Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2021

Γιώργος Κοντογιώργης, Ο Μίκης Θεοδωράκης και το ζήτημα της ελληνικότητας. Εις μνήμη Μίκη Θεοδωράκη.

 


JOHN KOLESIDIS VIA REUTERS

Το 1973 ο Μίκης Θεοδωράκης, το ιερό τέρας για όλους εμάς την εποχή εκείνη, πραγματοποίησε μία συναυλία στο αμφιθέατρο της διεθνούς πανεπιστημιούπολης του Παρισιού. Δίπλα μου ακριβώς καθόταν ένας ιεραπόστολος της καθολικής εκκλησίας και όταν μας άκουσε να μιλάμε ελληνικά μου λέει: ”Εάν είχαμε εμείς τον Θεοδωράκη θα είχαμε κατακτήσει την Αφρική μαζί του!”.

Είναι συγκλονιστικό να το ακούει κανείς από έναν άνθρωπο που τοποθετείται στην άλλη όχθη, όταν μάλιστα γνωρίζει ποια ακριβώς είναι η αντιμετώπιση όσων εξέχουν από την ελλαδική άρχουσα τάξη. Στην περίπτωση του Μίκη εφαρμόσθηκε συχνά το αρχαίο ρητό των τυράννων «το τους υπερέχοντας στάχεις κολλούειν». 

Τον Μίκη Θεοδωράκη τον γνώρισα πραγματικά το 1992 όταν είχε κυκλοφορήσει στο Παρίσι ένα βιβλίο μου «Ελληνική Ιστορία - Histoire de la Grèce», το οποίο διαπραγματευόταν την ελληνική εξέλιξη στις σταθερές της και στη συνέχειά της από τους κρητομυκηναϊκούς χρόνους μέχρι τότε (μέχρι το 1992).

  
360p geselecteerd als afspeelkwaliteit

Με το που βρεθήκαμε κάποια στιγμή στον δρόμο μου είπε με περισσή ικανοποίηση ότι το είχε διαβάσει. Με κάλεσε να ανέβω στο σπίτι του (μέναμε πολύ κοντά στην ίδια γειτονιά) και είχαμε έναν μακρύ διάλογο για το επιχείρημα του βιβλίου. Από τότε αρχίσαμε έναν διάλογο για τα μεγάλα ζητήματα του ελληνισμού και της ανθρωπότητας, τον οποίο λυπάμαι απολογιστικά που δεν είχα την πρόνοια να κρατήσω σε μαγνητόφωνο.

Ο Μίκης Θεοδωράκης, εκτός από την αφηγηματική του ικανότητα η οποία εντυπωσιάζει, ήταν και βαθιά στοχαστικός ως φιλόσοφος. Γι′ αυτό και η τέχνη του θεωρώ ότι είναι φιλοσοφούσα τέχνη· δεν απευθύνεται απλώς στο απολαυστικό μέρος της ζωής. 

Συνεχίσαμε με αραιότερο ρυθμό και στην Ελλάδα να βρισκόμαστε και να μιλάμε, ώσπου το 1995 ο Έρικ Χομπσμπάουμ (ένας Άγγλος ιστορικός) έδωσε συνέντευξη με αφορμή το Σκοπιανό που είχε ως τίτλο «Μύθος η ελληνική συνέχεια 3000 χρόνων». Έλεγε διάφορες ανοησίες που κυριολεκτικά δεν στέκουν στη λογική της επιστήμης, όπως για παράδειγμα ότι δεν μπορεί να θεωρηθεί Έλληνας ένας Θηβαίος αγρότης ο οποίος δεν γνωρίζει Πλάτωνα και Αριστοτέλη. Ως εάν ο Άγγλος χωρικός στην χώρα του δεν μπορεί να δηλώσει Άγγλος επειδή δεν γνωρίζει Σαίξπηρ.

Εν πάση περιπτώσει, είχα προβεί στην αντίκρουση του επιχειρήματος αυτού, η οποία συγκέντρωσε τότε την ομοβροντία μιας χυδαίας επίθεσης από σύσσωμη τη λεγόμενη «Αριστερή διανόηση» –και όταν λέω χυδαία, εννοώ κυριολεκτικά χυδαία και στον τρόπο, στις εκφράσεις. Εθίγη ο μύθος, ο μέντορας των αρχών της επιστήμης και της Ιστορίας στον οποίο έθυε η διανόηση της Αριστεράς.

Σημειώνω ότι ο Νίκος Πουλαντζάς σε ένα ανέκδοτο έργο του που εξέδωσα αργότερα (Νίκος Πουλαντζάς, Κράτος, κοινωνικές τάξεις, καπιταλισμός, ιμπεριαλισμός, με εκτενή Προλεγόμενα δικά μου, Εκδόσεις Παπαζήση, 2019) γράφει για την εν λόγω Αριστερά ότι έχει τεράστιο πρόβλημα με το έθνος διότι έχει τεράστιο πρόβλημα με τον εαυτό της. Ότι είναι καθεστωτική.

Μόλις πληροφορήθηκε ο Μίκης τα συμβάντα με κάλεσε στο σπίτι του και είχαμε μία πολύ εκτενή συζήτηση. Στο τέλος μου είπε ότι πάντα ήθελε να κάνει μια παρέμβαση με βάση το επιχείρημα της δικής μου ανάλυσης για το ζήτημα του έθνους και της ελληνικής συνέχειας. Μου πρότεινε να την πραγματοποιήσουμε από κοινού.

Συνέβη τότε να είναι έτοιμο να κυκλοφορήσει το βιβλίο που άνοιξε το ζήτημα του έθνους στη μεταπολίτευση και περιείχε την αντίκρουση του Χομπσμπάουμ καθώς και άλλα συναφή θέματα, επιπλέον και τις ανοίκειες επιθέσεις που δέχθηκα. Έφερε τον τίτλο «Έθνος και Εκσυγχρονιστική Νεοτερικότητα»(Εναλλακτικές Εκδόσεις).

Του πρότεινα λοιπόν να λάβουμε αυτό ως αφετηρία. Στον χώρο του Ιανού έγινε η παρουσίαση του ανωτέρω βιβλίου, στο πλαίσιο της οποίας αναπτύχθηκε ένας εξαιρετικά ενδιαφέρων διάλογος. 

.
Ο Μίκης Θεοδωράκης μαζί με τον Γιώργο Κοντογιώργη

Το κείμενο της παρουσίασης του βιβλίου από τον Μίκη, ένα πρόσθετο κείμενό του και δύο δικά μου κείμενα για την ελληνική διανόηση στο Παρίσι στα δύο επάλληλα κύματα του εμφυλίου και της δικτατορίας αποτέλεσαν το σώμα του κοινού μας βιβλίου που φέρει τον τίτλο «Ελληνικότητα και Διανόηση»(Εκδόσεις Ιανός, 2007). 

Στην πραγματικότητα με την παρέμβασή του αυτή ο Μίκης θέλησε να δώσει το στίγμα της συνηγορίας του σε έναν διάλογο που, με αφετηρία τις πραγματικότητες του ελληνισμού, αναδείκνυε το έθνος σε φαινόμενο συστατικό της ελευθερίας, δηλαδή στο βάθος σε ανάχωμα κατά του αποκαλούμενου  «ιμπεριαλισμού» ή, ορθότερα, της «διεθνούς των αγορών». Τον ενόχλησε ιδιαίτερα το γεγονός ότι η λεγόμενη «ανανεωτική» Αριστερά ανελάμβανε εργολαβικά να στρατευθεί εναντίον της προόδου και να υπηρετήσει ως θεραπαινίδα ένα κατεξοχήν ιμπεριαλιστικό δόγμα. 

Αυτό που εντυπωσίασε ιδιαίτερα τον Μίκη, και μάλιστα συνέλαβε με πάρα πολύ παραστατικό τρόπο στο μάθημα της ελληνικής Ιστορίας ήταν η επισήμανσή μου  ότι ο ελληνισμός με τις λεγόμενες «κοινότητες» στην Τουρκοκρατία συγκροτούσε μια αδιάπτωτη συνέχεια από την απώτατη αρχαιότητα.

Οι κοινότητες αποτελούσαν την ομοθετική συνέχεια των πόλεων κρατών με το ίδιο πολιτειακό σύστημα, ως επί το πλείστον με τη μέση δημοκρατία στο οικονομικό και πολιτικό πεδίο και με τις ίδιες αρχές, όπως εναρμονίσθηκαν σταδιακά την περίοδο της οικουμένης. Αυτές οι θεμέλιες κοινωνίες των Ελλήνων ήσαν η αιτιακή βάση του ελληνικού ταυτοτικού ιδιώματος και πολιτισμού.

Κατάλαβε δηλαδή ότι ουσιαστικά η συγκρότηση του νεοελληνικού απολυταρχικού/δεσποτικού κράτους μετέβαλε τον ελληνισμό που έως τότε σταδιοδρομούσε ως έθνος με όρους κοσμοσυστήματος σε προσάρτημα της δεσποτικής Δύσης και, το χειρότερο, τον επανέφερε εξ επόψεως εξέλιξης στους προ-σολώνειους χρόνους.

Ο Μίκης αντελήφθη μέσα από την ανάγνωση της «Ελληνικής Ιστορίας»/ Histoire de la Grèce ότι η εξαναγκαστική προσομοίωση της ελληνικής κοινωνίας με το φεουδαλικό ιδιώνυμο της Δύσης είναι το πρόβλημα για τη νεοελληνική πραγματικότητα του κράτους έθνους και, βεβαίως, το κεντρικό πρόβλημα με το οποίο δεν μπορεί να συμβιβαστεί η Αριστερά.

Έχει σημασία να αναφέρω ένα μικρό απόσπασμα αυτής της συνάντησης του Μίκη με τον εαυτό του και τη φιλοσοφία που έχει για τον ελληνικό κόσμο όπως την παρουσίασε στις σελίδες του κοινού μας βιβλίου και είναι ένα ψυχογράφημα του ιδίου:

«…Στα 1954 βρέθηκα στο Παρίσι για να σπουδάσω σε βάθος τη μοναδική κατάκτηση των Ευρωπαίων στον τομέα της τέχνης, τη συμφωνική μουσική. Για έναν Έλληνα όπως εγώ, όπως καταλαβαίνετε, δεν μπορούσε να υπάρξει μεγαλύτερη πρόκληση και δοκιμασία.

Γιατί κινδύνευα να πνιγώ είτε να αφομοιωθώ, όπως οι περισσότεροι νέοι συνθέτες που προέρχονταν από χώρες της περιφέρειας, μέσα στη μεγάλη θάλασσα της ευρωπαϊκής μουσικής τέχνης.

Γι’ αυτόν τον λόγο έπρεπε να μεγαλώσει μέσα μου και να ατσαλωθεί η πίστη μου στην ελληνικότητα, γνωρίζοντας ότι μονάχα έτσι θα κατόρθωνα να διατηρήσω την ιδιαιτερότητά μου ως Έλληνας με το διαχρονικό βάρος και σημασία αυτής της έννοιας προκειμένου να προβάλλω ακόμα και μέσα από τα τόσο ισχυρά ευρωπαϊκά ηχητικά υλικά την ουσία της ελληνικότητας».

Κι αφού εξηγεί πως γέμιζε τους πνεύμονές του και οικοδομούσε τις αντιστάσεις του απέναντι σε θεωρίες που υιοθετούσε κυρίως η Αριστερά των Φαλμεράγιερ, Χομπσμπάουμ και Ζαχαριάδη, καταλήγει:

«… Τότε, σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές, διάβασα το πρώτο βιβλίο του Γιώργου Κοντογιώργη, το Ελληνική Ιστορία - Histoire de la Grèce στα γαλλικά, και στη συνέχεια γνώρισα τον ίδιο προσωπικά στο Παρίσι. Και ομολογώ ότι έκτοτε το ταξίδι μου έγινε ευκολότερο καθώς ο ήλιος της βεβαιότητας έσβηνε σιγά-σιγά τις μαυρίλες που μας σκέπαζαν και που δυστυχώς μας απειλούν ακόμα με τον σκοταδισμό τους και σήμερα».

Αναφέρει και αναλύει ακριβώς αυτήν την ταύτισή του όχι με τον Κοντογιώργη, αλλά με ένα επιχείρημα το οποίο είναι απολύτως οφθαλμοφανές γιατί βασίζεται στις πηγές και έχει να κάνει με την καθαρότητα της έννοιας ελληνικότητα.

Αυτή η αντίστιξη της ελληνικότητας και της ελλαδικής κρατικής ιδεολογίας οδήγησε τα βήματά του σε μία εντυπωσιακή, αν θέλετε, προσέγγιση του ελληνικού προβλήματος. Στον πυρήνα του σημερινού ελληνικού προβλήματος. 

Στο κλίμα αυτό, ο Μίκης συνειδητοποίησε ότι η άρνηση της ελληνικής συνέχειας έχει να κάνει με την άρνηση της προόδου. Διότι άλλο είναι η δυτική δεσποτική/φεουδαλική πραγματικότητα και άλλο η ελληνική ανθρωποκεντρική οικουμένη, η οποία, μόνο αυτή, διδάσκει τη διαχρονική εξέλιξη της ανθρώπινης κατάστασης εν ελευθερία, δηλαδή με πρόσημο την πρόοδο εν δημοκρατία.

Το ερώτημα που θέτει ο Μίκης είναι ακριβώς αυτό: τι είναι εκείνο που κάνει την Αριστερά να αρνείται τον εαυτό της, να αρνείται την ταυτότητά της, να αρνείται την ίδια την ιστορική της μήτρα, να βλέπει τον εαυτό της μέσα από τους αντικατοπτρισμούς του άλλου;

Το συμπέρασμά του είναι ότι έχει βαθιά αντιδραστικά αντανακλαστικά, τα οποία ανάγονται στις ιδεολογικές δουλείες του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Ακριβώς αυτό είναι το κεντρικό πρόβλημα του ελληνισμού σήμερα, το οποίο διέκρινε ότι ήταν διάχυτο σε όλο το ελληνικό πολιτικό φάσμα με προέχουσα τη διανόηση.

Εν πάση περιπτώσει, θέλω να επανέλθω εν κατακλείδι σε μία επισήμανση που διατύπωσα στην αρχή του λόγου μου, την οποία θεωρώ κρίσιμη για την κατανόηση του Μίκη.

Η τέχνη του είναι, όπως και η σκέψη του, φιλοσοφούσα. Ο Μίκης, όταν οι άλλοι παρακολουθούσαν τις αποφάσεις του με αφετηρία τις κομματικές τους οριοθετήσεις, εκινείτο με μέτρο το βάθος των πραγμάτων, με πρόσημο το εθνικό και μέτρο την πρόοδο.

Ο Μίκης έφερε τους μεγάλους της ποίησης και το Βυζάντιο στη ζωή μας!

 

Έβγαλε κυριολεκτικά την ποίηση από το μαυσωλείο και το Βυζάντιο από την εκκλησία και τα κατέθεσε ως κοινό κτήμα πάνω στο οποίο όφειλε να οικοδομηθεί το ελληνικό πολιτισμικό παράδειγμα στον διάλογό του με τη Δύση και τον κόσμο.

Τούτο όμως δεν είναι εφικτό χωρίς να αντλήσει κανείς από τη μεγάλη δεξαμενή της ελληνικής κοσμοσυστημικής παγκοσμιότητας. Το να μηρυκάζει κανείς αμάσητες τις ιδεολογικές παλινωδίες της Δύσης, το να υιοθετεί τις περί Βυζαντίου απόψεις της δυτικής ταξινομίας, τις οποίες η Δύση οικοδόμησε για να αρνηθεί την ελληνική συνέχεια και να παρεμβληθεί η ίδια ως γέφυρα της αρχαιότητας με τη νεοτερικότητα, σημαίνει ότι αρνείται ουσιαστικά την έννοια και της Αριστεράς, αλλά κυρίως την έννοια της προόδου.

Ο Μίκης είχε πεισθεί ότι ο Έλληνας όφειλε να τα βρει με τον εαυτό του και μάλιστα ότι η πρόοδος της ανθρωπότητας σήμερα συμβαδίζει με τη σημειολογία της εξέλιξης που διδάσκει ο ελληνικός κόσμος από την αρχαιότητα έως και την Τουρκοκρατία.

Γνώριζε καλά ότι ο ελληνικός πολιτισμός στο σύνολό του διατηρεί ατόφια την επικαιρότητά του και εμπνέει την εποχή μας υπό το πρίσμα του μέλλοντος της προόδου. Αν το έργο του κατέκτησε τον πλανήτη και συγκέντρωσε τον σεβασμό όλων οφείλεται ακριβώς στο ότι εγγράφεται ως ομοθετική προέκταση της ανθρωποκεντρικής οικουμενικότητας του ελληνικού παραδείγματος. 

Λέγεται συχνά ότι ο Μίκης υπήρξε αντιφατικός στην πολιτική του πράξη. Θα έλεγα ότι η αντιφατικότητά του οφείλει να αναζητηθεί στους άλλους, στις διαφορετικές αφετηρίες που υπαγόρευαν τις αποφάσεις του.

