Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου 2024

Παράθυρο Overton-Όβερτον - Στρατηγική χειραγώγησης. Πώς το απαράδεκτο γίνεται αποδεκτό και η λύση


Παράθυρο Overton-Όβερτον: Στρατηγική χειραγώγησης~Πώς το απαράδεκτο γίνεται αποδεκτό και η λύση

Μέσα από το παράθυρο του Overton, μπορούμε να «δούμε» με τα μάτια μας πώς συμβαίνει η πολιτική, κοινωνική και οικονομική πειθώ στη σύγχρονη κοινωνία μας και τους μηχανισμούς που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για αυτούς τους σκοπούς.

Με βάση αυτό το σχήμα, στην πραγματικότητα, μπορούν να οικοδομηθούν (και έχουν κατασκευαστεί) εκστρατείες υπέρ ορισμένων ιδεών που δεν γίνονται αρχικά αποδεκτές από την κοινωνία.

Μέσα από μια γεωμετρική εξέλιξη που περιλαμβάνει την τηλεόραση, τις εφημερίδες, το διαδίκτυο, τα κοινωνικά κανάλια, τους θεσμούς και την πολιτική, το απαράδεκτο γίνεται αποδεκτό, ακόμη και συμμορφούμενο και νομιμοποιημένο.

Επομένως, μια εντελώς απαράδεκτη ιδέα λίγα χρόνια νωρίτερα, μετά από τα διάφορα βήματα που προτείνει το σχήμα γίνεται μια ιδέα απολύτως αποδεκτή και ριζωμένη στην κοινωνία. Τόσο που να γίνει νόμος.

Χωρίς εξαναγκασμό, χωρίς σωματική βία. Με βία ύπουλη που αφορά το μυαλό και τις συνειδήσεις της ανθρωπότητας.

Όλη αυτή η απαρατήρητη ιδεολογική μεταφόρτωση μπορεί να εφαρμοστεί γιατί ζούμε σε μια κοινωνία που πιστεύει τυφλά σε ό,τι προέρχεται από τα ΜΜΕ, μια κοινωνία «έτοιμη», εμποτισμένη με ηθικό σχετικισμό και που στερείται πλέον αδιαπραγμάτευτων αξιών.

Τρία πειράματα που αποδεικνύουν την υποσυνείδητη κοινωνική συμμόρφωση σε ομαδικές καταστάσεις 

Σύμφωνα με τον Overton, κάθε ιδέα, ακόμα και η πιο απίστευτη, για να αναπτυχθεί και να εδραιωθεί στην κοινωνία, έχει το δικό της παράθυρο ευκαιρίας.

Η απλή εμφάνιση αυτής της ιδέας, πάντα μέσα από το παράθυρο του Overton, επιτρέπει το πέρασμα από το στάδιο του «αδιανόητου» στο ριζοσπαστικό, ενός δημόσιου διαλόγου, πριν από την υιοθέτησή της από την μαζική συνείδηση ​​και την μετέπειτα εισαγωγή της στο νόμο.

Προφανώς, όλα γίνονται εφικτά μέσω των πιο λεπτών, αποτελεσματικών και συνεπών τεχνικών χειραγώγησης, είναι ζήτημα να φέρουμε την συζήτηση της ίδιας της ιδέας στην καρδιά της κοινωνίας, να διασφαλίσουμε ότι ο απλός πολίτης αποκτά μια συγκεκριμένη ιδέα και την κάνει δική του.

Ψυχολογία της Μάζας: 10 στρατηγικές χειραγώγησης 

The Overton Window

Συχνά μπορούμε να γίνουμε μάρτυρες πραγματικών θεατρινίστικων δράσεων, όπου αρκεί ένα δημόσιο πρόσωπο, ένα διάσημο πρόσωπο ή ένας πολιτικός να προωθήσει μια ιδέα με μία καρικατούρα και ακραίο τρόπο και να περιμένει την υπόλοιπη κοινωνική και πολιτική τάξη να την αρνηθεί αρχικά με μεγάλη ένταση. (σ.σ. νομίζω στις ημέρες μας τους αποκαλούμε “λαγούς”).

Αλλά ιδού, η ιδέα γεννήθηκε και σύμφωνα με το σχέδιο Overton, ένα παράθυρο είναι έτοιμο, οπότε ο χορός των πονηρών μπορεί να ξεκινήσει:

Αδιανόητη (απαράδεκτη, απαγορευμένη) -> ριζοσπαστική (απαγορευμένη αλλά με εξαιρέσεις) -> αποδεκτή -> λογική (λογική) -> διαδεδομένη (κοινωνικά αποδεκτή) -> νομιμοποιημένη (με αγιοποίηση από την κρατική πολιτική).

Πρέπει να γνωρίζετε ότι ο Joseph P. Overton ήταν ο πρώην αντιπρόεδρος του αμερικανικού κέντρου ανάλυσης Mackinac Center for Public Policy, ενός ιδρύματος που σήμερα μπορούμε να ορίσουμε ως «δεξαμενή σκέψης» ή, σύμφωνα με τη Wikipedia:

«… εταιρεία ή μια ομάδα, η οποία τείνει να είναι ανεξάρτητη από πολιτικές δυνάμεις (αν και δεν λείπουν κυβερνητικές δεξαμενές σκέψης), που ασχολείται με την ανάλυση των δημόσιων πολιτικών και επομένως σε τομείς που κυμαίνονται από την κοινωνική πολιτική έως την πολιτική στρατηγική, από την οικονομία έως την επιστήμη και τεχνολογία, από βιομηχανικές ή εμπορικές πολιτικές έως στρατιωτικές συμβουλευτικές υπηρεσίες».

Επίσης σύμφωνα με τη Wikipedia:

«Ο Overton πέθανε στις 30 Ιουνίου 2003 στο αεροδρόμιο Caro ως αποτέλεσμα τραυματισμών που υπέστη σε αεροπορικό δυστύχημα κατά την πρώτη του πτήση με ένα εξαιρετικά ελαφρύ μονοθέσιο, με την βοήθεια του εκπαιδευτή πτήσης στο έδαφος. Τα αίτια του ατυχήματος δεν έγιναν άμεσα σαφή»...

Θέματα όπως (συμπλήρωση "Αντίλογου Χανίων" τα τρία πρώτα...) τα μνημόνια, η μετατροπή του ΟΧΙ του δημοψηφίσματος του 2015 σε ΝΑΙ, οι "αποκρατικοποιήσεις", οι γάμοι ομοφυλόφιλων, ή η ευθανασία, απλώς πέρασαν όλη την «τεχνολογική» διαδικασία μεταμόρφωσης από «απαράδεκτο» για την κοινωνία σε «νομιμοποίηση».

Προσοχή, δεν λέω ότι είμαι υπέρ της μιας ή της άλλης θεωρίας, απλά σας δείχνω πώς το παράθυρο του Overton είναι πραγματικότητα, απτό, μπροστά στα μάτια σας.

Στο παρελθόν, το ίδιο σχέδιο έχει υιοθετηθεί για τις αμβλώσεις, την ομοφυλοφιλία, την πολιτική, τους πολέμους.

Επαναλαμβάνω, τίποτα υπέρ ή κατά, απλώς παρατηρώ. Και στο μέλλον;

Προφανώς το παράδειγμα θα μπορούσε να είναι διαφορετικό και να αφορά άλλα θέματα όπως

  • τα μνημόνια
  • οι ιδιωτικοποιήσεις
  • η ελεύθερη εργασία και μερική απασχόληση,
  • η απαγόρευση διαδήλωσης,
  • οι υποχρεωτικές θεραπείες υγείας,
  • η κατάργηση των συνδικαλιστικών οργανώσεων και η έννοια της κοινωνικής προστασίας,
  • η άκριτη αποδοχή της υποδεέστερης κοινωνικής θέσης,
  • η ψυχοαστυνομία,
  • η παιδεραστία,
  • ο ρατσισμός,
  • φασισμός,
  • βασανιστήρια,
  • μέχρι την αποδοχή ενός δικτατορικού συστήματος!

Τώρα η δικτατορία έρχεται “μασκαρεμένη” με… καλές προθέσεις Η ύπουλη δικτατορία της πολιτικής ορθότητας
και Κεκαλυμμένος φασισμός

~Πώς η woke κουλτούρα επιβάλει διακρίσεις 

Ένα από τα κόλπα που παρέχονται είναι να αλλάξετε το όνομα αυτού του concept, για να το κάνετε να φαίνεται «ομορφότερο» αμέσως. Στόχος είναι να αποσπαστεί η μορφή της λέξης από το περιεχόμενό της στη συλλογική συνείδηση.

Πολλοί πόλεμοι έχουν μετατραπεί σε ειρηνευτικές αποστολές και οι κανίβαλοι κάποτε θα αποκαλούνται, για παράδειγμα, ...«ανθρωπόφιλοι».

Θα προκύψει νέο σύνθημα: «Η ανθρωποφιλία δεν πρέπει να απαγορευτεί!».

Ο νόμος εγκρίνεται, το θέμα φτάνει σε σχολεία και νηπιαγωγεία και μια νέα γενιά ξέρει ήδη ότι δεν μπορεί κανείς να σκεφτεί διαφορετικά.

Εκπαιδευτικό σύστημα: Εγκλωβισμός και απώλεια κριτικής σκέψης 

Έτσι λειτουργεί, ο καθένας είναι ελεύθερος να συσχετιστεί ή να αποσυνδεθεί από την ιδέα, αλλά αυτή η ιδέα, προσέξτε, δεν προκύπτει από το πουθενά, αλλά είναι μέρος ενός μεγάλου έργου, σχεδιασμένου στο τραπέζι.

Το λέω αυτό γιατί η πλειονότητα των συγχρόνων μας πιστεύει ότι οι κοινωνικές αλλαγές που συμβαίνουν είναι η φυσική και αναπόφευκτη συνέπεια της «προόδου» που, όπως κυριολεκτικά επαναλαμβάνουν, δεν μπορεί να σταματήσει.

Πλέον τα «παράθυρα» έχουν ανοίξει

Και πολλές άλλες «ιδέες» βρίσκονται ακόμα σε ενδιάμεση φάση, αλλά κάποτε θα βρεθούν «νομιμοποιημένες».

Συνθετικά ανθρώπινα έμβρυα, εγείρουν σοβαρά ηθικά και νομικά ζητήματα
και Κατάσχεσαν φάρμακα που περιείχαν σάρκα εμβρύων και νεογέννητων μωρών 

Παράθυρο Overton-Όβερτον: Στρατηγική χειραγώγησης~Πώς το απαράδεκτο γίνεται αποδεκτό και η λύση

Μια μέθοδος, αυτή του Overton, συνάδει με την «αρχή του βρασμένου βατράχου» που αναφέρει ο Noam Chomsky, ένας από τους μεγάλους διανοούμενους της εποχής μας. 

Μια αρχή, αυτή του βρασμένου βατράχου, χρήσιμη για να μας κάνει να καταλάβουμε τι υπάρχει στη θάλασσα της νοητικής χειραγώγησης σε εξέλιξη: 

Η «στρατηγική της σταδιακής κλιμάκωσης».

Περί βατράχου: Συνειδητοποίηση ή βράσιμο; Πρέπει να διαλέξετε 

Μάλιστα, για να γίνει αποδεκτό ένα απαράδεκτο μέτρο, εκτός από την τήρηση του σχήματος Overton, πρέπει να φροντίσουμε να το εφαρμόσουμε σταδιακά, με σταγονόμετρο, για συνεχόμενα χρόνια.

Ή πραγματικά πιστεύετε ότι η τρέχουσα οικονομική κρίση είναι αποτέλεσμα «τυχαιότητας» ή «λάθους» αξιολόγησης; Με αυτόν τον τρόπο έχουν επιβληθεί ριζικά νέες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες (νεοφιλελευθερισμός) τα τελευταία χρόνια.

Ελάχιστο κράτος, ιδιωτικοποιήσεις, επισφάλεια, ευελιξία, μαζική ανεργία, μισθοί που δεν εγγυώνται πλέον αξιοπρεπή εισοδήματα και ούτω καθεξής… Τόσες πολλές αλλαγές που αν είχαν εφαρμοστεί μονομιάς, θα είχαν προκαλέσει επανάσταση, και αντ’ αυτού, σταδιακά, έγιναν αποδεκτοί από την κοινωνία

(“Τροφή-Φάρμακο”: Μία -εντονότατη- ένσταση, το κράτος εδώ όχι μόνον δεν είναι ελάχιστο, αλλά έχει θεριέψει τόσο που έχει γίνει πλέον ασφυκτικό!) 

«Είναι η κρίση…» ακούω σαν απαντήσεις καθημερινά. Άλλωστε το λέει και η τηλεόραση, οπότε σίγουρα θα ισχύει.

Το νέο δόγμα του σοκ: Πανδημία, ΜΜΕ και κοινωνικό-οικονομικές αλλαγές 

Το τεχνοδικτατορικό υγειονομικό καθεστώς του COVID χρησιμοποιεί σημείο προς σημείο τις τεχνικές του παραθύρου του Overton, για να ωθήσει ολόκληρο τον κόσμο σε έναν ελιγμό τσιμπίδας, ο οποίος σύντομα θα κλείσει με μια αδυσώπητη λαβή σε όλους εκείνους που νόμιζαν ότι θα μπορούσαν να παραμείνουν κοιτάζοντας, ότι το πρόβλημα δεν τους απασχολούσε.

Μήπως τώρα καταλαβαίνεις ότι δημόσια υγεία και οικονομία πάνε μαζί; 

Είμαστε ήδη στην πλήρη φάση νούμερο 5.

Προσπαθήστε να καταλάβετε πώς ακριβώς μας έφτασαν σε αυτό το σημείο, γιατί στην επόμενη φάση, την τελική, που θα ξεκινήσει από την επόμενη ακολουθία κλειδώματος-τρόμου, το τεχνοδικτατορικό-υγειονομικό καθεστώς θα πάει στον τρύγο, στη συγκομιδή, και θα παρουσιάσει σε όλους έναν πολύ υψηλό λογαριασμό για πληρωμή.

Σκλαβιά των μυαλών, θεσμοθετημένη παραβίαση του σώματός μας και πλήρης εξάλειψη της ανθρώπινης διάστασής μας. Την νέα πραγματικότητα !

Στον νέο ανθρωπότυπο θα επιτρέπεται μόνο ό,τι εγκρίνει το σύστημα
«Σύστημα κοινωνικής βαθμολόγησης» για συμμορφωμένους και υπάκουους… πολίτες
Ψηφιακή δικτατορία-Βιομετρικά Δεδομένα-Προγράμματα Παρακολούθησης και Συμμόρφωσης 

και Έρχονται οι «Πόλεις των 15 Λεπτών»: Για απόλυτη επιτήρηση και έλεγχο  

Η λύση

Όλα όσα ο πληθυσμός σήμερα θεωρεί φυσιολογικό, θεωρεί αποδεκτό, θεωρεί νόμιμο, είναι κάτι που στην πραγματικότητα έχει αλλάξει μέσα από αυτές τις Overton φάσεις.

Φυσικά δεν υπάρχει μόνο αυτό το σύστημα, υπάρχουν πραγματικά πολλά που ρυθμίζουν την ψυχή της μάζας.

Ορισμένες τεχνικές που χρησιμοποιούνται για τη χειραγώγηση των μαζών, στην πραγματικότητα, είναι η ίδια η μάζα που τις απαιτεί.

Η λύση δεν βρίσκεται στο να θυμώσεις με αυτούς που χρησιμοποιούν αυτές τις τεχνικές, η λύση βρίσκεται στο να αλλάξεις εσωτερικά.

Εάν ένα άτομο αναπτύσσεται εσωτερικά, βοηθά τους άλλους να αναπτυχθούν, το σύστημα δεν μπορεί πλέον να υιοθετήσει ορισμένες μεθοδολογίες και αναγκάζεται να αλλάξει με τη σειρά του. Η λύση είναι πάντα να αλλάζεις εσωτερικά, όχι να πολεμάς έναν συγκεκριμένο τύπο συστήματος.

Δημιουργείται ένα άλλο σύστημα που βασίζεται σε άλλες αρχές!

Συντάκτης: Στέλιος Νικολαΐδης για το ngradio.gr  



Διαβάστε ακόμη: Οι αλλαγές ξεκινάνε από την ατομική ανάληψη ΕΥΘΎΝΗΣ   

Τεχνικές και δράσεις μη βίαιης αντίστασης ενάντια σε αυταρχικά καθεστώτα

Τόμας Χομπς: Ο φόβος ως θεμέλιο του κράτους 

Για να καταλάβεις τι γίνεται γύρω σου, θα πρέπει να δεις τις Χώρες ως εταιρίες 

Πώς παίζουν τα λογισμικά της παγκοσμιοποίησης με την Νοημοσύνη μας  

Γ. Ρωμανός-συνέντευξη στον Δημ. Λιάτσο : «Η Ρωσία πολεμάει μόνη της, έχοντας απέναντί της 54 χώρες»


11 Σεπ 2024
"Την κατάσταση επί των πεδίων των μαχών, έτσι όπως διαμορφώνεται ένα μήνα μετά την ουκρανική επίθεση στην επαρχία Κουρσκ, εντός ρωσικού εδάφους, αλλά και στην εξαιρετικά σημαντική ρωσική επίθεση στο Ποκρόφσκ, στο Ντονμπάς, αναλύει, μέσα από πλειάδα χαρτών και στοιχείων,
ο καλεσμένος του Δημήτρη Λιάτσου, συγγραφέας, αναλυτής και ιστορικός ερευνητής, Γιώργος Ρωμανός.

0:00 Η εικόνα του μετώπου στα πολεμικά μέτωπα μέσα από χάρτες. Σημαντικές δηλώσεις Ώστιν για όπλα μακρού βεληνεκούς
3:40 Η Ρωσία έχει μετακινήσει τα αεροσκάφη της, πίσω από το βεληνεκές!!! Πιθανός εφοδιασμός δεν θα φέρει αλλαγή του ρου της εξέλιξης.
6:05 Πρώτος χάρτης που απεικονίζει τη σημερινή εικόνα και πόσο προωθήθηκαν οι ρωσικές δυνάμεις
9:00 Λισιτσάνσκ, Κουπιανσκ, Ουγκλενταρ, και Ποκροφσκ(Κρασνοαρμεισκ), το βασικό μέτωπο από όπου θα εξαρτηθούν τα πάντα.
12:00 Χάρτης που διαστρεβλώνει τις εξελίξεις ελέγχου των Ουκρανών μέσα στην περιοχή του Κουρσκ. Από 1/9 η Ουάσιγκτον πιστοποιεί έλλειψη προέλασης.
15:00 Το Κουρσκ είναι στο μέσον της απόστασης Μόσχα-Κιέβο. Οι Ουκρανοί εκεί περιορίζονται συνεχώς. Χάρτης με γενική εικόνα.
18:20 Γύρω από το Ποκροφσκ όλη η προσοχή. Περιοχή με το μεγαλύτερο κοίτασμα λιθίου στην Ευρώπη. Οι κάτοικοι δεν ακολουθούν τους τοπικούς ηγέτες που ήδη έχουν φύγει από την πόλη
21:25 Οι Ρώσοι ελέγχουν 260 τετραγωνικά χιλιόμετρα γύρω από το Ποκροφσκ. Είναι κύκλο με ο κατά τα 3/4
24:55 Η Ρωσία βομβάρδισε 4 ουκρανικούς πύργους εξόρυξης στη Μαύρη θάλασσα. Όπως και το φιδονήσι κοντά στην Οδησσό. Φαίνεται πλέον ως απώτερος στόχος
27:00 Ο πρώην Ουκρανός υπουργός, Λουτσενκο εξηγεί ότι ο Ζελένσκι θα ορίσει τον αρχηγό του ΓΕΣ, Σιρσκι ως «αποδιοπομπαίος τράγος». Ολόκληρη ομάδα υπουργών πηδάει σαν τους ποντικούς, από το βυθιζόμενο καράβι
30:20 Οι Εγγλέζοι που οργανώνουν τους Ουκρανούς, είναι πολύ καλοί στην προβοκάτσια. Διδάσκουν τους άλλους στο αντάρτικο πόλης.
32:30 Διακόσιες χιλιάδες λιποταξίες στον ουκρανικό στρατό τους τελευταίους 2-3 μήνες.
34:00 Τα Χολιγουντιανά ξεσπάσματα πριν ένα μήνα για ουκρανική προέλαση, φαίνεται τώρα ξεκάθαρα, μέσα από τους χάρτες ότι ήταν εικονικά. Η πραγματική εικόνα είναι τραγική για το καθεστώς του Κιέβου.

- Στο μεταξύ, το τελευταίο διάστημα εκδηλώνονται συντεταγμένα ρωσικά κτυπήματα και επιθετικές κινήσεις. Ενα από τα πιο σοβαρά ήταν στην πόλη Πολτάβα, σε κέντρο εκπαίδευσης Ουκρανών, με αποτέλεσμα εκατοντάδες νεκρούς και τραυματίες, πολλοί εκ των οποίων είναι ΝΑΤΟϊκοί εκπαιδευτές. Είναι ίσως το πιο βαρύ πλήγμα κατά ΝΑΤΟϊκών.
- Ταυτόχρονα, έχει εκδηλωθεί ρωσική επίθεση προς την πόλη Ποκρόφσκ. Αν πέσει η γραμμή Ποκρόφσκ - Βουλεντάρ ή Ουγκλεντάρ, η ζημιά για την ουκρανική πλευρά θα είναι τεράστια. Εκτός των άλλων, σύμφωνα με ουκρανικά δημοσιεύματα, εκεί υπάρχει το μεγαλύτερο κοίτασμα λιθίου στην Ευρώπη. Ηδη, ο αρχηγός του ουκρανικού ΓΕΕΘΑ, Σίρσκι, παραδέχτηκε την υποχώρηση των ουκρανικών δυνάμεων.
- Η ουκρανική επίθεση στην επαρχία Κουρσκ είχε στόχο να αναγκάσει τους Ρώσους να αποσύρουν δυνάμεις από το μέτωπο της πόλης, Ποκρόφσκ, ούτως ώστε να μην κάνουν σε αυτό το σημείο επίθεση, αλλά απέτυχε.
- Πράγματι, η Ρωσία έχει δεχτεί πλήγματα, μικρές ήττες θα τις λέγαμε, όμως, δεν είναι ικανές να αναστρέψουν τη ροή του πολέμου.
- Τα χολυγουντιανά ξεσπάσματα ενθουσιασμού προ μηνός, όταν μπήκαν οι Ουκρανοί στην επαρχία Κούρσκ, έδωσαν τώρα τη θέση τους στην απογοήτευση, και στις ανησυχίες ότι έρχεται το τέλος του καθεστώτος Ζελένσκι.
Ο Ζελένσκι,για να σωθεί, θα καταστήσει τον Σίρσκι αποδιοπομπαίο τράγο. Ηδη, προ ημερών, άλλαξε το 50% της ουκρανικής κυβέρνησης. Υπουργοί και βουλευτές στο Κίεβο πηδάνε από το καράβι που βουλιάζει.
- Ακόμα και οι Δυτικοί παραδέχονται ότι, μετά την 1η Σεπτεμβρίου, δεν υπάρχει καμιά βεβαιωμένη προέλαση των Ουκρανών στην επαρχία Κουρσκ. Η έως τώρα έκταση της διείσδυσής τους είναι περί τα 8 χιλιόμετρα. Η πόλη του Κουρσκ απέχει από τις περιοχές των μαχών περί τα 120 χιλιόμετρα. Πάντως, «επιθυμία» του Κιέβου είναι να εισβάλει και στη γειτονική στο Κουρσκ, επαρχία Μπέλγκοροντ.
- Οι ουκρανικές απώλειες στις μάχες του Κουρσκ, μέσα σε ένα μήνα, υπολογίζονται σε 11.500 προσωπικό και 624 άρματα μάχης, τεθωρακισμένα οχήματα κάθε τύπου, και άλλα μέσα μεταφορών. Επίσης, τους τελευταίους μήνες καταγράφηκαν 200.000 λιποταξίες στην Ουκρανία."

Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2024

 ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΑ: ΒΛΑΒΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΙΘΑΓΕΝΕΙΣ>




Νίκος Ιντζές

Τα ηλιακά πάνελς (φωτοβολταϊκά), δεν μετατρέπουν την υπεριώδη ακτινοβολία σε ηλεκτρική ενέργεια, παρά μόνο ένα μικρό μέρος του φάσματος IR, (Infrared Spectroscopy, IR) της υπέρυθρης ακτινοβολίας.
Την ίδια στιγμή όμως που απορροφούν το φως, απορροφούν και την θερμότητα από τον ήλιο.
Αυτή η απορροφούμενη θερμότητα, εκπέμπεται στη γειτονική ατμόσφαιρα και διαλύει το υφιστάμενο μικροκλίμα της περιοχής και κατά συνέπεια την χλωρίδα και την πανίδα, αφού είναι πασίγνωστο πως όταν ο αέρας θερμαίνεται, ανεβαίνει και δημιουργούνται ανοδικά ρεύματα.
Ακόμη και μικρές διαφορές στις συνηθισμένες θερμοκρασίες της επιφάνειας της γης, είναι ικανές να δημιουργήσουν ισχυρές καταιγίδες και ανεμοστρόβιλους και ισχυρούς καύσωνες, φαινόμενα που είτε ξεκινούν είτε ενισχύονται από τα χαρακτηριστικά της ξηράς και την θερμοκρασία της.
Φανταστείτε τι συμβαίνει με τη θερμότητα που παράγεται από ένα ολόκληρο ηλιακό πάρκο.

Επιπλέον, τα ηλιακά πάνελ είναι σκοτεινά και εκπέμπουν ενέργεια στον χώρο από πάνω τους όταν δεν ακτινοβολούνται.
Αυτό το φαινόμενο είναι γνωστό ως "ακτινοβολία μαύρου σώματος".
Οι δορυφόροι που πετούν στο διάστημα χρησιμοποιούν αυτό το φαινόμενο για να ψύχουν εσωτερικά εξαρτήματα. Αν δεν το έκαναν αυτό θα φλέγονταν!
Έτσι, τα ηλιακά πάρκα όχι μόνο παράγουν περισσότερη θερμότητα το καλοκαίρι από την αρχική της γης στην οποία έχουν εγκατασταθεί, αλλά παράγουν επίσης περισσότερη ψύξη το χειμώνα, επιδεινώνοντας έτσι τις ακραίες καιρικές συνθήκες.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Δεν υπάρχει τίποτα πράσινο στην πράσινη ενέργεια, εκτός από το πράσινο χρήμα που ρέει σε διεφθαρμένες πράσινες τσέπες, που για χάρη τους έπαψαν να υπάρχουν η επιστήμη, η τεχνολογία, η μηχανική, που αντί να αντισταθούν, μας πιέζουν να σώσουμε τον πλανήτη, με λύσεις που είναι χειρότερες από τα προβλήματα.

ΥΓ:
Για τις συνέπειες στην γεωργία, την κτηνοτροφία, την μελισσοκομία και πολλά άλλα, καλύτερα να μην μιλήσουμε, γιατί θα απελπισθούμε....



Πέμπτη 29 Αυγούστου 2024

 Τελικά αυτοί είμαστε;

Θεμιστοκλής: Ο νικητής των Περσών στην ναυμαχία της Σαλαμίνας, πέθανε στην εξορία! • Μιλτιάδης: Ο επίσης νικητής στην επική μάχη του Μαραθώνα, πέθανε στη φυλακή! • Αριστείδης ο Δίκαιος: Σπουδαία πολιτική και στρατιωτική προσωπικότητα της Αρχαίας Αθήνας, πέθανε από πείνα στην εξορία γιατί ήταν δίκαιος και σωστός Δημότης των Αθηνών! • Πυθαγόρας: Από τις πιο κορυφαίες διάνοιες των Αρχαίων στον τομέα της Γεωμετρίας των Μαθηματικών και της Φιλοσοφίας. Πέθανε από πείνα στην εξορία! • Περικλής: Ο κορυφαίος πολιτικός του Χρυσού αιώνα των Αθηνών. Τον εξανάγκασαν σε παραίτηση με άδικη κατηγορία και πέθανε σε λιμό πριν αποκατασταθεί η υπόληψη του! • Φειδίας: Ο κορυφαίος γλύπτης όλων των εποχών, δημιουργός ενός από τα επτά θαύματα του κόσμου. Πέθανε στην φυλακή! • Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης: Και οι τρεις κορυφαίοι τραγικοί ποιητές της Αρχαιότητας των οποίων τα έργα θαυμάζει μέχρι σήμερα η ανθρωπότητα πέθαναν στην εξορία που τους εξαπέστειλαν οι συμπολίτες τους! • Ηρόδοτος: Ο αποκαλούμενος πατέρας της Ιστορίας πέθανε στην εξορία! • Ικτίνος, ο αρχιτέκτονας του Παρθενώνα, επίσης πέθανε στην εξορία! • Σωκράτης ο κορυφαίος των φιλοσόφων. Φυλακίστηκε άδικα και προτίμησε να δηλητηριαστεί μόνος του με κώνειο, παρά να δραπετεύσει,όπως επίμονα του πρότειναν οι μαθητές του! • Θουκυδίδης επίσης εξέχων ιστορικός της Αρχαιότητος, πέθανε στην εξορία! • Αριστοφάνης ο περίφημος κωμωδιογράφος της Αρχαιότητος. Πέθανε από ασιτία στην εξορία! • Δημοσθένης ο περίφημος ρήτορας. Ήπιε δηλητήριο και αυτοκτόνησε, απογοητευμένος από τους συνδημότες του. • Ισοκράτης επίσης εξαίρετος ρήτορας. Ο μακροβιότερος όλων των επιφανών αρχαίων Ελλήνων. Έζησε 99 χρόνια αλλά και αυτός εξορίστηκε και πέθανε στην εξορία! • Αναξαγόρας ο εξαίρετος φιλόσοφος και πρωτοπόρος στον τομέα της αστρονομίας. Πέθανε στην εξορία!
Πίκρα και αχαριστία εισέπραξαν οι ήρωες του 21 • Θεόδωρος Κολοκοτρώνης: Ο μεγάλος Αρχιστράτηγος, το μυαλό της Επανάστασης, φυλακίστηκε και καταδικάστηκε σε θάνατο από την Αντιβασιλεία των πραιτοριανών του Όθωνα. Ο Όθωνας τελικά του έδωσε χάρη. Πέθανε το 1843 σε ηλικία 73 ετών. • Νικηταράς ο Τουρκοφάγος: Πέθανε το 1849 άρρωστος και τυφλός σε ένα ημιυπόγειο στον Πειραιά σε ηλικία 68 ετών, εγκαταλειμμένος απ’ όλους. Πάμφτωχος όπως και η οικογένεια του που ‘’απέθνησκε της πείνας’’ κατά τον ιστορικό της εποχής! • Γιάννης Μακρυγιάννης: Πρωταγωνίστησε στην επανάσταση, αλλά κυρίως στην λαϊκή εξέγερση στις 3 του Σεπτέμβρη για την παραχώρηση Συντάγματος από τον μονάρχη Όθωνα. Καταδικάστηκε σε θάνατο για εσχάτη προδοσία και έμεινε φυλακισμένος και σε απομόνωση επί τριετία (1851-1854). Πέθανε από τις κακουχίες αυτές το 1864 σε ηλικία 67 ετών. • Ανδρέας Λόντος: Ο πλούσιος πρόκριτος των Καλαβρύτων, συμπρωταγωνιστής του Μακρυγιάννη στα γεγονότα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 για την παραχώρηση Συντάγματος. Αυτοκτόνησε το 1846 σε ηλικία 62 ετών ‘’μη δυνάμενος να ανεχθεί την ένδεια του’’! • Μαντώ Μαυρογένους: Η πλούσια αρχόντισσα της Μυκόνου διέθεσε όλη της την περιουσία για τον μεγάλο Αγώνα. Πέθανε φτωχή και εγκαταλειμμένη από όλους σε ηλικία 44 ετών από τύφο στην Πάρο το 1840! • Νικόλαος Κριεζιώτης: Ο ήρωας του ξεσηκωμού και της επανάστασης στην Εύβοια. Καταδιώχτηκε από το οθωμανικό καθεστώς και κρύφτηκε αυτοεξόριστος στην Σμύρνη όπου πέθανε σαν απλός και ανώνυμος το 1853 σε ηλικία 68 ετών. • Παναγιώτης Σέκερης: Διέθεσε την περιουσία του για την χρηματοδότηση της οργάνωσης της Φιλικής Εταιρείας. Το 1830 πέθανε πάμφτωχος στο Ναύπλιο όπου είχε διοριστεί σε μεγάλη ηλικία ως τελώνης για να εξοικονομήσει τα στοιχειώδη για να επιβιώσει! • Όμως την χειρότερη μοίρα από όλους είχαν οι Ιωάννης Καποδίστριας, Οδυσσέας Ανδρούτσος και Πάνος Κολοκοτρώνης. Και οι τρεις δολοφονήθηκαν άγρια από Έλληνες που είχαν μέχρι τότε τον φωτοστέφανο του αγωνιστή στο μεγάλο Αγώνα. Τα πάθη της εποχής, οι υπερφίαλοι εγωισμοί κάποιων και προσωπικές αντιδικίες των αγωνιστών μεταξύ των, οδήγησαν κάποιους από αυτούς, όπως τον Γκούρα και τους Μαυρομιχαλαίους με αυτές τις δολοφονίες που διέπραξαν, το Μιαούλη με την πυρπόληση του ελληνικού στόλου όταν θεώρησε πως τον παραγκώνισε η κυβέρνηση, κι άλλους, να αμαυρώσουν την δόξα της ηρωικής τους συμμετοχής στον αγώνα και την ιστορική τους υστεροφημία!

Αναδημοσίευση από τον ιστότοπο AMAZING DIO

Δευτέρα 26 Αυγούστου 2024

Μοναδικότητα της ελληνικής γλώσσας και λογική πιθανολόγηση της ηλικίας της

 

Γιατί η Ελληνική Γλώσσα είναι η σημαντικότερη στον κόσμο. Μοναδικό Ιστορικό Φαινόμενο Πολιτισμού

Του Δημοσθένη Βασιλούδη


Εισαγωγική σημείωση διαχειριστή "Αντίλογου Χανίων":

Εξαιρετικό κείμενο, συμφωνώ σε όλα τα άλλα, διαφωνώ όμως στον αριθμό υποτιθέμενων ετών σταδιακής δόμησης και διαρκούς εξέλιξης της Γλώσσας.
Το κείμενο αναφέρει: "Έχει μια προφορική παράδοση τουλάχιστον 4.000 ετών"

-Όμως τα έτη εξέλιξης της ελληνικής γώσσας από μερικές εκατοντάδες βασικές αρχικές λέξεις άκλιτες σε εκατοντάδες χιλιάδες διαρκώς εξελισσόμενες και μεταμορφούμενες εν μέρει, με κλίσεις, σύνταξη κλπ, είναι πολύ περισσότερα, ίσως πολύ πάνω από 10.000, αφού είναι λογικά αδύνατο η τέλεια γλώσσα των επών της Ιλιάδας και Οδύσσειας να αριθμούσε, όταν -γύρω στο 800 πΧ- τα συνέθετε ο Όμηρος, μόλις 1.000-1.200 έτη ύπαρξης, δηλαδή μόλις ...15-30 χρονικές περίοδους από παππούδες και γιαγιάδες σε εγγόνια!

Απαιτούνται εκατοντάδες γενεές και διαρκής τεχνική και πολιτισμική εξέλιξη πολλών χιλιάδων χρόνων για να φτάσουν οι πρώτοι φθόγγοι επικοινωνίας σε τέτοια θαυμαστή τελειότητα έκφρασης, διατύπωσης εννοιών, σύνταξης και αισθητικής.

Και δεν το λέω μόνο για την Ελληνική. Το ίδιο ακριβώς θεωρώ ότι ισχύει κατάλογική συνεπαγωγή και για τη μοναδική άλλη πανάρχαια και θαυμάσιας εξέλιξης και απόδοσης εννοιών, ομιλούμενη από 1,5 δισεκατομμύριο ανθρώπους γλώσσα, την κινεζική.

Κώστας Σ. Ντουντουλάκης




Δημοσθένης Βασιλούδης

Ανάμεσα στις 2.700 γλώσσες που υπάρχουν αυτήν την στιγμή στον κόσμο, τα ελληνικά ξεχωρίζουν για την μακροβιότερη, μοναδική και διαρκή εξέλιξή τους

Αν αναλογιστούμε και την επιρροή που άσκησε —τόσο ως προς τη διαμόρφωση όσο και ως προς το περιεχόμενο— τόσο στις ευρωπαϊκές όσο και σε άλλες γλώσσες, η ελληνική είναι, χωρίς υπερβολή, ίσως η σημαντικότερη γλώσσα στον κόσμο.

Το «λογισμικό» της γλώσσας υπάρχει στα ανθρώπινα όντα για να εξυπηρετεί το «λογισμικό» του νου. Επομένως, κάθε αγώνας για τις γλώσσες μας είναι τελικά αγώνας για τη σκέψη μας και κάθε εθνική γλώσσα έχει εξ ορισμού αξία και δεν αποτελεί απλώς ένα εργαλείο. Εάν περιπλανηθούμε στα βάθη της ιστορίας των γλωσσών μας και προσπαθήσουμε να επενδύσουμε στη σωστή χρήση τους, ουσιαστικά συμβάλλουμε στην όξυνση της κριτικής μας ικανότητας.

pastedGraphic.pngΙστορία της Ελληνικής Γλώσσας διαχρονικά. Ιστορικές γραφές που απεικονίζουν την ελληνική γλώσσα: (από πάνω αριστερά) Μυκηναϊκή Γραμμική Β, Κυπριακή συλλαβή, Αρχαίο Ελληνικό Αλφάβητο, Ελληνιστική Κοινή, Μεσαιωνικά Ελληνικά, Νέα Ελληνικά. Credit: Δημοσθένης Βασιλούδης / GreekReporter

Μοναδικό Ιστορικό & Σύγχρονο Φαινόμενο Πολιτισμού

Ο ελληνικός πολιτισμός διέπρεψε, διατήρησε και διαδόθηκε ως πολιτισμός του γραπτού λόγου και των εξαιρετικά σημαντικών γραπτών κειμένων που γέννησε. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, πρέπει να σεβαστούμε αυτή τη συγκεκριμένη γλώσσα, να αναγνωρίσουμε την αξία της και να κατανοήσουμε την ιστορία της.

  • Όπως είπε κάποτε ο διάσημος Έλληνας ποιητής Οδυσσέας Ελύτης στην γεμάτη ουσία και νόημα διάλεξή του στη βράβευσή του με το Νόμπελ: 
  • «Αδιάκοπα, στη διάρκεια των είκοσι πέντε αυτών αιώνων, η ποίηση έχει γραφτεί στα ελληνικά κι όλα αυτά που έχει συλλέξει στο πέρασμα των αιώνων είναι που καθιστούν αυτό το φορτίο πολύτιμο και την κληρονομιά που αφήνει πολύ μεγάλη». 

Χάρτης της Ελληνικής Γλώσσας

pastedGraphic_1.png

Η ελληνική γλώσσα κατέχει μια ιδιαίτερη θέση ανάμεσα στις, πάνω από επτά χιλιάδες, γλώσσες του κόσμου, από τις οποίες, σημειωτέον, μόνο είκοσι τρεις χρησιμοποιούνται από το ήμισυ κι άνω του παγκόσμιου πληθυσμού. Από αυτές τις χιλιάδες γλώσσες, όμως, η ελληνική παραμένει μια γλώσσα με υψηλή επικοινωνιακή εμβέλεια και κύρος.

  • Έχει μια προφορική παράδοση τουλάχιστον 4.000 ετών και μια γραπτή παράδοση 3.500 ετών, γεγονός που την καθιστά μοναδικό παράδειγμα μιας γλώσσας με αδιάσπαστη ιστορική συνέχεια και με τέτοια δομική και λεξιλογική συνοχή που επιτρέπει στους ειδικούς να μιλούν για μια αδιαίρετη ελληνική γλώσσα από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Ως γνωστόν, τα ελληνικά αποτελούν μοναδικό παράδειγμα για τους γλωσσολόγους ως προς τη μελέτη της εξέλιξης μιας φυσικής γλώσσας, που έχει την αφετηρία της στα βάθη των αιώνων. 

Αυτό την καθιστά την αρχαιότερη ζωντανή γλώσσα στον κόσμο, με ομοιογενή ανάπτυξη ακόμη και σε σύγκριση με εξαιρετικές περιπτώσεις γλωσσών όπως η κινεζική, η οποία επιβίωσε μόνο ως φιλολογική γλώσσα και η σανσκριτική, η οποία επέζησε κι εξυπηρέτησε πολύ εξειδικευμένους σκοπούς, όπως είναι οι  θρησκευτικοί λόγοι.

Είναι αλήθεια ότι όλες οι γλώσσες των λαών ως συστήματα επικοινωνίας έχουν ίση αξία, αλλά είναι επίσης αλήθεια ότι ορισμένες γλώσσες, που έχουν υποστεί το βάρος της εξέλιξης του ανθρώπινου πολιτισμού, έχουν βιώσει μια τριβή που τις διαφοροποιεί από τις υπόλοιπες.

Αυτό συμβαίνει και με την ελληνική γλώσσα, αφού βρισκόταν σε μία διαρκή και πλήρη εξέλιξη για περισσότερους από τριάντα αιώνες, όπως την  έκφραση λεπτών εννοιών φιλοσοφίας και επιστήμης, εννοιών πολιτικού λόγου και κρατικών θεσμών, περίπλοκων εννοιών ευαγγελικού λόγου και θεολογίας, καθώς και βαθυστόχαστων εννοιών αρχαίου δράματος, πεζογραφίας και ποίησης. 

Δεν είναι τυχαίο ότι η διεθνής επιστημονική γλώσσα σήμερα στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις ρίζες, τις λέξεις και τα παράγωγα της Ελληνικής γλώσσας για τη διατύπωση της ορολογίας σε διάφορους τομείς  της επιστήμης.

Οι ίδιοι οι Έλληνες ήταν οι πρώτοι που μελέτησαν την ελληνική γλώσσα, η ανάλυση της οποίας έγινε, μέσω των Λατινικών ( τη βάση της ανάλυσης όλων των μεταγενέστερων γλωσσών). Οι αρχαίοι Ινδοί γραμματικοί μπορεί να ήταν προγενέστεροι της συγγραφής της πρώτης γραμματικής (Aṣṭādhyāyī), αλλά η γραμματική του Pāṇini δεν έγινε παγκοσμίως γνωστή πριν από τον 19ο αιώνα και, επομένως, δεν επηρέασε τη γενική ανάπτυξη της γλωσσολογίας στη Δύση.

Η ύψιστη ποιότητα της ελληνικής γλώσσας πιστοποιείται ποικιλοτρόπως. 

Καταρχήν η ελληνική γλώσσα έχει απόλυτη συντακτική «ευελιξία», μεγαλύτερη από κάθε άλλη γλώσσα. 

Δεν είναι απλώς σημειωτική, αλλά είναι εννοιολογική. 

Η ελληνική, ειδικότερα, έχει μια μοναδική συνιστώσα, που είναι το «γεφύρωμα» της απόστασης μεταξύ του σημαίνοντος (τα φωνήματα της λέξης) και του σημαινόμενου (η έννοια της λέξης) και η οποία δεν παρατηρείται σε άλλες γλώσσες. Η ελληνική κατέχει επίσης την περιβόητη «μαθηματική δομή» στον τρόπο σύνθεσης των λέξεων.

Γενικά Χαρακτηριστικά της Ελληνικής Γλώσσας

Η ελληνική είναι μία ανεξάρτητη γλώσσα της ευρύτερης ινδοευρωπαϊκής οικογένειας που προέρχεται από την Ελλάδα, την Κύπρο, τη νότια Ιταλία, την Αλβανία κι άλλες περιοχές των Βαλκανίων, τις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, τη Μικρά Ασία και την Ανατολική Μεσόγειο. Έχει τη μεγαλύτερη τεκμηριωμένη ιστορία από οποιαδήποτε άλλη ινδοευρωπαϊκή γλώσσα κι έχει μία ιστορία τουλάχιστον 3.400 χρόνια γραπτών έργων. Η ελληνική γλώσσα είναι λοιπόν ένας ανεξάρτητος κλάδος της ινδοευρωπαϊκής οικογένειας, δηλαδή συνιστά μια δική της «οντότητα». Στην ουσία, θεωρείται μια μάλλον συντηρητική ινδοευρωπαϊκή γλώσσα.

Το σύστημα γραφής της είναι το ελληνικό αλφάβητο, το οποίο χρησιμοποιείται εδώ και περίπου 2.800 χρόνια. Παλαιότερα, η ελληνική καταγραφόταν σε συλλαβικά συστήματα γραφής, όπως η μυκηναϊκή Γραμμική Β και η κυπριακή συλλαβική. Το αλφάβητο προέκυψε από τη φοινικική γραφή και ήταν, με τη σειρά του, η βάση για τα λατινικά, κυριλλικά, αρμενικά, κοπτικά και γοτθικά συστήματα γραφής μεταξύ πολλών άλλων.

pastedGraphic_2.png

Πήλινη πλάκα Γραμμικής Β γραφής από το Μυκηναϊκό Ανάκτορο της Πύλου, η παλαιότερη γνωστή ελληνική γραφή. Το κείμενο αποκρυπτογραφήθηκε μετά από έρευνα πολλών μελετητών, αλλά κυρίως του Micheal Ventris και της Alice Kober. Credit: Sharon Molerus

Η παλαιότερη γραπτή μαρτυρία που έχουμε στα χέρια μας είναι μια πήλινη πλάκα Γραμμικής Β που βρέθηκε στη Μεσσηνία και χρονολογείται μεταξύ του 1450 και του 1350 π.Χ., καθιστώντας την ελληνική την αρχαιότερη καταγεγραμμένη ζωντανή γλώσσα στον κόσμο. Μεταξύ των ινδοευρωπαϊκών γλωσσών, η ημερομηνία της παλαιότερου γραπτού μνημείου μπορεί να συσχετιστεί μόνο με τις, χαμένες στο βάθος του χρόνου πλέον, γλώσσες της Ανατολίας.

Στην αρχαιότητα, τα ελληνικά ήταν μακράν η πιο ευρέως ομιλούμενη lingua franca στον μεσογειακό κόσμο. Τελικά έγινε η επίσημη γλώσσα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας κι εξελίχθηκε στη λεγόμενη Μεσαιωνική Ελληνική. Στη σύγχρονη μορφή της, η ελληνική είναι η επίσημη γλώσσα της Ελλάδας και της Κύπρου και μία από τις είκοσι τέσσερις επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ομιλείται από τουλάχιστον 13,5 εκατομμύρια ανθρώπους σήμερα, τόσο στα ελληνικά κράτη όσο και σε πολλές άλλες χώρες, όπου κατοικεί η ελληνική διασπορά.

Ιστορικές Περίοδοι της Ελληνικής Γλώσσας

Πρωτο-ελληνική γλώσσα

Τα πρωτο-ελληνικά κατατάσσονται ως ο μη καταγεγραμμένος, αλλά υποθετικά τελευταίος πρόγονος όλων των γνωστών διαλέκτων της ελληνικής. Ένα από τα μεγαλύτερα αρχαιολογικά προβλήματα είναι αυτό της «αρχικής προέλευσης  των Ελλήνων». Ωστόσο, αυτό που πρέπει να απασχολεί τη σύγχρονη έρευνα δεν πρέπει να είναι το πότε πρωτοεμφανίστηκαν οι Έλληνες, αλλά το πότε διαμορφώθηκε η ελληνική γλώσσα. Είναι μια γλώσσα που πρέπει να θεωρηθεί κριτήριο αντικειμενικής και διαχρονικής συγκρότησης των  ανθρώπινων ομάδων.

Έτσι, είναι φρόνιμο να μιλάμε για αρχαία πρωτο-ελληνική γλώσσα, μόνο μετά τη διαμόρφωσή της ως αναγνωρίσιμη, ξεχωριστή ομάδα της ινδοευρωπαϊκής γλωσσικής οικογένειας. Στην περίπτωση των πρωτο-Ελλήνων, αντί να συζητούμε και να αναζητούμε την «άφιξη» μιας εθνότητας, θα ήταν προτιμότερο να δούμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες διαμορφώθηκε η συγκεκριμένη γλώσσα τους.

Η περίοδος της πρώτης καταγραφής της ελληνικής γλώσσας (Μυκηναϊκή, 15ος αιώνας π.Χ.) δεν πρέπει να θεωρηθεί ως η περίοδος της γλωσσικής διχοτόμησής της, ούτε της πρώτης «εμφάνισής» της στην Ελλάδα. Τα χρονολογικά «παράθυρα» που έχουν θεωρούνται ως υποψήφια για την «είσοδο» της ελληνικής γλώσσας στην ηπειρωτική Ελλάδα (Μέση Εποχή του Χαλκού, 3η χιλιετία π.Χ., Νεολιθική περίοδος) φαίνεται να αποδομούνται σταδιακά χάρη στα αρχαιολογικά στοιχεία συνέχειας/ασυνέχειας του προϊστορικού εποικισμού της ελληνικής χερσονήσου. Σήμερα, μπορούμε με ασφάλεια να υποθέσουμε ότι η ελληνική γλώσσα εντοπίζεται από ένα γραπτό μνημείο που έχει τις ρίζες του πολύ παλαιότερα και βαθύτερα μέσα στο χρόνο.

Επιπλέον, τα τελευταία ευρήματα υποδηλώνουν ότι η χρονική κλίμακα του γλωσσικού προβλήματος IE αυξάνεται τώρα θεαματικά. Υπάρχουν πολύ ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις σε αρχαιολογική (κι όχι μόνο) βάση για το γλωσσικό σκηνικό της Παλαιολιθικής Εποχής, μια χρονολογική περίοδο που φαίνεται να αποτελεί μια πρώτη πολιτιστική και γλωσσική ενότητα στην Ευρώπη, κυρίως κατά τη διάρκεια ιδιαίτερα της Ανώτερης Παλαιολιθικής εποχής.

Μυκηναϊκά ελληνικά

Τα μυκηναϊκά ελληνικά είναι η αρχαιότερη βεβαιωμένη μορφή της ελληνικής γλώσσας, που χρονολογείται από τον 16ο έως τον 12ο αιώνα π.Χ., πριν από την υποτιθέμενη «Δωρική εισβολή», που προηγουμένως αναφερόταν ως το απόλυτο τέρμα, ad quem, για την εισαγωγή της ελληνικής γλώσσας από τα βόρεια εδάφη. Η γλώσσα πήρε το όνομά της από τις Μυκήνες, ένα από τα σημαντικότερα κέντρα της μυκηναϊκής Ελλάδας και σώζεται σε επιγραφές που φέρουν τη Γραμμική Β πάνω σε πήλινες πινακίδες που βρέθηκαν στην Κρήτη, την Πελοπόννησο και άλλα μέρη της νότιας Ελλάδας. Τα κείμενα σε αυτές τις πινακίδες είναι λογιστικά και διοικητικά έγγραφα και περιλαμβάνουν κυρίως λίστες και καταλόγους.

Οι ειδικοί θεωρούν ότι το μυκηναϊκό πρότυπο διατηρεί ορισμένα αρχαϊκά πρωτο-ϊνδοευρωπαϊκά και πρωτο-ελληνικά χαρακτηριστικά που δεν υπάρχουν στα μεταγενέστερα ιστορικά αρχαία ελληνικά. Ενώ η μυκηναϊκή διάλεκτος φαίνεται σχετικά ομοιόμορφη σε όλα τα κέντρα, όπου παρατηρείται και παρά τις διαφορετικές χρονικές περιόδους χρήσης της, ωστόσο υπάρχουν και μερικά ίχνη διαλεκτικών παραλλαγών. Η αμερόληπτη μελέτη των πινακίδων οδήγησε πολλούς στην άποψη ότι τα μυκηναϊκά ελληνικά είναι ομοιόμορφα όχι επειδή αντικατοπτρίζουν τη γλωσσική πραγματικότητα της εποχής τους αλλά, αντίθετα, επειδή δεν το κάνουν.

Αυτή η περίεργη υπερ-τοπική και πιθανώς διαχρονική ομοιογένεια της γλωσσικής μορφής των μυκηναϊκών πινακίδων (Μυκηναϊκή Κοινή) υποδηλώνει ότι έχουμε να κάνουμε με ένα υπερ-τοπικά κοινό τεχνητό ιδίωμα διοικητικής χρήσης των αρχείων των ανακτόρων και της άρχουσας αριστοκρατίας. Αυτό είναι που ο Ελβετός ελληνιστής Ernst Risch αποκάλεσε «κανονικό Μυκηναϊκό».

Από την άλλη πλευρά, η «ειδική Μυκηναϊκή» αντιπροσώπευε κάποια τοπική δημοτική διάλεκτο (ή διαλέκτους) των συγκεκριμένων γραφέων που παρήγαγαν τις πινακίδες. Όταν η «μυκηναϊκή κοινή» έπεσε σε αχρηστία μετά την πτώση των ανακτόρων, επειδή η γραφή δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί πλέον, οι υποκείμενες διάλεκτοι συνέχισαν να αναπτύσσονται με το δικό τους ρυθμό.

Το ενδιαφέρον είναι ότι η γλώσσα των πινακίδων, αποτελώντας ένα ιδιαίτερο, αρχαϊκό γλωσσικό ιδίωμα, μαρτυρεί την ύπαρξη, κατά τη μυκηναϊκή περίοδο, ενός στοιχείου χαρακτηριστικού των γλωσσών, οι οποίες, ήδη από εκείνη την εποχή, είχαν μία μακρά ιστορία. Αυτό το καθοριστικό χαρακτηριστικό θα αποτελούσε αργότερα τη βάση του αρχαϊσμού.

Ενώ η χρήση της μυκηναϊκής ελληνικής μπορεί να έπαψε με την πτώση των μυκηναϊκών ανακτόρων, κάποια ίχνη της συναντώνται σε μεταγενέστερες ελληνικές διαλέκτους. Συγκεκριμένα, η Αρκαδοκυπριακή Ελληνική πιστεύεται ότι μάλλον θυμίζει τη μυκηναϊκή ελληνική. Η Αρκαδοκυπριακή ήταν μια αρχαία ελληνική διάλεκτος που τη χρησιμοποιούσαν στην περιοχή της Αρκαδίας (κεντρική Πελοπόννησος) και στη συνέχεια στην Κύπρο, ίσως λόγω των μεταναστεύσεων που έγιναν κατά τη λεγόμενη Κατάρρευση της Εποχής του Χαλκού.

Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι η μυκηναϊκή μορφή της ελληνικής γλώσσας δεν περιέχει στοιχεία της δωρικής διαλέκτου, αλλά επίσης δεν ταυτίζεται πλήρως με καμία από τις άλλες διαλέκτους της ιστορικής περιόδου, όπως τις ξέρουμε.

Αρχαία ελληνικά

Τα αρχαία ελληνικά είναι η γλώσσα των «Σκοτεινών Χρόνων» και της Αρχαϊκής και Κλασικής περιόδου του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού (1200-300 π.Χ.). Ακολουθεί αμέσως μετά την κατάρρευση των μυκηναϊκού πολιτισμού. Ενώ η τυποποιημένη μυκηναϊκή γλώσσα δεν χρησιμοποιείτο πλέον, οι συγκεκριμένες τοπικές διάλεκτοι που αντανακλούσαν την τοπική δημοτική ομιλία συνεχίστηκαν, δημιουργώντας τελικά τις διάφορες μεταγενέστερες ελληνικές διαλέκτους.

Τα αρχαία ελληνικά ήταν η γλώσσα των ομηρικών ποιημάτων, της φιλοσοφίας, του δράματος και της ιστορίας. Μετά τα πρώτα δείγματα αρχαίας ελληνικής γραφής με τη χρήση της Γραμμικής Β, το ελληνικό αλφάβητο τυποποιήθηκε γύρω στον 8ο αιώνα π.Χ.

pastedGraphic_3.png

Πρωτοελληνικό αλφάβητο ζωγραφισμένο στο σώμα αττικού μελανόμορφου κυπέλλου. 

Στην αρχή της ιστορικής περιόδου, οι Έλληνες δεν μιλούσαν όλοι με τον ίδιο τρόπο. Όπως τα τοπικά αλφάβητα διέφεραν, έτσι και η αρχαία ελληνική γλώσσα διέφερε από τόπο σε τόπο. Οι κύριες διάλεκτοι ήταν η Αττική και η Ιωνική, η Αιολική, η Αρκαδοκυπριακή και η Δωρική, πολλές από αυτές με αρκετές υπο-διαλέκτους (όπως τα Μακεδονικά Ελληνικά). Ορισμένες διάλεκτοι τις συναντάμε σε τυποποιημένες λογοτεχνικές μορφές που χρησιμοποιούνται στη λογοτεχνία, ενώ τις άλλες τις συναντούμε μόνο σε επιγραφές.

Αυτός ο μεγάλος διαλεκτικός κατακερματισμός της αρχαίας ελληνικής γλώσσας οφειλόταν στη γεωγραφία, με τους ορεινούς όγκους και τους κλειστούς οικισμούς, τη διασπορά των πολυάριθμων ελληνικών φυλών και την αρχική απομόνωση και πολιτική αυτονομία των πρώτων οικιστικών κέντρων. Αυτό που είναι σημαντικό, ωστόσο, είναι ότι οι κοινωνικοί και πνευματικοί παράγοντες που θα μπορούσαν να ευνοήσουν την οριστική διάσπαση και τη δημιουργία δευτερευουσών γλωσσών δεν προέκυψαν ποτέ στην περίπτωση της ελληνικής γλώσσας, όπως συνέβη για παράδειγμα με τα Λατινικά.

Αντίθετα, οι συνεχείς μετακινήσεις, οι οικονομικές δραστηριότητες, η ανάμειξη των φυλών στις αποικίες, οι συγκρούσεις με «βαρβάρους» και η σύμπραξη διαφορετικών συμμαχιών συνέβαλαν στην ανάπτυξη μιας κοινής συνείδησης ως προς την καταγωγή, τη θρησκεία, τους μύθους και τις παραδόσεις, καθώς και την ενότητα της γλώσσας.

Ένα επιπλέον σημαντικό φαινόμενο στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας είναι το γεγονός ότι η διαλεκτική της πολυμορφία κατά την κλασική εποχή αντικατοπτρίζεται βαθιά σε ολόκληρη την τροχιά της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Οι διάλεκτοι επηρεάζουν καθοριστικά και ολοκληρωτικά τον αρχαίο ποιητικό και πεζό λόγο. Αυτό σημαίνει ότι κάθε λογοτεχνικό έργο γεννήθηκε, διαμορφώθηκε και αναπτύχθηκε στενά συνδεδεμένο με μια συγκεκριμένη διάλεκτο, τη διάλεκτο της ελληνικής φυλής που, λόγω της ιδιαίτερης ιδιοσυγκρασίας και των διαφόρων κοινωνικο-οικονομικών παραγόντων, δημιούργησε για πρώτη φορά το συγκεκριμένο λογοτεχνικό είδος.

Μια άλλη ιδιαιτερότητα της ελληνικής γραφής στις αρχές της αρχαϊκής περιόδου, η οποία συναντάται και σε παλαιότερους πολιτισμούς, είναι το λεγόμενο «Βουστροφηδόν» ύφος γραφής. 

Σε αυτό το ύφος, οι γραμμές γραφής εναλλάξ αντιστρέφονται με γράμματα επίσης γραμμένα σε ανάποδο στυλ «καθρέφτη», σε αντίθεση με το σύγχρονο στυλ γραφής μας, όπου οι γραμμές ξεκινούν πάντα από την ίδια πλευρά, δηλαδή την αριστερή.

pastedGraphic_4.png

Το Boustrophedon είναι ένα στυλ γραφής στο οποίο εναλλάξ οι γραμμές γραφής αντιστρέφονται με γράμματα επίσης γραμμένα αντίστροφα, σε στυλ καθρέφτη.

Ο αρχικός τύπος προέρχεται από τον αρχαιοελληνικό όρο «βουστροφηδόν», συνθετικό του βοῦς (βόδι) και του «στροφή» (στροφή)—δηλαδή, «όπως το βόδι γυρίζει [κατά το όργωμα]». Εμφανίζεται κυρίως σε αρχαία χειρόγραφα κι άλλες επιγραφές. Ήταν ένας συνηθισμένος τρόπος γραφής σε πέτρα στην αρχαία Ελλάδα, ο οποίος γινόταν ολοένα και λιγότερο δημοφιλής σε όλη την κλασική περίοδο. Σύμφωνα με τον Έλληνα γραμματικό Αρποκρατίωνα, οι νόμοι του Σόλωνα γράφτηκαν σε βουστροφηδόνιο στυλ.

Ελληνιστική Ελληνική (Κοινή)

Η ελληνιστική ελληνική εξελίχθηκε με την εξάπλωση του ελληνικού στρατού μετά τις κατακτήσεις του Μεγάλου Αλεξάνδρου κατά τον 4ο αιώνα π.Χ. Αποτελούμενη από τη διάλεκτο της Αθήνας, της πνευματικής πρωτεύουσας της εποχής, η συγχώνευση της ιωνικής με την αττική διάλεκτο είχε ως αποτέλεσμα την πρώτη κοινή ελληνική διάλεκτο. Γνωστή και ως Αλεξανδρινή διάλεκτος, Βιβλική ή Ελληνική «Κοινή», σύντομα έγινε lingua franca σε όλη την Ανατολική Μεσόγειο και την Εγγύς Ανατολή, ομιλούμενη από τα Βαλκάνια μέχρι την Αίγυπτο και από τη Μεγάλη Ελλάδα μέχρι τις παρυφές της Ινδίας.

Η έννοια της Κοινής προέρχεται από τον ελληνικό όρο για την «κοινή διάλεκτο» (ελληνικά: «ἡ κοινὴ διάλεκτος). Βασικά μνημεία της ελληνιστικής Κοινής είναι οι επιγραφές και τα διάφορα λογοτεχνικά κι άλλα κείμενα που έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα. Ωστόσο, για αυτήν την περίοδο, υπάρχουν κι άλλες σημαντικά, νέα μνημεία. Πρόκειται για αναρίθμητες επιστολές ή έγγραφα σε παπύρους που βρέθηκαν στην Αίγυπτο. Αναφέρονται σε κάθε είδους δημόσια ή ιδιωτική δραστηριότητα πολιτών, προερχόμενοι από οποιαδήποτε κοινωνική ή επαγγελματική τάξη, καθώς και σε γραπτά από φιλόλογους και γραμματικούς.

Η Κοινή είναι επίσης η γλώσσα της Χριστιανικής Καινής Διαθήκης, των Εβδομήκοντα (της ελληνικής μετάφρασης της Εβραϊκής Βίβλου του 3ου αιώνα π.Χ.) και των περισσότερων πρωτοχριστιανικών θεολογικών κειμένων από τους Πατέρες της Εκκλησίας. Σε αυτό το πλαίσιο, η Κοινή Ελληνική είναι επίσης γνωστή ως «Βιβλική», «Καινή Διαθήκη», «εκκλησιαστική» ή «πατερική» ελληνική και χρησιμοποιήθηκε ως η γλώσσα των λειτουργιών και των ακολουθιών της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας.

pastedGraphic_5.pngΟ Πάπυρος 46 είναι ένα από τα παλαιότερα χειρόγραφα της Καινής Διαθήκης που έχουν διασωθεί, γραμμένα στα ελληνικά πάνω σε πάπυρο με πιθανότερη χρονολογία μεταξύ 175 και 225. Credit: Public Domain

Ως η κυρίαρχη γλώσσα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, εξελίχθηκε περαιτέρω στη Μεσαιωνική Ελληνική, η οποία στη συνέχεια έγινε η Νεοελληνική.

Μεσαιωνική ελληνική

Τα μεσαιωνικά ελληνικά (επίσης γνωστά ως μεσο-ελληνικά, βυζαντινά ή ρωμαϊκά) είναι το στάδιο εκείνο της ελληνικής γλώσσας που τοποθετείται μεταξύ του τέλους της κλασικής αρχαιότητας από τον 5ο έως τον 6ο αιώνα και το τέλος του Μεσαίωνα, που συμβατικά χρονολογείται με την κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς Τούρκους το 1453.

Κατά την πρώιμη μεσαιωνική χρονική περίοδο, από τον 4ο έως τον 11ο αιώνα, τα στοιχεία για την εξέλιξη της ελληνικής γλώσσας είναι ελάχιστα. Οι βυζαντινοί λόγιοι προσκολλημένοι στην παράδοση των Πατέρων της Εκκλησίας γράφουν σε μια αρχαϊκή γλώσσα που απεικονίζει μια προοδευτική ακατανοησία στη σύνταξη. Αυτή είναι ίσως η μόνη εξέλιξη αυτή τη δεδομένη στιγμή.

Ωστόσο, σε ορισμένα λαϊκά κείμενα παρατηρούμε την προφορική, φυσική και ευθύγραμμη γλώσσα να εξομαλύνεται και να απλοποιείται φωνητικά και μορφο-συντακτικά ακόμη περισσότερο από την Ελληνιστική κοινή, ενώ σημαντική είναι η επίδραση των Λατινικών στο λεξιλόγιο.

Η Ελληνική γλώσσα, σε αντίθεση με τα Λατινικά, συνεχίζει την πορεία της ως το γλωσσικό όργανο της μεγάλης ελληνόφωνης αυτοκρατορίας. Ο ρόλος της ελληνικής γλώσσας ως γλωσσικού οργάνου της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας υποστηρίχθηκε από έντονα συναισθήματα στενής συνέχειας με το παρελθόν.

Επειδή η ελληνόφωνη κεντρική εξουσία και η Εκκλησία υιοθέτησαν αυτήν την αρχαϊκή μορφή της ελληνικής ως επίσημο όργανο έκφρασης, δημιούργησαν μια γλωσσική πολιτική συνέχειας και την αίσθηση ότι η γλώσσα της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας ήταν μία και ίδια με τη γλώσσα που υπήρχε και στο παρελθόν. Με άλλα λόγια, φαινόταν ότι δεν είχε αλλάξει.

pastedGraphic_6.pngΈνα βυζαντινό πλοίο που χρησιμοποιεί την ελληνική φωτιά. Στην κορυφή, ελληνικό αλφάβητο σε μεσαιωνική-βυζαντινή μορφή.

Ήδη από την ελληνιστική περίοδο, υπήρχε μια τάση προς μια συνθήκη «διγλωσσίας» (μια κατάσταση κατά την οποία δύο διάλεκτοι ή γλώσσες χρησιμοποιούνται σε αρκετά μεγάλο ποσοστό  και οι δύο από μια ενιαία γλωσσική κοινότητα) μεταξύ της Αττικής λογοτεχνικής γλώσσας και της συνεχώς αναπτυσσόμενης Κοινής. Μέχρι την ύστερη αρχαιότητα, το χάσμα αυτό ήταν αδύνατο να αγνοηθεί. Στη βυζαντινή εποχή, η γραπτή ελληνική φανερωνόταν υπό διάφορες μορφές, που στο σύνολό τους ήταν συνειδητά αρχαϊκά σε σύγκριση με τη σύγχρονη ομιλούμενη δημοτική γλώσσα.

Παρά τα μεγάλα κενά στις πληροφορίες που έχουμε για τις προφορικές μορφές της γλώσσας μέχρι τον 12ο αιώνα, το πιθανότερο είναι ότι η νεοελληνική γλώσσα διαμορφώθηκε σε αυτή τη χρονική περίοδο. Στους τελευταίους αιώνες της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, (Ύστερη περίοδος, 12ος έως 15ος αι.), οι σχετικές πηγές δείχνουν ότι η νεοελληνική γλώσσα διαμορφώθηκε σχεδόν με μικρές διαφορές από το σύγχρονο, κοινό, προφορικό ιδίωμα. Ταυτόχρονα, συνεχίζουν να υπάρχουν νέες διαλεκτικές παραλλαγές.

Νέα Ελληνικά

Την περίοδο της Τουρκοκρατίας, η Νέα Ελληνική γλώσσα αναπτύχθηκε πλήρως, ενώ παράλληλα ξεχώρισαν διάλεκτοι και ιδιώματα. Αιτία αυτού ήταν η απόσχιση διαφόρων ελληνόφωνων περιοχών του Βυζαντινού Κράτους, ήδη από τον 13ο αιώνα, και η διαφορετική τους πορεία κάτω από διάφορους κατακτητές (Φράγκους, Ενετούς, Τούρκους) καθώς και η απομόνωση, η πτώση του βιοτικού επιπέδου και η έλλειψη της ελληνικής παιδείας, κατά τους πρώτους αιώνες της Τουρκοκρατίας.

Στις αρχές του 19ου αιώνα, ξεκίνησε μια διαδικασία αντικατάστασης πολλών τουρκικών λέξεων, καθώς κι απόδοσης νεολογισμών του δυτικού πολιτισμού στον υλικοτεχνικό και πνευματικό χώρο. Ταυτόχρονα, προέκυψε διαμάχη για τη μορφή της γλώσσας του αναγεννημένου ελληνικού έθνους μετά την ίδρυση του νέου Ελληνικού Κράτους. Έγινε επίσης συζήτηση για τη μορφή της επίσημης γλώσσας. Στα νέα ελληνικά, η προφορά της γλώσσας άλλαξε, αλλά ο τρόπος γραφής παρέμεινε ίδιος.

Η προφορική και, κατά συνέπεια, και γραπτή κοινή νεοελληνική γλώσσα έχει ως βάση της τα χαρακτηριστικά των ιδιωμάτων της Πελοποννήσου, της Στερεάς Ελλάδας, της Αίγινας και της παλιάς Αθήνας, των πρώτων δηλαδή τόπων που συνέθεσαν το νέο κράτος.

pastedGraphic_7.pngΝεοελληνικό Αλφάβητο (Κεφάλαια και Μικρά γράμματα)

Οι περισσότεροι μελετητές θεωρούσαν την προφορική κοινή γλώσσα του λαού ανεπαρκή και υποστήριζαν την επιστροφή τους σε πιο αρχαϊκές μορφές της ελληνικής, ενώ άλλοι πίστευαν στην καλλιέργεια και ανάπτυξη της λαϊκής γλώσσας (Δημοτική). Ο Αδαμάντιος Κοραής πρότεινε τον εξαγνισμό και τον εξωραϊσμό της λαϊκής γλώσσας και έτσι έγινε ο εμπνευστής της «Καθαρεύουσας», της πρώτης επίσημης γλώσσας του κράτους. 

Η Καθαρεύουσα, η οποία πλησιάζει τον αρχαϊσμό, απομακρύνθηκε από τη φυσική γλώσσα, δημιουργώντας έτσι το «Ελληνογλωσσικό ζήτημα», που ταλαιπώρησε την ελληνική εκπαίδευση μέχρι το τελευταίο τέταρτο του 20ού αιώνα.

Με τη διάσπαση του βυζαντινού κράτους, στην αλλαγή της πρώτης χιλιετίας, κάποιες πιο «απομονωμένες» διάλεκτοι, όπως της Μαριούπολης, που ομιλείται στην Κριμαία, η Ποντιακή, που ομιλείται κατά μήκος της ακτής της Μαύρης Θάλασσας της Μικράς Ασίας, και η Καππαδοκική, που ομιλείται στην κεντρική Μικρά Ασία, άρχισαν να αποκλίνουν. Τα Griko (Κάτω-ιταλικά), γλώσσα που ομιλείται στη Νότια Ιταλία, και τα Τσακώνικα, που ομιλούνται στην Πελοπόννησο, συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται ως και σήμερα και είναι διάλεκτοι παλαιότερης προέλευσης.
Η Κυπριακή ελληνική είχε ήδη λογοτεχνική μορφή στον ύστερο Μεσαίωνα και χρησιμοποιήθηκε στις Ασσίζες της Κύπρου και στα χρονικά του Λεοντίου Μαχαιρά και του Γεωργίου Μπουστρωνίου.

Με την ίδρυση του νεοελληνικού κράτους και τη συνεχή διάδοση της νέας κοινής γλώσσας άρχισε η προοδευτική αποδυνάμωση των διαφόρων διαλέκτων

Από τις πόλεις, που λειτουργούσαν ως διοικητικά, πολιτικά και πνευματικά κέντρα, η κοινή γλώσσα εξαπλώθηκε στην περιφέρεια, όπου κυριαρχούσαν τα διάφορα ιδιώματα και οι διάλεκτοι.

ΠΗΓΗ: GreekReporter (Δημοσθένης Βασιλούδης)