«Γνῶμες, καρδιές, ὅσοι Ἕλληνες, ὅ,τι εἶστε μὴν ξεχνᾶτε, δὲν εἶστε ἀπὸ τὰ χέρια σας μονάχα, ὄχι! Χρωστᾶτε καὶ σὲ ὅσους ἦρθαν, πέρασαν, θὰ ᾿ρθοῦνε, θὰ περάσουν! Κριτές, θὰ μᾶς δικάσουν οἱ ἀγέννητοι, οἱ νεκροί.» Κωστής Παλαμάς
Σάββατο 8 Απριλίου 2023
Υπέροχων στίχων, υπέροχο γαλλικό τραγούδι: La langue de chez nous
Παρασκευή 7 Απριλίου 2023
19 φορές πιο επικίνδυνες από τα ταξίδια με αυτοκίνητο οι πτήσεις με ιδιωτικά αεροσκάφη, ενώ είναι ασφαλέστερες της οδήγησης αυτοκινήτου οι πτήσεις των αερογραμμών επιβατικών εταιρειών
1. Πόσο είναι πιο
επικίνδυνα τα ιδιωτικά αεροπλάνα;
Η πτήση με
ιδιωτικό αεροπλάνο είναι πολύ πιο επικίνδυνη από την εμπορική πτήση. Στην
πραγματικότητα, ένας συνεργάτης από το Live Science ισχυρίζεται:
Σε σύγκριση
με τα αυτοκίνητα, τα ιδιωτικά αεροπλάνα χρησιμοποιούνται λιγότερο συχνά, αλλά
όταν οι στατιστικές είναι ισοπεδωμένες, τα ιδιωτικά αεροπλάνα μπορεί να είναι
εξίσου, ή ακόμη περισσότερο, επικίνδυνα από την κύρια αιτία θανάτων στις
μεταφορές στην Αμερική (αυτοκίνητα).
Οι αριθμοί
Σύμφωνα με την έκθεση NTSV* του 2010 , υπάρχει περίπου 1 θάνατος ανά 100.000 ώρες ιδιωτικού αεροπορικού ταξιδιού.
Όταν τα ίδια μαθηματικά εφαρμόζονται σε τροχαία ατυχήματα, υπάρχει 1,1 θάνατος ανά 2 εκατομμύρια ώρες ταξιδιού.
Υπό αυτούς τους
όρους, υπάρχουν σχεδόν 21 γενικοί θάνατοι αεροπορικών μεταφορών ανά 2
εκατομμύρια ώρες ταξιδιού, γεγονός που υποδηλώνει ότι η επιβίβαση σε ιδιωτικό
αεροπλάνο είναι περίπου 19 φορές πιο επικίνδυνη από το να βρίσκεσαι πίσω από το
τιμόνι ενός αυτοκινήτου.
Αν και τα
γενικά αεροπορικά ατυχήματα έχουν μειωθεί κατά 75% από τη δεκαετία του 1970,
αυξήθηκαν κατά 20% την τελευταία δεκαετία και τα θανατηφόρα ατυχήματα αυξήθηκαν
κατά 25%. Τα περισσότερα αεροπορικά δυστυχήματα προκαλούνται από λάθος πιλότου
και πολλά συμβαίνουν όταν οι πιλότοι χάνουν τον έλεγχο του αεροσκάφους τους.
Ένα άλλο κοινό πρόβλημα προέρχεται από τα καιρικά φαινόμενα και αυτό που οι
ειδικοί της αεροπορίας αποκαλούν «τυφλή πτώση».
Διαφορές
στο Σχεδιασμό
Επιπλέον,
τα ιδιωτικά αεροσκάφη κατασκευάζονται διαφορετικά από τα εμπορικά αεροπλάνα και
δεν διαθέτουν τα χαρακτηριστικά ασφαλείας και τα εφεδρικά σχέδια που κρατούν
τις εμπορικές πτήσεις στον αέρα. Για παράδειγμα, ορισμένα ιδιωτικά αεροπλάνα
έχουν μόνο έναν κινητήρα, κάτι που είναι πρωτόγνωρο για εμπορικά αεροσκάφη. Εάν
ο ένας κινητήρας χαλάσει σε ένα ιδιωτικό αεροπλάνο, το αεροπλάνο θα συντριβεί,
αλλά εάν ο ένας κινητήρας χαλάσει σε ένα εμπορικό σκάφος, ο άλλος κινητήρας θα
αναλάβει και θα κρατήσει το αεροπλάνο στη ζωή.
Εκπαίδευση
Επιπλέον,
οι ιδιώτες πιλότοι έχουν χαμηλότερα πρότυπα από τους επαγγελματίες της
εμπορικής αεροπορίας. Οι απαιτήσεις εκπαίδευσης ανέρχονται σε check-in κάθε 2
χρόνια, σε αντίθεση με την αυστηρή εκπαιδευτική διαδικασία που ολοκληρώνεται
από εμπορικούς πιλότους.
Καθώς οι
θάνατοι σε εμπορικές αεροπορικές εταιρείες πλησιάζουν στο μηδέν, οι λάτρεις της
γενικής αεροπορίας ελπίζουν να εφαρμόσουν μερικές από τις ίδιες τακτικές
εκπαίδευσης και ασφάλειας σε ιδιωτικές πτήσεις.
Εν τω
μεταξύ, ωστόσο, η γενική αεροπορία (ιδιωτικά και ψυχαγωγικά αεροπορικά ταξίδια) εξακολουθεί να ευθύνεται για το 94% περίπου
των θανάτων από αεροπλάνα , και τόσο οι πιλότοι όσο και οι επιβάτες θα πρέπει
να γνωρίζουν τους κινδύνους.
*Το National Transportation Safety Board (NTSB) είναι «μια ανεξάρτητη ομοσπονδιακή υπηρεσία επιφορτισμένη από το Κογκρέσο με τη διερεύνηση κάθε ατυχήματος πολιτικής αεροπορίας στις ΗΠΑ και σημαντικών ατυχημάτων σε άλλους τρόπους μεταφοράς - σιδηρόδρομο, αυτοκινητόδρομο, θαλάσσιο και αγωγό. Το NTSB καθορίζει την πιθανή αιτία κάθε ατυχήματος που διερευνάται και εκδίδει συστάσεις ασφαλείας με στόχο την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.»
2. Γιατί συμβαίνουν τόσα πολλά δυστυχήματα με ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα;
Αυτά είναι μόνο μερικά από τα αεροπορικά δυστυχήματα που συνέβησαν τα δυο τελευταία χρόνια και στο ποια στοίχησαν τη ζωή σε ανθρώπους του αθλητισμού. Στην πραγματικότητα αεροπορικά συμβάντα έχουμε καθημερνά στον κόσμο με ιδιωτικά αεροσκάφη, αρκετά από αυτά θανατηφόρα. Δεν αναφερόμαστε μόνο σε πανάκριβα τζετ που μεταφέρουν κροίσους ή διάσημους ή στελέχη πολυεθνικών εταιριών, αλλά και σε μικρά αεροσκάφη και ελικόπτερα τα οποία πολλές φορές πιλοτάρουν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες τους. Αυτός ο τρόπος μετακίνησης έχει γίνει πλέον πολύ δημοφιλής, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ. Είτε γιατί υπάρχει η οικονομική άνεση, είτε γιατί οι ερασιτέχνες πιλότοι αυξάνονται, είτε γιατί έχει αναπτυχθεί ένα τεράστιο δίκτυο από μικρά αεροδρόμια που εξυπηρετούν αυτές τις πτήσεις, είτε γιατί είναι αναγκαίο λόγω των μεγάλων αποστάσεων, οι αεροπορικές μεταφορές με ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα, αυξάνεται ραγδαία στις ΗΠΑ. Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί και οι τουριστικές πτήσεις με ιδιωτικά αεροσκάφη. Οι περισσότερες είναι για εναέριες περιηγήσεις πάνω από περιοχές με τουριστικό ενδιαφέρον.
Μοιραία εκεί συμβαίνουν και τα περισσότερα ατύχημα ή δυστυχήματα με τέτοια αεροσκάφη. Αν παρακολουθήσει κανείς τις ιστοσελίδες που καταγράφουν τα αεροπορικά συμβάντα, θα διαπιστώσει πως στις ΗΠΑ συμβαίνουν σχεδόν καθημερνά και μάλιστα αρκετά από αυτά είναι θανατηφόρα. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως μόνο στις 26 πρώτες μέρες του 2020 έγιναν στις ΗΠΑ 54 συμβάντα με ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα στα οποία έχασαν τη ζωή τους 31 άνθρωποι.
Στο ίδιο 26ήμερο διάστημα, σε όλο τον υπόλοιπο πλανήτη, οι νεκροί σε δυστυχήματα με ιδιωτικά αεροσκάφη ήταν άλλοι 47. Σύνολο 78 σε λιγότερο από ένα μόνο μήνα!
Που αναλογούν σε ετήσια βάση σε 1.000 περίπου άτομα!
Ο αριθμός είναι πολύ μεγάλος αν αναλογιστεί κανείς πως στα μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη, η πρόοδος σε θέματα ασφάλειας είναι μεγάλη και περιόρισε θεαματικά τα δυστυχήματα και τα ανθρώπινα θύματα.
Ολόκληρο το προηγούμενο έτος 2019, σε όλο τον κόσμο, σε δυστυχήματα που έγιναν σε επιβατικά και εμπορικά αεροσκάφη ικανότητας μεταφοράς άνω των 13 ατόμων (σημ. "Αντίλογου Χανίων": τα οποία πετούν εκατοντάδες φορές περισσότερο και με χιλιάδες φορές περισσότερους επιβάτες από τα ιδιωτικά) έχασαν τη ζωή τους 283 άνθρωποι.
Θεωρητικά για τα ιδιωτικά αεροσκάφη ισχύουν οι ίδιοι κανόνες ασφάλειας που ισχύουν σε κάθε χώρα για τα μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη. Αλλού αυτοί οι κανόνες είναι πολύ αυστηροί και αλλού λιγότερο. Εκείνο που διαφέρει είναι το επίπεδο ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές, τόσο της τεχνικής επάρκειας των αεροσκαφών όσο και των ικανοτήτων αυτών που τα πιλοτάρουν. Όπως μας είπε ιδιοκτήτης εταιρείας που νοικιάζει αεροσκάφη: «το γεγονός ότι στην Ευρώπη συμβαίνουν αναλογικά τα λιγότερα δυστυχήματα με ιδιωτικά αεροσκάφη, έχει να κάνει με το αυστηρό επίπεδο των κανονισμών ασφαλείας και ελέγχων.»
Σάββατο 1 Απριλίου 2023
Νεομακαρθισμός, παραποιημένες ειδήσεις και ρωσοφοβική προπαγάνδα: Δημήτρης Λιάτσος, ανταποκριτής στη Ρωσία και Γιώργος Πλειός, κοινωνιολόγος-συγγραφέας
Κινέζικοι Τάιμς: Πλησιάζουμε στο τέλος της ηγεμονίας του δολαρίου ΗΠΑ;

Αποχαιρετάει ο κόσμος την ηγεμονία του δολαρίου;
Περισσότερες χώρες στρέφονται στο γιουάν για εμπόριο.
Γραφικό: GT
Η αποδολαριοποίηση είναι αναπόφευκτη καθώς η χρήση άλλων νομισμάτων επιταχύνεται

Εικονογράφηση: Chen Xia/Global Times
Η Κίνα και η Βραζιλία κατέληξαν σε συμφωνία για το εμπόριο στα νομίσματά τους, ανέφερε το Γαλλικό Πρακτορείο, επικαλούμενο την Τετάρτη την κυβέρνηση της Βραζιλίας.Η συμφωνία θα επιτρέψει στην Κίνα και τη Βραζιλία να πραγματοποιούν εμπορικές και χρηματοοικονομικές συναλλαγές απευθείας στο κινεζικό γιουάν ή στο ρεάλ Βραζιλίας, αντί να χρησιμοποιούν το δολάριο ΗΠΑ ως ενδιάμεσο. «Η προσδοκία είναι ότι αυτό θα μειώσει το κόστος... προωθήσει ακόμη μεγαλύτερο διμερές εμπόριο και θα διευκολύνει τις επενδύσεις», ανέφερε σε ανακοίνωσή της η βραζιλιάνικη Υπηρεσία Προώθησης Εμπορίου και Επενδύσεων (ApexBrasil).
Καθώς η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Βραζιλίας καταγράφοντας διμερές εμπόριο 150,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022, είναι αυτονόητο ότι η συμφωνία προέρχεται από ανάγκες που σχετίζονται με την ισχυρή δυναμική του διμερούς εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών.
Αλλά το πιο σημαντικό, από την σκοπιά του παγκόσμιου νομισματικού συστήματος, η κίνηση μπορεί να σηματοδοτήσει μια σημαντική εξέλιξη της τάσης προς την αποδολαριοποίηση σε όλο τον κόσμο, καθώς οι χώρες προσπαθούν να συναλλάσσονται σε νομίσματα που δεν ανήκουν σε δολάρια και επιδιώκουν να διαφοροποιήσουν τα συναλλαγματικά τους αποθέματα .
Με το σύστημα του Bretton Woods και το σύστημα πετροδολαρίων, το δολάριο έχει εξελιχθεί από κυρίαρχο όχημα πληρωμής, διακανονισμού και επενδύσεων σε εργαλείο πολιτικού εκβιασμού και εξαναγκασμού.
Αλλά κάθε ηγεμονικό νομισματικό σύστημα έχει την ημέρα της κατάρρευσής του. Δεν είναι η Ρωσία, η Κίνα, η Ινδία ή οποιαδήποτε άλλη χώρα, αλλά οι ίδιες οι ΗΠΑ που πυροδοτούν την αναπόφευκτη τάση του τέλους της κυριαρχίας του δολαρίου, κάτι για το οποίο μπορεί να ανησυχούν πολλοί Αμερικανοί στρατηγοί και οικονομολόγοι.
Οι σαρωτικές κυρώσεις των ΗΠΑ στη Ρωσία μετά την κρίση Ρωσίας-Ουκρανίας, οι οποίες όχι μόνο πάγωσαν τα περιουσιακά στοιχεία των ρωσικών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στο εξωτερικό, αλλά και διέκοψαν τη σύνδεση μεταξύ του συστήματος SWIFT και των περισσότερων ρωσικών τραπεζών, έστειλαν προειδοποίηση στον υπόλοιπο κόσμο σχετικά με τους κινδύνους χρήσης του δολαρίου από τις ΗΠΑ ως εργαλείο για γεωπολιτικό κέρδος. Όσο περισσότερο οι ΗΠΑ υιοθετούν ηγεμονικά μέσα για να επιτύχουν τους σκοπούς τους, τόσο πιο πρόθυμη θα είναι η διεθνής κοινότητα να απαλλαγεί από την υπερβολική εξάρτηση από το δολάριο.
Για παράδειγμα, σε μια επίσημη συνάντηση όλων των Υπουργών Οικονομικών και των Διοικητών της Κεντρικής Τράπεζας της ASEAN που ξεκίνησε την Τρίτη, στην κορυφή της ημερήσιας διάταξης είναι οι συζητήσεις για τη μείωση της εξάρτησης από το δολάριο ΗΠΑ, το ευρώ, το γιεν και τη βρετανική λίρα από οικονομικές συναλλαγές και τη μετάβαση σε διακανονισμούς σε τοπικά νομίσματα, σύμφωνα με το ASEAN Briefing.
Τον Ιανουάριο, ο Νοτιοαφρικανός υπουργός Εξωτερικών Naledi Pandor είπε σε συνέντευξή του στο Sputnik ότι οι BRICS θέλουν να βρουν έναν τρόπο να παρακάμψουν το δολάριο για να δημιουργήσουν ένα δικαιότερο σύστημα πληρωμών που δεν θα στρέφεται προς τις πλουσιότερες χώρες.
Ο υπουργός Οικονομικών της Σαουδικής Αραβίας Mohammed Al-Jadaan δήλωσε επίσης τον Ιανουάριο ότι η χώρα του είναι ανοιχτή σε συζητήσεις σχετικά με τη διευθέτηση του εμπορίου πετρελαίου σε νομίσματα άλλα από το δολάριο ΗΠΑ.
Εκτός από αυτά τα σημάδια αποδολαριοποίησης, η Ινδία και η Ρωσία έχουν κάνει ένα σημαντικό βήμα προς τις συναλλαγές εκτός δολαρίου, κάτι που μπορεί να είναι ενθάρρυνση για τις χώρες που εξετάζουν την κίνηση αυτή.
Ένα άλλο σημαντικό σημάδι των επιταχυνόμενων προσπαθειών αποδολαριοποίησης είναι ότι χώρες, συμπεριλαμβανομένων μερικών από τους συμμάχους των ΗΠΑ, έχουν μειώσει τα αποθέματά τους στο αμερικανικό χρέος για να διαφοροποιήσουν τα συναλλαγματικά τους αποθέματα. Το βάρος του δολαρίου στα συναλλαγματικά αποθέματα έχει μειωθεί σε περίπου 60 τοις εκατό, ένα σχετικά χαμηλό επίπεδο τις τελευταίες δεκαετίες, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΝΤ για τη Νομισματική Σύνθεση των Συναλλαγματικών Αποθεμάτων για το τρίτο τρίμηνο του 2022. Ενώ το γεγονός ότι το δολάριο παραμένει το πιο συχνά χρησιμοποιημένο νόμισμα στον κόσμο δεν θα αλλάξει στο άμεσο μέλλον, η τάση που ολοένα και περισσότερες χώρες θα εξετάσουν το ενδεχόμενο και το πιλοτικό εμπόριο σε νομίσματα εκτός του δολαρίου είναι επίσης αμετάβλητη.