Οι κριτές του διέκριναν σ’αυτόν την αποστασία από την κομματική τους ορθοταξία ή ιδιοτέλεια, τη στιγμή που ο Μίκης διέκρινε στις επιλογές του το συμφέρον της κοινωνίας και του έθνους. Είναι οι ίδιοι αυτοί που τώρα που έφυγε σπεύδουν να τον περιβάλλουν με πλήθος εγκωμίων για να επενδύσουν στην φήμη του, ενώ λίγο πριν δεν δίσταζαν να τον περιλούσουν με δακρυγόνα και να καταστείλουν τις ιδέες του. 

Εν ολίγοις ο Μίκης υπήρξε συγχρόνως ένας συνεπής και ασυμβίβαστος αγωνιστής, ένας στοχαστής του βάθους των πραγμάτων και ένας απαράμιλλος δημιουργός. Ο στοχασμός του οδηγούσε την πράξη του και τα δύο μαζί το δρόμο της δημιουργίας. Κοινός παρονομαστής της ενότητάς τους η ελληνικότητα ως πρόταση ζωής και ως πολιτισμός, ο λαός ως χρέος δικαιοσύνης και ελευθερίας, η ανθρωπότητα ως πρόοδος.

Κατά τούτο, η μοναδικότητα του Μίκη έγκειται στο ότι μια μεγάλη μουσική δημιουργία εφάμιλλη αν όχι ανώτερη των μεγάλων του κόσμου έγινε κτήμα του λαού και των αγώνων του. Οι μεγάλοι μουσικοί δημιουργοί που γνωρίζουμε ήσαν συνήθως τρόφιμοι της αυλικής δεσποτείας.

***

 

Ο Γιώργος Κοντογιώργης είναι ομ.καθηγητής και πρώην πρύτανης
του Παντείου Πανεπιστημίου.

Δέκα διαμάντια του Μίκη Θεοδωράκη

Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 2021

Μάικλ Βέντρις, ο ευφυέστατος νεαρός ερασιτέχνης που απέδειξε πως η Γραμμική Β είναι ελληνική γλώσσα!

 

Ο ιδιοφυής νεαρός Μάικλ Βέντρις…

Επιμέλεια: Λία Βαλάτα – Τσιάμα Ιστορικός-Ερευνήτρια

Έζησε µόνο 34 χρόνια. Στη σύντοµη ζωή του ο ιδιοφυής νεαρός Μάικλ Βέντρις έδωσε στη χώρα µας 7 αιώνες περισσότερη Ιστορία! Από µικρός είχε κλίση στην εκµάθηση γλωσσών, 9 χρονών γνώριζε αρχαία ελληνικά, λατινικά, γαλλικά, γερµανικά, πολωνικά. Το 1936, σε ηλικία 14 ετών, έτυχε να ξεναγηθεί από τον ανασκαφέα της Κνωσού Σερ Άρθουρ Έβανς σε µια έκθεση Μινωικής Tέχνης και εντυπωσιάζεται, ακούει για πρώτη φορά για την άγνωστη γραφή των Μινωιτών. Ο Έβανς την ονόµασε Γραµµική Β, επειδή χρησιµοποιούσε γραµµικούς χαρακτήρες, όχι εικονιστικούς, όπως τα ιερογλυφικά, και διέφερε από την ακόµα παλιότερη γραφή, τη Γραµµική Α. 

Ολόκληρη η επιστηµονική κοινότητα, επηρεασµένη από το κύρος του Έβανς, δέχεται (μέγα λάθος) τη γνώµη του ότι δεν είναι ελληνική, αλλά ξεχωριστή γλώσσα, του Βέντρις όµως γίνεται έµµονη ιδέα να τη διαβάσει.

Στον Β’ Παγκόσµιο Πόλεµο κατατάχτηκε στη Βασιλική Βρετανική Αεροπορία και διέπρεψε στο να σπάζει µυστικούς κώδικες των Γερµανών. Το να λύσει το µεγάλο αίνιγµα, το αποκαλούµενο «Έβερεστ» της Αρχαιολογίας που ταλάνιζε ειδικούς πάνω από 30 χρόνια, ήταν πια θέµα χρόνου. Το γεγονός ότι δεν ήταν αρχαιολόγος αλλά αρχιτέκτονας, αλλά ούτε και πανεπιστηµιακός, τον βοήθησε να διατηρήσει το µυαλό του καθαρό και να ρισκάρει κάνοντας τολµηρές υποθέσεις ότι πράγµατι η Γραµµική Β’ είναι ελληνική γλώσσα, χωρίς τον φόβο της απόρριψης από έναν χώρο, τον Ακαδηµαϊκό, όπου ούτως ή άλλως δεν ανήκε. Επειδή δεν ήταν φιλόλογος δεν θα µπορούσε να συνεχίσει χωρίς τη βοήθεια κάποιου κλασικού φιλολόγου, τον βρήκε όµως στο πρόσωπο του Τζων Τσάντγουικ, υφηγητή στο Πανεπιστήµιο του Καίµπριτζ. Και τα κατάφερε!

Το 1939, εκτός από την Κρήτη, βρέθηκαν και στην ηπειρωτική Ελλάδα γύρω στις 300 πλάκες µε τη Γραµµική Β’. Κάνοντας τη σύγκριση, ο Βέντρις παρατήρησε ότι ορισµένες «λέξεις» υπήρχαν µόνο στις πλάκες της Κρήτης. Έκανε, λοιπόν, την εµπνευσµένη υπόθεση, πως αυτές οι λέξεις ήταν ονόµατα πόλεων και τοπωνύµια, πράγµα που αποδείχτηκε σωστό. Τελικά, ερµήνευσε µε σιγουριά 65 από τα 88 τότε γνωστά σύµβολά της, διατύπωσε τους βασικούς κανόνες ορθογραφίας της και έφερε στο φως την πρώτη ελληνική γλώσσα, 7 αιώνες παλαιότερη από τα Ελληνικά του Οµήρου.

Στην ευφυΐα του Βέντρις οφείλουµε το γεγονός ότι η γραπτή µας Ιστορία δεν αρχίζει, όπως γνωρίζαµε τον 8ο αιώνα, αλλά στα µέσα του 15ου αιώνα, περίπου στο 1450 π.Χ., αφού τότε χρονολογείται το αρχαιότερο κείµενο γραµµένο σε πήλινη πινακίδα που ανακαλύφθηκε το 2010 στην Ίκλαινα της Μεσσηνίας. Συνολικά, έχουν βρεθεί περί τα 5.000 κείµενα σε Γραµµική Β’ (κυρίως πινακίδες αλλά και αγγεία), 3.000 από την Κνωσό, γύρω στα 1.400 από την Πύλο και τα υπόλοιπα από Θήβα, Μυκήνες, Τίρυνθα, Ελευσίνα, Ορχοµενό και αλλού. Περίπου το 87% αυτών των κειµένων έχει διαβαστεί.

Την 1η Ιουλίου του 1952, ο παθιασµένος ερασιτέχνης που δεν ήταν ούτε φιλόλογος, ούτε αρχαιολόγος, ούτε γλωσσολόγος, ανακοίνωσε την ανακάλυψή του σε µια οµιλία του στο BBC. Χαρακτηρίστηκε το φιλολογικό γεγονός του 20ού αιώνα, αφού διαβάστηκαν τα αρχαιότερα γραπτά κείµενα του Ευρωπαϊκού Πολιτισµού! 

Στις 6 Σεπτεµβρίου του 1956, ο Βέντρις σκοτώνεται ακαριαία όταν «καρφώνεται», οδηγώντας µε µεγάλη ταχύτητα το αυτοκίνητό του σε σταθµευµένο φορτηγό στα περίχωρα του βόρειου Λονδίνου. 

Η Μ. Βρετανία τον τίµησε µε το παράσηµο της Βρετανικής Αυτοκρατορίας. Εσείς µπορείτε να βρείτε κάπου µια προτοµή του ή δρόµο στην Ελλάδα που φέρει το όνοµά του;..

ΣHMEΙΩΣΗ: Για να είµαι ακριβής φαίνεται ότι υπάρχει πράγµατι οδός Βέντρις, ένας µικρός και άσηµος δροµάκος σε προάστιο του Ηρακλείου, στενός και κατηφορικός, που κανείς δεν τον προσέχει. Πρόσφατα ένας κύριος, γνώστης και υποψιασµένος, περνώντας από εκεί, ρώτησε ένα νεαρό της γειτονιάς που ρούφαγε τον φραπέ του «Γιατί τον βγάλανε αυτό το δρόµο ΒΕΝΤΡΙΣ; Πού το βρήκαν αυτό το περίεργο όνοµα;» Με κοίταξε για µια στιγµή, µας έγραψε, µε περιεργάστηκε και µετά έστρεψε το βλέµµα του προς την πινακίδα σαν να την έβλεπε κι αυτός για πρώτη φορά… Έσφιξε τα χείλια, µισόκλεισε τα µάτια και συνοφρυώθηκε. Μεσολάβησαν πέντε, έξι δευτερόλεπτα αυτοσυγκέντρωσης και µετά µου απάντησε: «Ξέρεις, πρέπει να ‘ναι παιχνίδι του υπολογιστή, κάτι σαν το παλιό ΤΕΤΡΙΣ… αλλά τώρα έχουνε βγει άλλα… άπαιχτα!»

Ψήφισμα της Εταιρείας Κρητικών Σπουδών για την απώλεια του Μίκη Θεοδωράκη


   


Δελτίο Τύπου για την απώλεια του μεγάλου συμπατριώτη μας, του οικουμενικού καλλιτέχνη, μουσουργού, συγγραφέα, και κοινωνικού αγωνιστή Μίκη Θεοδωράκη. 

 

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας Κρητικών Σπουδών – Ιδρύματος Γεωργίου και Αρτεμισίας Καψωμένου, στο θλιβερό άγγελμα της εκδημίας του Μίκη Θεοδωράκη, συνήλθε σε Έκτακτη Συνεδρία και εξέδωσε το ακόλουθο Ψήφισμα:

                                       ΨΗΦΙΣΜΑ 

      για την εκδημία του Μίκη Θεοδωράκη

Το Διοικητικό Συμβούλιο και τα Μέλη της Εταιρείας Κρητικών Σπουδών συμμετέχουν ολόψυχα στο εθνικό πένθος και στην οδύνη των οικείων του για την απώλεια του μεγάλου συμπατριώτη μας, του οικουμενικού καλλιτέχνη, μουσουργού, συγγραφέα, και κοινωνικού αγωνιστή Μίκη Θεοδωράκη. 

 Ύστερα από μια μακρά και θυελλώδη ζωή, γεμάτη αγώνες, δοκιμασίες, κοινωνική και πνευματική προσφορά, ο Μίκης Θεοδωράκης έφυγε δικαιωμένος και τιμημένος. Και φεύγοντας μας έκαμε ένα πολύτιμο δώρο: ένωσε τον Ελληνισμό σε κοινά αισθήματα πένθους, αναγνώρισης κι ευγνωμοσύνης. 

Την ενότητα του Ελληνισμού επιδίωξε κι ο ίδιος, με λόγο και με πράξη, σ’ όλη τη διάρκεια της αγωνιστικής εποποιίας που υπήρξε ο βίος του· χωρίς ίχνος μνησικακίας για τους συγκυριακούς αντιπάλους και το επίσημο κράτος, που τον αδίκησαν.

Για το Μίκη η εθνική ενότητα δεν ήταν μόνο ιδεολογική αντίρρηση απέναντι στον ανθρωποφάγο ανταγωνισμό, ήταν πρωτίστως πολιτισμικό βίωμα. Η αρχή της σύνθεσης και εναρμόνισης των αντιθέσεων υπήρξε το θεμέλιο του διαχρονικού ελληνικού πολιτισμού, σε πλήρη συστοιχία προς το φυσικό αρχέτυπο ιδεώδους ισορροπίας και αρμονίας που προσφέρει η ήμερη και ιλαρή ελληνική μεσογειακή φύση.

 Η ενότητα ήταν και η τελευταία υποθήκη του προς τον ελληνικό λαό, στο Μήνυμα που απηύθυνε με αφορμή τη μεγαλειώδη Συναυλία που οργανώθηκε προς τιμήν του στο Παναθηναϊκό στάδιο, 24 Ιουνίου 2019. Με το Μήνυμά του θέλησε να κηρύξει –  όπως γράφει – γενικό προσκλητήριο σε ό,τι πίστεψε περισσότερο στη ζωή του: στην ενότητα των Ελλήνων. Και να υπενθυμίσει ότι ο εθνικός διχασμός ήταν υπαίτιος για όλα τα δεινά που έζησε ο λαός μας· ενώ, αντίθετα, στις κορυφαίες στιγμές της ιστορίας μας, οι Έλληνες ενωμένοι εθαυματούργησαν. «Ενωθείτε! Μας χρειάζεται μια μακρά περίοδος  ανάκαμψης, προόδου και αναγέννησης», είναι το αίτημα και το σύνθημα του ιστορικού αυτού κειμένου. «Είσαι Έλληνας! Αυτό που ήσουν κάποτε θα γίνεις ξανά!».

Ο ίδιος δεν έλειψε ποτέ από τα μεγάλα προσκλητήρια της Ιστορίας. Πολέμησε τους Γερμανούς κατακτητές από τις τάξεις της ΕΠΟΝ και του ΕΑΜ· άντεξε τη φυλακή, τα βασανιστήρια και τις εξορίες του Εμφυλίου με αξιοπρέπεια, χωρίς να υπογράψει «Δήλωση»· απάντησε αγωνιστικά στις πολιτικές δολοφονίες της μετεμφυλιακής περιόδου μπαίνοντας επικεφαλής της Νεολαίας Λαμπράκη. Τον πρώτο μήνα της στρατιωτικής δικτατορίας ίδρυσε την αντιστασιακή οργάνωση Π.Α.Μ. (Μάιος 1967). 

Ο Θεοδωράκης, τόσο ως εν ενεργεία πολιτικός (Βουλευτής 1964-1967, 1981-1990  – Υπουργός Επικρατείας 1990-1992) όσο και ως απλός πολίτης, έδειξε πάντα θαυμαστή πνευματική εγρήγορση και ετοιμότητα, να βγει και να καταγγείλει απερίφραστα, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, κάθε απόπειρα παραβίασης του δικαίου, της δημοκρατίας, της ανεξαρτησίας των λαών. Από το 1986 ως το 1992 οργάνωσε Επιτροπές ελληνοτουρκικής φιλίας και ανέλαβε το ρόλο του άτυπου πρεσβευτή ειρήνης μεταξύ ελληνικής και τουρκικής κυβέρνησης. Παράλληλα αγωνίζεται για τα ανθρώπινα δικαιώματα των ελληνικών μειονοτήτων στην Αλβανία και την Τουρκία, για την απελευθέρωση Τούρκων ηγετών της Αντιπολίτευσης, για τα δίκαια του Κουρδικού λαού, για την υπόθεση Οτσαλάν αργότερα. Καταγγέλλει τον πόλεμο ενάντια στη Γιουγκοσλαβία, το Αφγανιστάν και το Ιράκ, ενώ μεσολαβεί για την προσέγγιση Παλαιστινίων και Ισραηλινών. Στα χρόνια της ευρωπαϊκής Τρόικας (2010) δημιούργησε τη «ΣΠΙΘΑ», Κίνημα Ανεξάρτητων Πολιτών ενάντια στις ολέθριες μεθοδεύσεις των Μνημονίων. Και τάχθηκε υπέρ του ΟΧΙ στο Δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου 2015. Σε πλήρη αντίθεση προς το «πολιτικά ορθό» του 21ου αιώνα, εξακολούθησε ως το τέλος να σκέφτεται και να κρίνει με το δικό του μυαλό, ανεξάρτητα από τις κρατούσες απόψεις που διαμόρφωναν την ελληνική και διεθνή κοινή γνώμη.

Αλλά η μέγιστη προσφορά του Μίκη Θεοδωράκη ήταν στον τομέα του πολιτισμού.  Ως γνήσιος φορέας του οικουμενικού ελληνικού πολιτισμού, θέτει στο επίκεντρο της δημιουργικής του προσπάθειας τα παγκόσμια προβλήματα και αιτήματα, το μέλλον του Ανθρώπου και του Κόσμου. 

Για το υποβλητικό σε εμπνοή, εύρος και ποικιλομορφία έργο του Μίκη Θεοδωράκη διαθέτομε ένα αυθεντικό ερμηνευτικό κλειδί, το συγγραφικό του έργο, που είναι η λιγότερο γνωστή πλευρά της εκρηκτικής δημιουργικότητάς του: 53 συνολικά αυτόνομες εκδόσεις στα ελληνικά (βιβλία και μελέτες): κείμενα για τη μουσική, την τέχνη και τον πολιτισμό, κείμενα λογοτεχνικά (ποίηση – πεζογραφία), δοκίμια πολιτικού προβληματισμού και φιλοσοφικού στοχασμού. 

Οι μελέτες του για την ελληνική μουσική διερμηνεύουν το στρατηγικό στόχο του συνθέτη, να δημιουργήσει μια αρμονική και αντιστικτική μουσική γλώσσα γνήσια ελληνική, βασισμένη στην ιδιοσυστασία της δημοτικής μουσικής μας παράδοσης και κατεξοχήν της κρητικής. Μέρος της ίδιας στρατηγικής ήταν η ανάδειξη και καταξίωση του κλασικού ρεμπέτικου τραγουδιού (παράδοση Τσιτσάνη-Βαμβακάρη-Παπαϊωάννου) με την έντεχνη καλλιέργεια του είδους, που το ανύψωσε στην περιωπή της μεγάλης τέχνης και το κατέστησε κύριο εκφραστή του λαϊκού κινήματος μιας ολόκληρης εποχής. 

Στο πλαίσιο της προσπάθειας να προσφέρει αισθητική αγωγή στο λαό, έκαμε λαϊκό τραγούδι έργα μεγάλων ποιητών (Κάλβου, Σικελιανού, Σεφέρη, Ελύτη, Ρίτσου κ.ά.) και δημιούργησε νέα είδη, κοντά στην έντεχνη λαϊκή μουσική, όπως το λαϊκό ορατόριο, τη μετασυμφωνική μουσική, το «τραγούδι-ποταμό», αλλά και νέες λειτουργικές πρακτικές, τους κύκλους τραγουδιών και τη λαϊκή συναυλία. 

Τα λογοτεχνικά κείμενα του Θεοδωράκη αντιστοιχούν σε δύο κατηγορίες: τα ποιητικά του κείμενα, που είναι τα «τραγούδια» για μελοποίηση,  και την πεντάτομη «μυθιστορηματική αυτοβιογραφία» του, Οι δρόμοι του Αρχάγγελου (1986-1995), το πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα της πολυδιάστατης συγγραφικής  του παραγωγής, όπου ο ρεαλισμός εναλλάσσεται με τη μυθοπλασία, η πρακτική με τη πνευματική εμπειρία, η αφηγηματική με την ποιητική γλώσσα. Ο Θεοδωράκης αντιστρέφοντας τα καθιερωμένα διεθνή πρότυπα του αυτοβιογραφικού είδους,  αναδεικνύει μέσω της υποκειμενικής εμπειρίας το αντικειμενικό και μέσω του ατομικού το κοινωνικό, σε πλήρη ομολογία με την ελληνική πολιτισμική παράδοση, που έχει ως άξονα την εναρμόνιση και ισορροπία ατομικών και κοινωνικών αξιών. 

Το αίτημα της ενότητας και το αίτημα της αρμονίας συνιστούν τους δύο ομόλογους βιοκοσμοθεωρητικούς άξονες που ορίζουν το όραμα του Μίκη Θεοδωράκη. Όπως γράφει ο ίδιος, η Τέχνη, κυρίως, είναι η δύναμη που μπορεί να μεταφέρει μέσα μας το Νόμο που καθορίζει την Αρμονία του Σύμπαντος. Να συντονίσομε την εσωτερική μας αρμονία με την Παγκόσμια, αυτό είναι για κείνον ο υπέρτατος σκοπός της ύπαρξης.         

Είναι δύσκολο να ξεχωρίσομε τα κείμενα πολιτικής από τα κείμενα πολιτισμικής θεωρίας, καθώς η πολιτική μέσα στη σκέψη του Θεοδωράκη είναι αυτονόητα έννοια υπάλληλη του πολιτισμού: το αξιακό πρότυπο του πολιτισμού ορίζει την κατεύθυνση και το περιεχόμενο της πολιτικής και όχι το αντίθετο (“Μαχόμενη κουλτούρα”). Γι’ αυτό, «η πολιτική δεν είναι ασχολία, δεν είναι επάγγελμα αλλά καθημερινό καθήκον κάθε πολίτη απέναντι στην πολιτεία» (Το Χρέος”). Το κλειδί σ’ αυτό το αξιακό σύστημα είναι η Ελευθερία και η σχέση της με τη Ζωή. Η αξία της ελευθερίας συναρτάται με δύο παράγοντες: με την προάσπιση της ανθρώπινης ιδιότητας («αν δεν έχεις ελευθερία, δεν μπορεί να λογαριάζεσαι άνθρωπος»), και με την ευθύνη του ατόμου απέναντι στο κοινωνικό σύνολο («Ελευθερία είναι η ευθύνη»). Πρόκειται και στις δυο περιπτώσεις για κοινωνικές αξίες μείζονος σημασίας, που επιβάλλουν τη θυσία της ατομικής ζωής στο όνομα της Ελευθερίας και του Ανθρώπου. Που θα πει ότι χωρίς ελευθερία η ζωή δεν είναι ζωή κι ο άνθρωπος δεν είναι άνθρωπος. Και αντίστροφα, η θυσία της ελευθερίας για την προστασία της ζωής, που σήμερα περνά ως αυτονόητο, για τον διαχρονικό ελληνικό πολιτισμό ήταν και είναι αδιανόητο!   Εδώ είναι το σημείο που η βιοθεωρία του Μίκη συναντά και ανακαταφάσκει το σύστημα αξιών του 1821, όπως αυτό συμπυκνώνεται στο σύνθημα «Λευτεριά ή Θάνατος», που οδήγησε στη θαυματουργία της Επανάστασης και της Εθνεγερσίας, που γιορτάζομε αυτή τη χρονιά. 

   Το έργο του Μίκη Θεοδωράκη εμπεριέχει όλες τις αξίες που συνιστούν την ελληνική πολιτισμική παράδοση. Κι ο ίδιος εξέφρασε αυθεντικά τη ζώσα συνείδηση της Ρωμιοσύνης. Και βρήκε, φεύγοντας, τον τρόπο να μπει στη μνήμη και στην καρδιά όλων μας και να γίνει η φωνή της συνείδησής μας, που μας καλεί να σώσομε την Ελλάδα από έναν επικείμενο αφανισμό· όχι τόσο γιατί είναι δική μας, γιατί είμαστε εμείς, όσο γιατί κατέχει, ως πολιτισμική παράδοση, το εναλλακτικό πρότυπο για τον καταρρέοντα Δυτικό πολιτισμό. 

