Για όσα ανοιχτά δεξιά άτομα (αυτά είναι ό,τι δείχνουν, ενίοτε αμφιβάλλουν και είναι δεκτικά συζήτησης)
για όσους κήρυκες του ραγιαδισμού δε σημαίνουν τίποτα οι προδοσίες που κατάγγειλε πλήρης αηδίας ο κορυφαίος παγκόσμια Αντιστασιακός Μανώλης Γλέζος, ενώ αυτοί παθιασμένα ερωτευμένοι με τις καρέκλες και τ΄αργύρια της προδοσίας πήραν γι αυτήν δημόσια θερμά συγχαρητήρια από τους διεθνείς τοκογλύφους κι από τον ίδιο των πρέσβυ των ΗΠΑ και τον αρχηγό του ΝΑΤΟ για το ρόλο τους,
για όσους αλλάζουν τη συζήτηση από τα τεράστια εγκλήματα της προδοσίας του παλλαϊκού ΟΧΙ, της καταρράκωσης του ηθικού του λαού μας με τα ίδια με της ΝΔ, των καναλιών της διαπλοκής και της τραπεζοχρηματιστηριακής μαφίας επιχειρήματα τής περί τον "ανανήψαντα" Τσίπρα γλοιώδους κλίκας παπαγαλίζοντας την προπαγάνδα όλων αυτών μαζί με τον μετά το 2015 ΣΥΡΙΖΑ περί "καταστροφής" μας αν δεν συνεχίζαμε τα παλιά μνημόνια κι αν δεν εφάρμοζαν επιπλέον κι ένα νέο, περιεκτικό κι αυξητικό όλων τους μνημόνιο(!!!!) ,
για όσους η απόλυτη ευθυγράμμιση με ΗΠΑ/ΝΑΤΟ/CIA στην (θερμοπολεμική πλέον επί "δημοκράτη" αχυράνθρωπου των πολυεθνικών Μπάιντεν) επέκτασή τους και στην αντιρωσική υστερία τους
Για όσες ξελαστιχωμένες συνειδήσεις όλ΄αυτά ...τίποτα δε σημαίνουν και ψάχνουν άλλοθι με δικολαβίστικες κοκορομαχίες για το αν ήταν η ΝΔ ή ο ΣΥΡΙΖΑ που ψήφισε τον τάδε ή το δείνα νόμο, που ΚΙ ΟΙ ΔΥΟ τους όμως, το ίδιο επίμονα, υλοποιούν,
για όσους θαρρούν πως όταν κάνουν κάτι κακό φταίνε μόνο όσοι εξίσου με αυτούς πολιτικοί απατεώνες (σαν της ΝΔ ή του ΠΑΣΟΚ) το πρωτοσκέφτηκαν αλλά αυτοί ...δεν φταίνε όταν το εφαρμόζουν αδιάντροπα μετά αντί να το καταργήσουν,
γι αυτά τα ...λαμπρά υποδείγματα "ευφυίας" και "ήθους",
ας θυμήσουμε και τούτα, για τις ρητά διατεταγμένες από τα μνημόνια που αυτοί συνέχισαν και όλοι μαζί ψήφισαν επαύξησή τους το 2015, περικοπές συντάξεων και αυξήσεις ορίων ηλικίας:
Ο «παρεξηγημένος» νόμος Κατρούγκαλου και τα αυξημένα όρια ηλικίας
Να πετάξει από πάνω του τις βαριές ευθύνες του ΣΥΡΙΖΑ για το ξήλωμα της Κοινωνικής Ασφάλισης επιχειρεί με πρόσφατο άρθρο του ο Γ. Κατρούγκαλος στην εφημερίδα «Αυγή».
Στην απεγνωσμένη του προσπάθεια να αποκρύψει και να συσκοτίσει τα πραγματικά γεγονότα, ο πρώην υπουργός Εργασίας, που επί των ημερών του, το 2016, ψηφίστηκε ένα ακόμα αντιασφαλιστικό νομοθετικό έκτρωμα, οχυρώνεται πίσω από τη γνωστή μέθοδο, ότι η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ έβλαψαν …δέκα φορές περισσότερο τους συνταξιούχους. Εμείς δεν θα μπούμε σε αυτό το βολικό «μέτρημα», γιατί και τα τρία κόμματα που κυβέρνησαν, είναι συνυπεύθυνα για τις περικοπές στις συντάξεις και τις ανατροπές στην Κοινωνική Ασφάλιση, καθώς διαρκώς «ο ένας έραβε και ο άλλος έκοβε»…
Ετσι, οι αιματηρές περικοπές στις συντάξεις και η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης έχουν τις υπογραφές και των τριών κομμάτων.
Ειδικά για την αύξηση του ορίου ηλικίας στα 67 χρόνια, όλοι έχουν λερωμένη τη φωλιά τους.
Αυξήσεις στα όρια ηλικίας έγιναν και με τους νόμους 3863 και 3865 του 2010, με κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αυξήσεις έγιναν και με τον 4093 του 2012, επί κυβέρνησης ΝΔ, που μεταξύ άλλων όρισε τα γενικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 χρόνια. Αυτήν την αύξηση ήρθε στη συνέχεια ο νόμος Κατρούγκαλου (4387/2016) να μονιμοποιήσει και να θωρακίσει «λύνοντας», όπως τότε ισχυριζόταν ο ΣΥΡΙΖΑ, το Ασφαλιστικό για 50 χρόνια.
Μάλιστα, έναν χρόνο νωρίτερα, με το 3ο μνημόνιο (που ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση ψήφισε μαζί με τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ) και τον νόμο 4336/2015, αυξήθηκαν και τα ειδικά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης (35ετία με όριο ηλικίας, 37ετία χωρίς όριο κ.λπ.). Με αυτόν τον νόμο, για τον οποίο στο άρθρο του ο Γ. Κατρούγκαλος προσπαθεί να κρυφτεί ισχυριζόμενος πως «ρύθμισε απλώς εξαιρέσεις που είχαν απομείνει ορίζοντας νέες μεταβατικές περιόδους», ορίζεται ότι όλοι οι ασφαλισμένοι σε όλα τα Ταμεία θα πρέπει μετά το 2021 να συνταξιοδοτούνται στα 67 έτη ή αν έχουν καταφέρει να συγκεντρώσουν 40 χρόνια Ασφάλισης να συνταξιοδοτούνται μετά το 62ο έτος.
Και μόνο τυχαίο δεν είναι ότι ακόμα και σήμερα ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζει «παρεξηγημένο» τον νόμο Κατρούγκαλου, εννοώντας προφανώς ότι οι ασφαλισμένοι και οι συνταξιούχοι δεν κατάλαβαν την αξία του… ενώ ο ίδιος ο Γ. Κατρούγκαλος στο ίδιο άρθρο κομπορρημονεί πως «εμείς καταστήσαμε το Ασφαλιστικό βιώσιμο και με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης…» και πως «εμείς παραδώσαμε τον ΕΦΚΑ με πλεόνασμα πάνω από 1 δισ. με μια μεταρρύθμιση που χαρακτηριζόταν από τις αρχές της ισονομίας…».
Αλλά αυτά τα πλεονάσματα για τα οποία επιχαίρει σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ και η «κοινωνική δικαιοσύνη» την οποία διαφημίζει, μονιμοποίησαν τα 67 χρόνια ως γενική ηλικία συνταξιοδότησης και μείωσαν τις νέες συντάξεις (μετά τις 13/5/2016) τουλάχιστον κατά 25%, κατάργησαν το ΕΚΑΣ για τους χαμηλοσυνταξιούχους, μείωσαν τις επικουρικές συντάξεις, ενταφίασαν οριστικά τη 13η και τη 14η σύνταξη, περιόρισαν την κρατική χρηματοδότηση, μείωσαν και τις συντάξεις χηρείας, ενώ απαγόρευσαν οποιαδήποτε αύξηση μέχρι το τέλος του 2022, για να αναφερθούμε μόνο σε ορισμένες διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου.
Μάλιστα, για τους «παλιούς» συνταξιούχους, μέσω του επανυπολογισμού των συντάξεων, νομοθέτησαν την «προσωπική διαφορά» ως μόνιμο «κόφτη» στις ήδη πετσοκομμένες συντάξεις, προβλέποντας από τότε ότι 1 εκατομμύριο και πλέον συνταξιούχοι θα στερούνται ακόμα και τις όποιες πενιχρές αυξήσεις θα δίνονταν μετά το 2022. Γεγονός που τραγικά επιβεβαιώθηκε για εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχους φέτος, που βλέπουν τις συντάξεις τους να παραμένουν στα Τάρταρα ακόμα και μετά από 13 χρόνια, ενώ η ακρίβεια τις λεηλατεί. Τα πλεονάσματα λοιπόν του ΕΦΚΑ έχουν πάνω τους το αίμα των συνταξιούχων και η «ισονομία» του ΣΥΡΙΖΑ αποδεικνύεται ο πιο σίγουρος δρόμος για τον Καιάδα για ασφαλισμένους και συνταξιούχους. Και όμως, όλα αυτά ο ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο επιμένει να τα υπερασπίζεται, αλλά διαβεβαιώνει ότι δεν πρόκειται να πάρει πίσω τίποτα.
Οπως έλεγε άλλωστε και ο ίδιος ο Αλ. Τσίπρας τον Ιούλη του 2015, τις ίδιες μέρες που ο ΣΥΡΙΖΑ ψήφιζε το 3ο μνημόνιο μαζί με ΝΔ και ΠΑΣΟΚ:
«έχουμε κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων, έχουμε αύξηση του ορίου ηλικίας στα 67. Είναι μέτρα που τα είχαμε αποδεχθεί κι εμείς, διότι δεν θεωρώ ότι είναι προοδευτική πολιτική η πολιτική τού να στέλνεις κάποιον με σύνταξη στα 45 και στα 50 του… Δεν είναι ορθολογικό να στέλνεις τις μητέρες 15 χρόνια νωρίτερα στη σύνταξη…».
Αυτά για τους προπαγανδιστές του ΣΥΡΙΖΑ, που ακόμα και σήμερα ισχυρίζονται ότι τα μέτρα ...τούς επιβλήθηκαν.
Πηγή: 902.gr
5 Οκτ 2019 Ανδρ. Κουτσόλαμπρος:
Η αντισυνταγματικότητα των διατάξεων του ν. 4387/2016 περί ΕΦΚΑ, γνωστού ως «Νόμου Κατρούγκαλου»
Μια πρώτη κριτική προσέγγιση των σχετικών αποφάσεων της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας
του Ανδρέα Π. Κουτσόλαμπρου
Προέδρου Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων, Σύμβουλου ΔΣΑ,
Προϊστάμενου Τμήματος μη μισθωτών ΔΝΥ ΕΦΚΑ
Ι. Αναδρομή
Με καθυστέρηση δύο ετών (δικάσιμος 7.10.2017) εκδόθηκαν οι αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, επί των μαζικών αιτήσεων ακυρώσεως του συνόλου σχεδόν των Επιστημονικών Συλλόγων και Συνδικαλιστικών Οργανώσεων κατά των πρώτων Υπουργικών Αποφάσεων που εκδόθηκαν κατ’ εξουσιοδότηση των διατάξεων του ν. 4386/2016. Προς το παρόν, έχουν δοθεί στη δημοσιότητα περιλήψεις μερικών από τις 20 περίπου αποφάσεις (1880 - 1891/2019) αποφάσεις της Ολομέλειας.
Η πρώτη ανάγνωση μας καταδεικνύει ότι το αποτέλεσμα αποτελεί μια μεγάλη νίκη των νομικών επιχειρημάτων και του δικαίου έναντι της αλαζονείας και της προχειρότητας με την οποία εφαρμόστηκε εις βάρος εκατομμυρίων ασφαλισμένων η λεγόμενη και «ασφαλιστική μεταρρύθμιση».
Λογικές φωνές καθηγητών νομικής, της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής, συγγραφέων και ειδικών της κοινωνικής ασφάλισης αγνοήθηκαν ή/και λοιδορήθηκαν και το «νέο» εγκαταστάθηκε με συνοπτικές διαδικασίες, παρά την ομόφωνη αντίδραση των Κοινωνικών Φορέων.
Στο δίκαιο αγώνα αυτό, σημαντική συνδρομή είχε το Δικηγορικό Σώμα, που έδωσε τη μάχη στην κοινωνία αλλά και στο ανώτατο Δικαστήριο. Υπό την Προεδρία και την καθοδήγηση του Βασίλη Αλεξανδρή, συντάχθηκε η αίτηση ακύρωσης που υπέγραφαν όλοι οι Πρόεδροι των Δικηγορικών Συλλόγων και πολλοί μεμονωμένοι άμισθοι και έμμισθοι δικηγόροι. Για την τιτάνια προσπάθεια συλλογής στοιχείων και συγγραφής εργαστήκαμε ομού με τη Διοίκηση του Σώματος σειρά εγκρίτων νομικών, ενώ το τελικό βάρος της τελικής σύνταξης και υποστήριξης της αίτησης ενώπιον του ΣτΕ είχαν οι καθηγητές κ.κ. Φίλιππος Σπυρόπουλος και Ξενοφών Κοντιάδης, προς τους οποίους οφείλουμε να απονείμουμε τα εύσημα και τις ευχαριστίες μας.
Αυτονόητο είναι ότι δεν μπορώ να ξεχάσω τις μέρες εκείνες, τις ενημερωτικές εκδηλώσεις, τον απεργιακό αγώνα, τη φλόγα του νυν Προέδρου της Ολομέλειας Δημήτρη Βερβεσού και τελευταίου Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής Νομικών του ΕΤΑΑ, καθώς και τη σημαντική συνδρομή των συναδέλφων της νομικής υπηρεσίας του ΔΣΑ.
Με πραγματική αίσθηση ευθύνης, εν όψει και της μακροχρόνιας υπηρεσίας μου σε φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, αλλά και της ιδιότητας του ασφαλισμένου και Προέδρου των εμμίσθων δικηγόρων, που εθίγησαν ίσως περισσότερο από την επέλαση του ν. 4387/2016, επέλεξα να απόσχω από την εκπροσώπηση του ΕΦΚΑ που υπήρξε διάδικος στις δίκες. Άλλωστε, το δικαίωμα αυτό μου το δίνει ο Κώδικας Δικηγόρων (έκφραση αντίθετης νομικής άποψης), ενώ το χρέος μου ως Πρόεδρος της Ένωσης Εμμίσθων Δικηγόρων επέβαλε την άσκηση αίτησης ακύρωσης κατά των αυτών Αποφάσεων, γεγονός που πραγματοποιήθηκε με την πολύτιμη συνδρομή του καθηγητή και συναδέλφου κ. Χάρη Τσιλιώτη, που υπέγραψε το πρωτοποριακό εκείνο δικόγραφο, που δυστυχώς δεν είχε την τύχη να είναι μεταξύ εκείνων που προτάχθηκαν προς συζήτηση από τον Πρόεδρο του ΣτΕ.
Το αποτέλεσμα των αποφάσεων δικαιώνει τις νομικές μου απόψεις, τις οποίες έχω κατά καιρούς διατυπώσει σε σχετική αρθρογραφία, αλλά και στο βιβλίο μου «Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση και Νομικά Επαγγέλματα», 2017, στο οποίο υπάρχει και το δικόγραφό μας.
ΙΙ. Η αντισυνταγματικότητα του Νόμου
- Πεδίο εισφορών
Με τις αποφάσεις 1880 και 1888/2019 της Ολομελείας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι αντίκειται στο άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος η δια των άρθρων 39, 40 και 41 του ν. 4387/2016 θέσπιση ασφαλιστικών εισφορών για την υπαγωγή στην ασφάλιση του ΕΦΚΑ των μη μισθωτών ασφαλισμένων στο ίδιο ποσοστιαίο ύψος με εκείνο των ασφαλιστικών εισφορών που ο νόμος προβλέπει για την ασφάλιση των μισθωτών, για τον λόγο δε αυτόν ακυρώθηκαν: α) η 61502/3399/30.12.2016 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφαλίσεως και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τίτλο «Προσδιορισμός της βάσης υπολογισμού ασφαλιστικών εισφορών αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματιών από 1.1.2017», όπως αυτή τροποποιήθηκε με την 2559/1453/2.6.2017 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφαλίσεως και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, β) η Φ.80000/οικ.60298/1472/23.12.2016 απόφαση του ιδίου Υφυπουργού με τίτλο «Προθεσμία καταβολής, από 1.1.2017, των ασφαλιστικών εισφορών ασφαλισμένων, ελευθέρων επαγγελματιών και εμμίσθων, οι οποίοι έως την έναρξη του ν. 4387/2016 υπάγονταν στην ασφάλιση του ΟΑΕΕ, του ΕΤΑΑ και του ΟΓΑ» και γ) η 25598/1452/2.6.2017 κοινή απόφαση των Υφυπουργών Οικονομίας και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφαλίσεως και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τίτλο «Τροποποίηση της 61501/3398/30.12.2016 (ΦΕΚ Β΄ 4330) απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης “Προσδιορισμός της βάσης υπολογισμού ασφαλιστικών εισφορών ασφαλισμένων στον ΟΓΑ από 1.1.2017”».
Ειδικότερα, κρίθηκε ότι η υπαγωγή στην ασφάλιση, κατά τις διατάξεις αυτές, μισθωτών και μη μισθωτών, ήτοι κατηγοριών ασφαλισμένων με ουσιωδώς διαφορετικές συνθήκες απασχολήσεως και παραγωγής εισοδήματος, υπό ενιαίους κανόνες εισφορών και παροχών (άρθρα 39, 40 και 41 του ν. 4387/2016), αντίκειται στη συνταγματική αρχή της ισότητας, από της απόψεως της ενιαίας μεταχειρίσεως προσώπων που τελούν υπό διαφορετικές συνθήκες. Πράγματι, κατά το διανεμητικό σύστημα καθορισμένων παροχών, το οποίο επέλεξε ο νομοθέτης για τον νέο φορέα, ασφαλισμένοι οιασδήποτε κατηγορίας από τις υπαγόμενες στον ενιαίο ασφαλιστικό φορέα με τις ίδιες συντάξιμες αποδοχές (για τις οποίες κατέβαλαν εισφορές) και τον ίδιο χρόνο ασφαλίσεως αποκτούν την ίδια ασφαλιστική παροχή (κύρια σύνταξη). Στην χρηματοδότηση της παροχής αυτής τόσο η ασφαλιζόμενη μισθωτή εργασία όσο και τα ασφαλιζόμενα επαγγέλματα συμβάλλουν με το ίδιο ποσοστό εισφοράς (20%) επί του εισοδήματος που παράγουν. Την παροχή, όμως, αυτή οι μη μισθωτοί ασφαλισμένοι (αυτοαπασχολούμενοι, ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες) αποκτούν έχοντας καταβάλει το σύνολο της ως άνω εισφοράς επί του εισοδήματος που πραγματοποιούν από το επάγγελμά τους, ενώ οι μισθωτοί ασφαλισμένοι αποκτούν την ίδια παροχή έχοντας καταβάλει εισφορά 6,67% επί των αποδοχών τους από την εργασία τους, καθώς το υπόλοιπο της εισφοράς (13,33%) βαρύνει τους εργοδότες τους. Συνεπώς, οι μη μισθωτοί ασφαλισμένοι, μη έχοντες εργοδότη βαρυνόμενο με τμήμα της δικής τους εισφοράς, καταβάλλουν τριπλάσιο μέρος του εισοδήματός τους ως αντιπαροχή για την πρόσβαση στην κοινωνική ασφάλιση και την απόληψη της ίδιας παροχής σε σχέση με τους μισθωτούς ασφαλισμένους και, μάλιστα, χωρίς το ύψος των καταβληθεισών εισφορών τους να συνδιαμορφώνει, όπως στο σύστημα καθορισμένων εισφορών, το ύψος της ασφαλιστικής παροχής. Ίδιας τάξεως δε διαφορά προκύπτει και στις οριζόμενες στον νόμο εισφορές για την υγειονομική περίθαλψη.
Με τις ίδιες αποφάσεις κρίθηκε ότι οι συνέπειες της αντισυνταγματικότητας των ανωτέρω διατάξεων πρέπει να επέλθουν από τη δημοσίευση των αποφάσεων της Ολομελείας (άρθρο 50 παρ. 3β του π.δ. 18/1989).
- Πεδίο κυρίων συντάξεων
Με την 1891/2019 απόφαση της Ολομέλειας ακυρώθηκε η 26083/887/7.6.2016 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών με τίτλο «Αναπροσαρμογή κύριων συντάξεων - Προστασία καταβαλλόμενων συντάξεων» (Β΄ 1605/7.6.2016 και διορθώσεις σφαλμάτων Β΄ 1623/8.6.2016 και Β΄ 1988/1.7.2016). Ειδικότερα, έγινε δεκτό, κατά πλειοψηφία, ότι ναι μεν υπάρχει κλιμάκωση, ως προς τα θεσπιζόμενα με το άρθρο 8 του ν. 4387/2016 ποσοστά αναπληρώσεως, βάσει των οποίων υπολογίζεται η ανταποδοτική σύνταξη και τα οποία εφαρμόζονται και για τον επανυπολογισμό των ήδη καταβαλλόμενων κύριων συντάξεων, τα ποσοστά δηλαδή αυτά αυξάνονται προοδευτικά ανά κλίμακα ετών ασφάλισης, τα νέα, όμως, αυτά ποσοστά αναπληρώσεως, αυτά καθαυτά, είναι ιδιαιτέρως χαμηλά, η δε εφαρμογή τους, ως εκ του ύψους και της ανά τριετία κλιμακώσεώς τους, τόσο στον μέσο όρο των μηνιαίων αποδοχών καθ’ όλη τη διάρκεια του ασφαλιστικού βίου προκειμένου για τους μελλοντικούς συνταξιούχους, όσο και στον συντάξιμο μισθό επί του οποίου κανονίσθηκε η χορηγηθείσα σύνταξη προκειμένου για τους ήδη συνταξιούχους, οδηγεί στη χορήγηση ανταποδοτικής συνταξιοδοτικής παροχής, η οποία τελεί σε προφανή δυσαναλογία προς τις ανωτέρω αποδοχές, εν όψει του ότι το υψηλότερο ποσοστό αναπληρώσεως των εν λόγω αποδοχών είναι κατώτερο του 50%, και προς τις καταβληθείσες με βάση τις αποδοχές αυτές εισφορές. Υπό τα δεδομένα αυτά, τα συγκεκριμένα ποσοστά αναπληρώσεως παραβιάζουν την αρχή της ανταποδοτικότητας, η οποία αποτελεί έκφανση της αρχής της αναλογικότητας, υπό την έννοια της υπέρβασης του ανεκτού ορίου μέχρι του οποίου είναι επιτρεπτή, κατά το Σύνταγμα, η έλλειψη ανταποδοτικότητας εισφορών-παροχών.
Θα πρέπει να σημειώσω πως το σημείο αυτό είχα επισημάνει ενδελεχώς σε αρθρογραφία μου, αλλά και στο βιβλίο μου, αποδεικνύοντας με πίνακες υπολογισμών πως «…το σύστημα ποσοστών αναπλήρωσης “τιμωρεί” αυτούς που έχουν συνεισφέρει τα περισσότερα, δηλαδή αυτούς που έχουν τον περισσότερο χρόνο ασφάλισης. Οι αρχές της αναλογικότητας και της ανταποδοτικότητας χάνονται…» (Ασφαλιστική Μεταρρύθμιση και Νομικά Επαγγέλματα, 2017, σ. 175 επ.).
- Πεδίο επικουρικών συντάξεων
Με την 1889/2019 απόφαση της Ολομέλειας ακυρώθηκε η οικ. 23123/785/7.6.2016 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τίτλο «Καθορισμός των τεχνικών παραμέτρων σχετικά με τις παροχές του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης» (Β΄1604/7.6.2016).
Με την 1890/2019 απόφαση της Ολομέλειας, ακυρώθηκε η οικ. 25909/470/7.6.2016 απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης «Αναπροσαρμογή καταβαλλόμενων συντάξεων του Ενιαίου Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης» (Β΄1605/7.6.2016, διόρθωση σφάλματος Β΄ 1623/8.6.2016).
Ειδικότερα κρίθηκε, κατά πλειοψηφία, ότι η διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 96 του ν. 4387/2016, όπως ισχύει, κατ’ επίκληση της οποίας εκδόθηκε η πιο πάνω απόφαση του Υφυπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, είναι αντισυνταγματική, για τον λόγο ότι πριν από τη ψήφιση του ως άνω ν. 4387/2016 δεν εκπονήθηκε αναλογιστική μελέτη, που να τεκμηριώνει τη βιωσιμότητα του κλάδου επικουρικής ασφαλίσεως του ΕΤΕΑΕΠ, εν όψει των νέου τρόπου υπολογισμού της επικουρικής συντάξεως για το μέλλον και του αυτόματου μηχανισμού εξισορροπήσεως που προβλέπονται στο άρθρο 96 παρ. 1 του ν. 4387/2016, όπως ισχύει, του επανυπολογισμού-αναπροσαρμογής των ήδη καταβαλλόμενων κατά τη δημοσίευση του εν λόγω νόμου συντάξεων που προβλέπεται στο άρθρο 96 παρ. 4 αυτού, όπως ισχύει, καθώς και της αυξήσεως των εισφορών για την επικουρική σύνταξη κατά την εξαετία 2016 έως 2022, που προβλέπεται στο άρθρο 97 του νόμου.
Και με την απόφαση αυτή, το Δικαστήριο έκρινε, κατά πλειοψηφία, ότι συντρέχουν λόγοι δημοσίου συμφέροντος που επιβάλλουν, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 50 παρ. 3β του π.δ. 18/1989, τα αποτελέσματα της ακυρώσεως να επέλθουν από την δημοσίευση της 1889/2019 αποφάσεως.
ΙΙΙ. Απαρίθμηση Διατάξεων
Μετά την ανωτέρω επισκόπηση, έχω την άποψη ότι χρήζουν άμεσης αντικαταστάσεως τα ακόλουθα άρθρα του ν. 4387/2016 και φυσικά οι κατ’ εξουσιοδότηση αυτών εκδοθείσες Υπουργικές Αποφάσεις:
Α) άρθρο 8 (ανταποδοτική σύνταξη) ιδίως ως προς τα ποσοστά αναπλήρωσης.
Β) άρθρο 14 (αναπροσαρμογή συντάξεων-προστασία καταβαλλομένων συντάξεων) ως προς την παραπομπή στο άρθρο 8 και τα ποσοστά αναπλήρωσης.
Γ) άρθρο 28 (ανταποδοτική σύνταξη) ιδίως ως προς τα ποσοστά αναπλήρωσης και τη σύνδεση της ανταποδοτικής σύνταξης με τις εισφορές των μη μισθωτών (άρθρα 39 και 40).
Δ) άρθρο 33 (αναπροσαρμογή συντάξεων-προστασία καταβαλλομένων συντάξεων) ως προς την παραπομπή στο άρθρο 28.
Ε) άρθρο 39 (εισφορές αυτοαπασχολούμενων και ελευθέρων επαγγελματιών) ως προς τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών, ιδίως ως προς το ύψος του ποσοστού σε αντιδιαστολή με την επιβάρυνση των μισθωτών.
ΣΤ) άρθρο 39Α (ασφαλιστική εισφορά νέων ασφαλισμένων τ. ΕΤΑΑ) ως προς τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών, ιδίως ως προς το ύψος του ποσοστού σε αντιδιαστολή με την επιβάρυνση των μισθωτών.
Ζ) άρθρο 40 (εισφορές ασφαλισμένων στον ΟΓΑ) για τους ανωτέρω λόγους.
Η) άρθρο 41 (εισφορές υγειονομικής περίθαλψης) για τους ανωτέρω λόγους.
Θ) άρθρο 96 (παροχές ΕΤΕΑ - αναπροσαρμογή καταβαλλομένων συντάξεων).
Είναι σαφές ότι το κυριότερο μέρος του ν. 4387/2016 έχει ήδη κριθεί αντισυνταγματικό, ενώ σειρά κανονιστικών διατάξεων, εγκυκλίων και διαδικασιών του ΕΦΚΑ και του ΕΤΕΑΕΠ, χρήζουν αναμορφώσεως.
ΙV. Μέτωπο αναδρομικών διεκδικήσεων συντάξεων
Με την 1890/2019 απόφαση της Ολομέλειας κρίθηκαν επαρκώς αιτιολογημένες οι ρυθμίσεις, που αφορούν τον επανυπολογισμό των ήδη καταβαλλόμενων κατά την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016 κύριων και επικουρικών συντάξεων (όσο αφορά τις κύριες συντάξεις βλ. άρθρα 14 και 33 του ν. 4387/2016 και ΚΥΑ 26083/887/7.6.2016, Β΄ 1605 και όσον αφορά τις επικουρικές βλ. άρθρο 96 παρ. 4 του ν. 4387/2016 και την προσβαλλόμενη απόφαση), για τον οποίο λαμβάνεται υπόψη ως βάση, και στις δύο περιπτώσεις, το ύψος των συντάξεων, κύριων και επικουρικών αντίστοιχα, όπως είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014, δηλαδή με τις επελθούσες και κριθείσες ως αντισυνταγματικές με τις 2287 - 2288/2015 αποφάσεις της Ολομέλειας του Δικαστηρίου περικοπές των ν. 4051/2012 και 4093/2012. Εν προκειμένω δε, η επίμαχη ρύθμιση –η επιλογή δηλαδή από τον νομοθέτη, ως βάσεως επανυπολογισμού της συντάξεως των παλαιών συνταξιούχων όπως αυτή είχε διαμορφωθεί με τις κατά τα ανωτέρω κριθείσες ως αντισυνταγματικές περικοπές– η οποία δεν παρίσταται μεμονωμένη, αλλά εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλέγμα μέτρων του νέου ριζικώς αναμορφωμένου ασφαλιστικού συστήματος του ν. 4387/2016, με τα οποία δεν επέρχονται απλώς οριζόντιες περικοπές προς εξυπηρέτηση αμιγώς δημοσιονομικών στόχων, όπως με τους προηγούμενους νόμους, αλλά θεσπίζονται διαρθρωτικές αλλαγές του συστήματος προς επίτευξη του δημοσίου συμφέροντος σκοπού διασφαλίσεως της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος αιτιολογείται επαρκώς, εκτιμωμένου και του συνολικού δημοσιονομικού οφέλους της και της ουσιαστικής συνεισφοράς της στη συγκράτηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης και, κατ’ επέκταση, στην επίτευξη –βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα– του επιδιωκόμενου στόχου της διατηρήσεως της βιωσιμότητας του ασφαλιστικού συστήματος.
Από την πρώτη επισκόπηση της κρίσεως αυτής, θεωρούμε ότι μάλλον περιορίζονται δραστικώς χρονικά (πιθανόν από 1.7.15 έως 12.5.16) οι διεκδικήσεις αναδρομικών περικοπών συντάξεων, καθόσον με την κρίση αυτή (με ισχυρή μειοψηφία 12 συμβούλων και 2 παρέδρων), θεωρείται επαρκώς αιτιολογημένος ο επανυπολογισμός των καταβαλλομένων κυρίων και επικουρικών συντάξεων με τον ν. 4387/2016, όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί στις 31.12.2014, δηλαδή με τις κριθείσες ως αντισυνταγματικές περικοπές των ν. 4051 και 4093/2012. Ο ισχυρισμός προβάλλεται ήδη ως άμυνα του ΕΦΚΑ και του ΕΤΕΑΕΠ στις χιλιάδες εκκρεμείς αγωγές των συνταξιούχων, και πλέον απομένει να δούμε την κρίση επ’ αυτού των Δικαστηρίων της ουσίας.
V. Επίλογος
Τελειώνοντας αυτήν την πρώτη σύντομη επισκόπηση και ανοίγοντας τον επιστημονικό διάλογο, θα ήθελα να απευθύνω ένα μήνυμα προς τους ιθύνοντες:
Να σπεύσουν γρήγορα και μεθοδευμένα σε συμμόρφωση προς τις ακυρωτικές αποφάσεις, χωρίς αλαζονεία και ακούγοντας τις απόψεις των Οργανώσεων των ασφαλισμένων, με γνώμονα να αμβλυνθεί ο εισπρακτικός χαρακτήρας και να επιστρέψει η απαραίτητη ευαισθησία στην κοινωνική ασφάλιση. Μια ματιά στα ποσοστά εισπραξιμότητας και στη συρροή δεκάδων χιλιάδων στη ρύθμιση του ν. 4611/2016 δείχνει με σαφήνεια πως οι ασφαλισμένοι (ιδίως οι νέοι) δεν αντέχουν καμία περαιτέρω αύξηση των εισφορών. Αντίθετα, περιμένουν την –και εξαγγελθείσα– μείωσή τους.
Σήμερα οι προπαγανδιστικοί μύθοι της κυβέρνησης καταρρέουν σαν χάρτινοι πύργοι, επιβεβαιώνοντας ότι ο νόμος 4387/2016 αποτελεί τη μέχρι σήμερα κορύφωση της αντιασφαλιστικής επίθεσης, καθώς ενσωμάτωσε όλες τις μέχρι τότε ανατροπές σε βάρος ασφαλισμένων και συνταξιούχων και καταδίκασε τις νέες γενιές να λαμβάνουν στο τέλος του εργασιακού τους βίου συντάξεις πτωχοκομείου.
Πίσω από τον κάλπικο καβγά ΣΥΡΙΖΑ - ΝΔ για το Ασφαλιστικό, η αλήθεια είναι ότι ο νόμος Κατρούγκαλου αφενός συνέχισε και κλιμάκωσε την επίθεση των κυβερνήσεων ΝΔ - ΠΑΣΟΚ στην Κοινωνική Ασφάλιση και αφετέρου όχι μόνο δεν «έκλεισε οριστικά το Ασφαλιστικό», αλλά μέσα από τις συνολικότερες παρεμβάσεις του στρώνει το έδαφος για τα νέα αντιασφαλιστικά χτυπήματα που απαιτεί το κεφάλαιο.
Μια πρόσθετη απόδειξη για το «τσεκούρι» που έφερε ο νόμος Κατρούγκαλου στις νέες συντάξεις είναι σε τελική ανάλυση και το τρέχον σίριαλ γύρω από τη λεγόμενη «προσωπική διαφορά» στις παλιές συντάξεις. Υπενθυμίζεται ότι η «προσωπική διαφορά» που ψηφίστηκε με τον νόμο Κατρούγκαλου, ήταν η διαφορά που θα προέκυπτε ανάμεσα στις ήδη καταβαλλόμενες συντάξεις και στον επανυπολογισμό τους με το νέο νόμο.
Τότε, η κυβέρνηση υποσχόταν ότι η διαφορά αυτή δεν θα περικοπτόταν, αλλά θα εξομαλυνόταν σταδιακά, αφού οι παλιοί συνταξιούχοι δεν θα λάμβαναν τις ετήσιες αυξήσεις που θα έπαιρναν (όταν θα τις έπαιρναν...) οι νέοι συνταξιούχοι. Ομως, μόλις ένα χρόνο μετά, με τον νόμο 4472/2017, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ψήφισε την περικοπή και της «προσωπικής διαφοράς» από 1/1/2019, την οποία τώρα επιδιώκει, όπως λέει, να αναστείλει...
Ο υπολογισμός των παλιών συντάξεων, με βάση τους νέους συντελεστές που προβλέπει ο νόμος Κατρούγκαλου, δηλαδή με τον τρόπο που υπολογίζονται από εδώ και πέρα όλες οι νέες συντάξεις, οδηγεί σε πολύ χαμηλότερες συντάξεις, κάτω ακόμα και από τα επίπεδα των παλιών συντάξεων, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί ύστερα από τις αλλεπάλληλες περικοπές πριν από το 2016.
Την ίδια ώρα, η μείωση των νέων συντάξεων με τον νόμο Κατρούγκαλου είναι ακόμα μεγαλύτερη. Και είναι ακριβώς αυτές οι εξευτελιστικές συντάξεις του νόμου Κατρούγκαλου, μαζί με τις παλιές περικοπές, που εξασφαλίζουν σήμερα τα τεράστια πλεονάσματα στον ΕΦΚΑ, τα οποία, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση, για το 2019 θα φτάσουν τα 4,1 δισ. ευρώ! Πρόκειται για πλεονάσματα βγαλμένα από το «αίμα» των συνταξιούχων και των ασφαλισμένων και όχι βέβαια από... τη «νοικοκυροσύνη» της κυβέρνησης, όπως διατείνονται στο υπουργείο Εργασίας.
Στην πραγματικότητα, ο νέος νόμος, με τη δημιουργία της «νέας αρχιτεκτονικής του Ασφαλιστικού», που έλεγε τότε ο αρμόδιος υπουργός, δεν προσέθεσε απλά κάποιες νέες περικοπές στις συντάξεις, δεν επέφερε μόνο ορισμένες νέες χειρότερες αλλαγές σε πλευρές της Ασφάλισης. Το βασικό με το νέο νόμο είναι ότι αυτός σε βάθος χρόνου διαμορφώνει τις βάσεις ενός νέου, ακόμα πιο αντιδραστικού Ασφαλιστικού, οι συνέπειες του οποίου γίνονται κάθε μέρα όλο και πιο ορατές.
Αυτό αφορά όλες τις παραμέτρους του νέου Ασφαλιστικού, που επιγραμματικά είναι:
Στα παραπάνω πρέπει να προσθέσουμε:
-- Την υπονόμευση της 15ετίας
-- Τις νέες εγκληματικές προϋποθέσεις για τις συντάξεις χηρείας
-- Τις ανατροπές στις αναπηρικές συντάξεις
-- Τις νέες αυξημένες εισφορές για μεγάλα τμήματα ασφαλισμένων
Και ενώ η κυβέρνηση προπαγάνδιζε τη μεγάλη «μεταρρύθμιση» που έφερε στο Ασφαλιστικό, κομπάζοντας για την «ισονομία» που έφερνε ο νόμος Κατρούγκαλου, στην Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που τον συνόδευε καταγράφονταν μία προς μία οι περικοπές που προέβλεπε.
Σύμφωνα με την Εκθεση, η οποία από τότε επιβεβαιώθηκε πλήρως, οι νέες αιματηρές περικοπές και η αύξηση των εισφορών, μόνο για την τετραετία 2016 - 2019, ξεπερνούν τα 8 δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, οι απώλειες από τις περικοπές σε συνταξιούχους, παλιούς και νέους, ανέρχονται στα 6,016 δισ. ευρώ, ενώ οι πρόσθετες εισφορές στα 2,218 δισ. ευρώ.
Ειδικότερα, μόνο οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις στην τετραετία θα ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ, ενώ οι περικοπές στα μερίσματα των δημοσίων υπαλλήλων τα 800 εκατ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, από τους μισθωτούς και με την αύξηση των εισφορών για το ΕΤΕΑ η κυβέρνηση θα αποσπάσει το ποσό των 1,251 δισ. ευρώ.
Πιο αναλυτικά, στο σκέλος των περικοπών, τα στοιχεία που καταγράφονταν στην Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και στη συνέχεια επιβεβαιώθηκαν στην πράξη, έχουν ως εξής:
- Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ. Η κατάργηση του ΕΚΑΣ, ύψους περίπου 900 εκατ. ευρώ ετησίως, τα προηγούμενα χρόνια, κλιμακώνεται από το 2016 μέχρι το 2019. Οι συνολικές απώλειες των δικαιούχων του ΕΚΑΣ για την τετραετία 2016 - 2019 φτάνουν τα 2,393 δισ. ευρώ! Για το 2020, που το κράτος δεν θα καταβάλει πλέον ούτε 1 ευρώ για ΕΚΑΣ, η «εξοικονόμηση» θα είναι 900 εκατ. ευρώ.
- Μείωση συντάξεων στους νέους συνταξιούχους εξαιτίας του νέου τρόπου υπολογισμού τους: Συνολικά, στην τετραετία, οι απώλειες ανέρχονται στα 689 εκατ. ευρώ. Εννοείται ότι αυτές οι απώλειες θα διογκώνονται κάθε χρόνο, αφού όλοι οι νέοι συνταξιούχοι θα βγαίνουν με μικρότερες κύριες συντάξεις σε σύγκριση με το ισχύον σύστημα.
- Μείωση συντάξεων θανάτου (χηρείας) λόγω των νέων αυστηρότερων προϋποθέσεων. Στην τετραετία, οι απώλειες των νέων δικαιούχων συντάξεων χηρείας θα ανέλθουν στο ποσό των 369 εκατ. ευρώ και αυτές θα μεγαλώνουν με την πάροδο των χρόνων, αφού οι συνέπειες από την εφαρμογή της συγκεκριμένης διάταξης θα αφορούν περισσότερους ασφαλισμένους.
- Περικοπή συντάξεων λόγω μείωσης του ανώτερου ποσού εισοδήματος από συντάξεις που μπορεί να λάβει κάποιος συνταξιούχος. Συνολικά, η απώλεια στην τριετία ανέρχεται στα 98 εκατ. ευρώ.
- «Πάγωμα» συντάξεων λόγω της μη καταβολής αυξήσεων σε υφιστάμενους συνταξιούχους. Απώλεια για τους συνταξιούχους, ποσού 187 εκατ. ευρώ για το 2018, και άλλων 76 εκατ. ευρώ για το 2019.
- Μείωση επικουρικών συντάξεων στους υφιστάμενους συνταξιούχους. Οι συνολικές περικοπές για την τετραετία ανέρχονται στα 1,026 δισ. ευρώ.
- Μείωση επικουρικών συντάξεων στους νέους συνταξιούχους. Συνολικά, στην τετραετία, η «εξοικονόμηση» για το σύστημα θα είναι 123 εκατ. ευρώ.
- Περικοπές στα εφάπαξ. Η συνολική απώλεια στην τετραετία για τους δικαιούχους φτάνει τα 133 εκατ. ευρώ.
- Μεγάλη περικοπή στα μερίσματα δημοσίων υπαλλήλων. Στην τετραετία, οι συνολικές απώλειες για τους μερισματούχους του Δημοσίου ανέρχονται στα 832 εκατ. ευρώ και εννοείται ότι οι απώλειες αυτές θα συνεχιστούν και τα επόμενα χρόνια.
Το άθροισμα των παραπάνω περικοπών, όπως περιγράφονται στην Εκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, φτάνουν τα 6,016 δισ. ευρώ.
Εξίσου καταστροφικός είναι ο νόμος Κατρούγκαλου και στο κομμάτι των εισφορών, επιβάλλοντας μεγάλες αυξήσεις στις εισφορές για εκατομμύρια ασφαλισμένους και ιδιαίτερα για τις νέες γενιές.
Από την ίδια Εκθεση προκύπτουν τα εξής στοιχεία:
-- Αύξηση των εισφορών για τις επικουρικές συντάξεις στους μισθωτούς και στους άλλους ασφαλισμένους που έχουν επικουρική ασφάλιση. Θα φτάσει στο ποσό των 1,251 δισ. ευρώ για τη συγκεκριμένη τετραετία.
-- Αύξηση εισφορών στους αγρότες. Η επιβάρυνση των αγροτών ανέρχεται στα 458 εκατ. ευρώ.
-- Αύξηση εισφορών αυτοαπασχολούμενων και ελεύθερων επαγγελματιών κατά 411 εκατ. ευρώ.
-- Αύξηση ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, με επιπλέον επιβάρυνση 98 εκατ. ευρώ.
Ετσι, η συνολική αφαίμαξη των ασφαλισμένων μέσα από την αύξηση των εισφορών τους και μόνο για την τετραετία 2016 - 2019 φτάνει στα 2,218 δισ. ευρώ.
Οι ανατροπές και περικοπές του νόμου Κατρούγκαλου (ν. 4387/2016) δεν ήταν οι μόνες που έφερε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, συνεχίζοντας την αντιασφαλιστική επίθεση των προκατόχων της.
Ηδη από το καλοκαίρι του 2015, με το 3ο μνημόνιο και τον νόμο 4336, είχε προϊδεάσει για τη συνέχεια στα χτυπήματα της Κοινωνικής Ασφάλισης.
Τον Ιούλη του 2015, προχώρησε στη σταδιακή αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης και σε περικοπές στις αποδιδόμενες συντάξεις.
Ειδικότερα επιβλήθηκε για πρώτη φορά εισφορά για τον κλάδο Υγείας 6% στις επικουρικές συντάξεις και αύξηση από το 4% στο 6% στις κύριες.
Επιπλέον, διάταξη προέβλεπε ότι η κατώτερη κύρια σύνταξη αυτών που θα υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης θα είναι μειωμένη κατά 20%, από τα 486 ευρώ στα 392 ευρώ (ΙΚΑ). Με άλλη διάταξη κανένας νέος συνταξιούχος δεν θα λαμβάνει το λεγόμενο «προνοιακό τμήμα» της σύνταξης, αλλά μόνο αυτό που αναλογεί στις εισφορές του, αν δεν έχει συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου