Σάββατο 8 Απριλίου 2023

Υπέροχων στίχων, υπέροχο γαλλικό τραγούδι: La langue de chez nous

Yves Duteil - La langue de chez nous - Chanson française

Πού και πού ακούω και ξένη ποιοτική μουσική. Προτιμώ όμως ν΄απολαμβάνω ποιοτική ελληνική μουσική κάθε είδους (μακριά από καψουροτράγουδα και κοινότυπα νιαουρίσματα) με ανάλογα αξιόλογους στίχους που με λόγου τέχνη χειρίζονται τη γλώσσα των μεγάλων μας γνωστών κι άγνωστων ποιητών και λογοπλαστών. γλώσσα ελληνική, με την οποία (όπως όλοι μας κι ας μην το νιώθουν μερικοί) από γεννησιμιού μου είμαι δεμένος βιωματικά, εννοιολογικά και συναισθηματικά. Σε όσους, ας μου επιτραπεί η έκφραση, μαϊμουδίζουν ακούγοντας μόνο ή σχεδόν μόνο την συστημικά προωθούμενη αγγλοσαξωνική τραγουδοποιία (κατά κανόνα χαζοχαρούμενη, αποβλακωτική, όπως και ένα μέρος ελληνικής "του συρμού") ή ακούν έστω και μερικά όντως ποιοτικά τραγούδια του καταιγισμού της αμερικανιάς, ένα μόνο τους επαναλαμβάνω, όταν ισχυρίζονται πως τα ακούνε γιατί έχουν ποιότητα: Υπάρχουν απείρως περισσότερα παλιά και σύγχρονα ποιοτικά τραγούδια που δεν ακούνε γιατί δεν είναι αγγλοαμερικάνικα, τραγούδια υπέροχα στη γαλλική, ρωσική, ισπανική, ιταλική ή και ...αραβική, κινέζικη, ινδικη, ιαπωνική κλπ κλπ γλώσσες! Άρα δεν "ψάχνουν ποιοτική μουσική πέρα από την ελληνική" αλλά μαϊμουδίζουν-μιμούνται μηχανιστικά ό,τι τους πλασάρει ο δήθεν "πολυπολιτισμός", δήθεν γιατί εξαφανίζει όλους τους υπόλοιπους πολιτισμούς για να παγκοσμιοποιήσει κατά τα αγγλοσαξωνικά πρότυπα...
Κ.Ντ.




Στίχοι
Είναι μια όμορφη γλώσσα με όμορφες λέξειςC'est une langue belle avec des mots superbesΟ οποίος μεταφέρει την ιστορία του μέσα από τις προφορές τουQui porte son histoire à travers ses accentsΕκεί που μυρίζεις τη μουσική και το άρωμα των βοτάνωνOù l'on sent la musique et le parfum des herbesΚατσικίσιο τυρί και σταρένιο ψωμίLe fromage de chèvre et le pain de fromentΚαι από το Mont-Saint-Michel στο ContrescarpeEt du Mont-Saint-Michel jusqu'à la ContrescarpeΑκούγοντας τους ανθρώπους αυτής της χώρας να μιλάνεEn écoutant parler les gens de ce paysΦαίνεται ότι ο άνεμος πιάστηκε σε μια άρπαOn dirait que le vent s'est pris dans une harpeΚαι ότι κράτησε όλες τις αρμονίεςEt qu'il en a gardé toutes les harmoniesΣε αυτή την όμορφη γλώσσα στα χρώματα της ΠροβηγκίαςDans cette langue belle aux couleurs de ProvenceΕκεί που η γεύση των πραγμάτων είναι ήδη στις λέξειςOù la saveur des choses est déjà dans les motsΤο πάρτι ξεκινάει πρώτα μιλώνταςC'est d'abord en parlant que la fête commenceΚαι πίνουμε λόγια αλλά και νερόEt l'on boit des paroles aussi bien que de l'eauΟι φωνές είναι σαν τα ρεύματα των ρεμάτων και των ποταμώνLes voix ressemblent aux cours des fleuves et des rivièresΑνταποκρίνονται στους μαιάνδρους, στον άνεμο στα καλάμιαElles répondent aux méandres, au vent dans les roseauxΜερικές φορές ακόμη και σε χείμαρρους που μεταφέρουν βροντέςParfois même aux torrents qui charrient du tonnerreΓυαλίζοντας τις πέτρες στην άκρη των ρεμάτωνEn polissant les pierres sur le bord des ruisseaux
Είναι μια όμορφη γλώσσα στην άλλη άκρη του κόσμουC'est une langue belle à l'autre bout du mondeΜια φούσκα της Γαλλίας στα βόρεια μιας ηπείρουUne bulle de France au nord d'un continentΣε μια κακία και όμως τόσο γόνιμηSertie dans un étau mais pourtant si fécondeΚλειδωμένος στον πάγο πάνω από ένα ηφαίστειοEnfermée dans les glaces au sommet d'un volcanΠέταξε γέφυρες στον ΑτλαντικόElle a jeté des ponts par-dessus l'AtlantiqueΆφησε τη φωλιά της για άλλη χώραElle a quitté son nid pour un autre terroirΚαι σαν χελιδόνι στην άνοιξη της μουσικήςEt comme une hirondelle au printemps des musiquesΕπιστρέφει για να μας τραγουδήσει τις λύπες και τις ελπίδες τηςElle revient nous chanter ses peines et ses espoirsΠες μας ότι εκεί σε αυτή τη χώρα του χιονιούNous dire que là-bas dans ce pays de neigeΑντιμετώπισε τους ανέμους που πνέουν παντού,Elle a fait face aux vents qui soufflent de partout,Να επιβάλλει τα λόγια του ακόμα και στα κολέγιαPour imposer ses mots jusque dans les collègesΚαι ότι ακόμα μιλάμε τη γλώσσα μας εκείEt qu'on y parle encore la langue de chez nous
Είναι μια όμορφη γλώσσα για όσους ξέρουν πώς να την υπερασπιστούνC'est une langue belle à qui sait la défendreΠροσφέρει τους θησαυρούς του άπειρου πλούτουElle offre les trésors de richesses infiniesΟι λέξεις που μας έλειπαν για να καταλάβουμε ο ένας τον άλλονLes mots qui nous manquaient pour pouvoir nous comprendreΚαι τη δύναμη που χρειάζεται για να ζεις σε αρμονίαEt la force qu'il faut pour vivre en harmonieΚαι το Île d'Orléans μέχρι το ContrescarpeEt l'Île d'Orléans jusqu'à la ContrescarpeΑκούγοντας τους ανθρώπους αυτής της χώρας να τραγουδούνEn écoutant chanter les gens de ce paysΦαίνεται ότι ο άνεμος πιάστηκε σε μια άρπαOn dirait que le vent s'est pris dans une harpeΚαι ότι συνέθεσε μια ολόκληρη συμφωνίαEt qu'il a composé toute une symphonieΚαι από το Île d'Orléans μέχρι το ContrescarpeEt de l'Île d'Orléans jusqu'à ContrescarpeΑκούγοντας τους ανθρώπους αυτής της χώρας να τραγουδούνEn écoutant chanter les gens de ce paysΦαίνεται ότι ο άνεμος πιάστηκε σε μια άρπαOn dirait que le vent s'est pris dans une harpeΚαι ότι συνέθεσε μια ολόκληρη συμφωνίαEt qu'il a composé toute une symphonie
Πηγή: Musixmatch
Τραγουδοποιοί: Yves Duteil

Παρασκευή 7 Απριλίου 2023

19 φορές πιο επικίνδυνες από τα ταξίδια με αυτοκίνητο οι πτήσεις με ιδιωτικά αεροσκάφη, ενώ είναι ασφαλέστερες της οδήγησης αυτοκινήτου οι πτήσεις των αερογραμμών επιβατικών εταιρειών

 

1. Πόσο είναι πιο επικίνδυνα τα ιδιωτικά αεροπλάνα;


Πηγή:




Η πτήση με ιδιωτικό αεροπλάνο είναι πολύ πιο επικίνδυνη από την εμπορική πτήση. Στην πραγματικότητα, ένας συνεργάτης από το Live Science ισχυρίζεται:

 «Τα ιδιωτικά αεροπλάνα είναι σχεδόν εξίσου θανατηφόρα με τα αυτοκίνητα».

 Τα αεροπορικά δυστυχήματα συνδέονται συχνά με διασημότητες ή στελέχη υψηλού επιπέδου, αλλά δεν είναι τόσο σπάνια όσο φαίνονται.

 Ενώ η βιομηχανία εμπορικών αεροπορικών εταιρειών έχει βελτιώσει το ποσοστό ατυχημάτων της κατά σχεδόν 80% τα τελευταία 10 έως 12 χρόνια, η γενική αεροπορική βιομηχανία, η οποία περιλαμβάνει ιδιωτικά και ψυχαγωγικά αεροπορικά ταξίδια, δεν το έχει κάνει.

 

Σε σύγκριση με τα αυτοκίνητα, τα ιδιωτικά αεροπλάνα χρησιμοποιούνται λιγότερο συχνά, αλλά όταν οι στατιστικές είναι ισοπεδωμένες, τα ιδιωτικά αεροπλάνα μπορεί να είναι εξίσου, ή ακόμη περισσότερο, επικίνδυνα από την κύρια αιτία θανάτων στις μεταφορές στην Αμερική (αυτοκίνητα).

 

Οι αριθμοί

Σύμφωνα με την έκθεση NTSV* του 2010 , υπάρχει περίπου 1 θάνατος ανά 100.000 ώρες ιδιωτικού αεροπορικού ταξιδιού. 

Όταν τα ίδια μαθηματικά εφαρμόζονται σε τροχαία ατυχήματα, υπάρχει 1,1 θάνατος ανά 2 εκατομμύρια ώρες ταξιδιού

Υπό αυτούς τους όρους, υπάρχουν σχεδόν 21 γενικοί θάνατοι αεροπορικών μεταφορών ανά 2 εκατομμύρια ώρες ταξιδιού, γεγονός που υποδηλώνει ότι η επιβίβαση σε ιδιωτικό αεροπλάνο είναι περίπου 19 φορές πιο επικίνδυνη από το να βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου.

 

Αν και τα γενικά αεροπορικά ατυχήματα έχουν μειωθεί κατά 75% από τη δεκαετία του 1970, αυξήθηκαν κατά 20% την τελευταία δεκαετία και τα θανατηφόρα ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 25%. Τα περισσότερα αεροπορικά δυστυχήματα προκαλούνται από λάθος πιλότου και πολλά συμβαίνουν όταν οι πιλότοι χάνουν τον έλεγχο του αεροσκάφους τους. Ένα άλλο κοινό πρόβλημα προέρχεται από τα καιρικά φαινόμενα και αυτό που οι ειδικοί της αεροπορίας αποκαλούν «τυφλή πτώση».

 

Διαφορές στο Σχεδιασμό

Επιπλέον, τα ιδιωτικά αεροσκάφη κατασκευάζονται διαφορετικά από τα εμπορικά αεροπλάνα και δεν διαθέτουν τα χαρακτηριστικά ασφαλείας και τα εφεδρικά σχέδια που κρατούν τις εμπορικές πτήσεις στον αέρα. Για παράδειγμα, ορισμένα ιδιωτικά αεροπλάνα έχουν μόνο έναν κινητήρα, κάτι που είναι πρωτόγνωρο για εμπορικά αεροσκάφη. Εάν ο ένας κινητήρας χαλάσει σε ένα ιδιωτικό αεροπλάνο, το αεροπλάνο θα συντριβεί, αλλά εάν ο ένας κινητήρας χαλάσει σε ένα εμπορικό σκάφος, ο άλλος κινητήρας θα αναλάβει και θα κρατήσει το αεροπλάνο στη ζωή.

 

Εκπαίδευση

Επιπλέον, οι ιδιώτες πιλότοι έχουν χαμηλότερα πρότυπα από τους επαγγελματίες της εμπορικής αεροπορίας. Οι απαιτήσεις εκπαίδευσης ανέρχονται σε check-in κάθε 2 χρόνια, σε αντίθεση με την αυστηρή εκπαιδευτική διαδικασία που ολοκληρώνεται από εμπορικούς πιλότους.

 

Καθώς οι θάνατοι σε εμπορικές αεροπορικές εταιρείες πλησιάζουν στο μηδέν, οι λάτρεις της γενικής αεροπορίας ελπίζουν να εφαρμόσουν μερικές από τις ίδιες τακτικές εκπαίδευσης και ασφάλειας σε ιδιωτικές πτήσεις.

 

Εν τω μεταξύ, ωστόσο, η γενική αεροπορία (ιδιωτικά και ψυχαγωγικά αεροπορικά ταξίδια) εξακολουθεί να ευθύνεται για το 94% περίπου των θανάτων από αεροπλάνα , και τόσο οι πιλότοι όσο και οι επιβάτες θα πρέπει να γνωρίζουν τους κινδύνους.

*Το National Transportation Safety Board (NTSB) είναι «μια ανεξάρτητη ομοσπονδιακή υπηρεσία επιφορτισμένη από το Κογκρέσο με τη διερεύνηση κάθε ατυχήματος πολιτικής αεροπορίας στις ΗΠΑ και σημαντικών ατυχημάτων σε άλλους τρόπους μεταφοράς - σιδηρόδρομο, αυτοκινητόδρομο, θαλάσσιο και αγωγό. Το NTSB καθορίζει την πιθανή αιτία κάθε ατυχήματος που διερευνάται και εκδίδει συστάσεις ασφαλείας με στόχο την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.»


Πριν μερικές μέρες ήταν ο Κόμπι Μπράιντ που έχασε τη ζωή του σε δυστύχημα με ιδιωτικό αεροπορικό μέσο (ελικόπτερο). Πριν από ένα περίπου μήνα ήταν η δημοφιλής ρεπόρτερ της ομάδας μπάσκετ του NBA New Orleans Pelicans. H μόλις 30 ετών Κάρλι Μακ Κορντ, σκοτώθηκε όταν συνετρίβη το μικρό ιδιωτικό αεροσκάφος που επέβαινε για να πάει σε έναν αγώνα. Πριν ένα χρόνο ήταν ο ποδοσφαιριστής Εμιλιάνο Σάλα που έχασε τη ζωή του όταν το μικρό αεροσκάφος που τον μετέφερε από την Νάντη στο Κάρντιφ για να ολοκληρώσει τη μεταγραφή του, χάθηκε στη Μάγχη. Πιο πριν ήταν ο Ταϊλανδός πρόεδρος της Λέστερ, Βιτσάι Σριβανταναπραμπά που έχασε τη ζωή του όταν έπεσε το ελικόπτερο στο οποίο επέβαινε λίγο μετά την απογείωση του από το γήπεδο της Λέστερ.

Αυτά είναι μόνο μερικά από τα αεροπορικά δυστυχήματα που συνέβησαν τα δυο τελευταία χρόνια και στο ποια στοίχησαν τη ζωή σε ανθρώπους του αθλητισμού. Στην πραγματικότητα αεροπορικά συμβάντα έχουμε καθημερνά στον κόσμο με ιδιωτικά αεροσκάφη, αρκετά από αυτά θανατηφόρα. Δεν αναφερόμαστε μόνο σε πανάκριβα τζετ που μεταφέρουν κροίσους ή διάσημους ή στελέχη πολυεθνικών εταιριών, αλλά και σε μικρά αεροσκάφη και ελικόπτερα τα οποία πολλές φορές πιλοτάρουν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες τους. Αυτός ο τρόπος μετακίνησης έχει γίνει πλέον πολύ δημοφιλής, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ. Είτε γιατί υπάρχει η οικονομική άνεση, είτε γιατί οι ερασιτέχνες πιλότοι αυξάνονται, είτε γιατί έχει αναπτυχθεί ένα τεράστιο δίκτυο από μικρά αεροδρόμια που εξυπηρετούν αυτές τις πτήσεις, είτε γιατί είναι αναγκαίο λόγω των μεγάλων αποστάσεων, οι αεροπορικές μεταφορές με ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα, αυξάνεται ραγδαία στις ΗΠΑ. Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί και οι τουριστικές πτήσεις με ιδιωτικά αεροσκάφη. Οι περισσότερες είναι για εναέριες περιηγήσεις πάνω από περιοχές με τουριστικό ενδιαφέρον.

Μοιραία εκεί συμβαίνουν και τα περισσότερα ατύχημα ή δυστυχήματα με τέτοια αεροσκάφη. Αν παρακολουθήσει κανείς τις ιστοσελίδες που καταγράφουν τα αεροπορικά συμβάντα, θα διαπιστώσει πως στις ΗΠΑ συμβαίνουν σχεδόν καθημερνά και μάλιστα αρκετά από αυτά είναι θανατηφόρα. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως μόνο στις 26 πρώτες μέρες του 2020 έγιναν στις ΗΠΑ 54 συμβάντα με ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα στα οποία έχασαν τη ζωή τους 31 άνθρωποι

Στο ίδιο 26ήμερο διάστημα, σε όλο τον υπόλοιπο πλανήτη, οι νεκροί σε δυστυχήματα με ιδιωτικά αεροσκάφη ήταν άλλοι 47.  Σύνολο 78 σε λιγότερο από ένα μόνο μήνα!
Που αναλογούν σε ετήσια βάση σε 1.000 περίπου άτομα!

Ο αριθμός είναι πολύ μεγάλος αν αναλογιστεί κανείς πως στα μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη, η πρόοδος σε θέματα ασφάλειας είναι μεγάλη και περιόρισε θεαματικά τα δυστυχήματα και τα ανθρώπινα θύματα.
Ολόκληρο το προηγούμενο έτος 2019, σε όλο τον κόσμο, σε δυστυχήματα που έγιναν σε επιβατικά και εμπορικά αεροσκάφη ικανότητας μεταφοράς άνω των 13 ατόμων (σημ. "Αντίλογου Χανίων": τα οποία πετούν εκατοντάδες φορές περισσότερο και με χιλιάδες φορές περισσότερους επιβάτες από τα ιδιωτικά)  έχασαν τη ζωή τους 283 άνθρωποι.

Θεωρητικά για τα ιδιωτικά αεροσκάφη ισχύουν οι ίδιοι κανόνες ασφάλειας που ισχύουν σε κάθε χώρα για τα μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη. Αλλού αυτοί οι κανόνες είναι πολύ αυστηροί και αλλού λιγότερο. Εκείνο που διαφέρει είναι το επίπεδο ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές, τόσο της τεχνικής επάρκειας των αεροσκαφών όσο και των ικανοτήτων αυτών που τα πιλοτάρουν. Όπως μας είπε ιδιοκτήτης εταιρείας που νοικιάζει αεροσκάφη: «το γεγονός ότι στην Ευρώπη συμβαίνουν αναλογικά τα λιγότερα δυστυχήματα με ιδιωτικά αεροσκάφη, έχει να κάνει με το αυστηρό επίπεδο των κανονισμών ασφαλείας και ελέγχων.»

Σάββατο 1 Απριλίου 2023

Νεομακαρθισμός, παραποιημένες ειδήσεις και ρωσοφοβική προπαγάνδα: Δημήτρης Λιάτσος, ανταποκριτής στη Ρωσία και Γιώργος Πλειός, κοινωνιολόγος-συγγραφέας







 Κινέζικοι Τάιμς: Πλησιάζουμε στο τέλος της ηγεμονίας του δολαρίου ΗΠΑ;

Δημοσιεύθηκε: Μαρ 30, 2023 17:52
Αποχαιρετάει ο κόσμος την ηγεμονία του δολαρίου;  Περισσότερες χώρες στρέφονται στο γιουάν για εμπόριο.  Γραφικό: GT

Αποχαιρετάει ο κόσμος την ηγεμονία του δολαρίου; 

Περισσότερες χώρες στρέφονται στο γιουάν για εμπόριο. 

Γραφικό: GT






 Η αποδολαριοποίηση είναι αναπόφευκτη καθώς η χρήση άλλων νομισμάτων επιταχύνεται

Δημοσιεύθηκε: Μαρ 30, 2023 22:08
Εικονογράφηση: Chen Xia/Global Times

Εικονογράφηση: Chen Xia/Global Times

Η Κίνα και η Βραζιλία κατέληξαν σε συμφωνία για το εμπόριο στα νομίσματά τους, ανέφερε το Γαλλικό Πρακτορείο, επικαλούμενο την Τετάρτη την κυβέρνηση της Βραζιλίας.

Η συμφωνία θα επιτρέψει στην Κίνα και τη Βραζιλία να πραγματοποιούν εμπορικές και χρηματοοικονομικές συναλλαγές απευθείας στο κινεζικό γιουάν ή στο ρεάλ Βραζιλίας, αντί να χρησιμοποιούν το δολάριο ΗΠΑ ως ενδιάμεσο. «Η προσδοκία είναι ότι αυτό θα μειώσει το κόστος... προωθήσει ακόμη μεγαλύτερο διμερές εμπόριο και θα διευκολύνει τις επενδύσεις», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η βραζιλιάνικη Υπηρεσία Προώθησης Εμπορίου και Επενδύσεων (ApexBrasil).

Καθώς η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Βραζιλίας καταγράφοντας διμερές εμπόριο 150,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022, είναι αυτονόητο ότι η συμφωνία προέρχεται από ανάγκες που σχετίζονται με την ισχυρή δυναμική του διμερούς εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών. 

Αλλά το πιο σημαντικό, από την σκοπιά του παγκόσμιου νομισματικού συστήματος, η κίνηση μπορεί να σηματοδοτήσει μια σημαντική εξέλιξη της τάσης προς την αποδολαριοποίηση σε όλο τον κόσμο, καθώς οι χώρες προσπαθούν να συναλλάσσονται σε νομίσματα που δεν ανήκουν σε δολάρια και επιδιώκουν να διαφοροποιήσουν τα συναλλαγματικά τους αποθέματα .

Με το σύστημα του Bretton Woods και το σύστημα πετροδολαρίων, το δολάριο έχει εξελιχθεί από κυρίαρχο όχημα πληρωμής, διακανονισμού και επενδύσεων σε εργαλείο πολιτικού εκβιασμού και εξαναγκασμού. 
Εξοπλίζοντας την ηγεμονία τους σε δολάρια, οι ΗΠΑ μπορούν όχι μόνο να επιβάλλουν αυθαίρετα μονομερείς κυρώσεις σε άλλες χώρες, αλλά μπορούν επίσης να αποκομίσουν παγκόσμιο πλούτο και να εξάγουν τους δικούς τους κινδύνους στον υπόλοιπο κόσμο μέσω ανεύθυνων νομισματικών πολιτικών. 

Αλλά κάθε ηγεμονικό νομισματικό σύστημα έχει την ημέρα της κατάρρευσής του. Δεν είναι η Ρωσία, η Κίνα, η Ινδία ή οποιαδήποτε άλλη χώρα, αλλά οι ίδιες οι ΗΠΑ που πυροδοτούν την αναπόφευκτη τάση του τέλους της κυριαρχίας του δολαρίου, κάτι για το οποίο μπορεί να ανησυχούν πολλοί Αμερικανοί στρατηγοί και οικονομολόγοι.

Οι σαρωτικές κυρώσεις των ΗΠΑ στη Ρωσία μετά την κρίση Ρωσίας-Ουκρανίας, οι οποίες όχι μόνο πάγωσαν τα περιουσιακά στοιχεία των ρωσικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στο εξωτερικό, αλλά και διέκοψαν τη σύνδεση μεταξύ του συστήματος SWIFT και των περισσότερων ρωσικών τραπεζών, έστειλαν προειδοποίηση στον υπόλοιπο κόσμο σχετικά με τους κινδύνους χρήσης του δολαρίου από τις ΗΠΑ ως εργαλείο για γεωπολιτικό κέρδος. Όσο περισσότερο οι ΗΠΑ υιοθετούν ηγεμονικά μέσα για να επιτύχουν τους σκοπούς τους, τόσο πιο πρόθυμη θα είναι η διεθνής κοινότητα να απαλλαγεί από την υπερβολική εξάρτηση από το δολάριο. 
Φοβούμενοι τον κίνδυνο να παρασυρθούν σε παρόμοιες κυρώσεις στο μέλλον από την ηγεμονία του δολαρίου, χώρες σε όλο τον κόσμο επιδιώκουν να αντικαταστήσουν το σύστημα SWIFT για να αποφύγουν τον νομισματικό καταναγκασμό των ΗΠΑ και η δυναμική γίνεται ολοένα και πιο εμφανής και ισχυρή.

Για παράδειγμα, σε μια επίσημη συνάντηση όλων των Υπουργών Οικονομικών και των Διοικητών της Κεντρικής Τράπεζας της ASEAN που ξεκίνησε την Τρίτη, στην κορυφή της ημερήσιας διάταξης είναι οι συζητήσεις για τη μείωση της εξάρτησης από το δολάριο ΗΠΑ, το ευρώ, το γιεν και τη βρετανική λίρα από οικονομικές συναλλαγές και τη μετάβαση σε διακανονισμούς σε τοπικά νομίσματα, σύμφωνα με το ASEAN Briefing.

Τον Ιανουάριο, ο Νοτιοαφρικανός υπουργός Εξωτερικών Naledi Pandor είπε σε συνέντευξή του στο Sputnik ότι οι BRICS θέλουν να βρουν έναν τρόπο να παρακάμψουν το δολάριο για να δημιουργήσουν ένα δικαιότερο σύστημα πληρωμών που δεν θα στρέφεται προς τις πλουσιότερες χώρες.

Ο υπουργός Οικονομικών της Σαουδικής Αραβίας Mohammed Al-Jadaan δήλωσε επίσης τον Ιανουάριο ότι η χώρα του είναι ανοιχτή σε συζητήσεις σχετικά με τη διευθέτηση του εμπορίου πετρελαίου σε νομίσματα άλλα από το δολάριο ΗΠΑ.

Εκτός από αυτά τα σημάδια αποδολαριοποίησης, η Ινδία και η Ρωσία έχουν κάνει ένα σημαντικό βήμα προς τις συναλλαγές εκτός δολαρίου, κάτι που μπορεί να είναι ενθάρρυνση για τις χώρες που εξετάζουν την κίνηση αυτή. 
Οι Ινδοί πελάτες έχουν πληρώσει για το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου σε νομίσματα εκτός του δολαρίου, συμπεριλαμβανομένου του ντιράμ των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και πιο πρόσφατα του ρωσικού ρουβλίου, ανέφερε το Reuters τον Μάρτιο, επικαλούμενο πολλές εμπορικές και τραπεζικές πηγές πετρελαίου. Οι συναλλαγές τους τελευταίους τρεις μήνες ανέρχονται συνολικά σε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια.

Ένα άλλο σημαντικό σημάδι των επιταχυνόμενων προσπαθειών αποδολαριοποίησης είναι ότι χώρες, συμπεριλαμβανομένων μερικών από τους συμμάχους των ΗΠΑ, έχουν μειώσει τα αποθέματά τους στο αμερικανικό χρέος για να διαφοροποιήσουν τα συναλλαγματικά τους αποθέματα. Το βάρος του δολαρίου στα συναλλαγματικά αποθέματα έχει μειωθεί σε περίπου 60 τοις εκατό, ένα σχετικά χαμηλό επίπεδο τις τελευταίες δεκαετίες, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΝΤ για τη Νομισματική Σύνθεση των Συναλλαγματικών Αποθεμάτων για το τρίτο τρίμηνο του 2022. Ενώ το γεγονός ότι το δολάριο παραμένει το πιο συχνά  χρησιμοποιημένο νόμισμα στον κόσμο δεν θα αλλάξει στο άμεσο μέλλον, η τάση που ολοένα και περισσότερες χώρες θα εξετάσουν το ενδεχόμενο και το πιλοτικό εμπόριο σε νομίσματα εκτός του δολαρίου είναι επίσης αμετάβλητη.
 Η ιστορία μας λέει ότι η παρακμή της ηγεμονίας ξεκινά συχνά από το νόμισμά της.