Παρασκευή 11 Αυγούστου 2023

Μονοτονικό και Πολυτονικό... Κ.Ντ.

ΑΠΑΝΤΗΣΉ ΣΕ ΣΟΦΙΣΤΙΚΟΥΣ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΥΣ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΜΟΝΟΤΟΝΙΚΟΥ 


1.Οι αρχαίοι ποτέ δεν χρησιμοποιούσαν τόνους!
Ούτε καν μικρά γράμματα στα οποία μπήκαν αργότερα τόνοι, αλλά μόνο κεφαλαία και μάλιστα χωρίς χωρισμό λέξεων στην γραφή. Κι όμως μια χαρά κατανοούσαν σε βάθος κάθε κείμενο
που διάβαζαν... Γιατί;

2. Οι τόνοι και τα πνεύματα μαζί με την μικρογράμματη γραφή χρησιμοποιήθηκαν 
σταδιακά από τον 9ο αιώνα μΧ* και μετά!
*Βικιπαίδεια: "Η ελληνική μικρογράμματη γραφή ή βυζαντινή γραφή είναι μορφή της ελληνικής γραφής, η οποία τυποποιήθηκε στις αρχές του 9ου μ.Χ. αιώνα...το παλαιότερο, μέχρι σήμερα, χρονολογημένο δείγμα ελληνικής μικρογράμματης γραφής, είναι το Τετραβάγγελο Ουσπένσκι, στην Αγία Πετρούπολη. Το χειρόγραφο βιβλίο χρονολογείται από το 835 και προέρχεται από τη μονήΣτουδίου.
Όλα τα σωζόμενα ελληνικά βιβλία από τον 4ο αι. π. Χ. ως τις αρχές του 9ου αι. μ.Χ. γράφονται στη μεγαλογράμματη γραφή, η οποία προέρχεται από τη γραφή των αρχαίων επιγραφών."

3. Αιτία ήταν ότι μέσω των μετά τον Μ. Αλέξανδρο ανακατατάξεων σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο, καθιερώθηκε η ελληνική ως διεθνής γλώσσα αλλά οι μηΈλληνες που μάθαιναν ελληνικά, αναγνώριζαν μεν τα γράμματα αλλά αδυνατούσαν να προφέρουν προσωδιακά και με τον ανάλογο τονισμό (η περισπωμένη πχ που έμπαινε σε μακρό φωνήεν σήμαινε εκτός από τονισμό και επιμήκυνση φωνητικής εκφοράς του τονιζόμενου).

4. Σήμερα, εδώ και 15αιώνες  δεν έχει όμως προσωδιακή προφορά η ελληνική γλώσσα. 
Καλό είναι να διδάσκεται κάποιες ώρες σε όλα τα γυμνάσια πώς λειτουργούσαν οι τόνοι και τα πνεύματα, μαζί με το πώς και γιατί υπήρχε αυτή η ανάγκη καθώς και το γιατί διατηρούνται τα δίψηφα ει οι αι προφερόμενα ως ι και ε ενώ οι αρχαίοι τα έγραφαν έτσι γιατί επροφέροντο έι, όι, άι... κλπ κλπ σχετικά.

5. Αλλά Γλώσσα σημαίνει κυρίως γλωσσική έκφραση νοημάτων, εκεί πρέπει να ασκείται το 90% της γλωσσικής παιδείας, αφήγηση, λογοτεχνία, ετυμολογία - ιστορία και βαθύτερο νόημα λέξεων και εκφράσεων, όχι κόλλημα σε σχήματα που εξυπηρετούσαν ανάγκες πραγματικές τον 3ο αιώνα πΧ, το πολύ ως τον 5ο ή 6ο μΧ αιώνα αλλά δεν υπήρχαν και δεν ήταν αναγκαίες από συστάσεως ελληνικής γραφής, ως και την εποχή του δασκάλου του Μ. Αλέξανδρου Αριστοτέλη, όπως αντίστοιχα, δεν είναι αναγκαία σήμερα που μόνο χιλιάδες πρόσθετες σχολικές ώρες, μάλλον δεκάδες χιλιάδες ώρες αποστήθισης και φροντιστηριακές επίσης, θα κατανάλωναν ανά μαθητή, ενώ αυτές χρειάζονται για εκφραστική γλωσσική επάρκεια, για προσέγγιση λογοτεχνίας, επαναφορά του μαθήματος της Λογικής που μουλωχτά (γιατί;...) καταργήθηκε εδώ και πολλά χρόνια στα Λύκεια. Σε αυτά υποφέρουν, με πολύπλευρες επιπτώσεις, παλιοί (σημερινοί μεσόκοποι ή γέροι πια) όσο και νέοι Έλληνες ακόμα και πτυχιούχοι (παλιοί και τωρινοί) των ΑΕΙ μας...

6. Τέλος, οι κατασκευαστές της ανόητης σοφιστείας του παρακάτω πίνακα παριστάνουν πως δεν ξέρουν (ή όντως το αγνοούν...) ότι πάντα οι λέξεις ερμηνεύονται "κατά τα συμφραζόμενα" και όχι καθαυτές.
Αν ήταν να μην τις καταλαβαίνουμε χωρίς οξείες βαρείες και περισπωμένες, τότε ...🤣δεν θα μιλούσαμε ποτέ, αλλά μόνο θα γράφαμε και μάλιστα ...μόνο πολυτονικά παρακαλώ...
Μιλώντας όμως, όπως και γράφοντας, πχ θα πούμε "πήγα στη Σύρο και στην Χίο". Και νήπιο ακόμα καταλαβαίνει πως εννοούμε το νησί όχι ...κάτοικο της Συρίας και της Χίου που ισχυρίζεται ο γελοίος πίνακας.

"Κλίση" λέμε και την γράφουμε όμοια με μονοτονικό ή πολυτονικό αλλά ανάλογα με τα συμφραζόμενα της πρότασης, εννοείται η εδαφική κλίση, ή το ταλέντο (πχ έχεις κλίση στη ζωγραφική) ή η κλίση ονομάτων!
Και ακούγοντας πως έχουμε "κλήση τροχαίας", αν και δε βλέπουμε κανένα η αντί του ι καταλαβαίνουμε πως είναι κλήση-"κάλεσμα" τροχαίας για τα περαιτέρω...

Αυτά αισθάνθηκα ανάγκη να σημειώσω επειδή κυκλοφορούν γελοίες αποπροσανατολιστικές σοφιστείες που, σαν αυτή του εικονιζόμενου πίνακα, προσπαθούν να μας πείσουν ότι για την (γλωσσική μα και συνολική) απαιδευσία των νεοελλήνων

(απαιδευσία παρά την "μαζική βιομηχανία τυπικών πτυχίων",
😏άλλο παιδεία άλλο εκπαίδευση...)

φταίει τάχα ...το μονοτονικό και όχι το δημόσιο και ιδιωτικό εκπαιδευτικό σύστημα "της αγοράς"
-του νεοελληνικού μοντέλου παρασιτικού βαθιά εξαρτημένου καπιταλισμού, ένα σύστημα απαιδευσίας, πρακτικίστικων, χωρίς όραμα και ανώτερες αξίες κυμαινόμενων επιδιώξεων, χωρίς ανθρωπιστικό προσανατολισμό, ένα σύστημα ατομοκεντρικό-ανταγωνιστικό, παπαγαλιστικό και βαθιά αναχρονιστικό συνάμα...

**Απόδειξη της ουσιαστικής άγνοιας της Γλώσσας μας 
από τυπολάτρες της βαρείας και περισπωμένης και δασείας και ψιλής που θεωρούν άλλους "αναλφάβητους", άγνοιας της ετυμολογίας της και, γι αυτό, των δανείων ελληνικών λέξεων στη λατινική  είναι (και) ο γελοίος ισχυρισμός τους πως η λέξη άρμα, όπως "εξηγούν" στον πίνακά τους, είναι ...λατινογενής ενώ η ελληνική άρμα (βλ πχ Λεξικό Liddell&Scott ή Λεξικόν Ησυχίου κλπ) είναι πολύ αρχαιότερη της δανεισμένης από την ελληνική "λατινικής" λέξης arma και παράγεται από το ΑΡ- που σημαίνει καταρχήν γη, η άρουρα είναι η οργώσιμη γη, παράγωγα η άρωσις το άροτρον, η άρδευσις, μα και ο Άρης γιατί οι πόλεμοι γίνονταν για κατοχή γης, τα άρμενα=τα εξάρτια πλοίου ως και τα όπλα, (πάντα από το αναφερθέν Λεξικό L&S) άρω και αραρίσκω εκ της ρίζας ΑΡ με παράγωγα αρμός, αρμόζω, αριθμός, αρμονία, αρτύω, άριστος, άρτι, Άρης, αρετή, αρέσκω κλπ...

Κώστας Σ, Ντουντουλάκης



                              Εδώ η ανόητη "σοφιστεία"


Δεν υπάρχουν σχόλια: