1. Πόσο είναι πιο
επικίνδυνα τα ιδιωτικά αεροπλάνα;
Η πτήση με
ιδιωτικό αεροπλάνο είναι πολύ πιο επικίνδυνη από την εμπορική πτήση. Στην
πραγματικότητα, ένας συνεργάτης από το Live Science ισχυρίζεται:
Σε σύγκριση
με τα αυτοκίνητα, τα ιδιωτικά αεροπλάνα χρησιμοποιούνται λιγότερο συχνά, αλλά
όταν οι στατιστικές είναι ισοπεδωμένες, τα ιδιωτικά αεροπλάνα μπορεί να είναι
εξίσου, ή ακόμη περισσότερο, επικίνδυνα από την κύρια αιτία θανάτων στις
μεταφορές στην Αμερική (αυτοκίνητα).
Οι αριθμοί
Σύμφωνα με την έκθεση NTSV* του 2010 , υπάρχει περίπου 1 θάνατος ανά 100.000 ώρες ιδιωτικού αεροπορικού ταξιδιού.
Όταν τα ίδια μαθηματικά εφαρμόζονται σε τροχαία ατυχήματα, υπάρχει 1,1 θάνατος ανά 2 εκατομμύρια ώρες ταξιδιού.
Υπό αυτούς τους
όρους, υπάρχουν σχεδόν 21 γενικοί θάνατοι αεροπορικών μεταφορών ανά 2
εκατομμύρια ώρες ταξιδιού, γεγονός που υποδηλώνει ότι η επιβίβαση σε ιδιωτικό
αεροπλάνο είναι περίπου 19 φορές πιο επικίνδυνη από το να βρίσκεσαι πίσω από το
τιμόνι ενός αυτοκινήτου.
Αν και τα
γενικά αεροπορικά ατυχήματα έχουν μειωθεί κατά 75% από τη δεκαετία του 1970,
αυξήθηκαν κατά 20% την τελευταία δεκαετία και τα θανατηφόρα ατυχήματα αυξήθηκαν
κατά 25%. Τα περισσότερα αεροπορικά δυστυχήματα προκαλούνται από λάθος πιλότου
και πολλά συμβαίνουν όταν οι πιλότοι χάνουν τον έλεγχο του αεροσκάφους τους.
Ένα άλλο κοινό πρόβλημα προέρχεται από τα καιρικά φαινόμενα και αυτό που οι
ειδικοί της αεροπορίας αποκαλούν «τυφλή πτώση».
Διαφορές
στο Σχεδιασμό
Επιπλέον,
τα ιδιωτικά αεροσκάφη κατασκευάζονται διαφορετικά από τα εμπορικά αεροπλάνα και
δεν διαθέτουν τα χαρακτηριστικά ασφαλείας και τα εφεδρικά σχέδια που κρατούν
τις εμπορικές πτήσεις στον αέρα. Για παράδειγμα, ορισμένα ιδιωτικά αεροπλάνα
έχουν μόνο έναν κινητήρα, κάτι που είναι πρωτόγνωρο για εμπορικά αεροσκάφη. Εάν
ο ένας κινητήρας χαλάσει σε ένα ιδιωτικό αεροπλάνο, το αεροπλάνο θα συντριβεί,
αλλά εάν ο ένας κινητήρας χαλάσει σε ένα εμπορικό σκάφος, ο άλλος κινητήρας θα
αναλάβει και θα κρατήσει το αεροπλάνο στη ζωή.
Εκπαίδευση
Επιπλέον,
οι ιδιώτες πιλότοι έχουν χαμηλότερα πρότυπα από τους επαγγελματίες της
εμπορικής αεροπορίας. Οι απαιτήσεις εκπαίδευσης ανέρχονται σε check-in κάθε 2
χρόνια, σε αντίθεση με την αυστηρή εκπαιδευτική διαδικασία που ολοκληρώνεται
από εμπορικούς πιλότους.
Καθώς οι
θάνατοι σε εμπορικές αεροπορικές εταιρείες πλησιάζουν στο μηδέν, οι λάτρεις της
γενικής αεροπορίας ελπίζουν να εφαρμόσουν μερικές από τις ίδιες τακτικές
εκπαίδευσης και ασφάλειας σε ιδιωτικές πτήσεις.
Εν τω
μεταξύ, ωστόσο, η γενική αεροπορία (ιδιωτικά και ψυχαγωγικά αεροπορικά ταξίδια) εξακολουθεί να ευθύνεται για το 94% περίπου
των θανάτων από αεροπλάνα , και τόσο οι πιλότοι όσο και οι επιβάτες θα πρέπει
να γνωρίζουν τους κινδύνους.
*Το National Transportation Safety Board (NTSB) είναι «μια ανεξάρτητη ομοσπονδιακή υπηρεσία επιφορτισμένη από το Κογκρέσο με τη διερεύνηση κάθε ατυχήματος πολιτικής αεροπορίας στις ΗΠΑ και σημαντικών ατυχημάτων σε άλλους τρόπους μεταφοράς - σιδηρόδρομο, αυτοκινητόδρομο, θαλάσσιο και αγωγό. Το NTSB καθορίζει την πιθανή αιτία κάθε ατυχήματος που διερευνάται και εκδίδει συστάσεις ασφαλείας με στόχο την πρόληψη μελλοντικών ατυχημάτων.»
2. Γιατί συμβαίνουν τόσα πολλά δυστυχήματα με ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα;
Αυτά είναι μόνο μερικά από τα αεροπορικά δυστυχήματα που συνέβησαν τα δυο τελευταία χρόνια και στο ποια στοίχησαν τη ζωή σε ανθρώπους του αθλητισμού. Στην πραγματικότητα αεροπορικά συμβάντα έχουμε καθημερνά στον κόσμο με ιδιωτικά αεροσκάφη, αρκετά από αυτά θανατηφόρα. Δεν αναφερόμαστε μόνο σε πανάκριβα τζετ που μεταφέρουν κροίσους ή διάσημους ή στελέχη πολυεθνικών εταιριών, αλλά και σε μικρά αεροσκάφη και ελικόπτερα τα οποία πολλές φορές πιλοτάρουν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες τους. Αυτός ο τρόπος μετακίνησης έχει γίνει πλέον πολύ δημοφιλής, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ. Είτε γιατί υπάρχει η οικονομική άνεση, είτε γιατί οι ερασιτέχνες πιλότοι αυξάνονται, είτε γιατί έχει αναπτυχθεί ένα τεράστιο δίκτυο από μικρά αεροδρόμια που εξυπηρετούν αυτές τις πτήσεις, είτε γιατί είναι αναγκαίο λόγω των μεγάλων αποστάσεων, οι αεροπορικές μεταφορές με ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα, αυξάνεται ραγδαία στις ΗΠΑ. Τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί και οι τουριστικές πτήσεις με ιδιωτικά αεροσκάφη. Οι περισσότερες είναι για εναέριες περιηγήσεις πάνω από περιοχές με τουριστικό ενδιαφέρον.
Μοιραία εκεί συμβαίνουν και τα περισσότερα ατύχημα ή δυστυχήματα με τέτοια αεροσκάφη. Αν παρακολουθήσει κανείς τις ιστοσελίδες που καταγράφουν τα αεροπορικά συμβάντα, θα διαπιστώσει πως στις ΗΠΑ συμβαίνουν σχεδόν καθημερνά και μάλιστα αρκετά από αυτά είναι θανατηφόρα. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε πως μόνο στις 26 πρώτες μέρες του 2020 έγιναν στις ΗΠΑ 54 συμβάντα με ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα στα οποία έχασαν τη ζωή τους 31 άνθρωποι.
Στο ίδιο 26ήμερο διάστημα, σε όλο τον υπόλοιπο πλανήτη, οι νεκροί σε δυστυχήματα με ιδιωτικά αεροσκάφη ήταν άλλοι 47. Σύνολο 78 σε λιγότερο από ένα μόνο μήνα!
Που αναλογούν σε ετήσια βάση σε 1.000 περίπου άτομα!
Ο αριθμός είναι πολύ μεγάλος αν αναλογιστεί κανείς πως στα μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη, η πρόοδος σε θέματα ασφάλειας είναι μεγάλη και περιόρισε θεαματικά τα δυστυχήματα και τα ανθρώπινα θύματα.
Ολόκληρο το προηγούμενο έτος 2019, σε όλο τον κόσμο, σε δυστυχήματα που έγιναν σε επιβατικά και εμπορικά αεροσκάφη ικανότητας μεταφοράς άνω των 13 ατόμων (σημ. "Αντίλογου Χανίων": τα οποία πετούν εκατοντάδες φορές περισσότερο και με χιλιάδες φορές περισσότερους επιβάτες από τα ιδιωτικά) έχασαν τη ζωή τους 283 άνθρωποι.
Θεωρητικά για τα ιδιωτικά αεροσκάφη ισχύουν οι ίδιοι κανόνες ασφάλειας που ισχύουν σε κάθε χώρα για τα μεγάλα επιβατικά αεροσκάφη. Αλλού αυτοί οι κανόνες είναι πολύ αυστηροί και αλλού λιγότερο. Εκείνο που διαφέρει είναι το επίπεδο ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές, τόσο της τεχνικής επάρκειας των αεροσκαφών όσο και των ικανοτήτων αυτών που τα πιλοτάρουν. Όπως μας είπε ιδιοκτήτης εταιρείας που νοικιάζει αεροσκάφη: «το γεγονός ότι στην Ευρώπη συμβαίνουν αναλογικά τα λιγότερα δυστυχήματα με ιδιωτικά αεροσκάφη, έχει να κάνει με το αυστηρό επίπεδο των κανονισμών ασφαλείας και ελέγχων.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου