Τρίτη 23 Οκτωβρίου 2018

Αιγύπτιος ιερέας προς Σόλωνα: Ἡ Ἀθηνᾶ ἱδρύει τήν Ἀθῆνα (9.600 π.χ.) καί στήν συνέχεια τήν Αἴγυπτο (8.600 π.χ.):

«Ὦ Σόλων, Σόλων, Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστέ, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» 
(Τίμαιος Πλάτωνος, 22b)
Διερωτᾶται κανείς, βλέποντας τήν σαφῆ σχέση μεταξύ τῶν δύο γειτονικῶν πολιτισμῶν,Ἑλλάδος καί Αἰγύπτου, ἄρα γε ποιοί προηγήθηκαν πολιτισμικά; 
Ἀτέλειωτες συζητήσεις, ἀντιπαραθέσεις καί διαφωνίες ἴσως ἔχουμε κάνει, ὑπάρχουν ἐντούτοις ἀποδεικτικά στοιχεῖα πού ἀναμφίβολα τοποθετοῦν τόν Ἑλληνικό πολιτισμό ὄχι μόνο νά προηγεῖται μέσα στόν χρόνο, ἀλλα καί νά ἀποτελεῖ βάση γιά τόν ἐπόμενο Αἰγυπτιακό. 
Παραθέτω ἐδῶ μέρος τῆς συζήτησης, μεταξύ τοῦ Αἰγυπτίου ἱερέως καί τοῦ Σόλωνος κατά τήν διάρκεια τοῦ ταξιδιοῦ τοῦ τελευταίου, στήν Αἴγυπτο:

"...Γιατί οἱ Αἰγύπτιοι ἔχουν ἀρχεῖα ἀπό τήν ἀρχαιότητα ἐνῶ οἱ Ἕλληνες ὄχι:
Ὅταν, στόν Ἑλλαδικό χῶρο, οἱ θεοί (φύση) ἰσοπεδώνουν τήν γῆ μέ κατακλυσμό ἤ σεισμούς καί διάφορες ἄλλες φυσικές καταστροφές, ἐπιζῶντες στήν χώρα σας δέν μένουν ἄλλοι παρά οἱ ἀγράμματοι βοσκοί πού κατοικοῦν στά βουνά. Οἱ ὑπόλοιποι, ὅπως κι ἐσύ Σόλων, πού ζοῦν στίς πόλεις, παρασύρονται ἀπό τήν ὁρμή τῶν ποταμῶν στήν θάλασσα. Ἐνῶ σέ αὐτήν ἐδῶ τήν γῆ, τήν Αἴγυπτο, οὐδέποτε, σέ καμμία περίπτωση ἀνά τούς αἰώνες, τό νερό δέν κατεβαίνει ἀπό τόν οὐρανό, ὡς βροχή στά χωράφια. Τό νερό μας βγαίνει μέσα ἀπό τήν γῆ, ἀπό τόν Νεῖλο, τόν τροφοδότη τῆς Αἰγύπτου. Γι’ αὐτό οἱ παραδόσεις πού τηρούνται ἐδῶ εἶναι οἱ πιό ἀρχαῖες.
Ἀκραῖες καιρικές συνθῆκες, ὅπως ὁ χειμερινός παγετός ἤ οἱ θερινοί καύσωνες παίζουν σημαντικό ρόλο, ὡς πρός τήν διατήρηση τῶν πολιτιστικῶν στοιχείων μίας περιοχῆς. Ὅ,τι συνέβη εἴτε στήν χώρα σας εἴτε στήν δική μας, ἤ σέ ὁποιαδήποτε ἄλλη περιοχή πού μᾶς εἶναι γνωστή - ἄν ὑπῆρξε ὁποιδήποτε εἶδος πολιτισμικῆς ἤ ἐπιστημονικῆς προόδου, ἀλλά καί καταστροφῶν, ὅλα ἔχουν καταγραφεῖ ἀπό ἐμᾶς παλαιόθεν καί σώζονται, οἱ καταγραφές, στούς ναούς μας.
Ἐσεῖς, ἄν καί προοδεύετε στά γράμματα, στίς τέχνες καί στόν πολιτισμό, κατά περιόδους, τά οὐράνια ὕδατα, ὅπως ἕνα ἔμβρυο, χύνονται κάτω, δημιουργοῦν καταστροφές καί ἀφήνουν στήν ζωή μόνο ἐκείνους ἀπό ἐσᾶς πού στεροῦνται γραμμάτων καί ἐκπαίδευσης· ἔτσι ἀναγκάζεστε νά ξεκινήσετε καί πάλι ὡς παιδιά, ἀγνοώντας ὅ,τι συνέβη στό ἀπώτερο παρελθόν σας, εἴτε σέ σχέση μέ ἐμᾶς, εἴτε σέ σχέση μέ τούς ἐαυτούς σας. Ὅσο γιά τίς γενεαλογικές σας γνώσεις, πού ἀφοροῦν στούς προπάτορές σας, τίς ὁποῖες μόλις ἀνέφερες, Σόλων, δέν εἶναι σημαντικότερες ἀπό τίς ἰστορίες τῶν παιδιῶν. Καταρχάς, θυμᾶσαι μόνο ἕναν κατακλυσμό, ἀλλά ὑπῆρχαν καί πολλοί προηγούμενοι. Ἐν τῶ μεταξύ, δέν γνωρίζετε ὅτι προηγουμένως κατοικοῦσε στήν γῆ σας ἡ πιό ὄμορφη καί εὐγενέστερη φυλή τῶν ἀνθρώπων πού ἔζησε ποτέ καί ὅτι ἐσεῖς καί ὁλόκληρη ἡ πόλη σας προέρχονταν ἀπό ἕναν ἐλάχιστο ἀριθμό ἤ ἕνα ὑπόλοιπο αὐτῶν πού ἐπιβίωσαν. Καί αὐτό ἦταν ἄγνωστο σέ σᾶς, ἐπειδή, γιά πολλές γενιές, οἱ ἐπιζήσαντες αὐτῆς τῆς καταστροφῆς πέθαναν μήν ἀφήνοντας γραπτό λόγο.
Ὁ ἡλικιωμένος ἱερεύς περιγράφει τήν ἀρχαία Ἀθήνα στόν Σόλωνα:
Διότι ὑπῆρξε μία ἐποχή, Σόλων, πρίν τόν μεγάλο κατακλυσμό, ὅπου ἡ πόλη πού σήμερα εἶναι ἡ Ἀθῆνα ἦταν πρώτη στόν πόλεμο καί ἄριστα ὀργανωμένη καί διοικούμενη ἀπάντων τῶν πόλεων. 
Λέγεται ὅτι εἶχε ἐκτελέσει τίς εὐγενέστερες πράξεις καί εἶχε τούς πιό δίκαιους νόμους, ἀπό κάθε ἄλλη πόλη πού βρίσκεται κάτω ἀπό τόν οὐρανό, σύμφωνα μέ ὅλες τίς παραδόσεις.
Ὁ Σόλων θαύμασε τά λόγια του καί ζήτησε μέ εἰλικρίνεια ἀπό τούς ἱερεῖς νά τόν ἐνημερώσουν ἀκριβέστερα, γιά τούς προγόνους του. Εἶσαι εὐπρόσδεκτος νά ἀκούσεις γι αὐτούς, Σόλων, εἶπε ὁ ἱερέας, τόσο γιά τόν ἐαυτόν σου, ὅσο καί χάριν τῆς πόλεώς σου καί πάνω ἀπ’ ὅλα, χάριν τῆς θεᾶς πού εἶναι κοινή προστάτις καί γονεύς καί διδάξασα, τῶν δύο πόλεων μας.
Ἡ Ἀθηνᾶ ἱδρύει τήν Ἀθῆνα (9.600 π.κ.χ.) καί στήν συνέχεια τήν Αἴγυπτο (8.600 π.κ.χ.):
Ἵδρυσε τήν πόλη σας χίλια χρόνια πρίν τήν δική μας, παίρνοντας ἀπό τήν Γῆ καί τόν Ἥφαιστο (σῶμα, ψυχή καί νοῦ) τόν σπόρο τῆς φυλῆς σας καί στήν συνέχεια ἵδρυσε τήν δική μας, τῆς ὁποίας οἱ νόμοι καταγράφονται στά ἱερά μας μητρώα πού εἶναι ὀκτῶ χιλιάδων ἐτῶν.
Καθώς προσεγγίζεις τους πολίτες σου, πρίν ἀπό ἐννέα χιλιάδες χρόνια, θά σέ πληροφορήσω ἐν συντομία, γιά τούς νόμους καί τήν πιό φημισμένη ἐφαρμογή τους. Τα ἀκριβῆ συνολικά στοιχεῖα θά παρακολουθήσουμε στήν συνέχεια, στόν ἐλεύθερο χρόνο μας, στά ἴδια τά ἱερά μητρῶα. Ἐάν συγκρίνει κανείς αὐτούς τούς νόμους μέ τούς δικούς μας, θά διαπιστώσει ὅτι πολλοί ἀπό τούς δικούς μας, εἶναι ἀντίστοιχοι τῶν δικῶν σας, ὅπως ἦταν στήν παλιά ἐποχή. Πρῶτον, ὑπάρχει ἡ τάξη τῶν ἱερέων, ἡ ὁποῖα διαχωρίζεται ἀπό ὅλους τούς ἄλλους. Στήν συνέχεια, ὑπάρχουν οἱ ἐπιστήμονες, οἱ τεχνίτες, οἱ ὁποίοι λειτουργοῦν τίς δικές τους βιοτεχνίες, μόνοι τους καί δέν ἀναμειγνύονται καί ὑπάρχει ἐπίσης ἡ τάξη τῶν βοσκῶν καί τῶν ἀγροτῶν, καθώς καί ἐκείνων τῶν κτηνοτρόφων και θα παρατηρήσεις ἐπίσης ὅτι οἱ πολεμιστές τῆς Αἰγύπτου διακρίνονται ἀπό ὅλες τίς ἄλλες τάξεις καί ὁ νόμος, τούς δίνει ἐντολή νά ἀφιερώνονται ἀποκλειστικά σέ στρατιωτικές ἐπιδιώξεις. Ἐπιπλέον, τά ὅπλα πού φέρουν εἶναι ἀσπίδες καί ἀκίδες, ἕνα εἶδος ἐξοπλισμοῦ πού ἡ θεά δίδαξε πρώτα σέ ἐσᾶς, ὅπως καί σέ ἐμᾶς.
Ἡ Ἀθηνᾶ μεταδίδει στούς Ἀθηναίους τήν σοφία, τήν γνώση καί τήν ἀρετή:
Ὡς πρός τήν σοφία, παρατηρεῖ κάποιος, πώς ὁ νόμος μας ἀπό τήν ἀρχή, ἔκανε μία μελέτη ὁλόκληρης τῆς τάξης τῶν πραγμάτων, ἐκτείνεται ἀκόμη καί στήν μαντεία καί τήν ἰατρική πού δίδει ὑγεία. Αὐτά τά θεϊκά στοιχεῖα ὑφίστανται γιά τίς ἀνάγκες τῆς ἀνθρώπινης ζωῆς, ἐνῶ ἐπίσης λαμβάνονταν ὑπόψιν κάθε εἴδους γνώση σχετική καί χρήσιμη.
Ὅλη αὐτή ἡ τάξη καί ἡ διάταξη, πού σᾶς δόθηκε ἀπό τήν Παλλάδα, γιά πρώτη φορά κατά τήν ἵδρυση τῆς πόλης σας καί ἐπέλεξε τό σημεῖο τῆς γῆς στό ὁποῖο γεννήθηκες, ἐπειδή εἶδε ὅτι ἡ εὐτυχής συγκυρία τῶν ἐποχῶν σέ αὐτή τήν γῆ θά γεννάει τούς πιό σοφούς ἀνθρώπους. Γιά τόν λόγο αὐτό ἡ θεά, πού ἦταν ἐραστής τοῦ πολέμου καί τῆς σοφίας, ἐπέλεξε καί πρωτίστως ἐγκατέστησε ἐκεῖνο τό σημεῖο, ὧστε νά γεννάει ἄνδρες ὁμοίους της. Καί ἐκεῖ κατοικούσατε, ἔχοντας τέτοιους νόμους ὅπως αὐτοί καί ἀκόμη καλλίτερους καί ὑπερείχατε ὅλης τῆς ἀνθρωπότητος σέ κάθε ἀρετή, εἴσαστε δηλαδή πραγματικά τέκνα τῶν θεῶν..."
-Ἐδῶ, θά μποροῦσα νά προσθέσω, μία προσωπική παρατήρηση, ὡς πρός τήν σχέση τῶν δύο λαῶν καί δέν ἀναφέρομαι φυσικά στούς σημερινούς κατοίκους τῆς Αἰγύπτου. Ὅλα τά ἀγάλματα τῶν Φαραώ πού βρίσκονται στό ἀρχαιολογικό μουσεῖο τοῦ Καΐρου, ἔχουν τό πρῶτο δάκτυλο τού ποδιοῦ τους μικρότερο ἀπό τό δεύτερο, (δεῖγμα Ἑλληνικοῦ ποδιοῦ), ἄν καί Αἰγυπτιακό πόδι θεωρεῖται αὐτό ὅπου τό πρῶτο δάκτυλο τοῦ ποδιοῦ εἶναι μεγαλύτερο τοῦ δεύτερου.
Ἀπολλώνιος - Ἀριάδνη

Δεν υπάρχουν σχόλια: