Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

ΣΤΙΧΟΙ ΣΟΦΟΙ, ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ*...


-Πολλοί ρωτούν να μάθουνε είντά ΄ναι οι μαντινάδες:
Αγάπες, πόνους και χαρές, να λες με δυο αράδες!

-Οι μαντινάδες θέλουνε άνθρωπο να κατέχει.
Και γλώσσα να τσι πελεκά και νου να τσι ξετρέχει!...

-Φαίνεται οι δώδεκα θεοί, σαν έχουνε σεβντάδες,
στην Κρήτη κατεβαίνουνε και λένε μαντινάδες!!!...

*ΜΑΝΤΙΝΑΔΑ: ΑΠΟ ΤΟ ΡΗΜΑ ΜΑΝΤΕΥΩ/ΜΑΝΤΕΙΟ. ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ (ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ) ΑΚΟΜΑ ΛΕΜΕ "ΜΑΝΤΑΤΑ" ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ.ΟΙ ΧΡΗΣΜΟΙ ΕΔΙΔΟΝΤΟ ΣΕ 15ΣΥΛΛΑΒΟ, ΟΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΟΙ ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ! ΚΑΙ ΚΑΘΕ ΜΑΝΤΙΝΑΔΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ ΕΝΑ ΜΗΝΥΜΑ/"ΜΑΝΤΑΤΟ" ΛΑΚΩΝΙΚΑ ΔΙΑΤΥΠΩΜΕΝΟ ΣΕ ΔΥΟ ΣΤΙΧΟΥΣ... ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΝΟΗΤΟΙ ΟΜΩΣ ΤΗΝ ΕΤΥΜΟΛΟΓΟΥΝ ΑΠΟ ΤΟ ...ΙΤΑΛΙΚΟ ΜΑΤΙΝΑ=ΠΡΩΙ!!! ΟΜΩΣ,ΑΦΕΝΟΣ ΒΡΑΔΥ ΚΙ ΟΧΙ ...ΠΡΩΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥΝΤΑΙ ΑΝΕΚΑΘΕΝ, ΑΦΕΤΕΡΟΥ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ ΟΙ 15ΣΥΛΛΑΒΟΙ ΣΤΙΧΟΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΑΡΧΑΙΟΤΕΡΟΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΧΟΜΟ ΤΩΝ (ΕΞΕΛΛΗΝΙΣΜΕΝΩΝ ΑΛΛΩΣΤΕ) ΡΩΜΑΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ!!!...

 Η γυμναστική με βάρη δεν κονταίνει τους νέους. 

Αντίθετα, δρα ευνοϊκά στην ανάπτυξη, όσο και φυσιοθεραπευτικά.

                               Ο θρυλικός πολυαθλητής Γιούρικ Βαρτανιάν



Φωτογραφία παραπάνω: Ο Γιούρικ Βαρτανιάν, Αρμένιος αθλητής της πρώην ΕΣΣΔ κατηγ. σωματ. βάρους 82,5 κιλών, ύψους 1,78 που κέρδιζε την δεκαετία 1980 ακόμα και τους ολυμπιονίκες 100 κιλών σωμ. βάρους με αρασέ 177,5 κιλά και επωλέ ζετέ 222,5 κιλά, ρεκόρ που ποτέ δεν καταρρίφθηκαν! Επιπλέον:
1. Είχε υπερβεί στο άλμα εις ύψος τα 2,14 μέτρα!
2. Έπαιζε βόλεϋ με την εθνική Αρμενίας,
3. Έτρεχε τα 100 μ. σε 11 δευτερόλεπτα και
5. Είχε το (άτυπο) παγκόσμιο ρεκόρ στο άλμα άνευ φοράς, με 3,47!!!
Σίγουρα
ο μέγιστος  πολυαθλητής όλων των εποχών...



Ένα ερώτημα που συχνά καλούνται να απαντήσουν προπονητές, γονείς και όσοι έφηβοι κάνουν άρση βαρών ή περιλαμβάνουν στις προπονήσεις τους  βάρη (ανεξάρτητα από το άθλημα στο οποίο επιδίδονται), είναι αυτό της επίδρασης που μπορεί να έχει η προπόνηση με βάρη στην ανάπτυξη του ύψους  παιδιών και  εφήβων.

Αρχικά θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι είναι εντελώς λαθεμένη η εντύπωση πως "τα βάρη κονταίνουν" !

Έχει συντελέσει καταρχήν στην δημιουργία της και το γεγονός ότι εδώ και πάνω από έναν αιώνα  η παγκόσμια ομοσπονδία άρσης βαρών διεχώρησε τον συναγωνισμό των αρσιβαριστών σε κατηγορίες σωματικού βάρους,  για να είναι δικαιότερος ο συναγωνισμός τους.  Όπως  γίνεται και στην πάλη, πυγμαχία, τζούντο κλπ.








Συνέβαλε λοιπόν στη λανθασμένη εντύπωση η αγωνιστική παρουσία των εκ φύσεως κοντόσωμων αθλητών κατηγοριών πολύ μικρού ως και  μεσαίου σωματικού βάρους.
Το μικρό τους ανάστημα εξελήφθη ως αποτέλεσμα της προπόνησής τους με βάρη.
Εντύπωση που ακόμα και σήμερα σε κάποιο βαθμό υφίσταται.


Ο γράφων, Κώστας Ντουντουλάκης, ζετέ 140 kg κατηγ σωμ. βάρους 75Kg, 1980


Η παγκόσμια ομοσπονδία άρσεως βαρών τις τελευταίες δεκαετίες κάθε τόσο αλλάζει τις κατηγορίες σωματικού βάρους, συχνά μάλιστα και με εξωφρενικά  παράλογες αυξομειώσεις  των μεταξύ τους ορίων, όπως με μια απλή ματιά φαίνεται  στην παράθεση των νυν κατηγοριών παρακάτω). 

Αυτό, ανεξάρτητα από τις λογικά και επιστημονικά  παράλογες προφάσεις  της ηγεσίας της παγκόσμιας ομοσπονδίας,  έχει να κάνει με ίντριγκες και σκοπιμότητες διεθνούς πολιτικού ανταγωνισμού στον αθλητισμό, με τεχνητή εξάλειψη των μεγάλων ρεκόρ αθλητών αντίπαλων των ΗΠΑ και Δυτ. Ευρώπης χωρών, μα και περιορισμούς αριθμού αθλητών άρα και μεταλλίων στην άρση βαρών όπου δεν διακρίνονται δυτικοί αθλητές ενώ πχ σε στίβο και κολύμβηση όπου είναι δυνατές οι ΗΠΑ, συμμετέχουν ως και 3 από την ίδια χώρα ανά άθλημα...
Δεν είναι ασύνδετο με τα παραπάνω το ότι  ο επί μισό αιώνα ...ισόβιος ως πρόσφατα πρόεδρος
Τόμας Άγιαν, αποπέμφθηκε λόγω σωρείας σκανδάλων διαφθοράς και ιντριγκών κάθε μορφής  από την ΔΟΕ (Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή) .

 Παλιά οι κατηγορίες σωματικού βάρους ήταν:
52,  56,  60,  67,5,  75,  82,5,  90,  100, 110 κιλών και η +110 (υπερβαρέων βαρών).


Η κατηγοριοποίηση των αθλητών ξεκινά σήμερα για τους άνδρες, από την κατηγορία των 55 κιλών και φτάνει έως τα +109. Στις γυναίκες από
 45 κιλά ως τα  +87.

Στα παγκόσμια και ηπειρωτικά πρωταθλήματα ανδρών – γυναικών από το 2018 ισχύουν  (προς το παρόν...) οι παρακάτω 10 κατηγορίες:

Άνδρες:

55κ, 61, 67, 73, 81, 89, 96, 102, 109, +109.

Γυναίκες: 45κ, 49, 55, 59, 64, 71, 76, 81, 87, +87

Στους Ολυμπιακούς Αγώνες έχουμε σε ισχύ 7 κατηγορίες:

Άνδρες:

61κ, 67, 73, 81, 96, 109, +109.

Γυναίκες:

49κ, 55, 59, 64, 76, 87, +87.



Για τα παγκόσμια και ευρωπαϊκά πρωταθλήματα Νέων ισχύουν οι παρακάτω κατηγορίες:

Αθλητές:

49κ, 55, 61, 67, 73, 81, 89, 96, 102, +102

Αθλήτριες:

40κ, 45, 49, 55, 59, 64, 71, 76, 81, +81.



Οι κοντοί  αθλητές, συνήθως παρουσιάζουν χαμηλό βάρος  και κατατάσσονται στις κατηγορίες χαμηλού σωματικού βάρους, έναντι άλλων υψηλόσωμων οι οποίοι τείνουν να καταταχθούν στις μεσαίες και βαριές κατηγορίες σωματικού βάρους. Ανάλογη κατηγοριοποίηση έχουν πραγματοποιήσει και οι ομοσπονδίες των άλλων βαρέων αθλημάτων (πάλης, πυγμαχίας, τζούντο), όπου και παρατηρείται ανάλογο φαινόμενο,  ως προς την κλιμάκωση του ύψους, σε σχέση με την κατηγορία κατάταξης σωματικού βάρους.

Σύμφωνα με  ειδικούς του αθλήματος, προτείνονται και τα κατάλληλα ύψη για κάθε  κατηγορία σωματικού βάρους, με την χρήση των οποίων ευνοείται η αγωνιστική απόδοση των αθλητών. 

Τα προτεινόμενα ως ιδανικά ύψη για τους αθλητές της άρσης βαρών, ξεκινούσαν παλιότερα για τους αθλητές της παλιάς κατηγορίας των 54 κιλών από τα 155 cm περίπου ενώ για  τους αθλητές της κατηγορίας +108 κιλών (βαρέων βαρών) είναι περισσότερο από τα 185 cm.

 Σήμερα αυτά έχουν μετατοπισθεί περί τους 6 πόντους προς τα πάνω, διότι σε παρατηρήσεις που έγιναν, βρέθηκε ότι οι ψηλοί αθλητές είχαν πλεονέκτημα επειδή ανέπτυσσαν μεγαλύτερη επιτάχυνση.
Το θέμα είχε απασχολήσει και παλιότερα τους επιστήμονες, για αυτό και διεξήχθησαν έρευνες οι οποίες κατέληξαν στα εξής συμπεράσματα:


1. Η προπόνηση με ένα μικτό πρόγραμμα προπόνησης (βάρη και άλλα αθλήματα), μπορεί να αρχίσει από την ηλικία των 10 ετών, με τρεις προπονήσεις την  εβδομάδα  και σηκώνοντας συνολικά δύο τόνους σε κάθε προπόνηση. Οι εντάσεις που προτείνονται είναι χαμηλές και μεσαίες. (Ανακοίνωση του επιστημονικού τμήματος της Ομοσπονδίας Άρσης Βαρών της πρώην Λ.Δ. Γερμανίας) και ο αριθμός των δύο τόνων προκύπτει από το άθροισμα πολλών επαναλήψεων με μικρά βάρη.


2. Σε έρευνα που έγινε σε μαθητές δημοτικού σχολείου (ηλικίας 9-12 ετών), όπου με προπόνηση τρεις φορές την εβδομάδα, με εντάσεις χαμηλές και μεσαίες και με όγκο προπόνησης μισό έως ένα τόνο την ημέρα, εκτελεσμένες με ασκήσεις της άρσης βαρών, δεν παρατηρήθηκε καμία διαφορά στην εξέλιξη του ύψους, σε σχέση με τα ύψη των συμμαθητών τους. (Μετρήσεις σε μαθητές του 16ου και 19ου δημοτικού σχολείου Σερρών, από Γουδεντζίκη Π., 1994).


3.  Μετά από διετείς έρευνες της αθλητικής σχολής του Λένινγκραντ, σε εφήβους ηλικίας 14-16 ετών, οι οποίες περιελάμβαναν κλινικές, ηλεκτρονομετρικές και ακτινολογικές εξετάσεις, σε συνδυασμό και με αντίστοιχη παρατήρηση σε κολυμβητές της ίδιας ηλικίας, ανακοινώθηκε ότι : η προπόνηση με βάρη δεν επιδρά αρνητικά  στην υγεία, αλλά απεναντίας έχει σημαντική υγιεινή επίδραση, βελτιώνει το καρδιοκυκλοφορικό σύστημα, η ανάπτυξη του σκελετού είχε την ίδια πορεία με τους κολυμβητές της ίδιας ηλικίας, τα σώματα των σπονδύλων της σπονδυλικής στήλης έγιναν στερεότερα και βελτιώθηκαν ορισμένες περιπτώσεις παθήσεων πλατυποδίας (διόρθωση της ποδικής καμάρας).


4. Η Ρωσίδα επιστήμων Srogowa σε συγκριτική έρευνα που πραγματοποίησε το 1969 πάνω στο ύψος των νέων που ασχολούνται με την άρση βαρών και δρομέων ημιαντοχής), αντιστοίχως σε διάφορες ηλικίες (15-19 ετών), διαπίστωσε  ότι η άρση βαρών όχι μόνον δεν εμποδίζει την σε ύψος ανάπτυξη  των νέων αλλά απεναντίας τους βοηθά στην φυσιολογική ανάπτυξη τους, όπως όλα τα σπορ.

 Στην συγκεκριμένη έρευνα, οι αρσιβαρίστες αύξησαν περισσότερο το ύψος τους σε σχέση με  τους δρομείς ημιαντοχής. 

Επιπλέον η άρση βαρών έδρασε (φυσιο) – θεραπευτικά σε περιπτώσεις που υπήρχαν μικρές ορθοσωματικές ανωμαλίες της σπονδυλικής στήλης.


5. Σε έρευνα των Βουλγάρων Γιάνεφ – Μπόεφ – Ζαχάριεφ, που διεξήχθη το 1975, βρέθηκε ότι οι αρσιβαρίστες που αγωνίζονταν ως την κατηγορία των 75 κιλών  είχαν  ύψος πιο χαμηλό από το μέσο ύψος για τον μέσο άνθρωπο, στις ηλικίες 20-30 χρονών. Οι αρσιβαρίστες που αγωνίζονταν στις κατηγορίες των 82,5 και  90  κιλών  είχαν το ίδιο ύψος με τον μέσο όρο του ύψους των υπολοίπων ανθρώπων και οι αρσιβαρίστες που αγωνίζονταν στις επόμενες κατηγορίες, είχαν ύψος υψηλότερο από τον μέσο όρο των υπολοίπων ανθρώπων.


6. Δημοσίευση σε Αμερικάνικο περιοδικό, αναφέρει ότι σε έρευνες που  διεξήγαγε ο Dr. Κλαρκ Ριάνς σε αγόρια ηλικίας 8 χρονών, δεν είχε κανένα αρνητικό επηρεασμό στις επιφύσεις των οστών, η  προπόνηση με βάρη.


Από την παρουσίαση των παραπάνω ερευνών, γίνεται  φανερό ότι η προπόνηση με βάρη και η ολυμπιακή άρση βαρών δεν έχει καμία αρνητική επίδραση στους αθλητές. 

Σαν ένα κατεξοχήν άθλημα δύναμης, το οποίο αναπτύσσει εύκολα και γρήγορα το μυϊκό σύστημα του παιδιού και του εφήβου, συνιστάται να ακολουθείται από τους νέους, οι οποίοι θέλουν να χτίσουν ένα γερό κορμί και να αποφύγουν ή να βελτιώσουν σκελετικές αδυναμίες τους.
Η γυμναστική με βάρη χαρίζει στον νέο ένα καλογυμνασμένο και όμορφο υγιές σώμα, βελτιώνει την αυτοπεποίθηση στον εαυτό του και σιγουρεύει την θέση του ανάμεσα στους νέους.
Η προπόνηση στα εγκεκριμένα γυμναστήρια γίνεται από ειδικευμένους και καλά καταρτισμένους προπονητές, σύμφωνα με τις ατομικές δυνατότητες του κάθε αθλητή (εξατομικευμένη προπόνηση).






Κείμενο: Κώστας Ντουντουλάκης, δάσκαλος, πτυχ. πολιτικών επιστημών. 
Τέως αθλητής άρσεως βαρών με μετάλλια σε όλους τους πανελλήνιους ανδρών από 1974 ως 1985 (χρυσό το 1976 κατηγ 75 κιλών) 
 και με δύο αργυρά μετάλλια σε παγκόσμια πρωταθλήματα διαχρονικών (masters) αρσιβαριστών το 2002 στην Μελβούρνη Αυστραλίας  και το 2006 στο Υζίν-Μπορντώ Γαλλίας.

 

Τρίτη 23 Μαρτίου 2021

Πότε και πώς κηρύχθηκε πράγματι η Επανάσταση του 1821;

Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ 14ης ΜΑΡΤΙΟΥ 1821-ΜΕ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΣΤΙΣ 23, ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΚΑΘΙΕΡΩΣΕ Ο ΟΘΩΝΑΣ ΤΟ 1838* ΝΑ ΓΙΟΡΤΑΖΟΥΜΕ ΣΤΙΣ 25 ΜΑΡΤΙΟΥ






Ο Ιωάννης (Γενναίος) Κολοκοτρώνης, γιος του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, αναφερόμενος στην Εθνική εξέγερση αναφέρει τα εξής:
Ιωάννης-Γενναίος Κολοκοτρώνης



«Αναπτυσσομένης της ιδέας περί της επαναστάσεως, ο σπινθήρ της ελευθερίας ήναπτε τον ενθουσιασμόν των Ελλήνων, οίτινες διενοούντο περί της ενάρξεως του πολέμου. Όθεν την 17ην Μαρτίου οι πρόκριτοι της Μάνης συνεννοήθησαν να λάβωσιν τα όπλα κατά των Τούρκων…»
.

Η περιοχή της Μάνης είχε τότε περίπου 35.000 πληθυσμό, 180 οικισμούς και 800 πύργους, ενώ οι μαχητές της ανέρχονταν μέχρι και 10.000 άνδρες.

Από την πλευρά του, ο ιστορικός της επανάστασης Σπυρίδων Τρικούπης ο οποίος μίλησε με τον Παλαιών Πατρών Γερμανό, τον Λόντο, τον Ζαΐμη και άλλους προκρίτους της Αχαΐας γράφει για την έναρξη της επανάστασης:

«Ψευδής είναι η εν Ελλάδι επικρατούσα ιδέα ότι εν Μονή της Αγίας Λαύρας ανυψώθη κατά πρώτον η σημαία της Ελληνικής Επαναστάσεως. Την ιδέα ταύτην εξέφρασα και εγώ εν τω επικήδειώ μου λόγω εις Ανδρέα Ζαΐμη πριν εξακριβώσω την αλήθεια».

                        Σπυρίδων Τρικούπης




Αλλά, ας πάρουμε τα γεγονότα με τη σειρά τους:
Από τα τέλη Ιανουαρίου έως αρχές Μαρτίου 1821 πραγματοποιήθηκαν στην Βοστίτσα (σημερινό Αίγιο) συνολικά πέντε συσκέψεις προεστών και κληρικών της Αχαΐας, των Καλαβρύτων και της Βοστίτσας, αλλά σε καμία δεν αποφασίστηκε η έναρξη του Επαναστατικού Αγώνα.

Ωστόσο, η Επαρχία Καλαβρύτων παρουσιάζεται νωρίτερα προετοιμασμένη για τον αγώνα. Αυτό αποδεικνύεται με την πραγματοποίηση σημαντικών Επαναστατικών γεγονότων.

Πρώτος ο Νικόλαος Σολιώτης, στις 14 Μαρτίου, αγνοώντας με προτροπή του Κολοκοτρώνη και του Σωτήρη Χαραλάμπητις μακροχρόνιες συνελεύσεις των προεστών των Καλαβρύτων και των Πατρών μαζί με τον Αναγνώστη Κορδή και άλλους κλέφτες, στις 14 Μαρτίου έστησαν ενέδρα και χτύπησαν σε τοποθεσία κοντά στο Αγρίδι  τρεις γυφτοχαρατζήδες και τρεις ταχυδρόμους, που μετέφεραν επιστολές του καϊμακάμη Μεχμέτ Σελήχ στον Χουρσίτ πασά στα Ιωάννινα.




Στις 17 Μαρτίου κηρύσσεται και επίσημα, με παρότρυνση του Κολοκοτρώνη η Επανάσταση, από τους οπλαρχηγούς της Μάνης στην Αρεόπολη (τότε Τσίμοβα).
Ακολουθεί στις 18 Μαρτίου η επίθεση του Χονδρογιάννη στην τοποθεσία Χελωνοσπηλιά της Κατσάνας (Λυκούρια), εναντίων του εισπράκτορα Λαλαίου Τουρκαλβανού Σεϊδή, που μετέφερε μαζί με καταγόμενο από τη Βυτίνα «Σαράφη» Νικόλαο Ταμπακόπουλο, δημόσια χρήματα από την Κερπινή Καλαβρύτων στην Τριπολιτσά.

Μετά τη Χελωνοσπηλιά καταγράφεται επίσης η εχθρική ενέργεια του Νικόλαου Σολιώτη και του Ανδρέα Πετιμεζά, κατά διαταγή του Ασημάκη Φωτήλα στο Λιβάρτζι, εναντίων δύο σπαχήδων από την Τροπολιτσά, των Τσιπουγλαίων.

Επαναστατικές ενέργειες θεωρούνται επίσης, η επίθεση από το Νικόλαο Σολιώτη εναντίων 7 Τούρκων στα χωριά του Αρφαρά των Χασίων και 19 Αλβανών στο Βερσοβά/ Μπερτζοβά, η προσβολή και ο φόνος μερικών από τους 18 Τούρκους, οι οποίοι πηγαίνοντας από τα Σάλωνα στην Τροπολιτσά έπεσαν στην ενέδρα των Πετμεζαίων στην Ακράτα, καθώς και ο φόνος στον Ανάργυρο και το ναΐσκο του Αγ. Αθανασίου Σοπωτό, των Τούρκων ιδιοκτητών των χωριών Μοστιτσίου και Καστελίου.

-Στις 23 Μαρτίου, είναι η πραγματική επέτειος της δημιουργίας των προϋποθέσεων (κατά το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο) αναγνώρισης ΚΡΑΤΙΚΗΣ υπόστασης του ελληνικού έθνους!
Συγκεκριμένα, στις 23 Μαρτίου 1821, με την άλωση της Καλαμάτας, το ελληνικό έθνος απέκτησε «προσδιορισμένη εδαφική κυριαρχία, με μόνιμο λαό και ανεξάρτητη από εξωτερικούς παράγοντες εξουσία», την «Μεσσηνιακή Σύγκλητο»· η οποία, μάλιστα, εξέδωσε αυθημερόν, ως πρώτο επίσημο διπλωματικό έγγραφο, την ακόλουθη, περίφημη προκήρυξη-«προειδοποίηση» Ανεξαρτησίας:

"Προειδοποίησις εις τας Ευρωπαϊκάς Αυλάς, εκ μέρους του φιλογενούς αρχιστρατήγου των Σπαρτιατικών στρατευμάτων Πέτρου Μαυρομιχάλη και της Μεσσηνιακής Συγκλήτου.
Ο ανυπόφορος ζυγός της Οθωμανικής τυραννίας εις το διάστημα ενός και επέκεινα αιώνος, κατήντησεν εις μίαν ακμήν, ώστε να μην μείνη άλλο εις τους δυστυχείς Πελοποννησίους Γραικούς, ει μη μόνον πνοή και αυτή δια να ωθή κυρίως τους εγκαρδίους των αναστεναγμούς.
Εις τοιαύτην όντες κατάστασιν στερημένοι από όλα τα δίκαιά μας, με μίαν γνώμην ομοφώνως απεφασίσαμεν να λάβωμεν τα άρματα, και να ορμήσωμεν κατά των τυράννων. Πάσα προς αλλήλους μας φατρία και διχόνοια, ως καρποί της τυραννίας απερρίφθησαν εις τον βυθόν της λήθης, και άπαντες πνέομεν πνοήν ελευθερίας.
Αι χείρες ημών αι δεδεμέναι μέχρι του νυν από τας σιδηράς αλύσσους της βαρβαρικής τυραννίας, ελύθησαν ήδη, και υψώθηκαν μεγαλοψύχως και έλαβον τα όπλα προς μηδενισμόν της βδελυράς τυραννίας.
Οι πόδες ημών οι περιπατούντες εν νυκτί και ημέρα εις τας εναγκαρεύσεις τας ασπλάγχνους τρέχουν εις απόκτησιν των δικαιωμάτων μας. Η κεφαλή μας η κλίνουσα τον αυχένα υπό τον ζυγόν τον απετίναξε και άλλο δεν φρονεί, ει μη την Ελευθερίαν.
Η γλώσσα μας η αδυνατούσα εις το να προφέρη λόγον, εκτός των ανωφελών παρακλήσεων, προς εξιλέωσιν των βαρβάρων τυράννων, τώρα μεγαλοφώνως φωνάζει και κάμνει να αντηχή ο αήρ το γλυκύτατον όνομα της Ελευθερίας.
Εν ενί λόγω απεφασίσαμεν, ή να ελευθερωθώμεν, ή να αποθάνωμεν. Τούτου ένεκεν προσκαλούμεν επιπόνως την συνδρομήν και βοήθειαν όλων των εξευγενισμένων Ευρωπαίων γενών, ώστε να δυνηθώμεν να φθάσωμεν ταχύτερον εις τον Ιερόν και δίκαιον σκοπόν μας και να λάβωμεν τα δίκαιά μας.
Να αναστήσωμεν το τεταλαιπωρημένον Ελληνικόν γένος μας. Δικαίω τω λόγω η μήτηρ μας Ελλάς, εκ της οποίας και υμείς εφωτίσθητε, απαιτεί ως εν τάχει την φιλάνθρωπον συνδρομήν σας, και ευέλπιδες, ότι θέλει αξιωθώμεν, και ημείς θέλομεν σας ομολογή άκραν υποχρέωσιν, και εν καιρώ θέλομεν δείξη πραγματικώς την υπέρ της συνδρομής σας ευγνωμοσύνην μας.
1821 Μαρτίου 23 εν Καλαμάτα. Εκ του Σπαρτιατικού Στρατοπέδου
Πέτρος Μαυρομιχάλης, αρχιστράτηγος του Σπαρτιατικού και Μεσσηνιακού στρατού"

* Ο εορτασμός στις 25 Μαρτίου καθιερώθηκε το 1838 με το Βασιλικό Διάταγμα 980 / 15(27)-3-1838 από την Κυβέρνηση του Όθωνα για θρησκευτικούς λόγους...

Σχετικά ιστορικά βοηθήματα: 1. Απομνημονεύματα Παλαιών Πατρών Γερμανού (1771 - 1826). Ιεράρχης και εκ των πρωταγωνιστών της Ελληνικής Επανάστασης. Το όνομά του ήταν Γεώργιος Γκόζιας και γεννήθηκε στην Δημητσάνα. Φοίτησε στην Σχολή της Δημητσάνας, έγινε γραμματέας του μητροπολίτη Αργολίδας Ιάκωβου Πετράκη, οπότε και χειροτονήθηκε ως διάκονος και έλαβε το όνομα Γερμανός. Στην Κων/λη φοιτά στην Πατριαρχική Σχολή Κουρούτσεσμε. Σε ηλικία 36 ετών εκλέγεται μητροπολίτης Παλαιών Πατρών. Το 1818 μυήθηκε στην Φιλική Εταιρεία. Στις 13 Μαρτίου 1821 ευλόγησε την σημαία της Επανάστασης στην Μονή της Αγίας Λαύρας. Την 25η Μαρτίου την ευλόγησε στην Πάτρα και όρκισε τους επαναστάτες στην πλατεία Αγίου Γεωργίου. Πέθανε το 1826 κατά την διάρκεια της Γ' Εθνοσυνέλευσης, της οποίας είχε εκλεγεί μέλος. Στα τελευταία χρόνια του, έγραψε τα Απομνημονεύματά του, που δημοσιεύτηκαν στο 1837. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)



2. Στα 1958 ο εκπαιδευτικός και ιστορικός ερευνητής, Τάκης Σταματόπουλος, συγγράφει ένα βιβλίο για την απομυθοποίηση της προσωπικότητας του Παλαιών Πατρών Γερμανού.

Περιγράφει:

• Τη στάση του Π. Π. Γερμανού πριν το ξέσπασμα της Επανάστασης

• Τους λόγους για τους οποίους επιθυμούσε την εξόντωση του Παπαφλέσσα

• Το γκρίζο παρασκήνιο της περιβόητης Συνέλευσης της Βοστίτσας

• Τα πραγματικά γεγονότα στην αγία Λαύρα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν την απουσία αναφορών στα ίδια τα Απομνημονεύματα του Γερμανού αναφορικά με την ύψωση του περίφημου Λαβάρου του Αγώνα

• Την ακόρεστη δίψα για εξουσία και τη σύγκρουσή του με τον Δημήτριο Υψηλάντη, τον Κολοκοτρώνη, αλλά και τους Φιλικούς.

Το βιβλίο προλογίζεται από τον Γιώργο Μαργαρίτη, καθηγητή Σύγχρονης Ιστορίας στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ. 




3.
Η ιστορική «μονομαχία» Παλαιών Πατρών Γερμανού και Παπαφλέσσα

Οι συνταρακτικές συνομιλίες της μυστικής Συνέλευσης της Βοστίτσας, μεταξύ Παπαφλέσσα-Π.Π.Γερμανού και προκρίτων της Πελοποννήσου:

"...Ο Παπαφλέσσας, φλογερός στο λόγο του, προχωρά σε μία σειρά από ανυπόστατους ισχυρισμούς που έχουν αρχίσει να πείθουν μια μερίδα προκρίτων.

Τότε μπαίνει στη «μάχη» το βαρύ τους πυροβολικό. Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός και ο Ανδρέας Ζαίμης, που ξεκίνησε πρώτος:

Όσα είπε ο αρχιμανδρίτης Δικαίος είνε άστατα, απελπισμένα στασιαστικά, ιδιοτελή και σχεδόν μπερμπάντικα. Αν βάζαμε βάσι σε τέτοια πράγματα, θα παίρναμε χωρίς άλλο το έθνος στο λαιμό μας και θάπεφτε στο κεφάλι μας το αιώνιο ανάθεμα. (…) Απ’ όσα είπε τίποτα δεν είνε θετικό και σίγουρο για ένα έργό τόσο μεγάλο και δύσκολο»

«Ο Γερμανός σηκώθηκε, κρατώντας ένα χαρτάκι: Αρχιμανδρίτα Δικαίε, είπε στο συνειθισμένο, υπεροπτικό και κοροϊδευτικό τόνο: Η συνέλευσι δεν ζητεί από σένα λόγους παχείς, αλλ’ αποκρίσεις συντόμους και θετικάς προς τας ερωτήσεις, όπου έχω την εντολήν να θέσω»

Ο δύο άνδρες λογομαχούν. Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ζητά εγγυήσεις ότι με την έναρξη της Επανάστασης συμφωνεί ολόκληρο το Εθνός.\

Ο Παπαφλέσσας δεν μπορεί να δώσει τέτοιες εγγυήσεις. Αλλά δεν τα χάνει. Η μάχη συνεχίζεται.

«Οι λαοί μας είνε όχι μάλλον άπειροι της οπλοφορίας, αλλά και άοπλοι, δυστυχώς, επομένως, πάρα πολύ ολίγοι είνε εκείνοι, οίτινες έχουν οπωσούν την πείραν του πολεμείν», υποστηρίζει ο Παλαιών Πατρών Γερμανός.

Ο Παπαφλέσσας αφού μιλά με πύρινα λόγια για τους κλέφτες και τους Σουλιώτες λέει στον κληρικό:

"Αν οι λαοί δεν οπλοφορήσουν, δέσποτα, Γερμανέ, πώς θα μάθουν να γεμίζουν τα όπλα; Και αν δεν πολεμήσουν πώς θα λάβουν πείραν πολεμικήν; Και αν δεν γίνουν στρατοί και πόλεμοι πώς θα γίνουν στρατηγοί; Αν καρτεράτε ο ραγιάς να βγη πολεμικός, από τον ύπνο της δουλείας, να πήτε καλλίτερα και φανερά πώς δεν στέργετε την ελευθερία, ούτε τον αγώνα εις τ’ όνομά της!".

Τα λόγια αυτά του Παπαφλέσσα προκάλεσαν την οργή του Παλαιών Πατρών Γερμανού. Η απάντηση του  έμεινε στην Ιστορία:

"Γνωρίζω το αίτιον της βίας σου! Άρπαξ, απατεών και εξωλέστατος ως είσαι, ωθείς τα πράγματα εις ταραχήν προσμένων να πλουτίσης από λάφυρα."

» Ο Δικαίος κάνει να ορμήση. Οι άνθρωποί του φέρνουν το χέρι τους στα όπλα. Συγκρατείται. Τους απομακρύνει. Οι πρόκριτοι έχουν πέση στη μέση.

– Στις βρισιές σου δεν θ’ αποκριθώ, λέει αργά και ήσυχα ο Δικαίος. Μα μην πιστέψης πως δεν ξέρω γιατί δε θέλετε ν’ ακούσετε και να πιστέψετε.

Δεν είνε πόνος για το έθνος, μα για το τομάρι σας και την κατάστασί σας. Γιατί το ξέρετε καλά πως χωρίς δικά μας άρματα η ρωσσική βοήθεια όσο μεγάλη κι αν ήταν δεν θα μας ωφελούσε τίποτα.

Και ποιοι θέλετε ν’ αρματωθούν και να ριχτούνε στον αγώνα πρώτοι, αν όχι εμείς; (…) Την ώρα τούτη ο Μωρηάς μονάχα είνε ελαφρωμένος»

Αποχωρώντας ο Παπαφλέσσας διεμήνυσε ότι θα έκανε μόνος του επανάσταση με όσους άνδρες μπορούσε να μαζέψει, «και τότε όποιον πιάσουν χωρίς όπλα Τούρκοι ας τον σκοτώσουν»...

Τρίτη 16 Μαρτίου 2021

Κεραμειά - Ιστορικά στοιχεία

                                                         Κεραμειά

του Μιχάλη Κατσανεβάκη*

Στον παλαιό Δήμο Κεραμειών ανήκαν τα χωριά που περιέκλειε το τρίγωνο Κάμποι-Θέρισο-Μαλάξα.
Τα ΚΕΡΑΜΕΙΑ με ει το γράφουμε όσοι θέλομε να προσδώσομε στην περιοχή μας μια ιστορία περίπου 5.000 ετών, πάντα σύμφωνα και με τον αρχαιολόγο κ. Τζεδάκι, (το ι του Τζεδάκι, είναι της αρχαίας γραμματικής) καθ’ όσον πίσω από το «ΕΝΤΟΠΙΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ» που γράφει ο Τζεδάκις υπήρχε και η αρχαία πόλη Κεράμεια.
Οι παλαιοί ούτε ήξεραν, ούτε τους ενδιέφεραν οι αρχαίες πόλεις, ούτε η ανακάλυψη του σπηλαίου της Πλατυβόλας, αν είχε γίνει, αλλά εκείνα τα χρόνια υπήρχαν φτώχεια και τα επακόλουθα αυτής, οι εξορκισμοί, "τα πειρασμικά, οι πονηροί, οι δαιμόνοι", που έβλεπαν, τα γνωστά για γυναίκες "δαιμονισμένες", σατανάδες και παπάδες, που είχαν ως επακόλουθο τη θρησκοληψία.
Φυσικό λοιπόν ήταν οι παλαιοί να θέλουν πάνω απ’ όλα την Παναγία – Κερά Μία, για προστασία και …. τον Αγ. Νικόλα, για να …….ξεκαθαρίζονται ….. Εξ ου και το Κεραμιά με ι.

Τι να κάνομε, «διατί να το κρύψωμεν άλλωστε», όπως λέει και ο πατέρας της Κρήτης Ν. Καζαντζάκης, «εμάς μια πάρτη» δεν μας αρέσουν, τα θυμιατά, τα κεριά, τα λιβάνια, η καλογερική, κττ, μας αρέσει το αρχαίο Ελληνικό Φως και το ωραίο, όπως η Αφροδίτη της Μήλου.
Τα ηρωικά μας ΚΕΡΑΜΕΙΑ έδειξαν την αξία τους και κατά την Τουρκοκρατία-πρώτη μάχη της επανάστασης του 1821 στο Λούλο, 14/6/1821 και με τη μεγαλύτερη εκ του συστάδην μάχη στη Κρήτη κατά των Ναζί, της ΜΑΧΗΣ ΤΩΝ ΚΕΡΑΜΕΙΩΝ, του ΕΛΑΣ ( που και αυτός γράφεται με ένα Λ).
Ορισμένοι και αυτοί από άγνοια, την αποκαλούν «Μάχη της Παναγιάς», ενώ στην Παναγιά, όπως έχω γράψει πολλές φορές ουδείς Γερμανός εφονεύθη και απλά υποβαθμίζουν τη μάχη.
Επί του θέματος. Σωστά είναι και τα δύο, ανάλογα το πώς το σκέπτεται ο καθείς και την σημασία που θέλει να του αποδώσει, ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ Ή ΑΡΧΑΙΑ.
Τώρα αν κάποιοι χρησιμοποιούν προσβλητικές ορολογίες τους απαντώ ότι αυτό σημαίνει αδυναμία και επίσης τους αφιερώνω τον τελευταίο στίχο γνωστού δεκαπεντασύλλαβου που λέμε στη Ρίζα:
……. και έπραξες ευγενικά, ως είσαι μαθημένος …..

Ι. Τζεδάκι «Αρχαιότητες και Μνημεία Δυτικής Κρήτης 1966» : «…..Η ποσότης και η ποιότης του κεραμεικού υλικού μας οδηγούν εις την άποψιν ότι τα μινωικά αγγεία, ανεξαρτήτως περιόδου, τα ευρεθέντα εις το σπήλαιον (Πλατυβόλας Κεραμειών) δεν αποτελούν εισαγωγάς εκ της Ανατολικής και κεντρικής Κρήτης, αλλά είναι προϊόντα ΕΝΤΟΠΙΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ»
ΤΕΛΟΣ

Στα Κεραμειά σε μια κορφή θέλω να βγει η ψυχή μου,
να κατεβούν οι καναβοί να φάνε το κορμί μου.

Για την ιστορία των Κεραμειών, έστω και περιληπτικά, δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε : Στη μεγάλη Μάχη του Γέρο Λάκκο, 23/6/1821 όπου εφονεύθησαν πλέον των 100 Τούρκων και 7 Έλληνες, μάχη Κατωχωρίου- Λούλου, 17/4/1867, Μάχη Βαράνη Γρεμνά, 8/11/1895 και στα ονόματα ηρώων όπως οι χαΪνηδες Φουστανάς (Γαβρ. Μυγιάκης 1680) και Τραϊτόρος (Γεωργ. Παπαδάκης 1770) και Μουτσογιάννης, Παπαδαντρέας, Λυβιοπέτρος, Πίπος, Κ. Πατεράκης, Γ. Μπικάκης Ξυνιδογιάννης (Μαυρές), Π.Μυγιάκης, Ι. Μανωλικάκης, Παπαδαντώνης, Εμμ. Μυγιάκης, Ν.Κοκολογιάννης, Δ. Γελάσης, Ι. Καλογερής, Πεδουλοκωστής, Γ. Παπουτσάκης, Ξηρομιχάλης, τα 24 θύματα του ΔΑΝΑΪΣ, και δια γυναίκες όπως τη Ξηρονικολίνα και άλλοι.
Ακόμη παλαιότερα κατά την πολιορκία των Χανίων από τους Τούρκους το 1645, προσέτρεξαν σε βοήθεια των Ενετών, δύο φεουδάρχες από τα Κεραμειά, οι Capo Patero και Capo Foumis ( Αρχηγός Πάτερος και Αρχηγός Φούμης), με 20 ανδρείους Κεραμειανούς.

*ΚΑΤΣΑΝΕΒΑΚΗΣ ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ , facebook 14/3/2021