Πύργος Αλικιανού, 3 Σεπτεμβρίου 2021

 

                Ο Πρόεδρος                                                     Ο Γεν. Γραμματέας    

Ομότ.Καθηγητής Ερατ. Γ. ΚΑΨΩΜΕΝΟΣ      Γυμνασιάρχης Γεώργιος ΚΑΡΚΑΝΗΣ 

 

Η ΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΩΝ ΕΜΒΟΛΙΩΝ !

 

ΛΙΣΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΩΝ ΕΜΒΟΛΙΩΝ – ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ΑΠ’ Ο,ΤΙ ΝΟΜΙΖΑΜΕ

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: 
mosialos-emvolia-pinakas

Είναι απίστευτο! Τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα απ’ όσο νομίζαμε! Η παρακάτω λίστα διέρρευσε στην Αυστραλία, αλλά μας αφορά όλους!

Ο Craig Kelly, πρώην βουλευτής των «Εθνικών Φιλελευθέρων» (Liberals) στην Αυστραλία, ο οποίος παραιτήθηκε από την κυβέρνηση Morrisson διαφωνώντας με τη λογική και την τακτική των τυραννικών μέτρων κατά της «πανδημίας» και αναμένεται να ηγηθεί των «αρνητών» της χώρας του, διέρρευσε τη λίστα με τις πραγματικές παρενέργειες των εμβολίων.

Ταυτόχρονα, έστειλε μηνύματα παντού σε όλα τα κινητά τηλέφωνα που υπήρχαν μέσα στη βάση δεδομένων των Liberals μέσω του κόμματός του, Australia United Party, στα οποία αναφέρει ότι κανείς δεν μπορεί πλέον να εμπιστεύεται τους «Ελεύθερους», τους «Εργατικούς» ή τους «Πράσινους», εννοώντας προφανώς ότι είναι όλοι τους στο «παιχνίδι» της ιατρικής τυραννίας. Σε δεύτερο μήνυμά του, στέλνει την κρυφή λίστα των παρενεργειών και των θανάτων που κρύβει η Αυστραλιανή Κυβέρνηση και που εμείς σας παρουσιάζουμε σε αποκλειστικότητα παρακάτω.

11

Η λίστα είναι ΤΕΡΑΣΤΙΑ και αρκεί για να κάνει τα στομάχια να σφιχτούν όσο δεν πάει.

Εκτός από τα καρδιακά και τις θρομβώσεις που μέχρι τώρα γνωρίζαμε, η λίστα περιλαμβάνει:

Ψυχικές διαταραχές
Διαταραχές νευρικού συστήματος
Αιμορραγική κυστίτιδα
Χρόνια αυθόρμητη κνίδωση
Πανικουλίτιδα
Δακρύρροια
Εσωτερική αιμορραγία
Μικροαγγειοπάθεια
Καταστροφή αιμοπεταλίων
Δυσλειτουργία της δεξιάς κοιλίας της καρδίας
Λαγόφθαλμος
Κοκκίωμα
Γαστρεντερίτιδα
Οισοφαγική καντιντίαση
Κάταγμα κάτω άκρου (διαταραχή των οστών)
Ρευματοειδής παράγοντας
Υπερχλωραιμία
Ανουρία
Νέκρωση ρινικού σωλήνα
Οξεία εμπύρετη ουδετερόφιλη δερματοπάθεια
Αιματοσπερμία
Δερματική νέκρωση
Αιμολυτική αναιμία
Περιφερική φλεβική νόσος
Χειλική αποχρωμάτωση
Αυτοάνοση ηπατίτιδα
Αντι-ουδετερόφιλα κυτταροπλασματικά αντισώματα θετική αγγειίτιδα
Αλλεργία σε τσίμπημα από αρθρόποδα (αράχνες κλπ)
Στρεπτοκοκκική πνευμονία
Ασυμπτωματικό covid-19
Υπεργαμαγλομπουλιναναιμία Καλοήθης μονοκλωνική
Μεταστάσεις στο ήπαρ
Ισχαιμία νωτιαίου μυελού
Οίδημα οσχέου
Ουραιμία
Μεταβλητότητα καρδιακών παλμών
Ούρα λευκωματίνης
Υποτροπή ασθενειών
Απόφραξη κοιλιοκάκης
Λήθαργο
Αναπνευστική ανεπάρκεια
Υπνηλία
Περιφερικό πρήξιμο
Ουροσεψία
Κυκλοφορικήκατάρρευση
Αυπνία
Αρρυθμίες
Ρινίτιδα
Αναιμία
Σακχαρώδης διαβήτης

και πολλά πολλά ακόμα που θα δείτε σε αυτό το PDF.

Ο αυστραλιανός λαός που βρίσκεται κλεισμένος μέσα στα σπίτια του εξ αιτίας ενός ανόητου παρατεταμένου lockdown εκβιάζεται στεγνά να εμβολιαστεί για να…επιστρέψει στην κανονικότητα! Είναι ένα συνειδητό έγκλημα που οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια την Αυστραλία σε χρεωκοπία!

Παράλληλα, γίνεται μία έντονη προπαγάνδα ώστε να εμβολιαστούν τα παιδιά.

Στο παρακάτω βίντεο, βλέπουμε την πορεία των εμβολιασμών στην Αυστραλία, η οποία πλέον έχει κολλήσει σταθερά στο 38,8% του συνόλου του πληθυσμού, δείχνοντας εμπράκτως την αντίσταση των Αυστραλών στα εμβόλια του θανάτου.

 

Στην παγκόσμια διαδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στις 18 Σεπτεμβρίου, η Αυστραλία δίνει το παρόν με 5 τουλάχιστον πόλεις. Αναμένονται πολύ «θερμές» εξελίξεις.

ΠΗΓΗ: kanenazori.com

ΚΟΙΝΟΠΟΗΣΗ: