Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020

Ο κορωνοϊός και το παρασιτικό οικονομικό μοντέλο




*Σημ: Ο Αντίλογος Χανίων αναδημοσιεύει το παρακάτω κείμενο θεωρώντας αξιόλογες τις επισημάνσεις του, ανεξάρτητα από την διαφωνία μας με τον κύκλο Καραμπελιά/Άρδην σε άλλα ζητήματα, όπως για τον καθ΄ημάς καταστροφικό της ελληνικής κοσμοαντίληψης ρόλο του ρωμαιοβυζαντίου.  





Η έλλειψη λοιπόν μιας ενδογενούς παραγωγικής βάσης καθιστά την οικονομία εξαιρετικά ευάλωτη στις διεθνείς κρίσεις.





του Γιώργου Καραμπελιά από την huffingtonpost.gr
Η ταχύτατη εξάπλωση της επιδημίας του κορωνοϊού από το μακρινό Βουχάν της Κίνας σε όλο τον πλανήτη, μέσα σε δύο μήνες, αποτελεί τη συνέπεια μιας παγκοσμιοποιημένης και αποεδαφικοποιημένης πλανητικής κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που έχει συγκροτηθεί πλέον σύμφωνα με το πρότυπο του περιβόητου Τρίτου Κύματος του Άλβιν Τόφλερ. Ο Τόφλερ, στα δύο βιβλία του, το Σοκ του Μέλλοντος του 1970 και ΤοΤρίτο Κύμα, στα 1980, περιέγραφε και προδιέγραφε ταυτόχρονα έναν κόσμο που μετακινείται όλο και ταχύτερα, εγκαταβιεί σε διεθνή ξενοδοχεία, δεν γνωρίζει εθνικές, φυλετικές, θρησκευτικές ή ακόμα και έμφυλες ταυτότητες. Και μάλιστα αυτά τα έλεγε πριν από το κινητό τηλέφωνο και το internet. Μια οικονομία στην οποία, για την παραγωγή ενός προϊόντος, συνεργάζονται δεκάδες χώρες και εκατοντάδες επιχειρήσεις και όπου η ανάπαυση του εργατικού δυναμικού έχει μεταβληθεί στην τεράστια βιομηχανία του ελευθέρου χρόνου και του τουρισμού.
Μέσα σε αυτόν κόσμο του πλανητικού χωριού, η επιδημία του κορωνοϊού επεκτάθηκε με αστραπιαία ταχύτητα και δραματικές συνέπειες σε όλο τον πλανήτη, απειλώντας ως αόρατος εχθρός τη ζωή εκατοντάδων χιλιάδων και, ποιος ξέρει, ίσως και εκατομμυρίων ανθρώπων, καθώς και την καθημερινότητα δισεκατομμυρίων. Άλλοτε, οι παγκόσμιες πανδημίες, παρότι ασύγκριτα πιο φονικές, εξ αιτίας της έλλειψης μέτρων πρόληψης και της υπανάπτυξης του συστήματος υγείας, έκαναν συχνά πολλούς μήνες ή και χρόνια ολόκληρα για να μεταδοθούν σε όλο τον πλανήτη. Και στην πραγματικότητα δεν υπήρξαν ποτέ κυριολεκτικά παγκόσμιες, μια και δεν έφθαναν σε όλες τις γωνιές του πλανήτη, ούτε καν σε όλες τις περιοχές των χωρών που είχαν πληγεί, διότι οι πληθυσμοί ήταν κατά 80% ή 90% αγροτικοί.
Όμως σήμερα άρκεσε μία επιδημία, που βρίσκεται ακόμα στην αρχή της, για να οδηγήσει σε κατάρρευση των χρηματιστηρίων, ανάλογη της κρίσης της Lehman Brothers, να επιφέρει το κλείσιμο εκατομμυρίων επιχειρήσεων, μικρών και μεγάλων, να βγάλει στον δρόμο, έστω προσωρινά, εκατοντάδες εκατομμύρια σε παγκόσμια κλίμακα, και να συντρίψει βαθιά ριζωμένες συνήθειες και τρόπους ζωής.
Προφανώς, δε, χώρες λιγότερο εξαρτημένες από την παγκοσμιοποίηση στο επίπεδο της παραγωγής τους, ακόμα και εάν πρωταγωνιστούν σε αυτή, μάλλον θα πληγούν λιγότερο εν τέλει. Θα πρέπει να υπενθυμίσουμε πως, το 2018, οι συνολικές εξωτερικές ανταλλαγές εμπορευμάτων και υπηρεσιών σε τρέχουσες τιμές, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, αντιπροσώπευαν, στις ΗΠΑ, το 27,5% του AEΠ, στην Κίνα το 38,2% – ακόμα και κάτω από το 20% εάν το ΑΕΠ της Κίνας υπολογιστεί με βάση την αγοραστική δύναμη και όχι σε αγοραίες τιμές.
Αντίθετα, στη Γερμανία, οι εξωτερικές ανταλλαγές αντιπροσώπευαν, το 2018, το 88,7% του ΑΕΠ και στην Ελλάδα το 72,5%. Και αυτό παρότι διάφοροι δήθεν επαΐοντες μιλάνε για χαμηλό βαθμό διεθνοποίησης της ελληνικής οικονομίας. Στην πραγματικότητα πρόκειται για χαμηλό ποσοστό εξαγωγής εμπορευμάτων αλλά για μάλλον υψηλό βαθμό διεθνοποίησης μέσω των υπηρεσιών.
Αν έλθουμε στην Ελλάδα, παρότι η εξάπλωση της επιδημίας είναι μικρότερη από άλλες χώρες, θα διαπιστώσουμε ότι η κατάρρευση του ελληνικού χρηματιστηρίου είναι μεγαλύτερη από εκείνη χωρών με πολύ περισσότερα κρούσματα από ό,τι εμείς. Διαβάζουμε σχετικά στο Capital.gr της Δευτέρας 16 Μαρτίου: «Σχεδόν στο 50% φτάνει η ”βουτιά” που έχει σημειώσει το Χρηματιστήριο Αθηνών από τα υψηλά των 948 μονάδων στις 24 Ιανουαρίου, καθώς με το σημερινό -12,24%, η Λ. Αθηνών δεν μπορεί να σηκώσει… κεφάλι». . Αυτή η κατάρρευση είναι ακριβώς συνέπεια της ευθραυστότητας της ελληνικής οικονομίας όχι μόνο εξαιτίας της πρόσφατης κρίσης αλλά και του γεγονότος ότι στηρίζεται αποκλειστικά στον διεθνή τουρισμό και τις μεταφορές.
Γενικότερα, οι οικονομικές συνέπειες θα είναι μεγαλύτερες για χώρες και οικονομίες που στηρίζονται προνομιακά στις υπηρεσίες. Υπενθυμίζουμε σχετικά πως, το 2018, οι «εξαγωγές» υπηρεσιών της Ελλάδας (43.034 εκ. δολ.) ξεπερνούσαν τις εξαγωγές εμπορευμάτων (39.478 εκ. δολ.)! Αντίθετα, στη Γερμανία, παρότι έχει μεγαλύτερο βαθμό εξωστρέφειας, αυτή αφορά κατ’ εξοχήν τις εξαγωγές εμπορευμάτων (1.560.648 εκατ. δολ.), σχεδόν πενταπλάσιες από εκείνες των υπηρεσιών (325.621 εκατ. δολ.)! Η Ιταλία, με τόσο σημαντικό αριθμό ξένων τουριστών, την ίδια χρονιά είχε 500.795 εκ. δολ. εξαγωγές εμπορευμάτων και μόλις 120.811 εκ. δολ. «εξαγωγές» υπηρεσιών! H πρωτεύουσα του παγκόσμιου τουρισμού, η Ισπανία, είχε 388.044 εκ. δολ. εξαγωγές εμπορευμάτων και 149.032 εκ. δολ. «εξαγωγές υπηρεσιών». Τέλος, η Τουρκία, την ίδια χρονιά, είχε 167.921 εκ. δολ. εξαγωγές εμπορευμάτων και 48.095 εκ. δολ. υπηρεσιών. Δηλαδή, η Τουρκία είχε υπερτετραπλάσιες εξαγωγές εμπορευμάτων από την Ελλάδα και παραπλήσιες «εξαγωγές» υπηρεσιών. Καταλαβαίνουμε λοιπόν έναν ακόμα λόγο για να τρέμουμε περισσότερο το «θερμό επεισόδιο».
Η έλλειψη λοιπόν μιας ενδογενούς παραγωγικής βάσης καθιστά την οικονομία εξαιρετικά ευάλωτη στις διεθνείς κρίσεις, είτε πρόκειται για την κρίση της Lehman Brothers, που κυριολεκτικά την κατέστρεψε, είτε πρόκειται για την τουρκική επιθετικότητα είτε για τον κορωνοϊό.
Σε μία περίοδο που διακυβεύεται γενικότερα η συλλογική μας ύπαρξη, είμαστε υποχρεωμένοι να δούμε το πώς τα παθήματα θα μεταβληθούν σε μαθήματα αναγκαία για την επιβίωσή μας. Και σχετικά με την οικονομία, επιβεβαιώθηκε για άλλη μια φορά, μέσα σε δέκα χρόνια, το πόσο αδιέξοδο είναι το κυρίαρχο μοντέλο. Η ανάπτυξη δεν θα έλθει –κυρίως– από καζίνο και ξενοδοχεία, ούτε από μεγάλες ξένες επενδύσεις, όπως ματαίως προσδοκά η κυβέρνηση και ο Άδωνις Γεωργιάδης, διότι η διεθνής θέση της χώρας είναι επισφαλής. Επομένως, θα πρέπει να προσανατολιστούμε αναγκαστικά στην ενδογενή παραγωγή και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις –γιατί αυτές διαθέτουμε–, καθώς και στην επενδυτική παραγωγική κινητοποίηση των δημοσίων επενδύσεων και των ευρωπαϊκών πόρων.
Το μοντέλο της παρασιτικής ενσωμάτωσης στη διεθνή οικονομία, που οδήγησε στον υπέρμετρο δανεισμό και την αποκλειστική σχεδόν στήριξη στον τουρισμό, είναι ένα μοντέλο αντιπαραγωγικό και πρέπει να αντικατασταθεί από ένα μοντέλο ενδογενούς παραγωγικής ανασυγκρότησης.
Είχα μιλήσει πρόσφατα για την πανουργία της ιστορίας, σχετικά με την τουρκική επιθετικότητα και την προσπάθεια μεταβολής των μεταναστών και προσφύγων σε ένα ακόμα όπλο της. Την «πανουργία» που υποχρέωσε μια κυβέρνηση, που ανήλθε στην εξουσία πιστεύοντας πως θα είχε ως μοναδικό αντίπαλο τα… spreads, να αλλάξει άρδην την πολιτική της για το μεταναστευτικό, παρά τις όποιες ιδεοληψίες της. Σήμερα δοκιμάζονται έμπρακτα και δραματικά όλες οι ιδεοληψίες για «ανοικτά σύνορα» και «ελάχιστο κράτος» από όπου και αν προέρχονται. Καλείται έτσι και ο Άδωνις Γεωργιάδης και ο Κωστής Χατζηδάκης να κατανοήσουν τα σκληρά διδάγματα και της παρούσας κρίσης και όλων των άλλων που δοκιμάσαμε πρόσφατα. Διότι όλες κατατείνουν σε ένα και μόνο συμπέρασμα, σε σχέση και με την οικονομία. Το μοντέλο της παρασιτικής ενσωμάτωσης στη διεθνή οικονομία, που οδήγησε στον υπέρμετρο δανεισμό και την αποκλειστική σχεδόν στήριξη στον τουρισμό, είναι ένα μοντέλο αντιπαραγωγικό και πρέπει να αντικατασταθεί από ένα μοντέλο ενδογενούς παραγωγικής ανασυγκρότησης. Μόνο έτσι μπορούμε να αντέξουμε καλύτερα στις μεγάλες κρίσεις, σε οποιονδήποτε τομέα, και να ενταχθούμε λυσιτελέστερα και στην παγκόσμια οικονομία. Μακάρι το πάθος να γίνει μάθος, όπως έλεγαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι, και ο υποχρεωτικός μας εγκλεισμός να μας κάνει να μελετήσουμε και να σκεφτούμε σοβαρότερα, πέρα από κάθε είδους ιδεοληψία.
Υ. Γ Αξίζει να αναφερθούμε σε έναν εξαιρετικά διαδεδομένο νεοφιλελεύθερο μύθο, σχετικά με την Ελλάδα που μπορεί να μιμηθεί την Ιρλανδία ως προς την εισαγωγή ξένων κεφαλαίων, αρκεί να μειώσει τη φορολογία και να άρει τα εμπόδια στην ταχύτητα πραγματοποίησης των επενδύσεων. Ας θυμίσουμε λοιπόν ορισμένες στοιχειώδεις αλήθειες: Η Ιρλανδία αποτελεί πλατφόρμα των διεθνών, κατ’ εξοχήν αμερικανικών, ξένων επενδύσεων για την Ευρώπη, όπως το ίδιο συμβαίνει με την Ολλανδία, με αποτέλεσμα, παρά τα μικρά μεγέθη της, να είναι η 6η χώρα στον κόσμο σε εισαγωγή ξένων κεφαλαίων, με την Ολλανδία να έρχεται πρώτη! Το 2018, σύμφωνα με μία μάλλον μετριοπαθή διεθνή μέτρηση (εκείνη της UNCTAD), η Ιρλανδία διέθετε ένα καθαρό απόθεμα ξένων κεφαλαίων 909 δισ. δολάρια, που αντιστοιχούσε στο 300% του ΑΕΠ της χώρας. Την ίδια χρονιά, τα ανάλογα στοιχεία για την Ελλάδα ήταν 33 δισ. δολ., ή το 18% περίπου του ελληνικού ΑΕΠ. (https://santandertrade.com/en/portal/establish-overseas/). Δηλαδή, η Ιρλανδία, με τον μισό πληθυσμό από την Ελλάδα, διαθέτει ένα απόθεμα ξένων επενδύσεων περίπου τριάντα φορές μεγαλύτερο.
Αντίθετα, η χώρα μας δεν αποτελεί μεγάλη πύλη εισόδου για ξένες επενδύσεις, διότι βρίσκεται σε μια ευαίσθητη γεωπολιτικά περιοχή, ούτε διαθέτει μεγάλη εσωτερική αγορά, με συνέπεια να δέχεται πολύ λίγες ξένες επενδύσεις, ιδιαίτερα στον βιομηχανικό τομέα. Επομένως, και η άρση των όποιων εμποδίων για τις ξένες επενδύσεις μπορεί να έχει σχετικά μικρές επιπτώσεις. Τελικώς, η αναφορά στο ιρλανδικό μοντέλο αποτελεί ευσεβή πόθο και φυγή στην αερολογία, κυριολεκτικώς.

Η ιστορία της Κρήτης μέσα από το ριζίτικο τραγούδι

Η ιστορία της Κρήτης μέσα από το ριζίτικο τραγούδι

Posted by Μέλια 23 Ιουλίου, 2014




Το 
ριζίτικο τραγούδι υπήρξε ο πιο διαδεδομένος τρόπος εξιστόρησης ενός σημαντικού ιστορικού γεγονότος. Μέσα από την απλή και κατανοητή γλώσσα του ριζίτικου, ο Κρητικός, που στις πιο πολλές περιπτώσεις ήταν αγράμματος, κατάφερνε να μαθαίνει αλλά και να διαδίδει την ιστορία του νησιού δια μέσου των αιώνων. Τα ριζίτικα τραγούδια που αναφέρονται σε ιστορικά γεγονότα είναι πολλά σε αριθμό και σε μελωδίες (σκοπούς) και μέσα από τους στίχους τους διηγούνται τα μεγαλύτερα γεγονότα 
που συνέβησαν στην Κρήτη, με τραχύ και επιβλητικό τρόπο, έτσι όπως αρμόζει σε αυτό το είδος.

Μέσα από αυτά τα τραγούδια ξεπηδούν μορφές ηρώων και πολεμιστών της Κρήτης, από τα χρόνια του Βυζαντίου έως και την περίοδο του B’ παγκοσμίου πολέμου. Τα πιο πολλά από τα τραγούδια αυτά κατατάσσονται στο είδος των Ριζίτικων της τάβλας, ελάχιστα δέ σε τραγούδια της στράτας.

Η εξιστόρηση των γεγονότων μέσα από αυτά τα τραγούδια πολλές φορές έχει μεγάλες ιστορικές ακρίβειες, αλλά επίσης μερικές φορές λόγω της δημοτικής θεωρίας παρουσιάζονται μεγάλες υπερβολές, όχι τόσο για την ακρίβεια των γεγονότων, όσο για τα πρόσωπα των ηρώων που αναφέρονται. Σε άλλα τραγούδια παρατηρούμε πολύ μικρό αριθμό στίχων, σε άλλα ολόκληρα έπη μακρόσυρτων και πολύστροφων στίχων. Το πλέον παλαιότερο τραγούδι της στράτας αναφέρεται στην άλωση της Ανδριανούπολης το 1361. Η γένεση αυτού του τραγουδιού δίδεταεκείνη σχεδόν την περίοδο.

Τα χελιδόνια τση Βλαχιάς και τα πουλιά τση Δύσης
κλαίσιν αργά, κλαίσιν ταχιά, κλαίσιν το μεσήμερι,
κλαίσιν την Ανδριανούπολη τη βαροκουρσεμένη,
όπου την εκουρσέψασι τσι τρείς γιορτές του χρόνου,
τω Χριστουγένω για κερί και τω Βαγιώ για βάγια
και την ημέρα τση Λαμπρής για το Χριστός Ανέστη
“.


Παρατηρούμε σε αυτό το παλαιό τραγούδι πόσο όμορφα και πόσο εύστοχα παρουσιάζεται η άλωση. Και ιστορικά «δένει» πολύ άμεσα με τις ιστορικές επιδρομές που δέχθηκε η Ανδριανούπολη, το 1205 το Πάσχα από τους Βούλγαρους και το 1353 από τους Τούρκους.

Όμως η Κρήτη όσο κι αν πονούσε με την μοίρα των υπολοίπων υπόδουλων Ελλήνων, άλλο τόσο πόνεσε και τραγούδησε τα δικά της πάθη στην ιστορική διαδρομή της. Σημαντική ιστορική πηγή είναι και το ακόλουθο τραγούδι που εξιστορεί την εποχή της Ενετοκρατίας και τις επιδημίες που έπληξαν τον πληθυσμό του νησιού.

 

“Αυτά ‘ναι τα Χανιά τα παινεμένα,
που ήτο σα το ρόϊδι γεμομένα.
Ο Χάρος κι η πανούκλα το μαθαίνουν,
στσι εικοσιδυό του Αυγούστου κατεβαίνουν,
κι εις τα καράβια μπαίνουν κι αρμενίζουν
 κι ωσάν τσοι μαύρες σκύλες σουριανίζουν…..“.


Αυτό λοιπόν το τραγούδι περιγράφει τις περίφημες εικοσιδύο επιδημίες που έπληξαν την Κρήτη και κυρίως την πόλη των Χανίων, θερίζοντας πολλούς Κρήτες, αλλά και Ενετούς αποίκους (L.Ryesto, Candia , Rome 1700). Επίσης αξιόλογο όμως είναι και το ριζίτικο τραγούδι που αναφέρεται στην καταστροφή του Μεγάλου Κάστρου (Ηρακλείου) το 1669, το οποίο τραγούδι πρωτοπαρουσιάστηκε εκείνη την περίοδο στον νομό Χανίων, μιας και τα ριζίτικα ακόμα δεν είχαν γνωρίσει την μεγάλη εξάπλωση στην ανατολική Κρήτη.



“Κάστρο και που ‘ναι οι πύργοι σου και τα καμπαναριά σου
και που ‘ναι οι αντρειωμένοι σου, τα όμορφα παλλικάρια….”.

Σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε ότι ο μεγαλύτερος αριθμός των ιστορικών Ριζίτικων τραγουδιών αναφέρεται στα γεγονότα της εποχής της Τουρκοκρατίας του νησιού. Άλλωστε οι μεγαλύτεροι αγώνες των Κρητων έγιναν τότε, όπως και πήραν την διάσταση του θρύλου οι μεγάλες ηγετικές φυσιογνωμίες.

 

Ο Ιωάννης Βλάχος ή Δασκαλογιάννης είναι η μορφή που συναντούμε πολύ συχνά στα τραγούδια εκείνης της περιόδου. Από του πλέον ονομαστούς και θρυλικούς μαχητές της Κρήτης, η λαϊκή μας παράδοση τον εξύμνησε μέσα από πολύστιχα και επικά Ριζίτικα τραγούδια. Το παρακάτω Ριζίτικο αναφέρεται με πολύ παραστατικό και λαμπρό τρόπο στην αγάπη των Κρητικών για το πρόσωπο του Δασκαλογιάννη και των υπολοίπων Σφακιανών καπεταναίων:

“Μ’ απού τον Πατσιανό κινούν μια δεκαρέ αντρειωμένοι,
μια δεκαρέ, δωδεκαρέ, σωστοί σα δεκαπέντε,
να βγούνε στην Ανώπολη να βρούν τσι καπετάνιους,
να βρούν τον Δασκαλογιαννιό και τον Ζαμπετογιώργη,
να βρούν και τον Πρωτόπαπα και τον Μιχελιουδόπαπα απού τον Άη Γιάννη,
να βρούν και τον Καραμουσά απ’την Αγιά Ρουμέλη“.

Βέβαια τα ονόματα των καπεταναίων της επανάστασης αυτής αναφέρονται με λαμπρό τρόπο σε πολλά τραγούδια, όμως πάντα σαν “κεφαλή” όλων βρίσκουμε το όνομα του Δασκαλογιάννη να δεσπόζει. Στηνκαταστροφή της Ανώπολης από τους Τούρκους το 1771 σε ένδειξη αντιποίνων για την δράση του Δασκαλογιάννη μας λέει το παρακάτω τραγούδι:


“Άχι καημένη Ανώπολη και που ‘ναι οι καπετάνιοι,
που’ναι οι γι αντριωμένοι σου κι οι συβουλάτοροί σου.
Α’μένα οι γι αντριωμένοι μου κι οι συβουλάτοροί μου,
η μαύρη γής τσι ρέγεται κι ο τόπος μου τσι κλάει“.

 

Να φύγουμε από την επανάσταση του 1770 και από τα Σφακιά και να πάμε στο Ρέθυμνο, στην ιστορική Μονή του Πρέβελη. Αυτό λοιπόν το ορμητήριο των αγώνων των Κρητικών δεν θα μπορούσε να λείψει από το Ριζίτικο τραγούδι. Το Ριζίτικο που ακολουθεί αναφέρεται στον ηγούμενο της Μονής, Εφραίμ ο οποίος πολέμησε και στην επανάσταση του Δασκαλογιάννη:

“Παιδιά κι είντα να γίνηκε του Πρέβελη ο δεσπότης.
Μουδές στσι μέσες φαίνεται μουδέ σ’αναμεσάδες…”


Οι περιγραφές των χαρισμάτων των ηγετών όμως δεν έχει τέλος. Τραγούδια της εποχής εκείνης περιγράφουν την αξία του Κόρακα, του Χατζημιχάλη Γιάνναρη, του Μυλωνογιάννη, του Σκαλίδη κ.α. Το παρακάτω τραγούδι, από τα πιο ονομαστά, αναφέρεται στο πρόσωπο του οπλαρχηγού Αναγνώστη Σκαλίδη, γενικού αρχηγού Κισσάμου και βουλευτή το 1901 της Κρητικής Πολιτείας.


“Ούλα τση Κρήτης τα χωριά άξια και τιμημένα,
μα’να χωριό στην Κίσσαμο, τα ξακουστά Περβόλια,
χωριό Σκαλίδη του αρχηγού, του πρώτου καπετάνιου,
που’χε το βλέμμα του αητού, λαγού γρηγοροσύνη
κι ολάργυρά ΄χε τ΄ άρματα“.


Ακόμα και η πολυπόθητη λευτεριά από τον οθωμανικό ζυγό δεν ήταν δυνατόν να λείψει από την πλούσια θεματολογία των Ριζίτικων τραγουδιών.


“Εσιγανέψαν οι καιροί, παψάνε κι οι ανέμοι,
πάψαν κι εσένα οι στράτες σου Σουλτάνε απού την Κρήτη…“.


Η θρυλική επανάσταση του Θερίσσου το 1905 περιγράφεται σε πλήθος τραγουδιών εκείνης της περιόδου.


“Στσι Αλιάκες είς το Θέρισσο, είς έναν βράχο πάνω,
κάθετ’ένας σταυραητός με τσι χρυσές φτερούγες…”


Το κύριο πρόσωπο που απεικονίζεται στο τραγούδι αυτλο είναι ο Ελευθ. Βενιζέλος, αλλά και πολλοί ονομαστοί οπλαρχηγοί.

Την περίοδο του Μακεδονικού αγώνα και των Βαλκανικών πολέμων κατά το 1912 πολλοί Κρήτες πολέμησαν και τα κατορθώματά τους εξυμνήθηκαν από την λαϊκή μούσα σε δεκάδες τραγούδια:


“Εγέλασέ με αυγερινός, τ΄ άστρη και το φεγγάρι
και βγήκα νύχτα στο βουνό, πριχού να ξημερώσει
κι άκουσα τσι κυπάρισσους και άκουσα τσι πρίνους,
άκουσα πέτρες και κλαδιά να λένε μοιρολόγια.
Εκλαίγασι τσι Κρητικούς απού’ναι σκοτωμένοι,
στην Ήπειρο, στον πόλεμο και στην Μακεδονία,
εκλαίγα΄ κι εθρηνούσαν τσι.”


Να προσθέσουμε εδώ ότι τα τραγούδια αυτά μερικές φορές μπερδεύονται με τα μοιρολόγια. Να πούμε όμως ότι άλλη είναι η στιχουργική και εκτελεστική μορφή των μοιρολογιών, με σαφείς διαφορές από τα πένθημα ιστορικά Ριζίτικα τραγούδια, τα οποία σημειωτέον λέγονται μόνο από άνδρες.

Τα Ριζίτικα τραγούδια κατά την περίοδο της Γερμανικής κατοχής αποτελούν και τον κύριο πυρήνα των λεγομένων “Νεοριζίτικων”, χωρίς όμως θεματικά και εκτελεστικά να έχουν καμμία σχέση με τα “Νεοριζίτικα” που ξεπήδησαν τα τελευταία είκοσι χρόνια, τα οποία δεν δένονται σχεδόν καθόλου με τα παραδοσιακά. Θεματικά θα βρούμε τραγούδια – αναφορές στα σημαντικοτερα γεγονότα που σφράγισαν την περίοδο από το 1940 – 1945 σε όλη την Κρήτη.


“Παιδιά κι ήντα ‘ναι οι μπαλωτές στον πόρο στα Μεσαύλια,
στα Φλώρια μες στσι ρεμαθιές, στον Άναβο στ’αμπέλια,
στην Κάντανο στην εκκλησιά, κάτω στο Κακοδίκι
κι αντάρα πλάκωσε παντού“.

Οι δεκάδες αυτών των τραγουδιών εξιστορούν όλες τις μεγάλες μάχες που έγιναν στο νησί, αλλά και γεγονότα όπως την απαγωγή Κράϊπε, τις εκτελέσεις και τις πυρπολήσεις στα Ανώγεια Ρεθύμνης, στην Βιάννο Ηρακλέιου, στην Μαλάθυρο Κισσάμου, στα χωριά του Κέδρους Αμαρίου, στην Κάνδανο Σελίνου, στο Κουστογέρακο Σελινου κλπ.
Εξίσσου σημαντική όμως είναι η «κατάθεση ψυχής» του αειμνήστου ριζίτη Σήφη Καντηλιέρη από τα Κεραμιά Χανίων. Ο ίδιος πικράθηκε και βίωσε τα δεινά του εμφυλίου πολέμου και για αυτό τον λόγο το τραγούδι που έγραψε και τραγούδησε τα λέει όλα:


“Παιδιά γιάντα τσι διώχνουνε του τόπου τους αντριωμένους,
γιάντα τσι κλειούνε στσι φλακές τσι καστροπολεμάρχους…“.


Ίσως αυτή να είναι η μόνη φορά που έχουμε Ριζίτικο τραγούδι να αναφέρεται στην εποχή του εμφυλίου, τουλάχιστον επίσημα αυτό μόνο έχει καταγραφεί και αποδοθεί σε εκείνη την περίοδο.


Τα ιστορικά τραγούδια της Κρήτης δεν έχουν τέλος. Παραθέσαμε μόλις ελάχιστα παραδείγματα τραγουδιών που εξιστορούν σημαντικά γεγονότα της Κρήτης, όπως αυτά διαδραματίστηκαν στην πολύπαθη διαδρομή της. Ποτέ άλλοτε δεν έχει τραγουδηθεί η ανδρεία και η τιμή, η λεβεντιά και η πρεπειά, η ιστορία και ο πολιτισμός, όπως στα Ριζίτικα τραγούδια της Κρήτης. Και έτσι πρέπει να παραμείνουν, σαν φωτεινός φάρος στους «ύποπτους» και «παράλογους» καιρούς που έχουμε μπεί. Εν ονόματι όλων αυτών των αξιών που περιγράφονται στα ιστορικά τραγούδια μας, αναφέρεται και το παρακάτω κείμενο από τον Νικολή Αποστολάκη και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Σελίνου, ένα κείμενο πραγματικά “Κρητικό”:

“Εδά και κάμποσους χρόνους ο Κρητικός έπαψε να λαγοκοιμάται στη Μαδάρα με τ’άρματα στο πλάϊ ντου. Ξέγνοιαστος θέτει στ’απαλό ντου στρώμα, τάξε πως στειρέψανε οι πίβουλοι και οι κουρσάροι. Κι έτσι αποστραβωμένος ο έρμος δε θωρεί τον μασκαρεμένο κατακτητή, που ωσάν και τον όφη ουλημερίς σέρνεται στα πόδια ντου. Και τ’ορμηνεύγει ήντα να τρώει, να πίνει, να φορεί, ήντα λογής να μιλεί και να γλεντίζει. Και άρχοντα τονε κάνει στο σπιτικό ντου και φαμέγιος ντου καταστένεται. Θεριό που δεν παλεύγεται με τουφέκια και σπαθιά.

Την κεφαλή να του κόψεις, η ουρά θα τυλιχτεί στο λαιμό σου. Το κορμί να του κάψεις, η φωθιά θα γαήρει να σε κάψει. Άλλο δε σ’απομένει Κρητικέ, όξω να το κάψεις με το φώς του πολιτισμού σου. Τη μουσική, τα τραγούδια, τσι χορούς, την εμιλιά, τη θρησκεία και τα χούγια σου. Απού φέγγει πλιά’που δέκα ήλιους. Και τσ’οχθρούς σου αμπώθει στα γκρεμνά και στα φαράγγια. Ώς το’καμες, όντε δε φελούσαν τ’άρματα ουλωνώ απ’εβουλήθησαν να σε μαγαρίσουν. Βάνε αντισκάρι όντε γροικάς «αναβίωση», «αναπαράσταση», «αναπαλαίωση», «διασκευή». Κι αυτά λόγια του όφη!”

Ε.Β.
Πηγές:
«Ριζίτικα τραγούδια της Κρήτης», Μιχ.Βλαζάκη 1961.
«Το χωριό Μουστάκος Χανίων» Γ.Περάκη, 1995.
«Σφακιανά ριζίτικα», Ειρ.Σπανδωνίδη, 1935.
« Ο Κρητικός τραγουδιστής», Π.Βαβουλές, 1950.
« Chansons populaires de Crete occidentale»,Sam.Baud-Bovy, 1972.
« Δημοτικά τραγούδια χειρογράφων Αγ.Όρους», Bert.Bouvier, 1960.
« Ριζίτικα, τα δημοτικά τραγούδια της Κρήτης» Σταμ.Αποστολάκης, 1993.
« Ριζίτικα τραγούδια 3ος και 4ος κύκλος». Πολ. Συλ. Σελίνου.


 

ΦΩΤΟ: http://blog.mantinades.gr/ – http://www.panoramio.com/ – http://www.chantabis.gr/

 

ΠΗΓΗ:http://blog.mantinades.gr/

.

Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020

Ο Κλεάνθης Γρίβας αποκαλύπτει την προέλευση του κορωναϊού

Bill Gates, "ο προφήτης" του κοροναϊού

Πρώτη καταχώρηση: https://www.zougla.gr/Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2020, 09:11
Bill Gates, "ο προφήτης" του κοροναϊού
Του Κλεάνθη Γρίβα
Το θέμα της (προαναγγελθείσας από τριμήνου και πλέον) επιδημίας στην Κίνα είναι πολύ πιο σοβαρό απ' ό,τι δείχνει, από την άποψη της προέλευσης του κοροναϊού που είναι εργαστηριακό κατασκεύασμα, των στόχων της όλης μεθόδευσης της και της επίπτωσης στη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων και στις οικονομίες όλων των χωρών. 
Ο κοροναϊός (Wuhan virus) δεν είναι ούτε καινούριος και ούτε άγνωστος.
Ο κοροναϊός Wuhan virus:
(α) διαθέτει αγγλική πατέντα, με αριθμό EP3172319B1 
(β) αναπτύχθηκε από την Erica Bickerton στο Pirbright Institute στο Surrey (Αγγλία). Το Pirbright Institute ανήκει στον αστερισμό του Ιδρύματος Bill & Melinda Gates και ειδικεύεται στη μελέτη λοιμωδών νόσων που εμφανίζονται σε ζώα εκτροφής.
ΣΥΝΕΠΩΣ (ΚΑΙ ΔΥΣΤΥΧΩΣ) ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΣΥΝΕΧΕΙΑ.
Στις 25 Ιανουαρίου 2020, ο Spiro Skouras έδωσε στη δημοσιότητα ένα εσωτερικό video διαρκείας 5 ωρών από το Event 201, που έγινε στις 18 Οκτωβρίου 2019.
Το Event 201 διοργανώθηκε από το Κέντρο Ασφάλειας Υγείας (Center for Health Security) του Johns Hopkins σε συνεργασία με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ και το Ίδρυμα Bill & Melinda Gates και αφορούσε την προσομοίωση μιας άσκησης για την αντιμετώπιση μιας πανδημίας κοροναϊού υψηλού επιπέδου, 6 εβδομάδες πριν από την πρώτη εμφάνιση της ασθένειας στην πόλη Wuhan της Κίνας.
Δείτε το βίντεο:




Αυτό το άρθρο αναφέρεται στο Event 201, που έλαβε χώρα στη Νέα Υόρκη στις 18 Οκτωβρίου 2019. Η εκδήλωση Event 201 είναι μια άσκηση πανδημίας υψηλού επιπέδου που διοργανώθηκε από το Κέντρο Ασφάλειας Υγείας (Canterfor Health Security) του Johns Hopkins σε συνεργασία με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ και το Ίδρυμα Bill & Melinda Gates.
Πρόκειται για μια εκδήλωση με συναρπαστικό ενδιαφέρον γιατί σ’ αυτή παρουσιάστηκε μια προσομοίωση μιας πανδημικής άσκησης για την αντιμετώπιση του κοροναϊού, 6 εβδομάδες πριν από την πρώτη εμφάνιση της ασθένειας στην πόλη Wuhan της Κίνας! Πρόκειται για μια απίστευτη «σύμπτωση», εάν πιστεύει κανείς στις συμπτώσεις.
Ένα άλλο, συναρπαστικά ενδιαφέρον, στοιχείο έγκειται στο γεγονός ότι το Ίδρυμα Bill & Melinda Gates συμμετείχε στη δημιουργία της «προσομοίωσης» μιας επιδημίας κοροναϊού, αλλά και συνέβαλε στη χρηματοδότηση της ομάδας που κατέχει το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το θανατηφόρο coronavirus, η οποία ήδη εργάζεται για την παραγωγή ενός εμβολίου για την αντιμετώπιση της τρέχουσας κρίσης. Άλλη μια απίστευτη «σύμπτωση»...
Σε αυτήν την έκθεση θα δείτε βίντεο από το εσωτερικό της εκδήλωσης και τα μέλη της Επιτροπής Έκτακτης Επιδημίας σε αυτή την προσομοίωση, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους μεγάλων τραπεζών, τον ΟΗΕ, το Ίδρυμα Bill και Melinda Gates,την εταιρεία Johnson & Johnson, και αξιωματούχους από την Κίνα και τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης των Νόσων (CDC) των ΗΠΑ, για να αναφέρουμε μόνο μερικά.
Αυτή η «προσομοίωση» περιλαμβάνει και ειδησεογραφικά δελτία τα οποία κατασκευάστηκαν μόνο για αυτή την «άσκηση», κάτι που πρέπει να έχει κανείς υπόψη, δεδομένου ότι αυτά τα (προκατασκευασθέντα «δελτία») είναι παρόμοια με τις αναφορές που διαχέονται σήμερα σχετικά με την επιδημία του κοροναϊού σε ολόκληρο τον κόσμο.
Συνδέσεις:
● Event 201 [Center for Health Security, του Johns Hopkins]
● Center for health security (Videos)
 Κορυφαίοι εμπειρογνώμονες υγείας της Αμερικής προέβλεψαν ότι ο κοροναϊός θα μπορούσε να σκοτώσει 65 εκατομμύρια ανθρώπους σε ένα χρόνο - σε προειδοποίησή τους τρεις μήνες ΠΡΙΝ το πρώτο κρούσμα στην Κίνα [Leading US health experts predicted coronavirus could kill 65 million people in a year – in chilling warning three months BEFORE the outbreak in China - Daily Mail, UK].
● Η πραγματική ομπρέλα Συνεργασίας: Το εργαστήριο WuhanUltraBiohazardLab μελετούσε «τα πιο επικίνδυνα παθογόνα του κόσμου». [The Real Umbrella Corp: Wuhan Ultra Biohazard Lab Was Studying “The World’s Most Dangerous Pathogens”, https://www.zerohedge.com/economics/r…
 «56 εκατομμύρια Κινέζοι περιχαρακωμένοι καθώς οι ιοί εξαπλώνονται στην Αυστραλία, τη Μαλαισία» [«56 Million Chinese On Lockdown As Virus Spreads To Australia, Malaysia», https://www.zerohedge.com/political/5
● «Ξαφνικά η Κίνα αυξάνει κατά πάνω από 60% τον υπολογισμό των θανάτων, καθώς ο ιός μεταδίδεται στην Ευρώπη» [China Suddenly Increases Death Toll By Over 60% As Virus Jumps To Europe, https://www.zerohedge.com/geopolitica
● Με τον γενετικό κώδικα του ιού Wuhan στο χέρι, οι επιστήμονες αρχίζουν να εργάζονται σε ένα εμβόλιο [With Wuhan virus genetic code in hand, scientists begin work on a vaccine -Πρακτορείο Reuters-https://www.reuters.com/article/us-ch
● Η Κίνα δημιούργησε ένα εργαστήριο για τη μελέτη του SARS και του Ebola στο Wuhan - και οι Αμερικανοί εμπειρογνώμονες για τη βιοασφάλεια προειδοποίησαν το 2017 ότι ένας ιός θα μπορούσε να «ξεφύγει» από την εγκατάσταση που έχει καταστεί κλειδί για την καταπολέμηση της επιδημίας [China built a lab to study SARS and Ebola in Wuhan – and US biosafety experts warned in 2017 that a virus could "escape" the facility that’s become key in fighting the outbreak  - Daily Mail, U.K.),
● Tο Ίδρυμα Bill & Melinda Gates και άλλοι ΠΡΟΕΒΛΕΨΑΝ 65 εκατομμύρια θανάτους από εξάπλωση Κοροναϊού, σε σχετική προσομοίωση που έγινε 2 ΜΗΝΕΣ ΠΡΙΝ [ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ), https://www.infowars.com/bill-and-mel
● Σε μια επόμενη φάση, με βάση τα όσα προβλέπονται στην «προσημειωτική άσκηση», οι ιστοσελίδες που αποτελούν μέρος των ανεξάρτητων μέσων ενημέρωσης, μπορεί σύντομα να αποκλειστούν σε ό,τι αφορά τις μη ελεγχόμενες αναφορές σ’ αυτή την αναδυόμενη παγκόσμια κρίση υγείας.
Τι απαντάει το Ινστιτούτο Pirbright
Το ίδιο το ινστιτούτο Pirbright πάντως εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία αναφέρει πως η συγκεκριμένη πατέντα του αφορά σε παλαιότερο στέλεχος του κοροναϊού, που πλήττει μόνο τα πουλερικά. Η Δρ. Erika Bicketon που μελετάει παθολογία στο συγκεκριμένο ινστιτούτο, δήλωσε ότι η πατέντα που κατοχυρώθηκε έγινε για ερευνητικούς σκοπούς ώστε να μελετηθεί η εξάπλωση του κοροναϊού στα κοτόπουλα και στα κύτταρα των κοτόπουλων, τονίζοντας ότι σε καμία από αυτές τις μελέτες του ιού δεν περιλαμβάνονταν η εξάπλωσή του ή οι επιπτώσεις του στον άνθρωπο.
Σε ανακοίνωσή του αναφέρεται:
«Το ινστιτούτο Pirbright κατέχει την πατέντα υπ’ αριθμόν 10130701 που αποτελεί την ανάπτυξη μιας εξασθενημένης μορφής του κοροναϊού, το οποίο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως εμβόλιο για να αποτρέψει παθήσεις του αναπνευστικού στα πουλιά και σε άλλα ζώα. Πολλά εμβόλια έχουν παρασκευαστεί με αυτόν τον τρόπο. Δεν έχουμε ακόμα αναπτύξει εμβόλιο για αυτή την περίπτωση, αλλά η έρευνα είναι σε εξέλιξη.
Το Ινστιτούτο χρηματοδοτείται από το Συμβούλιο Βιοτεχνολογίας και Βιολογικής Επιστημονικής Έρευνας του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως και από άλλους οργανισμούς, όπως το Bill & Melinda Gates Foundation. Ξεκαθαρίζεται ότι η συγκεκριμένη πατέντα δεν χρηματοδοτήθηκε από το συγκεκριμένο ίδρυμα».

Τώρα "ησυχάσαμε"! Ο νοών νοείτω πάντως...
Τελευταία ενημέρωση: Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2020, 12:07