Ήταν τεράστιο λάθος του ΚΚΕ η απόφαση κάποτε για "δικαίωμα αυτοδιάθεσης στην Μακεδονία". Διόρθωσε αργότερα αυτή την θέση, που ήταν επιζήμιος για το ίδιο ελιγμός απελπισίας του, για να πάρει με το μέρος του την "σλαβομακεδονική" μειονότητα, όταν στριμωγμένο άγρια στο αντάρτικο, ήθελε να κάνει στρατολογίες τότε που πέφταν βροχή οι αμερικάνικες ναπάλμ στον Γράμμο... Τεράστιο λάθος ( αν και χωρίς δέσμευση για το τι θέση θα υποστήριζε σε δημοψήφισμα το κόμμα). Τα κομματικά και άλλα ιστορικά ντοκουμέντα που έχουν δημοσιευτεί, δείχνουν πως το ΚΚΕ δεν δεσμευόταν να πάρει απόφαση αυτονόμησης της Μακεδονίας, κι αυτό καταρχήν λέει πολλά... Επίσης διέγραψε και καταδίωξε πολλές φορές αυτονομιστικά στελέχη του της "μακεδονικής" μειονότητας. Ο ΕΛΑΣ μάλιστα είναι γνωστό πως είχε διαλύσει και καταδιώξει ένοπλα πρώην μονάδες του που ελέγθηκαν από αυτονομιστές. Όπως είναι γνωστόμα αισχρά αποσιωπούμενο ότι ήταν η μόνη μαζική ένοπλη αντίσταση κατά της Βουλγάρικης κατοχής στην Μακεδονία! Όμως τεράστιο λάθος, ΑΣΥΓΚΡΙΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ (αυτό αποσιωπάται...) ότι ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙς ΩΣ ΤΗΝ ΝΑΤΟΪΚΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΓΙΟΥΓΚΟΣΛΑΒΙΑΣ, λόγω εντολών ΗΠΑ)καθόλου δεν εναντιώθηκαν μα και ΥΙΟΘΕΤΗΣΑΝ την ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΩΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΜΕ ΟΝΟΜΑ "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ" την ως τότε Βαρντάρσκα! Αυτό το καταπίνουν και το αποσιωπούν ένοχα όλοι οι πάσης φύσεως επιλεκτικά επικριτές μόνο του ΚΚΕ για το όντως τεράστιο τότε λάθος του. Γιατί οι ("ελέω θεού"- και... γιαυτό με την απόλυτη στήριξη των εκάστοτε εκκλησιαστικών επίσης ηγεσιών) κυβερνήσεις τους, ΤΟ ΣΤΗΡΙΞΑΝ ΓΙΑ 40 ΧΡΟΝΙΑ ΔΙΕΘΝΩΣ ΚΑΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ! Τα σχολικά μας βιβλία εξάλλου, όλων των κυβερνήσων, δίδασκαν από το 1950 ως το 1993 περίπου,πως η Γιουγκοσλαβία αποτελείται από έξι ομόσπονδα κράτη, μεταξύ αυτών η "Μακεδονία"... Οι κυβερνήσεις αυτές μα και η πάντα υποστηρικτική τους ηγεσία της εκκλησίας, εκφράζουν όλους τους αντικομμουνιστές ή μη κομμουνιστές: χριστιανούς και μη, "δημοκράτες" είτε φασίστες, χουντικούς είτε κεντρώους, δεξιούς και κεντροαριστερούς!!! Γιατί πολύ απλά, ήταν κυβερνήσεις όλου του αντικομμουστιστικού ή μη κομμουνιστικού φάσματος: Συναγερμός, ΕΡΕ, Ένωση Κέντρου, Χούντα, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ! Γιαυτό, "στρούγκα μούγκα" οι οπαδοί τους όλοι για την προδοτική αυτή άνευ όρων στήριξη σε ό,τι παρήγαγε διεθνή "τετελεσμένα", αλλά επιλεκτική υπερδιόγκωση ενός λάθους του ΚΚΕ που δεν παρήγαγε κανένα απολύτως αποτέλεσμα!!!! 2.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΣΕΚΡΑΤΑΜΕ ΤΗ ΦΛΟΓΑ ΑΝΑΜΜΕΝΗ
Στις 11/11/1943 τμήματα του 27ου Συντάγματος του ΕΛΑΣ μαζί με Ιταλούς
εθελοντές επιτίθενται αιφνιδιαστικά στο Άργος Ορεστικό το οποίο έλεγχαν
οι κομιτατζήδες βουλγαρίζοντες.
Αλλά ποιοι ήταν οι κομιτατζήδες και η οργάνωση ΟΧΡΑΝΑ που δρούσε στην περιοχή της Καστοριάς;
Ο εξοπλισμός των βουλγαρο-κομιτατζήδων απ΄ τους Ιταλούς το 1943
Οι Βούλγαροι με τις επεκτατικές τους βλέψεις από τις αρχές του 1943
θέλησαν να εκμεταλλευτούν την αδυναμία των Ιταλών, αλλά και την επιθυμία
των Γερμανών για αποδέσμευση δυνάμεων για τα μέτωπα των επιχειρήσεων
και να επεκτείνουν τον έλεγχό τους και στην υπόλοιπη Μακεδονία. Μέσο
επιτροπών που στέλνονταν στα γερμανικά φρουραρχεία εξέφραζαν τους φόβους
τους από την δράση των ανταρτών και την επιθυμία τους για ανάληψη της
ασφάλειας της περιοχής από μια χωροφυλακή, αποτελούμενη
αποκλειστικά από τους ντόπιους βουλγαρίζοντες.
Η εμφάνιση των πρώτων ανταρτικών ομάδων του ΕΛΑΣ στις αρχές του 1943,
που στόχο τους είχαν τις ιταλικές κατοχικές δυνάμεις, τρομοκράτησαν τους
Ιταλούς. Ο Ιβάν Μιχαήλωφ κατέβαλε τότε κάθε δυνατή προσπάθεια να πείσει
τις ιταλικές αρχές για την ανάγκη «εξοπλισμού και αυτοάμυνας των
Βουλγάρων» στις περιοχές της Μακεδονίας που βρίσκονταν υπό ιταλική
κατοχή κάνοντας λόγο για τον κίνδυνο της ελληνικής και αλβανικής
τρομοκρατίας».
Αρχικά συνάντησε την άρνηση της Ρώμης, η οποία, όπως ήταν φυσικό, έβλεπε
ανταγωνιστικά την βουλγαρική παρουσία στον μακεδονικό χώρο και δεν
ήθελε την εμπλοκή των Βουλγάρων στις περιοχές που βρίσκονταν στην σφαίρα
επιρροής της. Χρειάστηκε να επέμβει ο Άντε Πάβελιτς στις αρχές του 1943
για να πείσει τους Μουσολίνι και Τσιάνο για την ανάγκη εξοπλισμού των
Βουλγάρων.
Οι Ιταλοί, γνωρίζοντας πως δεν είχαν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν με
τις δικές τους δυνάμεις στη νεοδημιουργηθείσα κατάσταση,
εξαναγκάστηκαν να ζητήσουν τη συνδρομή των ντόπιων Σλαβοφώνων, τους
οποίους για μεγάλο χρονικό διάστημα αντιμετώπιζαν ως «Κομμουνιστές»,
καθώς δεν είχαν αποκρυσταλλωμένη άποψη για την ταυτότητα τους. Ο
βούλγαρος αξιωματικός Αντόν Κάλτσεφ από το χωριό Ζούζελτσι (Σπήλαια) της
Καστοριάς είχε φροντίσει να πείσει τον υπολοχαγό Τζοβάνη
Ραβάλι, Διευθυντή του Γραφείου Πληροφοριών στο Φρουραρχείο
Καστοριάς, για την ανάγκη δημιουργίας σώματος ντόπιων οπλοφόρων για την
τήρηση της τάξης, διαδίδοντας μέσω των έμπιστων οργάνων του
ότι οι μονάδες των ανταρτών έχουν καταστεί παντοδύναμες και πως θα ήταν
αδύνατον στον ιταλικό στρατό να τις αντιμετωπίσει, ιδιαίτερα στις
ορεινές περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας.
Τον Μάρτιο του 1943 οι ιταλικές αρχές κατοχής στην Καστοριά πήραν την
πρωτοβουλία να εξοπλίσουν βουλγαρόφιλους σλαβόφωνους απ΄ την ευρύτερη
περιοχή της Καστοριάς και των Πρεσπών. Ο σκοπός των Ιταλών ήταν η
αντιμετώπιση των ανταρτών του ΕΛΑΣ που είχαν αρχίσει να κάνουν αισθητή
την παρουσία τους στο γειτονικό Βόιο.
Με τα όπλα που προσέφεραν οι Ιταλοί εξοπλίστηκε ένας σεβαστός αριθμός
βουλγαρίζοντων. Οι εκτιμήσεις για τον αριθμό τους ποικίλουν. Οι πιο
μετριοπαθείς υπολογισμοί τους έφερναν γύρω στους 2.000, ενώ αλλού
υπολογίζονταν έως και 7.000. Γενικότερα ο υπολογισμός τους δεν ήταν
εύκολη υπόθεση αφού επρόκειτο για ατάκτους που από ένα σημείο και μετά
με ευκολία άλλαζαν στρατόπεδο και εντάσσονταν στον ΕΛΑΣ.
Στις 5 Μαρτίου 1943 οι Βούλγαροι ίδρυσαν στην Καστοριά το Κομιτάτο. Όπως
προκύπτει από τα έγγραφά του, η επίσημη ονομασία του ήταν
«Βουλγαρο-Μακεδονικό Επαναστατικό Κομιτάτο παρά τω Άξονι»
(Makedono-Bulgarski Komitet pri Octa, MBKO), ενώ στην ελληνική
βιβλιογραφία της εποχής πολύ συχνά το συναντάμε με
την ονομασία «Αξονομακεδονικό Κομιτάτο». Σχημάτισαν μια κεντρική
επιτροπή με πρόεδρο τον Παντελή Μακρή (Pando Makriev) από τη Μεσοποταμία
και αντιπρόεδρο τον Λουκά Διαμιανίδη (Luka Dimanov) από την Κρανιώνα
(φρούραρχος στο Αργος Ορεστικό). Στη σύνθεση της Επιτροπής μπήκε ακόμη
ο Κοσμάς Σιστοβάρης, ο Νικόλαος Σιστοβάρης (γνωστότερος και ως
Μπάι Κόλε) , ο Κωνσταντίνος Παπαντωνίου και ο Κοσμάς Κυριακόπουλος ή
αλλιώς Μπάι Κούζε . Σκοπός του Κομιτάτου ήταν «η προφύλαξη των
βουλγαρικών χωριών από ενδεχόμενη εισχώρηση των ανταρτών». Η επιτροπή
έθεσε ως όρο την αναγνώριση των δικαιωμάτων των βουλγαριζόντων
σλαβοφώνων τα οποία δεν αναγνώριζε η ελληνική διοίκηση. Για το
λόγο αυτό υπογράφηκε πρωτόκολλο με την ιταλική διοίκηση της Καστοριάς
με το οποίο και διευθετούνταν οι αμοιβαίες σχέσεις μεταξύ του
Κομιτάτου και των ιταλικών κατοχικών αρχών. Παράλληλα το Κομιτάτο
απέστειλε αναφορά στην ιταλική κυβέρνηση με τρία βασικά
αιτήματα:
1) να αναγνωριστεί ο σχηματισμός της αστυνομίας (ΟΧΡΑΝΑ),
2) να καταργηθεί η ελληνική χωροφυλακή και
3) η επαρχία της Καστοριάς να προσαρτηθεί στη Βουλγαρία.
Από τα αιτήματα αυτά η φασιστική κυβέρνηση της Ιταλίας δέχτηκε να ικανοποιήσει τελικά μόνο τα δύο πρώτα.
Ο Συνταγματάρχης Βενιέρ με δική του ευθύνη οργάνωσε ένα είδος
βουλγαρικής αστυνομίας, γνωστής με το όνομα «Οχράνα». Με επιστολή του
στις 9 Απριλίου έδωσε τις ακόλουθες οδηγίες στο Κομιτάτο για την
οργάνωση της Οχράνας: «Για την ασφάλεια των βουλγαρικών χωριών έναντι του κινδύνου των
ανταρτών είναι απαραίτητο να οργανωθούν κατά τον εξής τρόπο τα μη
κινούμενα αποσπάσματα:
1) Να χωριστεί η περιοχή σε ζώνες με τρόπο, ώστε κάθε ζώνη να περιλαμβάνει μερικά χωριά και να διαθέτει ένα απόσπασμα.
2) Για κάθε ζώνη είναι απαραίτητο να διοριστεί (καθοριστεί) ένας
επικεφαλής, στον οποίο θα υπάγονται όλοι οι ένοπλοι των χωριών, που
ανήκουν στην ίδια ζώνη.
3) Σε περίπτωση που κάποιο χωριό δεχτεί επίθεση από την πλευρά
των ανταρτών, οι ένοπλοι βούλγαροι των άλλων χωριών της ίδιας
ζώνης είναι υποχρεωμένοι να προτρέξουν σε βοήθεια, μόλις
πληροφορηθούν για το συμβάν, ακόμη και εάν δεν τους καλέσουν.
4) Σε περίπτωση ανάγκης, το φρουραρχείο της Καστοριάς μπορεί να
καλέσει μέχρι 20% των ενόπλων από κάθε χωριό για επιχειρήσεις κατά των
ανταρτών σε άλλες ζώνες, αλλά για σύντομο διάστημα.
5) Οι διοικητές των ζωνών υπάγονται στο Κομιτάτο της Καστοριάς, το
οποίο τους δίνει τις διαταγές ανάλογα με τις εντολές της ιταλικής
διοίκησης.
6) Τα μετακινούμενα αποσπάσματα είναι πάντα στη διάθεση του Κομιτάτου
και της διοίκησης, έως ότου διαρκέσει αυτή η κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
Μετά από αυτό θα ποσυγκροτηθούν και οι ένοπλοι θα επιστρέψουν στα χωριά
τους, όπου θα τεθούν υπό τις εντολές των διοικητών των ζωνών,
έτοιμοι πάντα με το πρώτο κάλεσμα να σχηματίσουν ξανά μετακινούμενες
ταξιαρχίες.
Η παρούσα διαταγή να κοινοποιηθεί σε όλα τα ένοπλα άτομα.
Οι ζώνες θα καθοριστούν κατόπιν συμφωνίας με την (ιταλική) διοίκηση.
Αργότερα θα μου δώσετε κατάλογο των ενόπλων σε κάθε ζώνη, με την
επισήμανση των χωριών, όπου θα βρίσκονται οι διοικητές των ζωνών.
Τα όπλα και οι σφαίρες τα οποία θα βρεθούν σε κάποιες ζώνες θα
χρησιμεύσουν για τον οπλισμό των κατοίκων από την ίδια ζώνη και
σε περίπτωση που είναι πολυάριθμα, θα πρέπει να δοθούν σε άλλες
ζώνες, όποιες έχουν λιγότερα. Σε όλους τους κατόχους των όπλων θα
εκδίδεται ξεχωριστά για τον καθένα άδεια κατοχής διότι η
(ιταλική)διοίκηση σχεδιάζει να κρατήσει τους ένοπλους Βούλγαρους
κατοίκους ακόμη και μετά το τερματισμό της παρούσας κατάστασης έκτακτης
ανάγκης».
Η ιταλική διοίκηση Καστοριάς σχημάτισε 15 αμετακίνητα αποσπάσματα τα
οποία και κατένειμε σε ισάριθμες ζώνες στα ακόλουθα χωριά : 1η
ζώνη-Πυξός , 2η- Άγιος Γερμανός, 3η- Άνταρτικό, 4η- Βατοχώρι,
5η-Μακροχώρι, 6η- Καλοχώρι, 7η- Χαλάρα, 8η- Μεσοποταμία,
9η-Καστοριά, 10η-Βασιλαιάδα, 11η-Δενδροχώρι, 12η-Πεντάβρυσος, 13η-
Κορησός, 14η- Αγία Άννα και 15η -Άργος Ορεστικό. Η κατάσταση στο νομό
Καστοριάς ήταν ιδιαίτερα ανησυχητική. Νότια από την πόλη της Καστοριάς
κυριαρχούσαν οι αντάρτες του ΕΛΑΣ, ενώ στα βόρεια οι Οχρανίτες.
Ο ιταλικός στρατός είχε οχυρωθεί μέσα στην πόλη, την οποία είχε
περικυκλώσει με συρματόπλεγμα, ενώ την αστυνόμευση όλης της υπόλοιπης
περιφέρειας είχε αναθέσει στους Οχρανίτες. Τα αυστηρότατα μέτρα και
τις διώξεις κατά του ελληνικού πληθυσμού συμπλήρωναν οι
πυρπολήσεις των χωριών που βρίσκονταν υπό τον έλεγχο του ΕΛΑΣ. Οι
Οχρανίτες ειδοποιούσαν τον Βενιέρ για την εμφάνιση των ανταρτών, ο
οποίος στη συνέχεια με βολές του πυροβολικού από την Καστοριά ή με
αεροπλάνα προσπαθούσε να τους διασκορπίσει. Ωστόσο, δεν
αναλάμβανε καμία σοβαρή εκκαθαριστική δράση με αποτέλεσμα μεταξύ των
θυμάτων από αυτού του είδους τις επιθέσεις να είναι και πολλά σπίτια
βουλγαριζόντων αλλά και πολλοί “βουλγαρίζοντες”. Έτσι, στο Άργος
Ορεστικό από τα 16 σπίτια που καταστράφηκαν από την ιταλική αεροπορία
και το πυροβολικό τα 11 αποτελούσαν οικίες βουλγαριζόντων, ενώ πολλά
υπήρξαν και τα ανθρώπινα θύματα.
Όταν στα τέλη Απριλίου τα αντάρτικα σώματα είχαν πλησιάσει αρκετά κοντά
στην ίδια την πόλη της Καστοριάς, το επιτελείο της ιταλικής
μεραρχίας στα Τρίκαλα διέταξε να πραγματοποιηθεί στις 29 Απριλίου
(1943) εκκαθαριστική επιχείρηση στο νοτιοδυτικό τμήμα της περιφέρειας
Καστοριάς. Σ’ αυτή θα έπαιρναν μέρος περίπου 1.000 Ιταλοί στρατιώτες
από τα τμήματα του συντάγματος που στρατοπέδευαν στην Καστοριά
και ένα μέρος από την ιταλική μεραρχία της Κορυτσάς. Έτσι, στις 5
τα ξημερώματα της 29ης Απριλίου τα τμήματα του ιταλικού στρατού από την
Καστοριά, με 6 άρματα μάχης και περίπου 200 άλογα και ημιόνους,
ξεκίνησαν από το χωριό Μεσοποταμία και μέσα σε μια ώρα έφτασαν στο χωριό
Καλοχώρι όπου και προσχώρησαν σ’ αυτούς δύο κινούμενα βουλγαρικά
αποσπάσματα - του Κοσμά Κυριάζωφ και του Κωσταντίν Κιοσεϋβάνωφ-
περίπου 190 Οχρανίτες, υπό τις διαταγές της ιταλικής διοίκησης
Καστοριάς. Στην επιχείρηση πήρε μέρος και ο Πρόεδρος του Κομιτάτου
Παντελής Μακρής καθώς και ο διοικητής του αποσπάσματος Καλοχωρίου
Πασχάλης Νικόλωφ Καλιμάνης. Ο ιταλικός στρατός, μαζί με τους
Οχρανίτες, αφού πέρασαν από τα χωριά Φτελιά και Κρανοχώρι,
έφτασαν στην Αγία Άννα, όπου κατοικούσαν 36 οικογένειες Σλαβοφώνων
(196 κάτοικοι) οι οποίοι θεωρούνταν γραικομάνοι (ελληνόφρονες
σλαβόφωνοι). Παρ’ όλο που στο χωριό δεν υπήρχαν αντάρτες, τα ιταλικά
στρατιωτικά αποσπάσματα, έχοντας εξασφαλίσει τη συγκατάθεση του
Παντελή Μακρή, του Κοσμά Κυριάκωφ και του Κωνσταντίν Κιοσεϋβάνωφ,
πυρπόλησαν τα σπίτια και τους αχυρώνες. Τότε, τρομαγμένοι οι
κάτοικοι άρχισαν να τρέπονται σε φυγή ενώ οι Ιταλοί στην προσπάθειά
τους να τους εμποδίσουν πυροβόλησαν και σκότωσαν 16 άτομα. Καθώς ο
ιταλικός στρατός δεν επέτρεπε στους κατοίκους να διασώσουν τίποτα από
τα υπάρχοντά τους, οι Οχρανίτες προέβησαν στη λεηλασία των περιουσιών
των κατοίκων του χωριού.
Από στρατιωτικής άποψης οι κομιτατζήδες δεν επέδειξαν ιδιαίτερες
αρετές. Κατά κανόνα αρκούνταν σε ρόλο βοηθητικό των ιταλικών
στρατευμάτων κατοχής και επιδίδονταν σε αυθαίρετες εκτελέσεις,
τρομοκρατία, πλιάτσικο, λεηλασίες και βιαιότητες σε βάρος των Ελλήνων.
Αν και κύρια επιδίωξη των Οχρανιτών ήταν να εμφανιστούν ως
προστάτες του «βουλγαρικού πληθυσμού» ενάντια στην καταπίεση που
αυτοί υφίσταντο από τις ελληνικές αρχές, δεν κατόρθωσαν να το
επιτύχουν. Πολύ σύντομα άρχισαν να στρέφονται κατά του άμαχου
πληθυσμού και των ελληνοφρόνων Σλαβοφώνων κάνοντας έκδηλο τον
απώτερο σκοπό τους που δεν ήταν άλλος από την εξυπηρέτηση των
φιλοβουλγαρικών θέσεων της ΕΜΕΟ (Εσωτερική Μακεδονική Επαναστατική
Οργάνωση με έδρα το Μοναστήριο [Σκόπια]). Η προπαγάνδα της Οχράνα στην
περιοχή προωθούσε την ιδέα μιας αυτόνομης Μακεδονίας, με ανομολόγητο
βέβαια στόχο την τελική ενσωμάτωση αυτής στη Βουλγαρία. Η Ιταλική
πολιτική, ωστόσο, δεν υποστήριζε την ιδέα της αυτόνομης ή ανεξάρτητης
Μακεδονίας και ήθελε να χρησιμοποιήσει του Οχρανίτες αποκλειστικά για
την καταπολέμηση των ανταρτών. Με την τυχοδιωκτική και
εγκληματική πολιτική τους οι Οχρανίτες κατόρθωσαν τελικά να αποξενωθούν
από το σύνολο των Σλαβοφώνων και να οδηγηθούν σε αδιέξοδο όταν
φάνηκε ότι ήταν ανέφικτη η είσοδος του βουλγαρικού στρατού και η ένωση
της Δυτικής Μακεδονίας με τη Βουλγαρία.
Γρήγορα οι Ιταλοί αντιλήφθηκαν ότι τα προβλήματα που προκαλούσαν οι
κομιτατζήδες με την συμπεριφορά τους ήταν περισσότερα απ΄ τα όποια οφέλη
είχαν να αποκομίσουν απ΄ αυτούς. Ετσι απ΄ τον Μάιο του '43 άρχισαν να
επανεξετάζουν το ζήτημα προσβλέποντας στην αφαίρεση των αρμοδιοτήτων
που τους είχαν παραχωρήσει.
Η είσοδος στη Βουλγαρία του σοβιετικού στρατού, στις 9
Σεπτεμβρίου, επέφερε μεταξύ άλλων και κυβερνητική αλλαγή με το
Πατριωτικό Μέτωπο του Κίμωνα Γκεοργίεφ να κυριαρχεί στην
βουλγαρική πολιτική σκηνή. Με δεδομένη τη σοβιετική παρουσία στο
βουλγαρικό έδαφος και την ήττα της Γερμανίας να πλησιάζει τα πράγματα
δυσκόλευαν πολύ, με το μέλλον για την Οχράνα να διαγράφεται
δυσοίωνο. Υπό αυτές τις συνθήκες οι Γερμανοί προχώρησαν στη διάλυση
της Οχράνα. Ο Ντίμτσεφ με τον Κάλτσεφ και ένα μέρος των Οχρανιτών
κατέφυγαν στα Σκόπια προκειμένου να αναλάβουν υπό τον Χάιντε την ανάληψη
αστυνομικών καθηκόντων. Κάποιοι από τους Οχρανίτες κατόρθωσαν να
περάσουν στο στρατόπεδο των παρτιζάνων, ενώ άλλοι μετά την απελευθέρωση
των Σκοπίων στις 13 Νοεμβρίου 1944, ακολούθησαν τους Γερμανούς στη
Βιέννη.
Ο Κάλτσεφ συνελήφθη στις 9 Σεπτεμβρίου 1944 από τους Γερμανούς,
έπειτα από την κήρυξη του πολέμου από τη Βουλγαρία κατά της Γερμανίας,
και οδηγήθηκε σε στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου στα Σκόπια. Μετά
την αποχώρηση των Γερμανών από τα Βαλκάνια περιήλθε στους Αλβανούς
αντάρτες, από τους οποίους τον παρέλαβε ο Ούρδας, που είχε καταφύγει από
το Καϊμάκτσαλαν στη γιουγκοσλαβική Μακεδονία και τον παρέδωσε στον
ΕΛΑΣ ως συνεργάτη των κατακτητών της Ελλάδας. Ο ΕΛΑΣ στην συνέχεια τον
παρέδωσε στις ελληνικές Αρχές. Τον Μάιο του 1948, ο Κάλτσεφ δικάσθηκε
στη Θεσσαλονίκη από έκτακτο στρατοδικείο για εγκλήματα πολέμου με βάση
τη νομοθεσία περί δοσίλογων (6η Συντακτική Πράξη του 1945).
Κηρύχτηκε ένοχος για την ηθική αυτουργία σε διαπραχθέντες φόνους,
συλλήψεις και εκτοπίσεις Ελλήνων, για εμπρησμούς χωριών, για συστηματική
τρομοκρατία και για προσπάθεια εκρίζωσης του εθνικού φρονήματος και
αλλοίωσης της σύνθεσης των κατεχόμενων εδαφών. Το δικαστήριο απέρριψε
την ένσταση της υπερασπίσεως περί δεδικασμένου και τον καταδίκασε σε
θάνατο στις 19 Μαΐου 1948. Εκτελέστηκε στην Θεσσαλονίκη τα ξημερώματα
της 27ης Αυγούστου 1948.
Ο Ραβάλι, σύμφωνα με την απολογία του, μετά την συνθηκολόγηση της
Ιταλίας ακολούθησε την αγγλική αποστολή στο βουνό και έγινε πράκτορας με
αριθ. 17. Μετά την απελευθέρωση τον αναγνώρισε αξιωματικός του ΕΛΑΣ από
την Καστοριά και τον συνέλαβε. Μετά τη συμφωνία της Βάρκιζας τον
παρέδωσαν στους Άγγλους. Ο ίδιος υποστήριξε πως οι Άγγλοι τον εξέτασαν
και του έδωσαν την άδεια να γυρίσει στην Ιταλία, αλλά στη Θεσσαλονίκη
τον αναγνώρισε και πάλι κάποιος Καστοριανός και τον ξανασυνέλαβαν.
Ο Ντίμτσεφ, υπό συνθήκες οι οποίες παραμένουν αδιευκρίνιστες μέχρι και
σήμερα, κατόρθωσε να επιστρέψει στη Βουλγαρία, όπου και παρέμεινε μέχρι
το 1982 που σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα.
Οι περισσότεροι από τους Οχρανίτες που δεν προσχώρησαν στους παρτιζάνους
και παρέμειναν στο ελληνικό έδαφος καταδικάστηκαν από
στρατοδικεία για συνεργασία με τον κατακτητή. Το Ειδικό Δικαστήριο
Δοσιλόγων προχώρησε σε ολική δήμευση περιουσιών των περισσότερων
Οχρανιτών και σε καταδίκη τους σε ισόβια δεσμά.
1)Α. Χρυσοχόου, Η Κατοχή εν Μακεδονία, Η Δράση της Βουλγαρικής Προπαγάνδας 1943-1944, τευχ. Β΄, Θεσσαλονίκη 1950, σ. 57.
2)Οι πρώτες ανταρτοομάδες στο νομό Καστοριάς οργανώθηκαν στο Άργος
Ορεστικό, το Δενδροχώρι, το Καλοχώρι, το Νεστόριο, το Κρανοχώρι και σε
άλλα μικρότερα χωριά. Βλ. σχετικά Μ. Βαφειάδης, Απομνημονεύματα, τομ. 3,
1944-1946, Αθήνα 1985, σ. 276.
3)D. Mičev, “Bâlgarskoto nacionalno delo v Jugozapadna Makedonija(1941-1944), -δεύτερο μέρος-,Makedonski Pregled (1998)47.
4)Αρχικά, τα ιταλικά πολιτικά συμφέροντα ήταν άκρως αντίθετα προς τα
βουλγαρικά Βλ. Κολιόπουλος, Λεηλασία φρονημάτων…, σ. 43 και Μαγκριώτης,
σ. 203.
5)Ivan Candanski, “Veorzenata camožastita na Bâlgarite v Egejska
Makedonija (Mart-Ceptembru 1943)”, Dâržavna Agenčija “Archivi”,
94/2007, σ. 34.
6)Αρχικά μοίρασαν από 10 όπλα σε κάθε χωριό αλλά σύντομα φάνηκε ότι
αυτό δεν ήταν αρκετό για την αποτελεσματική άμυνα των βουλγαριζόντων
κατοίκων από τη στιγμή που η δύναμη των Ιταλών, η οποία έφτανε περίπου
τα 4.000 άτομα, παρέμενε στην πόλη της Καστοριάς αφήνοντας απροστάτευτη
την ύπαιθρο. Βλ. Πρεσβεία ΑΚΚ στη Σόφια, Διπλωματικά Έγγραφα
1941-1945, Φάκελος 2, (επιμ. Nada Kisic Kolanovic), Βλαντιμίρ
Ζίντοβετς, Πρεσβεία Ανεξάρτητης Κροατίας προς υπουργείο Εξωτερικών,
3 travja 1943, Ζάγκρεμπ 2003,σ. 278.
7)Στις διαπραγματεύσεις για τον εξοπλισμό των Σλαβοφώνων παίρνουν
μέρος πολλά από τα διοικητικά και στρατιωτικά στελέχη του
Μοναστηρίου, βουλγαρική διοικητική έδρα της ευρύτερης περιφέρειας του
Μοναστηρίου με Περιφερειάρχη τον Ντραγκομίρ Ντιμιτρώφ, προκειμένου
να εξασφαλίσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερα ανταλλάγματα. Βλ. σχετικά D.
Mičev, ό.π., σ. 43-45 και G. Daskalov, Učastta na Bâlgarite v Egejska
Makedonija 1936-1946, Političeska I Voenna Istorija, Σόφια 1999, σ.
413, 416-419.
8)Daskalov, ό.π., σ.420. Έπειτα από διαταγή της Κυβέρνησης ωστόσο,
στάλθηκε στο Κομιτάτο οπλισμός από το Μοναστήρι ( 800 τουφέκια, 10
οπλοπυλοβόλα, 3 βαρέα πολ/λα, 450.000 φυσίγγια) ως πρώτη δόση. Επίσης, η
βουλγαρική κυβέρνηση προθυμοποιήθηκε να αναλάβει αυτή αντί της Ιταλικής
τη μισθοτροφοδοσία του Κομιτάτου.
9)Ο Συνταγματάρχης Βενιέρ ήταν ο τελευταίος από τους τρείς Ιταλούς
Φρούραρχους ο οποίος υπηρέτησε στην Καστοριά λίγο πριν την πτώση της
Ιταλίας. Ι.Παπακυριακόπουλος, Βούλγαροι και Ιταλοί Εγκληματίαι Πολέμου,
Αθήνα 1946, σ.14-15.
10)CDA, Fond 176K, Opis. 8, Archivna Edinica 1098, αρ. εγγρ. 617,
Διαταγή της Ιταλικής Στρατιωτικής Διοίκησης Καστοριάς προς το Κομιτάτο
για τη συγκέντρωση των Βούλγαρων εθελοντών για την οργάνωση της
Βουλγαρικής Αστυνομίας, Εμπιστευτικό, Καστοριά, 9.4.1943.
11)Για να αποφύγουν την ασυδοσία των Οχρανιτών πολλοί χωρικοί
εγκατέλειπαν τα σπίτια τους, έπαιρναν τις οικογένειές τους και
κατέφευγαν στα ορεινά χωριά Λάγγα, Κυψέλη, Κοτύλη τα οποία ελέγχονταν
από τον ΕΛΑΣ. Βλ. Βαφειάδης, σ. 288.
12)Πρεσβεία ΑΚΚ στη Σόφια, Διπλωματικά Έγγραφα 1941-1945, Φάκελος
2 (επιμ. Nada Kisic Kolanovic), Βλαντιμίρ Ζίντοβετς, Πρεσβεία
Ανεξάρτητης Κροατίας προς Υπουργείο Εξωτερικών, 10 Spnja 1943, Ζάγκρεμπ
2003,σ. 402.
«Καμπανάκι» για επικείμενη αντιστροφή των πόλων της Γης
Newsroom , CNN Greece
08:40 Πέμπτη, 01 Φεβρουαρίου 2018
Πηγή: EPA/ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δραματικές είναι οι προειδοποιήσεις των επιστημόνων σχετικά με το μαγνητικό πεδίο που περιβάλει στη Γηκαι το οποίο παρουσιάζει μεγάλη εξασθένηση, με αποτέλεσμα να δημιουργείται η εκτίμηση πως πλησιάζει αντιστροφή των μαγνητικών πόλων του πλανήτη.
Το μαγνητικό πεδίο που περιβάλει τη Γη εκτείνεται χιλιάδες χιλιόμετρα στο διάστημα, ο μαγνητισμός του επηρεάζει τα πάντα και προστατεύει από καταστροφικούς ηλιακούς ανέμους.
Τα τελευταία 200 χρόνια έχει εξασθενήσει κατά 15% και σύμφωνα με τους επιστήμονες αυτό ίσως είναι σημάδι πως οι πόλοι της Γης ετοιμάζονται να αντιστραφούν, γεγονός που θα δημιουργήσει μεγάλες αλλαγές στην ανθρώπινη ζωή.
Αν πράγματι σημειωθεί η αντιστροφή, όπως προειδοποιεί ο διευθυντής του εργαστηρίου Ατμοσφαιρικής και Διαστημικής Φυσικής στο πανεπιστήμιο του Κολοράντο, Ντάνιελ Μπέικερ, είναι πιθανό κάποια μέρη του πλανήτη να καταστούν ακατοίκητα, λόγω αδυναμίας διατήρησης δικτύου ηλεκτροδότησης.
Η τελευταία αντιστροφή των πόλων σημειώθηκε πριν από περίπου 780.000, ενώ συνήθως οι πόλοι αλλάζουν κάθε 200.000-300.000 χρόνια, σύμφωνα με την Daily Mail.
Αν πράγματι επιβεβαιωθούν οι φόβοι της επιστημονικής κοινότητας τότε ο πλανήτης θα κινδυνεύει άμεσα από ηλιακούς ανέμους ικανούς να δημιουργήσουν τρύπες στο όζον. Αυτό με τη σειρά του θα επιδράσει καταλυτικά στη ζωή του ανθρώπου, που θα κινδυνεύει περισσότερο από ασθένειες, όπως ο καρκίνος, ενώ θα παρατηρηθεί ριζική αλλαγή του κλίματος και σοβαρά προβλήματα ηλεκτροδότησης.
Ενδεικτικά αναφέρεται πως σε περίπτωση αντιστροφής των πόλων περίπου 100.000 άνθρωποι θα χάνουν ετησίως τη ζωή τους λόγω αυξημένων ποσοστών ακτινοβολίας.
Το Σύμπαν δεν Χειάζεται δημιουργό: Προέλευση τού Σύμπαντος, Μεγάλη Έκρηξη, Τελεολογικά Σφάλματα και η Αποτυχημένη χριστιανική Κοσμοθεώρηση.
Η θρησκεία διδάσκει μιαν «αρχή» πίσω από όλα τα φαινόμενα, αυτό το «κάτι» που δημιούργησε όλα αυτά που βλέπουμε. Άλλωστε, όλα τα φυσικά φαινόμενα έχουν ένα αίτιο. Δεν μπορεί από το «τίποτα» να υπάρξει κάτι, από το απόλυτο Μηδέν.
Αυτή η ιδέα είναι απόλυτα λογική και συνυφασμένη με τον τρόπο που δομήθηκε και λειτουργά ο εγκέφαλός μας. Να αναζητά αιτίες πίσω από κάθε αποτέλεσμα. Ο εγκέφαλός μας,μέσα από εκατομμύρια χρόνια εξέλιξης μέσω των πιέσεων του περιβάλλοντος, ήταν σημαντικό για την επιβίωση του σε κάποια φάση να προσπαθεί να εξηγεί όλα όσα συμβαίνουν τελεολογικά, δηλαδή ότι όλα έχουν ένα σκοπό, συμβαίνουν για κάποιο λόγο και κάποια αιτία. Για παράδειγμα, σε μικρά παιδιά δημοτικού παρατηρήθηκε σε έρευνες ότι απέδιδαν ιδιότητες και σκοπούς σε άψυχα αντικείμενα όπως, για παράδειγμα, όταν ρωτήθηκαν γιατί υπάρχουν βουνά, η απάντηση που έδωσαν ήταν «για να κυλάνε οι πέτρες επάνω» και άλλες παρόμοιες απαντήσεις. Αυτός ο τελεολογικός τρόπος σκέψης μας βοήθησε να επιβιώσουμε όταν μας κυνηγούσαν τα λιοντάρια στις σαβάνες.
Έπισης ηταν σημαντικό να σκεφτόμαστε ανθρωποκεντρικά και ανθρωπομορφικά και να προβάλλουμε τις ανθρώπινες ιδιότητες και χαρακτηριστικά ως χαρακτηριστικά και ιδιότητες της φύσης. Ο ανθρωποκεντρικός και ανθρωπομορφικός τρόπος σκέψης μας αναγκάζει να νομίζουμε ότι ο ήλιος δημιουργήθηκε από το θεό για να ζεσταίνει τον πλανήτη για να ζούμε εμείς, ότι τα άστρα είναι εκεί για να μας φωτίζουν και άλλα πολλά. Όμως, το γεγονός για παράδειγμα, ότι ο ήλιος φωτίζει την γη, δεν σημαίνει ότι είναι αυτόματα και ο Σκοπός του. Είναι απλά η Λειτουργικότητα του και απλά μια ιδιότητα του που εξελίχθηκε από άλλα προηγούμενα γεγονότα σε μια πορεία 14 δισεκατομμυρίων ετών. Αν αύριο γίνει μια καταστροφή και το ανθρώπινο είδος εξαλειφθεί, ο ήλιος πάλι θα είναι εκεί, να κάνει ότι κάνει, είτε υπάρχουμε εμείς, είτε όχι. Άρα, το να σκεφτόμαστε ανθρωποκεντρικά για τον ήλιο είναι λάθος. Το ίδιο και για το Σύμπαν. Σ’αυτό το ανθρωποκεντρικό λανθασμένο σκεπτικό στηρίζεται και η Χριστινική Θρησκεία: Ο άνθρωπος, το αγαπημένο δημιούργημα του θεού και ο σκοπός της όλης δημιουργίας. Αυτός ο τρόπος σκέψης επεκτείνεται σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής μας και πολλές φορές ακόμη και από το χάος ο εγκέφαλος μας έχει την ικανότητα να δημιουργεί διάφορα ‘πρότυπα’ και λογικές συνδέσεις, ακόμη και εκεί που δεν υπάρχουν. Ο εγκέφαλος προσπαθεί συνεχώς να καλύπτει «κενά» και να δημιουργεί νόημα ακόμη και από τα ποιό ασαφή και ανεπαρκή στοιχεία (patternicity).
Έτσι , στην ερώτηση, γιατί υπάρχει το Σύμπαν, ή ποιος ο σκοπός να υπάρχει, πολλοί άνθρωποι αναπόφευκτα θα καταλήξουν σε αυτό το «κάτι» που είναι ο θεός , ο Δημιουργός, το αίτιο. Επιστημονικά μιλώντας όμως, η τελεολογική σκέψη ισχύει για τον μακρόκοσμο και για τις ανθρώπινες σχέσεις. Σε ερωτήσεις τύπου «Ποιος έκανε το Σύμπαν» δεν ισχύει το ίδιο σκεπτικό.
Στην περίπτωση της «αρχής» του Σύμπαντος, το σημερινό επιστημονικό γεγονός της «Μεγάλης Έκρηξης», βόλεψε αρκετούς θεολόγούς, καθώς έτρεξαν ενθουσιασμένοι να ανακοινώσουν ότι ένας θεός, από την απειρότητα που βρισκόταν, ξαφνικά κούνησε το δαχτυλάκι του και έκανε μια έκρηξη, θέτοντας τους φυσικούς νόμους σε εφαρμογή. Πέφτουν όμως σε τελεολογικό και λογικό σφάλμα.
Η κοσμολογία σήμερα σχεδόν εκατό χρόνια μετά την θεωρία της Μεγάλης Έκρηξης δεν θεωρεί αυτό το γεγονός σαν μια «αρχή» όπου μπορεί ο κάθε απελπισμένος να λύσει το Μυστήριο της Γένεσης του Σύμπαντος με ένα άλλο Μυστήριο που ονομάζεται θεός και να πέσει στην παγίδα της τελεολογικής σκέψης, αλλά ένα αποτέλεσμα προηγούμενων «κβαντικών» καταστάσεων στα οποία υπόκειται ο χωροχρόνος, και που σήμερα παρατηρούνται και ερευνούνται μέσα από την μελέτη του κβαντικού μικρόκοσμου και της κβαντικής Φυσικής. Στον μικρόκοσμο, οι ιδιότητες του μακρόκοσμου, της Νευτώνειας Φυσικής καταρρέουν και η τελεολογική σκέψη σχέσεων αιτίας-αποτελέσματος σταματά. Η κβαντική φυσική μας έχει αποκαλύψει σχετικά πολύ πρόσφατα ότι δεν υπάρχει οποιοδήποτε φαινόμενο σε κατάσταση «μηδενική» άρα η έννοια «τίποτα» δεν υπάρχει στην Φυσική. Το λεγόμενο ‘κενό ή ΄τίποτα΄ στην πραγματικότητα αποτελείται απο ψευδοσωματίδια τα οποία γεννιούνται και πεθαίνουν συνεχώς και υπάρχουν στιγμιαία, δημιουργώντας διακυμάνσεις στο ‘κενό’ και ενέργεια που με βάση την αρχή της Απροσδιοριστίας δεν μπορεί να γίνει ακριβώς μηδέν αλλά θα κυμαίνεται γύρω από μια τιμή. Αυτό έχει επαληθευτεί και πειραματικά μώλις τον περασμένο μήνα όπου επιστήμονες έχουν καταφέρει μέσω κινητού καθρπέπτη σε μια εντυπωσιακή παραλλαγή του πειράματος του φαινομένου Casimir να απαθανατίσουν φωτόνια να ξεπηδούν από το απόλυτο κενό μιας και προηγούμενες θεωρητικές μελέτες προέβλεπαν ότι το φαινόμενο Casimir μπορεί να γίνει αντιληπτό αρκεί ο καθρέφτης να κινείται με μεγάλη ταχύτητα, συγκρίσιμη με την ταχύτητα του φωτός (ταχύτητα κενού).
Το ζήτημα λοιπόν είναι ότι η έννοια «τίποτα» υπάρχει μόνο στην καθομιλουμένη, στον τρόπο που αντιλαμβάνεται το φυσικό κόσμο ο εγκέφαλος, όχι στην Επιστήμη. Έτσι εφ’όσον υπάρχει πάντα κάποιας μορφής ενέργεια που ταλαντεύεται στο κενό και η ύλη κυριολεκτικά ξεπηδάει από το κβαντικό ‘τίποτα΄ ένα Big Bang και ένα Σύμπαν μπορεί να είναι ένα αναπόφευκτο αποτέλεσμα αυτής της ιδιότητας του κενού και σε αυτό στηρίζονται σήμερα οι θεωρίες των επιστημόνων για το τι οδήγησε στο δικό μας Big Bang. Αν οι ίδιοι οι φυσικοί νόμοι εξ ορισμού περιλαμβάνουν και ένα Σύμπαν ή ένα πολυσύπμαν καλύτερα, τότε δεν υπάρχει πλέον λόγος να χρησιμοποιούμε καν τη λέξη ‘δημιουργία’. Έτσι οι οποιοιδήποτε ισχυριμοί ενός κόσμου δημιουργημένου «εκ του μηδενός», ιδίως από κάποιο (ανθρωπομορφικό-ανθρωποκεντρικό) βιβλικό θεό δεν μπορεί να υφίσταται. Η θρησκεία με τα σημερινά δεδομένα δεν χρειάζεται πλέον να δώσει κάποια απάντηση. Απλά υπόκειται σε τελεολογικό σφάλμα σκέψης προσπαθώντας να ερμηνεύσει τελεολογικά και ανθρωποκεντρικά κάτι το οποιό δεν υπόκειται σε τελεολογική ερμηνεία (το Σύμπαν). Απλά λύνει το πρόβλημα με το να δημιουργεί ένα άλλο πρόβλημα, ενός δημιουργού (που όμως δεν έχει δημιουργό!), κάτι που δεν χρειάζεται, εφ΄ όσον το Σύμπαν μας φαίνεται ότι είναι ένα αναπόφευκτο αποτέλεσμα των ίδιων των φυσικών του νόμων. (Από:Tsadakias 18/1/2012)
Η «ελεύθερη ενέργεια» είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται αρκετά τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν είναι και πολύ αρεστός από το κίνημα της ενέργειας. Αυτό οφείλεται στο ότι δεν είναι κυριολεκτικά «ελεύθερη» ή όπως εμείς αντιλαμβανόμαστε το «ελεύθερη», δηλαδή δεν σημαίνει ότι η ενέργεια που χρησιμοποιούμε έρχεται από το πουθενά.
Προέρχεται από το κβαντικό κενό, το οποίο φαίνεται ότι βρίσκεται σε απεριόριστες ποσότητες, δεδομένου του γεγονότος ότι είναι αυτό που «φτιάχνει» το μέχρι σήμερα γνωστό σε εμάς σύμπαν. Σίγουρα, η ηλιακή, αιολική ενέργεια και άλλες καθαρές μορφές της αποτελούν σπουδαίες πηγές ενέργειας για εμάς. Αλλά αυτό που δεν γνωρίζουν όλοι είναι ότι υπάρχουν και άλλοι πιο ανεπτυγμένοι τρόποι παραγωγής καθαρής ενέργειας που θα μπορούσαν να αλλάξουν τον κόσμο μας από πολλές πλευρές. Παραδόξως, αυτές οι δυνατότητες έχουν αποδειχτεί από εκατοντάδες εργαστήρια σε όλο τον κόσμο, αλλά μέχρι τώρα δεν έχουν λάβει την ανάλογη δημοσιότητα.
Το κβαντικό κενό: Τι είναι;
Πριν από πολλά χρόνια, οι φυσικοί ανακάλυψαν ότι αυτό που αποκαλούμε «διάστημα» δεν είναι κενό, ότι υπάρχει ενέργεια στο σύμπαν και ότι είναι γεμάτο στοιχεία αόρατα στο γυμνό μάτι. Πρόκειται ακριβώς για τα άτομα, στροβιλιζόμενα και δονούμενα κομμάτια ενέργειας, που κάποτε γίνονταν αντιληπτά ως κενά και άδεια. Απ’ ότι φαίνεται, το «αόρατο» κυβερνά το «ορατό».
«Κανένα στοιχείο δεν είναι πιο σημαντικό απ’ αυτό· ότι το διάστημα δεν είναι κενό, αλλά εκεί εδράζονται οι πιο βίαιοι φυσικοί νόμοι» - John Wheeler
Αυτό περιγράφεται καλύτερα από το «φαινόμενο Casimir», το οποίο εξηγεί τη μηδενική ενέργεια σημείου. Οι εφαρμογές αυτής της θεωρίας είναι ευρύτατες και έχουν αναλυθεί εκτενώς από πολλούς ερευνητές σε όλο τον κόσμο. Σήμερα, αρχίζουμε πια να αντιλαμβανόμαστε ότι αυτές οι έννοιες δεν είναι μόνο θεωρητικές, αλλά κυρίως πρακτικές. Η επόμενη ερώτηση που ακολουθεί αυτή την ανακάλυψη είναι: πόση από αυτή την ενέργεια μπορεί να γίνει εκμεταλλεύσιμη και πόση μπορεί να παραχθεί;
Ο Nassim Haramein, ο οποίος ηγείται μιας ομάδας φυσικών, μηχανολόγων, μαθηματικών και άλλων επιστημόνων, για την εξερεύνηση των ορίων των αρχών ενοποίησης και των εφαρμογών τους, έδωσε μια ομιλία στο TEDx. Σε αυτή αναφέρει ότι:
«Το διάστημα δεν είναι κενό, αλλά αντίθετα είναι γεμάτο ενέργεια… Η ενέργεια στο διάστημα δεν είναι καθόλου ασήμαντη ποσοτικά και μπορούμε να την υπολογίσουμε και να αποκαλυφθεί σε εμάς η πραγματικότητα. Γιατί όλα όσα βλέπουμε αναδύονται από εκείνο το διάστημα».
Οι Daniel C. Cole (καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης στο τμήμα μηχανολόγων μηχανικών) και ο φυσικός Harold E. Puthoff σε άρθρο τους αναφέρουν μεταξύ άλλων:
«Πρόσφατα έχει προταθεί στη θεωρία η εξαγωγή ενέργειας και θερμότητας από μηδενική ακτινοβολία σημείου μέσω της χρήσης της δύναμης Casimir…».
Αυτοί οι ισχυρισμοί μας οδηγούν να σκεφτούμε ότι αυτές οι έννοιες δεν είναι μόνο αληθινές σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά και σε πρακτικό.
«Δεν πρόκειται για απλά αφελείς επιστήμονες με φανταστικές ιδέες. Είναι συμβατικές ιδέες, που έχουν δημοσιευτεί σε κανονικά επιστημονικά περιοδικά, οι οποίες λαμβάνονται σοβαρά τόσο από τον στρατό, όσο και από την ΝΑΣΑ». Dr. Harold E. Puthoff.
Υπάρχει κάποιο παράδειγμα;
«Όσο η προσοχή του κόσμου αποσπάται από το διαδίκτυο, τις ασήμαντες ειδήσεις και το τελευταίο κινητό smart phone υπνωτίζει τις μάζες, οι μηχανικοί και οι εφευρέτες εργάζονται σιωπηλά, προσπαθώντας να καταλάβουν τι εννοούσε ο Τesla όταν έλεγε ότι: «Πριν περάσουν πολλές γενιές, ο μηχανικός μας εξοπλισμός θα καθοδηγείται από μια ενέργεια που θα αποκτάται σε κάθε σημείο του σύμπαντος»- Toby Grotz.
Όσο αναλύουμε αυτές τις ιδέες, πρέπει να έχουμε στο νου μας και τον κόσμο της μυστικότητας. Υπάρχουν αρκετοί εφευρέτες που χρησιμοποιούν αυτές τις ιδέες, αλλά δυστυχώς «προστατεύονται» από προγράμματα εχεμύθειας και δεν έχουν τον απόλυτο έλεγχο της τεχνολογίας που παράγουν.
Και τέλος, ένα μέρος της ομιλίας του Tesla , τροφή για σκέψη…
«Πριν περάσουν πολλές γενιές, ο μηχανικός μας μηχανισμός θα καθοδηγείται από μια ενέργεια που θα αποκτηθεί από κάθε σημείο του σύμπαντος. Αυτή η ιδέα δεν είναι καινούρια… Τη βρήκαμε στο γοητευτικό μύθο του Ανταίου που έπαιρνε δύναμη από τη Γη. Τη βρήκαμε ανάμεσα στους ευφυείς υπολογισμούς ενός εκ των λαμπρών μαθηματικών σας… Σε όλο το χώρο του σύμπαντος υπάρχει ενέργεια. Είναι τούτη η ενέργεια στατική ή κινητική; Αν είναι στατική τότε οι ελπίδες μας είναι μάταιες.
Αν είναι κινητική – και εμείς γνωρίζουμε ότι είναι, μετά βεβαιότητος- τότε είναι απλά θέμα χρόνου το να προσαρμόσει ο άνθρωπος τα μηχανήματα που φτιάχνει στον τροχό της φύσης».
Όποιος θέλει ένοπλη σύρραξη, θανατώσεις, τραυματισμούς και καταστροφές απαιτείται να οδηγείται τάχιστα στο τρελοκομείο. Αυτό είναι ένα ζήτημα και άλλο το φαινόμενο του πολέμου στην ιστορία και σήμερα. Πάντως, όπως σωστά έγραψε ο κορυφαίος διεθνολόγος Martin Wight, η σωστή γνώση και κατανόηση του φαινομένου του πολέμου είναι και το μέτρο στάθμισης, εκτίμησης και αξιολόγησης της εμβρίθειας και της οξυδέρκειας ενός διεθνολόγου, εμείς θα λέγαμε το ίδιο ισχύει και για κάθε άνθρωπο ο οποίος όσον αφορά την διεθνή πολιτική επιθυμεί ως πολίτης ή ως πολιτικός να μιλά ορθά, υπεύθυνα και ορθολογιστικά. Στην Ελλάδα ένα κείμενο στο οποίοι γράφονται κατά τα άλλα γνωστά, πασίδηλα και αυτονόητα, δεν μπορεί παρά να αποσκοπεί στο να προβληματίσει όσους επηρεάστηκαν από αποκοιμιστικά θεωρήματα, ιδεολογήματα, νομικισμούς και ιδεαλίζουσες ασυναρτησίες, με αποτέλεσμα να λησμονείται ότι: α) Η Ελλάδα είναι ένα αμυνόμενο κράτος. β) Αντίθετα με πολλούς βιαστικούς που αυθαίρετα έβαλαν τον πόλεμο στα ράφια της ιστορίας, όλοι βλέπουμε να διεξάγονται πολλοί ταυτόχρονα πόλεμοι στην περιφέρειά μας και πολύ περισσότεροι πλανητικά. γ) Εάν όπως γράψαμε και εδώ πρόσφατα η Ελληνική αποτρεπτική στρατηγική πάσχει, το Ελληνικό κράτος μπορεί να βρεθεί σε πόλεμο ανά πάσα στιγμή. Οτιδήποτε άλλο ειπωθεί είναι, εξ αντικειμένου, ανεύθυνο και επικίνδυνο. Εν τούτοις, τις τρεις τελευταίες δεκαετίες πολλά ειπώθηκαν με αποτέλεσμα η Ελληνική Αποτρεπτική στρατηγική να αποτύχει σε πολλά μέτωπα με κύριο την εφαρμογή του δικαίου της θάλασσας την Συνθήκη του οποίου επικύρωσε η Ελληνική Βουλή το 1995 χωρίς έκτοτε να υπάρξει πολιτική απόφαση και προεδρικό διάταγμα. Επειδή ο πόλεμος υπήρξε η βαθύτερη διαμορφωτική δύναμη του ιστορικού γίγνεσθαι και επειδή πάντα και σήμερα παραμονεύει σε κάθε γωνιά της διεθνούς πολιτικής, απαιτείται να τον εξετάζουμε με σοβαρότητα και να διατυπώνουμε υπεύθυνη θέση. Οι λαϊκισμοί και οι επιπολαιότητες περιττεύουν. Στο μικροσκόπιο κάθε αναλυτή της διεθνούς πολιτικής είναι η φύση του πολέμου και η σχέση πολέμου και πολιτικής. Η φύση του πολέμου σχετίζεται με εγγενή χαρακτηριστικά της διεθνούς δομής που αποτελείται από πολλές κοινωνίες και πολλά κράτη, διαφορετικής ισχύος και διαφορετικής ανάπτυξης. Η σχέση πολιτικής και πολέμου στην εποχή του πολιτικού πολιτισμού μπορεί να είναι μια και μοναδική και οτιδήποτε άλλο αποτελεί επιστροφή στην βαρβαρότητα: «Ο πόλεμος είναι συνέχεια της πολιτικής με άλλα μέσα, πειθαρχείται και περιορίζεται από τους σκοπούς της πολιτικής» (Clausewitz). Υποχρεωτικά συντομογραφικά θα συνοψίσουμε το μεγαλύτερο ζήτημα της ιστορίας. Ταυτόχρονα θα αναφερθούμε σε ταγούς σωστών αναγνώσεων της διεθνούς πολιτικής, των δομών του κόσμου και των βαθύτερων διαμορφωτικών δυνάμεων του διεθνούς γίγνεσθαι. Επισημαίνουμε λοιπόν τα εξής: ΠΡΩΤΟΝ, ο πόλεμος δεν είναι μόνο η άσκηση φυσικής βίας. Είναι μια αλυσίδα με πολλούς κρίκους εκ των οποίων η άσκηση βίας είναι ένας μόνο κρίκος. Βασικά ο ένοπλος τελευταίος κρίκος. Πόλεμοι εξάλλου υπάρχουν πολλών ειδών. Για παράδειγμα, ηγεμονικοί, επαναστατικοί, αμυντικοί, επιθετικοί, αναθεωρητικοί, εθνικοαπελευθερωτικοί, διεθνιστικοί όπως η τρομοκρατία κτλ. Όλα τα κράτη, τέλος, πάντα διέθεταν και συνεχίζουν να διαθέτουν όχι μόνο δυνάμεις εσωτερικής τάξης αλλά και Ένοπλες Δυνάμεις. ΔΕΥΤΕΡΟΝ, ο Raymond Aron σωστά παρατηρεί ότι δεν υπάρχει ούτε ένα κράτος που να μην προέκυψε μέσω πολέμων, συγκρούσεων και συχνά μέσα από γενοκτονίες, εθνοκαθάρσεις. Το ίδιο ο JFC Fuller («η ιδιοφυής στρατηγική του Μεγάλου Αλεξάνδρου» και «οι μεγάλες μάχες της ιστορίας») επισημαίνει ότι ο οργανωμένος πόλεμος συνόδευσε τον πολιτικό πολιτισμό από καταβολής κόσμου. «Ουδέποτε έχει υπάρξει κάποια περίοδος της ανθρώπινης ιστορίας χωρίς πόλεμο ενώ σπανίως έχει περάσει πάνω από μία γενιά, χωρίς να υπάρξει μία μεγάλη σύγκρουση: Οι μεγάλοι πόλεμοι εμφανίζονται σχεδόν τόσο τακτικά όσο οι παλίρροιες». Παρόμοια ο Edward H. Carr αποδομώντας τις μοιραίες ιδεαλιστικές σαπουνόφουσκες του Μεσοπολέμου, προειδοποιεί τα κράτη ότι «ο πόλεμος καραδοκεί σε κάθε γωνιά της διεθνούς πολιτικής. ΤΡΙΤΟΝ, στην διεθνή πολιτική έχουμε διεθνή τάξη, δηλαδή εκεί που σταμάτησε ο τελευταίος ένοπλος πόλεμος και τα σύνορα ορίστηκαν με Συνθήκες. Το μείζον είναι η «αλλαγή», όταν ανακύπτει μια τέτοια αξίωση. Ενώ στην ενδοκρατική πολιτική όπου υπάρχει κοινωνία και κοινωνικοπολιτικό σύστημα είναι καθημερινό φαινόμενο, στην διεθνή πολιτική εάν τα κράτη διαφωνούν ή αρνούνται να προσφύγουν στους αρμόδιους θεσμούς όσον αφορά την διεθνή τάξη για την οποία έχουν διαφορές (η αλλαγή συνόρων, οριοθετήσεών τους ή άλλων ζητημάτων που προβλέπουν ή δεν προβλέπουν Συνθήκες και Συμβάσεις) η αλλαγή της διεθνούς τάξης δεν είναι εφικτή. Ως προς αυτό το σπουδαίο ζήτημα αναγκαστικά καταφεύγουμε στα αξιώματα για να δούμε τι πρέπει να αναμένεται: Στο διεθνές σύστημα το οποίο αποτελείται από πολλά κράτη άνισου μεγέθους, άνισης ισχύος και άνισης ανάπτυξης «δίκαιο έχει όποιος έχει ίση δύναμη (δηλαδή ισορροπία δυνάμεων) και όταν αυτό δεν συμβαίνει ο ισχυρός επιβάλλει ότι του επιτρέπει η δύναμή του και ο αδύναμος υποχωρεί και προσαρμόζεται» ή και εξοντώνεται όπως οι Μήλιοι από τους Αθηναίους (Θουκυδίδης). ΤΕΤΑΡΤΟΝ, το κράτος/πατρίδα, τουλάχιστον όταν είναι βιώσιμο και όταν δεν σέρνεται σε εμφύλιες διαμάχες και όταν οι πολίτες του δεν γίνονται έρμαιο ανυπόστατων εμφύλιων ιδεολογικών δογμάτων που το διασπούν, καταρρακώνουν και ενδεχομένως κατεδαφίζουν, είναι ο αξονικός πολιτειακός θεσμός του διαχρονικού πολιτικού πολιτισμού. Πόλεμος στο εσωτερικό ενός βιώσιμου κράτους δεν νοείται. Πόλεμος υπάρχει μόνο στο διεθνές σύστημα. Μια από τις αποστολές του κράτους είναι ότι, ακριβώς, στο εσωτερικό του εξάλειψε τον πόλεμο. Κάτι αντίστοιχο στο πλανητικό επίπεδο απαιτεί μια παγκόσμια εξουσία. Όμως, μια παγκόσμια εξουσία όταν απουσιάζει μια παγκόσμια κοινωνία, δεν μπορεί παρά να αποτελεί μια παγκόσμια δεσποτεία. Το ζήτημα δεν είναι ιδεολογικό, έγραψε ο Hans Morgentηau: «Δώστε μου μια παγκόσμια κοινωνία για να σας δώσω ένα παγκόσμιο κράτος». Ασφαλώς, όσοι προσποιούνται ή προπαγανδίζουν ότι κατέχουν μαγικές συνταγές ή και μαγικά ραβδιά να δημιουργήσουν μια παγκόσμια κοινωνία/ακταρμά είναι ακραία επικίνδυνοι για την ασφάλεια ενός κράτους για την σταθερότητα στις διακρατικές σχέσεις. Επί πέντε χιλιάδες γνωστής ιστορίας τέτοια οικουμενικίστικα θεωρήματα και ιδεολογήματα (και σήμερα οι ιδεολογίες αριστερά και δεξιά αυτό είναι) «ήταν πάντοτε μεταμφίεση των εκάστοτε ηγεμονικών αξιώσεων ισχύος» ενώ στα αναλώσιμα κράτη «ότι ωφελεί τους ιδιοτελείς (τα ηγεμονικά κράτη) τα προπαγανδίζουν οι αφελείς» ενώ πχ οι ΗΠΑ «όταν χαράσσουν την στρατηγική τους βαθιά στον 21 αιώνα δεν ρωτούν τον Ρώλς» (Κονδύλης). ΠΕΜΠΤΟΝ, όσον αφορά τα πιο πάνω, το συμπέρασμα του Robert Gilpin στο μνημειώδες έργο του «πόλεμος και αλλαγή στην διεθνή πολιτική» υποδηλώνει την ουσία: «η θεμελιώδης φύση των διεθνών σχέσεων δεν άλλαξε ανά τις χιλιετίες. Oι διεθνείς σχέσεις συνεχίζουν να είναι περιοδικοί και επαναλαμβανόμενοι αγώνες για πλούτο και ισχύ μεταξύ ανεξάρτητων δρώντων υπό συνθήκες διεθνούς αναρχίας. H ιστορία του Θουκυδίδη είναι το ίδιο χρήσιμος οδηγός για το πώς συμπεριφέρονται τα κράτη σήμερα όσο ήταν τότε, όταν γράφτηκε, τον 5ο αιώνα π.X.». Σε άλλο σημείο ο Gilpin τονίζει ένα ακόμη συμπέρασμα που κανένας υπεύθυνα και ορθολογιστικά κινούμενος δεν μπορεί να παραβλέψει: «Ο τερματισμός ενός ηγεμονικού πολέμου είναι η απαρχή ενός ακόμη κύκλου μεγέθυνσης-ανάπτυξης, επέκτασης και τελικής παρακμής. Ο νόμος της άνισης ανάπτυξης συνεχίζει να ανακατανέμει την ισχύ υπονομεύοντας έτσι το status quo που εγκαθιδρύθηκε από τον τελευταίο ηγεμονικό αγώνα. Η ανισορροπία αντικαθιστά την ισορροπία και ο κόσμος κινείται προς ένα νέο γύρο ηγεμονικής σύγκρουσης. Πάντα ήταν και πάντα θα είναι έτσι, μέχρις ότου οι άνθρωποι είτε καταστραφούν είτε μάθουν
Facebook, σελίδα βιβλίου να αναπτύσσουν ένα αποτελεσματικό μηχανισμό ειρηνικής αλλαγής» (βλ. και πιο πάνω για την διαφορά ενδοκρατικής και διακρατικής τάξης). ΈΚΤΟΝ, αξίζει να ολοκληρώσω αυτές τις επισημάνσεις συνοψίζοντας το τι αντέταξε ο ίδιος Robert Gilpin σε συζήτηση με «κριτικούς» (εδώ εύστοχα ονομάστηκαν εθνομηδενιστές):
Όχι μόνο ο πόλεμος εκδηλώνεται μεταξύ οργανωμένων κυρίαρχων συλλογικών οντοτήτων και ήταν το σημαντικότερο διαμορφωτικό φαινόμενο του διεθνούς γίγνεσθαι.
Η ασφάλεια συλλογικών οντοτήτων είναι ή πρέπει να είναι η πρωταρχική αξίακαι το πρωταρχικό κριτήριο επιβίωσης και ευημερίας μιας κοινωνίας. Η αποτροπή πολέμου και αν χρειαστεί η επιτυχής αμυντική εκτέλεσή τουσυνεχίζει να είναι το κυριότερο εργαλείο των φιλειρηνικών κρατών κατά όσων απειλούν την ανεξαρτησία-ελευθερία της κοινωνίας τους (Αυτός είναι ο λόγος εξάλλου, που εμείς υπογραμμίζουμε ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις κάθε φιλειρηνικού κράτους είναι θεσμός συλλογικής ελευθερίας και η θέση / ρόλος τους είναι ανάλογης και αντίστοιχης ηθικής βαθμίδας όσο και η ανθρώπινη ελευθερία).
O Gilpin περίπου υπονόησε ότι επιστημονικές και πολιτικές συνάξεις ενδέχεται να συγκροτείται συμμορία ανεύθυνων, ανυπόστατων και επικίνδυνων ανθρώπων εάν αν μιλούν ανορθολογικά και ανεύθυνα ή προπαγανδιστικά για τα αίτια πολέμου. Εξ’ ου και αφετηρία κάθε σοβαρής, υπεύθυνης και ορθολογιστικής συζήτησης, απαιτείται να υπάρχει συναίνεση για θεμελιώδεις και πασίδηλες πτυχές του διεθνούς συστήματος:
α) Ιστορικά και σήμερα στην διεθνή πολιτική ο κανόνας είναι η αναρχία [απουσία παγκόσμιας εξουσίας] και η σύγκρουση. Η ευταξία η δικαιοσύνη και η ηθική είναι η εξαίρεση. Αυτή η αντικειμενική διαπίστωση δεν προκρίνει την πολιτική και ηθική στάση κάποιου, τονίζει με ευστοχία κατά των «επιστημονικών συκοφαντών» ο Gilpin αλλά μια ρεαλιστική εκτίμηση των διεθνών σχέσεων. β) Η ισχύς είναι ο καθοριστικός παράγων των διεθνών πολιτικών δρώμενων. γ) Καθ’ όλη τη διάρκεια της γνωστής ιστορίας, βασική μονάδα κοινωνικής οργάνωσης στον διεθνή χώρο και θεμέλιο των πολιτικών σχέσεων είναι η «ομάδα» και όχι τα άτομα ή οι τάξεις. Στα νεότερα χρόνια, αυτές τις ανταγωνιζόμενες ομάδες-φυλές τις ονομάσαμε “έθνη-κράτη” και την πίστη-νομιμοφροσύνη σ’ αυτά “εθνικισμό”. δ) Για τους περισσότερους από εμάς, η πίστη και νομιμοφροσύνη στην κοινωνική ομάδα στην οποία ανήκουμε είναι υπεράνω όλων των άλλων κριτηρίων ή παραγόντων εκτός της οικογένειας. ε) Αν και η μορφή και ο χαρακτήρας αυτών των κοινωνικών ομάδων μεταβάλλεται –φυλές, βασίλεια, αυτοκρατορίες, έθνη-κράτη– κατά καιρούς λόγω οικονομικών, δημογραφικών και τεχνολογικών αλλαγών, ατυχώς,η θεμελιώδης συγκρουσιακή φύση της μεταξύ τους σχέσης δεν μεταβάλλεται». στ) Παρατηρείται πως στις πολιτικές σχέσεις όλων των ειδών και όλων των επιπέδων σ’ όλες τις εποχές η ισχύς και η ασφάλεια είναι πρωταρχικής σημασίας στον προσδιορισμό των ανθρωπίνων κινήτρων. ζ) (Παραπέμποντας στον Θουκυδίδη), ο Gilpin συνεχίζει αναφέροντας: Η συμπεριφορά των ανθρώπων επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες ή κριτήρια όπως τιμή, απληστία και προπαντός φόβο τα οποία συναρτώνται άμεσα με την ισχύ, την θέση και τον ρόλο. Οι άνθρωποι, επιβραβεύουν, επίσης, την αλήθεια, την αρετή, την καλοσύνη και την ομορφιά.Αυτές οι αγαθές επιδιώξεις και ηθικά κριτήρια, όμως, χάνονται, εάν, υπό συνθήκες συνεχών και έντονων αγώνων ισχύος μεταξύ των κοινωνικών ομάδων, δεν διασφαλιστούν. Συνοψίζω: Επειδή ο πόλεμος ως φαινόμενο με την ευρύτερη έννοια που το περιγράψαμε πιο πάνω παραμονεύει σε κάθε γωνιά του διεθνούς συστήματος εάν δεν υπάρχει (εθνική ασφάλεια) χάνονται όλες οι αγαθές επιδιώξεις». «Όσοι είναι ελεύθεροι το χρωστούν στην δύναμή τους» και επειδή ακριβώς η ελπίδα σε φαντασιόπληκτους κόσμους είναι σπάταλη, οι Αθηναίοι «σκότωσαν όσους Μηλίους ενήλικούς έπιασαν, κι έκαμαν δούλους τα παιδιά και τις γυναίκες. Το νησί το αποικίσανε οι ίδιοι στέλνοντας αργότερα πεντακόσιους αποίκους » (Θουκυδίδης). Παίζει με την φωτιά και την ζωή μας όποιος δεν μιλά σοβαρά και σωστά για τον πόλεμο και την διεθνή πολιτική. Πηγή: https://www.huffingtonpost.gr/entry/peri-polemoe_gr_5b178b57e4b0599bc6de4533 Σημ. Έγιναν από τον συγγραφέα μερικές αναδιατυπώσεις
του Κώστα Σ. Ντουντουλάκη Οι βοσκοί ως και λίγο παλιότερα σε πολλές περιοχές της δυτικής Κρήτης είχαν-και εν μέρει έχουνε ακόμα, όρκο ιερό (όταν ορκίζονταν άρνηση ζωοκλοπής) "Μα Ζα!" ή "Μα το Ζα!" (Μα τον Δία...) Επίσης, οι τρεις κορφές των Λευκών Ορέων που σήμερα αποκαλούμε "Γρες Σωρός", όπως έλεγε ο μακαρίτης ο Νίκος ο Ψαρός από τ΄Ασκύφου που έψαχνε πολύ και σε βάθος ιστορία ντοπιολαλιά και λαογραφία, σε αρχαία χρόνια λέγονταν Ρές (Ρέας) Σωρός, εννοώντας πως ήταν ο πλακούντας της Ρέας όταν γεννούσε τον Ζα/Δία στις κρητικές βουνοκορφές... Εξ αυτών των παραδόσεων για τον Κρηταγενή Δία, τραγούδησε εξάλλου και ο Ψαραντώνης τους παρακάτω στίχους: Ο Δίας ήτονε βοσκός στ’ ανωγειανό αόρι, ήτονε και το σπίτι του μέσα στο Περαχώρι!
Δελτίον-δέλτος, δελφύς-αδελφός, η κυρίαρχη ...μα και μια άλλη πιθανολόγηση ετυμολογίας της λέξης παράδεισος
Έψαχνα αρχαίες μας λέξεις που αρχίζουν από δε- στον
2oτόμο του 8τομου Λεξικό LiddellScottγια μια δική μου πιθανή ετυμολογία της λέξης παράδεισος (από το παρά +δείδω,δείδω=φοβούμαι, σέβομαι, επίσης "δείδω περί τινος " σημαίνει μεριμνώ για κάτι…κλπ, εξ ών πιθανολογώ πως παράγεται η σύνθετη λέξη παρά-δεισος) της οποίας η ετυμολογία συνήθωςαποδίδεται στην περσική λέξη
pairidaezaκαι
θεωρείται από πολλούς πως από αυτήν προέρχεταιη λέξη παράδεισος που αναφέρει ο Ξενοφών και άλλοι σύγχρονοί του και
μεταγενέστεροι αρχαίοι Έλληνες με την έννοια «περίκλειστου λειμώνα,
περιφραγμένου κατάφυτου κήπου»…
Άλλη φορά θα
παραθέσω πιο τεκμηριωμένα την προσωπική μου άποψη αυτής που θεωρώ πιο πιθανής ετυμολόγησης του παραδείσου.
Πιο εύκολο
για την ώρα θεώρησα, προς τέρψιν όσων δεν ασχολούμαστε εδώ κι αλλού γενικά μόνο
με (χρήσιμα κι αυτά δε λέω) τραγούδια, φωτογραφίες, ατάκες και αισθηματικά, να μοιραστώ
λίγη από την γοητεία της περιήγησης σε λέξεις και ρίζες αυτών, που συνήθως
νομίζουμε πως τις ξέρουμε…
Τι διαπίστωσα λοιπόν περιεργαζόμενος σε μερικές από τις λέξεις με αρχικό ΔΕ- στο παραπάνω Ετυμολογικό Λεξικό; Ας αναφέρω μόνο δυο
λέξεις με παράγωγα που αγνοούμε αλλά είμαστε σίγουροι πως …τα ξέρουμε :
1.«δέλτος, η: πινακίδιον προς γραφήν, εκ του γράμματος Δ(όπερ ήν το σχήμα των παλιών πινακιδίων).
Ηρόδ. 8.35, κτλ «εν δέλτου πυχαίς γράφειν…»…
δελτίον, το: υποκοριστικόν του δέλτος.Ηρόδοτος 7.239…» κλπ
-Εξ αυτών
λέμε σήμερα: «Έχει γραφτεί στις δέλτους της ιστορίας…» και με μεταφορική
σημασία: «δελτίο τροφίμων, δελτίο ειδήσεων» κλπ…
2.«δελφύς-ύος, η: η μήτρα,
Ιππ.680.13,Αριστ. Ιστορία Ζώων ζ3.1,
εντεύθεν αδελφός…»
α-δελφός/α-δελφή λοιπόν σημαίνει ομο-μήτριος/ομομήτρια.
Το α εδώ έχει αθροιστική σημασία όπως πχ στις λέξεις
αθρόος,άπας.