Κυριακή 6 Ιανουαρίου 2013

Με την έξοδο από το ευρώ ανάπτυξη σε ένα χρόνο!


 Του ΣΤΕΡΓΙΟΥ ΣΚΑΠΕΡΔΑ
Ο καθηγητής Οικονομικών του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια IrvineΣτέργιος Σκαπέρδας μιλάει στο Capital.gr για τις επιπτώσειςτου PSI και του μνημονίου και παράλληλα αναλύει τις εναλλακτικές επιλογές της Ελλάδας, υπογραμμίζοντας ότι η συνταγή της λιτότητας οδηγεί την Ε.Ε. στην καταστροφή.

      Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Μαριόλη.

Κύριε Σκαπέρδα, Πιστεύετε ότι μπορεί να υπάρξει έξοδος από την κρίση, παραμένοντας στο ευρώ;
Θα είναι πολύ δύσκολο να γίνει κάτι τέτοιο. Αυτό που μπορεί να γίνει για να αντιστραφεί το κλίμα είναι να δημιουργήσει η ΕΚΤ έναν πληθωρισμό της τάξης άνω του 4%. Αυτό θα αρχίσει να κάνει το δημόσιο χρέος βιώσιμο, όμως η αποστολή της ΕΚΤ είναι να κρατάειτον πληθωρισμό σε χαμηλά επίπεδα. Και δεν εννοώ τις πράξεις μακροπρόθεσμης χρηματοδότησης, τα LTRO, γιατί τα χρήματα αυτά δεν πηγαίνουν στην πραγματική οικονομία. Θα πρέπει να δοθούν χρήματα στα κράτη με τη μορφή “helicopter drop”, όπως έλεγε και ο Μίλτον Φρίντμαν για το τι θα έπρεπε να γίνει στη Μεγάλη Ύφεση. Θα πρέπει δηλαδή να διατεθούν πολλά κεφάλαια για να έρθει ανάπτυξη ξανά.
Το θέμα είναι ότι η συγχρονισμένη λιτότητα που υιοθέτησε η Ευρωζώνη οδηγεί σε κρίσηόλες τις χώρες της ένωσης. Όποιος έχει δει από κοντά άλλες παρόμοιες κρίσεις καταλαβαίνει ότι η πολιτική που ακολουθείται είναι τρελή. Ήδη βλέπουμε ότι οι Ολλανδοί - υπέρμαχοι της θέσπισης ορίων στα ελλείμματα – έχουν πρόβλημα περικοπής δαπανώνκαι αύξησης των εσόδων και δεν ξέρουν πως να το κάνουν. Το μόνο που καταφέρνουν οι πολιτικές της Ευρωζώνης είναι να μεταθέτουν το πρόβλημα για αργότερα χωρίς να δίνεταιουσιαστική λύση.
growthΈχετε ταχθεί αρκετές φορές υπέρ της εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ. Επιμένετε σε αυτή τη θέση και μετά την ολοκλήρωση του PSI;
Πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η ανεργία δεν θα έφτανε πάνω από το 20% αν είχαμεπαραμείνει στη δραχμή, γιατί αναγκαστικά οι κυβερνήσεις θα ήταν πιο συγκρατημένες - το ευρώ τις έκανε πιο ανεύθυνες, κάτι που δεν το περίμενε κανείς – και γιατί η χώρα θα είχε τη δυνατότητα υποτίμησης. Το γεγονός ότι λόγω του ευρώ δεν μπορεί να γίνει εξωτερική υποτίμηση παίζει μεγάλο ρόλο για την βαθιά ύφεση που περνάμε και δυστυχώς θα συνεχίσουμε να βιώνουμε.
Πλέον η έξοδος από το ευρώ θα είναι πιο περίπλοκη για έναν βασικό λόγο. Γιατί όλο το χρέος είτε έχει γίνει επίσημο προς χώρες της Ε.Ε. και του ΔΝΤ, είτε σε ένα μικρότερο ποσοστό του 20% υπόκειται στο αγγλικό δίκαιο. Αυτό σημαίνει ότι είναι πιο δύσκολο να μετατραπεί σε δραχμές, γεγονός που καθιστά την έξοδο από την Ευρωζώνη πιοπολύπλοκη. Ωστόσο εκτιμώ ότι τελικά αυτό θα το αποφασίσει ο ελληνικό λαόςτο πολιτικό σύστημα, αλλά ίσως μετά από συνεχιζόμενη οδυνηρή οικονομική και κοινωνική διολίσθηση.
Τελικά, προσωπικά νομίζω πως η έξοδος από το ευρώ είναι η λιγότερο χειρότερη λύση, όμως πρόκειται για μία “συγκρουσιακή” λύση, καθώς κατά πάσα πιθανότητα θα αναγκασθεί η χώρα να έρθει σε σύγκρουση με τους εταίρους της. Η μεγαλύτερη ευκαιρία που είχαμε ήταν μέχρι την συμφωνία για το PSI και τη δεύτερη δανειακή σύμβαση. Χωρίς να γίνει δημόσιος διάλογος, η χώρα δέθηκε χειροπόδαρα για πολλά χρόνια.
Πως κρίνετε τις επιλογές της Ελλάδας; Μπορεί το χρέος να γίνει βιώσιμο εκτός ευρώ;
Η έξοδος από το ευρώ θα είναι πολύ οδυνηρή, όμως η ανάπτυξη θα έλθει μέσα σε ένα χρόνο. Αυτό έχει δείξει η ιστορία, γιατί η αναπροσαρμογή της οικονομίας γίνεται πολύ γρήγορα, στην περίπτωση της Ελλάδας περισσότερο με την υποκατάσταση των εισαγωγώνκαι όχι τόσο με την αύξηση των εξαγωγών ή του τουρισμού.
Όμως και τα δύο σενάρια – της εξόδου από το ευρώ από τη μία και της συνεχιζόμενης λιτότητας, με δεσμευμένους λογαριασμούς και επιτρόπους από την άλλη – είναι πολύ δύσκολα. Πρέπει να καταλάβουμε πως ότι έχει αποφασιστεί έως σήμερα είναι προς όφελος των πιστωτών και όχι των ελληνικών συμφερόντων.
Παραμένοντας στο μονοπάτι του μνημονίου το σίγουρο είναι ότι θα συνεχιστεί η ύφεση. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Κομισιόν, η δημόσια κατανάλωση αναμένεται να υποχωρήσει μέχρι το 2014, σε σχέση με το 2009 θα μειωθεί ονομαστικά πάνω από 40%, άρα50% σε πραγματικούς όρους. Οι Ευρωπαίοι αναμένουν μέρος της “χαμένης” δημόσιας κατανάλωσης να καλυφθεί από τις ιδιωτικές επενδύσεις και τις εξαγωγές, για να μην μειωθεί πολύ το ΑΕΠ, κάτι που είναι παράλογο με τις σημερινές συνθήκες, γιατί τόσο η ιδιωτική κατανάλωση όσο και οι επενδύσεις θα μειώνονται.
Αν μέσα σε 5 χρόνια μειωθεί η δημόσια κατανάλωση κατά 50%, είναι λογικό να συρρικνωθείτο ΑΕΠ κατά 30%, άρα και το έλλειμμα ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι πολύ δύσκολο να υποχωρήσει στο επιθυμητό επίπεδοΤα νούμερα δεν βγαίνουν και αυτό φαίνεται εύκολα από τις προβλέψεις της τρόικας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Υπάρχουν περιθώρια αισιοδοξίας;
Αν συνεχίσουμε έτσι θα βιώνουμε υψηλότερη ανεργία και χαμηλότερο επίπεδο του ΑΕΠμέχρι να φτάσουμε στον πάτο - ουσιαστικά οδεύουμε στην καταστροφή. Δεν μπορώ να είμαι αισιόδοξος γιατί οι εναλλακτικές λύσεις που υπάρχουν είναι δύσκολες. Αυτό που επείγει είναι δημόσιος διάλογος για το που πάμε, χωρίς ευχολόγια (όπως το να μιλάμε για ανάπτυξη όταν ξέρουμε ότι σε τέτοια λιτότητα δεν μπορεί να έρθει ανάπτυξη).
Χρειάζεται ανάδειξη νέων προσώπων και ίσως νέων πολιτικών φορέων και αποφάσεις του συνόλου της κοινωνίας μας για το που βαδίζουμε. Πως θα εξυπηρετηθεί το χρέος όταν οι νέοι φεύγουν στο εξωτερικό, για ποια παραγωγική τάξη μιλάμε; Οι Έλληνες πολίτες πρέπει να γίνουν λιγότερο “ιδιώτες” και περισσότερο “πολίτες”, να συμμετέχουν περισσότερο στα κοινά.

Σάββατο 5 Ιανουαρίου 2013

Κατάλογος του Εξωτερικού Χρέους των χωρών του κόσμου. Ειναι κανενας που δεν χρωστάει ;


Αναρτήθηκε από: olympiada 29 Ιανουαρίου 2012

ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΧΡΕΟΣ: Το σύνολο του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Χρέους.[1]
ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ: Το σύνολο της χρηματικής οφειλής του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
(Ο όρος ευρύτερος δημόσιος τομέας περιλαμβάνει όλα τα επίπεδα δημόσιας διοίκησης:κυβέρνησηνομαρχία , δήμος κλπ).
Το δημόσιο χρέος αυξάνεται κάθε χρόνο κατά το πόσο που ο ετήσιος κρατικός προϋπολογισμός παρουσιάζει έλλειμμα (και, αντιστρόφως, μειώνεται κατά το ποσό που παρουσιάζει πλεόνασμα).
Δεδομένου ότι η εκάστοτε κυβέρνηση αντλεί τα έσοδά της από τους φορολογούμενους,το δημόσιο χρέος εμμέσως είναι χρέος των φορολογούμενων.
Το ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ διακρίνεται σε:
▪ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΧΡΕΟΣ, που αφορά πιστωτές που βρίσκονται εντός της χώρας, και
▪ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΧΡΕΟΣ, που αφορά από πιστωτές που εδρεύουν στο εξωτερικό.
Οι κυβερνήσεις δανείζονται κυρίως εκδίδοντας και πουλώντας ομόλογα ή άλλα αξιόγραφα.
ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ: τα ποσά που δανείστηκαν ιδιώτες ή ιδιωτικές εταιρείες που εδρεύουν στη χώρα.
Σημείωση: Για ενημερωτικούς λόγους, o Κατάλογος περιλαμβάνει και ορισμένες μη-ανεξάρτητες περιοχές.
CountryExternal Debt[2]Per Capita[3][4]% of GDP[5][6]Date
ΧΩΡΑΕΞΩΤ. ΧΡΕΟΣΚΑΤΑ ΚΕΦΑΛΗ% ΕΠΙ ΤΟΥ ΑΕΠΗΜ/ΝΙΑ
World56.900.000.000.0008.42298 %est. 31-12-2009
United States13.450.000.000.00043.75894 %30-06-2009
United Kingdom9.088.000.000.000147.060416 %30-06-2009
Germany5.208.000.000.00063.493155 %30-06-2009
France5.021.000.000.00080.209188 %30-06-2009
Netherlands3.733.000.000.000226.503470 %31-12-2009
Spain2.410.000.000.00052.588165 %30-06-2009
Italy2.328.000.000.00039.234101 %31-12-2008
Ireland2.287.000.000.000515.6711004 %30-09-2009
Japan2.132.000.000.00016.71442 %30-06-2009
Luxembourg1.994.000.000.0004.028.2833854 %30-06-2009
Belgium1.354.000.000.000126.188267 %[7] 07-10-2010
Switzerland1.339.000.000.000182.899271 %30-06-2009
Australia920.000.000.00042.05792 %est. 31-12-2009.
Canada833.800.000.00024.74962 %30-06-2009
Austria808.900.000.00097.411212 %30-09-2009
Sweden669.100.000.00072.594165 %30-06-2009
Hong Kong655.100.000.00092.725311 %30-09-2009
Denmark607.400.000.000110.216196 %30-06-2009
GREECE552.800.000.00049.525167 %30-06-2009
Norway548.100.000.000113.174143 %30-06-2009
Portugal507.000.000.00047.632223 %30-06-2009
Russia369.200.000.0002.61130 %Est 31-12-2009
Finland364.900.000.00068.180153 %Est 30-06-2009
China (People’s Republic)347.100.000.0002607 %Est 31-12-2009
Korea South333.600.000.0006.84240 %Est 31-12-2009.
Turkey274.000.000.0003.88445 %Est 31-12-2009.
India223.900.000.00018718 %Est 31-12-2009
Brazil216.100.000.0001.12914 %Est 31-12-2009
Poland201.200.000.0005.27947 %Est 31-12-2009
Mexico177.000.000.0001.64620 %Est 31-12-2009
Indonesia150.700.000.00065128 %Est 31-12-2009
United Arab Emirates128.600.000.00026.20256 %Est 31-12-2009
Hungary116.800.000.00011.66790 %31-12-2009
Argentina108.600.000.0002.70635 %Est 31-12-2009
Ukraine104.000.000.0002.27590 %Est 31-12-2009
Romania95.480.000.0004.45959 %Est 31-12-2009
Kazakhstan93.210.000.0005.98785 %Est 31-12-2009
Israel84.690.000.00011.64943 %Est 31-12-2009
China (Taiwan)79.800.000.0003.45221 %Est 31-12-2009
Czech Republic76.830.000.0007.31839 %Est 31-12-2009
South Africa73.840.000.0001.49726 %30-06-2009
Saudi Arabia72.450.000.0002.83920 %Est 31-12-2009
Thailand66.300.000.00099025 %Est 31-12-2009
Qatar63.160.000.00051.85675 %Est 31-12-2009
Colombia61.777.000.000[8]1.05221 %Est 31-12-2010
Chile60.900.000.0003.58638 %Est 31-12-2009
Croatia59.400.000.00013.39094 %Est 30-09-2009
New Zealand58.920.000.00013.63650 %Est 31-12-2009
Slovenia55.000.000.00027.282112 %31-08-2009
Philippines53.140.000.00057633 %Est 30-09-2009
Slovakia52.530.000.0009.70655 %31-12-2008
Pakistan52.120.000.00031831 %Est 31-12-2009
Iraq50.290.000.0001.61076 %Est 31-12-2009
Bulgaria49.280.000.0006.511105 %Est 31-12-2009
Malaysia48.260.000.0001.73825 %Est 31-12-2009
Venezuela43.410.000.0001.51713 %Est 31-12-2009
Latvia38.010.000.00016.811145 %Est 31-12-2009
Lithuania36.430.000.00010.92498 %Est 31-12-2009
Sudan36.270.000.00092766 %Est 31-12-2009
Cyprus32.860.000.00041.648129 %Est 31-12-2008
Kuwait32.500.000.0009.19129 %Est 31-12-2009
Serbia31.720.000.0004.29774 %Est 30-11-2009
Vietnam31.000.000.00035534 %Est 31-12-2009
Peru30.040.000.0001.03224 %Est 31-12-2009
Egypt28.450.000.00037115 %Est 31-12-2009
Bangladesh23.220.000.00014125 %Est 31-12-2009
Estonia22.540.000.00016.821118 %Est 31-12-2009
Lebanon21.110.000.0005.47363 %Est 30-11-2009
Morocco20.060.000.00063322 %Est 31-12-2009
Sri Lanka19.450.000.00096147 %Est 31-12-2009
Cuba19.440.000.0001.69834 %Est 31-12-2009
Singapore19.200.000.0004.04211 %Est 31-12-2009
Iran18.730.000.0002536 %Est 31-12-2009
Monaco18.000.000.000565.043N/AEst 2000
Tunisia15.640.000.0001.50039 %Est 31-12-2009
Ecuador13.280.000.00094123 %Est 31-12-2009
Angola12.830.000.00074119 %Est 31-12-2009
Uruguay12.610.000.0003.77040 %Est 31-12-2009
Korea. North12.500.000.000582N/AEst 2001
Cote d’Ivoire12.080.000.00056554 %Est 31-12-2009
Panama12.040.000.0003.47549 %Est 31-12-2009
Dominican Republic11.850.000.0001.31225 %Est 31-12-2009
Jamaica11.550.000.0004.26097 %Est 31-12-2009
El Salvador11.510.000.0001.97655 %Est 31-12-2009
Bahrain10.870.000.00010.46254 %Est 31-12-2009
Congo10.000.000.000164100 %Est 2007
Nigeria9.689.000.000646 %Est 31-12-2009
Bosnia & Herzegovina8.415.000.0002.10249 %Est 31-12-2009
Costa Rica8.057.000.0001.74427 %Est 31-12-2009
Belarus7.900.000.00083316 %31-12-2009
Kenya7.729.000.00021524 %31-12-2009
Syria7.621.000.00037415 %31-12-2009
Guatemala7.489.000.00053420 %31-12-2009
Oman7.474.000.0002.52214 %31-12-2009
Burma7.373.000.00012327 %31-12-2009
Tanzania7.070.000.00017432 %31-12-2009
Jordan6.715.000.0001.12129 %31-12-2009
Libya6.491.000.0001.02511 %31-12-2009
Yemen6.245.000.00026425 %31-12-2009
Ghana5.840.000.00025338 %31-12-2009
Zimbabwe5.821.000.000496132 %31-12-2009
FYROM5.458.000.0002.64859 %31-09-2009
Bolivia5.349.000.00052330 %Est 31-12-2009
Congo. Republic of5.000.000.0001.722155 %Est 2000
Turkmenistan5.000.000.00093431 %Est 2009
Nicaragua4.700.000.00074376 %Est 31-12-2009
Mauritius4.567.000.0003.56552 %Est 31-12-2009
Nepal4.500.000.00016136 %2009
Armenia4.470.000.0001.36851 %30-06-2009
Ethiopia4.229.000.0005113 %Est 31-12-2009
Mozambique4.159.000.00019742 %Est 31-12-2009
Cambodia4.157.000.00029838 %Est 31-12-2009
Moldova3.970.000.0001.11373 %Est 31-12-2009
Malta3.750.000.0009.08045 %2008
Uzbekistan3.630.000.00013011 %Est 31-12-2009
Kyrgyzstan3.467.000.00065368 %31-12-2008
Algeria3.389.000.000972 %Est 31-12-2009
Georgia3.381.000.00077131 %31-12-2009
Honduras3.315.000.00042323 %Est 31-12-2009
Zambia3.313.000.00027725 %Est 31-12-2009
Paraguay3.220.000.00051322 %31-12-2009
Liberia3.200.000.000930606 %Est 2005
Laos3.085.000.00048455 %Est 2009
Iceland3.073.000.00010.67035 %2002
Guinea3.072.000.00029070 %Est 31-12-2009
Gabon3.065.000.0002.07828 %31-12-2009
Somalia3.000.000.000393N/A2001
Cameroon2.929.000.00014713 %31-12-2009
Mali2.800.000.00024084 %2002
Senegal2.763.000.00021622 %31-12-2009
Afghanistan2.700.000.0009623 %2008
Netherlands Antilles2.680.000.00012.280N/A2004
Azerbaijan2.411.000.0002696 %31-12-2009
Papua New Guinea2.320.000.00036629 %31-12-2009
Niger2.100.000.00017879 %2003
Trinidad & Tobago2.079.000.0001.58910 %31-12-2009
Madagascar2.054.000.0009924 %31-12-2009
Uganda2.050.000.0006213 %31-12-2009
Mongolia1.860.000.00069044 %2009
Burkina Faso1.840.000.00012823 %Est 31-12-2009
Tajikistan1.691.000.00026034 %Est 31-12-2009
Botswana1.651.000.00091014 %Est 31-12-2009
Sierra Leone1.610.000.000311163 %Est 2003
Chad1.600.000.00017727 %Est 2005
Albania1.550.000.00049721 %2004
West Bank1.300.000.000552N/AEst 2007
Seychelles1.250.000.00014.706163 %Est 31-12-2009
Benin1.200.000.00013522 %2007
Burundi1.200.000.000167202 %2003
Namibia1.184.000.00056913 %Est 31-12-2009
Central African Republic1.153.000.00027068 %Est 2007
Malawi1.091.000.0007824 %31-12-2009
Belize954.100.0002.98270 %Est 2008
Guinea-Bissau941.500.000722203 %Est 2000
Bhutan836.000.0001.23966 %2009
Guyana804.300.0001.04942 %30-09-2008
Barbados668.000.0002.45625 %2003
Montenegro650.000.00093924 %2006

ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΧΡΕΟΣ, Α.Ε.Π. ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΖΩΟ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΕΣ ΧΩΡΕΣ!


VERIORAMA  Αρθρογράφος: Περισιανίδης Ευθύμιος

















Πρόλογος
Οι αναλύσεις που δόθηκαν μέσω των ΜΜΕ για την οικονομική κρίση, Ελληνική και Παγκόσμια, έδωσαν την εντύπωση στον κόσμο πως η επιστήμη των οικονομικών διέπεται από δυσνόητους κανόνες και έννοιες που δεν μπορεί να γίνουν αντιληπτές από το μέσο άνθρωπο. Κάτι τέτοιο στην πραγματικότητα δεν ισχύει. Αν κάποιος μπορεί να κατανοήσει τα οικονομικά του σπιτιού του, και ακόμα περισσότερο της επιχείρησής του, θα είναι σε θέση να καταλάβει τα βασικά τουλάχιστον στοιχεία που διέπουν τη σημερινή κρίση.

ΚΕΦ Α. Δομή και Διαμόρφωση Χρέους

Το μέγεθος του χρέους

Το πρώτο πράγμα που έγινε αισθητό στους πολίτες, όταν ξεκίνησαν τα προβλήματα στη χώρα και άρχισαν να φαίνονται τα πρώτα σύννεφα στον ορίζοντα ήταν το τεράστιο ύψος του ελληνικού χρέους. Περίπου 300 δις δημόσιο χρέος προς το τέλος του 2009. Το μέγεθος προκαλεί ίλιγγο αλλά, για να το χαρακτηρίσουμε ή όχι «τεράστιο», πρέπει να το εξετάσουμε συγκριτικά και όχι αυτοτελώς. Μια ματιά στον πίνακα των χωρών με τα εξωτερικά τους χρέη θα αποκαλύψει πως υπάρχουν αρκετές χώρες με πολύ μεγαλύτερο χρέος από την Ελλάδα και εδώ δημιουργείται εύλογα η απορία γιατί αποτελούσε η χώρα μας το πρόβλημα. Μια πιο προσεκτική αντιμετώπιση θα πρέπει να δει το χρέος συγκριτικά με τον πλούτο της κάθε χώρας. Για να το αντιπαραθέσουμε με τον προϋπολογισμό ενός νοικοκυριού, εύκολα καταλαβαίνει κάποιος πως δεν έχει σημασία μόνο η απόλυτη τιμή του χρέους αλλά και η σχέση αυτού του ποσού με τα έσοδα της οικογένειας. Άλλο δηλαδή να πρέπει να πληρώσει 500 ευρώ δόση κάποιος που έχει έσοδα 1000 ευρώ και άλλο κάποιος που έχει έσοδα 3000 ευρώ. Για τον δεύτερο το ίδιο χρέος φαίνεται μικρότερο.

Το ΑΕΠ

Το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, ή για συντομία ΑΕΠ, ακούγεται πολύπλοκος σαν όρος αλλά πολύ απλά προσδιορίζει το μέγεθος της οικονομίας μιας χώρας. Ένας πιο επίσημος ορισμός είναι "το άθροισμα της αξίας όλων των αγαθών και υπηρεσιών που παρήγαγε μια χώρα μέσα σε ένα έτος". Θα μπορούσαμε να το δούμε και σαν τον"ετήσιο τζίρο" μιας χώρας.
Το ΑΕΠ είναι χρήσιμο όταν θέλουμε να κάνουμε συγκρίσεις μεταξύ χωρών και οικονομικών μεγεθών. Για παράδειγμα δε θα ήταν σωστό να συγκρίνουμε τα ποσά που δαπανήθηκαν από την Ελλάδα και την Ιταλία λόγου χάρη για την παιδεία. Μια σύγκριση όμως των ποσοστών των δαπανών ως προς το ΑΕΠ θα είχε πιο πολύ νόημα. Μια οικονομία με ΑΕΠ 100 δις ξοδεύει 5 δις για την παιδεία. Μια άλλη οικονομία των 200 δις ξοδεύει 7 δις για την παιδεία, 2 δις περισσότερα μεν, αλλά σαν ποσοστό λιγότερο από την πρώτη χώρα.
Για να γυρίσουμε ξανά στο χρέος θα βγάζαμε καλύτερα συμπεράσματα αν εκφράζαμε το χρέος ως προς το ΑΕΠ. Αν για παράδειγμα μια χώρα έχει χρέος 50% του ΑΕΠ της σημαίνει πως πιθανό να μπορεί να το χειριστεί καλύτερα από μια άλλη χώρα που έχει χρέος 70% του ΑΕΠ. Φυσικά δεν είναι αυτό το μόνο κριτήριο αλλά το χρέος ως προς το ΑΕΠ αποτελεί ένα σεβαστό ποιοτικό κριτήριο του χρέους.

Το χρέος ως προς το ΑΕΠ

Παρά το γεγονός πως η Ελλάδα δέχθηκε δριμύτατες επικρίσεις για το χρέος της το 2009 στην πραγματικότητα αυτό δεν άλλαξε και πολύ τα τελευταία 10 χρόνια σε σχέση με το ΑΕΠ. Το χρέος της Ελλάδος αυτά τα χρόνια ήταν κοντά στο 100% του ΑΕΠ της. Δηλαδή μπορεί να αύξανε το ποσό του Ελληνικού χρέους αλλά αύξανε ταυτόχρονα και το ΑΕΠ της χώρας. Μην ξεχνάμε οτι η πραγματική αξιολόγηση της "σοβαρότητας" ενός χρέους έχει να κάνει ακριβώς με αυτό το κλάσμα, δηλαδή χρέος / ΑΕΠ και όχι με την απόλυτη τιμή του χρέους. Ένας τρόπος για να εμφανίσει μια χώρα καλύτερα οικονομικά μεγέθη θα μπορούσε να είναι αντί να μειώνει το χρέος της να φροντίζει να αυξάνει περισσότερο το ΑΕΠ της. Μη ξεχνάμε πως το μέγεθος που συζητάμε είναι κλάσμα. Φροντίζοντας να αυξηθεί περισσότερο ο παρονομαστής (το ΑΕΠ) από τον αριθμητή (Χρέος) καταφέρνουμε να μειώσουμε το συνολικό ποσοστό και να παρουσιάσουμε μια καλύτερη κατάσταση για την οικονομία.

Εξωτερικό και δημόσιο χρέος

Το ποσοστό γύρω στο 100% του δημόσιου Ελληνικού χρέους είναι πράγματι πολύ μεγάλο, το μεγαλύτερο στην Ευρωζώνη μαζί με αυτό της Ιταλίας. Η εικόνα αλλάζει αν εξετάσουμε το εξωτερικό χρέος των χωρών. Πόσα χρωστάει δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, οι ελληνικές τράπεζες, οι ελληνικές επιχειρήσεις και τα ελληνικά νοικοκυριά. Στην περίπτωση αυτή τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά. Το εξωτερικό χρέος αρκετών χωρών σε ποσοστό του ΑΕΠ υπερβαίνει αυτό της Ελλάδος. Συνολικά λοιπόν η Ελλάδα χρωστάει λιγότερα σε ποσοστό του ΑΕΠ από αρκετές χώρες της Ευρώπης που μάλιστα είναι και οικονομικά ισχυρές.
Αναφέρουμε μερικά ποσοστά γνωστών χωρών την εποχή που ξέσπασε η κρίση.
Ιρλανδία 1052%
Βρετανία 431%
Ολλανδία 310,5%
Βέλγιο 275,6%
Ελλάδα 163%
Τα χαμηλά ποσοστά της Ελλάδος οφείλονται στο οτι ο ιδιωτικός δανεισμός στη χώρα μας, παρά την αντίθετη φημολογία, ήταν χαμηλός. Λέμε παρά την αντίθετη φημολογία, μια που σε μια προσπάθεια να καταδειχθεί η προσωπική ευθύνη του Έλληνα τον κατηγόρησαν πως έπαιρνε αλόγιστα δάνεια για ιδιωτικές σπατάλες. Τα στοιχεία πάντως του ιδιωτικού δανεισμού δείχνουν μια διαφορετική εικόνα. Επιπλέον καθίσταται για μια ακόμη φορά αξιοπερίεργος ο λόγος που η Ελλάδα έγινε το μαύρο πρόβατο στην Ευρώπη για το χρέος μια που συνολικά παρουσιάζει μικρότερο ακόμα και από ισχυρές οικονομικά χώρες. Επισημαίνουμε πως η σύγκριση του χρέους γίνεται ως προς το ΑΕΠ (αναλογικά με την οικονομία δηλαδή) και όχι σε απόλυτες τιμές που θα ήταν φυσικό να είχαμε μικρότερο χρέος.









Ένα πεζό, του Ρώσου ποιητή Γεβγκένι Γεφτουσένκο, για τον Τσε.

 
-Γιατί έγινα επαναστάτης; επανέλαβε την ερώτησή μου ο κομαντάντε Τσε και με κοίταξε με δυσπιστία, σα να ήθελε να διαπιστώσει αν ρωτάω από περιέργεια ή αν αυτό ήταν πραγματικά απαραίτητο για μένα. Αυθόρμητα τράβηξα το βλέμμα μου, ξαφνικά φοβήθηκα. Όχι για μένα, γι' αυτόν. Ήταν απ' αυτούς "με τα καταδικασμένα μάτια", όπως έγραφε ο Μπλοκ.
Ο κομαντάντε ξαφνικά γύρισε, φορούσε τις βαριές στρατιωτικές αρβύλες, στις οποίες, είχες την αίσθηση, ότι είχε μείνει η σκόνη της Σιέρα Μαέστρα και πλησίασε στο παράθυρο. Μια μεγάλη πεταλούδα, σαν την εύθραυστη νύχτα της Αβάνας κάθισε στο γυαλιστερό αστεράκι του μπερέ, που ήταν περασμένος στην επωμίδα της στολής, πράσινης, στο χρώμα της ελιάς.
- Ήθελα να γίνω γιατρός, αλλά μετά κατάλαβα ότι μόνο με την ιατρική δεν σώζεις την ανθρωπότητα... - απάντησε αργά ο κομαντάντε, χωρίς να γυρίσει. Μετά γύρισε απότομα κι εγώ πάλι τράβηξα το βλέμμα από τα μάτια του, από τα οποία έβγαινε ένα διαπεραστικό κρύο, ήδη από αλλού. Οι σκοτεινές σκιές της ξαγρύπνιας γύρω από τα μάτια του κομαντάντε φαίνονταν πυρπολημένες.
- Κάνετε ποδήλατο; - με ρώτησε ο κομαντάντε. Σήκωσα τα μάτια προσδοκώντας ν' αντικρίσω χαμόγελο, αλλά το χλωμό του πρόσωπο δεν χαμογελούσε.
- Καμιά φορά το να γίνεις επαναστάτης, μπορεί να βοηθήσει ένα ποδήλατο, είπε ο κομαντάντε, καθώς χαλάρωνε στην πολυθρόνα, παίρνοντας προσεχτικά το φλιτζάνι του καφέ, με τα μακριά δάχτυλα ενός πιανίστα...
- Στην εφηβεία ονειρευόμουν να γυρίσω τον κόσμο με ποδήλατο. Έτσι μαζί με το ποδήλατο χώθηκα σ' ένα μεγάλο εμπορικό αεροπλάνο που πετούσε στο Μαιάμι. Πήγαινε άλογα στον ιππόδρομο. Έκρυψα το ποδήλατο στ' άχυρα, όπου κρύφτηκα κι εγώ. Όταν φτάσαμε , οι ιδιοκτήτες των αλόγων λύσσαξαν βλέποντάς με. Φοβούνταν θανάσιμα ότι η παρουσία μου θα επηρέαζε το νευρικό σύστημα των αλόγων. Μ' αφήσανε στο αεροπλάνο για να μ' εκδικηθούν. Το αεροπλάνο "άναψε" από τη ζέστη. Ένιωθα ασφυξία. Από τη ζέστη και την πείνα άρχισα να παραληρώ...
- Θέλετε κι άλλον καφέ;...
- Μετά από ένα μερόνυχτο οι ιδιοκτήτες των αλόγων γύρισαν, μάλλον χαμένοι. Ένας απ 'αυτούς μου πέταξε ένα μισογεμάτο μπουκάλι coca-cola. Το μπουκάλι έσπασε. Σε ένα κομμάτι γυαλί έμεινε λίγη. Την ήπια κι έκοψα τα χείλια. Στην επιστροφή έχυναν πάνω μου ουίσκι και με κορόιδευαν με σάντουιτς. Για μεγάλη μου τύχη πότισαν τ' άλογα κι εγώ έπινα μαζί μ' αυτά απ' τον κουβά...
Η κουβέντα γινόταν το 1962, όταν το τραγικό πρόσωπο του κομαντάντε δεν το τυπώνανε στάμπα στα μπλουζάκια, ποντάροντας με ιμπεριαλιστική ευστροφία, στα αντιιμπεριαλιστικά συναισθήματα της αριστερής νεολαίας. Ο κομαντάντε ήταν δίπλα μου, έπινε καφέ, μιλούσε, χτυπούσε τα δάχτυλα στο βιβλίο για το αντάρτικο στην Κίνα, το οποίο μάλλον δεν βρισκόταν τυχαία στο γραφείο του. Μέχρι τη Βολιβία, ήταν ένας ζωντανός θρύλος και στον ζωντανό θρύλο υπάρχει πάντα μια αναλαμπή θανάτου. Την αποζητούσε ο ίδιος. Σύμφωνα με μια μαρτυρία και χωρίς να το περιμένει κανείς, ο κομαντάντε πέταξε με μια χούφτα συντρόφους, στο Βιετνάμ, προτείνοντας στον Χο Τσι Μινχ να πολεμήσει στο πλευρό του. Ο Χο Τσι Μινχ αρνήθηκε ευγενικά...
Ο κομαντάντε συνέχισε να ψάχνει το θάνατο, ορμώντας, τριγυρισμένος από κουνούπια, στην υγρή ζούγκλα της Βολιβίας. Και τον πρόδωσαν εκείνοι οι πεινασμένοι, στο όνομα των οποίων πάλευε. Γιατί στα βήματά του, αντί να βαδίζει η ελευθερία, βάδιζαν οι καταδιώκτες, σκοτώνοντας τον καθένα που του παρείχε στέγη.
Κι ο θάνατος μπήκε στο σχολείο της Λα Ιγέρα και τον βρήκε στην έδρα, κουρασμένο κι άρρωστο. Και, δαιμονισμένος από την προκαταβολική ανταμοιβή, παρήγγειλε στρατιωτικά: "Εγερθήτω"! Κι αυτός, μόνο βλαστήμησε, μα δεν σκέφτηκε να σηκωθεί. Λένε, πως όταν του φύτευαν τις σφαίρες τη μια πίσω απ' την άλλη, αυτός χαμογελούσε, σα να το επιζητούσε. Και τα χέρια του, με δάχτυλα ενός πιανίστα, τα έκοψαν από το κορμί του και τα έστειλαν στη Λα Παζ, για δαχτυλοσκοπική αναγνώριση. Και το σώμα, κομματιάζοντάς το, το σκόρπισαν στη ζούγκλα, για να μην έχει μνήμα κι έρχεται ο κόσμος.
Κι αν πεθαίνοντας, χαμογελούσε, τότε μάλλον σκεφτόταν ότι με το θάνατό του οι άνθρωποι θα μπορούσαν να πετύχουν αυτό, που δεν μπορούσαν να πετύχουν με τη ζωή τους. Ο χριστιανισμός δεν θα υπήρχε αν ο Χριστός, πεθαίνοντας, έκοβε ισόβια προσωπική σύνταξη.
Και τώρα, κρατώντας στο όχι ακόμα κομμένο χέρι του το φλιτζάνι με τον καφέ και κοιτώντας με επίμονα με τα ζωντανά ακόμα μάτια, ο κομαντάντε είπε:
- Η πείνα, αυτή κάνει τους ανθρώπους επαναστάτες. Η δική σου πείνα ή η ξένη. Αλλά σαν τη νιώσεις δική σου... 

Μετάφραση από τα ρωσικά Μαρίνα Παπαδημητρίου

Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2012

             ΑΠΟ ΤΟΝ "ΑΝΤΙΛΟΓΟ ΧΑΝΙΩΝ" 

      ΜΕ ΠΟΛΛΗ ΑΓΑΠΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΙ ΟΛΕΣ:



        Στέλνω σε όλους σας ευχή αλλοιώτικη από τσ΄άλλες! 

                Όσες οι μπόρες της ζωής,   τόσες χαρές οι στάλες!
                               
                           
   Στο νέο έτος πού ΄ρχεται,υγεία και ειρήνη! 
       
      και ο Λαός κυρίαρχος στον τόπο μας να γίνει!     

      

     

Σάββατο 29 Δεκεμβρίου 2012

ΛΑΪΚΟ Ή "ΤΑΞΙΚΟ" (ΚΑΙ ΠΟΙΑΣ ΕΚΔΟΧΗΣ;) ΤΟ ΑΜΕΣΑ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΜΕΤΩΠΟ;...


ΣΆΒΒΑΤΟ, 29 ΔΕΚΕΜΒΡΊΟΥ 2012

Ακόμη μία άποψη για την αναγκαιότητα συγκρότησης ενός Τρίτου Αριστερού Μετωπικού Πόλου!

   ΣΧΟΛΙΟ: Χωρίς να θέλουμε να προκαταλάβουμε την άποψη που διατυπώνει ο Γ.Ρούσης για το θέμα που αναπτύσει, διατυπώνουμε την απορία, πως μπορεί μέσα σε συνθήκες οικονομικής κατοχής και απώλειας της εθνικής κυριαρχίας που βιώνει η Πατρίδα μας, να περιθωρειοποιούμε ανθρώπους χωρίς αριστερές καταβολές, ενώ είναι σφόδρα  ενάντια σε ότι συμβαίνει σήμερα σε αυτήν; 
 
Αν όμως έτσι πρόκειται να ενεργεί  και ο νέος αριστερός μετωπικός πόλος που προτείνεται, προκειμένου να δημιουργήσει τις κατ'άλληλες συνθήκες για την ολική πολιτική  ανατροπή, γιατί τότε δεν αποδέχεται τους κανόνες και διαφοροπειέιται από όσα διακηρύσσει το ΚΚΕ ή ο ΣΥΡΙΖΑ; 
 
Κατά τη δική μας άποψη το θέμα  που πρέπει να πρυτανεύει σε παρόμοιες προτάσεις, είναι πόσες και ποιες από τις αυτοπροσδιοριζόμενες σαν αριστερές δυνάμεις, αντιλαμβάνονται ότι τα προβλήματα σήμερα ξεπερνούν τα στενά όρια των μελών και φίλων των σχηματισμών τους και ''στραγγαλίζουν'' ευρύτερες λαικές μάζες και τι κάνει κανείς τώρα για να απαλύνει τα δυσβάσταχτα βάρη και τον αγώνα επιβίωσης που δίνουν αυτές.
 
Για το λόγο αυτό συντασσόμαστε απόλυτα  με το σχόλιο που διατυπώνεται από το blog ''ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑ-ΕΠΑΜ'' στο τέλος του άρθρου.
 
 
του Γ. Ρούση
(Σχόλιο «ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑΣ-ΕΠΑΜ» στο τέλος του άρθρου)

Οι τελευταίες εξελίξεις στην Αριστερά επιβεβαιώνουν και καθιστούν ακόμη πιο επιτακτική την ανάγκη συγκρότησης ενός αντικαπιταλιστικού αντιιμπεριαλιστικού μετωπικού της πόλου.
Το ΚΚΕ με τις Θέσεις της Κεντρικής Επιτροπής του για το 19ο Συνέδριο του πετυχαίνει εκείνο που δεν θα φαντάζονταν ούτε στα καλύτερα τους όνειρα οι χειρότεροι εχθροί του. Οδεύει στην αυτοκτονία δια της μεθόδου της ασφυξίας, μιας που με αυτές του τις Θέσεις, αλλά και τις επεξηγηματικές συμπληρώσεις τους από την Αλέκα Παπαρήγα σφραγίζει πια ερμητικά κάθε χαραμάδα που θα του επέτρεπε έστω και κατ’ ελάχιστο να αναπνέει τον αέρα του έξω από αυτό κόσμου.
Απόδειξη; Η παντελής έλλειψη κάθε προβληματισμού, για το γεγονός ότι όχι μόνον οι σύμμαχες της κοινωνικές δυνάμεις, αλλά η μεγάλη πλειοψηφία της ίδιας της εργατικής τάξης, κάθε άλλο παρά εκφράζεται από το ΚΚΕ.
Η αντιμετώπιση της κοινωνικής συμμαχίας ως συμμετοχής στα υπό το ΚΚΕ μετωπικά σχήματα...
τύπου ΠΑΜΕ, ΠΑΣΥ, ΜΑΣ κλπ
Ο αποκλεισμός κάθε πολιτικής συνεργασίας με άλλες αντικαπιταλιστικές δυνάμεις.
Ο ρητός, γενικός αποκλεισμός σε παγκόσμια πρώτη στην ιστορία όλου του κομμουνιστικού κινήματος,   κάθε   εκλογικής συμπόρευσης (θέση 67).
Η εκ μέρους της ΓΓ καινοτόμος δήλωση (κατά την επίσημη παρουσίαση των θέσεων )ότι για την όποια συνεργασία απαιτείται από τους συνεργαζόμενους η εκ μέρους τους αποδοχή των αναλύσεων του ΚΚΕ περί «υπαρκτού».
Ο αποκλεισμός από τη λαϊκή συμμαχία οποιουδήποτε πέρασε ποτέ από το ΚΚΕ και στη συνέχεια διαγράφτηκε ή αποχώρησε !!!!!
Από την άλλη ο ΣΥΡΙΖΑ με τις πρόσφατες τοποθετήσεις των ίδιων των ηγετικών στελεχών του, φαίνεται ότι όσο εκτιμά ότι πλησιάζει προς την κυβερνητική εξουσία, τόσο περισσότερο συμβιβάζεται με την κυρίαρχη τάξη πραγμάτων.
Αυτά πέρα του ότι αναφανδόν δηλώνουν ότι είναι οι πλέον φερέγγυοι υποστηριχτές του Ευρώ της ΕΕ , και οι πλέον καλύτεροι εγγυητές των ιδιωτών επενδυτών, πέρα του ότι η βασική διαφοροποίηση τους από τους κυβερνώντες, κατά τις δικές τους δηλώσεις, είναι ότι θα είναι πιο σκληροί διαπραγματευτές απέναντι στους δυνάστες μας, συνεχίζουν να αφήνουν ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο συνεργασίας του με σημερινές κυβερνητικές δυνάμεις, ή ακόμη και με καθαρά νεοφιλελεύθερες, εθνικιστικές δυνάμεις της αντιπολίτευσης. Ταυτόχρονα και συνεπαγόμενα, η κυρίαρχη τάση του φαίνεται όλο και περισσότερο να συμπορεύεται με το ΚΚΕ-διευκολυνόμενη και από τη δική του στάση- ως προς τον αλληλοαποκλεισμό τους από κάθε συνεργασία, αλλά και να αποκλείει τη συνεργασία με τις ριζοσπαστικές δυνάμεις της αριστεράς.
Κάτω από αυτές τις συνθήκες προβάλλει επιτακτική η ανάγκη διαμόρφωσης ενός αριστερού, ριζοσπαστικού, αντικαπιταλιστικού, αντιιμπεριαλιστικού, μετωπικού πόλου που θα υπερβαίνει την ΑΝΤΑΡΣΥΑ , το Μέτωπο Αλληλεγγύης και Ανατροπής, ή άλλα σχήματα, ή συνιστώσες .
Το Μέτωπο αυτό πρέπει να έχει ένα τέτοια περιεχόμενο, διότι αυτό ανταποκρίνεται στη σύγχρονη λεπτή σχέση μεταρρύθμισης και επανάστασης, και ταυτόχρονα οδηγεί στην ανύψωση του επιπέδου συνειδητότητας των λαϊκών δυνάμεων.
Πιο αναλυτικά ένα τέτοιο αντικαπιταλιστικό- αντιιμπεριαλιστικό περιεχόμενο απορρέει από το ότι :
-Υπεύθυνος για την κρίση είναι ο ίδιος ο καπιταλιστικός τρόπος παράγωγης, και συνεπώς αυτός είναι που πρέπει να καταπολεμηθεί.
- Όλο και ευρύτερες λαϊκές μάζες τείνουν να συνειδητοποιήσουν την παραπάνω αλήθεια.
-Η αντικαπιταλιστική-αντιιμπεριαλιστική διέξοδος –προϋπόθεση της όποιας προοδευτικής μεταρρύθμισης- μπορεί να δείξει πιο άμεσα στην πράξη, ότι υπάρχει ένας άλλος δρόμος, που να βελτιώνει αντί να επιδεινώνει την κατάσταση των εργαζομένων.
Με ποιο φιλοσοφικούς όρους, αυτό σημαίνει ότι η άρνηση της άρνησης (του καπιταλισμού-ιμπεριαλισμού) μπορεί να γίνει πιο εύκολα άμεσα αποδεκτή από την κοινή συνείδηση απ’ ό,τι η θέση (του σοσιαλισμού), διότι ο μεν καπιταλισμός αποτελεί το Είναι των ανθρώπων, ο δε σοσιαλισμός το δέον Είναι τους, το οποίο μάλιστα δεν υπάρχει για την ώρα πουθενά.
-Αν δεν υπάρξει ένας τέτοιος ουσιαστικά αντισυστημικός αριστερός πόλος, το κενό αυτό θα έλθουν να το καλύψουν φασιστικές δυνάμεις.
από την "Iskra.gr"

-ΚΑΙ ΜΙΑ ΑΛΛΗ ΑΠΟΨΗ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΛΑΪΚΟ, ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΞΑΘΛΙΟΥΜΕΝΩΝ ΤΑΞΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΞΕΝΟΔΟΥΛΗΣ ΜΕΓΑΛΟΑΣΤΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΟΧΙ "ΤΑΞΙΚΟ" ΜΙΑΣ ΜΟΝΟ (ΠΟΙΑΣ;...)ΤΑΞΗΣ ΜΕΤΩΠΟ, ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΕ ΑΛΛΕΣ (ΠΟΙΕΣ;) ΤΑΞΕΙΣ:

Σχόλιο της «ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑΣ-ΕΠΑΜ»: 
Το μόνιμο λάθος που κάνουν όσοι επιδιώκουν τη δημιουργία ενός μετωπικού σχήματος που θα μπορούσε να παίξει καταλυτικό ρόλο στις εξελίξεις, είναι ότι με την εμμονή τους σε ένα καθαρά ταξικό αντικαπιταλιστικό πλαίσιο βάζουν για ακόμα μια φορά το κάρο μπροστά από το άλογο, δεν αναγνωρίζουν και αποκλείουν άλλες δημοκρατικές δυνάμεις που ριζοσπαστικοποιούνται και κατανοούν τον ταξικό αγώνα ως εθνικο-απελευθερωτικό.
Αυτές οι κοινωνικές δυνάμεις προερχόμενες απ’ όλο το δημοκρατικό φάσμα, από τη λαϊκή δεξιά, το πατριωτικό ΠΑΣΟΚ, μέχρι και τη κομμουνιστική αριστερά κατανοούν το πρόβλημα της χώρας, ως πρόβλημα ξένης κατοχής και επικυριαρχίας ενός διεφθαρμένου καθεστώτος διαπλοκής που βρίσκει στήριγμα ακριβώς στους ξένους επικυρίαρχους και όχι απλά και υπεραπλουστευτικά ως πρόβλημα όξυνσης της ταξικής επίθεσης από τη πλευρά του Κεφαλαίου. Με άλλα λόγια κατανοούν, ότι χωρίς αποκατάσταση ενός καθεστώτος πραγματικής Δημοκρατίας, δεν μπορεί να υπάρξει κοινωνική απελευθέρωση. Και αποκατάσταση της Δημοκρατίας δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την ανάκτηση της Εθνικής μας Ανεξαρτησίας και αυτή με τη σειρά της δεν μπορεί παρά να στηριχθεί στη Νομισματική Κυριαρχία.
Μόνο με την ανάκτηση της Εθνικής μας Ανεξαρτησίας και την εμπέδωση ενός καθεστώτος πραγματικής Λαϊκής Κυριαρχίας, θα μπορούμε (στη συνέχεια) να μιλήσουμε για Κοινωνική Απελευθέρωση από τα δεσμά της Κεφαλαιοκρατίας και του Ιμπεριαλισμού.
Δηλαδή, οι θιασώτες των αντικαπιταλιστικών μετώπων αρνούνται πεισματικά να κατανοήσουν αυτό που για τους απλούς καθημαγμένους από τη κρίση πολίτες γίνεται ολοένα και πιο καθαρό, ότι ο «ταξικός» αγώνας είναι κάτω από τις σημερινές συνθήκες πρώτα και κύρια εθνικοαπελευθερωτικός.
Εμείς του Ενιαίου Παλλαϊκού Μετώπου κατανοώντας έγκαιρα τις ανάγκες των καιρών προχωρήσαμε στο σχηματισμό αυτού του Κινήματος που φιλοδοξεί να αγκαλιάσει όλη τη Κοινωνία που πλήττεται από τη κρίση κι ΕΔΩ και ΤΩΡΑ να δώσει τον Αγώνα, αφήνοντας πίσω ιδεολογικές αγκυλώσεις, ή αντιλήψεις που προκύπτουν από θρησκόληπτη προσήλωση σε εγχειρίδια «ταξικής πάλης», ή κομματικές εντάξεις και καταβολές.
Ναι, το Μέτωπο που αγωνιωδώς ζητείται και από, τον έγκριτο κατά τα άλλα, συγγραφέα του άρθρου, υπάρχει, είναι εδώ, δίνει τη καθημερινή μάχη, αποκτά βαθιές ρίζες μέσα στο κοινωνικό σώμα και καλεί όλους τους Έλληνες να συστρατευθούν με μόνα προαπαιτούμενα τη δημοκρατική και πατριωτική τους συνείδηση.
Όλες οι άλλες απόπειρες συγκρότησης σχημάτων και μετώπων, που θα περιχαρακώνονται με βάση ιδεολογήματα, ή αντιλήψεις άκαιρων διαχωρισμών μεταξύ αριστερών, ή δεξιών, αντικαπιταλιστών, ή μη, είναι καταδικασμένα σε πλήρη αποτυχία.  
Για το «ΣΕΙΣΑΧΘΕΙΑ-ΕΠΑΜ»
Όθωνας Κουμαρέλλας
μέλος της ΠΓ του Ε.Πα.Μ.