthy diets for people and the planet by 2050.

To get there – or any reimagined future for that matter – we’re taking bold steps to bridge the gap between today and our vision for tomorrow. We’re exploring how disruptive technologies – like artificial intelligence – can help reset the future, while leveraging our network of experts through our 17 Rooms partnership with The Brookings Institution to catalyze paradigm shifts for a “Great Reset” that help accelerate progress towards the Sustainable Development Goals and beyond.

Innovation, research, convening and partnerships are integral to everything that we do at The Rockefeller Foundation, and it’s helped us continuously look beyond the horizon to imagine a bold new future for all. Now is the time to work our way towards it.

Recent Updates

 

O επικούρειος φιλόσοφος Φιλόδημος και οι πάπυροι του Ερκολάνο




Η ανασκαφή στα μέσα του 18ου αιώνα στο σημερινό Ερκολάνο είναι μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις έργων από την αρχαιότητα

Φιλόδημος, ο Επικούρειος Φιλόσοφος (110 π.Χ-40 π.Χ)

Ο Φιλοδήμος γεννήθηκε στα Γάδαρα της Παλαιστίνης γύρω στα 110 π.Χ (σημερινό Umm Quais της Ιορδανίας). Η πόλη Γάδαρα ανήκε στην περιφέρεια της εμπορικής και γεωγραφικής συνομοσπονδίας γνωστή σαν Δεκάπολις. Πιθανόν η πόλη Γάδαρα να πήρε το εξελληνισμένο όνομα σε ανάμνηση του μακεδονικού χωριού Γάδειρα. Θεωρείται η πόλη των φιλοσόφων. Έχουμε από τα Γάδαρα τους κυνικούς φιλοσόφους Μένιππο, Μελέαγρο και Οινόμαο, άλλους φιλοσόφους όπως τον Ιάμβλιχο και ρήτορες όπως τον Θεόδωρο και Άσπανη και τον Φίλο τον μαθηματικό.

Ο Φιλόδημος υπήρξε μια σημαντική προσωπικότητα με πλούσια συγγραφική δράση Φιλόσοφος, ιστορικός της φιλοσοφίας, θεωρητικός της ρητορικής και της ποίησης, οικονομολόγος και ποιητής. Απέκτησε φήμη και σαν επιγραμματοποιός. Μετανάστευσε στην Αθήνα και σπούδασε φιλοσοφία και δη επικούρεια φιλοσοφία. 

Το όνομά του συνδέεται με μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις έργων από την αρχαιότητα στο Ερκολάνο (Ηράκλειον) της σημερινής Ιταλίας.

Το όνομα Ηράκλειον οφείλεται στο ιερό του Ηρακλέους που υπήρχε.

Πόλεις και ακρωτήρια που φέρουν το όνομα Ηράκλειο.

  • α. Πόλη της Ιταλίας
  • β. Ακρωτήριο Ιταλίας
  • γ. Πόλη της Κρήτης, επίνειο της Κνωσού
  • δ.Πόλη της Κάτω Αιγύπτου.
  • ε. Ακρωτήριο της Σαρματίας στον Εύξεινο Πόντο.
  • στ. Ακρωτήριο του Πόντου κοντά στην Αμισό

Η ανασκαφή στα μέσα του 18ον αιώνα στο Herculaneum ( Ηράκλειο), σημερινό Ερκολάνο.  (Η πόλη μέχρι το 1970 ήταν γνωστή με το όνομα Resina ), μια παραθαλάσσια πόλη γειτονικά της Νάπολης και της Πομπηίας έφερε στο φως 1100 περίπου παπυρικά βιβλία θαμμένα στο εσωτερικό μιας από κάθε άποψη εκπληκτικής ρωμαϊκής βίλας.

Πρόκειται στην πλειονότητά τους για έργα του Επίκουρου και μεταγενεστέρων Επικουρείων, μεταξύ των οποίων πολλά του Φιλόδημου. Δάσκαλος του Φιλόδημου υπήρξε ο Ζήνων ο Σιδώνιος (Σχολάρχης Επικούρειας Σχολής).

Χάρτης της βίλας sto Herculanum. Σχεδιάστηκε τον XVIII αιώνα από τον Charles Weber

Η ανακάλυψη των Επικουρείων έργων όχι μόνο συνέβαλε στην αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για την Ελληνιστική φιλοσοφία και ποίηση, αλλά έδωσε νέες διαστάσεις στη μελέτη τους. Το έργο του Φιλόδημου έδωσε νέες προεκτάσεις στην έρευνα σχετικά με τη λατινική ποίηση των συγχρόνων του, Λουκρήτιου, Βιργίλιου και Οράτιου, ενώ έδειξε για μία ακόμη φορά πως ο διαχωρισμός που καλλιεργεί ο ακαδημαϊκός χώρος μεταξύ φιλοσοφίας και λογοτεχνίας όχι μόνο είναι προβληματικός, αλλά εμποδίζει να αναδυθούν και να εξεταστούν σημαντικά ζητήματα σχετικά με τον πολιτισμό της εποχής, όπως είναι για παράδειγμα η αντίληψη των Επικουρείων για την λογοτεχνία.


Δεν γνωρίζουμε γιατί ο Φιλόδημος προτίμησε την επικούρεια σχολή αλλά από τα έργα του φαίνεται ότι ήταν γνώστης και των άλλων σχολών της Ακαδημίας, τον Περίπατο και τη Στοά. Μετά τις σπουδές του στην Αθήνα μετακινήθηκε στην Ιταλία , αρχικά στη Ρώμη και κατόπιν στην περιοχή της Νάπολης γύρω στα 75-70 πX.. Εκεί συνδέεται με μια ισχυρή προσωπικότητα της Ρωμαϊκής αριστοκρατίας τον πεθερό τού Ιούλιου Καίσαρα και δραστήριο πολιτικό Πείσωνα (Lucius Calpunius Piso Cesonius) ο οποίος γίνεται ο πάτρονάς του..

Όπως πιστεύεται ευρέως σήμερα, ο Πείσων πρέπει να ήταν ο ιδιοκτήτης της περίφημης βίλας των παπύρων στην πόλη Ηράκλειον.(διαστάσεις έπαυλης 250 μέτρα Χ 50 μέτρα).

 Σε αυτή την βίλα εγκαταστάθηκε και έζησε την υπόλοιπη ζωή του ο Φιλόδημος (από το 70-40 πχ περίπου).

Με εξαίρεση τα επιγράμματα, όλα τα έργα του Φιλόδημου έχουν σωθεί στους παπύρους που ανακαλύφθηκαν στην περίφημη βίλα των παπύρων. 

Η διατήρηση και ανακάλυψη των παπύρων αποτελεί μια αρκετά συναρπαστική ιστορία. Η έκρηξη του Βεζουβίου στις 25 Αυγούστου του 79 μΧ ήταν μοιραία για τις γειτονικές πόλεις της Πομπηίας και του Herculaneum αλλά και άλλων πόλεων στην ίδια περιοχή. Η λάβα σε θερμοκρασία σχεδόν 300 βαθμών Κελσίου είχε ροή 160 χιλιόμετρα την ώρα.

Οι πόλεις θάφτηκαν κάτω από τόνους στάχτης και ηφαιστειακού υλικού(συνολικού πάχους 27 περίπου μέτρων) που νέκρωσαν κάθε ίχνος ζωής. Στο υλικό αυτό προστέθηκε και λάβα από την έκρηξη του ίδιου ηφαιστείου το 1631. Τα παπυρικά βιβλία στη βίλα απανθρακώθηκαν σε θερμοκρασίες γύρω στους 300-320 βαθμούς Κελσίου και επιπλέον υπέστησαν περαιτέρω φθορές λόγω της έκθεσής τους σε ένα συνδυασμό υλικών, όπως διάφορα τοξικά αέρια, στάχτη και σκόνη από το έδαφος. Η απανθράκωσή τους ήταν και η αιτία της διατήρησής τους. Πάντως οι πάπυροι δεν υπέστησαν όλοι την ίδια αλλοίωση που οφείλεται σε ένα συνδυασμό διαφόρων παραγόντων. Π χ. χρησιμοποίησαν κόλλα για να δοθεί ομοιόμορφο χρώμα και για να διατηρηθούν, η κόλλα λειτούργησε ως προστατευτικός μηχανισμός απέναντι στην θερμοκρασία και την υγρασία.

Το 1750 άρχισαν οι ανασκαφές στην πόλη του Herculaneum υπό την εποπτεία του Carlo di Borbone(1716-1788). Στις 19 Οκτωβρίου του 1752 οι πάπυροι άρχισαν να έρχονται στο φως και η ανακάλυψή τους ολοκληρώθηκε στις 25 Αυγούστου του 1754. Οι πάπυροι βρέθηκαν σε 5 διαφορετικά σημεία στην βίλα άλλα σε κουτιά και άλλα σε ξύλινες θήκες. Σήμερα υπάρχουν καλογραφημένα 1830 κομμάτια ή ομάδες αποσπασμάτων. Περίπου 30-50 πάπυροι καταστράφηκαν από τους πρώτους ανασκαφείς γιατί τους θεώρησαν κομμάτια απανθρακωμένου ξύλου.

Αντίγραφο ενός από τους παπύρους του Ηρακλείου Καμπανίας.

Στην αρχή οι φιλόλογοι νόμισαν ότι οι πάπυροι θα έφερναν στο φως χαμένη λυρική και τραγική ποίηση, τα χαμένα έργα της Σαπφούς, του Αρχίλοχου ή των τραγικών, αλλά οι πάπυροι περιέχουν φιλοσοφικά κείμενα κυρίως της Επικούρειας σχολής.

Ωστόσο η βιβλιοθήκη δεν είναι αποκλειστικά ελληνική ούτε αποκλειστικά επικούρεια.100 περίπου πάπυροι περιέχουν λατινικά κείμενα ποιητικά και πεζά,  μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται πάπυροι με κείμενα του Λουκρήτιου και του Ένιου και το έργο ενός αγνώστου για την Ναυμαχία στο Άκτιο το 31 πχ.

Όσον αφορά το Ελληνικό τμήμα της βιβλιοθήκης, έχουν έρθει στο φως και αρκετά κείμενα Στωικής φιλοσοφίας,όπως είναι τα Λογικά ζητήματα και το Περί Προνοίας του Χρυσίπου. Πολλά έργα είναι του ίδιου του Επίκουρου και άλλων επικουρείων αγνώστων όπως ο Πολύστρατος, ο Καρνεϊσκος, ο Έρμαρχος και ο Δημήτριος ο Λάκων. Πρέπει να τονιστεί ότι κανένα από τα βιβλία με έργα του Φιλόδημου δεν είναι αυτόγραφο. Συνεπώς τα βιβλία γράφονταν, αντιγράφονταν και διορθώνονταν από επαγγελματίες γραφείς.

Τα έργα του Hercoulaneum προέρχονται από διαφορετικές εποχές που καλύπτουν την περίοδο από τον 3ον αιώνα π.Χ. μέχρι τις αρχές του 1ου αι.μ.Χ. Στην αρχή για να ξετυλίξουν τους παπύρους χρησιμοποίησαν διάφορες χημικές ουσίες με αποτέλεσμα να καταστραφούν πολλοί από αυτούς.

O Camillo Paderni χρησιμοποίησε μια διαφορετική μέθοδο, έκοβε με μαχαίρι τους παπύρους στη μέση από την μία άκρη στην άλλη με αποτέλεσμα να καταστρέφεται το εσωτερικό το λεγόμενο μεδούλι. Ο Antonio Piaggio (1713-1796) έκοβε το εξωτερικό του παπύρου μέχρι ενός σημείου και το εσωτερικό έμενε ανέπαφο. Επίσης εφεύρε μια μηχανή για το ξετύλιγμα των παπύρων αυτό άρχισε το 1753 μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα. Με την μηχανή αυτή εξετυλίγετο και το εσωτερικό των παπύρων

Την δεκαετία του 1960 δοκιμάστηκε η μέθοδος Fackelmann., με χυμό παπύρου και με ένα ηλεκτρικό λαμπτήρα προσπαθούσαν να ξεχωρίσουν τα διάφορα στρώματα του παπύρου αλλά η μέθοδος αυτή κατέστρεφε την γραφή.

Τα τελευταία είκοσι χρόνια εφαρμόζεται η μέθοδος Knut Kleve. Στηρίζεται στην χρήση κόλλας που έχει βάση οργανική και ένα είδος χαρτιού, το λεγόμενο Γιαπωνέζικο χαρτί. Τοποθετείται πάνω στον Πάπυρο που έχει απορροφήσει την κόλλα και επικάθεται στο χαρτί. Υπάρχουν ακόμα 200 κομμάτια παπύρων που μένουν να ανοιχτούν.

Οι ανασκαφές συνεχίζονται καθώς ένα αρκετά μεγάλο μέρος της βίλας παραμένει θαμμένο και κανείς δεν ξέρει τι μας επιφυλάσσει.

Να σημειωθεί ότι μόνο 25% έχει ανασκαφεί και έχουν κάνει σήραγγες. Έχουν βρεθεί δημόσια κτίρια και λουτρά, θέατρο για 2.550 θεατές και άλλα κτίρια. Επίσης έχουν βρεθεί 80 μαρμάρινα και μπρούντζινα τεμάχια περιλαμβανομένων 40 προτομών φημισμένων συγγραφέων και φιλοσόφων.

Η βίλα των παπύρων είναι η μόνη Ρωμαϊκή βιβλιοθήκη που βρέθηκε μέχρι τώρα και όπως αναφέρει ο καθηγητής Richard Janko του University College στο Λονδίνο είναι η μόνη πηγή ποίησης και λογοτεχνικής κριτικής από το 300 πΧ μέχρι την εποχή του Χριστού και αυτοί οι αιώνες ήταν πολύ σημαντικοί. Σήμερα μια διεθνής Ομάδα που ηγείται από ακαδημαϊκούς του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας εργάζεται στο γνωστό Philodemus Project με σκοπό να διαβαστούν τα κείμενα και να εκδώσουν ένα μέρος της βιβλιοθήκης. Επίσης έχει δημιουργηθεί και η εταιρεία των φίλων του Ερκολάνο (Friends of Herculaneum Society ), που προωθεί την ιδέα περαιτέρω ανασκαφών στην περιοχή και καλύτερη διαφύλαξή της. 

Ο διευθυντής της βρετανικής Σχολής στην Ρώμη είπε ότι

Η ανασκαφή αυτή είναι η μοναδική από τις ανασκαφές που έχουν γίνει μέχρι σήμερα όπου ύλη οργανική έχει τόσο καλά διατηρηθεί ,δηλαδή πάπυροι, έπιπλα, δοκοί, πόρτες, ύφασμα, σχοινί. Σχεδόν καθημερινά υπάρχει κίνδυνος να εκραγεί ο Βεζούβιος με κίνδυνο να ξαναθαφτεί το Ερκολάνο και πάλι κάτω από την λάβα.

Τα γραπτά του Φιλόδημου αποτελούν το μεγαλύτερο σώμα της αρχαίας Ελληνικής φιλοσοφίας που έχει ποτέ μεταφραστεί στην Αγγλική. Ανοίγεται ένα καινούργιο κεφάλαιο στην ιστορία της Δυτικής σκέψης, φανερώνοντας την επιτήδευση και ποικιλομορφία της Αισθητικής κατά το διάστημα της Ελληνιστικής περιόδου.

Κείμενο της Τετραφάρμακου από τη Βίλα των Παπύρων

Τα φιλοσοφικό έργο του Φιλόδημου αριθμεί τα εξής θέματα.

α. Λογικά συγγράμματα. Περί σημείων. Το έργο αποτελείται από τρία μέρη, στα οποία συζητά τους τύπους του αναλογικού διαλογισμού.

β. Περί Ρητορικής. Το έργο αποτελείται από επτά βιβλία.

γ. Περί ποιημάτων. Το έργο αποτελείται από πέντε βιβλία. Μόνο για το τέταρτο και πέμπτο βιβλίο υπάρχουν στοιχεία. Ειδικότερα, στο τέταρτο, τοποθετείται αρνητικά έναντι του Αριστοτέλους, ενώ στο πέμπτο ασχολείται με τον ορισμό του “αγαθός ποιητής” και “αρετή ποιήσεως”. Ο Φιλόδημος υποστηρίζει πως η ποίηση δεν έχει μια ηθικό-παιδαγωγική λειτουργία

δ. Περί μουσικής. Το έργο αποτελείται από τέσσερα βιβλία. Στο πρώτο βιβλίο εκτίθενται οι δοξασίες του Περιπάτου, της Ακαδημίας και της Στοάς για την μουσική ,ενώ στα επόμενα τρία ο Φιλόδημος τίθεται αρνητικά έναντι των ιδεών των συγγραφέων των σχολών αυτών. Κατά τον επικούρειο φιλόσοφο, η μουσική δεν ασκεί καμιά ηθική επίδραση και δεν οδηγεί τον άνθρωπο προς την απόκτηση της αρετής.

ε. Θεολογικά συγγράμματα. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται τρία έργα του φιλόσοφου.

i Περί Θεών. Το έργο αποτελείται από τρία βιβλία, από τα οποία μόνο τα δύο έχουν διασωθεί. Το πρώτο με τίτλο “Περί θεών αγωγής γ’”

ii. Περί ευσεβείας. Το έργο αποτελείται από δύο βιβλία. Στο πρώτο βιβλίο, το οποίο αποτελείται από τρία μέρη, ο Φιλόδημος προβαίνει σε μία κριτική των μύθων και της θεολογίας των φιλοσόφων και ποιητών, όπως του Ομήρου, Ησιόδου, Μιμνέρμου, Θαλού, Πινδάρου, Καλλιμάχου, Αντιμάχου, Προδίκου, Δημοκρίτου και κυρίως κατά των Στωϊκών. Το δεύτερο βιβλίο πραγματεύεται τις ιδέες του Επίκουρου περί της αληθούς ευσεβείας Οι θεοί υφίστανται και μολονότι δεν αναμειγνύονται στα ανθρώπινα πρέπει να λατρεύονται σύμφωνα με τους νόμους της πόλεως. οι άνθρωποι δεν πρέπει να προσδοκούν ούτε καλό ούτε κακό δηλαδή να μην ελπίζουν μάταια στην αμοιβή ούτε να φοβούνται την τιμωρία τους.

iii. Περί προνοίας. Πρόκειται για αδημοσίευτο έργο, του οποίου ο τίτλος δεν έχει διασωθεί. Τα διασωθέντα αποσπάσματα φαίνεται πως ανήκουν από το έργο “ Περί προνοίας”.

στ. Σύνταξις των φιλοσόφων. Πρόκειται για ένα εκτενές και ογκώδες έργο, το οποίο αποτελείται από δέκα τουλάχιστον βιβλία. Το δέκατο βιβλίο πραγματευόταν τις δοξασίες των Επικουρείων σύμφωνα με τις πληροφορίες που μας δίδει ο Διογένης ο Λαέρτιος. Η “ σύνταξις” αποτελεί ένα μεγάλο διδακτικό εγχειρίδιο, το οποίο προοριζόταν προς χρήση όχι μόνο των επικουρείων, αλλά για ολόκληρη την πνευματικά καλλιεργημένη κοινωνία της Ρώμης και της Ιταλίας γενικότερα.

ζ. Περί Επικούρου. Πρόκειται για μια πραγματεία δύο τουλάχιστον βιβλίων που ασχολείται με την ζωή και την διδασκαλία του Επίκουρου.

η. Προς τούς [εταίρους] . Στο έργο αυτό εγείρει ο Φιλόδημος μομφή κατά εκείνων των επικουρείων φιλοσόφων, των σοφιστών, οι οποίοι διαφοροποιήθηκαν από την διδασκαλία του Κήπου.

θ. Περί των Στωϊκών. Ο Φιλόδημος στρέφεται κατά των στωϊκών φιλοσόφων Ζήνωνος του Κριτέως και Διογένους του Σινωπέως, οι οποίοι συνέγραψαν έργο με τίτλο “Πολιτεία”.Το έργο αυτό είναι σημαντικό,γιατί αποτελεί μια πηγή πληροφοριών για τις δοξασίες των Στωϊκών.

ι. Ηθικά συγγράμματα. Κατά την τελευταία περίοδο της συγγραφικής του δραστηριότητος ανάγονται δύο έργα περί ηθικής,των οποίων το περιεχόμενο παρουσιάζει μιά μεγάλη ομοιότητα.Πρόκειται για το έργο “Περί του φιλοσοφητέου είναι”:και τα τέσσερα βιβλία του έργου “Περί Θανάτου”. Από το τελευταίο έργο έχει σωθεί μόνο ο επίλογος του τετάρτου βιβλίου.

Ο θάνατος, σύμφωνα με τον Φιλόδημο,είναι κοινός σ΄όλους τους ανθρώπους, τόσο στους ισχυρούς,όσο και στους αδυνάτους.Κατά συνέπεια,ο θάνατος δεν θα πρέπει να δημιουργεί φόβο και δέος στους ανθρώπους.

ια. Διατριβαί.
Εισηγητής του νέου φιλολογικού είδους, της διατριβής, υπήρξε ο κυνικός φιλόσοφος Βίων ο Βαρυσθενίτης, ο οποίος εγκατέλειψε την αυστηρότητα και ακαμψία της κυνικής φιλοσοφίας και άρχισε να χρησιμοποιεί ως μέσο φρονηματισμού την διακωμώδηση και τον ηθικό έλεγχο. Από την προσπάθεια αυτή ξεπήδησε η “διατριβή”

Μερικές από τις διατριβές του

  • 1. Περί του καθ’ Όμηρον αγαθού βασιλέως (P.Herc. 1507)
  • 2. Περί σημειώσεων (P.Herc. 1065)
  • 3. Περί αρετών και των αντικειμένων κακιών (P.Herc, Paris 2) περιλάμβανε τουλάχιστον δέκα βιβλία(το 9ον βιβλίο αποτελεί ο P.Herc. 1424, περί οικονομίας
  • 4. Περί ηθών και βίων
  • 5. Περί οργής (P.Herc.182)
  • 6. Περί παρρησίας (P.Herc. 1471)
  • 7. Περί φθόνου
  • 8. Περί υπερηφανίας
  • 9. Περί κολακείας
  • 10. Περί οικονομίας
  • 11. Περί πλούτου

Η σύντομη αυτή παρουσίαση του κολοσσιαίου έργου του Φιλόδημου θέλει απλά και μόνον να δείξει πως πρόκειται για μια ιδιάζουσα πνευματική προσωπικότητα, όχι μόνο της ελληνιστικής εποχής, αλλά και της ελληνικής εν γένει γραμματείας.

Τα ενδιαφέροντα του Φιλόδημου κάλυπταν ένα τεράστιο εύρος: λογική, ηθική και πολιτική φιλοσοφία ,θεολογία. φυσική ,αισθητική, ρητορική ,ιστορία της φιλοσοφίας και φυσικά ποίηση.

Σήμερα οι πάπυροι του Ερκολάνο ευρίσκονται στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Νάπολης.

Επιγράμματα

Το επίγραμμα ήταν αρχικά μια επιγραφή σε ένα αντικείμενο ή κάποιο σημείο. Στην πρώιμη περίοδο οι επιγραφές ήταν έμμετρες και ανώνυμες. Σε ελεγειακό δίστιχο. Ο πρώτος γνωστός επιγραμματοποιός ο Σιμωνίδης ο Κείος (557/56-468 π.Χ.) που έγραψε επιτύμβια επιγράμματα στους πεσόντες των περσικών Πολέμων.

Το γνωστό επίγραμμα

“Ξένε, πες στους Σπαρτιάτες πως εδώ
θαμμένοι βρισκόμαστε
στις εντολές τους πιστοί ”

Τον 4ον αιώνα το επίγραμμα γίνεται πιο έντεχνο, ενώ κάνουν την εμφάνισή τους και επιγράμματα αναθηματικά ή επιτάφια που δεν είναι πια επιγραφές αλλά αυτοτελή ποιήματα

Η πρώτη ανθολογία επιγραμμάτων δημοσιεύεται το 100 π.χ και είναι δημιούργημα του Μελεάγρου. Στην πρώτη αυτή ανθολογία δεν περιλαμβάνονται επιγράμματα του Φιλόδημου. Καμία από αυτές τις συλλογές δεν σώθηκε αυτόνομα.

Η γνώση που έχουμε σήμερα για τα επιγράμματα οφείλεται σε δύο πηγές

1. Την Παλατινή Ανθολογία (1813-1817) που φυλάσσεται στη βιβλιοθήκη της Χαϊδελβέργης. Ο Κωνσταντίνος Κεφαλάς ιερωμένος και λόγιος χρησιμοποίησε σαν βάση τις τρεις αρχαίες συλλογές (Μελεάγρου,Φιλίππου και Αγαθία) καθως και άλλες νεώτερες και συνέθεσε την ανθολογία που έχουμε σήμερα (Παλατινή) και η οποία περιλαμβάνει 3.700 ποιήματα και καλύπτει ποίηση 17 αιώνων,αρχίζοντας από τον 7ον π. Χ και φθάνοντας στον 10ον μ.Χ. αιώνα.

2.Την Πλανούδεια Ανθολογία (1301) . (Ο Μαξιμος Πλανούδης 1255-1305 ένας μορφωμένος μοναχός τελείωσε στην Κωνσταντινούπολη την ανασύνθεση της Ανθολογίας του Κεφαλά που περιλαμβάνει 2400 επιγράμματα και είναι πιο σύντομη από την Παλατινή και σώζεται στην Μαρκιανή Βιβλιοθήκη. Τριάντα (30) ποιήματα και στις δύο ανθολογίες ανήκουν στον Φιλόδημο.

Ο Φιλόδημος γράφει ερωτικά ποιήματα εξιστορώντας ερωτικά πάθη, όταν αυτά έχουν καταδικαστεί από τον Επίκουρο με το σκεπτικό ότι υπονομεύουν ή αντιστρατεύονται το ιδεώδες της αταραξίας,

Το σκεπτικό είναι ότι πρέπει να υπήρχε συνείδηση μεταξύ των επικουρείων ότι ή ποίηση αποδίδει τη ζωή, ενώ η φιλοσοφία την ερμηνεύει και την προσανατολίζει.

Τρία Επιγράμματα του Φιλόδημου

Αύριο αγαπητέ μου Πείσων, ο φιλόμουσος φίλος σου θα σε φέρει
στο φτωχικό του κονάκι από τις τρεις το απόγευμα
για να σου παραθέσει δείπνο για την ετήσια επέτειο στις είκοσι του μηνός.
Μπορεί να μη γευτείς μαστάρια ζώων και χιώτικο κρασί,
όμως θα δεις πιστούς συντρόφους και θ΄ακούσεις απαγγελίες και τραγούδια
πολύ πιο γλυκά κι από αυτά που άκουσαν οι Φαίακες.
Κι αν κάποια στιγμή γυρίσεις τα μάτια σου και προς εμένα, Πείσων,
Η φτωχική επέτειος θα γένει πιο πλούσια

Δημώ

Ερωτεύθηκα κάποια Δημώ από την Πάφο, δεν είναι περίεργο.
Μετά κάποια Δημώ από τη Σάμο, τίποτα σπουδαίο.
Τρίτη πάλι μια Δημώ από τις Υσίες. (Μία στην Αργολίδα και μία στην Βοιωτία) δεν είναι πια παιχνίδι.
Τέταρτη ήρθε η Δημώ από την Αργολίδα.
Οι ίδιες οι Μοίρες πρέπει να με ονόμασαν Φιλόδημο.
Για να φλογίζει την καρδιά μου πάντα κάποια Δημώ.


(Οι Μοίρες κατά τον Ησίοδο –Κλωθώ, Λάχεσις, Άτροπος κόρες της Νύχτας ή του Δία και της Θέμιδος)

Η Δημώ και το Θέρμιον είναι θάνατος για μένα. Η μία είναι εταίρα, ενώ η Δημώ δεν έχει γνωρίσει ακόμα τις χαρές τής Αφροδίτης. Τη μια μπορώ και τη χαίρομαι, την άλλη όμως δεν επιτρέπεται. Στ’ορκιζομαι Κύπρι, δε ξέρω ποια από τις δύο ποθώ περισσότερο. Θα πω τη μικρή Δημώ, την παρθένα. Γιατί δε θέλω από τα έτοιμα, αλλά αντίθετα ποθώ ό,τι κρατούν προσεκτικά κρυμμένο.

(Παλατινή ανθολογία -Κεφαλάς).


                                              ***

Ομιλία του Δημήτρη Συμεωνίδη μέλους της Ομάδας Εργασίας Ελληνικής Γλωσσικής Κληρονομιάς στην Αυστραλία στις 26 Μαΐου 2006 στην Κυπριακή Κοινότητα του Σίδνεϊ

Πηγή: dsymeonidis , Επιμέλεια/φωτογραφίες antikleidi

(Από Αντικλείδι 04/02/2018 https://antikleidi.com)