Πέμπτη 13 Μαρτίου 2025

Ελλάδα-η μόνη χώρα στην ΕΕ με μείωση πωλήσεων!

Η αισχροκέρδεια είναι τόση, που  καθόλου δεν ενοχλείται από την πτώση των πωλήσεων


Ποιο είναι το υποκείμενο Καγκαρλίτσκι-τι έγραφε το 2006 ο Ριζοσπάστης που σήμερα κάποιοι "ισαποστάκηδες" τον παρουσιάζουν σαν ..."φιμωνόμενο κομμουνιστή"

 Κυριακή 16 Απρίλη 2006

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
ΔΙΕΘΝΗ
ΡΩΣΙΑ
Νέα επίθεση κατά του ΚΚΡΟ

Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις ενάντια στην αντιλαϊκή δημοτική μεταρρύθμιση
Από τις πρόσφατες κινητοποιήσεις ενάντια στην αντιλαϊκή δημοτική μεταρρύθμιση
Η Γραμματεία της Ενωσης Κομμουνιστικών Κομμάτων (ΕΚΚ-ΚΚΣΕ) καταδικάζει με ανακοίνωσή της τη νέα επίθεση που εξαπολύθηκε τις τελευταίες μέρες από ορισμένα ρωσικά ΜΜΕ κατά του προέδρου του Κομμουνιστικού Κόμματος Ρωσικής Ομοσπονδίας (ΚΚΡΟ), Γκενάντι Ζιουγκάνοφ.

Την επίθεση ξεκίνησε ο Μπ. Καγκαρλίτσκι, «ανένταχτος» σοσιαλδημοκράτης, που δραστηριοποιείται στο λεγόμενο κίνημα κατά της «παγκοσμιοποίησης» και ο οποίος ηγείται της οργάνωσης «Αντιολιγαρχικό Μέτωπο». Ο συγκεκριμένος δήλωσε πρόσφατα ότι πραγματοποίησε «έρευνα» για τη διαφθορά στα ρωσικά κόμματα. Ανεξήγητα από την «έρευνα» αποκλείστηκαν τόσο το κυβερνητικό κόμμα της «Ενιαίας Ρωσίας», όσο και το φιλοκυβερνητικό Φιλελεύθερο-δημοκρατικό κόμμα Ρωσίας (του Ζιρινόφσκι). Από το βήμα του πρακτορείου «ΡΙΑ-ΝΟΒΟΣΤΙ» ο Καγκαρλίτσκι δήλωσε ότι η «έρευνά» του έδειξε ότι το «πιο διεφθαρμένο» κόμμα της Ρωσίας είναι το ΚΚΡΟ και ο ηγέτης του Γκενάντι Ζιουγκάνοφ. Μάλιστα, ο ίδιος για να γίνει πιστευτός ανέφερε περιουσιακά στοιχεία, που σύμφωνα με τις διαβεβαιώσεις του έχει ο Ζιουγκάνοφ.

Για την υπόθεση, η Νομική Υπηρεσία του ΚΚΡΟ ήδη έχει δηλώσει ότι εξετάζει την περίπτωση μήνυσης σε βάρος του πρακτορείου ειδήσεων «ΡΙΑ-ΝΟΒΟΣΤΙ».

Στην παραπάνω υπόθεση αναφέρεται η ανακοίνωση της ΕΚΚ-ΚΚΣΕ, στην οποία μεταξύ των άλλων σημειώνεται πως «τα μέσα μαζικής προπαγάνδας της εξουσίας της ρωσικής αστικής τάξης και της κρατικής γραφειοκρατίας εξαπολύουν ένα ακόμη κύμα κυνικής και βδελυρής συκοφαντίας εναντίον του ηγέτη του ΚΚΡΟ Γκ. Ζιουγκάνοφ». Οπως σημειώνεται, η χρονική στιγμή δεν είναι τυχαία, αφού συμπίπτει με τις μαζικές κινητοποιήσεις εκατομμυρίων ανθρώπων ενάντια στις αντιλαϊκές μεταρρυθμίσεις.
«Ολο και περισσότεροι άνθρωποι συνδέουν το μέλλον τους με το ΚΚΡΟ και με τον ηγέτη του. Ο λαός, μπροστά στις βουλευτικές και προεδρικές εκλογές, βγαίνει στους δρόμους και διεκδικεί την παραίτηση της κυβέρνησης των Πούτιν - Φραντκόφ».

Ετσι «από το σκουπιδαριό της αστικής προπαγάνδας και πάλι βγάζουν τα βρώμικα κουτσομπολιά για την προσωπική ζωή του Γκ. Ζιουγκάνοφ και των μελών της οικογένειάς του, ξαναψάχνουν το χρυσάφι του κόμματος, και για άλλη μια φορά ψάχνουν για σχέσεις της κομματικής καθοδήγησης με την ολιγαρχία», σημειώνεται στην ανακοίνωση, ενώ σ' ό,τι αφορά τους πραγματικούς λόγους της επίθεσης, γίνεται η εκτίμηση πως αυτή εξαπολύεται κατά του Ζιουγκάνοφ γιατί αυτός δεν εφάρμοσε τα σχέδια του Κρεμλίνου, που ήθελαν «να αλλάξει το χαρακτήρα του κόμματος από κομμουνιστικό και να το μετατρέψει σε ένα σοσιαλδημοκρατικό κόμμα δυτικού τύπου».

Τετάρτη 12 Μαρτίου 2025

 

Η ιστορία της BMW μηχανής με το καλάθι

Το «σκυλί του πολέμου» που τόσο αντέγραψαν Αμερικάνοι και Σοβιετικοί

Η ιστορία της BMW μηχανής με το καλάθι

Η θέα της γερμανικής μηχανής με το καλάθι μόνο τρόμο προκαλούσε στα ζοφερά χρόνια του Β’ Παγκοσμίου, καθώς πιστοποιούσε την παρουσία των Ναζί στα κατεχόμενα από τον Άξονα εδάφη. Οι στρατιώτες είχαν συνηθίσει να βλέπουν τα δίτροχα με τα καλάθια στο πεδίο της μάχης, όπως και ο απλός πολίτης φυσικά, καθώς μόνο νέα ιστορία δεν ήταν το μηχανοκίνητο αυτό σύμπλεγμα. Τι περίεργα μέσα μεταφοράς που ήταν όμως οι μοτοσικλέτες με τα καλάθια! Για την ιστορία του καλαθιού δεν υπάρχει ακριβώς καθολική συναίνεση, το πράγμα φαίνεται πάντως να ξεκινά από τη δεκαετία του 1880, όταν καθιερώθηκαν τα πρότυπα για το «ποδήλατο ασφαλείας» (δύο ισομεγέθεις τροχοί με μια αλυσίδα να δίνει κίνηση στην πίσω ρόδα) και κάποια δημιουργικά μυαλά ανέπτυξαν ελαφριά καλάθια ώστε να μπορούν οι αθλητικοί νεαροί κύριοι να μεταφέρουν τις κορασίδες στο όχημά τους με κόσμιο τρόπο. Όταν το ποδήλατο απέκτησε μηχανική καρδιά, η σκέψη των κατασκευαστών περιέλαβε και τη μεταφορά του συνεπιβάτη, καθώς στην ύστερη βικτοριανή εποχή μια γυναίκα δεν θα καθόταν ποτέ πάνω στη σέλα, σε μια σέλα που όσο να πεις παραήταν άβολη.ssiiddacadeaaerrrd100Η πρώτη αναφορά για μηχανάκι με καλάθι μάς έρχεται από διαγωνισμό του 1893, όταν μια γαλλική εφημερίδα έδινε ένα παχυλό έπαθλο σε όποιον θα ανέπτυσσε έναν κομψό και βολικό τρόπο για τη μεταφορά του συνεπιβάτη. Τρεις διαφορετικές λύσεις προτάθηκαν, ένα καλάθι προσαρμοσμένο μπροστά στη μηχανή που τη μετέτρεπε σε τρίκυκλο ουσιαστικά (δύο ρόδες μπροστά και μία πίσω), ένα καλάθι στο πλάι και ένα καλάθι-τρέιλερ στο πίσω μέρος, το οποίο έκανε όμως τον συνεπιβάτη να τρώει όλη τη σκόνη και τις αναθυμιάσεις της εξάτμισης!
Ο μεσιέ Bertoux, ένας γάλλος αξιωματικός του στρατού, νίκησε στον διαγωνισμό, καθώς το καλάθι που προσάρμοσε στο πλάι του ποδηλάτου ήταν πράγματι ο πιο επιτυχημένος σχεδιασμός. Οι πρώτες μηχανές που θα το φορούσαν δεν θα αργούσαν καθόλου να κυκλοφορήσουν. Ήδη από το 1903, για παράδειγμα, ο αμερικανός κατασκευαστής Thor είχε στον κατάλογο των μηχανών του και μία με πλαϊνό καλάθι. Την ίδια εποχή, τον Ιανουάριο του 1903, τα αδέλφια Graham από το Μίντλσεξ της Αγγλίας πήραν την πατέντα για την τρίτροχη μηχανή και έπεσαν με τα μούτρα στη δουλειά.ssiiddacadeaaerrrd300Πέντε χρόνια αργότερα, οι περισσότεροι κατασκευαστές παρείχαν εργοστασιακά μοντέλα με ελαφριά καλάθια στο πλάι και όχι αποκλειστικά επιβατικά, αφού υπήρχαν καλάθια για μεταφορά εμπορευμάτων και άλλες εξειδικευμένες χρήσεις, όπως πυροσβεστικό εξοπλισμό ή ειδικές θήκες για τα εργαλεία του καθαρισμού των καμινάδων.
Ακόμα και με το καλάθι, η τρίτροχη μηχανή παρέμενε σημαντικά φθηνότερη από το αυτοκίνητο, την ίδια ώρα που ήταν και απείρως πιο λειτουργική μέσα στους κακοτράχαλους δρόμους Ευρώπης και Αμερικής: αν κολλούσε κάπου, και πιθανότατα θα κολλούσε, ήταν πολύ πιο εύκολο να ξεκολλήσεις τη μοτοσικλέτα παρά το αμάξι. Ο μεγαλύτερος βρετανός κατασκευαστής καλαθιών, η Watsonian, άνοιξε τις πύλες της το 1912. Αλλά και η αυτοκινητοβιομηχανία της Jaguar ιδρύθηκε το 1922 ως κατασκευαστής καλαθιών!ssiiddacadeaaerrrd400Από το 1913 και μετέπειτα μάλιστα, πολλοί ανεξάρτητοι κατασκευαστές έριχναν στην αγορά νέους τύπους καλαθιών με δυο, τρία ή και τέσσερα σημεία πρόσδεσης στον σκελετό της μηχανής. Εκείνη τη χρονιά κάποιος Earl Johnson από την Αϊόβα κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας το πρώτο καλάθι με ανάρτηση, την ίδια ώρα που τα καλάθια έβγαιναν πια σε πολλές παραλλαγές: μονοθέσια, διθέσια κ.ο.κ. Την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε και το πρώτο εργοστασιακό καλάθι. Η Harley-Davidson ήταν από τις πρώτες που μπήκαν στον χορό των καλαθιών, με την παρθενική μηχανή της με καλάθι να κυκλοφορεί ήδη από το 1914. Και τότε θα την ανακάλυπτε ο στρατός! Πράγματι οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις παρήγγειλαν στη Harley το 1916 μια σειρά στρατιωτικού τύπου μοτοσικλέτες με καλάθια για να κυνηγήσουν τον Πάντσο Βίλα στις ερήμους των αμερικανο-μεξικανικών συνόρων. Ο ίδιος ο Bill Harley ανέπτυξε τον μηχανισμό στήριξης των όπλων πάνω στο καλάθι.ssiiddacadeaaerrrd200Οι στρατιωτικές τρίτροχες πήραν μέρος ακόμα και στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς πολλές από δαύτες παρατάχθηκαν στο Δυτικό Μέτωπο. Δεν είδαν βέβαια δράση, αφού χρησιμοποιήθηκαν αποκλειστικά για μεταφορά αξιωματικών και αγαθών. Μετά τον Μεγάλο Πόλεμο, τα καλάθια περιέπεσαν ουσιαστικά σε αχρηστία, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες λάνσαραν προσιτά μοντέλα που έγειραν την πλάστιγγα υπέρ των τετράτροχων. Η αγορά των μηχανών με τα καλάθια επιβίωσε όμως σε πείσμα των καιρών και αρκετοί ανεξάρτητοι κατασκευαστές συνέχιζαν να τα φτιάχνουν. Στα χρόνια της Μεγάλης Ύφεσης έμελλε μάλιστα να ξαναγνωρίσουν νέες δόξες, καθώς η προσαρμογή ενός καλαθιού στο μηχανάκι ήταν και πάλι ο προτιμώμενος φτηνός τρόπος μετακίνησης στην πόλη. Και τότε ήρθε ο Β’ Παγκόσμιος!

Στρατιωτική χρήση

ssiiddacadeaaerrrd000Ήταν όπως είπαμε στον Α’ Παγκόσμιο που πρωτοχρησιμοποιήθηκε το σύμπλεγμα μοτοσικλέτα-καλάθι για περιορισμένους πολεμικούς σκοπούς. Τον κύριο λόγο είχε εδώ ο βρετανικός στρατός, ο οποίος ήθελε να αυξήσει τη φορητότητα του πολυβόλου του Vickers. To υδρόψυκτο όπλο και ο τρίποδάς του ζύγιζαν κάπου μεταξύ 29-36 κιλών, την ίδια ώρα που για τη λειτουργία του χρειαζόταν επίσης νερό για την ψύξη και σφαίρες φυσικά, άλλα 10 κιλά για κάθε κουτί πυρομαχικών δηλαδή. Κάθε Vickers απαιτούσε έτσι 6-8 άτομα για να μεταφέρουν όλη του την πραμάτεια, γι’ αυτό και η μηχανή με το καλάθι θεωρήθηκε η ιδανική λύση για τη μεταφορά του.
Η Clyno έφτιαξε για τον αγγλικό στρατό μια μηχανή με στρατιωτικού τύπου καλάθι που μετέφερε το όπλο, τον τρίποδα, το νερό, τα ανταλλακτικά και εφτά κουτιά με σφαίρες, ενώ τη μηχανοκίνητη πομπή συνόδευαν αρκετές ακόμα μηχανές που μετέφεραν στα καλάθια τους μόνο σφαίρες. Μέχρι και ειδική μονάδα συστάθηκε για να στελεχώσει τη νέα μηχανοκίνητη μόδα, ο Α’ Παγκόσμιος ήταν ωστόσο πόλεμος χαρακωμάτων και η κινητή αυτή μονάδα σπανίως χρησιμοποιήθηκε. Έφτιαξε όμως δεδικασμένο.
ssiiddacadeaaerrrd11Ήταν στα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου που θα γνώριζε τη μεγάλη του δόξα το καλάθι, όταν ο ναζιστικός στρατός ζήτησε από την BMW και τη Zundapp να του φτιάξουν ένα προσαρμοσμένο για πόλεμο μοντέλο. Γερμανοί, Γάλλοι (Terot και Gnome Rhone), Ιταλοί (Motor Guzzi και Gilera) Βέλγοι (FN και Gillet), Άγγλοι (Triumph, BSA Matchless και Norton), Αμερικάνοι (Harley-Davidson και Indian) και Σοβιετικοί (Ural M72) είχαν τώρα τις δικές τους εκδοχές των πολεμικών τρίτροχων, τα οποία γνώριζαν μεγάλες δόξες και μετατρέπονταν σε πεδίο καινοτομίας: οι ρόδες τους έστριβαν πια, άλλοτε είχαν μπλοκέ διαφορικό και άλλοτε πάλι ταχύτητες. Ήταν όμως οι μηχανές της BMW για λογαριασμό της Βέρμαχτ που θα γινόταν θρύλος στον Β’ Παγκόσμιο. Η ναζιστική πολεμική μηχανή χρειαζόταν όσα περισσότερα οχήματα μπορούσε να βρει και ήταν διατεθειμένη να τα πληρώσει ακριβά.
Πολλοί γερμανοί κατασκευαστές άρχισαν να φτιάχνουν μοτοσικλέτες, κανένας ωστόσο δεν θα ξεπερνούσε την BMW και τα δύο θρυλικά τρίτροχα μοντέλα της, την R12 και την R75.
Οι δύο BMW ξεχώριζαν τόσο από τον ανταγωνισμό που ο αμερικανικός στρατός τις ερεύνησε ενδελεχώς, ζητώντας κατόπιν από τη Harley-Davidson και την Indian να του φτιάξουν αντίστοιχης αποτελεσματικότητας μοντέλα. Να κοπιάρουν δηλαδή την R75! Η Harley-Davidson αντέγραψε επακριβώς τον κινητήρα και το σύστημα μετάδοσης της BMW, μετατρέποντας απλώς τη μονάδα μέτρησης σε ίντσες, και είχε πανέτοιμη και πάνω στην ώρα (1942) την 750 κυβικών Harley-Davidson ΧΑ. Μόνο η BMW χρησιμοποιήθηκε όμως σε όλα τα μέτωπα, τα εδάφη και τις συνθήκες…

Ο προκάτοχος BMW R12

ssiiddacadeaaerrrd3Το ημερολόγιο έγραφε 14 Φεβρουαρίου 1935 όταν παρουσίασε η BMW στο Γερμανικό Σαλόνι Αυτοκινήτου στο Βερολίνο την R12 και την R17, αμφότερες γεμάτες τεχνολογικές καινοτομίες. Μέχρι το 1942, η BMW είχε κατασκευάσει περισσότερα από 36.000 κομμάτια της R12 και ήταν αυτό το μοντέλο που επέλεξε ο Χίτλερ και οι επιτελείς του για να κοσμήσει την τρομακτική πολεμική μηχανή του Γ’ Ράιχ.
Η R12 με το καλάθι πάντα ήταν παρούσα κατά τη γερμανική εισβολή στην Πολωνία την 1η Σεπτεμβρίου 1939, ήταν εκεί όσο το «Βlitzkrieg» σάρωνε τη Γαλλία και πήρε φυσικά μέρος και στην «Επιχείρηση Μπαρμπαρόσα» για την κατάληψη της Σοβιετικής Ένωσης.
Στις εκστρατείες στα μήκη και τα πλάτη της Ευρώπης αλλά και τις εσχατιές της Ένωσης, οι R12 εκτελούσαν όλων των λογιών τις αποστολές.ssiiddacadeaaerrrd6Όταν δεν έπαιρναν μέρος στη μάχη, μετέφεραν αξιωματικούς στα πεδία της μάχης, παρέδιδαν πολεμοφόδια και γεύματα και στον ελεύθερο χρόνο τους περιπολούσαν κιόλας για εχθρούς. Ήταν ωστόσο η πολεμική τους δόξα αυτή που θα τις έκανε θρύλους, καθώς χρησιμοποιήθηκαν ακόμα και ως καταστροφείς αρμάτων μάχης! Όσο για τους αναβάτες τους, ήταν κάτι σαν κομάντο («kradfahrer» αυτοαποκαλούνταν, «μοτοσικλετιστές» δηλαδή, αν και ο όρος σήμαινε στην αργκό κάτι πιο αιμοβόρο από αυτό), αφού ούτε τη θωράκιση των Πάντσερ είχαν τριγύρω τους ούτε διμοιρίες ολόκληρες να τους ακολουθούν στις αποστολές τους. Αυτοί όργωναν τα πεδία της μάχης «γυμνοί» και αδέσποτοι, μέσα σε ναρκοπέδια και εχθρικά πυρά, και έγιναν όπως ήταν φυσικό οι μεγάλοι αγαπημένοι των ελεύθερων σκοπευτών. Γι’ αυτό και οι μονάδες τους αποδεκατίζονταν και οι περισσότεροι δεν γύρισαν ποτέ στο σπίτι τους.ssiiddacadeaaerrrd8Η μεγαλύτερη δοκιμασία πάντως τόσο για την R12 όσο και την πιο σκληροτράχηλη R75 ήταν αναμφίβολα το Ανατολικό Μέτωπο. Όσο το φθινόπωρο έδινε τη θέση του στον χειμώνα, τόσο πιο δύσκολη γινόταν η μετακίνηση με τη μοτοσικλέτα. Μέσα στη βαρυχειμωνιά μάλιστα, όταν πάγωναν τόσο ο αναβάτης όσο και το λάδι της μηχανής και οι περιπτώσεις των κρυοπαγημάτων έφτασαν τις 113.000, η BMW απέστειλε τους μηχανικούς της στο μέτωπο για να δουν από κοντά τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούσαν στην παγωμένη ΕΣΣΔ. Τώρα τα δύο μοντέλα με τα καλάθια είχαν θέρμανση και ειδικά εξαρτήματα για να κρατούν χέρια και πόδια ζεστά. Τόσο όμως η BMW όσο και η Βέρμαχτ έβλεπαν την ανάγκη για μια ακόμα πιο σκληροτράχηλη μηχανή με καλάθι. Σύντομα θα είχαν στα χέρια τους τον δεύτερο θρύλο του Β’ Παγκοσμίου, που θα τον σταματούσαν μόνο οι Σοβιετικοί υπερήρωες του  Στάλινγκραντ…

Το σκυλί του πολέμου BMW R75

ssiiddacadeaaerrrd17Ο γερμανικός στρατός είχε τεράστιες ανάγκες από μηχανές με καλάθια και πέρα από την BMW ζήτησε τη συνδρομή πολλών ακόμα κατασκευαστών και κυρίως της Zundapp, η KS750 της οποίας ήταν εφάμιλλη της R75. Παρά το γεγονός ότι αμφότεροι οι κατασκευαστές έφτιαχναν τα δικά τους εργοστασιακά καλάθια, πολλοί ανεξάρτητοι οίκοι ρίχτηκαν στον χορό (Stoye, Royal και Steib), όπως και άλλες φίρμες μοτοσικλετών, όπως η DKW και η NSU. Μέχρι το 1938, 200.000 μηχανές παράγονταν στη ναζιστική Γερμανία, η BMW κρατούσε ωστόσο την πρώτη θέση. 

Και είχε καλό λόγο γι’ αυτό, καθώς δικό της μοντέλο 750 κυβικών έσπασε το 1937 το ρεκόρ ταχύτητας μοτοσικλέτας, κρατώντας το μάλιστα για τα επόμενα 14 χρόνια. Έχοντας ήδη προμηθεύσει τη Βέρμαχτ με 36.000 κομμάτια R12 αλλά και μερικές χιλιάδες ακόμα από τα μοντέλα R4, R23 και R35, τώρα ήταν η σειρά της R75 των 750 κυβικών. Επίσης γνωστή ως «Type Russia», η R75 με το καλάθι ήταν πραγματικά ασταμάτητη. Σχεδιασμένη μεταξύ 1939-1941, καταμεσής του πολέμου δηλαδή, το μικρό αυτό θωρηκτό μπορούσε να μεταφέρει βάρος 450 κιλών, ίσο σχεδόν με το δικό του βάρος των 420 κιλών!


Παρά τη μεγάλη αυτονομία και τη μικρή της κατανάλωση, κατέφτασε πολύ αργά και σε μικρές μάλιστα ποσότητες (λιγότερα από 16.500 κομμάτια) για να επηρεάσει την έκβαση του πολέμου.

Το δεύτερο εργοστάσιο της BMW στο Eisenach καταστράφηκε εξάλλου ολοσχερώς από τον συμμαχικό βομβαρδισμό του 1944, μέχρι τότε όμως η Βέρμαχτ είχε αναγκάσει BMW και Zundapp να κάνουν απολύτως συμβατά τα πολεμικά μοντέλα τους, κι έτσι δεν έλειψαν τα ανταλλακτικά. 

Η R75 λειτουργούσε μάλιστα εξίσου καλά τόσο στο Ανατολικό Μέτωπο όσο και τις αποστολές στα θέατρα μάχης της Βόρειας Αφρικής, εκεί που όλες οι άλλες μοτοσικλέτες τα έβρισκαν ιδιαιτέρως σκούρα στις άνυδρες ερήμους και τον καυτό ήλιο. Είχε κίνηση και στον τρίτο τροχό, παίρνοντάς τη μέσω άξονα από την πίσω ρόδα, αλλά και μπλοκέ διαφορικό και ταχύτητες τόσο για κίνηση εντός όσο και εκτός δρόμου. 

Το 1941, όταν την κατέβασε η Βέρμαχτ στον πόλεμο, ήταν με διαφορά το πιο σοφιστικέ και σκληροτράχηλο μηχανάκι του Β’ Παγκοσμίου. Τα 748 κυβικά της απέδιδαν 26 άλογα, (σε πολύ χαμηλές στροφές) ιπποδύναμη αρκετή δηλαδή για να μεταφέρει τα 420 κιλά της εκεί που τίποτα άλλο δεν μπορούσε να κινηθεί.
Όταν μάλιστα επιστρατεύτηκε και η Zundapp KS750 το 1940, με κάπου 18.695 μονάδες να βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής της, οι μηχανές με τα καλάθια γνώρισαν νέες δόξες στον γερμανικό στρατό.
Ειδικά από τον Αύγουστο του 1942, όταν κάτω από τις συστάσεις της Βέρμαχτ οι δύο εταιρίες συμφώνησαν να κάνουν συμβατά τα μηχανικά τους μέρη, το R75 ήταν κατά πολύ ανώτερο από οτιδήποτε άλλο κινούνταν πάνω σε δύο (έστω τρεις) ρόδες και είχε μια αφθονία ανταλλακτικών να το συνοδεύουν.
Ο ίδιος ο Στάλιν ίδρυσε μάλιστα την IMZ-Ural το 1941 για να αντιγράψει την BMW R75 και να τη φέρει στην επικράτεια του Κόκκινου Στρατού!
Οι Σοβιετικοί τσίμπησαν στα κρυφά πέντε μοτοσικλέτες R75, μέσω μεσάζοντα στη Σουηδία, και τις αντέγραψαν από άκρη σε άκρη, κυκλοφορώντας τες ως Μ72.
Κάπου 10.000 κομμάτια της Μ72 φτιάχτηκαν στο σιβηριανό εργοστάσιο της Ural, στα ανατολικά των Ουραλίων, και μέτρησαν τις δυνάμεις τους στον πόλεμο. Ο Στάλιν φρόντισε μεταπολεμικά (1946) να αναγκάσει την BMW να του φτιάξει άλλα 98 κομμάτια της R75 στο πλαίσιο των πολεμικών αποζημιώσεων που διεκδικούσε. Ακόμα και οι Κινέζοι την αντέγραψαν κατόπιν και έριξαν τη δική τους εκδοχή της R75 (Yangtze River 750 ή Chang Jiang 750) στην αγορά το 1957. Κομμάτια της R75 παράγονταν μέχρι και το 1954 στην ξαναχτισμένη μονάδα του Eisenach, στη σοβιετοκρατούμενη πια Ανατολική Γερμανία, την ίδια ώρα που στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού η Harley-Davidson XA ήταν σωστή ρέπλικα της θρυλικής μηχανής της BMW.


Μεταπολεμικά
Το τέλος του Β’ Παγκοσμίου άφησε την BMW ερείπια. Το βασικό εργοστάσιό της στη Βαυαρία, έξω από Μόναχο, είχε καταστραφεί μέχρι θεμελίων, την ίδια ώρα που η μονάδα παραγωγής του Eisenach ήταν ολοσχερώς κατεστραμμένη, αν και είχε επιβιώσει μαγικά ο εξοπλισμός της. Οι περισσότεροι μηχανικοί της εταιρίας είχαν κάνει φτερά για ΗΠΑ και Ένωση μετά το πέρας του πολέμου για να συνεχίσουν την έρευνά τους στον τομέα των αεριωθούμενων κινητήρων, όπως ακριβώς έκαναν και στην BMW κατά τη διάρκεια του πολέμου. Οι όροι της συνθηκολόγησης της Γερμανίας απαγόρευαν τώρα στην BMW να κατασκευάζει μηχανές, όρος που ίσχυσε ως το 1947, όταν οι ΗΠΑ έδωσαν το πράσινο φως να ξανανοίξει η μονάδα του Μονάχου.


Μέχρι τότε βέβαια η Δύση προτιμούσε να καταναλώνει ογκώδη αυτοκίνητα παρά μηχανές με καλάθια. Ο φτηνός γερμανικός Σκαραβαίος και το εξίσου προσιτό Ford Popular της Βρετανίας έστειλαν προοδευτικά το καλάθι στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας. Μόνο κάποια εργοστάσια στην Ανατολική Ευρώπη, τη Σοβιετική Ένωση και την Κίνα συνέχιζαν να βγάζουν προσαρμόσιμα καλάθια για κάποια μοντέλα τους. Και η Harley φυσικά, μόνο που αυτή το έκανε για φιγούρα…

Κυριακή 9 Μαρτίου 2025

Η άγρια δολοφονία της τελευταίας Ελληνίδας Φιλοσόφου Υπατίας από διεστραμμένους μοναχούς στις 8 Μαρτίου 415 μΧ - Αφιέρωμα ιστορικής μνήμης...

 Υπατία, η γυναίκα - σύμβολο της ισότητας, που λάτρεψε την επιστήμη!

To άγαλμα της Υπατίας στο πανεπιστήμιο της Βιέννης. Πουθενά στην Ελλάδα!
Γιώργος Βιδάκης facebook 8/3/2025

"Την κατέβασαν με τη βία από την άμαξά, την μετέφεραν στην Εκκλησία, διαμέλισαν το σώμα της, έφεραν τα μέλη της σε μέρος που ονομαζόταν Κίναρον και τα έκαψαν". Σαν σήμερα, 8 Μαρτίου 415 μ.Χ, χριστιανικός όχλος δολοφονεί (κατακρεουργεί) την φιλόσοφο, μαθηματικό και αστρονόμο Υπατία!
Η Υπατία γεννήθηκε το 370 μ.Χ. σε μια Αλεξάνδρεια που απείχε πολύ από το να είναι η κοιτίδα του κοσμοπολιτισμού και του πνεύματος, όπως παλαιότερα. Η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία γινόταν χριστιανική και οι επιστήμες αντιμετωπίζονταν, στην καλύτερη περίπτωση, με επιφύλαξη. Η Υπατία ήταν κόρη του Θέωνα, του σπουδαίου μαθηματικού και αστρονόμου, μελετητή του Πτολεμαίου και του Ευκλείδη, που καταγράφεται ως ο τελευταίος λόγιος που υπήρξε μέλος του Αλεξανδρινού Μουσείου. Πατέρας και κόρη είχαν αλεξανδρινή υπηκοότητα, γεγονός που ήταν ιδιαίτερο προνόμιο και τους προσέδιδε μεγάλες ελευθερίες. Ο Θέων ήθελε με κάθε τρόπο να γίνει η κόρη του ένα «τέλειο ανθρώπινο ον» και κάτω από την επίβλεψή του η πανέμορφη κοπέλα έλαβε εξαιρετική μόρφωση. Ταξίδεψε στην Αθήνα, όπου σπούδασε στη νεοπλατωνική σχολή του Πλούταρχου του Νεότερου και της κόρης του Ασκληπιγένειας. Παρακολούθησε μαθήματα και στη σχολή του Πρόκλου, ο οποίος την επηρέασε ιδιαίτερα, ενώ σύμφωνα με μεταγενέστερες μαρτυρίες φαίνεται ότι ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη σχολή του Ιεροκλή. Με την επιστροφή της στην Αλεξάνδρεια αρχίζει να διδάσκει φιλοσοφία και μαθηματικά, ως επικεφαλής των νεοπλατωνιστών της πόλης, ενώ μελετά διεξοδικά τα μαθηματικά έργα του Διόφαντου και του Απολλώνιου. Η φήμη της ως σπουδαίας φιλοσόφου διαδίδεται ταχύτατα και γίνεται ιδιαίτερα δημοφιλής τόσο για το αναλυτικό της πνεύμα και τη διαλεκτική της δύναμη όσο και για το μοναδικό της κάλλος. Η ίδια τηρούσε τις αρχές των νεοπλατωνικών, οι οποίοι ήταν ασκητικοί και υπέρμαχοι της αγνότητας, χωρίς ωστόσο να απαιτεί από τους μαθητές της, που ανήκαν σε διάφορες θρησκείες, αντίστοιχη συμπεριφορά. Μαθητές αρχίζουν να έρχονται από όλα τα μέρη της αυτοκρατορίας για να σπουδάσουν φιλοσοφία και η επιρροή της Υπατίας φτάνει μέχρι τη σχολή της Αντιοχείας. Στην ιστορία των επιστημών για δεκαπέντε αιώνες είναι η μοναδική γυναίκα που συναντάμε και η πρώτη που δίδαξε δημόσια, αποτελώντας αδιαμφισβήτητο σύμβολο της ισότητας των φύλων, ούσα ταυτόχρονα και μάρτυρας της γνώσης. Η εποχή, ωστόσο, δεν ευνοούσε τα ελεύθερα πνεύματα, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και μόνο το γεγονός ότι ήταν γυναίκα ήταν αρκετό για να προκαλέσει τον φθόνο –πόσο μάλλον που οι νεοπλατωνιστές θεωρούνταν το αντίπαλο δέος του χριστιανισμού, τον οποίο οι αυτοκράτορες κατά τη διάρκεια του 4ου αιώνα -με εξαίρεση τον Ιουλιανό- προσπαθούσαν να επιβάλλουν. Στο πλαίσιο του θρησκευτικού και πολιτικού φανατισμού η λατρεία των εθνικών ποινικοποιείται, οι θυσίες απαγορεύονται και οι περιουσίες των ναών αφαιρούνται. Το 391 μ.Χ., με διάταγμα του Θεοδοσίου, παύει να λειτουργεί το Αλεξανδρινό Μουσείο και επιβάλλεται η καταστροφή όλων των εθνικών ναών της πόλης, παρά τις περί του αντιθέτου εκκλήσεις του ρήτορα και σοφιστή Λιβανίου. Την περίοδο 412-415 μ.Χ. αυτοκρατορικός έπαρχος της Αιγύπτου ήταν ο βαφτισμένος χριστιανός Ορέστης, μαθητής και φίλος της Υπατίας, ο οποίος συχνά την συμβουλευόταν για θέματα πολιτείας. Στον πατριαρχικό θρόνο είχε ανέλθει ο Κύριλλος, που είχε θέσει ως στόχο την εκδίωξη όλων των μη ορθοδόξων χριστιανών από την πόλη. Η εβραϊκή κοινότητα της Αλεξάνδρειας ήταν το πρώτο θύμα της πολιτικής του, με αποτέλεσμα την έντονη αντίδραση του έπαρχου. Τότε, για να συμπαρασταθούν στον επίσκοπο έφτασαν στην πόλη πεντακόσιοι μοναχοί, ενώ ένας από αυτούς, ο Αμμώνιος, προσπάθησε να δολοφονήσει τον Ορέστη, χτυπώντας τον στο κεφάλι με μια πέτρα. Ο μοναχός συνελήφθη και αφού πρώτα βασανίστηκε, εκτελέστηκε επί τόπου, οξύνοντας περαιτέρω τα πνεύματα.
Η προσπάθεια της Υπατίας να υπερασπιστεί τον έπαρχο προκάλεσε την οργή του Κυρίλλου, ο οποίους φοβούμενος την επιρροή που η φιλόσοφος ασκούσε στην πόλη, την κατηγόρησε για μαύρη μαγεία. Στις 8 Μαρτίου του 415 μ.Χ., καθώς επέστρεφε σπίτι της, η Υπατία δέχτηκε επίθεση από ομάδα ανδρών, οι οποίοι τη σκότωσαν με φρικτό και βασανιστικό τρόπο. Ο χριστιανός ιστορικός του 5ου αιώνα Σωκράτης ο Σχολαστικός γράφει σχετικά: «Όλοι οι άνθρωποι την σεβόταν και την θαύμαζαν για την απλή ταπεινοφροσύνη του μυαλού της. Ωστόσο, πολλοί με πείσμα την ζήλευαν και επειδή συχνά συναντούσε και είχε μεγάλη οικειότητα με τον Ορέστη, ο λαός την κατηγόρησε ότι αυτή ήταν η αιτία που ο Επίσκοπος και ο Ορέστης δεν γίνονταν φίλοι. Με λίγα λόγια, ορισμένοι πεισματάρηδες και απερίσκεπτοι κοκορόμυαλοι με υποκινητή και αρχηγό τους τον αναγνώστη Πέτρο, έναν οπαδό αυτής της Εκκλησίας, παρακολουθούσαν αυτή τη γυναίκα να επιστρέφει σπίτι της, γυρνώντας από κάπου. Την κατέβασαν με τη βία από την άμαξά της, την μετέφεραν στην Εκκλησία που ονομαζόταν Καισάρειον, την γύμνωσαν εντελώς, της έσκισαν το δέρμα και έκοψαν τις σάρκες του σώματός της με κοφτερά κοχύλια μέχρι που ξεψύχησε, διαμέλισαν το σώμα της, έφεραν τα μέλη της σε ένα μέρος που ονομαζόταν Κίναρον και τα έκαψαν».
Ο θάνατος της Υπατίας στην Αλεξάνδρεια από τον Louis Figuier, 1866 Ο θάνατος της Υπατίας σηματοδοτεί, σύμφωνα με την Καθλίν Γουάιντερ, καθηγήτρια Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Μίσιγκαν, το τέλος της κλασικής αρχαιότητας, ενώ για αιώνες οι επιστήμες σχεδόν θα σταματήσουν να εξελίσσονται, με την Ευρώπη να εισέρχεται στον σκοτεινό Μεσαίωνα.
Η δολοφονία της φιλοσόφου από Παραβαλάνους, φανατικούς μοναχούς της Εκκλησίας του Αγ. Κυρίλλου της Ιερουσαλήμ, δε γνωρίζουμε μέχρι σήμερα αν, όπως υπονοούν πηγές της εποχής, είχε διαταχθεί από τον Κύριλλο –κάτι που η Εκκλησία αρνείται κατηγορηματικά. Αυτό που είναι βέβαιο είναι ότι η έρευνα που ζήτησε από τη Ρώμη ο Ορέστης πριν παραιτηθεί παρακωλύθηκε επανειλημμένως, ενώ στο τέλος ο επίσκοπος ισχυρίστηκε ότι η Υπατία ήταν ζωντανή και ζούσε στην Αθήνα. Από τα γραπτά του, πάντως, μαθαίνουμε ότι θεωρούσε τη φιλοσοφία «ελληνιστική βλακεία» και πως πίστευε ότι η γυναίκα «υποταγμένη και παραδομένη στην υπακοή προς τον Θεό, οφείλει να αφοσιώνεται στη γέννηση παιδιών». Ο Κύριλλος αγιοποιήθηκε και τιμάται στις 18 Ιανουαρίου, ενώ τα τελευταία χρόνια η Ορθόδοξη Εκκλησία προσπάθησε να παρουσιάσει την Υπατία ως χριστιανή που τάχα ήθελε, αλλά δεν πρόλαβε να βαπτιστεί, ταυτίζοντάς την με την Αγία Αικατερίνη, γεγονός όμως που δεν επιβεβαιώνεται από καμία ιστορική πηγή. Τα γραπτά της Υπατίας καταστράφηκαν στην (σημ. "Αντίλογου": τότε επίσης, από τον ίδιο όχλο) πυρπόληση της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας, αντλούμε ωστόσο πληροφορίες για το έργο της από σύγχρονούς της συγγραφείς. Έγραψε για την Αριθμητική του Διόφαντου, τον Αστρονομικό Κανόνα του Πτολεμαίου και τις Κωνικές Τομές του Απολλώνιου και ενδέχεται κομμάτια του έργου της να περιλαμβάνονται στις πραγματείες του πατέρα της, Θέωνα. Από την αλληλογραφία της με τον μαθητή της Συνέσιο τον Κυρηναίο φαίνεται ότι γνώριζε τον τρόπο κατασκευής του αστρολάβου, αλλά και του υδροσκοπίου. Στην ιστορία των επιστημών για δεκαπέντε αιώνες είναι η μοναδική γυναίκα που συναντάμε και η πρώτη που δίδαξε δημόσια, αποτελώντας αδιαμφισβήτητο σύμβολο της ισότητας των φύλων, ούσα ταυτόχρονα και μάρτυρας της γνώσης. Δεν είναι εξάλλου λίγες οι φορές, μέχρι και σήμερα, που είναι η μόνη γυναίκα που αναφέρεται στην ιστορία της αστρονομίας και των μαθηματικών. Στην περίφημη «Εγκυκλοπαίδεια» που εξέδωσαν το 1751 ο Ντιντερό με τον Ντ΄Αλαμπέρ, η Υπατία εξυμνείται ως πρόδρομος του Διαφωτισμού, ενώ ο σύγχρονός της επιγραμματοποιός Παλλαδάς θα γράψει γι΄αυτήν στον «Ύμνο εις την Υπατίαν»: «Στην Υπατία, που στην λάμψη σου, στα λόγια σου κλίνω γόνυ και υψώνω το βλέμμα μου προς τον έναστρο ουρανό του πνεύματός σου. Γιατί προς τον ουρανό τοξεύει η πράξη σου, προς τον ουρανό οδηγεί των λόγων σου η ομορφιά, θεϊκή Υπατία. Ω συ των πνευματικών επιστημών υπέρλαμπρο αστέρι».

Χθες εξ απορρήτων του Γ. Παπανδρέου-Γενικός Γραμματέας της Κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ tτο 2009... Σήμερα εξ απορρήτων του Μητσοτάκη, υπουργός Εξωτερικών, με ρόλο στη Συρία των αποκεφαλιστών της Αλ Κάιντα...

 

Press.gr 

  
Σχολιάζει ο Νίκος Κλειτσίκας

Χθες εξ απορρήτων του Γ. Παπανδρέου, διορίστηκε Γενικός Γραμματέας της Κυβέρνησης εκσυγχρονισμένου ΠΑΣΟΚ 2009...

Σήμερα ο εξ απορρήτων του Κούλη Μητσοτάκη, υπουργός Εξωτερικών της κυβέρνησης εκσυγχρονισμένης Δεξιάς,
στη Συρία των αποκεφαλιστών τρομοκρατών της Αλ Κάιντα με τον φονιά Τζουλάνι...

2017... ο τρομοκράτης Τζουλάνι

Οι σύντροφοι της ιμπεριαλιστικής αριστεράς και της δεξιάς... οι επαναστάτες του χασίς και του Captagon, το «χάπι των τζιχαντιστών», εκλεκτοί "μετριοπαθείς" τρομοκράτες της "πολιτισμένης" δύσης και της διαχρονικής "παραδουλεύτρας" του ελληνόφωνου πολιτικού συστήματος και του Χακάν Φιντάν (κάποιος Γεραπετρίτης), που μάλιστα τον έκαναν και "καθηγητή"... όπως κι εκείνο τον προκάτοχό του, τον δήθεν γραφικό, αλλά νατοϊκό υπάλληλο Κοτζιά...

Όταν η λογοκρισία αφαιρέσει τα βίντεο, τα βλέπουμε ΕΔΩ 

Όλοι οι "υπουργοί" του υπουργικού συμβουλίου Αλ Κάιντα του τρομοκράτη αποκεφαλιστή "Τσογλάνι" έχουν τουρκική υπηκοότητα!

Προφανώς «Ελευθερία» στην πρώην Συρία σημαίνει «αποικισμός από την Τουρκία»... Τώρα κατάλαβες γιατί ο Χακάν Φιντάν έστειλε την παραδουλεύτρα του (Γεραπετρίτη) να υποβάλει τα σέβη του στον αποκεφαλιστή; ➦ Το Ιράν κι η Χεζμπολάχ ήταν το πρόβλημα στη Συρία, μας λένε οι "πολιτισμένοι" κι η ιμπεριαλιστική αριστερά!

Περί δωσιλογισμού των λακέδων...
ΕιδησιογραφίαΜάρτης 2024... Ο υπουργός Εξωτερικών της χώρας μας, Γιώργος Γεραπετρίτης, απαγόρευσε την συμμετοχή της Ρωσικής αντιπροσωπίας, στον  εορτασμό της εθνικής μας ανεξαρτησίας, που έγινε πράξη, μετά την Επανάσταση του 1821...
Ιωάννα Υψηλάντη 
➦ Γεραπετρίτης... ένας ιστορικά λοβοτομημένος υπουργός δεν μπορεί να εκπροσωπεί ένα έθνος, έναν λαό, μία εθνική συνείδηση!

Διαχρονικός και διακομματικός ο δωσιλογισμός του ελληνόφωνου πολιτικού συστήματος της αποικίας... Λακέδες χωρίς ναι μεν αλλά...
«Προσευχόμαστε εσείς και οι τουρκικές ένοπλες δυνάμεις να επιτύχετε
και η επιχείρηση "Κλάδος Ελαίας" να φέρει ειρήνη στην περιοχή,
όπως "υπόσχεται" και το όνομά της»
Επιστολή του κ. Δημήτριου Αρχοντώνη,
πρώην αξιωματικού του τουρκικού στρατού,
γνωστός ως Πατριάρχης Βαρθολομαίος,
προς τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν
με την οποία του εύχεται να στεφθεί με επιτυχία
η στρατιωτική επιχείρηση εναντίον της Συρίας
Γενάρης 2018
 
Σήμερα που σφαγιάζουν τους Ελληνορθόδοξους στην πρώην Συρία... Ο λακές νιχιλιστής συνεχίζει απροκάλυπτα και χωρίς ντροπή να σιωπά, αλλά ταυτοχρόνως είναι λαλίστατος και στην πρώτη γραμμή για την υπεράσπιση του κοκαϊνομανή φυρερίσκου και της σχισματικής ουνιτικής αίρεσης των ουκροναζί... 
 
«Τι τρομερή εποχή...
αυτή όπου ηλίθιοι κυβερνούν τυφλούς»
Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, "Βασιλιάς Ληρ" (1609)
 
Όταν σ' ένα Έθνος, μία Πατρίδα υψώνονται κι ανεμίζουν δύο σημαίες,
μία από αυτές τις δύο... είναι προορισμένη να εξαφανιστεί!
Νίκος Κλειτσίκας

«(...) Η θυσία της πατρίδας μας τετέλεσται.
Τα πάντα έχουν χαθεί, και η ζωή μας, ακόμη και αν παραταθεί,
θα μας μείνει μόνο για να κλάψουμε τη συμφορά και την ατιμία μας
»

Ούγκο ΦώσκολοΟι τελευταίες επιστολές του Jacopo Ortis1797

Όταν στην Ελλάδα είχαμε ηγέτη απροσκύνητο κι αδέσποτο κι όχι λακέ, παραδουλεύτρα των ιμπεριαλιστών:

Επειδή η φίμωση κι η λογοκρισία από το 4ο Ράιχ είναι σκληρή κι αμείλικτη, ειδικότερα σήμερα με την εθνοκάθαρση στην Παλαιστίνη και θα εντείνεται καθημερινά... όσοι κι όσες θέλουν, μπορούν ν' ακολουθούν... Για να μην "χαθούμε" θα βρισκόμαστε στο Telegram  ΕΔΩ
Στο "VK": ΕΔΩ
 ✔️ Την συνολική αρθρογραφία στο φιλόξενο "PRESS-GR", βρίσκουμε: ΕΔΩ