Παρασκευή 4 Νοεμβρίου 2016

cosmostatus: Κραυγή αγωνίας από τους Πομάκους: Δεν είμαστε Τούρ...

cosmostatus: Κραυγή αγωνίας από τους Πομάκους: Δεν είμαστε Τούρ...: Ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Πομάκων και διευθυντής της Πομακικής εφημερίδας «Ζαγάλισα» Αχμέτ Ιμάμ, μίλησε για τους Πομάκους στη...


Πηγή: Παλαιοπωλείο Β. Κρασαγάκη
"Κρήτη γαλάζιο όνομα σμαράγδι η φορεσιά σου,
δαντέλες τ' ακρογιάλια σου λεβέντες τα παιδιά σου"

Στις αρχές του 16ου αιώνα αρχίζει να χρησιμοποιείται στην Κρήτη η παραδοσιακή φορεσιά, που όλοι γνωρίζουμε, με τη βράκα, το γελέκι, τα στιβάνια και το μειντάνι.

Ενδιαφέροντα στοιχεία και την ιστορία της φορεσιάς, που είναι συνώνυμο σήμερα με την κρητική λεβεντιά, δίνει στο βιβλίο του με τίτλο «Η ιστορία και η λαογραφία της Κρητικής φορεσιάς» ο Ιωάννης Τσουχλαράκης.

Την ανδρική παραδοσιακή γιορτινή ενδυμασία της Κρήτης, αναφέρει ο Τσουχλαράκης, κατά το παρελθόν την έραβαν και την κεντούσαν ειδικοί  ράφτες , οι «τερζήδες». 

Το διακοσμητικό κέντημα της γίνεται με βαθυκύανα ή μαύρα μεταξωτά στριφτά κορδονέτα  που λέγονται «χάρτζα». Τα «χάρτζα φτιάχνονταν και πουλιόνταν από ειδικούς τεχνίτες, τους «καζάζηδες» ή τα έφερναν έμποροι και «τερζήδες» από την Αίγυπτο.

Πηγή: Παλαιοπωλείο Β. Κρασαγάκη

 Τα γιορτινά ρούχα των κρητικών συνέθεταν η βράκα, οι κάλτσες, το γελέκι , το μεϊτάνι, το  καπότο, το πουκάμισο, η ζώνη, το σπαστό φεσάκι, ή σαρίκι, το ασημομάχαιρο, η καδένα και τα στιβάνια.

 Όπως ο ίδιος υποστηρίζει, η άποψη ότι η βράκα ήταν άγνωστη στην Κρήτη πριν από την τουρκική κατάκτησή, δεν είναι εξακριβωμένη.  Είναι πιθανόν οι πειρατές της Αλγερίας ή της Τύνιδας να ήταν εκείνοι που έκαναν τους κρητικούς να αρχίσουν να φορούν ένα είδος βράκας αν και οι πρώτοι είχαν υιοθετήσει τη βράκα μιμούμενοι την φυλή των Ζουάβα οπότε δεν ήταν απόλυτα δικό τους ένδυμα.
Τη βράκα στη Δυτική Κρήτη την ονομάζουν «κάρτσα», ενώ στην ανατολική  «σ(χ)ιαλβάρι».  

 Το παραδοσιακό πουκάμισο που φορούσαν οι Κρητικοί ήταν  υφαντό, μεταξωτό  ή βαμβακερό, σε  χρώμα κυρίως άσπρο.  Ποτέ, όμως, δεν φορούσαν μαύρο πουκάμισο σε εκδηλώσεις χαράς. 


Λάκκοι. Nelly's - 1927 
Στο κεφάλι τους φορούσαν  το κόκκινο σπαστό φεσάκι με τη μαύρη φούντα, που παρότι μοιάζει δεν έχει σχέση με το τούρκικο,  ή το «σαρίκι» με την μορφή της μεγάλης μαντήλας.  

Το μεγάλο μαντήλι, που πριν πάρει το τούρκικο όνομα «σαρίκι» λεγόταν πέτσα, το τύλιγαν στο κεφάλι τους και άφηναν τις άκρες να πέφτουν στους ώμους, εμπρός και πίσω.  Πιο παλιά την «πέτσα» τύλιγαν στο λαιμό, είχε φαρδύτερες άκρες, που έπεφταν στους ώμους και την έλεγαν «στόλα». 

Αξίζει ν αναφέρουμε πως το μαύρο ή λευκό μαντίλι με τα κρόσια που φορούν σήμερα οι Κρητικοί με τις στολές τους έκανε την εμφάνισή του το δεύτερο τέταρτο του 20ου αιώνα στην κεντρική Κρήτη. 

Λέγεται πως έχει πολλά κρόσσια για να δείξει τα πολλά χρόνια της Τουρκοκρατίας στην Κρήτη και συμβολίζουν, με το σχήμα τους, τη θλίψη και το θρήνο που προκάλεσε το ολοκαύτωμα της Μονής Αρκαδίου στα 1866.

Σφακιανοί. Nelly's - 1939 
 Ιδιαίτερη θέση στη γιορτινή φορεσιά των Κρητικών φέρει το  ασημομάχαιρο.  Στα χρόνια της Βενετοκρατίας λεγόταν «μπουνιάλο» ή «πουνιάλο». 

 Επί Τουρκοκρατίας λεγόταν «πασαλής».  Το τυπικό  μαχαίρι με τη μορφή που διατηρήθηκε μέχρι σήμερα παρουσιάστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα.  

Η λαβή ονομάζεται «μανίκα» και εμφανίζεται σε ποικιλία σχημάτων.  Η πιο διαδεδομένη μορφή είναι αυτή που το τελείωμα της λαβής έχει σχήμα ουράς ψαριού ή αλλιώς σχήμα V. Τα μαχαίρια με τις σκουρόχρωμες κεράτινες λαβές ονομάζονται «μαυρομάνικα».




Η καταγωγή των Κρητών





Είναι διαδεδομένη η άποψη στην Κρήτη πως οι γνήσιοι κάτοικοι της είναι γαλανομάτες και ξανθοί ενώ οι μελαχρινοί προέκυψαν από ενδογαμίες στη διάρκεια των αιώνων με λαούς που ήλθαν για να κατακτήσουν το νησί.

Την άποψη αυτή καταρρίπτει, ως ένα βαθμό, η ανθρωπολογική έρευνα που έγινε από τον ανθρωπολόγο Άρη Πουλιανό στην Κρήτη με τίτλο «Η καταγωγή των Κρητών»,η οποία και δημοσιεύεται στον ομότιτλο τόμο των εκδόσεων «Κυρομάνος».
Η έρευνα ξεκίνησε το 1965 και εμπλουτίστηκε με νέα στοιχεία ως το 1996 αξιοποιώντας, ως αντικείμενο μελέτης, ένα σημαντικό αριθμό Κρητικών από τη μια γωνιά του νησιού μέχρι την άλλη.
Το e-storieskritis.blogspot.gr μελέτησε τα, πραγματικά ενδιαφέροντα, ευρήματα της συγκεκριμένης ανθρωπολογικής έρευνας και σας τα παρουσιάζει.
Οι Κρήτες σύμφωνα με την έρευνα, είναι αυτόχθονες της λεκάνης του Αιγαίου. Το νησί κατοικήθηκε κατά την Κατώτερη Παλαιολιθική Εποχή, δηλαδή πριν μερικά εκατομμύρια χρόνια, και έκτοτε δεν ερημώθηκε ποτέ, ούτε καν κατά τη μεγάλη καταστροφή που προκάλεσε η έκρηξη του Ηφαιστείου της Σαντορίνης.
Οι ποικιλίες του ανθρωπολογικού τύπου που παρουσιάζονται στη δυτική και ανατολική Κρήτη έχουν τις ρίζες τους στον ίδιο ανθρωπολογικό τύπο, στον Αιγαιακό. Οι μεταναστεύσεις που έγιναν σε διάφορα χρονικά διαστήματα έφεραν ελαφρές τροποποιήσεις αλλά δεν άλλαξαν τη μορφολογία του αρχικού τύπου.
Γενικότερα θα λέγαμε πως ο πιο μεγάλος αριθμός φυλετικών γνωρισμάτων στον άνθρωπο σχηματίστηκε, προφανώς όχι με την επίδραση του περιβάλλοντος, αλλά με επιμιξίες, με την απομόνωση και με άλλους παράγοντες ανεξάρτητους από το περιβάλλον.
Ένας, ελαφρά ανοικτός χρωματισμός που συναντάται μεταξύ των Κρητών, που είναι βασικά μελαχρινοί, μπορεί να συνδεθεί με την άφιξη από την Πίνδο φύλων, προφανώς ελληνικών, που γίνονται αισθητά γύρω στο 2.000 Πχ. Στη Μεσομινωική εποχή η διαδικασία σχηματισμού του ανθρωπολογικού τύπου που συναντάμε σήμερα στην Κρήτη έχει ολοκληρωθεί.
Οι Κρήτες δεν άλλαξαν σχεδόν καθόλου σε ένα διάστημα που πλησιάζει τα 6.000 χρόνια.
Γενικά χαρακτηριστικά των Κρητικών
Οι Κρητικοί και οι Κρητικές στο σύνολο τους, έχουν ανάστημα άνω του μετρίου. Είναι κυρίως μελαχρινοί με καστανά και μικρά μάτια. Μεταξύ τους επικρατούν τα μαύρα κυματιστά μαλλιά. Το δε τρίχωμα στους άνδρες είναι αρκετά αναπτυγμένο στο στήθος, στο πρόσωπο και στα φρύδια, όχι λιγότερο όμως από τα λοιπά νησιά και την υπόλοιπη παραλιακή Ελλάδα.
Επίσης είναι λεπτοπρόσωποι και λεπτορρίνιοι, με ισχυρή κατατομή στο προφίλ του προσώπου. Η μύτη τους είναι στην απόλυτη πλειοψηφία των περιπτώσεων ευθεία, τα χείλη μέτρια, το μέτωπο όρθιο ή ελαφρά φευγαλέο. Τα γνωρίσματα αυτά, καθώς και άλλα που προέκυψαν από την έρευνα, τους κατατάσσουν στον Αιγαιακό Τύπο του νότιου κλάδου της ευρωπαιοειδούς φυλής.
Συχνά ακούμε πως οι Σφακιανοί, που διαφέρουν αρκετά στα χαρακτηριστικά τους σε σχέση με τους υπόλοιπους Κρητικούς, είναι απόγονοι των Δωριέων. Με βάση όμως την έρευνα του Πουλιανού προκύπτει πως είναι δύσκολο να δεχτεί κανείς τη θέση ότι οι Δωριείς κατέληξαν στα νοτιοδυτικά της Κρήτης και οι Σφακιανοί είναι απόγονοι τους.
Ότι οι Σφακιανοί δέχτηκαν επιδράσεις και των Δωριέων, δεν πρέπει να γεννά αμφιβολίες. Αλλά αν δεχτούμε ότι οι Δωριείς κατέβηκαν γύρω στο 1.200 π.Χ, ο βασικός πυρήνας των Σφακιανών, σύμφωνα με τη γεωγραφικη κατανομή των γνωρισμάτων και την προέκταση τους στα παλαιοανθρωπολογικά δεδομένα, υπήρχε τουλάχιστον μερικές εκατοντάδες χρόνια πριν από αυτή τη χρονολογία.
Εξάλλου μέχρι σήμερα δε γνωρίζουμε ποιος ήταν ακριβώς ο μορφολογικός τύπος των Δωριέων. Μόνο υπόνοιες μπορούμε να εκφράσουμε γιατί λείπει σε μεγάλο βαθμό το οστεολογικό υλικό της περιόδου αυτής.
Επιμέρους χαρακτηριστικά των Κρητικών
ΜΑΤΙΑ
Σε ότι αφορά στα μάτια, το 43% των ανδρών και το 55% των γυναικών έχουν σκούρα μάτια. Το 50% των ανδρών και το 41% των γυναικών έχουν ανάμικτο χρώμα (καφέ-πράσινο, γκρίζο-πράσινο κτλ). Το υπόλοιπο 6,7% των ανδρών και 3,1% των γυναικών έχουν γαλανά μάτια. Από τις έρευνες έχει φανεί πως καμιά ομάδα πληθυσμού στην Ελλάδα δεν παρουσιάζει τόσο υψηλό δείκτη με καθαρά γαλανά μάτια όσο οι Κρήτης.
Το πιο μικρό ποσοστό με σκούρα μάτια 25% συναντάται στον Κρούστα. Ακολουθεί η Σητεία με 34% και τα Σφακιά με 36%. Οι πιο γαλανομάτες Κρητικοί είναι οι Σφακιανοί της Ανώπολης με 16%, το μεγαλύτερο στην Ελλάδα και ίσως στην Ανατολική Μεσόγειο. Εκείνο που μπορεί να ειπωθεί με σιγουριά είναι ότι στα Σφακιά έχουμε είτε διασταύρωση, τουλάχιστον 2 διαφορετικών φυλετικών στοιχείων, που σχημάτισαν αργότερα ένα ενιαίο σύνολο, είτε αυτό το σύνολο έφθασε κάποτε στα Σφακιά και με τη μακροχρόνια ενδογαμία βλέπουμε τα συστατικά του μέρη περισσότερο ανάγλυφα.
Ότι κι αν έγινε ένα πράγμα πρέπει να αποκλειστεί, ότι οι γαλανομάτες και ξανθοί είχαν την αρχική τους καταγωγή στην Κρήτη.
Στον αντίποδα, στην κατανομή του μικτού χρώματος ματιών την πρώτη θέση κατέχει το Λασίθι,που στον Κρούστα φθάνει το 62% και στη Σητεία το 60%. Εδώ φαίνεται πως έγιναν και οι μεγάλες προσμίξεις της Κρητικής ιστορίας.
ΤΡΙΧΕΣ
Το ξανθό χρώμα των τριχών κυμαίνεται γύρω στο 1,5% σε όλη την Κρήτη. Δεν παρουσιάζει όμως καμιά νομοτέλεια στην κατανομή του. Ξεπετιέται εδώ κι εκεί χωρίς να το περιμένει κανείς. Έτσι στον Κάντανο φτάνει το 9% ενώ στην Ανώπολη Σφακίων το 3,5% και στους καλόσειρους του Καλλικράτη το 8%.
Φαίνεται πως η επαρχία των Σφακίων κάποτε επεκτεινόταν και πέρα από τα σημερινά της όρια, τουλάχιστον ανθρωπολογικώς. Μόνο έτσι εξηγούνται τα κοινά σημεία που παρουσιάζουν συχνά τα Σφακιά με τη λοιπή δυτική Κρήτη.
Στον Άγιο Βασίλειο Ρεθύμνου το ποσοστό των ξανθομάλληδων φτάνει το 11,5% και είναι το υψηλότερο σε όλη την Κρήτη.
ΔΕΡΜΑ
Στο δέρμα οι Κρητικές είναι πιο λευκές από τους άνδρες. Μάλιστα στο πολύ λευκό χρώμα το ποσοστό τους είναι διπλάσιο από των ανδρών. Στο σκούρο οι άνδρες υπερτερούν με 7% έναντι 5% των γυναικών. Ένα 0,1% των ανδρών έχει πολύ σκούρο χρώμα, δείγμα επιδράσεων από τα νότια της Κρήτης.
Στις γυναίκες δεν παρατηρείται το ίδιο. Το μελαμψό χρώμα του δέρματος συναντάται κυρίως στο Ηράκλειο, χωρίς να εξαιρούνται τα Ανώγεια, και στην Ιεράπετρα. Μάλιστα στα Ανώγεια το σκούρο χρώμα φθάνει το 14,5%. Την ίδια ώρα λείπει τελείως το σκούρο από το Μαλεβίζι, τους κακόσειρους του Καλλικράτη, τα Μεσκλά και το Ζούρβα στα Ριζίτικα.
Από τη γεωγραφική διαφοροποίηση προκύπτει το συμπέρασμα πως μάλλον το πολύ σκούρο χρώμα δέρματος είναι το τελευταίο επίστρωμα πάνω στον πληθυσμό της Κρήτης, το οποίο δεν υπήρχε στην αρχαιότητα. Οι Αιγύπτιοι ωστόσο δεν επέδρασαν στην Κρήτη ανθρωπολογικά, δεν ήσαν τόσοι που να αφήσουν ίχνη σημαντικά.
ΓΕΝΕΙΑΔΑ-ΤΡΙΧΩΜΑ ΣΤΟ ΣΤΗΘΟΣ
Σε ότι αφορά στη γενειάδα στο νησί είναι αρκετά αναπτυγμένη στα 70% περίπου των ανδρών, με το Λασίθι, τα Σφακιά, τον Αποκόρωνα, το Αμάρι και τη Ζούρβα να ξεχωρίζουν στο κομμάτι αυτό. Η ανάπτυξη του τριχώματος στο στήθος ακολουθεί επίσης τις ίδιες διακυμάνσεις με τη γενειάδα αλλά σε μικρότερη ένταση.
Με πολύ αναπτυγμένο τρίχωμα συναντάμε το 8%-10% περίπου των Κρητικών. Οι Σφακιανοί έχουν το μεγαλύτερο ποσοστό της κατηγορίας με 17%, ακολουθούν το Ρέθυμνο, το Μαλεβίζι, ο Κρούστας και η Ιεράπετρα. Το μεγαλύτερο ποσοστό πολύ αδύνατης ανάπτυξης τριχώματος στο στήθος το συναντάμε στο Ηράκλειο .
ΧΕΙΛΙΑ
Το πάχος της βλεννογόνου μεμβράνης, του κάτω χείλους, είναι μέτριο στους Κρητικούς με το χοντρό να συναντάται πιο συχνά από το λεπτό. Το πολύ χοντρό είναι σπανιότερο και συναντάται στα Ριζίτικα, Αποκόρωνα, Κάντανο, Ασκύφου, Αμάρι, Ρέθυμνο Ηράκλειο και Λασίθι. Σε συνδυασμό με άλλα γνωρίσματα μπορεί να θεωρηθεί και δείγμα αφρικανικής επίδρασης. Στις γυναίκες πολύ χοντρά χείλη εμφανίζονται στον Κάντανο, τον Άγιο Βασίλειο, Ρεθύμνου και στις Αρχάνες.
Οι διαφορετικές ποικιλίες της Κρήτης
ΣΦΑΚΙΑ
Στην ορεινή και απομονωμένη περιοχή των Σφακίων ζουν οι πιο ψηλοί και ανοιχτόχρωμοι Κρητικοί. Διακρίνονται τόσο έντονα αυτά τα χαρακτηριστικά που δικαιολογούν την κατάταξη τους σε ξεχωριστή ποικιλία. Επίσης οι Σφακιανοί διαθέτουν ευρύ, σε επίπεδο Κρήτης, πρόσωπο.
ΔΥΤΙΚΟ ΛΑΣΙΘΙ
Τα πιο μικρά μεγέθη τα συναντάμε στο οροπέδιο του δυτικού Λασιθίου και ιδιαίτερα στον Κρούστα. Είναι οι πιο κοντοί Κρητικοί, με το μικρότερο πλάτος κεφαλής και σε αυτούς παρατηρούμε το μικρότερο ποσοστό σε σκούρα μάτια και μαλλιά σε όλο το νησί. Είναι ανοιχτόχρωμοι αλλά έχουν ένα ολότελα διαφορετικό συνδυασμό των λοιπών τους γνωρισμάτων. Η διαφοροποίηση τους είναι τόσο έντονη που δε γεννά αμφιβολίες για το διαφορετικό ιστορικό τους δρόμο.
ΣΗΤΕΙΑ
Εδώ τα μεγέθη είναι ενδιάμεσα των δύο προηγούμενων. Τα στοιχεία που ενώνουν αυτή την ποικιλία με τα Σφακιά είναι βασικά ο χρωματισμός, το πλάτος της κεφαλής, το ελάχιστο πλάτος του μετώπου κ.α. Με τη δεύτερη ποικιλία, του δυτικού Λασιθίου, τη συνδέει το πλάτος του προσώπου, το ανάστημα κ.α. Στη Σητεία έχουμε επίσης εξωτερικές επιδράσεις αλλά η όλη σύνθεση της δείχνει πως διετέλεσε σε πιο μακροχόνια απομόνωση, ακόμα και σε σχέση με τους Σφακιανούς, επομένως πρέπει να θεωρηθεί αρχαιότερη κι από αυτήν.
ΡΙΖΙΤΙΚΑ
Στην περιοχή αυτή οι άνθρωποι έχουν το μήκος της κεφαλής του Κρούστα, το πλάτος της κεφαλής της Πόμπιας, το ανάστημα των Σφακίων, το πλάτος προσώπου του Καντάνου όπως και τα καστανά μάτια αυτής της περιοχής και επίσης τα ξανθά μαλλιά του Ρεθύμνου. Αντικατοπτρίζουν δηλαδή όλα τα φυλετικά στοιχεία της Κρήτης.
Ομοιότητες με άλλους λαούς
Πέρα από τη λεκάνη του Αιγαίου οι Κρητικοί, σύμφωνα με την ανθρωπολογική έρευνα, μοιάζουν με ορισμένες εθνότητες του Καυκάσου. Είναι μάλιστα ιδιαίτερα κοντά με τους Αντιγκαίους, που ζουν βορειοανατολικά της Μαύρης Θάλασσας, στην περιοχή του Κουμπάν. Η ομοιότητες τους αφορούν στο ανάστημα, στο μήκος και πλάτος της κεφαλής, στο πλάτος του προσώπου, στο ύψος της μύτης, στην ανάπτυξη του τριχώματος στο χρωματισμό κ.α
Άλλος λαός που μοιάζει με τους Κρητικούς, στη Μαύρη Θάλασσα, είναι οι Αμπχάζιοι της Γάγρας.
Η παρουσία των Αιγύπτιων στα χαρακτηριστικά των Κρητικών δεν είναι πάντως αισθητή και υπάρχει μόνο ένα πολύ μικρό «πέρασμα» που μάλλον συνδέεται με την αραβική κατάκτηση της Κρήτης. Οι Άραβες Σαρακινοί ,που κατέκτησαν το νησί μας ,είχαν εκπατρισθεί από την Κόρδοβα της Ισπανίας και κατέλαβαν την Αλεξάνδρεια. Από εκεί εκδιώχθηκαν και κατέφυγαν στην Κρήτη ως την εποχή του Νικηφόρου Φωκά. Κατά την αραβοκρατία στην Ισπανία πολλοί Ισπανοί είχαν εξαραβιστεί. Δεν αποκλείεται λοιπόν ένα ποσοστό από τους Σαρακηνούς της Κρήτης να ήταν Ισπανοί στην καταγωγή γι αυτό και η αραβική επίδραση να μην γίνεται πλήρως αντιληπτή στα ανθρωπολογικά δεδομένα.
Γενικότερα το ποσοστό της βορειοαφρικάνικης επίδρασης είναι πολύ μικρό στο νησί και κυμαίνεται από 0,2% για το πολύ σκούρο δέρμα ως 2,1% για τα πολύ κατσαρά μαλλιά και 2,4% για τα πολύ χοντρά χείλια.
Της Ελένης Βασιλάκη – e-storieskritis.blogspot.gr

Παρασκευή 28 Οκτωβρίου 2016

Ὕψωμα 731: Οἱ Θερμοπύλες που δεν ἔπεσαν

ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΜΑΧΗΤΗ ΤΟΥ ΟΧΙ ΤΟΥ 1940, ΠΑΤΕΡΑ ΜΟΥ...
Ήταν κι ο πατέρας μου εκεί...
Στο ημερολόγιο Αλβανίας που τηρούσε (και που ακόμα δεν αξιώθηκα να το εκδώσω ως αφιέρωμα στη μνήμη του και στη μνήμη όλων όσων κράτησαν Θερμοπύλες) περιγράφει με συνταρακτική συναισθηματική φόρτιση, αυθορμητισμό και δύναμη λόγου τις απίστευτες κακουχίες, την ακραία κούραση στις ολονύκτιες ορεινές πορείες στο χιόνι, τους ανηλεείς καταιγιστικούς βομβαρδισμούς από όλμους, πυροβόλα και αεροσκάφη,τους κροταλισμούς των πολυβόλων,την κόλαση του πολέμου, την φρίκη των αμέτρητων διαμελισμένων πτωμάτων Ελλήνων και Ιταλών, τις κραυγές πόνου κι επικλήσεις βοήθειας των τραυματιών,τα αναπηδητά της γης από τον ορυμαγδό των εκρήξεων, τον παφλάζοντα ήχο όσων όλμων και οβίδων περνούσαν από πάνω τους ταξιδεύοντας παραπέρα κι έπεφταν μακριά, τον θανατηφόρο συριγμό και την έκρηξη όσων εξαντλώντας την τροχιά τους έπεφταν δίπλα και γύρω τους...
-Όσες φορές εδιάβαζα ως δάσκαλος σε μαθητές και γονείς σε σχολικές επετείους, στην σχετική τελετή μια περικοπή του ημερολογίου του, μια περιγραφή της εαρινής τεράστιας, αλλά με μεγάλες θυσίες αποκρουσθείσας από τα στρατευμένα παιδιά της πατρίδας μας αντεπίθεσης των Ιταλών, βούρκωνα, μπούκωνα, άθελά μου σταματούσε τρεμάμενη από συγκίνηση η φωνή. Δύσκολα συνέχιζα. Συνήθως παρακαλούσα έναν άλλο συνάδελφό μου να συνεχίσει την ανάγνωση. Ήταν στο σημείο που περιγράφει, μετά την επιτυχία της εφόδου ενός άλλου, αποδεκατισμένου πια ελληνικού συντάγματος, την διαταγή της μεραρχίας για σειρά αντεπίθεσης του συντάγματός του σε διπλανό λόφο, για ευθυγράμμιση της προώθησης της ελληνικής αντεπίθεσης, απέναντι στους με όλα τα μέσα, σφοδρότατα αμυνόμενους Ιταλούς. Εκεί περιγράφει ολοζώντανα (τα έγραψε αμέσως μετά την μάχη) με φορτισμένο νου μα και με πατριωτικό ενθουσιασμό, τη έφοδο τροχάδην, με εφ΄ όπλου λόγχη και πυρ εν κινήσει της διμοιρίας και ειδικότερα της ομάδας του (ήταν λοχίας) τον ηρωικό θάνατο του γενναίου και εμψυχωτή όλων διμοιρίτη τους, έφεδρου ανθυπολοχαγού από τη Ρούμελη,τον τραυματισμό ενός από τους 4 Κρητικούς φίλους του, τον επιτόπου θάνατο ακριβώς δίπλα του από σφαίρα ενός δεύτερου της παρέας του, του πιο αγαπημένου όλων, ενός πάντα βοηθούντα σε όλες τις ατέλειωτες πορείες κουβαλώντας και τον σάκκο όποιου άρχιζε να καταρρέει από κούραση.
Ενός τεράστιας σωματικής αντοχής Ηρακλειώτη ορεσίβιου βοσκού, ορφανού από μικρή ηλικία, μικρασιατικής καταγωγής. Σπαρακτικός βουβός επικήδειος, βγαλμένος από τα βάθη της καρδιάς του, αμέσως μετά τη μάχη στο ημερολόγιό του η περιγραφή των αισθημάτων και βιωμάτων του για εκείνο τον μεγάλων σωματικών και ψυχικών δυνάμεων, μα και πάντα εξαιρετικά καλόκαρδο ήρωα...
-Έτσι αγωνίζονταν, έτσι πέθαιναν για Λευτεριά κι Αξιοπρέπεια του Λαού μας, έτσι αισθάνονταν οι πεσόντες κι οι επιζήσαντες μαχητές πρόγονοί μας...
-Κι εμείς σήμερα,τι κατάντια!
Καλούμαστε, με ύπουλη προμελετημένη μεθόδευση, από τον οχτρό που μπήκε στην Πόλη παριστάνοντας τον σωτήρα, να κάνουμε όλα τα παλιά και νέα ΟΧΙ μας, κατάπτυστα, ραγιάδικα, αυτοκαταστροφικά και προδοτικά ΝΑΙ!!!..
-ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΑΣ ΣΗΜΕΡΑ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΙΣ ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΟΥ ΕΝΩΠΙΟΝ ΟΣΩΝ ΕΦΥΓΑΝ, ΟΣΩΝ ΖΟΥΝΕ ΚΙ ΟΣΩΝ ΘΑ ΄ΡΘΟΥΝ
...
Κώστας Σπυρ. Ντουντουλάκης


frixos words: Ὕψωμα 731: Οἱ Θερμοπύλες που δεν ἔπεσαν: frixos Αφιερωμένο στους γελοίους ισχυρισμούς κάποιων που από τον καναπέ τους διατείνονται ότι οι Ιταλοί δεν είχαν πρόθεση να πολεμήσουν...

Τρίτη 25 Οκτωβρίου 2016

ΚΥΠΡΙΑΚΟ-ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ: ΜΙΑ ΦΡΙΚΤΑ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΠΟΡΕΊΑ ΠΡΟΣ ΦΡΙΚΤΆ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΕΣ ΑΠΟΦΆΣΕΙΣ

Παν. Ήφαιστου, ΚΥΠΡΙΑΚΟ-ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΑ: ΜΙΑ ΦΡΙΚΤΑ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΠΟΡΕΊΑ ΠΡΟΣ ΦΡΙΚΤΆ ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΕΣ ΑΠΟΦΆΣΕΙΣ ΩΘΟΎΝ ΕΛΛΆΔΑ ΚΑΙ ΚΎΠΡΟ ΣΤΑ ΦΡΙΚΤΑ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΗΦΟΡΑ ΠΕΔΙΑ ΑΣΤΑΘΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΈΡΕΙΆΣ ΜΑΣ

andreas-demetriou-cyprus
Σημ. Η εικόνα και συνοδευτικό σχόλιο του Δρ Ανδρέα Δημητρίου αντλήθηκε από την σελίδα του. Βλ. υστερόγραφο. Απεικονίζει την αλήθεια: Τουρκικό κράτος (δήθεν τουρκοκυπριακό) εντός κρατιδίου (δήθεν «Νέα Κύπρος» ή κάτι παρόμοιο) και διεστραμμένες «κρατικές» ρυθμίσεις οι οποίες θα διευκολύνουν τις δεδηλωμένες επεκτατικές αξιώσεις της  Άγκυρας. Ρίχνουμε δηλαδή την Μεγαλόνησο στην αγκαλιά της νεο-ισλαμικής Τουρκίας, οι εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες της Μεγαλονήσου γίνονται στρατηγικοί όμηροι της Άγκυρας και το νεοελληνικό κράτος παγιδεύεται στρατηγικά.
Η παρούσα παρέμβαση στηρίζεται στην υπόθεση ότι α) επιβίωση της ΚΔ και των εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων της Κύπρου σημαίνει απόσυρση όλων των εκτρωματικών προτάσεων που βρίσκονται στο τραπέζι και β) απόφαση στην Ελλάδα και Κύπρο για μια νέα αφετηρία βιώσιμης διεξόδου για την οποία δεν βιαζόμαστε γιατί «δεν βιαζόμαστε να αυτοκτονήσουμε». Ένα σύγχρονο κράτος δεν καταργείται και εμείς δεν έχουμε κανένα λόγο να βιαζόμαστε να το καταργήσουμε,  να καταστήσουμε την Τουρκία κάτοχο των κατεχομένων και συγκυρίαρχο και σύντομα κυρίαρχο της υπόλοιπης Κύπρου και να θέσουμε την Ελλάδα σε μια θέση στρατηγικής ομηρίας βαθύτατων προεκτάσεων. 
Τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα και η Κύπρος είναι κυριολεκτικά βουτηγμένες στα προβλήματα λόγω οικονομικής κρίσης, μνημονίων. Η κρατική τους κυριαρχία βασικά ακυρώθηκε και οι πολιτικοοικονομικές αποφάσεις, οι κοινωνικοπολιτικές ιεραρχίες και οι σχέσεις εξουσίας – κοινωνίας προσδιορίζονται εκτός Ελλάδας. Για να παραφράσω τον συνάδελφο και νυν Υπέξ Νίκο Κοτζιά στο ομώνυμο βιβλίο του, γίναμε αποικία χρέους.
Η διεθνής πολιτική όμως επιταχύνει ανακατατάξεις βαθύτατων προεκτάσεων για αμφότερα τα κράτη. Οι στρατηγικές ανακατατάξεις είναι καταιγιστικές και τυχόν φρικτά λάθη στην Κύπρο θα ωθήσουν την Κύπρο και την Ελλάδα στα θανατηφόρα πεδία αστάθειας που εδώ και πολλά χρόνια επεκτείνονται στην περιφέρειά μας. Αστείοι άνθρωποι, αστείων απόψεων και μηδενικού πολιτικού ορθολογισμού και επικοινωνιακά κυρίαρχοι, συνεχίζουν, εν τούτοις, να εκπέμπουν αστεία ιδεολογήματα και θεωρήματα που αναπόδραστα θα θανατώσουν τους νεοέλληνες κρατικά και εθνικά.
andreas-demetriou-cyprusΣε κρίσιμα πεδία όπως το Κυπριακό, τον Τουρκικό αναθεωρητισμό και τα Βαλκάνια οι εξελίξεις επιταχύνονται δρομολογώντας καταστάσεις οι οποίες κάποια στιγμή ενδέχεται να είναι εκτός ελέγχου. Αυτό εξηγεί και την πυκνότητα των παρεμβάσεών μας των τελευταίων εβδομάδων. Το Κυπριακό είναι στην πρώτη γραμμή και όπως πρόσφατα γράψαμε στην κόψη του ξυραφιού. Στα όσο γράψαμε πρόσφατα για το κυπριακό και τα Ελληνοτουρκικά προσθέτουμε και τα εξής.
Η «λύση» του Κυπριακού δεν είναι κάτι απλό και ποτέ δεν ήταν, ιδιαίτερα μετά τα φρικτά «Ελληνικά» λάθη του 1974 (προηγήθηκε βέβαια το 1967).
Μια βιώσιμη λύση που θα εξασφαλίζει την επιβίωση εκατοντάδων χιλιάδων Ελλήνων και που δεν θα τους καθιστούσε ομήρους της Τουρκίας παγιδεύοντας θανάσιμα το νεοελληνικό κράτος, δεν  είναι προ των θυρών. Και αυτό αντίθετα με αυτά που ακούγονται και γράφονται.
Το Κυπριακό θα μπορούσε όντως να οδηγηθεί σε μια βιώσιμη λύση μόνο εάν η Κύπρος και Ελλάδα τις τέσσερις τελευταίες δεκαετίες έθεταν δύο απαράβατες προϋποθέσεις χωρίς τις οποίες δεν μπορεί να υπάρξει βιώσιμο κράτος.
Η δήθεν «λύση» που ακούει στο όνομα ΔΔΟ (Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία με πολιτική ισότητα σε εθνική βάση, αρχή που θα διέπει όλες τις δομές και όλες τις λειτουργίες του «κράτους») θα είναι ένας δήθεν κρατικός χώρος ενός «κράτους» στερημένου κάθε έννοιας πολιτικής κυριαρχίας. Ενός κράτους που θα ενσαρκώνει την πολιτική διαστροφή και που θα αποτελέσει άμεσα μια πηγή διενέξεων, συγκρούσεων και πολέμων.
Θα  είναι ένα κρατίδιο χωρίς εξωτερική και εσωτερική κυριαρχία, χωρίς δυνατότητα εσωτερικής αυτοδιάθεσης και δημοκρατικής συγκρότησης και με ένα τουρκικό (δήθεν τουρκοκυπριακό) κράτος εντός αυτού του κρατιδίου που θα καταστήσει την Μεγαλόνησο πεδίο κυριαρχίας του νεο-ισλαμισμού.
Χρειάζεται, επιτέλους, μια νέα αφετηρία.
andreas-demetriou-cyprusΤο παρόν και άλλα προγενέστερα και μεταγενέστερα τα οποία ετοιμάζονται στηρίζονται στην υπόθεση πως δεν θα βρεθεί ελληνικό χέρι να υπογράψει μια θανατηφόρα εκτρωματική «λύση» (και στην συνέχεια, μετά την υπογραφή, όπως και με τα μνημόνια, αναμφίβολα θα βρεθούν πολλοί εθελόδουλοι και γενίτσαροι οι οποίοι ελέω και ξένης «βοήθειας» εκπέμπουν εκβιασμούς πως δήθεν αποτελεί την μόνη διέξοδο – η μελέτη της υπόθεσης του ανελεύθερου, φασιστικού, αντιδημοκρατικού και γενοκτόνου σχεδίου Αναν είναι Παραδειγματική).
Όσον αφορά την νέα αφετηρία αργήσαμε και το κόστος είναι μεγάλο, αλλά ποτέ δεν είναι αργά, ιδιαίτερα εάν με λίγη καλή τύχη οι Τούρκοι τα θέλουν όλα εδώ και τώρα οπότε ο κατήφορος προς την Άβυσσο ενδέχεται να είναι εφικτό να αντιστραφεί. Επαφίεται, βασικά, στον Πρόεδρο Νίκο Ανασταδιάδη και στον Έλληνα ΥΠΕΞ Νίκο Κοτζιά (στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλοί που γνωρίζουν που … βρίσκεται η Κύπρος). Σε αυτούς τελικά πέφτει η ευθύνη να αντιστρέψουν την πορεία προς την Άβυσσο.
Μια τέτοια επιτυχία!!! θα γίνει γεγονός εάν στην Τουρκική βουλιμία αντιτάξουν μια νέα αφετηρία θέσεων στην βάση κριτηρίων και παραγόντων που δημιουργούν προϋποθέσεις βιώσιμου διεξόδου. Μόνο εάν τηρήσουμε μια τέτοια στάση θα αφυπνιστούν τα υπόλοιπα κράτη τα οποία λογικότητα προσαρμόζουν τους σκοπούς και τα συμφέροντά τους στις δικές μας εθνικά αυτοκτονικές αποφάσεις.
Τονίζεται και υπογραμμίζεται κάτι που γράψαμε πρόσφατα, πως αυτή την φορά απαιτείται ορθολογισμός και αποφάσεις σύμφωνα με την διεθνή πρακτική: Εάν η Τουρκία δεν υποχωρήσει απόλυτα (βλ. πιο κάτω) στα θέματα των δήθεν εγγυήσεων και στα θέματα που αφορούν την δημοκρατική συγκρότηση του κυπριακού κράτους, αποσύρονται όλα από το τραπέζι και προτάσσονται ανένδοτα και ανυποχώρητα αρχές και κριτήρια συμβατά με την διεθνή και Ευρωπαϊκή νομιμότητα. Μόνο μια τέτοια απόφαση δημιουργεί μια νέα αφετηρία προς βιώσιμες διεξόδους.
andreas-demetriou-cyprusΗ διεθνής πρακτική είναι, όπως πολύ σωστά έγραφε ο αείμνηστος πρέσβης Μιχάλης Δούντας, ότι σε μια διαπραγμάτευση εάν δεν υπάρξει συμφωνία και διακόπτονται, ότι υπήρχε πάνω στο διαπραγματευτικό τραπέζι αποσύρεται. Ιδιαίτερα αποσύρεται, όταν όπως στην περίπτωσή μας αντιβαίνει στην διεθνή νομιμότητα, την ευρωπαϊκή νομιμότητα και σε διαχρονικά ζητήματα που αφορούν την ευρυθμία, λειτουργικότητα και δημοκρατικότητα ενός κράτους.

Τα πιο κάτω είναι, εκτιμάται, νομίζουμε απόλυτα αντικειμενικά και αποτελούν τις αρχές, τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις μιας νέας αφετηρίας.

Πρώτον, εγγυήσεις και στρατεύματα: Μήπως τελικά η τουρκική αδιαλλαξία είναι η τελευταία ευκαιρία διεξόδου;
  1. Άμεσο τέλος στις λεγόμενες «εγγυήσεις» και άμεση αποχώρηση των τουρκικών στρατευμάτων κατοχής χωρίς την παραμικρή διαπραγμάτευση.
  2. Αυτό προβλέπει το διεθνές δίκαιο για την διεθνή τάξη και αυτό παρότρυναν οι αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας.
  3. Μόνο σε ένα τέτοιο πλαίσιο θα μπορούσαν να αναζητηθούν προσωρινές και μόνο προσωρινές αποφάσεις για εποπτεία στα θέματα ασφάλειας από όργανα όπως το Συμβούλιο Ασφαλείας (και αυτά μόνο μετά από μια μεταρρύθμιση της ΚΔ που θα αλλάξει την Ζυρίχη και θα επιτρέψει στο κράτος να λειτουργεί εύρυθμα και δημοκρατικά, βλ. πιο κάτω).
  4. Αυτές οι θέσεις λογικό και ορθολογιστικό θα ήταν εάν γράφονταν πάνω σε μια πανύψηλη σημαία και εάν θα αποτελούσαν κόκκινη γραμμή των θέσεών μας από το 1974 και εντεύθεν. Απαράβατα, ανένδοτα και ακλόνητα. Και αυτές πρέπει να είναι οι θέσεις μας σε μια νέα αφετηρία που θα δημιουργούσαν βιώσιμους προσανατολισμούς.
  5. Εάν η Τουρκία δεν υποχωρήσει 100% αποχωρούμε από τις διαπραγματεύσεις και ζητούμε εκκίνηση από νέα αφετηρία στην βάση της διεθνούς νομιμότητας (πάγια κριτήρια περί διεθνούς τάξης και συναφείς αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας για την εισβολή και κατοχή) και στην βάση της Ευρωπαϊκής νομιμότητας καθότι η Κύπρος είναι πλήρες και ισότιμο μέλος της ΕΕ.
    1. Ο πρόσφατες δηλώσεις του Γάλλου υπέξ, βλ. πιο κάτω, κρίνονται επιεικώς ανάξιες ενός υπέξ της 5ης Γαλλικής Δημοκρατίας που ίδρυσε ο Πρόεδρος Ντε Γκολ. Βέβαια, ευθύνεται λιγότερο ο Γάλλος υπέξ και περισσότερο εμείς επειδή δεν θέτουμε επιτακτικά την ευρωπαϊκή έννομη τάξη ως προϋπόθεση διεξόδου. [«ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΡΧΩΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΙΚΑΙΗ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΜΕ ΓΝΩΜΟΝΑ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ, …» http://wp.me/p3OlPy-lc]
andreas-demetriou-cyprusΔεύτερον, η Ελληνική πλευρά απαιτετείται να κρατά μια ακόμη σημαία με κόκκινες γραμμές για την ΚΔ και το είδος των πολιτειακών μεταρρυθμίσεων.
  1. Δεν καταργείται η ΚΔ και δεν «μεταρρυθμίζεται» με τρόπο που θα δημιουργηθεί ένα κρατικό έκτρωμα που θα αποτελεί έρμαιο της Τουρκίας διαμέσου του τουρκικού κράτους εντός κρατιδίου. Μόνο μεταρρυθμίζεται σε σχέση με τα δεδομένα του Συντάγματος της Ζυρίχης που αποδείχθηκαν ότι δημιουργούν αδιέξοδα για να αντικατασταθούν με ρυθμίσεις με αρχές και κριτήρια που θεωρούνται προϋποθέσεις ενός βιώσιμου κράτους.
  2. Καταργούνται οι αποικιακές ρυθμίσεις που σκοπό είχαν να διχάσουν και που έδιναν το δικαίωμα για βέτο σε εθνική βάση με αποτέλεσμα το κράτος να παραλύσει σε μερικούς μήνες (καλώς ή κακώς αυτό οδήγησε τον Μακάριο να επιδιώξει μεταρρυθμίσεις, τα περίφημα 13 σημεία)
  3. Διασφαλίζεται η ενιαία κυριαρχία, η ενότητα των κυβερνητικών αποφάσεων, η ενότητα της Επικράτειας και ενότητα όλων των δραστηριοτήτων.
  4. Διασφαλίζεται η ελευθερία διακίνησης, εγκατάστασης, ιδιοκτησίας και οικονομικών δραστηριοτήτων πάνω σε όλο το νησί. Για όποιον απορεί η υπάρχει πλήρης έκθεση για την διεθνή κα ευρωπαϊκή νομιμότητα τις πρόνοιες των οποίων ένα κράτος μέλος της ΕΕ αν δεν τις απαιτεί ασυμβίβαστα είναι ως να εξαιρεί τον εαυτό του από πλήρες κράτος μέλος. Βλ. «ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΡΧΩΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΙΚΑΙΗ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΜΕ ΓΝΩΜΟΝΑ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ, … http://wp.me/p3OlPy-lc»
  5. Αποχωρούν όλοι ανεξαιρέτως οι έποικοι των οποίων η παραμονή αποτελεί έγκλημα πολέμου. Εξαιρέσεις μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις και αυτό προβλέπεται. [ΈΠΟΙΚΟΙ – ΈΓΚΛΗΜΑ ΠΟΛΕΜΟΥ. by Alfred de Zayas, Geneva, THE ANNAN PLAN AND THE IMPLANTATION OF TURKISH SETTLERS IN NORTHERN CYPRUS, Έποικοι – Εγκλήματα πολέμου – Καταστατικός Χάρτης ΟΗΕ, Διεθνές Δίκαιο http://wp.me/p3OlPy-1lx ]
  6. Διασφαλίζονται τα πολιτικά δικαιώματα για όλους τους πολίτες της ΚΔ ανεξαρτήτως εθνικής καταβολής και θρησκείας
  7. Όριο ο ουρανός για αυτοδιοίκηση και αυτοδιάθεση στα πεδία της Θρησκείας και του πολιτισμού, κάτι που δεν απαιτεί διαίρεση σε ρατσιστική-εθνική βάση, κάτι που επιπλέον θα εμποδίσει την επαφή και την ανάπτυξη σεβασμού για τις εκατέρωθεν εθνικές πολιτικές παραδόσεις και τις εκατέρωθεν θρησκείες. Σημειώνω απλά κάτι που ξανά έγραψα, ότι αποτελεί πολιτική παράδοση διαδρομής δύο χιλιετιών των Ελλήνων να συνυπάρχουν με άλλους εθνικούς πολιτισμούς και άλλες εθνικές παραδόσεις.  Οι ρατσισμοί είναι και πρέπει να είναι ξένοι με τις Ελληνικές πολιτικές παραδόσεις.
  8. Όριο ο ουρανός επίσης για επίπεδα λήψης αποφάσεων όπου χωρίς να είναι προγραμματικά αδιέξοδα θα επιτρέπουν συμμετοχή όλων στους νομοθετικούς και εκτελεστικούς θεσμούς και ασφαλιστικές δικλείδες για συζήτηση και λήψη αποφάσεων που θα είναι συμβατές με τα πολιτικά δικαιώματα όλων των πολιτών, με τις διεθνείς συμβάσεις και ασφαλώς με την ευρωπαϊκή έννομη τάξη.
andreas-demetriou-cyprusΣτο σημείο αυτό, παραθέτω σύνδεσμο στις δηλώσεις του Γάλλου ΥΠΕΞ, http://www.naftemporiki.gr/story/1163552/ero-apodidoume-idiaiteri-simasia-sto-thema-tis-asfaleias-stin-kupro που ανέφερα πιο πάνω ο οποίος όπως και πολλοί άλλοι αφού εμείς δεχόμαστε την αυτοκτονική ΔΔΟ δεν κάνει λόγο για τις προδιαγραφές μιας πολιτείας της οποίας οι θεσμοί θα είναι συμβατοί με την διεθνή και ευρωπαϊκή νομιμότητα. Προσκολλάται στην ασφάλεια για την οποία αφού εμείς δεχθούμε ένα πολιτειακό έκτρωμα ακόμη και εάν καταργηθούν οι εγγυήσεις δεν θα έχει καμιά σημασία καθότι το τουρκικό κράτος εντός κράτους θα μπορεί να απευθυνθεί στην Άγκυρα αφού προηγουμένως υπόγεια φροντίσει να υπάρξει κάποια κρίση. Τα είδαμε αυτά ξανά και ξανά στο παρελθόν.
Εάν δεν αλλάξουμε αμέσως πορεία έστω και την τελευταία στιγμή οδηγούμαστε είτε σε αυτοκτονικές ρυθμίσεις που θα μας εντάξουν ακαριαία στα πεδία αστάθειας της Τουρκίας και της Μέσης Ανατολής είτε σε αδιέξοδο είτε σε απόρριψη της πρότασης έκτρωμα-ΔΔΟ από την Κοινωνία και με μεγάλο κόστος. Ακόμη μια φορά μετά το ΟΧΙ του 2004 και με πολύ μεγαλύτερο κόστος. Αυτά παθαίνουν οι νεοέλληνες. Οι λεγόμενοι ηγέτες διαπραγματεύονται ερήμην της κοινωνίας, συμφωνούν εις βάρος της κατά κόρον και οι πολίτες είτε υπόκεινται τις συνέπειες ή υποχρεώνονται να λένε ΟΧΙ.
Αν πάντως έτσι καταλήξουμε μια νέα αφετηρία στις πιο πάνω γραμμές είναι επιτακτική
Υστερόγραφο.
andreas-demetriou-cyprusΗ εικόνα της «ΚΔ» εντός ενός κρατιδίου στο οποίο η Τουρκία θα ελέγχει την Μεγαλόνησο διαμέσου του «τουρκικού (δήθεν τουρκοκυπριακού) κράτους εντός κρατιδίου» την άντλησα από την σελίδα του Ανδρέα Δημητρίου όπου και εύστοχα την συνόδευσε με το εξής σχόλιο: «Η μικρή Κυπρούλα στο κέντρο,θα είναι το….»ομόσπονδο» κράτος. Σ’αυτό το κράτος θα μεταφερθούν όλες οι εξουσίες που σήμερα έχει η ΚΔ. Η ΑΟΖ, το FIR, οι διεθνείς σχέσεις και όλα όσα έχει ένα κράτος. Όμως για να ληφθεί η οποιαδήποτε απόφαση, σ’ αυτό το τμήμα, θα είναι απαραίτητη η διπλή πλειοψηφία. Λόγω της «πολιτικής ισότητας» αυτό καθίσταται απαραίτητο σε κάθε θέμα. Όταν λοιπόν η Τουρκία αποφασίσει, θα ΠΑΡΑΛΎΣΕΙ αυτό το κεντρικό κράτος. Και τότε θα υπάρχουν δύο ψευδοκράτη. Ένα στον Βορρά και ένα στον Νότο. Τις δε εξουσίες της παραλυμένης κεντρικής κυβέρνησης θα τις παραλάβει η Τουρκία, χωρίς να ρίξει μια ντουφεκιά. Θα κάνει κουμάντο μόνη και σε όλα. Εμείς,οι Έλληνες της Κύπρου,θα ψάχνουμε για κηδεμόνα και δεν θα βρίσκουμε. Ενώ στον Βορρά οι Τουρκοκύπριοι θα συνεχίσοουν με τον ήδη υπάρχοντα, την Τουρκία. Είναι μαθημένοι. Και τότε για ασφάλεια οι Έλληνες της Κύπρου θα μεταναστεύουμεστην Ελλάδα στην Αγγλία, στην Αυστραλία και αλλού. Ούτε προσφυγή πουθενά θα μπορούμε να κάνουμε γιατί δεν θα έχουμε νομιμότητα. Αυτά που δεν πέτυχαν τόσα χρόνια η Τουρκία,η Αγγλία και οι ΗΠΑ, τους τα δίνουμε εμείς επειδή θα το πουν ….’Λύση». Θα μας περιγελά σύμπασα η ανθρωπότητα με την αφέλεια και απερισκεψία μας. Και τότε θα αρχίσει, επίσημα, και το ξύλωμα της Ελλάδος. Απο την Κύπρο θα αρχίσει και στην Κύπρο μπορεί να ανακοπεί. Δρ.Ανδρέας Γ.Δημητρίου, Πάφος. 

Συναφείς αναλύσεις αναρτημένες στο διαδίκτυο

«ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΡΧΩΝ ΓΙΑ ΜΙΑ ΔΙΚΑΙΗ ΚΑΙ ΒΙΩΣΙΜΗ ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΜΕ ΓΝΩΜΟΝΑ ΤΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ, …» http://wp.me/p3OlPy-lc
Ελληνική Εθνική Στρατηγική, έννοια, σκοποί προϋποθέσεις επιτυχούς εκπλήρωσης: η περίπτωση της ευρωπαϊκής προοπτικής… http://wp.me/p3OlPy-Ff 
In Memoriam Γιάννου Κρανιδιώτη. Ειρηνική επίλυση των ελληνοτουρκικών διαφορών και ο Γιάννος Κρανιδιώτης http://wp.me/p3OlPy-I2 
Η ΚΥΠΡΟΣ ΣΤΗΝ ΚΟΨΗ ΤΟΥ ΞΥΡΑΦΙΟΥ ΚΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟ ΧΕΙΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΗΜΝΟΥ http://wp.me/p3OqMa-1eH
Π. Ήφαιστος, ΚΥΠΡΟΣ: ΣΤΑ ΠΡΟΘΥΡΑ ΜΙΑΣ ΜΥΣΤΗΡΙΑΣ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑΣ ΚΑΙ Η ΕΠΊΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΈΛΛΗΝΑ ΥΠΈΞ ΣΤΗΝ ΛΕΥΚΩΣΊΑ http://wp.me/p3OqMa-140
ΚΎΠΡΟΣ: “ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΙΣΟΤΗΤΑ” ΓΙΑ ΚΡΑΤΟΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΩΝ ΦΡΕΝΟΚΟΜΕΙΟΥ http://wp.me/p3OlPy-12U 
Ο ΕΘΝΙΚΟΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ 1955-59 http://wp.me/p3OlPy-120 
Π. Ήφαιστος, ΚΥΠΡΙΑΚΟ: ΔΙΑΦΘΕΙΡΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΘΕΣΜΟΥΣ, ΑΥΤΟΚΤΟΝΟΥΜΕ ΠΟΛΙΤΙΚΑ / ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΡΟΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ. http://wp.me/p3OqMa-17D

Θεός ΉφαιστοςΠ. Ήφαιστος – P. Ifestos
www.ifestos.edu.gr / www.ifestosedu.gr – info@ifestosedu.gr
Στρατηγική Θεωρία–Κρατική Θεωρίαhttps://www.facebook.com/groups/StrategyStateTheory/
Διεθνής πολιτική 21ος αιώναςhttps://www.facebook.com/groups/InternationalPolitics21century/
Ελλάδα-Τουρκία-Κύπρος: Ανισόρροπο τρίγωνοhttps://www.facebook.com/groups/GreeceTurkeyCyprusImbalance/
Διαχρονική Ελληνικότητα https://www.facebook.com/groups/Ellinikotita/
Άνθρωπος, Κράτος, Κόσμος–Πολιτικός Στοχασμόςhttps://www.facebook.com/groups/Ifestos.political.thought/
Κονδυλης Παναγιώτης– https://www.facebook.com/groups/Kondylis.Panagiotis/
Θολό βασίλειο της ΕΕ https://www.facebook.com/groups/TholoVasileioEU/
Θουκυδίδης–Πολιτικός Στοχασμόςhttps://www.facebook.com/groups/thucydides.politikos.stoxasmos/
Μέγας Αλέξανδρος–Ιδιοφυής Στρατηγός και Στρατηλάτηςhttps://www.facebook.com/groups/M.Alexandros/
Εκλεκτά βιβλία που αξίζουν να διαβαστούνhttps://www.facebook.com/groups/eklektavivlia/
Ειρηνική πολιτική επανάσταση https://www.facebook.com/groups/PolitPeacefulRevolution/
Προσωπική σελίδα https://www.facebook.com/p.ifestos
Πολιτισμός, Περιβάλλον, Φύση, Ψάρεμαhttps://www.facebook.com/Ifestos.DimotisBBB
«Κοσμοθεωρία των Εθνών» https://www.facebook.com/kosmothewria.ifestos
Προσωπικό προφίλ https://www.facebook.com/panayiotis.ifestos

10314662_590042864424600_5571377441958060910_n

Σάββατο 22 Οκτωβρίου 2016

Ο ΘΑΝΆΣΗΣ ΠΑΠΑΡΉΓΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΉ ΕΞΆΡΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΌΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΉΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΊΑΣ



*Σημ. "Αντίλογου": ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΣΕ ΣΚΕΠΤΌΜΕΝΟΥΣ ΜΑΡΞΙΣΤΈΣ
"Ακατάλληλο" όμως φυσικά, ως ...ακατάληπτο από αυτούς, για άκριτα προπαγανδίζοντες την εκάστοτε "κομματική γραμμή" της εκάστοτε ηγετικής κομματικής φράξιας...
Αφορά όσους αντιπαραθέτουν απολύτως αντιδιαλεκτικά το ζήτημα-κλειδί της Εθνικής Ανεξαρτησίας στο "ταξικό" γυρνώντας ολοταχώς πολλές δεκαετίες πίσω, στην εποχή της σεχταριστικής επαναστατικοφάνειας του (γι'αυτό καθαιρεθέντος από την Τρίτη Διεθνή) τότε Γρ/τέα του ΚΚΕ τροτσκιστή Πουλιόπουλου τα περισσότερα μέλη της φράξιας του οποίου παρέμειναν ως "κρυφή" τάση στο κόμμα η οποία σήμερα ελέγχει πάλι την ηγεσία του (με  παραπλανητικές αόριστες αναφορές στον Στάλιν, του οποίου όμως η γραμμή για αντιιμπεριαλιστικά, δηλαδή πλατιά, λαϊκά μέτωπα κλπ κλπ καταγγέλλεται! ...

Ο ΘΑΝΆΣΗΣ ΠΑΠΑΡΉΓΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΤΙΚΉ ΕΞΆΡΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΌΤΑΓΜΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΉΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΊΑΣ


Με αφορμή τα 14 χρόνια από τον θάνατο του Θανάση Παπαρήγα(11/10/2002), κυκλοφορεί στο διαδίκτυο το παρακάτω κείμενο-διαλόγου που αφορά τις θέσεις  του ΚΚΕ στο ζήτημα της ιμπεριαλιστικής εξάρτησης από την ξένη ακρίδα.
Το παραθέτουμε και εμείς, καθώς αξίζει κανείς να το μελετήσει και να το αντιπαραβάλει με την σημερινή στάση του κόμματος παρά το προφανές σφίξιμο του κλοιού της εξάρτησης στο βαθμού της μετατροπής της χώρας σε αποικία χρέους υπό νατοϊκή επιστασία:
ΜΕΡΙΚΑ ΚΡΙΣΙΜΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Για να μην απασχολώ τον αναγνώστη με μακρούς προλόγους, θα μπω άμεσα στο θέμα μου:
Έχω την αίσθηση ότι μερικά εδάφια των Θέσεων για το 16ο Συνέδριο χρειάζονται καλύτερη επεξεργασία, ώστε να μας προφυλάσσουν από πιθανές – και εντελώς δυνατές στις σημερινές συνθήκες – παρεξηγήσεις. Συγκεκριμένα:
– Γιατί, τέλος πάντων, δίνουμε τόση σημασία και κάνουμε τόσο θόρυβο για την πάλη ενάντια στον ιμπεριαλισμό; Φοβούμαι (και εύχομαι να πέφτω εντελώς έξω) ότι, στις Θέσεις, δε φαίνεται επαρκώς ότι το υπόβαθρο όλων αυτών είναι η προστασία της εθνικής μας ανεξαρτησίας, η απόκρουση του κινδύνου της ολοκληρωτικής εθνικής μας υποδούλωσης. Και, πράγμα ακόμη σοβαρότερο, δε φαίνεται ότι πρόκειται όχι απλώς για υπόβαθρο αλλά και για πιεστικό καθήκον. Πράγματι, ενάμιση αιώνα μετά την κραυγή αγωνίας του Α. Κάλβου, που θεωρούσε ακόμη και την καταστροφή της χώρας σαν προτιμητέα λύση «παρά προστάτας νάχωμεν», σήμερα βρισκόμαστε αντιμέτωποι όχι απλώς με «προστάτες», αλλά με δυνάμεις που απαιτούν πλήρη υποταγή και, μάλιστα, να μας αρέσει κιόλας. Ακόμη χειρότερα: Δυναμώνει εξαιρετικά ο τρομαχτικός, δε διστάζω να πω ο φρικιαστικός κίνδυνος να δούμε τη χώρα μας όχι μόνο υπόδουλη την ίδια, αλλά και όργανο για την υποδούλωση και την καταπάτηση της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας άλλων λαών. Αναρωτιέμαι: Δεν είναι, άραγε, χρέος και καθήκον, όχι εθελοντικό αλλά υποχρεωτικό και απαράγραπτο, όλων των Ελλήνων πατριωτών να μην αφήσουν, όσον εξαρτάται από αυτούς, κάτι τέτοιο να συμβεί;
– Είναι ο πατριώτης αναγκαστικά αντίπαλος και του καπιταλιστικού συστήματος; Η διατύπωση στη Θέση 48, Παρ. 11 (σελ. 41 του φυλλαδίου) αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο μιας τέτοιας παρεξήγησης. Μιας παρεξήγησης, επισημαίνουμε, η οποία
1) Αντανακλά μια άποψη η οποία δεν είναι γενικά σωστή και 2) Αντανακλά μια άποψη η οποία δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γίνει δεκτή στη σημερινή συγκυρία.
Αν έχω καταλάβει καλά, η πολιτική του μετώπου δεν είναι πολιτική συσπείρωσης μόνο των αντιπάλων του καπιταλισμού, πολιτική συσπείρωσης της συνειδητής πρωτοπορίας, εκείνων, δηλαδή, που αντιλαμβάνονται σήμερα ότι οι εθνικές αντιθέσεις και ο εθνικός ζυγός δεν είναι τυχαία ούτε επιφανειακά φαινόμενα, αλλά εδράζονται στέρεα και βαθιά στην ίδια τη φύση του καπιταλισμού. Είναι πολιτική συσπείρωσης όλων όσοι θέλουν να αγωνιστούν ενάντια στην ιμπεριαλιστική επιδρομή είτε είναι συνειδητοί αντίπαλοι του καπιταλιστικού συστήματος είτε όχι.
– Δε θα πρέπει, άραγε, να είμαστε κάπως πιο προσεκτικοί σε μερικές διατυπώσεις; Το κείμενο θεωρεί αναγκαίο να τονίσει δύο φορές (Θέση 24, Παρ. 1 και Θέση 48, Παρ. 11, σελ. 23 και 41 του φυλλαδίου, αντίστοιχα) ότι το ΚΚΕ είναι αντίπαλο του «εθνικισμού» και του «θρησκευτικού φανατισμού». Κατ’ αρχήν, πρόκειται για όρους ασαφείς και θολούς, που απαιτούν διευκρίνιση. Πέραν, όμως, από την ανάγκη διευκρίνισης όρων, δεν μπορεί κανείς να μην ρωτήσει δυο πράγματα:
1. Δε θα έπρεπε το κείμενο να υπογραμμίζει και να προβάλλει με τουλάχιστον παράλληλο τρόπο και σε τουλάχιστον παράλληλη έκταση το σαφή κίνδυνο του μεγαλοαστικού κοσμοπολιτισμού, φιλοϊμπεριαλιστικού και υποτακτικού στον ιμπεριαλισμό από τη φύση του, αλλά και από τον σημερινό προσανατολισμό του;
2. Συμφωνεί το ΚΚΕ με την άποψη ότι «απορρίπτουμε κάθε εθνικισμό»; Θεωρεί ότι ο εθνικισμός του έθνους που καταπιέζεται είναι επίσης απορριπτέος; Ο εθνικισμός των λαών που αγωνίζονται ενάντια στην ιμπεριαλιστική υποδούλωση είναι ο ίδιος και, συνεπώς, εξ ίσου καταδικάσιμος και απορριπτέος με τον εθνικισμό της μεγάλης δύναμης των ιμπεριαλιστών κυριάρχων;
Τα θέματα αυτά, σύντροφοι, δεν είναι απλά ούτε εύκολα στις απαντήσεις τους. Συνδέονται άμεσα με το ερώτημα αν έχουμε πραγματικά καταλάβει τι σημαίνει «εξάρτηση από τον ιμπεριαλισμό», αν δεχόμαστε ότι, στη χώρα μας αυτή τη στιγμή, το κύριο πρόβλημα είναι αυτό που ήταν πάντα από τότε που υπάρχει νεοελληνικό κράτος: Το εθνικό πρόβλημα, με τη μορφή της εξάρτησης, σήμερα της εξάρτησης από τον ιμπεριαλισμό, σε συνθήκες πλήρους τυπικής πολιτικής ανεξαρτησίας. Συνδέονται επίσης με το ότι η ίδια η κρισιακή πορεία του ιμπεριαλισμού δυναμώνει τις εθνικές, εκκλησιαστικοθρησκευτικές, πολιτιστικές και άλλες αντιθέσεις, όπως είναι προφανές στα Βαλκάνια αλλά και αλλού (τι άλλο συμβαίνει π.χ. στη Μέση Ανατολή;). Φυσικά, οι δυνάμεις που υπηρετούν το σύστημα, το σύστημα της υποδούλωσης και της εκμετάλλευσης, δε μένουν αδρανείς. Δε θα πουν, βέβαια, ανοιχτά στα θύματα ότι πρέπει να σκύψουν τον αυχένα στον ασήκωτο ζυγό της ιμπεριαλιστικής κυριαρχίας. Αν έλεγαν κάτι τέτοιο έτσι ανοιχτά, τότε δε θα υπηρετούσαν το σύστημα, τουλάχιστον αποδοτικά. Γι’ αυτό, επιστρατεύουν την «πάλη ενάντια στον εθνικισμό» κτλ. (σαν να έφταιγε αυτός και όχι ο ιμπεριαλισμός). Αν λάβουμε υπ’ όψη μας ότι, πρόσφατα ακόμη, είχε επιστρατευτεί, σαν τεκμηρίωση της σωτηρίας μας από τους ξένους και, συνεπώς, της υποχρέωσής μας να τους υπακούμε εν παντί, ακόμη και… η ναυμαχία του Ναυαρίνου (φυσικά, με πλήρη παραχάραξη των ιστορικών πλαισίων που οριοθετούσαν αυτό το όντως σημαντικότατο ιστορικό περιστατικό), καταλαβαίνει κανείς τι γίνεται. Δεν είμαστε, ασφαλώς, τόσο προπετείς ώστε να πιστεύουμε ότι όλα εξαρτώνται από μας, αλλά το ερώτημα παραμένει: Οσο εξαρτώνται από μας, θα το αφήσουμε να γίνει;
Πέραν, όμως, και αυτών, συνδέονται με κάτι ίσως ακόμη σοβαρότερο: Με την πιθανότητα τα κηρύγματα αυτά να βρουν αντανάκλαση μέσα στις ίδιες τις γραμμές του ΚΚΕ. Ο κίνδυνος είναι σοβαρότατος, ιδιαίτερα όταν έχουμε να κάνουμε, όπως τώρα, με δυνάμεις επιβλητικής υπεροχής, μεγάλων εμπειριών και εκτεταμένων μέσων επιβολής και επηρεασμού. Ο γράφων δε διστάζει να πει καθαρά ότι θα ήταν σοβαρό λάθος να θεωρήσουμε μερικά γνωστά γεγονότα των τελευταίων ημερών σαν ένα τυχαίο φαινόμενο και, πάντως, σαν κάτι που «θα περάσει». Δε θα περάσει καθόλου. Πρόκειται για συστηματική εκστρατεία φθοράς, μέσω ηχηρών συνθημάτων, που προσφέρονται για διείσδυση. Και η εμφάνιση, μέσα στον τρέχοντα προσυνεδριακό διάλογο, της άποψης της ανάγκης της πάλης «ενάντια στον εθνικισμό ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΟΥ ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΟΡΦΕΣ» (υπογ. δική μας), πρέπει να μας θέσει σε κατάσταση επαγρύπνησης.
Τέλος, υπάρχει και ένα άλλο σημείο στο οποίο πρέπει να προφυλαχτούμε από παρεξηγήσεις. Το αναφέρω μόνο επιτροχάδην γιατί δεν αποτελεί το θέμα μου: Δεν πρέπει να δίνουμε αθέλητα την εντύπωση ότι δίνουμε «αφ’ υψηλού μαθήματα» σε οποιονδήποτε για την οικοδόμηση του σοσιαλισμού. Εξ όσων, τουλάχιστον, γνωρίζω και εφ’ όσον δεν κάνω κάποιο ιδιαίτερα σοβαρό λάθος, το Κόμμα μας δεν έχει ποτέ ως τώρα επωμιστεί ευθύνες εξουσίας και, συνεπώς, δεν μπορεί να ξέρει επακριβώς τι αυτό σημαίνει. Πρέπει, συνεπώς, να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο ζήτημα αυτό και να μην ξεχνάμε ότι άλλο εκφράζω μια γνώμη με κάθε επιφύλαξη και άλλο προσπαθώ να γίνω καθηγητής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΡΗΓΑΣ
Από τον προσυνεδριακό διάλογο του 16ου συνεδρίου του ΚΚΕ(Απρίλης 2000)