Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023

Σπάνιες φωτογραφίες: Η Ιστορία της Ελλάδας σε μια Φωτογραφική Σελίδα

  

Σκρολάροντας στο υλικό της σελίδας «Liza's Photographic Archive of Greece - Φωτογραφικά άλμπουμ της Ελλάδας» στο Facebook, το πιο πιθανό είναι να υποθέσεις ότι η διαχειρίστριά της, Λίζα Κουτσαπλή, είναι ιστορικός ή, τέλος πάντων, μια ειδική επιστήμονας που μελετάει συστηματικά την ιστορία της Ελλάδας μέσα από παλιές φωτογραφίες.

Το υλικό που παρουσιάζει είναι σπάνιο και καταπληκτικό, με πληροφορίες που φαίνεται να είναι αποτέλεσμα έρευνας και πολύχρονης αναζήτησης, δουλειά σοβαρή που την κάνει με αγάπη και πάθος, σχεδόν σιωπηλά, χωρίς κραυγές και υποδείξεις.

Η Λίζα δεν απέχει πολύ απ' όλα αυτά. Μπορεί να μην είναι επαγγελματίας ιστορικός αλλά είναι μια γυναίκα χαμηλών τόνων που ασχολείται εδώ και χρόνια με τη συλλογή και αρχειοθέτηση φωτογραφικού υλικού, ψηφιακού και σε φυσική μορφή, από πηγές που δύσκολα μπορείς να προσεγγίσεις – κυρίως ψηφιακού.

Εδώ και έντεκα σχεδόν χρόνια αναζητεί, εντοπίζει, μελετά, συγκρίνει και ταυτοποιεί χιλιάδες φωτογραφίες ιδιωτικών και δημόσιων ιστορικών αρχείων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ερευνώντας τι τις συνδέει, το μέρος που απεικονίζουν, την εποχή που έχουν τραβηχτεί, την ιστορία που μπορεί να αφηγούνται.

Το σπίτι της, ένα διαμέρισμα σε πολυκατοικία του 1930 στο κέντρο της Αθήνας, είναι γεμάτο με βιβλία για την Ελλάδα και την Αθήνα, φωτογραφικά άλμπουμ με εικόνες άλλων εποχών, ενώ οι σκληροί δίσκοι της είναι «χρυσωρυχεία» γιατί περιέχουν όλες τις συλλογές της (με καρτ ποστάλ των ’80s, χάρτες, άπειρες εικόνες).

Με βοηθάει πολύ ο κόσμος με τις πληροφορίες, στέλνουν μηνύματα, κάνουν συχνά αναγνωρίσεις και διορθώνω αμέσως την πληροφορία μου μόλις λάβω το μήνυμα. Γιατί υπάρχουν πολλές φωτογραφίες, γενικά, που έχουν λάθος ταυτοποίηση.

«Είμαι ερασιτέχνης», μου ξεκαθαρίζει, «και αυτό που κάνω το κάνω από καθαρή αγάπη για την παλιά φωτογραφία. Από χόμπι και μόνο. Δεν έχω κανένα όφελος από αυτό, πέρα από τη γνώση που παίρνω. Έχω αγοράσει άπειρα βιβλία από τότε που άρχισα να ασχολούμαι και έχω μάθει ένα σωρό πράγματα. Σπάνια βιβλία που παίρνω μέσω ίντερνετ, κάποια πολύ ακριβά».

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Αθήνα, 1955-58, μεταξύ της πλατείας του Αγνώστου Στρατιώτη και της πλατείας Συντάγματος. Φωτ.: Κ. Κωνσταντοπούλου

Φέρνει να μου δείξει άλμπουμ που δείχνουν την Ελλάδα της δεκαετίας του 1910, την εποχή του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, ένα άλλο πανάκριβο που έχει φωτογραφημένα όλα τα νεοκλασικά της Αθήνας – χαίρεται σαν μικρό παιδί και μου δείχνει την περιουσία της, γιατί για τη Λίζα η συλλογή της είναι περιουσία.  

LIZA
Λίζα Κουτσαπλή

«Γεννήθηκα στην Αυστραλία, στη Μελβούρνη», λέει, «οι γονείς μου κατάγονταν από τη Λήμνο, αλλά μετανάστευσαν στην Αυστραλία το 1950 και έζησαν στην επαρχιακή Βικτώρια, στο Heathcote, εκεί γεννήθηκα. Γυρίσαμε στην Ελλάδα, στην Αθήνα, όταν ήμουν δέκα χρονών. Εδώ τελείωσα το σχολείο και μετά πήγα σε μια σχολή γραμματέων. Δούλεψα στην Πανδρόσου, έτσι γνώρισα τον άντρα μου και ερωτευτήκαμε. Είχε το φαρμακείο απέναντι, που πριν το είχε ο παππούς του από το 1907, κοντά στη Μητρόπολη. Αν δεις τις φωτογραφίες με τους βασιλικούς γάμους τότε, φαίνεται στην πλατεία.

Όταν έχασα το παιδί μου, απ' όλα αυτά που πέρασα δεν μπορούσα να κοιμηθώ, ξενυχτούσα και έτσι είδα τη σελίδα “Παλιές Φωτογραφίες της Ελλάδος” και άρχισα κι εγώ να αναρτώ αρχεία. Είχα υλικό ήδη, το μάζευα σιγά-σιγά.

Έπεσε στα χέρια μου και το υλικό του κ. Μπακούρου, που φωτογράφιζε την Αθήνα και τον Πειραιά. Ο Γεώργιος Μπακούρος ήταν μαθηματικός και παιδικός φίλος του πεθερού μου από το 1930 και μου έδωσε πολλές από τις φωτογραφίες του. Αυτές τις 2.200 φωτογραφίες τις δώρισα στο Μουσείο της Πόλης των Αθηνών πριν από κάνα-δυο χρόνια σε φυσική μορφή, τυπωμένες και ταξινομημένες πολύ ωραία.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Θησείο, 1960, από τη συλλογή Edmund Bacon.

Μετά από όλο αυτό που γινόταν στη σελίδα “Παλιές Φωτογραφίες της Ελλάδος”, που αναρτούσα φωτογραφίες και μου τις έσβηναν, μου πρότεινε η κ. Δραπανιά, που είναι στη σελίδα “Η Αθήνα μέσα στον χρόνο”, να κάνω δική μου σελίδα και με βοήθησε να τη φτιάξω. Έκτοτε, απ' το 2012 έχω φτιάξει τη σελίδα μου “Liza's Photographic Archive of Greece - Φωτογραφικά άλμπουμ της Ελλάδας” και την τρέχω μόνη μου. Έχω πλέον εμπειρία αρκετών χρόνων και συνεχώς μαθαίνω όλο και πιο πολλά.

Το ενδιαφέρον προέκυψε τότε, αλλά τα τελευταία χρόνια έχω μάθει πάρα πολλά πράγματα, με βοηθούν και οι άνθρωποι που ακολουθούν τη σελίδα μου με τις πληροφορίες που μου δίνουν. Στην ανάρτηση που έκανα σήμερα με τις φωτογραφίες του Eliazar Lotar Theodoresco π.χ. δεν ήξερα ότι μία φωτογραφία δείχνει τη Νάξο αλλά κάποιος την αναγνώρισε, κάποιος άλλος βρήκε τη γιαγιά του σε μια άλλη».

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Αθήνα, 1965. Φωτ.: Ans Westra
Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Άποψη από το δωμάτιο ξενοδοχείου Hotel d'Athènes, πλατεία Κλαυθμώνος και Παπαρρηγοπούλου, Απρίλιος-Ιούλιος 1902. Φωτ.: Jean Binot

«Φωτογραφίζετε κιόλας;»

«Όταν είμαι στο νησί, στη Λήμνο, τρελαίνομαι, και όπου πάω βγάζω φωτογραφίες. Σήμερα όλοι έχουμε ψηφιοποιημένες τις φωτογραφίες μας, εγώ όμως αυτές που βγάζω τις εμφανίζω. Έχω εμφανίσει όλες τις οικογενειακές μέχρι το 2009 και τις έχω σε άλμπουμ, γιατί είναι ωραία ανάμνηση. Η ψηφιακή μορφή μεταφέρεται γρήγορα, μπορώ να στείλω 50 και 100 φωτογραφίες, αλλά θέλω να έχω τυπωμένες όλες τις προσωπικές μου στιγμές, τα παιδιά μου.

Μαζεύω φωτογραφίες μέσω ίντερνετ, όλα όσα κάνω είναι μέσω ίντερνετ, και πολλά από τα βιβλία από ίντερνετ τα αγοράζω – έχω πολλά σπάνια βιβλία που τα αγοράζω με κάθε ευκαιρία από δω και από το εξωτερικό. Και πάντα στις φωτογραφίες μου αναφέρω τον φωτογράφο, την πηγή. Κάποιες φωτογραφίες είναι πολύ παλιές, έχουν περάσει εβδομήντα χρόνια από τότε που τραβήχτηκαν και δεν έχουν πνευματικά δικαιώματα, δεν βάζω ποτέ φωτογραφία όμως χωρίς να αναφέρω το όνομα του φωτογράφου ή την πηγή. Με ενδιαφέρει ό,τι έχει σχέση με την Ελλάδα και έχω αρχειοθετημένες πάρα πολλές φωτογραφίες, πάνω από 30.000.  

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Αθήνα, 1964. Φωτ.: Bauer Sándor (1952-1969)/ Αρχείο Fortepan
Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Αθήνα, η οδός Πανεπιστημίου με την οδό Πεσματζόγλου, 1964. Φωτ.: Bauer Sándor (1952-1969)/ Αρχείο Fortepan

Όπου μπορώ μαζεύω και πληροφορίες για κάθε φωτογραφία. Δεν την κάνω μόνο save, για καθεμία αποθηκεύω και το λινκ της σελίδας σε word, πού την έχω βρει. Είναι κουραστικό, αλλά όταν κάποιος θέλει κάτι, θα κοιτάξω πότε ανάρτησα το άλμπουμ και το αποθήκευσα –αναρτώ ολόκληρα άλμπουμ– και ανάλογα θα πάω και στην ημερομηνία στην οποία έχω σώσει τα έγγραφα, γιατί τα αποθηκεύω κι αυτά. Αυτό μου παίρνει πολύ χρόνο, μπορεί να χρειαστούν τρεις μέρες και τρεις νύχτες για να κάνω ένα ποστ, επεξεργάζομαι τις φωτογραφίες για να τις καθαρίσω, να μην έχουν γραμμές, κουκκίδες.

Αυτό που κάνω μου αρέσει πολύ, σχεδόν όλοι όμως παίρνουν το υλικό μου και δεν αναφέρουν καν τη σελίδα. Τις φωτογραφίες για το Δουργούτι που έπαιξαν παντού τις ανακάλυψα εγώ, δεν είναι δικές μου βέβαια, αλλά θα έπρεπε να σεβαστούν έστω τον κόπο μου να τις πιστοποιήσω και να με αναφέρουν. Είναι ελάχιστοι αυτοί που το κάνουν.

Το Nicholson Museum στο Σίδνεϊ με ευχαρίστησε γιατί βρήκα τις τοποθεσίες των φωτογραφιών του αρχείου Woodmen από το 1900 και ταυτοποίησα πολλές από τις φωτογραφίες τους. Υπάρχουν σημεία που είναι δύσκολο να τα ταυτοποιήσεις γιατί αλλάζουν οι περιοχές, αλλά έχω ταυτοποιήσει πάρα πολλά σημεία της παλιάς Αθήνας.

Κάθε φορά που ανακαλύπτω μια νέα φωτογραφία κάνω σαν παιδί, και από τη μία φωτογραφία πάω παρακάτω – δεν ανακαλύπτω ποτέ μόνο μία. Είναι κουραστικό, αλλά έτσι περνάω την ώρα μου, τις ταξινομώ ανάλογα με τον φωτογράφο ή το αρχείο.

Με το Nicholson Museum έχω πολύ καλές σχέσεις, κάποια φορά που χρειάστηκε μια φωτογραφία ένας φίλος και έστειλα email μού απάντησαν αμέσως και μου είπαν “ok, θα σου στείλουμε ό,τι σε ενδιαφέρει σε υψηλή ανάλυση”. Μου την έστειλαν, ενώ στην Ελλάδα δεν δίνει κανείς. Αυτοί αμέσως προθυμοποιήθηκαν. Δεν δίνουν εύκολα ούτε οι ιδιώτες πια, προσπαθώ να βρω υλικό από τη Λήμνο, αλλά δεν δίνουν, προτιμούν να το έχουν στα γκαράζ και τις αποθήκες.

Οι φωτογραφίες από τα νησιά δείχνουν πιο πολύ την αλλαγή του τοπίου, γιατί εκεί έχουν αλλάξει περισσότερα πράγματα. Μία φορά μόνο βρήκα οικογενειακές φωτογραφίες που μου έδωσε μια ξαδέλφη μου από το νησί, δύο χιλιάδες φωτογραφίες που τις έχω σκανάρει και τις έχω κάνει slides. Αυτό μου παίρνει πολύ χρόνο. Ο Αμερικανός γαμπρός μου μού έχει κάνει δώρο ένα μηχάνημα για να περνάω τα slides και τα αρνητικά, αλλά σχεδόν όλοι τα πετάνε τα αρνητικά.  

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Ένα εμπορικό κέντρο κάτω από την Ομόνοια, από το λεύκωμα ΑΘΗΝΑΙ 1961 του ΤΕΕ.

Δεν μπορώ να πιστοποιήσω εύκολα μια φωτογραφία. Αν είναι από βιβλίο έχει πληροφορίες, αλλιώς ψάχνω στο Google ή προσπαθώ από την εμπειρία μου να την ταυτοποιήσω. Σε αυτές που έβαλα σήμερα, σε μια φωτογραφία υπήρχε μια καμινάδα που την είχα ξαναδεί, μου θύμιζε Τήνο το τοπίο στο βάθος. Κατάλαβα πού είναι γιατί την είχα ξαναδεί από παλιά, όσες φωτογραφίες βλέπω μένουν στο μυαλό μου. Μέσω σύγκρισης αναγνωρίζω τα μέρη σε πολλές. Επειδή βλέπω χιλιάδες φωτογραφίες, ξέρω περίπου πού βρίσκεται μια συγκεκριμένη. Ψάχνω όμως και συγκρίνω, δεν το κάνω στα κουτουρού.

Έχω ανακαλύψει ένα σωρό φωτογράφους που φωτογράφισαν την Ελλάδα, πολλοί πέρασαν ως περιηγητές και έκαναν πολύ καλή καταγραφή. Ο Etienne Lebranche αποτύπωσε την Ελλάδα την περίοδο του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, ο Harry Weber φωτογράφισε την Αθήνα τη δεκαετία του ’60, ο David Seymour τις δεκαετίες του ’40 και του ’50, ο Albert Savage, ο Rob Stewart, ο Christopher Railey, είναι πολλοί. Ένα μέρος που έχει πολύ ωραίες φωτογραφίες είναι το Ναύπλιο, γιατί ήταν πρωτεύουσα για λίγο. Τις φωτογραφίες του Ναυπλίου τις δώρισα στον σύλλογό του. Επίσης έχω φωτογραφίες από Αίγινα, Σαλαμίνα, Δελφούς, Λουτράκι, Καλαμάτα...

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Θησείον, μερική άποψη από την Ακρόπολη, από τον διευθυντή William J. Woodhouse του Nicholson Museum, από την επίσκεψή του στην Ελλάδα μεταξύ 1890-1935.

Με βοηθάει πολύ ο κόσμος με τις πληροφορίες, στέλνουν μηνύματα, κάνουν συχνά αναγνωρίσεις και διορθώνω αμέσως την πληροφορία μου μόλις λάβω το μήνυμα. Γιατί υπάρχουν πολλές φωτογραφίες, γενικά, που έχουν λάθος ταυτοποίηση.

Έχω γνωρίσει κόσμο μέσω ίντερνετ. Δίνω υλικό σε όποιον χρειαστεί, φοιτητές, επαγγελματίες, αρχιτέκτονες, δεν έχω πρόβλημα. Δεν είναι δικές μου οι φωτογραφίες, ό,τι μπορώ το μοιράζομαι. Αυτό που κάνω είναι ένα χόμπι, περνάω καλά και μου αρέσει…»

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Ο Ιλισός και στο βάθος αριστερά φαίνεται λίγο το Παναθηναϊκό Στάδιο, από τον διευθυντή William J. Woodhouse του Nicholson Museum, από την επίσκεψή του στην Ελλάδα μεταξύ 1890-1935.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Πλατεία Εξαρχείων, 1974. Φωτ.: Jeff Schaper

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Οδός Αθηνάς και πλατεία Κοτζιά, μπροστά από το δημαρχείο, 1950s, φωτογράφος Rob Gnant.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Οδός Αθηνάς, 1940s, φωτογραφία Lancers17th21st.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Οδός Αθηνάς, το τραμ Νο 9, Ομόνοια–Πετράλωνα, 1950s, φωτογράφος Rob Gnant.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Οδός Αιόλου, 23-4-1965, συλλογή Charles W. Cushman.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Οδός Αμερικής με την Πανεπιστημίου, 1950s. Πηγή ebay.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Οδός Πανεπιστημίου με την οδό Ιπποκράτους, 1953. Φωτ.: Donald G. Cassady

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Οδός Πανεπιστημίου, πλ. Ομονοίας, 18-4-1965, συλλογή Charles W. Cushman

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Οδός Πανεπιστημίου, το κατάστημα ZONARS, 1961. Πηγή Ebay

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Οδός Σταδίου, το Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής που σήμερα στεγάζει το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, 1880-1920, από τη συλλογή Nicholas Catsimpoo

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Στοά Αρσακείου ή Ορφέως, άποψη από την είσοδο της Πανεπιστημίου, 1971. Φωτ.: Jim Reardon

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Πλατεία Συντάγματος, 1956. Φωτ.: Schuyler Jones. Πηγή: Pitt Rivers Museum, University of Oxford

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Πανδρόσου και πλατεία Μητροπόλεως, 6-12-1962. Φωτ.: Helen Groger-Wurm/ Australian National University Archives

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Πλατεία Συντάγματος, 1905, από τη συλλογή Nicholas Catsimpoolas, διαφάνεια από το αρχείο της Δημόσιας Βιβλιοθήκης της Βοστώνης.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Αθήνα, Πάσχα, οδός Αθηνάς, έμπορος αυγών στην αγορά, 1971. Φωτ.: Konrad Helbig

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Στην περιοχή Θησείου. Φωτ.: Evaheld, 1966

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Πλανόδιοι πωλητές παγωτών ΕΒΓΑ, από το βιβλίο ATHEN. Φωτ.: Otto Siegner/Published by Verlag Ludwig Simon, München, c.a. 1959.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Πλατεία Συντάγματος, 1951-1954. Φωτ.: Avery Clark

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Πλατεία Ομονοίας, από τον διευθυντή William J. Woodhouse του Nicholson Museum, από την επίσκεψή του στην Ελλάδα μεταξύ 1890-1935.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Πλατεία Συντάγματος και άποψη της Ακρόπολης, 1960s, φωτογράφος James Burke, Life Photo Collection.

Liza's Photographic Archive of GreeceFacebook Twitter
 Αθήνα, μάλλον στην οδό Αθηνάς, ασπριτζήδες, 1960s. Φωτ.: Konrad Helbig

Φωτογραφία
  
 0
M. Hulot

M. Hulot

O M.Hulot είναι διευθυντής της έντυπης LIFO και δουλεύει σε αυτήν από το πρώτο φύλλο της

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Nelly's στο Μουσείο Μπενάκη

Φωτογραφία / Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Είκοσι πέντε χρόνια μετά τον θάνατο της Nelly’s και πενήντα χρόνια από την έναρξη λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων του, το Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, διοργανώνει την πιο μεγάλη αναδρομική έκθεση της «μεγάλης κυρίας της ελληνικής φωτογραφίας» που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα και επανασυστήνει τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό.
M. HULOT
Μάριο Βίττι: «Οι Έλληνες έχουν μια υπερηφάνεια δικαιολογημένη»

Απώλειες / Μάριο Βίττι (1926-2023): «Οι Έλληνες έχουν μια υπερηφάνεια δικαιολογημένη»

Όταν ο σημαντικότερος πρεσβευτής των ελληνικών γραμμάτων στην Ιταλία, που πέθανε σήμερα σε ηλικία 97 ετών, είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή μια έκθεση φωτογραφίας που είχε διοργανώσει ο δήμος Ύδρας προς τιμήν του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

Τετάρτη 15 Μαρτίου 2023

Οι άγρια αλληλοεξοντωνόμενοι Κομνηνοί, το τότε χρυσόβουλο κατά Κρητών και οι Ισαάκιος Β΄ και Αλέξιος Γ΄ Άγγελος...

 Ο 12ετής το 1180 Αλέξιος Β΄, ο με την βοήθεια της μητέρας του σφετεριστής του θρόνου, εξάδελφός του Αλέξιος, ο αδίστακτος δημαγωγός Ανδρόνικος που τον ανέτρεψε,  τον τύφλωσε  και επίσης δολοφόνησε τον ανήλικο Αλέξιο Β΄, για να δολοφονηθεί μετά εξίσου άγρια από τον, επίσης δολοφονηθέντα αργότερα, Ισαάκιο Άγγελο που έφερε το 1203 τους σταυροφόρους στην Κωνσταντινούπολη...



αναδημοσίευση από: Βυζαντινή Ιστορία

.

Η επανάσταση του 1081 ανέβασε στο θρόνο τον Αλέξιο Α΄Κομνηνό, του οποίου ο θείος Ισαάκιος υπήρξε αυτοκράτορας, για ένα μικρό χρονικό διάστημα στα τέλη της 6ης δεκαετίας του 11ου αιώνα. (1057-1059).

Η βυζαντινή οικογένεια των Κομνηνών, η οποία αναφέρεται για πρώτη φορά στις πηγές επί Βασιλείου Β’, προέρχεται από ένα χωριό που δεν απέχει πολύ από την Αδριανούπολη. Αργότερα τα μέλη της οικογένειας εξελίχθηκαν σε μεγαλοκτηματίες της Μικράς Ασίας. Τόσο ο Ισαάκιος όσο και ο ανεψιός του Αλέξιος ξεχώριζαν λόγω των στρατιωτικών τους ικανοτήτων. Με τη καθοδήγηση του Αλέξιου το κόμμα των στρατιωτικών και οι μεγαλοκτηματίες των επαρχιών θριάμβευσαν κατά των γραφειοκρατών και της πολιτικής εξουσίας της πρωτεύουσας θέτοντας συγχρόνως τέλος στην εποχή των ανωμαλιών.

Οι πρώτοι τρεις Κομνηνοί πέτυχαν να κρατήσουν το θρόνο επί ένα αιώνα και τον μεταβίβαζαν από τον πατέρα στο γιο.

Χάρη στη δραστήρια κι επιδέξια διοίκησή του ο Αλέξιος Α’ (1081-1118) εξασφάλισε την αυτοκρατορία από σοβαρούς εξωτερικούς κινδύνους, οι οποίοι μερικές φορές απειλούσαν την ύπαρξη του κράτους. Η διαδοχή όμως του θρόνου δημιουργούσε πολλές δυσκολίες. Αρκετά πριν το θάνατό του, ο Αλέξιος, είχε ορίσει το γιο του Ιωάννη ως διάδοχό του, πράγμα που ερέθισε τη μεγαλύτερή του κόρη Άννα, την περίφημη συγγραφέα του ιστορικού έργου «Αλεξιάδα», η οποία δημιούργησε μια περίπλοκη συνωμοσία για να απομακρύνει τον Ιωάννη και να αναδείξει ως διάδοχο του θρόνου τον άντρα της (επίσης ιστορικό) Νικηφόρο Βρυέννιο. Ο ηλικιωμένος Αλέξιος παρέμεινε όμως σταθερός στην απόφασή του και, μετά το θάνατό του, τον διαδέχθηκε ο Ιωάννης.

Όταν ανέβηκε στο θρόνο ο Ιωάννης Β’ (1118-1143) αναγκάστηκε ν’ αντιμετωπίσει μια σκληρή δοκιμασία. Μια συνωμοσία εναντίον του αποκαλύφθηκε, αρχηγός της οποίας ήταν η αδελφή του Άννα, ενώ συγχρόνως είχε αναμιχθεί και η μητέρα του. Η απόπειρα αυτή απέτυχε, αλλά ο Ιωάννης μεταχειρίστηκε τους συνωμότες με πολλή επιείκεια τιμωρώντας τους περισσότερους με στέρηση της περιουσίας τους. Λόγω των μεγάλων του ηθικών προσόντων ο Ιωάννης ήταν γενικά σεβαστός, και ονομαζόταν «Καλο-Ιωάννης».

Τόσο οι Βυζαντινοί όσο και οι Λατίνοι συγγραφείς εξυμνούν τον χαρακτήρα του Ιωάννη. Ο Νικήτας Χωνιάτης τον χαρακτηρίζει ως «κορωνίδα» όλων των αυτοκρατόρων της οικογένειας των Κομνηνών. Ο Γίββων, που ήταν πάντα αυστηρός στις κρίσεις του για τους άρχοντες του Βυζαντίου, όταν αναφέρεται σ’ αυτόν «τον καλύτερο και μεγαλύτερο από τους πρίγκιπες των Κομνηνών», λέει ότι «ούτε ο φιλοσοφημένος Μάρκος Αυρήλιος δε θα καταφρονούσε τις ανεπιτήδευτες αρετές του διαδόχου του, οι οποίες πήγαζαν από την καρδιά του, δίχως να είναι δανεισμένες από τα σχολεία».

Καθώς ήταν αντίθετος με τις άσκοπες πολυτέλειες και τις σπάταλες ασωτίες, ο Ιωάννης επηρέασε την αυλή του, η οποία, στη διάρκεια της βασιλείας του έζησε μια αυστηρή και οικονομική ζωή χωρίς διασκεδάσεις, εορτές και τεράστια έξοδα. Αφετέρου η βασιλεία αυτού του εύσπλαχνου, ήρεμου και πολύ ηθικού αυτοκράτορα υπήρξε μια μικρή, αλλά συνεχής στρατιωτική εκστρατεία.

Ο γιος και διάδοχός του Μανουήλ Α’ (1143-1180) ήταν ένας τελείως αντίθετος τύπος από τον Ιωάννη. Εκ πεποιθήσεως θαυμαστής της Δύσης, ο νέος αυτοκράτορας άλλαξε αμέσως την αυστηρή ατμόσφαιρα που είχε εγκαταστήσει ο πατέρας του στη αυλή. Χαρούμενες διασκεδάσεις, έρωτες, δεξιώσεις, γιορτές, οργάνωση κυνηγιού με βάση τα δυτικά πρότυπα, αθλητικοί αγώνες, όλα αυτά αποτελούσαν τα χαρακτηριστικά της ζωής της Κωνσταντινούπολης. Οι επισκέψεις στην πρωτεύουσα ξένων αρχόντων, όπως για παράδειγμα, των βασιλιάδων της Γερμανίας και της Γαλλίας, του Σουλτάνου του Ικονίου και πολλών Λατίνων πριγκίπων της Ανατολής, με τον βασιλιά της Ιερουσαλήμ επικεφαλής, απαιτούσαν τεράστια χρηματικά ποσά.

Πολλοί Ευρωπαίοι από τη Δύση παρουσιάστηκαν στην αυλή του Βυζαντίου και οι πιο υπεύθυνες θέσεις της αυτοκρατορίας περιήλθαν στα χέρια τους. Ο Μανουήλ παντρεύτηκε δυο φορές, κάθε φορά από μια πριγκίπισσα της Δύσης. Πρώτη του γυναίκα ήταν η Γερμανίδα Βέρθα-Ειρήνη, ενώ η δεύτερη, η Μαρία, ήταν μια Γαλλίδα με σπάνια ομορφιά, κόρη ενός πρίγκιπα της Αντιόχειας. Η όλη βασιλεία του Μανουήλ ρυθμιζόταν από τις δυτικές του ιδέες, καθώς και από το απατηλό του όνειρο της αποκατάστασης της ενότητας της παλαιάς Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, την οποία ήλπιζε να πετύχει με τη βοήθεια του Πάπα, που θα στερούσε το βασιλιά της Γερμανίας από το αυτοκρατορικό του στέμμα. Για τον σκοπό αυτό ήταν ήδη έτοιμος να επιδιώξει την ενότητα με τη Δυτική Καθολική Εκκλησία. Η πίεση των Λατίνων και η παραμέληση των εσωτερικών συμφερόντων όμως δημιούργησαν μια μεγάλη δυσαρέσκεια ανάμεσα στον πληθυσμό και άρχισε να δημιουργείται μια έντονη επιθυμία αλλαγής του συστήματος. Ο Μανουήλ όμως πέθανε πριν προλάβει να δει τις συνέπειες της πολιτικής του.

Ο Αλέξιος Β’ (1180-1183), γιος και διάδοχος του Μανουήλ, ήταν μόλις 12 ετών όταν πέθανε ο πατέρας του και η μητέρα του Μαρία ανακηρύχθηκε αντιβασιλέας. Στην πραγματικότητα όμως η εξουσία περιήλθε στα χέρια του ανεψιού τού Μανουήλ, Αλέξιου Κομνηνού (εξαδέλφου και συνονόματου τού 12ετούς Αλέξιου Β΄). 
Η νέα κυβέρνηση εξαρτιόταν από την υποστήριξη του λατινικού παράγοντα, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η λαϊκή δυσαρέσκεια.
Η αυτοκράτειρα Μαρία, η οποία στην αρχή ήταν πολύ λαοφιλής, θεωρείτο τώρα σαν «ξένη».
Ο Γάλλος ιστορικός Diehl συγκρίνει τη θέση της  με τής Μαρίας Αντουανέτας, η οποία την εποχή της Γαλλικής επανάστασης ονομαζόταν από τον λαό «Αυστριακιά».

Ένα ισχυρό κόμμα σχηματίστηκε εναντίον του παντοδύναμου Αλέξιου Κομνηνού, με αρχηγό τον Ανδρόνικο Κομνηνό, μια μοναδική και ενδιαφέρουσα φυσιογνωμία, (τόσο για τον ιστορικό όσο και για τον μυθιστοριογράφο) της βυζαντινής ιστορίας.

Ο Ανδρόνικος, ανεψιός του Ιωάννη Β’ και ξάδελφος του Μανουήλ Α’, ανήκε στους πιο νεαρούς από τους Κομνηνούς, που ενώ είχαν απομακρυνθεί από το θρόνο, διακρίθηκαν λόγω της εξαιρετικής τους δραστηριότητας, την οποία μερικές φορές όμως δεν τη χρησιμοποιούσαν σωστά. 
Αργότερα, στην τρίτη γενιά, η γραμμή αυτή των Κομνηνών έδωσε τους άρχοντες της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας, που είναι γνωστοί στην ιστορία ως η δυναστεία των Μεγάλων Κομνηνών.

«Εξόριστος πρίγκιπας» του 12ου αιώνα «ο μέλλων Ριχάρδος Γ’ της βυζαντινής ιστορίας», στου οποίου την ψυχή υπήρχε «κάτι το παρόμοιο με ό,τι είχε ο Καίσαρ Βοργίας», «Αλκιβιάδης της μέσης Βυζαντινής αυτοκρατορίας», ο Ανδρόνικος αντιπροσώπευε «έναν τέλειο τύπο Βυζαντινού του 12ου αιώνα, με όλες τις αρετές και όλες τις κακίες». Ωραίος, λεπτός και ευφυολόγος, αθλητής και πολεμιστής, μορφωμένος και θελκτικός (κυρίως για τις γυναίκες που τον λάτρευαν) κουφός και ευερέθιστος, σκεπτικιστής και, σε περίπτωση ανάγκης, υποκριτής και επίορκος, φιλόδοξος συνωμότης και ραδιούργος, τρομερός, αργότερα, για τη θηριωδία του, ο Ανδρόνικος, όπως λέει ο Diehl, όντας εκ φύσεως μεγαλοφυΐα, θα μπορούσε να γίνει σωτήρας και αναμορφωτής της εξαντλημένης Βυζαντινής αυτοκρατορίας αν διέθετε έστω και μερικά ηθικά κριτήρια.

Ένας σύγχρονος ιστορικός του Ανδρόνικου, ο Νικήτας Χωνιάτης, γράφει γι’ αυτόν: «Ποιος γεννήθηκε από τέτοια δυνατή πέτρα ή με μια καρδιά σφυρηλατημένη σε τέτοιο αμόνι που να μη μπορεί να μαλακώσει από τα δάκρυα του Ανδρόνικου ή να μη συγκινηθεί από την πανουργία των λόγων του που πήγαζαν σαν από μια σκοτεινή πηγή».

Ο ίδιος ιστορικός συγκρίνει τον Ανδρόνικο με τον «πολύμορφο Πρωτέα».

Παρά τη φαινομενική φιλία του με τον Μανουήλ, ο Ανδρόνικος ήταν ύποπτος στον αυτοκράτορα και γι’ αυτό δεν είχε ευκαιρίες δημόσιας προβολής του στο Βυζάντιο. Πέρασε το περισσότερο διάστημα της βασιλείας του Μανουήλ περιπλανώμενος στις διάφορες χώρες της Ευρώπης και της Ασίας. Όταν στάλθηκε από τον αυτοκράτορα πρώτα στην Κιλικία και μετά στα σύνορα της Ουγγαρίας, ο Ανδρόνικος κατηγορήθηκε για συνωμοσία εναντίον της ζωής του Μανουήλ και κλείστηκε σε μια φυλακή της Κωνσταντινούπολης, όπου πέρασε αρκετά χρόνια. Ύστερα από πολλές περιπέτειες πέτυχε να δραπετεύσει μέσω ενός εγκαταλειμμένου οχετού, αλλά συνελήφθη και πάλι για να φυλακιστεί για αρκετά ακόμα χρόνια.

Δραπέτευσε όμως και πάλι στο Βορρά και κατέφυγε στη ΝΔ Ρωσία, στον πρίγκιπα της Γαλικίας Γιαροσλάβ. Το 1165 ένας Ρώσος χρονογράφος ανέφερε ότι «ο ξάδελφος του αυτοκράτορα Κύριος (Kyr) Ανδρόνικος, κατέφυγε από την Κωνσταντινούπολη στον πρίγκιπα της Γαλικίας Γιαροσλάβ, ο οποίος τον δέχθηκε με μεγάλη αγάπη, δίνοντάς του αρκετές πόλεις για παρηγοριά». Όπως αναφέρουν οι βυζαντινές πηγές, ο Ανδρόνικος έγινε δεκτός από τον Γιαροσλάβ, με ευγένεια.

Έμεινε στο σπίτι του πρίγκιπα, έτρωγε και κυνηγούσε μαζί του και ακόμα συμμετείχε στα συμβούλιά του με την αριστοκρατία. Η παραμονή όμως του Ανδρόνικου στην αυλή του πρίγκιπα της Γαλικίας φαινόταν επικίνδυνη στον Μανουήλ, ενώ ο ανήσυχος συγγενής του είχε ήδη αρχίσει διαπραγματεύσεις με τους Ούγγρους, οι οποίοι ήταν σε εμπόλεμη κατάσταση με το Βυζάντιο. Ο Μανουήλ αποφάσισε να συγχωρήσει τον Ανδρόνικο, ο οποίος έφυγε από τη Γαλικία για την Κωνσταντινούπολη, αφού τον αποχαιρέτησε ο Γιαροσλάβ (όπως λέει ένας Ρώσος χρονογράφος) «με μεγάλες τιμές».

Αφού διορίστηκε Δούκας της Κιλικίας στη Μικρά Ασία, δεν έμεινε εκεί για πολύ καιρό. Έφτασε στην Παλαιστίνη μέσω Αντιόχειας όπου ερωτεύτηκε τη συγγενή του αυτοκράτορα και χήρα του βασιλιά των Ιεροσολύμων Θεοδώρα, που υποχώρησε στις παρακλήσεις του. Ο εξαγριωμένος αυτοκράτορας διέταξε την τύφλωση του Ανδρόνικου, που ειδοποιήθηκε εγκαίρως, ξέφυγε με τη Θεοδώρα και για αρκετά χρόνια περιπλανιόταν στη Συρία, τη Μεσοποταμία και την Αρμενία, φτάνοντας ακόμα μέχρι και τη μακρινή Ιβηρία.

Τελικά οι απεσταλμένοι του Μανουήλ πέτυχαν να συλλάβουν τη Θεοδώρα και τα παιδιά που είχε κάνει με τον Ανδρόνικο, ο οποίος μη μπορώντας να υποφέρει το χαμό αυτόν αποφάσισε να υποταχθεί στον αυτοκράτορα. Ο Μανουήλ συγχώρεσε τον Ανδρόνικο, που φαινομενικά μετανόησε για τα σφάλματά του. Ο διορισμός του ως διοικητή του Πόντου, στη Μικρά Ασία, υπήρξε ένα είδος τιμητικής εξορίας ενός επικίνδυνου συγγενή. Την εποχή αυτή (1180) πέθανε ο Μανουήλ και ο γιος του Αλέξιος Β’ (ένα παιδί 12 ετών) έγινε αυτοκράτορας, ενώ ο Ανδρόνικος ήταν τότε 60 ετών.

Αυτή είναι η βιογραφία του ανθρώπου, στο πρόσωπο του οποίου ο λαός της πρωτεύουσας είχε συγκεντρώσει όλες του τις ελπίδες εναντίον της λατινόφιλης πολιτικής της αυτοκράτειρας-αντιβασίλισσας Μαρίας και του Αλέξιου Κομνηνού. Με πολύ ικανότητα, ισχυριζόμενος ότι υπερασπίζεται τα δικαιώματα του ανήλικου Αλέξιου, που βρισκόταν υπό την εξουσία των αδύνατων αρχόντων, κινδυνεύοντας να εξελιχθεί σε «φιλο-ρωμαίο», ο Ανδρόνικος πέτυχε να κερδίσει τις καρδιές του απελπισμένου λαού, που και τον θεοποίησε. 
Ένας σύγχρονός του, ο Ευστάθιος Θεσσαλονίκης λέει ότι ο Ανδρόνικος «ήταν για την πλειονότητα του λαού πιο αγαπητός και από τον ίδιο τον Θεό» ή το λιγότερο η αγάπη του λαού προς τον Ανδρόνικο ερχόταν αμέσως μετά την αγάπη του προς τον Θεό.

Αφού καλλιέργησε κατάλληλα τα αισθήματα του λαού της πρωτεύουσας, ο Ανδρόνικος βάδισε κατά της Κωνσταντινούπολης. Μόλις μαθεύτηκε το νέο, ο πληθυσμός της πρωτεύουσας άφησε να εκδηλωθεί όλο του το μίσος για τους Λατίνους και επιτέθηκε εναντίον της περιοχής τους, σφάζοντας Λατίνους χωρίς διάκριση φύλου ή ηλικίας. Το εξαγριωμένο πλήθος δεν κατέστρεφε μόνο τα σπίτια, αλλά και τις λατινικές εκκλησίες, καθώς και τα φιλανθρωπικά ιδρύματα. Μάλιστα, σ’ ένα νοσοκομείο σκοτώθηκαν οι άρρωστοι που ήταν στα κρεβάτια τους. Ο αντιπρόσωπος του Πάπα αποκεφαλίστηκε, ενώ πολλοί Λατίνοι πουλήθηκαν ως δούλοι στις τουρκικές αγορές.

Με τη σφαγή αυτή των Λατίνων, το 1182, όπως λέει ο Uspensky, «ο σπόρος της φανατικής έχθρας που υπήρχε μεταξύ Δύσης και Ανατολής, αν δεν φυτεύτηκε, εν τούτοις αυξήθηκε». 
(Έτσι τροφοδοτήθηκαν τα εγκλήματα των παπικών σταυροφόρων με την άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1204...) 


 ΤΟ 1182 ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΆΛΛΑ ΤΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ, ΑΥΤΟΣ ΕΝ ΟΝΟΜΑΤΙ ΤΟΥ ΑΝΗΛΙΚΟΥ ΑΛΕΞΙΟΥ Β΄  ΕΣΤΕΙΛΕ ΚΑΙ ΤΟ ΑΠΑΝΘΡΩΠΟ ΓΝΩΣΤΟ ΧΡΥΣΟΒΟΥΛΟ* ΚΑΙ ΤΟΥΣ 12 ΤΥΡΑΝΝΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΓΙΑ ΠΟΛΛΟΣΤΗ ΦΟΡΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΜΕΝΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΙΜΟΣΤΑΓΟΥΣ ΡΩΜΑΪΚΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ ΚΡΗΤΙΚΩΝ... 


Ο παντοδύναμος Αλέξιος Κομνηνός φυλακίστηκε και τυφλώθηκε, ενώ ο Ανδρόνικος μπήκε στη πρωτεύουσα θριαμβευτικά. Εκτός από τον Αλέξιο τυφλώθηκε και ο νικητής των Ούγγρων, ο στρατηγός Ανδρόνικος Κοντοστέφανος.
Ο Ανδρόνικος, θέλοντας να ενισχύσει τη θέση του, άρχισε σιγά-σιγά να καταστρέφει τους συγγενείς του Μανουήλ και διέταξε τον πνιγμό της αυτοκράτειρας Μαρίας
Έτσι ο Ανδρόνικος έγινε συν-αυτοκράτορας με τον Αλέξιο Β’. 

Λίγες μέρες αργότερα, παρά την υπόσχεση που έδωσε να σεβαστεί τη ζωή του Αλέξιου, διέταξε κρυφά τον πνιγμό του.
Έτσι, το 1183 ο Ανδρόνικος, σε ηλικία 63 ετών, έγινε ο μόνος και παντοδύναμος αυτοκράτορας.

Καταλαμβάνοντας το θρόνο με σχέδια που έγιναν αργότερα γνωστά, ο Ανδρόνικος μπορούσε να παραμένει στην εξουσία μ’ ένα σύστημα εκφοβισμού κι απερίγραπτης σκληρότητας. Στα εξωτερικά ζητήματα του κράτους δεν έδειξε δραστηριότητα ή πρωτοβουλία. 
Ο λαός στράφηκε εναντίον του και το 1185 ξέσπασε επανάσταση, η οποία οδήγησε στο θρόνο τον Ισαάκιο Άγγελο.
Η προσπάθεια του Ανδρόνικου να ξεφύγει, απέτυχε. Εκθρονίστηκε και υπέστη θάνατο με βδελυρά βασανιστήρια και προσβολές..

 Ο νέος αυτοκράτορας δεν επέτρεψε καν την ταφή του κομματιασμένου Ανδρόνικου και, με την τραγωδία αυτή, έληξε κι αυτή η δυναστεία του Βυζαντίου.

Ποιος ο βίος και πολιτεία μα και η ίδια με των προκατόχων (και επόμενων...) του θρόνου;

Ο Ισαάκιος Β΄ Άγγελος εκθρονίστηκε στις 8 Απριλίου 1195 στα Κύψελα της Θράκης, στο ξεκίνημα άλλης μιας εκστρατείας κατά των Βουλγάρων, οπότε συνελήφθη και τυφλώθηκε. 

Η συνωμοσία έφερε στο θρόνο (τι "άγιες οικογένειες" !!!) τον μοναδικό εν ζωή αδελφό του, Αλέξιο Γ΄ Άγγελο.
Ο Ισαάκιος φυλακίστηκε στην Κωνσταντινούπολη μαζί με τον πρωτότοκο γιο του, Αλέξιο.
Το 1201 ο Αλέξιος κατάφερε να δραπετεύσει και να φτάσει στη Δύση, όπου ήδη είχε κηρυχθεί η Δ΄ Σταυροφορία. Υποσχόμενος πλουσιοπάροχη αμοιβή στους σταυροφόρους και μόνιμη στρατιωτική βοήθεια στο έργο τους, ο Αλέξιος Δ΄ κατάφερε να εκτρέψει τη σταυροφορία προς την Κωνσταντινούπολη. Στις 17 Ιουλίου 1203, όταν διαπιστώθηκε η φυγή του Αλεξίου Γ΄ από την Κωνσταντινούπολη, ο Ισαάκιος Β΄ απελευθερώθηκε από τη φυλακή και αποκαταστάθηκε στο θρόνο του από τους Βαράγγους φρουρούς των ανακτόρων. Την επόμενη μέρα ο Αλέξιος Δ΄ εισήλθε επίσης στην Κωνσταντινούπολη, και κατ’ απαίτηση των σταυροφόρων στέφθηκε αυτοκράτωρ την 1η Αυγούστου 1203. Για να αποζημιωθούν οι σταυροφόροι όμως γι’ άλλη μία φορά αξιοποιήθηκαν οι αυτοκρατορικοί θησαυροί, αλλά και αυτοί των εκκλησιών και ο πλούτος που βρέθηκε σε σπίτια της αριστοκρατίας. Παρά το γεγονός ότι υπήρχαν ακόμη υποστηρικτές του Ισαακίου Β΄ στην αυλή, η τυφλότητά του αποτελούσε ουσιαστικό εμπόδιο τόσο για την καθολική του αποδοχή, όσο και για την διακυβέρνηση. Πολύ γρήγορα απομονώθηκε και σύμφωνα με τις μαρτυρίες της εποχής έχασε τη λογική του. 

Ο Αλέξιος Δ΄ βασίλευσε μέχρι τις αρχές Φεβρουαρίου 1204, οπότε φυλακίστηκε και λίγες μέρες αργότερα εκτελέστηκε κι αυτός...
Και έπεται μέχρι τέλους σχεδόν, παρόμοια "χριστιανική"  και "ηθική" συνέχεια στην ανατολική, αυτοπροσδιοριζόμενη ως "Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία"- το καθ΄ημάς "Βυζάντιο"...




ΤΟ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΟ ΧΡΥΣΟΒΟΥΛΟ ΤΟΥ 1182 ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΚΡΗΤΩΝ 

(το έστειλε ο Ανδρόνικος Κομνηνός εν ονόματι του ανηλίκου και αργότερα δολοφονηθέντος απ αυτόν Αλεξίου Κομνηνού...)

Αλέξιος εν Χριστώ Βασιλεύς και Αυτοκράτωρ Ρωμαίων Ο Κομνηνός.
Διάπειρον και πλούσιον έλεος του επουρανίου Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, πατρός, Υιού, και Αγίου Πνεύματος, και της Αειπαρθένου Θεοτόκου Μητρός Αυτού, Εγώ ο επί της γης κραταιός Βασιλεύς όλης Οικουμένης, της Θεοφρουρήτου και περιφήμου Κυρίας πασών των πόλεων της Κωνσταντίνουπόλεως, Πατήρ και κορυφαίος των ορθοδόξων χριστιανών, των τιμώντων και πιστευόντων την ομοούσιον και προσκυνητήν Αγίαν Τριάδα, των ομολογούντων ένα Θεόν τρισυπόστατον, των σεβόντων τα δόγματα της αγίας και οικουμενικής πρώτης Συνόδου, συνηθροισμένης και πληρουμένης υπό ενεργείας των αγίων και φιλοχρίστων ημών Βασιλέων, και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης, και των αγίων Συνόδων, Αλέξιος ο Κομνηνός ο και Πορφυρογέννητος, Βασιλεύς Κωνσταντίνου πόλεως, Νέας Ρώμης, και καθολικός διάδοχος των μακαρίων Βασιλέων του Ιορδάνου και πάσης Αιγύπτου, Αραβίας, Φρυγίας, Ασίας και Μεσοποταμίας, και άνωθεν του Ευξείνου Πόντου, και έως τας Βρεττανικάς νήσους, Ευρώπης και πάσης Αρμενίας, από ανατολών μέχρι δυσμών, και από μεσημβρίας έως του άρκτου, βοηθός του Παναγιωτάτου Τάφου του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, του τιμίου και ζωοποιού σταυρού, και ετέρων αγίων τόπων της Ιερουσαλήμ, και υπέρμαχος των πιστών και ορθοδόξων χριστιανών, ρεφενδάριος δι’ αυτούς προς την αγίαν και ορθόδοξον ημών πίστιν, 
Γράφω προς εσάς τους κατοίκους και ευρισκομένους εν τη νήσω Κρήτης, ότι ωσάν άφρονες και αρίζικοι, οπού εξ ιδίας σας προαιρέσεως και θελήσεως γίνεσθε, καθώς και οι παρέμπροσθέν τους οπού εκατοικούσαν εις το αυτό νησίον, και εγίνεσθε απειθείς της ημών Βασιλείας, 
και αφανισθήκασιν υπό τον κραταιόν στρατηγόν Βελισάριον, απεσταλμένον από τον κράτιστον Βασιλέα τον πρώην ημών αγιώτατον Ιουστινιανόν τον μέγαν, 
και πάλιν από τον Κραταιόν στρατηγόν Βελισάριον αποσταλμένον από τον κράτιστον τον πρώην ημών αγιώτατον Ιουστίνον τον μέγαν, 
και πάλιν από τον κράτιστον στρατηγόν Νικηφόρον τον Φωκάν απεσταλμένον από τον κράτιστον Βασιλέα Βασίλειον τον Πορφυρογέννητον
και μετέπειτα υπό τον ανδρικώτατον και στερεόν εν πολέμοις Βάρδαν τον θαλάσσιον Πατρίκιον και επίτροπον του ορθοδόξου ημών Βασιλέως Ρωμανού του Αργυροπούλου, και το όλον δια την παράβασιν αυτών, και αποστασίαν, 
ως καθώς και εσείς εδώ κάμνετε, και είσθε απειθείς της ημών βασιλείας, κυριεύοντες το αυτό νησίον της Κρήτης, δεν δίδοντας τα τέλη τα βασιλικά, και τους κριτάς και επιτρόπους όπου εστείλαμεν δεν τους εδεκτήκατε, μάλιστα με αισχύνην πολλήν και κατεφρόνεσιν εις εμάς τους αντιστείλετε. 
Δια τούτο με βουλήν συνοδικήν των παναγιωτάτων πατριαρχών, και ετέρων αρχιερέων, με γνώμην πάσι τοις άρχουσι της Συγκλήτου, δια το τέλειον και ακατάκρετον αφανισμόν εσάς ολωνών των κατοίκων της νήσου Κρήτης, γυναικών αι τέκνων, και πραγμάτων σας παντελώς,
 εντέλλομεν ένα μέρος μικρόν από ταις δυνάμαις ταις βασιλικαίς, ήγουν κάτεργα εκατόν, και εξαιρέτως το κάτεργον το Βασιλικόν, οπού εις αυτό σέρνω δια Βασιλέα και επίτροπον της ημών Βασιλείας τον περιπόθητον και φίλτατόν μου υιόν Ισαάκιον, ομού με τους παρόντας δώδεκα γενεών άρχοντας της ημών Βασιλείας και Συγκλήτου, με τέλος αποφασιστικόν και σύγκησιν αφανισμού του πολέμου,
 διατί τέτοιας λογής δύναμιν, οπού ακόμη μήτε σεις, μήτε οι πρώτοι σας, ούτε την είδετε, αλλά ουδέ την ηκούσατε. Και έτσι σας θέλουσι μαζώξει όλους να παιδευθήτε με τυραννισμένους θανάτους και ανακράτους χαλασμούς, ατοί σας είστε η αιτία δια την άμετρόν σας αποστασίαν.
 Ταύτα πάντα σας ανήγγειλα, και αν ποιήσετε προσκύνησιν έως εγγίσωσι τα κάτεργα εις πάσαν άκραν του νησίου, θέλετε έχει παραμικρόν συμπάθειον, ειδέ αλλέως ποιήσετε θέλετε αφανισθή κατά κράτος με απόστασιν της παρούσης, όσον είνε αμετασάλευτη.

Ο εν Χριστώ Βασιλεύς, και περιπόθητος μοι υιός Ισαάκιος, καγώ ο πατήρ αυτού Αλέξιος
αρπβ  (1182).

Οι αγαπητοί μου υιοί εν άρχουσιν. 
Κύρις Ιωάννης ο Φωκάς, Κύρις Κωνσταντίνος ο Βαρούχας, Κύρις Μαρίνος ο Σκορδύλης, Κύρις Λέων ο Μούσουρος, Κύρις Φίλιππος ο Γαβαλάς, Κύρις Ανδρέας ο Μελισσηνός, Κύρις Θωμάς ο Αρκολέος, Κύρις Δημήτριος ο Βλαστός, Κύρις Ευστράτιος ο Χορτάτζης, Κύρις Νικηφόρος ο Αργυρόπουλος, ο Αγιοστεφανίτης, Κύρις Λουκάς ο Λίτινος, Κύρις Ματθαίος ο Καλαφάτος.

Επιμέλεια εύρεσης, παράθεσης και παρουσίασης κειμένων και ιστορικών πηγών,
Κώστας Σ. Ντουντουλάκης
, ιστορικός ερευνητής.