Π. Ήφαιστος, ΠΕΡΙ ΠΟΛΕΜΟΥ

Στην Ελλάδα ένα κείμενο στο οποίοι γράφονται κατά τα άλλα γνωστά, πασίδηλα και αυτονόητα, δεν μπορεί παρά να αποσκοπεί στο να προβληματίσει όσους επηρεάστηκαν από αποκοιμιστικά θεωρήματα, ιδεολογήματα, νομικισμούς και ιδεαλίζουσες ασυναρτησίες, με αποτέλεσμα να λησμονείται ότι:
α) Η Ελλάδα είναι ένα αμυνόμενο κράτος.
β) Αντίθετα με πολλούς βιαστικούς που αυθαίρετα έβαλαν τον πόλεμο στα ράφια της ιστορίας, όλοι βλέπουμε να διεξάγονται πολλοί ταυτόχρονα πόλεμοι στην περιφέρειά μας και πολύ περισσότεροι πλανητικά.

Επειδή ο πόλεμος υπήρξε η βαθύτερη διαμορφωτική δύναμη του ιστορικού γίγνεσθαι και επειδή πάντα και σήμερα παραμονεύει σε κάθε γωνιά της διεθνούς πολιτικής, απαιτείται να τον εξετάζουμε με σοβαρότητα και να διατυπώνουμε υπεύθυνη θέση. Οι λαϊκισμοί και οι επιπολαιότητες περιττεύουν. Στο μικροσκόπιο κάθε αναλυτή της διεθνούς πολιτικής είναι η φύση του πολέμου και η σχέση πολέμου και πολιτικής. Η φύση του πολέμου σχετίζεται με εγγενή χαρακτηριστικά της διεθνούς δομής που αποτελείται από πολλές κοινωνίες και πολλά κράτη, διαφορετικής ισχύος και διαφορετικής ανάπτυξης. Η σχέση πολιτικής και πολέμου στην εποχή του πολιτικού πολιτισμού μπορεί να είναι μια και μοναδική και οτιδήποτε άλλο αποτελεί επιστροφή στην

Υποχρεωτικά συντομογραφικά θα συνοψίσουμε το μεγαλύτερο ζήτημα της ιστορίας. Ταυτόχρονα θα αναφερθούμε σε ταγούς σωστών αναγνώσεων της διεθνούς πολιτικής, των δομών του κόσμου και των βαθύτερων διαμορφωτικών δυνάμεων του διεθνούς γίγνεσθαι. Επισημαίνουμε λοιπόν τα εξής:
ΠΡΩΤΟΝ, ο πόλεμος δεν είναι μόνο η άσκηση φυσικής βίας. Είναι μια αλυσίδα με πολλούς κρίκους εκ των οποίων η άσκηση βίας είναι ένας μόνο κρίκος. Βασικά ο ένοπλος τελευταίος κρίκος. Πόλεμοι εξάλλου υπάρχουν πολλών ειδών. Για παράδειγμα, ηγεμονικοί, επαναστατικοί, αμυντικοί, επιθετικοί, αναθεωρητικοί, εθνικοαπελευθερωτικοί, διεθνιστικοί όπως η τρομοκρατία κτλ. Όλα τα κράτη, τέλος, πάντα διέθεταν και συνεχίζουν να διαθέτουν όχι μόνο δυνάμεις εσωτερικής τάξης αλλά και Ένοπλες Δυνάμεις.

ΤΡΙΤΟΝ, στην διεθνή πολιτική έχουμε διεθνή τάξη, δηλαδή εκεί που σταμάτησε ο τελευταίος ένοπλος πόλεμος και τα σύνορα ορίστηκαν με Συνθήκες. Το μείζον είναι η «αλλαγή», όταν ανακύπτει μια τέτοια αξίωση. Ενώ στην ενδοκρατική πολιτική όπου υπάρχει κοινωνία και κοινωνικοπολιτικό σύστημα είναι καθημερινό φαινόμενο, στην διεθνή πολιτική εάν τα κράτη διαφωνούν ή αρνούνται να προσφύγουν στους αρμόδιους θεσμούς όσον αφορά την διεθνή τάξη για την οποία έχουν διαφορές (η αλλαγή συνόρων, οριοθετήσεών τους ή άλλων ζητημάτων που προβλέπουν ή δεν προβλέπουν Συνθήκες και Συμβάσεις) η αλλαγή της διεθνούς τάξης δεν είναι εφικτή. Ως προς αυτό το σπουδαίο ζήτημα αναγκαστικά καταφεύγουμε στα αξιώματα για να δούμε τι πρέπει να αναμένεται:

ΤΕΤΑΡΤΟΝ, το κράτος/πατρίδα, τουλάχιστον όταν είναι βιώσιμο και όταν δεν σέρνεται σε εμφύλιες διαμάχες και όταν οι πολίτες του δεν γίνονται έρμαιο ανυπόστατων εμφύλιων ιδεολογικών δογμάτων που το διασπούν, καταρρακώνουν και ενδεχομένως κατεδαφίζουν, είναι ο αξονικός πολιτειακός θεσμός του διαχρονικού πολιτικού πολιτισμού. Πόλεμος στο εσωτερικό ενός βιώσιμου κράτους δεν νοείται. Πόλεμος υπάρχει μόνο στο διεθνές σύστημα. Μια από τις αποστολές του κράτους είναι ότι, ακριβώς, στο εσωτερικό του εξάλειψε τον πόλεμο. Κάτι αντίστοιχο στο πλανητικό επίπεδο απαιτεί μια παγκόσμια εξουσία. Όμως, μια παγκόσμια εξουσία όταν απουσιάζει μια παγκόσμια κοινωνία, δεν μπορεί παρά να αποτελεί μια παγκόσμια δεσποτεία. Το ζήτημα δεν είναι ιδεολογικό, έγραψε ο Hans Morgentηau: «Δώστε μου μια παγκόσμια κοινωνία για να σας δώσω ένα παγκόσμιο κράτος».

ΠΕΜΠΤΟΝ, όσον αφορά τα πιο πάνω, το συμπέρασμα του Robert Gilpin στο μνημειώδες έργο του «πόλεμος και αλλαγή στην διεθνή πολιτική» υποδηλώνει την ουσία: «η θεμελιώδης φύση των διεθνών σχέσεων δεν άλλαξε ανά τις χιλιετίες. Oι διεθνείς σχέσεις συνεχίζουν να είναι περιοδικοί και επαναλαμβανόμενοι αγώνες για πλούτο και ισχύ μεταξύ ανεξάρτητων δρώντων υπό συνθήκες διεθνούς αναρχίας. H ιστορία του Θουκυδίδη είναι το ίδιο χρήσιμος οδηγός για το πώς συμπεριφέρονται τα κράτη σήμερα όσο ήταν τότε, όταν γράφτηκε, τον 5ο αιώνα π.X.».
Σε άλλο σημείο ο Gilpin τονίζει ένα ακόμη συμπέρασμα που κανένας υπεύθυνα και ορθολογιστικά κινούμενος δεν μπορεί να παραβλέψει: «Ο τερματισμός ενός ηγεμονικού πολέμου είναι η απαρχή ενός ακόμη κύκλου μεγέθυνσης-ανάπτυξης, επέκτασης και τελικής παρακμής. Ο νόμος της άνισης ανάπτυξης συνεχίζει να ανακατανέμει την ισχύ υπονομεύοντας έτσι το status quo που εγκαθιδρύθηκε από τον τελευταίο ηγεμονικό αγώνα. Η ανισορροπία αντικαθιστά την ισορροπία και ο κόσμος κινείται προς ένα νέο γύρο ηγεμονικής σύγκρουσης. Πάντα ήταν και πάντα θα είναι έτσι, μέχρις ότου οι άνθρωποι είτε καταστραφούν είτε μάθουν

να αναπτύσσουν ένα αποτελεσματικό μηχανισμό ειρηνικής αλλαγής» (βλ. και πιο πάνω για την διαφορά ενδοκρατικής και διακρατικής τάξης).
ΈΚΤΟΝ, αξίζει να ολοκληρώσω αυτές τις επισημάνσεις συνοψίζοντας το τι αντέταξε ο ίδιος Robert Gilpin σε συζήτηση με «κριτικούς» (εδώ εύστοχα ονομάστηκαν εθνομηδενιστές):
- Όχι μόνο ο πόλεμος εκδηλώνεται μεταξύ οργανωμένων κυρίαρχων συλλογικών οντοτήτων και ήταν το σημαντικότερο διαμορφωτικό φαινόμενο του διεθνούς γίγνεσθαι.
- Η ασφάλεια συλλογικών οντοτήτων είναι ή πρέπει να είναι η πρωταρχική αξίακαι το πρωταρχικό κριτήριο επιβίωσης και ευημερίας μιας κοινωνίας. Η αποτροπή πολέμου και αν χρειαστεί η επιτυχής αμυντική εκτέλεσή τουσυνεχίζει να είναι το κυριότερο εργαλείο των φιλειρηνικών κρατών κατά όσων απειλούν την ανεξαρτησία-ελευθερία της κοινωνίας τους (Αυτός είναι ο λόγος εξάλλου, που εμείς υπογραμμίζουμε ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις κάθε φιλειρηνικού κράτους είναι θεσμός συλλογικής ελευθερίας και η θέση / ρόλος τους είναι ανάλογης και αντίστοιχης ηθικής βαθμίδας όσο και η ανθρώπινη ελευθερία).
- O Gilpin περίπου υπονόησε ότι επιστημονικές και πολιτικές συνάξεις ενδέχεται να συγκροτείται συμμορία ανεύθυνων, ανυπόστατων και επικίνδυνων ανθρώπων εάν αν μιλούν ανορθολογικά και ανεύθυνα ή προπαγανδιστικά για τα αίτια πολέμου. Εξ’ ου και αφετηρία κάθε σοβαρής, υπεύθυνης και ορθολογιστικής συζήτησης, απαιτείται να υπάρχει συναίνεση για θεμελιώδεις και πασίδηλες πτυχές του διεθνούς συστήματος:

β) Η ισχύς είναι ο καθοριστικός παράγων των διεθνών πολιτικών δρώμενων.
γ) Καθ’ όλη τη διάρκεια της γνωστής ιστορίας, βασική μονάδα κοινωνικής οργάνωσης στον διεθνή χώρο και θεμέλιο των πολιτικών σχέσεων είναι η «ομάδα» και όχι τα άτομα ή οι τάξεις. Στα νεότερα χρόνια, αυτές τις ανταγωνιζόμενες ομάδες-φυλές τις ονομάσαμε “έθνη-κράτη” και την πίστη-νομιμοφροσύνη σ’ αυτά “εθνικισμό”.
δ) Για τους περισσότερους από εμάς, η πίστη και νομιμοφροσύνη στην κοινωνική ομάδα στην οποία ανήκουμε είναι υπεράνω όλων των άλλων κριτηρίων ή παραγόντων εκτός της οικογένειας.
ε) Αν και η μορφή και ο χαρακτήρας αυτών των κοινωνικών ομάδων μεταβάλλεται –φυλές, βασίλεια, αυτοκρατορίες, έθνη-κράτη– κατά καιρούς λόγω οικονομικών, δημογραφικών και τεχνολογικών αλλαγών, ατυχώς, η θεμελιώδης συγκρουσιακή φύση της μεταξύ τους σχέσης δεν μεταβάλλεται».

ζ) (Παραπέμποντας στον Θουκυδίδη), ο Gilpin συνεχίζει αναφέροντας: Η συμπεριφορά των ανθρώπων επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες ή κριτήρια όπως τιμή, απληστία και προπαντός φόβο τα οποία συναρτώνται άμεσα με την ισχύ, την θέση και τον ρόλο. Οι άνθρωποι, επιβραβεύουν, επίσης, την αλήθεια, την αρετή, την καλοσύνη και την ομορφιά. Αυτές οι αγαθές επιδιώξεις και ηθικά κριτήρια, όμως, χάνονται, εάν, υπό συνθήκες συνεχών και έντονων αγώνων ισχύος μεταξύ των κοινωνικών ομάδων, δεν διασφαλιστούν.
Συνοψίζω: Επειδή ο πόλεμος ως φαινόμενο με την ευρύτερη έννοια που το περιγράψαμε πιο πάνω παραμονεύει σε κάθε γωνιά του διεθνούς συστήματος εάν δεν υπάρχει (εθνική ασφάλεια) χάνονται όλες οι αγαθές επιδιώξεις». «Όσοι είναι ελεύθεροι το χρωστούν στην δύναμή τους» και επειδή ακριβώς η ελπίδα σε φαντασιόπληκτους κόσμους είναι σπάταλη, οι Αθηναίοι «σκότωσαν όσους Μηλίους ενήλικούς έπιασαν, κι έκαμαν δούλους τα παιδιά και τις γυναίκες. Το νησί το αποικίσανε οι ίδιοι στέλνοντας αργότερα πεντακόσιους αποίκους » (Θουκυδίδης). Παίζει με την φωτιά και την ζωή μας όποιος δεν μιλά σοβαρά και σωστά για τον πόλεμο και την διεθνή πολιτική.
Πηγή: https://www.huffingtonpost.gr/entry/peri-polemoe_gr_5b178b57e4b0599bc6de4533 Σημ. Έγιναν από τον συγγραφέα μερικές αναδιατυπώσεις




w

Π. Ήφαιστος – P. Ifestos
www.ifestos.edu.gr / www.ifestosedu.gr – info@ifestos.edu.gr / info@ifestosedu.gr
Στρατηγική Θεωρία–Κρατική Θεωρία https://www.facebook.com/groups/StrategyStateTheory/
Προσωπική σελίδα https://www.facebook.com/p.ifestos
Προσωπικό προφίλ https://www.facebook.com/panayiotis.ifestos
Πολιτισμός, Περιβάλλον, Φύση, Ψάρεμα https://www.facebook.com/Ifestos.DimotisBBB
Διεθνής πολιτική 21ος αιώνας https://www.facebook.com/groups/InternationalPolitics21century/
ΗΠΑ: Ιστορία, Διπλωματία, Στρατηγική https://www.facebook.com/groups/USAHistDiplStrat/
Ελλάδα-Τουρκία-Κύπρος: Ανισόρροπο τρίγωνο https://www.facebook.com/groups/GreeceTurkeyCyprusImbalance/
Διαχρονική Ελληνικότητα https://www.facebook.com/groups/Ellinikotita/
Άνθρωπος, Κράτος, Κόσμος–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/Ifestos.political.thought/
Κονδυλης Παναγιώτης– https://www.facebook.com/groups/Kondylis.Panagiotis/
Θολό βασίλειο της ΕΕ https://www.facebook.com/groups/TholoVasileioEU/
Θουκυδίδης–Πολιτικός Στοχασμός https://www.facebook.com/groups/thucydides.politikos.stoxasmos/
Μέγας Αλέξανδρος–Ιδιοφυής Στρατηγός και Στρατηλάτης https://www.facebook.com/groups/M.Alexandros/
Εκλεκτά βιβλία που αξίζουν να διαβαστούν https://www.facebook.com/groups/eklektavivlia/
Ειρηνική πολιτική επανάσταση https://www.facebook.com/groups/PolitPeacefulRevolution/
«Κοσμοθεωρία των Εθνών» https://www.facebook.com/kosmothewria.ifestos

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου